Talon suunnittelu aluillaan ja nyt olisi kahdenlaista vaihtoehtoa kodinhoitohuoneen ja kurapisteen sijoitteluun. Toivoisin kokemuksia ja kommentteja.
Perheessä nyt yksi lapsi, mutta useampi toivottavasti tulevaisuudessa. Lemmikkejä ei ole eikä tule.
Kodinhoitohuone, pieni wc ja mahdollinen kurapiste tulevat sijoittumaan tilavan eteisen vasemmalle seinustalle, joiden jälkeen suoraan edessä keittiön sisäänkäynti. Oikealle tulee portaikko ja kaappeja, joiden jälkeen kääntyy pieni käytävä oikealle, jonka varrella oh ja mh.
Vaihtoehto 1:
Ulko-ovelta lukien tulisi 2x1,2m kokoinen vh, johon siis tulisi kurapiste ja tilaa ulkovaatteiden säilytykseen ja kuivaukseen. Sitten pikku wc ja pienehkö khh (taso, pesutorni, likapyykkikorit ja 2 kaappia mahtuvat), josta käynti toiseen vaatehuoneeseen. Khh sijoittuisi näin keittiön oven viereen.
Vaihtoehto 2:
Heti ulko-ovelta vasemmalla ovi reilumman kokoiseen khh:seen, jonka nurkkaan tulisi kurapiste/iso allas ja kuivaustanko. Khh:ssa enemmän kappeja kuin 1:ssä. Khh jälkeen pikku wc, joka tulisi siis keittiön viereen. Lisäksi eteiseen saisi 3 kaappia enemmän tuon vaatehuoneen tilalle.
Kodinhoitohuoneesta olisi molemmissa tapauksissa käynti ulos lähinnä pyykin ulos vientiä varten. Eli kurapisteeseen kuljettaisiin joka tapauksessa eteisen kautta. Lisäksi tulisi erillinen sisäänkäynti suoraan toisella puolella taloa oleviin kylpemistiloihin. Tämä siksi, että mies pelaa kesällä beachvolleyta ja saa luvan kävellä suoraan suihkuun, kun niitä hiekkoja on turha missään kurapisteessä pestä. Eli jos lapsi on kovin kurainen, niin hänkin voisi kulkea suihkun kautta, mutta sitten ulko vaatteet pitää vaan tuoda erikseen eteiseen.
Tuhon khh/kurapiste/wc-kompleksiin sitten sijoittuu vielä tekninen tila, joka vaihtoehdossa 1 on niin, että lämmitysvesien ulosvientejä voi käyttää jotenkin vh/kurapisteen lämmikkeenä-> nopeampi ulkovaatteiden kuivatus. Vaihtoehdossa 2 on kokonaisuudessaan hieman vähemmän säilytystilaa.
Jos tästä sepustuksesta nyt kukaan mitään selvää sai, niin ottaisin mielelläni kommentteja vastaan, kun on niin vaikea päättää näiden välillä.
khh ja kurapisteen sijoittelusta
12
2936
Vastaukset
- rkm3
talo suunnitellaan arkkitehdin toimesta ja avulla joko talotehtaan kautta tai itse palkatun avulla.
Rakennulakikin vaati pätevän suunnittelijan ja harva rakentaja on itse pätevä.
Itse suunnteltuihin taloin on vaikea saada arkkitehdiltä puhtaaksipiirtoa.- Mamma
Siis tämä hyvin epäammatillinen sepustukseni on kyllä arkkitehdin alustavista kuvista selitetty. Nyt meidän pitäisi vaan päättää, minkälainen kurapisteen/kodinhoitohuoneen sijoittelu olisi meidän perheelle käytännön kannalta paras.
Siis toivoisin kokemusta erilaisista khh-/ kuraeteinen-ratkaisuista lapsiperheessä.
Mutta olen ehkä väärällä palstalla ja onhan tästä vähän vaikea keskustella kun ei voi laittaa kuvia näytille.
Mutta siis jos joltain kommenttia löytyy, niin kiitollisuudella otan vastaan. - Aune
Meidän talomme suunniteltiin arkkitehdin kanssa hyvässä yhteistyössä. Siis arkkitehti teki alustavan suunnitelman toiveidemme perusteella ja niitä sitten viilailtiin. Meillä oli vahvat näkemykset tulevasta kodistamme, ja arkkitehti osasi loistavasti piirtää nämä paperille !
Hyvän arkkitehdin ego kestää myös tulevien asukkaiden toiveet ja ehdotukset !
- Emily
Olen ennenkin kirjoitellut meidän versiosta. Kurapistettä ei tullut (lapset jo sen verran isoja eikä koiria) vaan eteiskuistista seuraava ovi vie khh:een ja ekana vasemmalla on pesuallas, hanassa ulosvedettävä suihku, pesualtaan päällä kuivaustilaa, samoin altaan alla, ei siis allaskaappia! Siinä on hyvä huuhdella saappaat ja kurahousut ja nostaa kuivumaan enkä ole kurapisteitä kaivannut. Meilläkään khh:sta ei pääse ulos.
Vaihtoehdoistasi nro 2 kuulostaa jotenkin järkevämmältä kuin useampi pienehkö tila...- Mamma
Minustakin jotenkin tuntuu, että meille riittäisi myös reilun kokoinen allas, missä huuhtoa kurat pois. Tuossa meidän ensimmäisessä vaihtoehdossa vaan houkuttelisi se, että ulkovatteille ja hikisille urheiluvehkeille saisi oman kuivatustilan, joka arkkitehdin mukaan voitaisiin varustaa lämpimäksi ja ilmanvaihto tehokkaaksi seinän takana olevan teknisen tilan ansiosta. Silloin khh olisi suht pieni, mutta riittävä pyykin pesuun ja viikkaamiseen. Lisäksi tulisi vielä tilava vh kodinhoitohuoneesta. Tämä ykkönen tosin tulisi hiukan kalliimmaksi, kun vesipisteitä tulisi enemmän. Mutta rahalla ei tässä tapauksessa ole niin suurta merkitystä vaan käytännöllä. Toisaalta reilu khh, missä paljon kaappitilaa houkuttelee myös.
On siis tosi vaikea päättää..
- tulee
nurkkaan kodinhoitohuoneessa. Eli heti khh:n ovesta tullessa oikeassa nurkassa. Talo on vasta rakenteilla, joten käyttökokemusta ei vielä ole. Toivon ja uskon kuitenkin, että toimii paremmin kuin oven edessä oleva kurapiste.
- rakentaja 05
Me aloitamme keväällä talon rakentamisen. Meillä on 3 lasta, joten talon pohjakuvan suunnittelun lähtökohtana oli toimivuus lasten kanssa. Meillä yksi ensisijainen toive oli, että kodinhoitohuoneesta tulee toimiva ja tarpeeksi iso.
Meillä kodinhoitohuone tulee talon päätyyn parkkipaikan puolelle. Kodinhoitohuoneeseen tulee kura-allas lasten kenkien huuhtelua varten ja altaan päälle kuivauskaappi, johon voi laittaa vaikka kurarukkaset kuivumaan. Kodinhoitohuoneessa on ulko-oven vieressä pikku wc, johon lasten on lyhyt matka kipaista ulkoa. Kodinhoitohuoneesta pääsee tietenkin myös keittiöön. Moni tuttu on valitellut khh pienuutta, meillä sen koko on noin 4,3mx 2,6m. Sinne tulee myös nurkkaus pyykkinaruille, kun en halua enää kuivatustelinettä pesuhuoneeseen.- mii
Miksi kodinhoitohuoneesta täytyy päästä keittiöön?
- rakentaja 05
mii kirjoitti:
Miksi kodinhoitohuoneesta täytyy päästä keittiöön?
Minulla kuluu paljon aikaa keittiössä, mutta myös muissa askareissa kuten pyykkien käsittelyssä. On silloin lähellä jos tarvitsee pyörähtää kesken pyykkien käsittelyn keittiössä tai päinvastoin jos lapset tulevat ulkoa kyselemään jotain kodinhoitohuoneen ovelle. Toisaalta sanovat, että khh ei saisi olla läpikulkureitti, mutta meillä se varmaan tulee olemaan ainakin lasten " eteinen". Kun keittiö on siinä vieressä, olen lähempänä tulemaan auttamaan riisuuntumisessa ja kuraisten vaatteiden kanssa.
- koiraton vaan suunnistajan ...
isoon kh:n ulko-ovi - ja kestävä lattiarakenne lattiakaivo.
Niinkään nuo lapset niin sotke, mutta ette usko kuinka elämä helpotttuu kun ukko voi tulla erilllisestä ovesta sisään, laittaa suujnnistuskenkänsä suoraan pesualtaaseen ja pesaista ne siinä, lenkkivaatteet suoraan pesukoneeseen ja päästää itsensä vasta suihkun kautta sisälle!!!!!!!!!! - pms68
kurapisteen ja varsinkin altaan ainoa elämää helpottava sijaintipaikka on ulko-oven edessä eli silloin todennäköisemmin khh:n ovella. siitä sitten saa pyykitkin pihalle ja mukulat sisälle näppärästi.. vielä allas ja kuivaustanko ns oskarin oksa niin ei kurat ja loskat haittaa.. meillä mietittiin mitä khhssa ihan oikeasti tehdään juuri meillä ja sitten ne toiminnot sinne laitettiin eli:
- työtasoa metri viikkaukseen, alla pyyhe ja prässitilaa
-pesutorni
- siivousvälinekaappi
-pyykkikaappi ja monta koria joihin suoraan lajittelu; täysi kori koneeseen ja sillä siisti
-hana suihkuharjalla ja allas kura-altaan luo. tilaa jotakin neljä neliötä.. - pms68
kokemusta on; mietittiin mitä juuri meillä tehdään khhssa ja lopputuloksena esim laatikosta avautuva silityslauta sai jäädä koska silitän vain pakosta ja siihen riittää vaatimattomampi mallikin yms
kura-altaan oikea ja toimiva paikka on khhn oven edessä koska etuovella se on vähemmän juhlallinen näky. lisäksi sivuovi helpottaa pyykki yms kuljetuksissa.
khhn tuli lopulta työtasoa metri viikkaukselle ja prässille, kuivaustelineelle säilytystila, pesutorni, siivouvälinekaappi, pyykkikaappi monella korilla jolloin täysi valmiiksi lajiteltu kori koneeseen helposti ja vaivattomasti (jo 2-3v osaa lajitella värin mukaan..) ja suihku harjapäällä ja allas kurapisteen luo. oskarin oksa ja ritilä kura yms kuivatukseen riittää.
wc on khhn vieressä niin että asuintiloista mennään khhn kautta wchen ja myös saunaosastoon jolloin pyykiy suuntaavat oikeaan osoitteeseen, pyyhkeet lähellä, wc palvelee vieraita, saunojia ja ulkoa on helppo poiketa sinne... lisäksi juuri vieraien ollessa on mukava ettei lirinät ja hajut leijaile kahvipöytään vaan hommat saa hoitaa rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy451081Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?41942Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56768Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760