Sinun juhlasi - joulu, vappu, juhannus vai...

Onko teillä, hyvät palstalaiset, jokin sellainen aika /tapahtuma vuodessa, mikä lämmittää mieltänne erityisesti? Hääpäivät ym toki virallisten juhlapäivien lisäksi ovat "mukana".

Itselleni joulu on se paras. Muut juhlapäivät olin aikanaan aina töissä, eikä niitä sitten oikein edes alkuperäisten tarkoituksiensa mukaan ajatellutkaan - palkkaa sai lisinä enemmän...
Olin toki joulujakin töissä ja uudet vuodet - tottakai!

Lapsuuden joulut mummolassa, vastasyntyneeni kanssa sairaalasta kotiin 22.12 -82, kaikki joulut mieheni ja kissojemme kanssa 1998 alkaen.

Näin lumipyryjen tullessa kyselen ja vastauksianne odottelen ;D

44

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi ei - unohdin: jos "viittaat kintaalla" eli ignooraat kaikki vastaavat - miksi? Kerrothan!









      Keothan!

      • Hyvä- hoida perinteidä---minulla ei ole perinteidä, tiedenkin tavallaan Suomi-Ruotsi.


      • Jääkiekossa ko matsi - kyllä veri kiertää!


    • Kyllä se Joulu on, muut juhlapyhät vastaa tavallista sunnuntaita.
      Joulu katkaisee talven selän, ja siitä lähdetään valoon päin.
      Keväällä syntynyt, kevät on paras aika.
      Pari vuotta sitten Jouluaattona sain ensimmäisen pahan sydänkohtauksen. Ei niin hyvä joululahja.
      En nukkunut koko yönä, ajattelin, että jos henki lähtee, ei ainakaan mukkuessa lähde.
      Sitten laskin, että kolme päivää, niin lääkäri paikkakunnalla. Ei sitä turhanpäiten lähdetä päivystykseen sadan kilometrin päähän.
      Vapun aikoihin se sitten korjattiin, se sydän., Nyt on ihan hyvä, että voisi sitä Vappuakin vähän juhlistaa.

      • Synnynnäisesti sydänsairaana olen lämpimästi onnellinen puolestasi! Itsekin sain jatkoaikaa - viime joulukuun lopulla ;) Sinulla on "vappusydän" - juhlista sitä ihmeessä!


    • hyvällämallillasade

      Minulla on lumipyrynjuhla.
      Joka vuosi ensipyryn jälkeen vedän pääni täyteen juustoruisleipää, piimää, kahvia ja leivoksia. Kohokohta on kun avaan fantta pullon, suhahtaako se.

      • Parempi olisi suhahtaa, muuten varmasti pilaantunut limsa...;D


    • Kyllä urheilussa veri kiertää niin aina ja siinä muistot---Viren juoksi kuin ilmassa..

    • Men-- du- de är bra...

      • Suomi on hyvin sairas valtio se näkyy kaikessa. Sinä olet terve ja toivon sinulle hyvää elämää.


    • Suomalaisuus todessa on paskaa--luie historiaa.

      Lopetan olemisen täällä, onnea sinulle elämässä.

    • tähtien.taivas

      Kyllä joulu on se juhla. Ovat muuttaneet muotoaan kovasti lapsuuden jouluista. Silloin isovanhemmat mukana. Aina lunta maassa. Nyt minä olen isovanhempi. Toki joulun tunnelma on liki sama.

      • Lumesta puheenollen - lapsuudessamme varmasti joka joulu oli valkoinen. Myöhemmin ei aina ollenkaan.
        Löysin kolmivuotiaana "pukin partapahvin" mummolan viereiseltä tieltä. Mummoni ilme oli varmasti näkemisen arvoinen, kun tuln naamari kädessä kertomaan löydöstäni ; D
        Tiesinhän jo silloin ettei se oikea pukki ole, mutta ihmettelin kuka naamion takana oli, kun vieraita vihaava vahtikoiramme oli ylitsevuotavan ystävällinen aina "pukille"(enoni).

        Joulun tunnelma on minulle rakas ja joulun odotus on säästänyt minut "kaamosmasennukselta", jota podetaan läpi Suomen. Tykkään hämärästä ja kynttilöiden valosta - niin kissammekin ;D


      • Taikuritässä

        Luulenpa, että pääsiäinen on nykyisin mieluisin juhla-aika. Silloin on rauhallisinta ja talvi taittuu, päivät pitenee. Kevätkin on silloin ihan tuossa noin, oven takana.


    • hmpff

      Kaikki! Minusta juhlia on ihan liian vähän elämässä. Lisäksi ollut mulle tärkeää että perinteitä vaalitaan, muokata niistä omannäköisiä ja pistää evääksi lapsille elämään. Ei me sentään nimipäiviä juhlita niin kuin mun isovanhemmat, mummi tarjosi aina kakkukahvit.

      Joulu on juhlista pisin. Aloitamme pikku-joululla riisipuurolla ja leipomalla piparkakut, siitä sitten melkein joka päivä jotain joulun eteen. Mun mielestä joulutunnelmaa tehdään, ei osteta. Ei taida tulla istumalla perseellään ja voivottelemalla pyhien kaupallisuutta.

      • Kaupallisesti

        Hai, osta miult hyvä muovikuusi, ei karise ei varise, ei oo koristeitakaan.


      • hmpff
        Kaupallisesti kirjoitti:

        Hai, osta miult hyvä muovikuusi, ei karise ei varise, ei oo koristeitakaan.

        Hui, tuo se tänne! Halvemmaksi se tulee, kuin että viet sen kaatikselle ja joudut vielä pulittamaan.

        Viime vuonna meillä oli kaksi joulukuusta, ylpeänä esitin. Sitten kuulin tuttavan tyttärestä, jolla oli neljä, ja muutuin vihreäksi kateudesta.


    • Komppaan hmpffiä. Kaikki juhlat on tärkeitä rytmittämään ajankulun kehää. Halloween on ollut minulle ja perheelleni tärkeä juhla ja kohta lähdenkin tästä katselemaan kaupoista kurpitsoja lyhdyiksi joihin poraan sitten reikiä ja teen lyhtyjä valaisemaan rappuja. Joulu on perinteisin mutta myös monimuotoisin; lapsuuden hartaista jouluista jenkkiblingiin ja prameuteen, roomalaiskatolisuuden jeesuslapsikeskeisestä Pohjolan lähes ateistiseen jouluun tonttuineen ja pukkeineen...jokainen tekee oman näköisen joulunsa ja menee joko vanhan kaavan mukaan tai tekee uusia sovellutuksia esim. ruokalistaan. Minä downshiftaan nyt joulua tosin kun tuntuu että kaikki punavihreä vain häiritsee silmää.
      Pääsiäiseen en ole oikein päässyt sisälle: jos ei ole kirkossakävijä niin loppu onkin melkein kuin lasten juttuja vain, mutta tietysti voi Pääsiäistäkin soveltaa ja muokata liittämällä siihen kevään riittejä ja newrozia: uudelleensyntymistä ja valon ja auringon palaamista. Vappu ei ole koskaan ollut mikään suuri perhejuhla meillä; nyt kyläyhteisön vappukokko joen rannassa on nostanut hieman tunnelmaa. Juhannus oli Suomessa suuri ja tunnelmallinen, mutta kun juhannus on tanssittu ja juopoteltu niin eipä siinä sitten muuta.
      Elikkä jos pitäisi se yksi tärkein juhla valita niin kyllä se varmaan joulu olisi.

      • Halloween on juhla jota en ole koskaan juhlistanut, siis juhlaturhake mielestäni. Lapset toki nauttivat kun saavat naamioitua ja leipoa mutta joku mokkapalahautausmaa pääkalloinen ja verisine päineen minusta lähes kammottava etenkin lapsille.


      • hmpff

        Paloma, mulla oli viime vuonna puna-valko-hopea teema, oli oikein raikas.

        Siilenämää, me vietettiin aina Halloween lasten kanssa kun olivat siinä iässä että kauhu kiehtoi. Minusta oikein juhla tutustua kammotuksiin, haamuihin ja hämähäkkeihin leikin varjolla. Antaa niille sellainen vähemmän pelottava "kuorrutus".

        Sekä opettaa, että vaikka ruoka olisi minkä näköistä, se voi silti olla hyvää :) Tosin mun maidon värjäys kerran epäonnistui, kun piti tulla liilan värinen, siitä tulikin kuravedennäköistä. Hetken ne ipanat katseli ennen kuin uskalsivat. Kysyy vähän rohkeuttakin, juoda kuravettä ja syödä verisiä nakkisormia.

        Lapsille nimenomaan Halloweenilla on merkityksensä. Nykyisin vietetään enemmän Pyhäinpäivää, käydään haudoilla ja syödään jotain oikein hyvää pataruokaa jälkkärin kera. Vaikka edelleen tyttö tykkää siitä kammotusruuasta. Liekö hyvät muistot syynä.


      • hmpff kirjoitti:

        Paloma, mulla oli viime vuonna puna-valko-hopea teema, oli oikein raikas.

        Siilenämää, me vietettiin aina Halloween lasten kanssa kun olivat siinä iässä että kauhu kiehtoi. Minusta oikein juhla tutustua kammotuksiin, haamuihin ja hämähäkkeihin leikin varjolla. Antaa niille sellainen vähemmän pelottava "kuorrutus".

        Sekä opettaa, että vaikka ruoka olisi minkä näköistä, se voi silti olla hyvää :) Tosin mun maidon värjäys kerran epäonnistui, kun piti tulla liilan värinen, siitä tulikin kuravedennäköistä. Hetken ne ipanat katseli ennen kuin uskalsivat. Kysyy vähän rohkeuttakin, juoda kuravettä ja syödä verisiä nakkisormia.

        Lapsille nimenomaan Halloweenilla on merkityksensä. Nykyisin vietetään enemmän Pyhäinpäivää, käydään haudoilla ja syödään jotain oikein hyvää pataruokaa jälkkärin kera. Vaikka edelleen tyttö tykkää siitä kammotusruuasta. Liekö hyvät muistot syynä.

        Olen ajatellut sini-valko-hopeanväristä joulukuusta 100-vuotisen suomalaisuuden kunniaksi. Pitäis varmaan hankkia jostain paketti suomenlippuja kuuseen ripustettavaksi. Tai voihan ne ehkä askarrella itsekin.
        Halloween taas kuuluu perheemme omaan perinteeseen ja lapseni jatkavat sitä omissa kodeissaan. Jokainen perhe ja koti on kuin mikrokosmos ja luomme itse omat traditiomme ja juhlamme. Joku tykkää että halloween on kaupallista hapatusta; minä olen sitä mieltä se on kulttuuriperimä jolla on juuret tosi syvällä pre-kristillisessä Euroopassa. Vrt. esimerkiksi Allantide Cornwallissa ja useat samantyyppiset juhlat jotka juontavat juurensa kelttiläiseen Eurooppaan.
        https://cornishculture.co.uk/portfolio/allantide-the-cornish-halloween/


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Olen ajatellut sini-valko-hopeanväristä joulukuusta 100-vuotisen suomalaisuuden kunniaksi. Pitäis varmaan hankkia jostain paketti suomenlippuja kuuseen ripustettavaksi. Tai voihan ne ehkä askarrella itsekin.
        Halloween taas kuuluu perheemme omaan perinteeseen ja lapseni jatkavat sitä omissa kodeissaan. Jokainen perhe ja koti on kuin mikrokosmos ja luomme itse omat traditiomme ja juhlamme. Joku tykkää että halloween on kaupallista hapatusta; minä olen sitä mieltä se on kulttuuriperimä jolla on juuret tosi syvällä pre-kristillisessä Euroopassa. Vrt. esimerkiksi Allantide Cornwallissa ja useat samantyyppiset juhlat jotka juontavat juurensa kelttiläiseen Eurooppaan.
        https://cornishculture.co.uk/portfolio/allantide-the-cornish-halloween/

        Kun olin lapsi, meillä oli tuo lippunauha joulukuusessa.
        Monet juhlapyhät ovat juuriltaan jotain muuta, kun miten niitä nykyään vietetään.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kun olin lapsi, meillä oli tuo lippunauha joulukuusessa.
        Monet juhlapyhät ovat juuriltaan jotain muuta, kun miten niitä nykyään vietetään.

        Pienellä vaivalla tuollaisen lippunauhan voi varmaan askarrella itsekin. Käyn katsomassa hobbykaupasta josko siellä olisi lipputarroja jotka olisi vain suomenlippuja.
        Mehän voimme tehdä juhlapyhistä omannäköisiämme pienellä vaivalla. Ei ole pakko mennä mukaan kaupalliseen hömpötykseen eikä muovikrääsään


      • hmpff
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pienellä vaivalla tuollaisen lippunauhan voi varmaan askarrella itsekin. Käyn katsomassa hobbykaupasta josko siellä olisi lipputarroja jotka olisi vain suomenlippuja.
        Mehän voimme tehdä juhlapyhistä omannäköisiämme pienellä vaivalla. Ei ole pakko mennä mukaan kaupalliseen hömpötykseen eikä muovikrääsään

        Bingaustulos:
        http://www.tohtorinhattu.eu/lippunauhat.html

        Mutta itsetehty on aina paras ♥



    • sinne.tänne

      En juhli ikinä mitään lällyjuhlia. Työelämän juhlista pidin ja järkkäsin niitä itsekin. Niissä ihmiset tulivat ja menivät ja juhlat olivat siellä sun täällä ja ihmiset vaihtuivat. Ja olivat oma itsensä, eivät jonkun toisen jatke. Jutella voitiin mistä tahansa, ei mitään lapsenpäästäjuttuja.

      Joulut, juhannukset, naapurin kissan ja koiran päivät ovat kammottavia. Olen vihannut niitä lapsesta saakka, ne ovat niin kauhean tylsiä. Onneksi maailma on maallistunut ja juhlia ei tarvi viettää ja jos viettää, sen voi tehdä matalalla profiililla.

    • Lasteni syntymäpäivät, joulu ja juhannus.

    • Jokainen päivä on pieni juhla, päiviä kun on rajallinen määrä jäljellä. Pitää nauttia hetkistäkin.
      Joulu on kyllä kivempi kuin mikään muu juhla-aika.
      Halloween on höpöhapatusta, pääsiäisessä ei ole muuta kuin turhia pyhiä.

    • RealistiN

      Joulu, juhannus ja itsenäisyyspäivä.

      Olen jouluihminen,
      ilman uskontoa. Nyt on jo paljon tehty joulutontun puuhia, ruokaa jouluksi laitetaan kaikkea sen kymmeniä sortteja. Onnellinen olo tulee lasten jouluriemua seuratessa ja tänä vuonna on taas uusi tulokas jouluna 3 kk täyttävä pieni tonttutyttö
      .
      Juhannus
      on ystäväporukkamme yhteinen juhla, kokoonnumme parikymmenpäisenä porukkana vuorotellen eri ystävien mökeille, osa yöpyy teltoissa ja osalla on asuntoautot (iän karttuessa lisääntynyt trendi), yleensä mökkien oma majoituskapasiteetti ei ole riittävä .

      Itsenäisyyspäivänä
      juhlimme fiinisti ja arvokkaan hillitysti, kera laatuherkkujen ja kuohuviinin. Yleensä kuuden perheen kesken, paitsi tänä vuonna 100v-juhlat ovat yli satapäiset ja mukana yksi yli 100 vuotiaskin.

    • Lapsena oli joulu.
      Viimeisimmän kumppanini (jo edesmenneen) tapasin vappuyönä, silloin oli vappu tärkeä.
      On vain niin, että suurimman osan juhlapyhistä olen viettänyt työssä, joten en niistä kovin ole otetta saanut.
      Nyt kun niitä on aikaa viettä, ei ne enää tunnu niin tärkeiltä, kuin ennen olisi, jos olisi voinut niitä viettää omassa porukassa.

    • flegmaatti

      En ole koskaan ollut mikään merkkipäiväihminen mutta työelämässä ollessa kalenteripyhät rytmittivät elämistä.
      Eläköitymisen jälkeen niilläkään ei ole mitään merkitystä.

      Miksikö en piittaa merkkipäivistä ja pyhistä?
      Miksi minun pitäisi välittää niistä?

    • maissiiii

      Olisipa se elämä aikas tasapaksua pungertamista jos ei väliin olisi juhlia.

      Vietän läksiäisiä ja kotiinpaluukekkereitä, jonkun työn kun saan valmiiksi, kun tulee mieleisiä vieraita ine. aina on juhlan paikka.
      Aiheista ei ole puutetta, kevätjuhla ja kesällä on synttäreitä, syksyllä synkistelen ja talvea taitan.

      Olen jouluihminen, onneksi ikä on hössötystä siitä juhlasta vähentänyt. Jouluun liittyy paljon tunnetta vaikka kuviot ovat yksinkertaistuneet.

      • sinne.tänne

        Ei se todellakaan ole tasapaksua. En ole koskaan ymmärtänyt sanontaa harmaa arki. Minulle arki on monivärinen, täynnä sävyjä. Arki siis on juhlaa. Kaikki paskajuhlat sen sijaan ovat tylsiä. En voi ymmärtää, että jotkut ottavat ne tosissaan.

        Mutta onneksi niitä ei ole pakko viettää. Mitä järkeä on istua kotisohvalla ja keskustella tylsiä yksien ja samojen ihmisten kanssa.

        Ihmisten pitäisi tulla ja mennä.


      • flegmaatti

        Juhlat ja kalenteriaikaan sidotut, pakkokemut ovat eri asioita!
        En tarvitse kelenteria saadakseni elämääni väriä ja vaihtelua. Spontaaanisti kehittyvät tilanteet ovat parhaita ja ilman pakkohauskuutta tai hartautta.
        Lasten ollessa pieniä olivat kotijoulut pukkeineen lähisuvun kanssa mukavia.

        Parhaat jouluni poikamiehenä vietin paikallisen kartonkitehtaan jouluremontissa.
        Surkein jouluni oli jo aikaisemmin kertomani tilanne jossa täräytin jouluaaton iltana klo20:n tienoissa, umpihumalassa, vieraalla autolla, vasemman puoleisessa liikenteessä, keskellä kaupunkia päin liikennemerkkiä.

        Vaimoani olen lahjonut spontaanisti, kalenterista riippumatta. Lasten tarpeet on täytetty tilanteen, ei kalenterin mukaan. Jne.


      • Kokemuksesta tiedän spontaanin "lahjomisen" tuottaman hyvän mielen. Perinteisiä synttärilahjoja ei meillä aina anneta - ei aina joulunakaan, vaan silloin ostetaan yhteistä mieluista ja tarpeellista tavaraa tms.


    • Joulu ilman muuta. Viime vuonna tosin väsähdin ja ajattelin, etten jaksa valmistella joulua. Olimme Valamossa joulunpyhät. Kaipasin kuitenkin perhejoulua, niin työläs kuin se minulle, perinnefriikille, onkin. Tänä vuonna ajattelin kyllä alkaa ajoissa ja kutsua enemmän väkeä koolle.

      Viime vuonna kuvittelin, ettei kukaan enää kaipaa yhteistä joulua, mutta olin väärässä sekä omalla, että muiden kohdalla. Tulevana jouluna on taas uusi vauvakin ihasteltavana...

      Pääsiäisestä tykkään myös ja ihme kyllä molemmat poikani pitivät siitä jopa joulua enemmän.
      Valoa, iloa, mikä siinä sitten viehättääkin. Minulle itselleni sekä joulu että pääsiäinen ovat hiljentymisen juhlaa, ikäänkuin ne veisivät minut oman sieluni äärelle, näkemään mikä sen tila kulloinkin on.

    • Ei.mikään.juhlapäivä

      Joulunalusaika on paras. Laitan valoja, koristelen kotia. Lahjoja en osaa ostaa, enkä halua itse. Eli aatonaattoon kaikki ilo loppuu.

      • Minustakin tuntuu, että joulun odotus mainitsemiesi puuhien ansiosta on se paras aika. Sen olen myös huomannut asiakaspalvelussa, että ko aika vaikuttaa hyvällä tavalla monen psykeeseen. Ihmiset ovat usein iloisempia ja kohteliaampia - jotenkin lempeämpiäkin...
        Itse joulu menee niin nopsasti ohi ja sitten alkaa uudenvuoden hässäkkä.


    • fhunzff

      - en minäkään vietä mitään juhlia
      - koskaan enää.

    • tsypy

      Itsenäisyyspäivän voisi siirtää paria kuukautta varhaisemmaksi, jotta olisi jotain juhlimisen edellytyksiä, tai jos pakko pitää nykyisellä paikallaan, linnan juhlien televisiointi tulisi kieltää.

    • Ykstypy

      Kekri

    • Juhlafriikki

      Arki on juhlaa.

      • :D !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe