Tekoälyä lisää vanhustenhoitoon

pylykerö

Lintilä tuumasi juuri Aamutv:ssa, että tekoälyä tarvitaan hoitamaan Pihtiputaan mummoja.

Noh, pohtikeepas miten itsellänne haluaisitte tekeälyn helpottavan elämää tulevaisuudessa. Mitä se voisi tehdä. Entä pelottaako, että se vahtii liikaa yksityisyyttänne.
Nyt tarvittais lisää tekoälyä myös päättäjille, Hallitukselle myös.

51

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirremiinapa

      Kantani on ehdottoman kielteinen, jo nytkin rikolliset murtavat ns. tekoälyyn perustuvia järjestelmiä, ajatelkaa sitä sotkua jos koko järjestelmä joutuu ed.mainittujen ryhmien haltuun, eikä vanhan ajan älyä ole enää käytössä tarpeeksi...

    • pylykerö

      Tuntuu vähän hassulle kun työttömiä on sadoin tuhansin. Kaikille ei löydy uutta uraa millään.
      Eikö kotiapuun pitäisi kouluttaa lisää, siis sen luonteisia jotka soveltuvat tehtävään, rehellisiä ja inhimillisiä. Nyt kotiapufirmat veloittavat älyttömiä summia pikkusiivouksista. Ei siihen ole varaa pieneläkkeillä.
      Tuota tietojen hakkerointia on kohdistunut suuriinkin firmoihin. Kuinka helppoa se olisi sitten jos hoidettavien monenlaiset asiat hoituisi vain "älyn" kautta.

      • Ei kai se tekoäly ole yksinomaan Suomelle ja suomalaisille kehitelty?


    • 1eero

      Tekoälyä on jo olemassa ja lisääntyy kaiken aikaa sitämyöten kuin sitä sovelletaan erikäyttötarkoituksiin, tulevaisuus on rajaton.

    • eivoipakottaa

      Minkäs teet, kun työttömät ei mene töihin, vaan haluavat toteuttaa itseään työttömyyskorvauksilla ja sosiaalituella?

      • 1eero

        Siinä ei tarvta tekoälyä.


      • Vain sellaiset, joilla ei ole omaa älyä, alkavat paiskimaan töitä pienemmällä hinnalla kuin heidän työttömyyskorvauksensa.
        Minulla ei ollut sitä tekoälyä, kun aloin siivoojaksi vaikka ansiosidonnaiseni 3/4 työstä oli hyvästi suurempi kuin kokoaikaisen siivoajan peruspalkka.
        En silti kadu, sillä sai siinä liikuntaa.


    • Tekoäly o tarkoitettu ihmisen avuksi. Kuitenkin onko samalla näin että ihminen tekee tekoälyllä itsensä tarpeettomaksi?

      Mitä hyötyy hahmotushäiriöinen muistisairas tekoälystä? Sellainen joka ei osaa painaa edes turvaranneketta tai ajan hahmotus on hukassa?

      • pirremiinapa

        Miehelleni oli laitettu tällainen hälyytin, ei varmana edes muista sitä jos kaatuu.


      • pylykerö

        Sanoivat telkkarissa, että kotona asuvien terveydentilaa voidaan seurata reaaliajassa ja lääkäri hälyttää apua tarvittaessa. Kuinka joku ehtii seurata kaikkia kotona asuvia kun eivät tahdo ennättää edes Terveyskeskuksissa.
        Tässä taannoin pyysin soittoajan lääkärille (vastaanotolla en ole häirinnyt vuosiin heitä) ja koetin selostaa verenpainettani lääkemääystä varten. Lääkäri keskeytti kolkosti "jos minä saan nyt puhua".
        Noita ruokintalaatikoitahan jo on joillakin. Hoitaako robotti siivoukset ja henkilön pesuissa avustamisen ?


      • pirremiinapa
        pylykerö kirjoitti:

        Sanoivat telkkarissa, että kotona asuvien terveydentilaa voidaan seurata reaaliajassa ja lääkäri hälyttää apua tarvittaessa. Kuinka joku ehtii seurata kaikkia kotona asuvia kun eivät tahdo ennättää edes Terveyskeskuksissa.
        Tässä taannoin pyysin soittoajan lääkärille (vastaanotolla en ole häirinnyt vuosiin heitä) ja koetin selostaa verenpainettani lääkemääystä varten. Lääkäri keskeytti kolkosti "jos minä saan nyt puhua".
        Noita ruokintalaatikoitahan jo on joillakin. Hoitaako robotti siivoukset ja henkilön pesuissa avustamisen ?

        Siepä sen sanoit, että kuka joutaa vahtaamaan koko sote alueen vanhukset, mutta kai ne tekee kuin paperitehteissa että on valvomo ja sieltä katotaan pyyhkikö mummeli peränsä ja tuöiko papparaiselts vaippaan..

        Hirvittää ihan ajatuskin..


      • huonovitsimulta
        pirremiinapa kirjoitti:

        Siepä sen sanoit, että kuka joutaa vahtaamaan koko sote alueen vanhukset, mutta kai ne tekee kuin paperitehteissa että on valvomo ja sieltä katotaan pyyhkikö mummeli peränsä ja tuöiko papparaiselts vaippaan..

        Hirvittää ihan ajatuskin..

        Jospa siellä todetaan vain elintoimintojen lakkaaminen . -1 ja ruumisauto paikalle.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Miehelleni oli laitettu tällainen hälyytin, ei varmana edes muista sitä jos kaatuu.

        Sepä se onkin et se ei riitä että hlytin on ranteessa, sitä pitää osata myös käyttää.


      • huonovitsimulta kirjoitti:

        Jospa siellä todetaan vain elintoimintojen lakkaaminen . -1 ja ruumisauto paikalle.

        Älymatto vuoteen bierellä hälyttää omaisille jos matolle ei ole astuttu tietyn ajan jälkeen eli siis noustu ylös vuoteesta. Tai jääkaapin oveen asetettu anturi jos ovea ei ole tiettyyn aikaan avattu.


      • siilenämää kirjoitti:

        Älymatto vuoteen bierellä hälyttää omaisille jos matolle ei ole astuttu tietyn ajan jälkeen eli siis noustu ylös vuoteesta. Tai jääkaapin oveen asetettu anturi jos ovea ei ole tiettyyn aikaan avattu.

        Varmasti ihan kätevä käytäntö sellainen.
        Me pelataan likkojen kanssa älykännyillä Yatzya. Jos menee päivä, ettei joku meistä ole käyttänyt pelivuoroaan, niin sitten voi alkaa epäillä, ettei kaikki ole hyvin.

        Kätevä tekoäly uusissa autoissa sekin, että jos ajaa kolarin, menee tajuttomaksi, eikä ole ketään hälyyttämässä apua, niin auto ilmoittaa siitä automaattisesti hätäkeskukseen ja näyttää sijainnin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Varmasti ihan kätevä käytäntö sellainen.
        Me pelataan likkojen kanssa älykännyillä Yatzya. Jos menee päivä, ettei joku meistä ole käyttänyt pelivuoroaan, niin sitten voi alkaa epäillä, ettei kaikki ole hyvin.

        Kätevä tekoäly uusissa autoissa sekin, että jos ajaa kolarin, menee tajuttomaksi, eikä ole ketään hälyyttämässä apua, niin auto ilmoittaa siitä automaattisesti hätäkeskukseen ja näyttää sijainnin.

        Totta. On fiksujakin tekoälykeksintöjä.


      • huonovitsimulta kirjoitti:

        Jospa siellä todetaan vain elintoimintojen lakkaaminen . -1 ja ruumisauto paikalle.

        :/..toivottavasti ei kuitenkaan noin...koskaan..


    • mie.vuan

      Siihen sitä mennään ei voi mitään. Ketkä sitten joutuvat ensimmäisinä koekaniineiksi, ei käy kateeksi.
      Digilisaatio valtaa yhä enemmän ja enemmän ns. tavallisia duunipaikkoja sen ohessa keksitään lisää uusia digikohteita.

      Kylmältä tuntuu näin pienen mummon ajatuksissa, mutta minkäs teen, yritän vain pysyä perässä.

    • Veikkaan-varmuudella

      Tulemme palaamaan liukuhihna-aikakausiin.
      Syntyy vanhustehtaita, joihin vanhus työnnetään, automatio ja liukuhihnat hoitaa lääkityksen, ruokailun, vessassa käynnin, suihkutuksen ja sänkyyn. Kojeet läpivalaisee peruskunnon.
      Ämyrit hoitaa kuulutukset "hyvää huomenta raadot" tai "hyvää yötä raadot", sillä eihän vanhuksilla ole pienintäkään ihmisarvoa enää tuossa vaiheessa.

      • 1eero

        Tekoäly laskee kunkin tarvittavan kalorimään ja lääkeannoksen, anturi tunnistaa onko vaippa kuiva ja ropottikäsi kääntää tarvittaessa vanhuksen asentoa lopuksi pyyhkii nenän.


      • mie.vuan
        1eero kirjoitti:

        Tekoäly laskee kunkin tarvittavan kalorimään ja lääkeannoksen, anturi tunnistaa onko vaippa kuiva ja ropottikäsi kääntää tarvittaessa vanhuksen asentoa lopuksi pyyhkii nenän.

        Sait tuon kuulostamaan jopa mukavalta :)


      • 1eero kirjoitti:

        Tekoäly laskee kunkin tarvittavan kalorimään ja lääkeannoksen, anturi tunnistaa onko vaippa kuiva ja ropottikäsi kääntää tarvittaessa vanhuksen asentoa lopuksi pyyhkii nenän.

        Nii, sama robotti ensin vaipan ja sitten nenän.


    • Jos järkikulta olisi tallella niin tekoölystä voisi olla hyötyäkin. Kyllä myös tekoäly vaatii jonkinlaista ymmärrystä.
      Tekoälyn avulla ruokapalvelu ja muu mikä tähän soveltuu voi olla ihan hyvä sellaiselle jonka liikkuminen on rajoittunutta. Dementikolle siitä ei ole mitään hyötyä paitsi peräänkatsojana, kunhan jossin on ihminenkin joka seuraa mitä tapahtuu.

      • mimmimum-..mi

        Muistisairaille... ainakin kotona asuville pitäisi kehittää jokin laite....millä voisi paikallistaa sijainnin....nykin on kadoksissa monta muistisairasta "vanhusta" 67v-73v. ....


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Muistisairaille... ainakin kotona asuville pitäisi kehittää jokin laite....millä voisi paikallistaa sijainnin....nykin on kadoksissa monta muistisairasta "vanhusta" 67v-73v. ....

        Meinaatkos jotain tutkapannan tyyppistä?


      • mimmimum-..mi
        siilenämää kirjoitti:

        Meinaatkos jotain tutkapannan tyyppistä?

        En tiedä mutta eilenkin kun luin näitä uutisia....tähän vuoden aikaan alkaa olla vaarallista olla kadoksissa....ties missä.. parikin päivää...Viisaammat voisi kyllä keksiä jonkin tavan paikallistaa.... Muistisairaan paras turvapaikka on lukittu ovi... esim. palvelutalon ulko ovi...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Muistisairaille... ainakin kotona asuville pitäisi kehittää jokin laite....millä voisi paikallistaa sijainnin....nykin on kadoksissa monta muistisairasta "vanhusta" 67v-73v. ....

        On niillä sellaisia, älykännyssä.
        Yhdellä tuttavallani oli dementia ja miehensä pystyi valvomaan missä päin hän mennä viilettää, niin kauan kun vielä pystyi asumaan kotonaan.

        Aluksi kulkivat aina yhdessä tuolla kylällä. Sitten kerran näin bussin ikkunasta, kun hän oli yksinään liikkeellä. No minä ilmoittamaan siitä hänen miehelleen, niin hän kertoi hyvin tietävänsä missäpäin toinen kulkee ja jos näyttää siltä, ettei osaa kotiaan, niin lähtee autolla hakemaan.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        En tiedä mutta eilenkin kun luin näitä uutisia....tähän vuoden aikaan alkaa olla vaarallista olla kadoksissa....ties missä.. parikin päivää...Viisaammat voisi kyllä keksiä jonkin tavan paikallistaa.... Muistisairaan paras turvapaikka on lukittu ovi... esim. palvelutalon ulko ovi...

        Eikös sittä muistisairaan liikumisen itsemääräämisoikeutta vasta lisätty? Ovet auki vaan ja kaikille oikeus mennä ovesta ulos


      • mimmimum-..mi
        Tellukka kirjoitti:

        On niillä sellaisia, älykännyssä.
        Yhdellä tuttavallani oli dementia ja miehensä pystyi valvomaan missä päin hän mennä viilettää, niin kauan kun vielä pystyi asumaan kotonaan.

        Aluksi kulkivat aina yhdessä tuolla kylällä. Sitten kerran näin bussin ikkunasta, kun hän oli yksinään liikkeellä. No minä ilmoittamaan siitä hänen miehelleen, niin hän kertoi hyvin tietävänsä missäpäin toinen kulkee ja jos näyttää siltä, ettei osaa kotiaan, niin lähtee autolla hakemaan.

        Tosi hienoa ... ainakin niinkauan kun on olemassa kaveri joka osaa käyttää sitä....


      • mimmimum-..mi
        siilenämää kirjoitti:

        Eikös sittä muistisairaan liikumisen itsemääräämisoikeutta vasta lisätty? Ovet auki vaan ja kaikille oikeus mennä ovesta ulos

        Silloin kun oma omaiseni oli palvelutalossa ... muistisairaille oli oma kerros vähän ylempänä... ovi käytävän päässä lukittuna.... hissiin ei päässyt ilman koodia....ja ulko ovikin oli hyvin vartioitu ...kameralla ja valvonta ikkunalla toimistoon...
        En kuullut koskaan että joku olisi lähtenyt omille retkilleen...yhteistä tilaa oli kuitenkin suht. paljon...


      • Tellukka
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Silloin kun oma omaiseni oli palvelutalossa ... muistisairaille oli oma kerros vähän ylempänä... ovi käytävän päässä lukittuna.... hissiin ei päässyt ilman koodia....ja ulko ovikin oli hyvin vartioitu ...kameralla ja valvonta ikkunalla toimistoon...
        En kuullut koskaan että joku olisi lähtenyt omille retkilleen...yhteistä tilaa oli kuitenkin suht. paljon...

        No minä se olen nähnytkin sellaista, että joku on päässyt karkuun. Itse tunnollisena palvelualan ammattilaisena autoin häntä saamaan hissinkin.

        Olin tilapäisenä sijaisena, kun varsinainen siivooja oli sairaana. Enhän minä tiennyt, että se oli dementiaosasto. Ihan normaalin näköinen täti-ihminen pyysi minua avaamaan oven, kun sanoi haluavansa mennä käymään alhaalla kioskilla. Siinä kun vieressä olin, niin eipä se iso vaiva ollut minulle vetäistä korttia siihen ovipieleen. Avasin hissin ovenkin ja lähetin hänet alakertaan.

        Ei siihen mennyt kauan, kun sen näköistä ihmistä alettiin minulta kyselemään, josko olisin nähnyt. Kun tunnustin nähneeni, niin eivät malttaneet jäädä hissiä odottelemaan, vaan lähtivät juoksemaan rappuja alas. Saivat ne hänet kiinni.
        Onneksi en ehtinyt kaikkia päästämään ulos.


      • pirremiinapa
        siilenämää kirjoitti:

        Meinaatkos jotain tutkapannan tyyppistä?

        Ai..vanhus ..:)), niin sitä vaan vanhetaan..he.


      • mimmimum-..mi
        Tellukka kirjoitti:

        No minä se olen nähnytkin sellaista, että joku on päässyt karkuun. Itse tunnollisena palvelualan ammattilaisena autoin häntä saamaan hissinkin.

        Olin tilapäisenä sijaisena, kun varsinainen siivooja oli sairaana. Enhän minä tiennyt, että se oli dementiaosasto. Ihan normaalin näköinen täti-ihminen pyysi minua avaamaan oven, kun sanoi haluavansa mennä käymään alhaalla kioskilla. Siinä kun vieressä olin, niin eipä se iso vaiva ollut minulle vetäistä korttia siihen ovipieleen. Avasin hissin ovenkin ja lähetin hänet alakertaan.

        Ei siihen mennyt kauan, kun sen näköistä ihmistä alettiin minulta kyselemään, josko olisin nähnyt. Kun tunnustin nähneeni, niin eivät malttaneet jäädä hissiä odottelemaan, vaan lähtivät juoksemaan rappuja alas. Saivat ne hänet kiinni.
        Onneksi en ehtinyt kaikkia päästämään ulos.

        Makea nauru tuli....vaikkakin vakavasta aiheesta...onneksi et kaikkia päästänyt kioskille...Muistisairaalla on juuri se .. kun sitä ei voi päällepäin huomata...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Makea nauru tuli....vaikkakin vakavasta aiheesta...onneksi et kaikkia päästänyt kioskille...Muistisairaalla on juuri se .. kun sitä ei voi päällepäin huomata...

        Sama se on psyykeosastoillakin, että ei siellä osaa päällepäin erottaa kuka on potilas ja kuka vierailija.
        Väkivaltaiset ehkä ovat sitten jossain eristysselleissä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sama se on psyykeosastoillakin, että ei siellä osaa päällepäin erottaa kuka on potilas ja kuka vierailija.
        Väkivaltaiset ehkä ovat sitten jossain eristysselleissä.

        Juu. Minäkin meinasin kerran päästää yhden luvattoman vapaakävelylle :). Onneksi huomasin ajoissa että oli itse kirjoittanut nimensä listaan.


    • maissiiii

      Antaa tulla vaan, mielelläni sitten lähden koekaniiniksi vaikken pihtiputaan mummo olekaan.
      Sitä dataa ja digiä haluavat tunkea joka paikkaan, ehkä se helpottaa ja hyödyttää siellä älykkäiden hommissa ja omissa suunnitelmissaan. Luotan, että osaavat kehittää tekoälyäkin inhimillisempään suuntaan ja joskus jonkun sanan ymmärtäisin sitä kieltäkin.

      Tälle mummille riittää kun kääntävät huoneessa vain ikkunat oikeaan asentoon, toinen aamuaurikoon ja toinen ilta-aurinkoon, niin ja ne on hyvä olla lattiasta kattoon,
      että näen taivaan linnut ja kuulen kuika heinä kasvaa ja kakkarat kukkivat.

      Jos tuovat lähelle tekoälyä niin silti haluan lähelleni joitakin kauniita silmiä ja lähimmäksi jonkun jolla on vielä tallella ripaus tunneälyä.

    • Saattaa olla viisasta asentaa teko-äly ennen niin viisaan Dementikon aivoihin.

      H.

    • kysynn

      - minimaanisuus - liekö eristämistä mistä kuin amerikkalaista höttöunelmaa - josta puuttuu ihmisiltä vain elämisen ilo ja vapaus ? Arki siti läsnä itsekunkin elossa -joskus iskee ikävästikin
      - on toki jokaisen oma asia löytää elämäänsä voimaannuttavia asioita.
      Kurjiltahan noi kaikki liukuhihnajutut kuulostaa - vai laulettaisko porukalla iloista ranskalalaislaulua - laa laalaa- nyppäisempä höyhenen - höyhen anna päästäsi... jne
      - maanisuus -sana alussa väärin - minimaalisuutta tarkoitin. Hoitaminen ilm. korvattavissa sanalla rasittavuus ja sen aih, ongelmakenttää.

    • pylykerö

      Toivotaan nyt, että Hallitus alkaa lisätä omaa ymmärrystään tekoälyn avulla. Nämä teiden pääväylien hankkeet sun jotkut muut tuntuivat vinksahtavilta.

      Asiastapa toiseen, katsoin äsken Martti ja minä, reformaation tarina. Kovin sukkelasti Jari Jolkkonen yhdellä lauseella sivuutti Lutherin pelottavat puolet. Tiede-lehden jutussa Lutherista on kerrottu julmia puolia. Oli armoton kapinaan nousseita talonpoikia kohtaan ja erityisesti vihasi juutalaisuutta. "Emme tekisi väärin vaikka tappaisimme heidät...." Tämän natsit varmaan mielellään omaksuivat.

      Meille saatetaan kertoa erilaisia asioita kertomalla yhtä, jättämällä kertomatta toista. Varsinkin Sote-viestintä on varsinaista piilolausein viestintää. Varmaan tarvitsemme tekeälyn apua noitten setelien kanssa hyplätessä.

    • vfihimsf

      Kuuntelin päivän uutisia kuinka pienet alkuperäiskansajoukot maan rajoilla vastustavat esm kaasuputken rakentamista läpi luonnonuojelu- ja muuttolintualueiden - pelkona on myös että
      kylilleen hankkeen myötä nousee teknokemian teollisuutta - tuhoten kyläkuntiensa kulttuuria ja rauhaa - poliittisten päätösten myötä.

    • pylykerö

      Miksi vouhkataan siitä, että syntyvyys on laskenut. Mihin ihmisiä tarvitaan jos ei ole työpaikkoja tulevaisuudessa tämänkään vertaa ? Tuskin koskaan kaikista tulee näiden vehkeiden säätäjiä. Minusta ei olisi ainakaan tullut. Kaikenlainen asentaminen enemmänkin pelottaa.

    • Ei tarvita mitään tekoälyjä vanhusten hoitoon, vaan lisää niitä hoitajia, jotta nykyisten työtaakkaa saadaan helpotettua. Puhutaan työttömyydestä ja samanaikaisesti esikouluissa on liian vähän lastenhoitajia ja ihan samalla tavalla palvelutaloissa ja sairaaloissa muutamat ihmiset yrittävät selvitä kymmenistä hoidettavista samalla kertaa.

      • "mennäporvooseen"

        Keiltä ajattelit riistää noihin rahaa?

        H.


      • mennä.
        Milloin olet viimeksi käynyt palvelutalossa ja nähnyt hoitajien ylikuormituksen. Ja ylipäätään nähnyt,mitenkä nykyaikaisessa, modernissa palvelukodissa toimitaan ?


      • yksilesken kirjoitti:

        mennä.
        Milloin olet viimeksi käynyt palvelutalossa ja nähnyt hoitajien ylikuormituksen. Ja ylipäätään nähnyt,mitenkä nykyaikaisessa, modernissa palvelukodissa toimitaan ?

        Viime viikolla kävin Pernajan Hemsgårdenissa, kaksi hoitajaa ja 20 heikkokuntoista vanhusta.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Viime viikolla kävin Pernajan Hemsgårdenissa, kaksi hoitajaa ja 20 heikkokuntoista vanhusta.

        mennä
        Onko siellä jatkuva tilanne, että kaksi hoitajaa tekee kaiken. Jos todella näin on, sehän on pöyristyttävää. Yhden hoitajan aika kuluu pitkälti jo pelkästään syöttämiseen. Itse käyn viikottain kahdessa eri palvelukodissa ja niissä on normisuositus hoitajamäärät. Tottakai sairaustapauksissa tai lomien aikana tekee tiukkaa. Mielestäni ja omaiseni mielestä hänellä on hyvä hoito.


      • yksilesken kirjoitti:

        mennä
        Onko siellä jatkuva tilanne, että kaksi hoitajaa tekee kaiken. Jos todella näin on, sehän on pöyristyttävää. Yhden hoitajan aika kuluu pitkälti jo pelkästään syöttämiseen. Itse käyn viikottain kahdessa eri palvelukodissa ja niissä on normisuositus hoitajamäärät. Tottakai sairaustapauksissa tai lomien aikana tekee tiukkaa. Mielestäni ja omaiseni mielestä hänellä on hyvä hoito.

        Kyllä tuolla on jatkunut sama meininki yli kymmenen vuotta. Tiedän sen siitä, kuin ensin siellä oli vaimoni äiti yli viisi vuotta, kunnes kuoli ja nyt on rouvan isä ollut pari vuotta ja sama meno jatkuu. Lisäksi siellä on suomenkieliset sekaisin, joka ärsyttää vanhaa herraa kun ei tiedä mistä ympärillä puhutaan?

        Luin tuolta jostain toisaalta, että olisit satakuntalaisia. Olen itse syntynyt Porissa ja viettänyt osan nuoruudestani Harjavallassa.


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Kyllä tuolla on jatkunut sama meininki yli kymmenen vuotta. Tiedän sen siitä, kuin ensin siellä oli vaimoni äiti yli viisi vuotta, kunnes kuoli ja nyt on rouvan isä ollut pari vuotta ja sama meno jatkuu. Lisäksi siellä on suomenkieliset sekaisin, joka ärsyttää vanhaa herraa kun ei tiedä mistä ympärillä puhutaan?

        Luin tuolta jostain toisaalta, että olisit satakuntalaisia. Olen itse syntynyt Porissa ja viettänyt osan nuoruudestani Harjavallassa.

        Suomenkieliset sekaisin ruotsinkielisten kanssa...


      • mennäporvooseen kirjoitti:

        Kyllä tuolla on jatkunut sama meininki yli kymmenen vuotta. Tiedän sen siitä, kuin ensin siellä oli vaimoni äiti yli viisi vuotta, kunnes kuoli ja nyt on rouvan isä ollut pari vuotta ja sama meno jatkuu. Lisäksi siellä on suomenkieliset sekaisin, joka ärsyttää vanhaa herraa kun ei tiedä mistä ympärillä puhutaan?

        Luin tuolta jostain toisaalta, että olisit satakuntalaisia. Olen itse syntynyt Porissa ja viettänyt osan nuoruudestani Harjavallassa.

        mennä
        Ei minua kiinnosta missä sinä olet syntynyt. Älä muuta puheenaihetta ja lipsuta. Kiinnostaa enemmän tuo mainitsemasi palvelukoti. Esitteessä lukee että kaikilla asukkailla on omahoitaja ja he kuuluvat tiimiin. Miten on mahdollista, että koko porukalla on vain kaksi hoitajaa. Sula mahdottomuus, joka ei voi jatkuvasti mitenkään toimia. Vuosikaudet olet siellä käynyt, etkä ole tehnyt asian suhteen mitään. Kuluuko kaikki aikasi netissä kirjoitteluun jonninjoutavasta roskasta. Omaiset voivat vaatia parannusta ja heidän kuuluu tehdä se. Kuka muu sitten on omaisten puolella.


    • ö-Öö

      Siru polttimoon.

      Ihme, miks loispummieläkeläiset nostetaan tässäkin esiin. Loispummit toki tärkeitä automatisoitavia, mutta kun kuolevat kuitenkin, ei niihin kande liikaa satsata. Kun saadaan aikaan, että synnytyslaitoksella laitetaan kaikille sirut polttimoon, sitten voi ehkä puhuakin jo tekoälystä. Eli ihminen on suoraan yhteydessä isoonveljeen.

      Noit robot jne, ne niinkuin tekoälyn ilmentymiä. Että kyllähän se cnc-sorvikin sorvaa, kunhan sen ohjelmoinnit on ok. Ei sorvi mitään tajua. Tässä just se hauskis asia, kun koneet riittävän hyvin ohjelmoitu, net pikkuhiljaa terävämpiä, kuin ihmiset. Siitä taas mielenkiintoisia seurauksia.

      en nyt tiedä, kuinka älykkäitä nyjyautot on, mutta ne tekee jo hyvin paljon asioita ihmisestä huolimatta. Eli kumpi sitä itseohjautuvaa autoa oikein ajaa, kuskiko, vaiko autoko?

      Sinällään pienellä tekniikalla pystyy jo nyt tekeen erittäinkin paljon loispummieläkeläisen juttuja, siis ilman ihmistyövoimaa. Koneet tulee pitemmän päälle aina halvemmiksi, kuin palkkaduunarit. Toki duunareita tarvitaan jatkossakin, huoltamaan koneita jne. Täysin automatisoitu vanhustenkoti ihan mahdollinen, ehkä piankin. Vaan, se ei varsinaisesti ole tekoälyä, enenpi robotiikkaa ja automatiikkaa.

      =DW=

      • hytinäx1

        Noista itseohjautuvista autoista puheenollen. Täällä seudulla vuonna 2020 pitäisi olla jo muutama sellainen toiminassa tuolla moottoritiellä. jolla itsekin liikennöin joka arkipäivä.
        Esivalmistelut moottoritielle jo on alkaneet niitä kulkuneuvoja varten jotka tietokoneohjataan paikasta a- paikkaan ö ilman kuskia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe