Ostospysähdys

Kaupparatsusavoon

Kaksi päivää sitten poikkesin ohikulkumatkalla Kuopion suuntaan ajellessa aamupäivällä paikalliseen K-Markettiin, joka tuntui uinuvan talviunta. Teki mieleni ostaa pientä purtavaa piristeeksi ennen seuraavaa etappia. Etenin aluksi vakain askelin kohden pullatiskiä, jossa olikin muutama leivos hiukan liian tummiksi paistuneina ja yhdestä oli puraistu pala! En ollut uskoa ruskeita silmiäni! Kuka oli kehdannut maistaa leivonnaista ohikulkiessaan ilman aikomusta ostaa sitä?
Sivuutin nuo herkut toivoen löytäväni jotain maistuvampaa.
Myymälässä oli hiirenhiljaista. Seuraavan hyllyn päädyssä oli ihanalle tuoksuvaa vanhan ajan ruislimppua, aivan lämpimänä höyryävää, pussissaan. Pysähdyin hetkeksi miettimään, kuinka voisin saada siitä siivun irti ilman veistä. En pidä tapanani kuljeskella veitsi taskussa. Olisin voinut minäkin maistaa ennen ostopäätöstä, ja toisaalta matkalla leikata palasta, kun ei muutakaan pehmeämpää hyvältä maistuvaa syötävää löytynyt. Päädyin laittamaan limpun ostoskoriini hiljaisuuden edelleen vallitessa. En pitänyt minäkään isompaa ääntä.
Ennätin astua vain pari askelta lähteäkseni vielä hakemaan jotain juotavaa suunkostukkeeksi, kun säikähdin halvaannuksiin asti ja jalkani valahtivat hervottomiksi . Aivan lähimmän hyllyn takaa kuului ähkäisy ja samalla voimakas pieraisu joka kajahti sumeilematta ilmoille.
Mitään ennakkovaroitusta en saanut, että siellä joku voisi olla, ja ehkä tuo joko itse kauppias tai kassatyöläinen myös erehtyi luulemaan olevansa myymälässä yksin. Näytti seisovan siinä selin kynä suussa jotain vihkosta selaten. Tuon kaiken kokemani jälkeen etenin vielä hiljempaa juomahyllyjen väliin jääden sydän pamppaillen odottamaan seuraavaa askelta. En halunnut herättää huomiota ja aiheuttaa turhaa häpeää ilman laskijalle. Otin limonadipullon ja hiihdin matalana kassalinjalle. Siellä istui kassaneiti ajatuksissaan kynsiään napsutellen, mutta heti terästäytyen, kun näki minun tulevan. Maksoin ostokseni ja autossa järsin ilman voita sitä ihanaa ruisleipää. Taidan hakea limpun paluumatkallakin kotiin viemisiksi.

10

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trolliksitunnistettu

      Taidat hakea jutunjuurta vain provosoidaksesi ja mustamaalataksesi!

    • Nuuhkaisu

      Ai sinäkö olit kun kyyryssä hiivit kassalle. Minä voin tunnustaa, että minä sen paukun laskin. Olin syönyt sitä ruislimppua ja kun hyvälle maistui ja tuoksuikin, piereskelin pitkin päivää. Minä myös haen sitä mainion makuista ja hajuista lippua lisää.

      • suolahtelainen

        Vai on hehkuttaja ollut kaupassa piereskelemässä.


    • Hehkuttaja

      Voi hyvänen aika kuinka jollekin voi olla ihan tavan kaupassakäynti noin traumatisoiva kokemus. Mutta hei,ilon kautta uusille kauppareissuille ja hakemaan Mannisen makeaa ruis-
      leipää vaikka sitten kuiviltaankin natusteltavaksi!

      • suolahtelainen

        Monelle suolahessa olevalle kaupassa käynti on traumasoiva kokemus lomareissulla Konneveelle, kun ruoka muutoin tarjoillaan sänkyyn. Siinä ei tahdo edes ahterin tulppa auttaa, kun makea ruisleipä pyrkii ulos.


      • Läheltä

        Jospa teillekin joskus sattuu sama löydös Mannisen ruisleivästä jonka minä jouduin kokemaan kuinkahan sitten suu siihen reagoi, pakopuolesta puhumattakaan.
        Kyllä oli totaalinen stop Mannisen leipomon tuotteiden käyttöön.


    • Jalokaasutulos

      Minkäs teet? Kyllä kauppiaskin piereskelee samoin kuin asiakkaat hyllyjen välissä. Ei se synti ole. Hajuvana siitä leviää. Sitä erehtyy joskus luulemaan, että on yksin paikalla kun on hiljaista, ja laskee täydeltä terältä, kuten ohiajava sai todistaa. Ei se kauppaa huononna jos kauppias pieraisee! Haha

    • Ilmojenhalkikäylentäjänt

      Mannisen ruisleipä maistuu makoisalle. Tuoreena kun syö, niin alkaa mahasta ilmat haluta pihalle. Ei se ihme jos marketin väkikin turahtelee. Sitä limppua ei nimittäin kauan haistele kun on jo pakko natustaa. Onhan liiketiloissa kai hyvä ilmastointi.

    • katosyötäväs

      Varmasti aloittaja on leipomon omaa porukkata. Sikäli huono mainospuhe etten malta olla raottamasta omia tilanteita siitä leivä kyrsästä. Aikoja sitten jyrsiessä sitä kyrseä oli suu verta täynnä kielessä pitkä haava,kitalaessa toinen viilto. Syykin selevisi tyhjentämällä suu lautaselle, jos olis tullut nieltyä se kukaties olis suntiolle hommia ollunna

    • Leipäleipänä

      Mikäs kalman viikate sinne oli kätketty?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      124
      7530
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3583
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1303
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1067
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      972
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      944
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      803
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      685
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      678
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      653
    Aihe