Huono ilma vai huono päivä?

JeJusteDemande

Viimeisen vuorokausen aikana palstalle on tullut aika paljon sitä tyypillistä roskaa jolla "tojota-terot" purkavat pahaa oloaan. Johtuukohan se säästä (lumipyryyn ei ole tojolla asiaa) vai onko ollut muuten huono päivä (teron varis ei mennyt katsastuksesta läpi)?

51

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahaamieltä

      Hekottelin just että joku kunnon nörtti löi laskelmat tiskiin siitä, kannattaako hybridi ja onko se ympäristöystävällinen. Ei ole. Teroa ottaa kupoliin. Tosin sama rätinki taitaa päteä Zoeen :)

    • puurastaja

      Kadjarin entinen omistaja oli kymmenen kohtaa saanut listattua vikoja . Olisi ollut enempikin, mutta ei kaikkia kirjannut. 36 tuhatta oli hermo kestänyt ja myynyt pois. Siinä ollut kestämistä. Konepellistä puuttuu kaasujouset. Koleoksessa ne on. Hain evää ei ole kuten Sportagessa. Pesuun vietäessä joutuu antennin ruuvaamaan. Voi että kun on huono auto. Vai onko. Nämä voi tiedostaa jo ostovaiheessa. Näistä kymmenestä hänen esittämästään kohdasta ei omassani ole samoja oireita esiintynyt. Liekkö samalla kaverilla männät tullut kannesta läpi. Varamoottoria ja vaihdelaatikkoa suosittelee mukaan. Eipä ole tarvinnut niitä pohtia kun päivittäin tulee 100-700 kilometriä ajettua. Kyllä on hyvä auto. Tervehtii kun sisälle astuu. Parkkeeraa ruutuun jos ei itse viitsi veivailla.

    • renuONhUoNo

      Oman ymmärrykseni mukaan sellaista kapistusta voidaan sanoa huonoksi mikä ei kestä tai siinä ilmenee jatkuvasti vikaa. Olen huomannut ja moni muukin on samaa mieltä, että sellainen "automerkki" yleisesti kuin renault on erittäin huono, valitettavasti, ihmiskunta saa tästä kitua ja kärsiä. Itse olen päässyt eroon renusta, henkiset traumat kuitenkin vaivaavat ja koska täällä tuntuu olevan paljon lääkäreitä, niin kysynkin neuvoa teiltä viisailta, että mitä myrkkyä olisi otettava tähän vaivaan. Lääkitykseni ei ehkä ole kunnossa, se mainittakoot jo ennakkoon, koska sen tarkastamista niin usein ehdotetaan. Pitäiskö alkaa vain yksinkertaisesti puurastamaan eteenpäin, välillä vähän peruuttaen, jos tarvis. Koeajoja jos kävis suorittamassa kaikenmaailman renuilla ja ajo-ominaisuuksia ihailemassa, sitten ostaisi uuden renun ja heti vaihtaisi taas uuteen, jotta käytettyjen autojen varastot eivät tyhjene ja satasella saisi renun, kahdella kaks, jos sattuisi olemaan alkoholisti, eikä varaa tämän vuoksi uuteen renuun.

      • puurastaja

        Kyllä sulle ongelman lykkäsi Renault. Josko nyt olet purkanut pahan olosi. Auttaako sen mollaaminen ketään. Ne jotka omistaa Renun ovat tyytyväisiä kuten minä ja joita ei miellytä niin liikkeet pullollaan vaihtoehtoja. Itsellä on kolmea eri merkkiä olevia autoja. Voi vertailla keskenään. Kadjariin tulee kilometrejä eniten. Tykkään pitkätmatkat sitä käyttää. Se niistä varustelluin. Tosin ei Sportagekaan karvahattu ole. Hyundai lähinnä kauppakassina. Näillä vertailulla voin sanoa että hyvä auto Renault. Edellinen oli Koleos. Joten helppo valita seuraavakin merkki eli Renault. Jos olisi ollut Koleos saatavilla samaan aikaan kun Kadjar niin silloin valinta olisi ollut Koleos. Mutta kun Kadjar vaihtuu niin sitten valinta Koleos. Näin helppoa se valinta tehdä.


      • Ocu1.8TSI.132kW.Webast0

        huonoimmat autot ovat skoda, vw ja audi.


    • NiinJaRenu

      Unohdit kaikkein huonomman eli renun, se on niin huono, että ei sanotuksi saa, toki citikka ja pösö myös yrittää kilpailla renun kanssa tästä tittelistä, joskus jopa melkein onnistuen. On renussa se hyvä puoli, että kaikki tietävät jo entuudestaan surkean laadun, tekniikan, paitsi puurastaja, mutta luonnonlain mukaan, jonkunhan se pitää se lehmänkin läjä syödä ja tönkiä. (Kismet suklaa oli 1970 luvulla niin hyvää ettei sanotuksi saa, TV-mainoksen mukaan, tämä vain asiaan kuulumattomana nyt mainittakoon.)

      • puurastaja

        Kelit viilenee ja Renaultti se eikun porskuttaa mennä. kuukuu ja käy. On se ilo omistaa laatuvehje. Kyllä on Renaultit joita itsellä nyt toinen menossa niin vähävikaisin auto. Suurin vika että kilometrejä kertyy vuoteen paljon. Johtuu hyvästä kestävyydestä, ei tarvitse korjaamolla seisotella. No öljyt ja raitisilmasuotimen vaihtaa niin siinä se ison työ onkin. Kohtahan sitä vaihtoo alettava pohtia kun kolmasvuosi lähtee käytiin niin päivittää siihen Koleokseen. Poijaat ne epäilee kestävyyttä, mutta saahan sitäkin epäillä. Minä ihan kokemuksesta nämä voin kertoa. Joku voisi valaista aikuisten oikeesti , että mikä niissä oikein ongelma kun niin huonoja ovat. Jos joku muovi natisee niin, kannattaa se ikkunaraappa laittaa kunolla siihen sivulokeroon ettei natise.


    • JeJusteDemande

      Ilmeisesti Tojota-teron variksessa onnyt isompi vika, kun edelleen pitää käydä ranskalaisia haukkumassa...

    • Variksenpesä

      Varis on itselleni liian hempuli kulkuneuvo, Toyotasta tosin löytyy muita sopivia malleja, varsinkin maastopuolelta.
      Ranskalaiset perunat eli lyhyesti ranskalaiset ovat aika rasvaisia, eivät kuitenkaan tapa yhtänopeasti kuin kuuluisa giljotiini eli saa polttaa aivan rauhassa sigaretten loppuun kiirehtimättä.
      Sitten itse asiaan eli tähän huonoon ilmaan. Kyllä itseäni harmitti kun kerran Lauttasaaressa sudin renulla loivassa mäessä, olin käynyt siellä kuuluisassa renukorjaamossa. Kustannusarvio parisataa euroa tuli maksettua, vikojen korjaamiseen olisi mennyt 2000euroa, jäi korjaamatta. Että ei ihme mielestäni jos olen tähän renu roskaan lopen kyllästynyt ja tulen koko elämäni sanomaan tästä suorat sanat ja aivan varmasti teen sen kokorahan arvosta ellei ylikin, joka meni renuun. Vikoja ja monenlaisia haittoja, kiusoja oli ettei enää kaikkia varmasti muistakkaan ja turhaa täällä on niitä luetella. Yksi pyrypäivä kului kerran kun piti turvatyynyn valoa käydä korjaamassa, koska ei muuten mennyt katsastuksesta. Laturi meni kerran rikki, jäi tielle, kun toimii kaikki sähköllä, piti hinata korjaamolle. Kerran tippui laakerit etupyörästä, oli pakko jättää pajalle ja muu kyyti kotia. Avain hukku, uusi olisi pitänyt tilata Ranskasta 600 euroa, laitoin viimisen vara-avaimen narulla kiini autoon, tosin aika ikävää oli jättää se parkkiin varkaiden takia, mutta onneksi oli renu, ei kelvannut varkaille. Radiokoodi yhtenään pois päältä, kun akun navan irroitti, lopulta radio niin sekaisin, että ei ollenkaan toiminut. Radiokoodia ei ollut missään paperissa, se piti käydä autoliikkeen kautta kysymässä, aikaa kului hölmön koodin takia, jolla ei lopulta mitään virkaa, vain paljon haittaa käyttäjälle. Valokytkin ei toiminut heti kovassa pakkasessa ajoon lähtiessä, muutama vaaratilanne sen vuoksi. Kattoteline hölmö, pultit läpi katosta, katto vuosi. Takavalon lampun vaihto, voi helvetti mikä lokerikko ja sisällä autossa tappi jolla lokero kiini. Akun irroitus ei onnistu helposti, ei öljynvaihto lenkkiavaimella, laturinhihnan lukkoruuvi jumissa, ei avainta saa kiini, miten sitten hihna vaihdetaan? Konepelti aukeaa eteen on aina tiellä, pitää kurkottaa sivulta, Oma renun tunkki kuin makaronia, varsi lötkyy joka suuntaan. Tuuletusritilät auton sisällä upposi monttuihinsa. Ovien lukot rikki ikuisesti, korjattu kahteenkertaan, takaoven kahva irtosi, etuoven kahva lohkesi pakkasella. Jne Jne Jne Jne Tuli kuitenkin lueteltua muutama vika, ei jaksa enempää.

      • JeSuisCorrectNesPas

        No ei ihme että "variksesi" sai lentokiellon kun siinä obn noinkin pitkä vikalista, kunnon tojota-teron tyyliin projetoit vain ne viat Renaulttiin.


    • LisäänViellä

      Kun muistan niin starttimoottori kokonaan uusittu, muutama satanen vain. Etuovessa oli ikävä lukkovika, se ei pakkasella mennyt lukkoon, piti ovea joskus pitää hihnoilla kiini ajettaessa, Että voi helvetti mikä tekele, ei ole enää näitä huolia kun on toinen merkki, jota ei kerrota. Jostain kumman syystä renkaita puhkesi ytenään, oli kurja tienpäällä vaihdella, kun vararengas oli auton alla rapaisena. Renkaisiin liittyy sellainenkin omituisuus, että ostettaessa sai sellaiset renkaat, jotka eivät menneet katsastuksesta läpi eli malli väärä, piti ostaa uudet vanteet ja renkaat.
      Jos jotain positiivista sanoisin renusta, niin ainakin sisua se kasvatti, toki sitä oli jo ennestään, en tarkoita auto Sisua.

      • JeNeCroisPas

        "Jostain kumman syystä renkaita puhkesi ytenään, oli kurja tienpäällä vaihdella, kun vararengas oli auton alla rapaisena."

        Kuinka vanhoista Relluista oikein puhut? Tuntuu kuin kuvailisit jotain 70 -luvun askeettista tippa-rellua (varustetaso L).

        Mutta mietipä mitenkä mukavaa se on sadesäällä ensin tyhjentää takaluukun arvotavarat taivasalle kastumaan, jotta edes pääset käsiksi siihen tavaratilan lattian alla suojassa olevaan vararenkaaseen. Renkaan vaihdon jälkeen likaat vaatteesi viimeistään sillä risalla renkaalla, kun nostat sen vararangaskoloon .

        Siihen nähden vanhojen rellujen systeemi oli oiva: avaat takaluukun, otat sen tavaratilan sivuseinään kiinnitetyn mutkan (yhdistetty pultinavain/tunkin veivi) ja avaat kierrät sillä
        hissin ruuvin auki (löytyy yleensä siitä takaluukun lukon vastakappaleen vierestä, joten tavaroitakaan ei tarvitse paljon siirrellä. Jos olet varoivainen niin renkaan vaihdossa eivät likaannu kuin oikeastaan kuin kädet, rengasta kun ei juurikaan tarvitse nostella.

        "Renkaisiin liittyy sellainenkin omituisuus, että ostettaessa sai sellaiset renkaat, jotka eivät menneet katsastuksesta läpi eli malli väärä, piti ostaa uudet vanteet ja renkaat. "

        Eli oma tyhmyytesi ja tielaitoksen tappajasepeli on auton ja koko valmistusmaan vika?


    • Renunisti

      Voi että miten on ollut elämä vaikeaa. Elät vielä viimevuosisataa. Elikkä ei mitään kokemusta ole tämänpäivän Renaultista. Nuo samat viat löytyy autosta kun autosta. Menikö olkatapin helojakin miten monta. Kaveri kertoo Renaultista ja sitten ei kerro mikä se kestävä viaton autonsa on. Täällä näkyy voivan haukkua räksyttää vaikka naapurin Volkkaria. Jos ei kantti kestä kertoa omasta niin ehkä olisi parempi siirtyy sinne oman merkin sivustolle.

    • SalainenMERKKI

      Ja kokorahan edestä pidetään nyt hauskaa renuroskan siivellä totuudessa kuitenkin pysyen. Varmaan muutama onkin jo ansiostani ymmärtänyt, että renuista kannattaa pysyä erossa eli pitkä miinus renulle ansiostani ja se on oikein.
      Vaikka tässä ajassa on todella paljon ns. mätää, viitaten ihmisiin, maailman tapahtumiin, niin tämä on kuitenkin "maslakkaa" kun voi ilmaista mielipiteen suoraan ja siten muuttaa maailmaa. Kyllä tällä on teihin renufanaatikot psykologinen vaikutus, varmaan näette painajaisia, olette seinän ja tapetin välissä, pienessä sievässä, sivistyneesti kuin fransmannit konsanaan, sotkien kuitenkin salaa, hölmöyttään koko maapalloa elämäntavoillaan.
      Renaulteja ei tehdä sillä menttaliteetillä, että ne kestävät, kun vain normaalihuollot suorittaa, tästä todistuksena, että ei kukaan ammattiautoilija huoli renua, vai oletko nähnyt renuTAXI jonoja Suomessa. Poikkeuksia on, onhan esim. kaksipäisiä vasikoitakin syntynyt, jopa ihmisiä.

      • DGC

        Vantaalla on ainakin pari Grand Sceniciä taksina. Onko ne nyt sellaisia poikkeuksia? En ole nähnyt koskaan Renaulteista muodostunutta taksijonoa, mutta olen kyllä nähnyt Itävallassa Dacia-taksijonon ja sekalaisia irtoyksilöitä Saksassa samoissa hommissa. Lasketaanko se?


      • CestLaLesBrins

        Sinulla se tässä se henkinen ongelma tuntuu olevan, jos nyt ihan rehellisiä ollaan. Normaali ihminen olisi päässyt jo huonostakin kokemuksesta yli, mutta sinä tulet vielä vuosienkin jälkeen pitämään melua Renaulttien olemattomista vioista.

        Itselläni kuudes uusiRenault putkeen enkä ole törmännyt koskaan tuollaiseen mitä kerrot, lukuunottamatta sitä ensimmäistä autoani, jo rippikouluikäistä kuutosta, mutta silloinkin olin sinua viisaampi ja annoin merkille toisen mahdollisuuden (osin juuri sinun kaltaistesi höpinöiden johdosta, minulla kun pyrkimystä itselliseen ajatteluun).

        PS: Pari vuotta takaperin Tampereella riitti Renu-takseja ihan jonoksi asti, jos molemmat sattuivat yhtäaikaa samalle tolpalle ;) . Ja viimekesänä näin Talisman taksin Tampereella.
        Sinänsä taksikäyttö ei kovinkaan hyvä kriteeri auton laadusta tai kestävyydestä, valinnassa painavat enemmäkin koko (Talisman on ensimmäinen "taksikoon" Renault pitkään aikaan) ja huolto-organisaation toimintakyky/valmiustila.


    • Salaisetautokansiot

      Ei lasketa semmoisia.

      • Paljastavaa

        Niinpä, tyypillinen EssomPaarimMiäs, ei usko kuin omia valheitaan.


      • SalaistaON

        Kimurantti asia tuo omiin valheisiin uskominen, että miten sellainen tapahtuu käytännössä, sehän on vähän niinkuin yrittäisi potkaista itseään persuksille. Mutta usko sinä vain toisten valheisiin, niin viisastut.


      • MietiEdes
        SalaistaON kirjoitti:

        Kimurantti asia tuo omiin valheisiin uskominen, että miten sellainen tapahtuu käytännössä, sehän on vähän niinkuin yrittäisi potkaista itseään persuksille. Mutta usko sinä vain toisten valheisiin, niin viisastut.

        Huomaat ettet ole edes miettynyt asiaa, itselleen valehteleminen kun on se maailman helpoin asia. Mutta tuon valehtelun myöntäminen onkin sitten paljon kovbempi juttu, jos sitä ei osaa voi jopa pitää tojotaa Autona.


      • MaailmanHelpoin

        Lähes mahdoton arvioida maailman helpointa asiaa, mutta sen tiedän kokemuksen kautta, että renun huoltaminen, korjaaminen ei ole maailman helpointa, Esson baarimiesten mukaan vaikeusaste on kuu-avaruuslentojen jälkeen seuraavalla tilalla.
        Esim. muistan erittäin hyvin tilanteen, kun aloin vaihtamaan omaan renuun öljyä, se osoittautui mahdottomaksi, ei edes naapurista, naapurikylästä löytynyt proppu avainta. Sitten vielä öljynsuodatin, sanokaa, mikä ihmeen järki on tehdä sellainen suodatin, johon ei voi tarttua ilman erikoistyökalua, pitää olla siihen oma holkkiavain, mielestäni tämä on aivan järjetöntä. Pitäisi aina viedä merkkihuoltoon tai muuhun renu tai sitten hankkia itselle tämä typerä suodatinavain. Voi helvetti kun alkoi risomaan silloin, kun ei saanut öljyä vaihdettua ja aikaa, vaivaa, rahaa kului täysin turhaan, tosin sisu siintä suunaton, oispa tullut talvisota, niin nyt raja Uralilla.
        Toyota on enemmän kuin vain auto, se on elämä ja sen tarkoitus, ilman Toyotaa ei olisi Tojo-Teroja eikä mitään muutakaan maailmassa, renutkin puuttuisivat, koska vertauskohta puuttuisi ja avaruus saisi pyöriä tyhjäkäynnillä.


      • puurastaja

        Kyllä se erikoiavain on monessa muussakin automerkissä. Suodattimelle esimerkiksi. Nyky autossa ei öljyäkään ropuista lasketa. Käytetään imulaitetta. Autokin varustettu johtotähdellä. Jos niitä itse tekee se vaatii työkalut. Joko maksaa palvelusta tai ostaa välineet. Olipa merkki mikä tahansa. Renaulttiinkin on saatavana merkkityökalut. Tämän päivän autot vaatii jo huomattavasti enemmän merkkikohtaisia välineitä. Joilla työt onnistuu. Ei tarvitse tuskailla.


      • DGC
        MaailmanHelpoin kirjoitti:

        Lähes mahdoton arvioida maailman helpointa asiaa, mutta sen tiedän kokemuksen kautta, että renun huoltaminen, korjaaminen ei ole maailman helpointa, Esson baarimiesten mukaan vaikeusaste on kuu-avaruuslentojen jälkeen seuraavalla tilalla.
        Esim. muistan erittäin hyvin tilanteen, kun aloin vaihtamaan omaan renuun öljyä, se osoittautui mahdottomaksi, ei edes naapurista, naapurikylästä löytynyt proppu avainta. Sitten vielä öljynsuodatin, sanokaa, mikä ihmeen järki on tehdä sellainen suodatin, johon ei voi tarttua ilman erikoistyökalua, pitää olla siihen oma holkkiavain, mielestäni tämä on aivan järjetöntä. Pitäisi aina viedä merkkihuoltoon tai muuhun renu tai sitten hankkia itselle tämä typerä suodatinavain. Voi helvetti kun alkoi risomaan silloin, kun ei saanut öljyä vaihdettua ja aikaa, vaivaa, rahaa kului täysin turhaan, tosin sisu siintä suunaton, oispa tullut talvisota, niin nyt raja Uralilla.
        Toyota on enemmän kuin vain auto, se on elämä ja sen tarkoitus, ilman Toyotaa ei olisi Tojo-Teroja eikä mitään muutakaan maailmassa, renutkin puuttuisivat, koska vertauskohta puuttuisi ja avaruus saisi pyöriä tyhjäkäynnillä.

        Kyllä minun autostani lähti öljynsuodatin irti ihan järkevillä työkaluilla. Clion patruunasuodatin lähti käsin kääntämällä irti ja diesel-Meganen suodattimeen sopi minun valikoimastani kaikkein parhaiten ketjutyyppinen suodatinavain. Kumpikaan ei mielestäni ole erikoistyökalu.

        Onhan se öljypropun 8mm neliöhylsy vähän harvinaisempi työkalu kuin kuusikulmaiselle tarkoitetut 17mm tai 19mm, mutta en nyt sanoisi senkään olevan mitenkään merkkikohtainen erikoistyökalu.

        Toiset eivät vaan osaa.


    • kodialisti

      Skodia on paljon takseissa. On hyvä Auto. Sorry, tuli renun palstalle.

      • Salamerkki

        Saat tämän kerran anteeksi, kunhan et tavaksi ota.


    • Erikoissuodatin

      Ei lähtenyt ns. tavallisella suodatinavaimella silloin suodatin, koska suodatin lyhyt ja sen pää tehty tätä hylsyholkkierikoisavainta varten. Jouduin viemään korjaamolle öljynvaihtoon, rahaa kului ja aikaa. Vaikka halla sen ensiviljan vei, niin pohjantähden alla masenuttu ei, sisu vaan suunaton, tämä sopii värssyksi renun kanssa taistellessa.
      Aina vaihdan, kuten nytkin itse öljyt autoon, mutta se vain on mahdotonta, jos ei saa proppua, suodatinta auki. Tiedän kyllä, että korjaamoilla imetään jäteöljy pois, mutta itse olen imenyt lapsena vain maitoa, muutaman Trip-mehun. On helppoa ja yksinkertaista vaihtaa öljy plus suodatin järki autoihin, en tietänyt ennen, että tämä renu on aivan mahdoton värkki, mutta nyt tiedän.
      Sanoisin, että jos vaihtaa uuden auton muutaman vuoden kuluttua, kuten te renuajat tuppaatte tehdä, niin ei tiedä sen auton todellista kestävyyttä.
      Itse vaihdoin tänä syksynä oman autoni vanhempaan, sama salainen merkki kuitenkin. Että kannattaa joskus myös vaihtaa vanhempaan, että ei aina uuteen.

      • puurastaja

        Siinä teit varmaan järkevän valinnan. Jaksat silti täällä valittaa. Ne vaihtaa jotka ajaa niillä paljon uudempaan kun sopivaksi katsoo. Merkki tosin pysyy samana. Mitä sitä huonompiin vaihtaa kun tiettää että vehe pelaa. Ja jos ei niin siinä tapauksessa kokeilee jotain muuta. Tojotia oli muttei enää. Voisi olla, mutta joutuu jatkuvaan huollattamaan. Se kallista.


      • LaVerite
        puurastaja kirjoitti:

        Siinä teit varmaan järkevän valinnan. Jaksat silti täällä valittaa. Ne vaihtaa jotka ajaa niillä paljon uudempaan kun sopivaksi katsoo. Merkki tosin pysyy samana. Mitä sitä huonompiin vaihtaa kun tiettää että vehe pelaa. Ja jos ei niin siinä tapauksessa kokeilee jotain muuta. Tojotia oli muttei enää. Voisi olla, mutta joutuu jatkuvaan huollattamaan. Se kallista.

        Ei tuo tyyppi voi tehdä järkevää valintaa, koska apinanraivo aj tyhmyys estää hankkimasta ranskalaista.


    • MerkkiäEIkerrota

      Valintatalon kassissa on talous vatupassissa, tosin joskus, myönettäkööt on vatupassini ollut vinossa ja tällöin tein suuren tyhmän valinta virheen sortumalla ranskalaiseen, maka, atomiteknologian kärkimaan tuotteeseen eli renöö autokombinaatin ulosteeseen. (Kombinaatti tarkoittaa tehdasta, jos ei sitä joku tiedä). Nyt suoruus on korjattu ja vaihdettu vanhempaan tähä salaiseen, mystiseen super kulkuneuvoon, joka tehty kestämään, eikä ole pettäjän tien kaltainen renöö, joka pettää niin tiellä kuin korjaamolla, saaden aikaiseksi itkua ja hammasten kiristystä, kuin manalassa konsanaan.
      Näitä apinanraivotautisia on Ranskanmaalla yllin ja kyllin, jopa ylikin eli kyllin yli autolla ja kurkut auki veitsellä, tämä on kaiketi sitä nykyistä viisautta, josta suuri luovuus kumpuaa, niin että osataan tehdä mahdollisimman pirullista lokeroa, heikkoa, ahdasta, hankalaa, mahdotonta renöö tuotetta, jonka myynti perustuu mielenkiintoon, että kuinka osataan tehdä näin surkeata. Oma nykyinen mielenkiintoni renuun perustuu juuri tähän, että haluaisin päästä asioista perille, miksi on tälläinen mahdoton tekele yleensä olemassa, kuin renöö ja mikä teitä renuajia oikein vaivaa, oletteko jotenkin irti todellisuudesta? Oma vastaukseni kysymykseeni, kyllä olette irti ja pirun paljon.

      • VoiNäitäPersuja

        Savolaisen ei kannattaisi yrittää huumoria eikä trollausta, tuloksena on lähinnä yllä olevan kaltainen typerä itkuvirsi.


    • HuippuSalainen

      Kuuluukohan kaikki renuajat vapaa puurastajiin? Itse en silloin kuulunut kun renun kanssa kamppailin, ehkä tässä oli syy silloiseen tukalaan olotilaani eli siihen, että aina sai kärsiä, kitua, maksaa, pienistä ylimääräisistä kävelyistä ei niin suurta haittaa ollut, koska aina sattui kuitenkin olemaan hyvät kengät matkassa. Sanoisin, että se on kamppailulaji tämä renulla renuilu, itse olin sikäli huonosti treenattu, että puuttui se proppu ja suodatinholkkiavain, mutta kengät kuitenkin oli, joka jo tulikin mainittua.
      Monella ei varmaankaan tule mieleen, että sellaista vanhaa käynistystapaa kuin mäki startti ei voi käyttää sähkö riippuvaisessa renussa. Silloin kun laturi lakkasi lataamasta ja akku oli tyhjä, niin renu jäi tielle, näin kävi kerran itselleni. laturi oli purua täynnä, en tiedä, kun en asiain tuntija, mistä moinen puru syntynyt, tähän voisi joku vastata, niin selviäisi tämä arvoitus. Korjaamolle piti hinata ja siellä setä katsoi, tarkasti laturin, tällöin havaittiin tämä puru. Valot ensin himmeni ja sitten se oli loppu matkan teko, piti soittaa hinausapua paikalle, hinausmatka oli sikäli pitkä, että hyvin ehti itkuvirren virittämään, toki sitä oli jo renun vuoksi veisattu aijemminkin.

      • dieselkake

        Ei poikkea tuo vika millään tavalla muistakaan automerkeistä. Laturi kuluva osa. Oli se Boch, Nippondenso, DelcoRomu tai vastaava. Sille tullut kilometrit täyteen. Ihan jonnii joutava moite. Jos ne sähköt loppuu niin se pysähtyy. Sen tekee muutkin automerkit. Vanhan kansan Diesel ei tosin sammunut. Mutta pimessä pirun vaikea jatkaa matkaa. Ilman taskulamppua.


      • HärskiHärskimpi
        dieselkake kirjoitti:

        Ei poikkea tuo vika millään tavalla muistakaan automerkeistä. Laturi kuluva osa. Oli se Boch, Nippondenso, DelcoRomu tai vastaava. Sille tullut kilometrit täyteen. Ihan jonnii joutava moite. Jos ne sähköt loppuu niin se pysähtyy. Sen tekee muutkin automerkit. Vanhan kansan Diesel ei tosin sammunut. Mutta pimessä pirun vaikea jatkaa matkaa. Ilman taskulamppua.

        Ei tuolle pösilölle kannata järkeä puhua, se on jo kaiken avun (jopa ammatti sellaisen) ulkopuolella omassa muilta suljetussa pirtuaalitodellisuudessaan..


      • dieselkake

        Ihan vapaasti saat järkeä puhua. Mielellään otan infoa vastaan. Jos sinulla laturissa purua niin ole ajanut sahajauho kasaan.😁. Vitsi vitsi. Takapään laakeri hajonnu ja staattori ottanut kiinni käämeihin.🤗. Se ihan normaali vika. Entäpä jos vapaakytkin rikkoontuu niin se lataus loppuu siihen. Vai väitätkö että sillä Tojotallasi olisit jatkanut ajoa jos virrat loppuu. Ei kannata väittää mistä ei tiedä mitään. Renault ei ole sen huonompi auto kun muutkaan. Jopa mersu jota pidetään laatumerkkinä käyttää Renaultin voimanlähdettä. Japsit käyttää Bochin tuotteita. Samoja kun Renaultissakin. Sulla saatto olla se laturi siihen aikaan Delkoromy. Ei sekään ihan heikoin lenkki ollut. Mutta kuluvia osia nämä apulaitteet joiksi niitä kutsutaan. Sanottiinhan sitä Lucaksestakin että hyvä apostoli mutta huono sähkömies.😉.


      • dieselkake

        Painovirhe paholainen sattui kun vanhoja muistelee. Ankkuri ottaa kiinni staattorinkäämin metallikehikkoon josta kuvailemasi puru peräisin. 🤗.


    • HuippuSalainen

      No hyvä kun tuli tämä puru asia nyt selvitettyä, kiitoksia tästä informaatiosta.
      Olen kertonut täällä paljon omasta renu kokemuksesta, tosiasia on, että itselleni renu aiheutti uskomattoman paljon haittaa ja vaikeuksia, ehkä tähän autoyksilöön kulminautui tavallista enemmän vikoja ja onnikaan ei ollut suotuisa, tämän suorastaan kuin kirotun yksilön kohdalla.
      Tämä renu on vieläkin itselläni, nimissäni, en saa sitä pois rekisteristä aivan helposti, erinäisen syyn vuoksi, en ole jaksanut poistaa sitä, koska ei ole kuluja siitä. Jotta saisin sen pois rekisteristä joutuisin ensin hakemaan erään todistuksen ja sen jälkeen tekemään kirjallisen kertomuksen tästä ja lähettämään sen todistuksen kanssa sinne missä rekisteriä hoidetaan. Otin sen verran selvää, että näin pitkälle sain asiaa hoidettua, mutta en ole enää jaksanut vaivata itseäni enempää tämän renun vuoksi ja voi olla, toden näköistä, että se jää "ikuisesti" nimiini, kun ei enää ole taloudellista haittaa, niin ei väliksi.
      Että aikamoinen renu ja olisi todella outoa, mahdotonta jos vielä hankkisin renun tämän kokemuksen perusteella. Ainoa selitys varmaankin on, että tämä oli harvinainen yksittäistapaus maailmankaikkeudessa ja se sattui jostain syystä juuri minulle miljardien ihmisten joukosta, Kaikki muuthan ovat erittäin tyytyväisiä renuunsa ja varsinkin niihin ajo-ominaisuuksiin.

      • Selitys

        Taitaa selitys löytyää peilistä, taidat olla näitä "käräjöijä" tyyppejä, joilla on sama vika kuin P.Väyrysellä: eivät itse koskaan ole väärässä, muu maailma on.


    • EiSuinkaan

      Onhan sitä oltu väärässä, kun on renu hankittu. Peili näyttää sitä mitä peilaa, selittelyt eivät kuulu tapoihini, voin kyllä kertoa ja sanoa, mutta en selitä mitään. Itse kuuluin kerran tähän muuhun maailmaan joka oli väärässä eli itsekkin olin silloin väärässä, todisteena tästä renu. Ei kannata olla väärässä, se tulee kalliiksi ja voi kuolla ennenaikaisesti.
      Jos on aina väärässä, niin se on vika joka kannattaa korjata. Valtuutettu Toyota kauppias korjaa mielihyvin renuksesta kärsivän "potilaan" ulkoisen habituksen, itse renuksen aiheuttamia psyykkisiä vammoja ei hän kuitenkaan kykene parantamaan. Kupponen kahvia pahvimukista ja keskustelua, se lievittää hetkellisesti renutraumasta kärsivän henkilön oloa, mutta vasta merkin vaihto japanilaiseen muuttaa tämän "potilaan" habituksen muun maantieliikenteen kannalta positiiviseen suuntaan, vähentäen visuaalista mielipahaa, lisäten matkanteon varmuutta päämäärän saavutettavuuden osalta.
      Mitä vielä odotat?? Jo tuhatyksitoista renuksesta kärsivää suomalaista on saanut avun vaihtamalla japanilaiseen merkkiin. Miljoona tyytyväistä sisäisesti ruostesuojattua suomalaista on hylännyt Renaultin (jos nyt ovat sitä koskaan juoneetkaan) ja juovat nyt kotimaista ja ajavat ainoastaan paidan helma, housut ruosteessa varma toimisella Toyotalla, jos siinä vähän ruostetta on, niin se ei menoa haittaa, ruosteella, kortilla, tai monimutkaisella lokerolla ei autoa ajeta vaan sisulla ja hyvillä maksa-arvoilla. (Ranskassa viini ja viiksivaha.)

      • DGC

        Ajoin tänään Renaultilla Turun motarille keskeyttäneen Yariksen ohi. Olikohan sattunut rengasrikko vai polttoaine loppunut? Sinne se joka tapauksessa jäi.


    • HarvinainenTilanne

      Onnittelut harvinaisen tilanteen kokemisesta, ompa sitten jotain mitä vanhoilla päivillä muistelee.
      Mainittakoot, että kaikissa merkeissä voi ilmetä sivuvaikutuksia eli voi joutua tiensivuun odottamaan apua. Jos Yaris eli suomalaisittain kaukaa katsottuna Varis on tien sivussa voi se olla merkki renunraadosta eli se on tullut renuhaaskalle, ken ties sitä repimään.

      • KatsoTarkemmin

        No varsi tienposkessa/hinausautonlavalla taitaa olla huomattavasti yleisempi näky kuin Renault tienposkessa(*/hinurin lavalla. Joilelkin vain tämä karu totuus on todella vaikea myöntää.


    • SuhteellistaJaSalaista

      Määrään suhteutettuna renuja seisoo paljon vähän siellä sun täällä ja varsin paljon myytävänä eli pitää suhteuttaa määriä toisiinsa tarkoittaen että, jos jotain on paljon, kuten Toyotaa, niin tietenkin ne ovat silloin yleisiä ja mahdollista tämän vuoksi nähdä syystä tai toisesta tienposkessa.
      Tätä minun suosimaa salaista merkkiä ei kuitenkaan näe koskaan missään seisomassa rikkoutuneena, tienposkeen uupuneena ja romuksi ajettunakin se on haluttua, viedään melkein väkisin, mainostamatta, ilmoittamatta pihalta pois, tälläinen kokemus on itselläni.
      Ei myöskään ole koskaan jäänyt ns. tielle tai joutunut tämän salaisen merkin vuoksi kävelemään, liki miljoona km. ajokokemusta tästä ja ajo jatkuu. Renun vuoksi jouduin 4-kertaa tienpäällä ongelmiin, muutama käynistysvika, laturi, laakeririkko, renkaanvaihtoja ei laskettu. Renulla ajoin vain noin. 220.000km kunnes sairastuin renukseen, lääkärit, kanssa renujat ja muut vapaa puurastajat menettivät toivonsa suhteessa paranemiseeni eli että olisi ostanut jonkun uuden kalossin ja sillä sitten tienposkissa yleistä liikennettä häiriten renunut, laakereita tiputtaen, laturi mäskiä täynnä ja niin edelleen ja niin edelleen.

      • KarumpiTotuus

        Salainen merkki=Renault?

        Muutoin juttusi on puhdasta lähinnä mielikuvitusta, jonkinlaista rutinoff -kuskin huonoa kopiointia.

        Joka tapauksessa, kuten aiemmin totesin normaali täysjärkinen ihminen olisi jo päässyt huonosta kokemuksesta ilman tarvetta jatkuvaan vanhan auton (kokemus jostain 70 -luvulta) haukkumiseen mielikuvitusvioista (tyyliin: satula päin persettä, ketjuissa reikiä, ohjaustanko kääntyilee sinne tänne).


    • puurastaja

      Kyllä se näin on. Joka vanhoja muistelee niin tikulla silmään. Ne ajat oli ja meni. Jos täällä eletään seitkyt lukua niin menis ilta kirjoitellessa erimerkeistä vikalistoja. Kaikki merkit on kehittyneet. Jos muistelee esimerkiksi Skodaa niin se aika viritys oli. Tämän päivän mallisto ihan varteen otettavia. Sama Renaulteissa. Komioita ja kestäviä. Itse aloitin autoilun Toyota Corollalla vuosimalli -75. No se oli mikä oli sen ajan mitta puulla. En ottas vaikka ilman saisi enää harmikseni sitäkään mallia.

    • DGC

      Ajoin tänään Meganella Hämeenlinnanväylällä Toyota RAV4:n perässä. Se varmaan pääsi perillekin tällä kertaa, toisin kuin viimeviikkonen Yaris. En oikein osaa sanoa kuinka vanha se oli, näytti minun mielestäni melko uudelta autolta ja malliltaan se taitaa olla max 10v vanha. Mutta oli sillä varmaan ajettu tosi paljon, kiihdyttäessään se nimittäin pölläytti hurja sininsen savun. Eikä ollut mikään dieselin lähtöpölläytys, savuvana jatkui melko paksuna kun auto hävisi näkyvistä ruuhkan taakse.

      Ymmärränhän minä, että tarpeeksi kilometrejä tekee tehtävänsä Toyotallekin, mutta oliko se nyt silti mikään miljoonia ajettu? Mistä minä tiedän, voihan sillä olla ajettu vähemmän kuin minun Meganellani. Ja aivan varmasti paljon kalliimpi auto. Onnea vaan...

      Minä muuten arvaan, että Salainen Merkki on Suzuki.

    • dieselkake

      Se ei kummonen ole jos Susuki. No ei Renua kummosempi ainakaan. Kokemusta on siitä merkistä.

    • KummoisempiOn

      Sanompa vaan, että jos se on Suzuki, niin siinä on kyllä järkiauto ja järkeä taitaa olla tämän käyttäjälläkin. Kirjoituksista päätellen Salaisen merkin haltija on laaja-alainen tietäjä, syväsompaavalta elämänsektorilta. Mutta koska merkki on salainen, emme valitettavasti voi tätä vahvistaa.
      Arvaus oli erinomainen ja tukee salaisen merkin "ideologiaa", koska tiedetään, että Suzukia käyttää valistuneet tai muuten tietäväiset henkilöt, jotka siis tietävät eivätkä luule tai renua muutenkaan suunapäänä pitkin ja poikin, kuin entinen hepokatti, vaan osaavat ns. liikkua sievästi, päämäärä tietoisesti, varmasti, turvallisesti, kaikin puolin sujuvasti, toisin sanottuna, yksinkertaisesti ilmaistuna, loogisen järjen juoksun ohjaamana. Tälläisiä autoilijoita ja elämänkatsomuksen omaavia soisi olevan enemmän keskuudessamme.

      • KysynVaanRetorisia

        Onko Tojota-teron varis taas "lentokiellossa" kun piti tulla tälle pastalle avautumaan ja purkamaan turhautumia?

        Valistuneet ihmiset ajavat Renaultilla, tyhmät kuvittelevat riisikippojen olevan autoja ja aiheuttavat sitä rataa pahaa hallaa kansantaloudelle (viemmekö yhtään mitään Japaniin)?


    • Vastaampavaanretorisia

      On lentokiellossa tai oikeastaan sillä ei saa laskeutua lähelle renusyöpäläisiä, tarttumavaara! ei siis tällä kertaa Talvivaara. Ja mennään eteenpäin, hyvä purkuputken laskupää täällä turhakerenupalstalla.
      Haalistuneet kaljut baskeripäät ajavat renulla ja haaveilevat alitajuisesti paremmasta laadusta.
      Pitkä matka Suomesta Japaniin, mutta kyllä sinne viedään ainakin hyvää mieltä Suomesta, suomalaiset arvostavat japanilaisia, eikä syyttä. Japanilaisia käy paljon Suomessa, tuovat tänne rahaa ja arvostavat tätä maata, Muumeja, revontulia, luontoa, jne. Japani on mahtava maa ja japanilaiset suurenmoinen kansa. Toivon kaikkea hyvää japanilaisille.
      Mitä Ranska tuo tänne? Roskaa ja ongelmia se tuo, esim. valtava tappio oli/on Suomelle, kun AREVA, tämä ranskalaisvetoinen atomivoimalan rakentaja valittiin taanoin toimttajaksi. Porvoon kauheus, suru kotoisin Ranskasta. Sutta ja sekundaa, renua ja sekasotkua, maailmansekoittaja parhaasta päästä.

      • VoiNäitäPersuja

        Variksen lentokielto lienee lopullinen ja kommentin sävystä päätellen kalikka kalahti ja lujaa (taisi peräti osua pääkoppaan)...


      • dieselkake

        Kone lauennut. Kiki kilahti kiinni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe