Syötön lisäys international 574

Amatööri699

Eli vanhaan natikkaan pitäs saada potkua lisää mitenkä syöttöä lisätään? Siinä on tosiaan boch jakajapumppu olen ymmärtänyt että liittyy tohon sammutin vipuun. Tyyppikilven alla ei ole mitään mistä veivata.

11

5583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruuvvaaja

      Niin sammutinvipua säädetään pooreilla niin että sammutin kääntää pohjaan painettaessä pooriakselia enemmän kuin vakiosäädöllä, näin syöttö lisääntyy. En nyt muista paljonko sitä kannattaa säätää, mutta kokeile vaikkka säätämistä 1-2 poorin verran kerralla niin näkee alkaako syöttö lisääntyä.

      • Hei
        Älä missään tapauksesssa irroita pysäytys tai kaasuvipua Booreista.
        Näin säätää vain ne jotka yritää säilyttää sinetit että muka näyttäis että ei ole säädetty.
        Pumpun tyyppinumerot. Natikoissa paljon eri malleja.
        Savuttaako laite kuormitettaessa. Arveletko moottorin ja voimansiirron kestävän syötön lisäyksen.??


      • ruuvvaaja
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Hei
        Älä missään tapauksesssa irroita pysäytys tai kaasuvipua Booreista.
        Näin säätää vain ne jotka yritää säilyttää sinetit että muka näyttäis että ei ole säädetty.
        Pumpun tyyppinumerot. Natikoissa paljon eri malleja.
        Savuttaako laite kuormitettaessa. Arveletko moottorin ja voimansiirron kestävän syötön lisäyksen.??

        Jaa, kyllä tällä kylällä laitettiin (minä en sitä säätäny) VA-pumppuiseen case 685:seen syöttöä juuri tuolla tavalla hyvällä menestyksellä. Ennen täysin hengetön ja savuton kone piristyi reilusti ja savua pukkaa sopivasti.


      • Hieman huonommalla tuurilla VA sekoaa kokonaan kun menee liikuttelemaan Booreja. Jos tuntee pumpun rakenteen ja toiminnan siihen on helpompikin menetelmä.
        Syötönlisäykset on yleensäkkin arveluttavia, koko kampe saattaa levitä niissä.
        Yleensä se on tarpeetonta toimintaa enkä ala julkisesti siihen ainakaan ketään neuvomaan.


      • ruuvvaaja

        Joo, no en minä rupea väittelemään. Itsellä ei ole VA-pumpullista traktoria niin ei tarvetta ko pumpun säätelyyn. VE pumpullinen löytyy, mutta siinähän syötön säätö on lasten leikkiä.


      • Ruiskutuspumpun säädöt on moottorin ja traktorin valmistajat yhdessä valinneet sellaiseksi että laite toimii niillä halutulla ja ilmoitetulla tavalla. Myös päästömääräykset täyttyvät joista myyjä on vastuussa . Jos laite ei toimi esim takuuaikana pumpun säädöt voi tarkistaa koepenkissä valtuutetulla Esim Bosch edustajalla. Max syöttömäärä josta tässä puhutaan on vain pieni osa pumpussa olevia säätötoimenpiteitä, vika voi olla niissäkin. Pumpun kiinnitys (ajoitus)on myös oleellinen seikka. Aina ei tehdä ohjeiden mukaan, kiinnitetään esim entisten merkkien mukaan.erikoistyökaluja ei ole tai ei käytetä. Aikanaan opiskellessa oli työnopettaja joka antoi erittäin hyvän neuvon. Pojat sitten mitään ei kasata niinkuin se on ollut vaan niinkuin se kuuluu olla.

        Oma lisäys vielä tähän. Pumppuja ei syytetä eikä suotta lähetetä korjattavaksi ennenkuin kaikki muut asiat moottorissa on tarkistettu ja saatettu kuntoon.
        Tästä muistuu paljon tapauksia. Esim eräs traktori
        Moottori savutti
        Suuttimet korjattiin, ei loppunut
        Ruiskutuspumppu korjattiin, ei loppunut.
        Moottori korjattiin, ei loppunut.
        Koko setti oli maksanut 10000 mk Aika oli 70 luvun puoliväli suunnilleen
        Tässä vaiheessa jouduin mukaan kuvioon.
        Oli just se aika kun traktoreiden ilmasuodattimiin tuli se versio jossa oli ison pääsuodattimen sisällä pieni suodatin.
        Tässäkin iso oli vaihdettu pieni täysin tukossa.
        Pieni uusiksi ja hanaa aluksi savutti kohta savu loppui ja kaikki kunnossa.
        Kaikki korjaukset oli tehty merkkiliikkeessä.
        Koneen omistaja oli aika haltioissaan, otti pienen suodattimen ja aikoi mennä kysymään kyseisen firman korjaamopäälliköltä tietääkö ne mikä tämä on.
        Tämä yllätti aikanaan aika monet, onko muilla kokemuksia.?

        Tämä on vaan yksi esimerkki siitä että pumppu ei aina ole se syyllinen jos jotain tapahtuu tai jää halutulla tavalla tapahtumatta.

        PS
        Savua ja hieman näkyvää lisätehoa on helppo saada.

        Tehoa ja vääntöä pienellä ominaiskulutuksella ilman savua on jo sitten paljon vaikeampi.
        Mutta mahdollinen.

        Valmistajat kyllä osaavat ottaa mitä lakien ja asetusten mukaan on myyntitilanteessa mahdollista. Kun esim traktori on omistajalla hän voi tietysti tehdä tai teettää mitä haluaa.

        Mitähän tapahtuu kun nykyinen Commonrail moottoreilla oleva kalusto tulee vaihtoikään.?


      • Tosiaan booreilla saatiin ihan hyvin tulee savua ja kiihtyy vähä ilosemmi mutta ei sammunut enää sen jälkeen vivusta. no onneks tuo on vaa tommone piha traktori työt tehdään sitte eri koneilla


      • zxcvbnlkjh
        Amatööri699 kirjoitti:

        Tosiaan booreilla saatiin ihan hyvin tulee savua ja kiihtyy vähä ilosemmi mutta ei sammunut enää sen jälkeen vivusta. no onneks tuo on vaa tommone piha traktori työt tehdään sitte eri koneilla

        Kannattaako pihatraktoria pilata tuolla tavalla, se kun on täysin hyödytöntäkin, pienestä lisätehosta ei ole mitään käytännön hyötyä.


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Ruiskutuspumpun säädöt on moottorin ja traktorin valmistajat yhdessä valinneet sellaiseksi että laite toimii niillä halutulla ja ilmoitetulla tavalla. Myös päästömääräykset täyttyvät joista myyjä on vastuussa . Jos laite ei toimi esim takuuaikana pumpun säädöt voi tarkistaa koepenkissä valtuutetulla Esim Bosch edustajalla. Max syöttömäärä josta tässä puhutaan on vain pieni osa pumpussa olevia säätötoimenpiteitä, vika voi olla niissäkin. Pumpun kiinnitys (ajoitus)on myös oleellinen seikka. Aina ei tehdä ohjeiden mukaan, kiinnitetään esim entisten merkkien mukaan.erikoistyökaluja ei ole tai ei käytetä. Aikanaan opiskellessa oli työnopettaja joka antoi erittäin hyvän neuvon. Pojat sitten mitään ei kasata niinkuin se on ollut vaan niinkuin se kuuluu olla.

        Oma lisäys vielä tähän. Pumppuja ei syytetä eikä suotta lähetetä korjattavaksi ennenkuin kaikki muut asiat moottorissa on tarkistettu ja saatettu kuntoon.
        Tästä muistuu paljon tapauksia. Esim eräs traktori
        Moottori savutti
        Suuttimet korjattiin, ei loppunut
        Ruiskutuspumppu korjattiin, ei loppunut.
        Moottori korjattiin, ei loppunut.
        Koko setti oli maksanut 10000 mk Aika oli 70 luvun puoliväli suunnilleen
        Tässä vaiheessa jouduin mukaan kuvioon.
        Oli just se aika kun traktoreiden ilmasuodattimiin tuli se versio jossa oli ison pääsuodattimen sisällä pieni suodatin.
        Tässäkin iso oli vaihdettu pieni täysin tukossa.
        Pieni uusiksi ja hanaa aluksi savutti kohta savu loppui ja kaikki kunnossa.
        Kaikki korjaukset oli tehty merkkiliikkeessä.
        Koneen omistaja oli aika haltioissaan, otti pienen suodattimen ja aikoi mennä kysymään kyseisen firman korjaamopäälliköltä tietääkö ne mikä tämä on.
        Tämä yllätti aikanaan aika monet, onko muilla kokemuksia.?

        Tämä on vaan yksi esimerkki siitä että pumppu ei aina ole se syyllinen jos jotain tapahtuu tai jää halutulla tavalla tapahtumatta.

        PS
        Savua ja hieman näkyvää lisätehoa on helppo saada.

        Tehoa ja vääntöä pienellä ominaiskulutuksella ilman savua on jo sitten paljon vaikeampi.
        Mutta mahdollinen.

        Valmistajat kyllä osaavat ottaa mitä lakien ja asetusten mukaan on myyntitilanteessa mahdollista. Kun esim traktori on omistajalla hän voi tietysti tehdä tai teettää mitä haluaa.

        Mitähän tapahtuu kun nykyinen Commonrail moottoreilla oleva kalusto tulee vaihtoikään.?

        kyllä syöttöjä voi säädellä se kenellekkään kuulu ja ei vaikuta välttämättä kestvyyteenkään! kerrompa esimerkin: mb actros kuorma-auto, moottorivaihtoehdot 350hv ja400hv peruskone täysin sama, mutta tehtaalla vain laitettu eri ohjelmisto. kaikki tietämäni 350hv moottorit hajosivat kiertokangen kurkistaessa lohkosta läpi, mutta 400hv moottoria ei hajonnut yksikään. syy oli se, että tehoja ei ollut tarpeeksi ja moottoria jouduttiin huudattamaan kierroksilla tehon puutteessa. moottorit olivat V6 moottoreita ja V8 moottorit olivat ihan samoilla osilla kasattuja koneita, V8 moottoreista otettiin reilusti yli 600hv ilman ongelmia ja lyhempää käyttöikää. t: Raskaankaluston asentaja


    • 574745xl

      sitä sammutin vivun etummaista toppariruuvia löysäät sopivasti pumpun päässä niin rupeaa syöttö lisimään,ei tarvii booreilla hyppyytellätyhjäkäyntiä joutuu muistaakseni sen jälkeen säätämään!

    • Anonyymi

      Mikä ihme on VA-pumppu ...onko se jokin tuotemerkki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45129
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

      Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25941
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9687
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9041
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      80
      8445
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      56
      6068
    Aihe