Rähisevä opettaja

Silmukka100

Olen ollut innokas Kansalaisopiston kävijä. Nytkin olin Työväenopiston käsintaidon kursseilla.
Vaan hämmästyksekseni ope oli kiukkuinen, kärtsä, omia asioitaan pohtiva. Selvästi ammattitaitoinen, mutta aika asiaton, eikä häntä oikein uskaltanut työn ongelmatilanteessa lähestyä.
Väsynyt? Kun pussien ja kassien kanssa illasta toiseen vaeltaa maakunnasta toiseen, umpitolloja neuvoen.
Tälläinen opettaja on tietysti yksinäinen susi, mutta onhan siinä työssä oma vapaus.
Opiston kursseille osallistuva on kuitenkin motivoinut innokas koska hän on sinne itse itsensä ilmoittanut. Oppilaan asenteesta ei voi olla kyse.
Maksaa sitten kiukkuisesta opettajasta!

6

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansanopiston_opettaja

      Kerro opettajasta opiston rehtorille. Jos mahdollista, ota joku toinenkin kurssilta mukaan. Puhukaa asiallisesti.

      Joskus aikuisissakin on oikeasti hankalia oppilaita (esim. haluavat muiden kurssilaisten toimivan aina heidän tahtonsa mukaan tai kyseenalaistavat jatkuvasti opettajan ammattitaidon muistellen jotain opettajaansa 30 vuoden takaa). Silti, peruskouluun verrattuna aikuisten opetus on helppoa ja leppoisaa. Kuukaudessa tulee ehkä yksi vihainen/outo/pelottava sähköposti. Yläasteella opettaessani uhkailu, vanhempien ikävä asenne jne. aiheuttivat pahaa mieltä lähes päivittäin.

      Opettaako tuo kyseinen opettaja kenties myös peruskoulussa? Sitten ymmärrän, että hermot, jaksaminen ja koko motivaatio työntekoon ovat lopussa.

    • RähOp

      Totta, aikuisissa opiskelijoissa voikin piillä ilkeyden siemen, nolata opettajansa, peittäen sillä samalla oman osaamisensa. Vaikka sitä hyvää osaamista juuri ollaan hakemassa.
      Olen ymmärtänyt että hän ei opeta muualla. mutta on monessa toiminnassa muuten mukana.
      Ehkä hän on liian kiltti ja antaa moneen asiaan työpanoksen. Ja väsyy.
      En halua viedä asiaa eteenpäin, muutama meistä vain kyyristyi mannaryyniksi ja yksi poistui kesken illan. Joten hänellä meno jatkukoon, tosin en enää osallistu hänen vetämälleen kurssille.
      Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

      • Opettaja_minäkin

        Meillä ainakin kaikilta oppijoilta kerätään palautetta jokaisen kurssin lopuksi. Sen voi antaa myös nimettömästi.

        Itse haluaisin saada rakentavaa palautetta sen sijaan, etten jostain syystä havaitsisi oppijoiden tyytymättömyyttä itse ja pyrkisi sitten muuttamaan opetustani.

        Toki palaute tulee sitäkin kautta perille, ettei kyseisen opettajan kursseille ilmoittaudu samoja oppilaita montaa kertaa. Meillä oli myös eräs erittäin pätevä opettaja töissä, mutta hän suhtautui aikuisiin oppijoihin kuin lapsiin ja kyykytti heitä kuin vanha kansakoulun lauluopettaja pahimmasta päästä. Hänen kurssinsa kuihtui kasaan, koska ihmiset eivät halunneet mennä sinne väsyneinä työpäivän jälkeen.


    • OttakaaPuheeksi

      Oletko muiden opiskelijoiden kanssa pohtineet sellaista vaihtoehtoa, että ihan ystävällisesti sanoisitte opettajalle, että että pidä hänen käytöksestään kaikilta osin ja toivoisitte positiivisempaa asennetta opiskelijoihin, jotka hekin ovat tehneet raskaan päivätyön ennen kurssin tunteja ja haluaisivat nauttia harrastuksestaan.

      • kattipöydälle

        Niin ja kai se on myös suhteellista minkä kukakin ilkeilynä kokee? Asiallinen vuoropuhelu on aina vaan positiivinen juttu. Itse nostan tällaiset asiat aika rohkeasti pöydälle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe