hamsterin ikä?

juuso

Minkä ikäiseksi hamsterit yleensä elävät? Tyttärelläni on elokuussa 2002 syntynyt hamsteri, joka on siis jo kaksi ja puoli vuotta vanha. se edelleen juoksee (tosin harvemmin) pyörässään ja on muutenkin hyvinvoivan tuntuinen. Olen jostain lukenut, että tuon ikäinen hamsteri alkaisi olla jo ns. toinen jalka haudassa.

32

11048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nenni

      Kyllä kaksi ja puoli vuotias hamsteri alkaa olla jo vanhus. Omat kaksi hamsuani ovat eläneet melkein 2½v. ja toinen reilut 3v.
      Tämä ensimmäisenä mainittu tapaus oli melko vilkas otus vielä viimeisillä päivilläänkin, mutta juoksupyörää ei ihan niin ahkerasti käytelty.. Sitten eräänä iltana hamsu ei enää tullut kopistaan ulos edes ruokinta-aikaan, näytti kuin olisi vain nukkunut sikeästi.. :')
      Tämä kolme-vuotiaaksi elänyt taas oli jo huomattavan vanhus, nukkui enimmäkseen viimeisiä viikkojaan..
      Onnellisia "eläke-päiviä" hamsterillenne! :)

    • Nuppu-hamsu <3

      hamstereiden ikä on normaalimmin 2 vuotta.. mutta kun hyvin hoidetaan saattaa elää jopa 4 vuotiaaksi ;D

    • nasuliini

      mulla on sama juttu... ;)) hamsterini ovat jo vanhoja... tietysti jos se on hyvässä hoidossa ja saanut hyvän kodin niin se elää pitempään... kaikki eivät,,

      • Anonyymi

        Minun hamsterin on 2v


    • LottaM

      Hamsu on taidettu iän perusteella hoitaa hyvin! :)

      Hamsterit elävät yleensä 1½-2½ vuotta.

      • nessu

        Tähän mä protestoin hiukan. Siis että hamsteri elää pitkään kun sitä hoitaaa hyvin. Mulla on ollut paljon hamstereita, joita olen hoitanut hyvin. Osa on elänyt kolme vuotiaiksi ja jotkut kuolleet jo alle 2- vuotiaina, vaikka niitä on hoidettu yhtä hyvin. Tokihan hamsterin ikään vaikuttavat myös perimä ja kasvaimethan eivät katso sitä kuinka hyvin hamsteria hoidetaan, niitähän saattaa tulla nuorellekin eläimelle. Sitten taas tiedän tapauksia, joissa hamsteri on otettu suuren innon vallassa ja sitten kiinnostus onkin lopahtanut eikä hamsteria juuri hoideta, mutta silti tämä eläin on elänyt pitkän elämän.

        Hamsterin keskimääräinen elinikä on 1½ - 2½ vuotta. Jotkut elävät kauemmin, toiset kuolevat jopa nuorempina.


      • LottaM
        nessu kirjoitti:

        Tähän mä protestoin hiukan. Siis että hamsteri elää pitkään kun sitä hoitaaa hyvin. Mulla on ollut paljon hamstereita, joita olen hoitanut hyvin. Osa on elänyt kolme vuotiaiksi ja jotkut kuolleet jo alle 2- vuotiaina, vaikka niitä on hoidettu yhtä hyvin. Tokihan hamsterin ikään vaikuttavat myös perimä ja kasvaimethan eivät katso sitä kuinka hyvin hamsteria hoidetaan, niitähän saattaa tulla nuorellekin eläimelle. Sitten taas tiedän tapauksia, joissa hamsteri on otettu suuren innon vallassa ja sitten kiinnostus onkin lopahtanut eikä hamsteria juuri hoideta, mutta silti tämä eläin on elänyt pitkän elämän.

        Hamsterin keskimääräinen elinikä on 1½ - 2½ vuotta. Jotkut elävät kauemmin, toiset kuolevat jopa nuorempina.

        Kyllä hoidon osuus on iässä merkittävä. Toki keenit vaikuttaa paljon, mutta en ainakaan huomannu, että topicin aloittaja olisi maininnut mistään sairaudesta...

        Miksi luulet, että rescue tapauksista suuri osa kuolee hyvin pian vaikka on päässyt jo selville vesille? Huonon hoidon takia, ja kun eläintä hoidetaan tarpeeksi huonosti niin keenit ja muut perimät ei kyllä ikään silloin paljon vaikuta.

        Mielipiteensä kullakin.


      • nessu
        LottaM kirjoitti:

        Kyllä hoidon osuus on iässä merkittävä. Toki keenit vaikuttaa paljon, mutta en ainakaan huomannu, että topicin aloittaja olisi maininnut mistään sairaudesta...

        Miksi luulet, että rescue tapauksista suuri osa kuolee hyvin pian vaikka on päässyt jo selville vesille? Huonon hoidon takia, ja kun eläintä hoidetaan tarpeeksi huonosti niin keenit ja muut perimät ei kyllä ikään silloin paljon vaikuta.

        Mielipiteensä kullakin.

        No anteeksi jos olin eri mieltä. En puhunutkaan tästä keskustelun aloittajan hamsterista vaan hamstereista yleensä. Olen omistanut niitä lähes kymmenen vuotta ja siinä ajassa olen huomannut, että toiset hamsterit elävät 3- vuotiaiksi ja toiset 2- vuotiaiksi, jotkut eivät ole olleet 1½ vuottakaan. Samalla tavalla olen kutakin hoitanut, en ketään sen huonommin kuin toistakaan, silti se vanhuus on tullut joillekin aiemmin kuin muille. Luulenpa, että kuten meillä ihmisillä niin myös hamstereilla se elämä vain päättyy toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin. Minunkin joillain hamstereilla on tullut kasvaimia jo vuoden iässä, vaikka kuinka olisin hyvin hoitanut, kun taas toiset pääsevät tuonne 3- vuoden ikään yhtään sairastumatta. Ehkä sitä ei kukaan muu ymmärrä, mutta minä ainakin pahoitan mieleni, jos se, että vuoden ikäinen hamsterini saa kasvaimen tarkoittaa jonkun mielestä sitä, että olen hoitanut sitä huonosti :o Tottakai hoidolla on suuri merkitys, mutta aina sekään ei riitä. Hyvä hoito ei ole siltikään pitkän elämän tae; elämä on monesti epäreilua ja vie mennessään pikkuisen eläimen aivan liian aikaisin vaikka sitä olisi rakastettu ja hoivattu suurella sydämellä. Tämä oli se minun ajatukseni, minkä ehkä ilmaisin epäselvästi edellisessä viestissäni.


      • LottaM
        nessu kirjoitti:

        No anteeksi jos olin eri mieltä. En puhunutkaan tästä keskustelun aloittajan hamsterista vaan hamstereista yleensä. Olen omistanut niitä lähes kymmenen vuotta ja siinä ajassa olen huomannut, että toiset hamsterit elävät 3- vuotiaiksi ja toiset 2- vuotiaiksi, jotkut eivät ole olleet 1½ vuottakaan. Samalla tavalla olen kutakin hoitanut, en ketään sen huonommin kuin toistakaan, silti se vanhuus on tullut joillekin aiemmin kuin muille. Luulenpa, että kuten meillä ihmisillä niin myös hamstereilla se elämä vain päättyy toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin. Minunkin joillain hamstereilla on tullut kasvaimia jo vuoden iässä, vaikka kuinka olisin hyvin hoitanut, kun taas toiset pääsevät tuonne 3- vuoden ikään yhtään sairastumatta. Ehkä sitä ei kukaan muu ymmärrä, mutta minä ainakin pahoitan mieleni, jos se, että vuoden ikäinen hamsterini saa kasvaimen tarkoittaa jonkun mielestä sitä, että olen hoitanut sitä huonosti :o Tottakai hoidolla on suuri merkitys, mutta aina sekään ei riitä. Hyvä hoito ei ole siltikään pitkän elämän tae; elämä on monesti epäreilua ja vie mennessään pikkuisen eläimen aivan liian aikaisin vaikka sitä olisi rakastettu ja hoivattu suurella sydämellä. Tämä oli se minun ajatukseni, minkä ehkä ilmaisin epäselvästi edellisessä viestissäni.

        Totta puhut. Anteeksi jos olin epäystävällinen, en tarkoittanut loukata.

        Kasvatatko muuten? :)


    • syyrialainen

      mutta sehän on hyvä että pikkuinen on virkeä. tuon ikäinen on jo saavutus. kannattaa nyt vain tarkkailla sitä ja olla entistä tarkempi hoidon kanssa. ei vetoa, stressiä yms, vaikka ei varmaan ole tähänkään asti ollut, kun on tuon ikäinen. tsemppiä!

    • Nicki !!!

      Eräs ystäväni sanoi että syyrialainen hamsteri voi elää 5 vuotiaaksi mutta olen lukenut että ne voivat elää vain 3½ vuotiaiksi?

      Haluaisin vastauksen sähköpostiin: [email protected]

      • J.V.D

        Ei voi elää viisivuotiaaksi. Max 4v ja sekin on jo todella, todella harvinaista. Kolmekin on jo paljon, puhumattakaa. Kolmesta puolesta! Keskimäärin 1.5-2.5.


    • thyjuk

      Hamsterit eivät elä todellakaan 5 vuotiaiksi , harvempi 3 vuotiaaksikaan.Keskimäärin 1½ - 2½ vuotta.

      • kpijdj

        Oma hamsu elää ihan viimeisiä se ei edes näe


    • outoa

      Riippuu rodusta

    • Hamsterityttö

      Olen mä niitä kuusi vuotiaitakin nähnyt

    • kani fani

      Moi.neelää noin 3 vuotiaakas

    • mulla on hamsterit elänyt kolme vuotiaiksi ja vähän yli

    • vonninen

      Minun hamsteri eli kolme ja puoli vuotta sitten se vaan kuoli syöpään

    • Hamsteri1

      Minun hamsteri on noin 4-vuotias

    • Secrez

      Muistuttaisin, että monet tapaukset, joissa hamstero on elänyt yli 4v, on ollut lasten lemmikejä, ja vanhemmat hamsterin kuollessa ovat hankkineet uuden kun eivät ole hennonneet järkyttää lasta. (tämä on hyvä syy, miksi ihan pienille lapsille ei tulisi hamsteria hankkia)

      • Lovemypet

        kyllä sen huomaa onko sama vai eri. Tai no ei 5 vuotias ymmärrä mutta on tyhmyyttä hankkia alle 7 vuotiaalle omaa lemmikkiä!!


    • Tiitumaisa

      Oma okahiireni, ei hamsteri, mutta kuitenkin, eli 6 -vuotiaaksi. ❤️

    • VerttiKetchum

      Hiukan myöhässä ollaan :'D Mutta, oma hamsteri on noin 2v, ei ali, vaan yli. Täyttää lähikuukausien aikana 3v. Surettaa jo valmiiksi rakkaan kuolema, mutta täytyy ajatella positiivisesti ja elää hamsterin kanssa hetkessä. En kyllä usko että on tässä lähipäivinä kuolemassa. Kovin tämä on sisukas ja temperamenttinen, kuten aina (:

    • Hamsupamsu

      Minun hamsterini kuoli juuri tunti sitten, päälle 1-vuotiaana syöpään, mutta ei näyttänyt kipuja olleen, sillä nukkui rauhassa pois😭🕇

    • Anonyymi

      Minun hamsterini on reilut kaksi vuotta eikä mitään vanhuuden merkkejä. Turkki on vähän vaaleampi mutta luonne kunto ja luonne on ennallaan. Kaverin hamsteri eli yli kolme vuotiseksi, niin ehkä minunkin:()

    • Anonyymi

      hamsterit voivat elää jopa tietääkseni 4 vuotiaaksi joten saattaa olla kyseessä vanhaksi elävä kaveri

    • Anonyymi

      Kuinka vanha on 22.1.21 syntynyt hamsteri?

    • Anonyymi

      meillä nyt joulukuussa 4v hamsteri,ihan virkeä ja elinvoimainen koskaan ei ole sairastellut.saanut perus jyrsijän ruokaa sekä monipuolisesti kasviksia ja hedelmiä päivittäin.joskus koiran nappuloita.lisäksi juoksee asunnossa vapaana viikonloppuisin rajattomasti,iso häkki ja juoksupyörä.

    • Anonyymi

      Meillä oli hamsteri 2009 syksystä vuoden 2014 kevääseen, eli n. 4,5 vuotta. Ei sillä ollu ikinä mitään ongelmia, samanlainen koheltaja loppuun saakka, karkas häkistään ja löyty aamulla alakerrasta. Epäiltiin putoamista, mutta koira kuskas sitä suussaan, niin tiedä sitten, mikä oli todellisuus.

    • Anonyymi

      minun hamsteri eli 3v

    • Anonyymi

      Meidän hamsteri juoksee usein ja se on jo kolme vuotias!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe