Sairauspäivärahan ensisijaisuusaika ja 300 päivää.

Epätieto

Olen sairauslomalla käydessäni leikkauksessa ja tällä hetkellä sairauslomani jatkuu tammikuun puoliväliin 2018. Tuolloin kun sairauslomani päättyy minulla on siihen mennessä ollut sairauspäiviä 238. En ole ollut yhtäjaksoisesti noita päiviä vaan olen ollut välillä pitempiäkin aikoja töissä. Ennen leikkausta olin joitakin viikkoja sairauslomalla.
Nyt minulle tuli Kelan kirje jossa oli että Sairauspäivärahan ensisijaisuusaika päättyy 28.2.2018.
Olen laskenut että jos en jostain syystä pystyisikään vielä menemään alkuvuodesta töihin niin minulle tulisi omien laskelmieni mukaan 300 päivää täyteen maaliskuun lopussa.

Kysymykseni kuuluukin että mitä tuo ensisijaisuusajan päättyminen 28.2. kohdallani tarkoittaa ?
Kun sairauspäivärahaa saa enintään 300 päivää ja se tulee täyteen vasta maaliskuun lopussa.
Tarkoittaako tuo ensisijaisuusaika kohdallani, että saan sairauspäivärahaa vain tuohon 28.2. asti vaikka 300 päivää tulisi täyteen vasta kuukautta myöhemmin?

5

1514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juristi41

      Oletettavasti enimmäissuoritusaikasi ja ensisijaisuusaikasi päättyvät samaan aikaan, eli 28.2., mikäli työkyvyttömyytesi jatkuu yhtä soittoa.

      Ensisijaisuusaika, eli aika johon saakka sairausvakuutuslain mukainen päiväraha on ensisijainen työkyvyttömyyseläkkeeseen nähden, vahvistetaan silloin kun päivärahan suorituspäiviä on kertynyt 150. Jos työkyvyttömyys jatkuisi vaikkapa pysyvänä, tästä lukien voisit hakea eläkettä, joka on monissa tapauksissa edullisempi kuin päiväraha, siis isompi.

      Enimmäissuoritusaika päättyy sen kuukauden lopussa, josta seuraavan kuukauden aikana päivärahanpäivien määrä nousisi 300:n. Eli käytännössä juuri kukaan ei saa ihan täyttä tasaa 300 päivää, vaan jonkin verran alle, koska päiväraha maksetaan täyttymistä edeltävän kuun loppuun.

      Käytännössä ensisijaisuus aika voi poiketa enimmäissuoritusajasta esim. silloin kun ensisijaisuusajan määrittämisen jälkeen palaa töihin ja työkyvyttömyys "uusii" vaikkapa 4kk päästä. Kohdallasi luulen, että olet räknaillut jotenkin väärin ja päivärahaoikeutesi päättyisi 28.2., tarkan selvyyden saat tietysti vain soittamalla kelaan.

    • Epätieto

      ...aloittaja jatkaa vielä..
      Sain Kelalta kirjeen jossa lukee että 16.1.2018 jolloin on sairauslomani viimeinen päivä minulla on ollut siihen mennessä sairauspäiväraha päiviä tuo 238 päivää.
      Eli varmuudella tiedän että päiviä silloin 238 ja kirjeessä oli myös että ensisijaisuusaika päättyy 28.2.
      Kohdallani tuo 150 päivää on tullut tässä syksyllä täyteen ( olen aiemmin ollut useamman kuukauden työssä) ja tuon 150 päivän täyttymisen jälkeen olen ollut yhtäjaksoisesti sairauslomalla ja olen edelleen tuohon 16.1.asti ainakin.
      Voinko olettaa niin että jos jostain syystä en toivukaan leikkauksesta niin silloin saisin sairauspäivärahaa viimeisen kerran 28.2.?
      Ja koska en välttämättä tiedä tarpeeksi ajoissa meneekö sairauslomani tuon 28.2.yli niin en tiedä myöskään hakea mitään väliaikaista eläkettä tms.
      Tuo on niin kiikun kaakun kun tuo 300 tulee niin lähelle.
      Voinko siis esim.laittaa tuolloin 28.2.väliaikaisen eläkkeen haun vireille ja sen päätöstä joka taitaa kestää 2-3 kk odotellessa ilmoittautua työnhakijaksi työvoimatoimistoon vaikka palaan työhöni heti kuin pystyn? Enhän muuten saa siinä tilanteessa muutoin mistään rahaa?

    • Epätieto

      ...vielä lisätäkseni...
      Pitäisikö minun sitten ilmoittautua työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi tuota 28.2. seuraavana päivänä että saan sitä kautta rahaa siihen asti kun pääsen palaamaan töihin tai saisin mahdollisesti väliaikaista eläkettä?
      Sen tiedän että pysyvä ei sairauslomani tule olemaan. Se olisi vaan siinä ja siinä että huonoimmassa tapauksessa en mahdollisesti pääsisi ihan vielä maaliskuun alusta palaamaan työhöni jos leikkauksesta kuntoutuminen ei jostain syystä menisikään niinkuin pitää.

    • Juristi41

      Sinulla on siis 16.1. 238 suorituspäivää, tätä et kertonut tarkemmin avauksessasi. Kalenterista kun lasket 17.-28.2. muut kuin pyhäpäivät, saat luvuksi 37. Lasket yhteen 238 37, saat summaksi 275. Maaliskuun sairauspäivärahan suorituspäivät (26) eivät enää mahtuisi suoritusaikaan, näköjään päivästä kiinni.

      Sinun pitää nyt odotaa miten työkyvyttömyytesi kanssa käy, toivottavasti pystyt palaamaan töihin viimeistään 1.3.18. Mikäli et vielä pysty, niin silloin kun ensimmäinen lääkärintodistus, joka menee yli 1.3. on olemassa, marssit tekemään kuntoutustukihakemuksen. Samalla voit ilmoittautua myös työnhakijaksi, mikäli kuntoutustuki ei tulisikaan tai maksu viivästyisi.. viimekätisenä apuna toimeentulotuki, jota voit hakea Kelasta.

      Semmoisena vinkkinä vielä, että muista sanoa lääkärillesi, että enimmäisaikasi päivärahassa päättyy 28.2., ettei turhaan tämän jälkeiselle ajalle kirjoittele muita kuin tasakuukausien saikkuja, kuntoutustuki nimittäin maksetaan vain tasakuukausin.

      Ja edelleenkin muista, että usein soittamalla Kelan palvelunumeroon saat parhaan neuvon, Tällä kertaa sinulla kävi hyvä munkki kun asiaa sattumallta aika syvälti tunteva tyyppi oli näillä linjoilla :) Mitä vastauksia katselen, niin valitettavasti näin ei aina kyllä ole...

      Toipumisia.

    • Epätieto

      Iso kiitos asiallisesta vastauksesta. On mukava laittaa kysymyksiä silloin kun siihen saa myös asiallisia vastauksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe