Mökille ilmalämpöpumppu lämmitykseen ja säästöön

Mökkimake

Moi! Asiallisia vastauksia siis kiitos.!!!
Eli ajatellut hankkia mökille (46m2) ilmalämpöpumpun säästääkseen energiaa ja nopeuttaakseni
lämmitystä etenkin talvikuukausina. Nykyisin 2kpl sähköpattereita ja takka ja kun mennään mökille -20 pakkasessa niin saadaan ensimmäiset 3h olla toppavaatteissa.
Tällä hetkellä vuosittainen sähkönkulutus n. 5000kwh ja mielestäni sitä olis varaa pienentää tällä käytöllä.
Mitkä ovat lämpöpumppujen energian säästölliset suhteet noin suurinpiirtein?? ottaa kilowatin
ja antaa kaks vai kuinka?
jäähdykseen ei käytetä lainkaan, vain lämmitykseen.
Onko tietoa myös hinta eroista jos malli on puhelimella ohjattava, helpottaisi kovasti.

Ystävällinen kiitos kaikille etukäteen.
Make

13

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siisAivanAikuisten

      Oikeasti???

    • Gommentoija

      Kannattavuus riippunee jokseenkin suoraan siitä kuinka paljon mökillä oleskellaan lämmityskaudella. Koviin pakkasiin suunnitellut ilmalämpöpumput antavat kyllä reilusti enemmän lämpöä, kuin mitä kuluttavat sähköä, mutta jos lämmitystunteja kertyy vähän, niin paljon halvemmaksi tulee lämmittää sähköpattereilla. Mikäli mökki pidetään peruslämmöllä läpi talven, niin tilanne muuttuu kannattavuusmielessä hieman paremmaksi. Toisaalta tuollaisessa 10 asteessa pitäminen ei kuluta kovinkaan paljoa sähköä ja kun ilmalämpöpumput vaativat huoltoa ja pitää jossain vaiheessa uusia, niin ei ole itsestään selvää, että ns. maksaisi koskaan itseään takaisin. Tilanne muuttuu kokonaan, jos mökillä käytännössä asutaan.

      Mutta jos kuvitellaan että mainittu 5000 kWh/v aiheutuisi kokonaan sähköpatterilämmityksestä ja ilmalämpöpumpulla kulutus puolitettaisiin, niin ns. COP 2:lla (1 kW sähköä --> 2 kW lämpöä) säästö olisi n. 250 €/v ja jos pumpun saa mökkiinsä asennettuna 2500 eurolla, niin tienaisihan tuo hintansa n. 10 vuodessa. Laitteen käyttöikä lienee keskimäärin jotain 15 v luokkaa. Lisäksi tulevat kustannukset suodattimien vaihdoista - muutamasta kympistä ehkä sataseen per vuosi - ja jos sattuu huono tuuri, niin myös remonttikuluja tulee eli kaiken kaikkiaan ei taida oikein säästöillä voida mökkikäyttöön hankintaa voida perustella. Mukavuus on sitten ihan toinen asia, ja siinä monelle laitteen jäähdytystoiminto tai kosteudenpoisto ovat Se juttu. Nopeitahan nuo ovat kämpän lämmittämisessä, vaan tykkääkö ilmavirrasta ja häiritseekö meteli, ovat sitten toinen juttu.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Ilppien suodattimet ovat imoroitavia ja pestäviä. Niistä ei kustannuksia tule. Muutoinkin ilppi on kuin jääkaappi, ei tarvitse huoltoa jos pelaa.
        Itselläni on viisi ilppiä, joista yksi mökillä. Sen sisäyksikön kenno alkoi vuotamaan. Harvinaiseksi asentaja tuota vuotoa sanoi, mutta yksi syy siihen voi olla se, että ilppi on ollut talvet käyttämättä. Nyt kokeillaaan sitä että parin kuukauden välen kone saa lämmetä muutaman tunnin ja sitten käytän sitä muutaman tunnin.


      • ilmastalämpöö

        Mökkiin < 50m2 saa pumpun alle 1500 eur. On wifit sun muut.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Jos mökkiä pidetään ilpillä suunnilleen asumisläpimänä, ei sähkönkulutus tuosta juurikaan putoa. Ilppiä on myös hyvä käydäkatsomasssa varsinkin talvella ainakin kerran viikossa. Huoleton lämmityslaite ilppi ei ole.


    • Puummpp

      Minulla vanha il- pumppu. Min. lämpätila- asetus on 16 astetta. Pelkillä sähköpattereilla pidettäessä 8 astetta, on sähkönkulutus pienempi.
      Nyt jätin mökin talveksi pattereiden varaan.

      Suodattimien pesu ja kuivatus vie oman aikansa ja pitäisi tehdä kerran vuodessa (tietysti ilman pölyisyydestä riippuen). Nähdäkseni ainut syy hankkia pumppu on nopea mökin lämpeneminen. Meillä ainakaan ei siedetä sen puhalluksen vetoa vaikka minimissä olisi.

    • Mökkimake

      Suuri kiitos, ihme kyllä nykyään asiallisista viesteistä!!! ;)

      Kokemuksia kaasulämmittimistä? Ongelma on nimenomaan pakkaselta normihuonelämpöön ottava aika. Olen juuri nyt mökillä ja tasan 3h on nyt mennyt -2 asteesta 16,5 asteeseen, eli neljä tuntia saa viettää aikaa toppavaatteet päällä, kaks patteria päällä ja takka tohottaa täysillä.
      Vois tätä mukavuutta vähä jotenki nopeuttaa..

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Lämpenemisen nopeuttaminen onnistuu siten, että peruslämpö on riittävä. Rakenteiden lämmittämiseen kuluu aikaa ja lämpöä. Hyvähän sinulla tuo lämmönnousu on.
        Minulla on 2 m pituinen tynnyrisauna, jossa on 5 cm villaa seinissä. Nollakelillä se lämpenee kylpemiskuntoon vajassa tunnissa. Puukiukaan teho on luokkaa 20 kW.


    • etäohjaus

      Kyllä on taas tehty asiat vaikeiksi!

      3 kW lämpöpuhallin 50 € ja etäohjattava (GSM) pistorasia satkulla tjsp. Lämmöt pari tuntie etukäteen (esim. juuri ennen kuin mökille lähdetään ajamaan), niin ainakin nollakeleillä tarkenee. -20 pakkasilla 3 kW ei enää riitä, mutta riittääkö edes kiinteästi asennetut patterit ilman takan apua? No, vaikkei teho täysin piisaisikaan, niin on silti eri juttu lähteä takalla lämmittämään 5 kuin -20 lämmöistä.

      Monimutkaisempi ratkaisu on hommata mökille reititin ja ns. IP ohjattava pistorasia. Samalla vaivalla voi väkertää myös parit valvontakamerat, lämpömittarein/sääaseman ja vaikka valaistusohjauksia.

    • Nipottaja336

      Toi GSM pistorasia ja rakennuslämmitin on todella hyvä ja edullinen ratkaisu. Meluavan puhaltimen voi sammuttaa kun pääsee mökille

    • NickNailer

      OKT-tasoisessa kesämökissä pidämme peruslämmön 10 C. Viikonloppukäyttöä talvella, jolloin lämmön nostoon menee varaavalla takalla noin 4 - 6 h, ulkolämpötilasta riippuen.

      ILPin ulkoyksikkö vaatii pakkasella kuumaa vettä sulatukseen n. kuukauden välein sen vuoksi, että järvi on vieressä ja kosteus % sen mukainen.

      GSM-pohjaista ohjausta on harkittu, mutta päädytty siihen, että lämmitys kuuluu mökkeilyyn.

      Sähkönkulutus ei ole relevantti tieto, koska talo on merkittävästi suurempi ja vesipisteiden vuoksi peruslämpöä on pakko pitää yllä keskeytyksettä.

    • Lomlo

      Meillä on 10 vuotta sitten rakenettu ok-talo kesäasuntona. Hanki 2015 ilmalämpöpumpun parantamaan asumismukavuutta, laitteen etäohjaus hoituu netin välityksellä. Asumme mökillä n. 6 kk vuodessa, talvella peruslämpö n. 12-14 astetta, talvella kun menemme käymään säädän lämmön edellisenäiltana 24 asteeseen. Pumppu säästää n. 400€ vuodessa lämmitykuluista (sähkö), hankintahinta n. 2000,-€, 5 vuodessa haukkuu hintansa mikäli takaiskuja ei tule. Olen ollut tyytyväinen ratkaisuun.

    • Pikalammittäjä

      Pidän autotallia kylmänä varastona ja työtilana. Jos menen sinne pitkäksi aikaan, pistän kattoon asennetut säteilylämmittimet päälle. Teho niissä 9 x 1000 W. Lämpö nousee nopesti. Vaatii tietysti, että käytössä on 3x 16A pistorasiat..
      Kylmässä asuintilassa voi käyttää esim. 2000 W pikkupuhaltimia. Yksi kikka nopeaan lämmön nostoon on lieden käyttö, levyt 2 asentoon ja uuni 100 asteeseen luukku auki. Myös sisäsaunan lämmittäminen ovi auki ja puhallin työntämään kylmää ilmaa alhaalta saunaan autaa kummasti,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe