Tyttöset seilaamassa

djdkldkj

73

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hesarissa on vähän laajemmin uutisoitu. Siellä todetaan, että "ensin rikkoutui osa aluksen mastoa", mitä se sitten tarkoittaneekin eikä uutiseen liitetystä videopätkästäkään näe mitään erikoista.
      Toinen mielenkiintoinen kohta: "Kaksikko tosin kertoi nähneensä ajelehtiessaan muita aluksia, mutta ne eivät joko halunneet tai voineet vastata kutsuun, uutisoi NBC. "

      • Jurristikko

        Olihan niillä varamuonat (hau, hau) vielä syömättä :D
        Ja muutenkin ihme tarina jossa ei mitenkään selviä miksi eivät purjehtineet edes hätärikillä. Ja vesikoneet toimii vaikka moottori on rikki, ja hätäsanomia lähetetään päivittäin vaikka "communication was broke" jne... Ja kyllä koirien ruokkiminen viisi kuukautta purjeveneessä kuulostaa ällistyttävältä hölmöydeltä.
        Pääasia taisi olla ylistää "poikiamme merellä" jotka eivät tällä kertaa ajaneetkaan konttilaivaa päin vaan tekivät jotain hyödyllistä :D


      • NBC:n tekstin mukaan saalinki olisi hajonnut: " a piece of the mast called a spreader failed, Appel said, limiting the sailboat’s maneuverability,"

        Ainoa mitä tuosta nyt mieleen tulee olisi, etteivät uskaltaneet yrittää purjeen nostamista enää ollenkaan maston katkeamisen pelossa?

        "a storm flooded the engine" Hmm.

        "Communications were also impacted" mutta ei täsmennystä.

        Vesikoneen toiminta ei silti ole mitenkään hämmästyttävää. Sehän on voinut saada sähkönsä paneeleista/tuulimyllystä/potkurigeneraattorista (siis sellaisesta veden pyörittämästä). Tai siis varmasti saikin, koska NBC:n kuvassa näkyy tuuligeneraattori.

        "They spotted other ships that did not or could not respond, and fired at least 10 flares." Tämä oli kiinnostava kommentti, kuten jo sanoin, rinnastettuna aiempiin keskusteluihin.


      • eipäätähäntää
        10-14 kirjoitti:

        NBC:n tekstin mukaan saalinki olisi hajonnut: " a piece of the mast called a spreader failed, Appel said, limiting the sailboat’s maneuverability,"

        Ainoa mitä tuosta nyt mieleen tulee olisi, etteivät uskaltaneet yrittää purjeen nostamista enää ollenkaan maston katkeamisen pelossa?

        "a storm flooded the engine" Hmm.

        "Communications were also impacted" mutta ei täsmennystä.

        Vesikoneen toiminta ei silti ole mitenkään hämmästyttävää. Sehän on voinut saada sähkönsä paneeleista/tuulimyllystä/potkurigeneraattorista (siis sellaisesta veden pyörittämästä). Tai siis varmasti saikin, koska NBC:n kuvassa näkyy tuuligeneraattori.

        "They spotted other ships that did not or could not respond, and fired at least 10 flares." Tämä oli kiinnostava kommentti, kuten jo sanoin, rinnastettuna aiempiin keskusteluihin.

        Ja Iltalehden klipissä sanottiin suunnilleen: "could only make four to five knots, which made manouvering limited". Puolessa vuodessa tekisi jopa Pacificin mittakaavassa pidemmän matkan sillä nopeudella kuin Hawaijilta 2000 mpk Tahitille. Ajelehtijat löydettiin läheltä Japania...


      • JokinMättää
        eipäätähäntää kirjoitti:

        Ja Iltalehden klipissä sanottiin suunnilleen: "could only make four to five knots, which made manouvering limited". Puolessa vuodessa tekisi jopa Pacificin mittakaavassa pidemmän matkan sillä nopeudella kuin Hawaijilta 2000 mpk Tahitille. Ajelehtijat löydettiin läheltä Japania...

        Eiköhän 4-5 solmua ole ihan riittävä ohjaamiseen. Tullaanko laituriinkin 10 solmua vai.


    • vanhamiäs

      Naisia olivat ei tyttösiä. djdkldkj taitaa olla miestenmies?

      • vanhamiäs

        Ihan sattumaa oli tällä kertaa. En tosiaankaan tiennyt tuota teidän sääntöä?


    • diginatiivi

      Eivätkä tienneet missä olivat kun iPadista loppui akku?

    • JokuVaan2

      Tiedonvälityksen taso alkaa olla sellainen että melkein parempi ettei tuostakaan olisi uutista tehty jos kerran vaivauduta oikeasti selvittämään taustoja ja mitä on tapahtunut. No klikkiotsitkohan on tietysti pääasia...
      Jotain hyvin olennaista tuosta on jätetty kertomatta, niin erikoinen tarina että oikein mikään palanen ei tunnu sopivan kohdalleen. Olisko taustalla jotain mielenterveysongelmia tms..?

    • Huihaihai_

      "Appel told the “Today” show that she once took the dogs downstairs and “we basically laid huddled on the floor and I told them not to bark because the sharks could hear us breathing. They could smell us.”

      Jahas. Tytöt pelkäsivät että hai haistaa ja astuu sitten veneeseen?

      • Jurristikko

        Cruisers forumilla oli hyvä kommentti tästä: "The tiger shark is a solitary, mostly nocturnal hunter...and typically does not eat 45ft sailboats. "

        :D


    • ennakoivaHuolto

      Huonosti huollettu kone purjevene= iso riski merellä

      • vanhatappi

        Ei purjevene tarvitse moottoria mihinkään eikä välttämättä edes sähköä, jos vennen varusteet ovat kunnossa kuten valtamerellä täytyy olla.
        Vesikone voi toimia käsipumpulla, sillä käänteisosmoosi ei vaadi kuin painetta.


      • kone.tai.ei

        Kovasti pitää konetta huoltaa, jottei moottoriin joutuisi vettä. Eli mahdatko ymmärtää asennuksen ja huollon eron? Joka tapauksessa kyseessä on vain apukone, jolla ajetaan rantaan vähän kauempaa kuin maan jo horisontissa näkyessä. Jos ei ehtinyt jumiin ruostumaan, olisi veden voinut teknisesti hieman kätevämpi poistaa moottorista.


      • EnnakoivaHuolto
        kone.tai.ei kirjoitti:

        Kovasti pitää konetta huoltaa, jottei moottoriin joutuisi vettä. Eli mahdatko ymmärtää asennuksen ja huollon eron? Joka tapauksessa kyseessä on vain apukone, jolla ajetaan rantaan vähän kauempaa kuin maan jo horisontissa näkyessä. Jos ei ehtinyt jumiin ruostumaan, olisi veden voinut teknisesti hieman kätevämpi poistaa moottorista.

        No ei tullut mieleenkään, että jollain ei olisi pakojärjestelmä asennettu valmistajan ohjeistuksen mukaisesti tai tässä casessa jenkkien ohjeistuksia järjestelmien asennukseen, jossa tämä asia on tiedostettu ja siitä on konkreettiset ohjeistukset.

        Jos asia on näin, että koneeseen tullut vettä pakoputkesta, voisi todeta, ettei ole noudatettu hyvää merimiestapaa, vaan on lähdetty aluksella sille sopimattomille vesi alueille.

        "Vanhatappi"
        Varusteet kuten purjeet ja rikin yms. Osatkin voivat hajota valitettavasti, siksi valtamerelle lähtiessä tuota konetta kyllä tarvitaan, tietysti jos on filosofistininen purjehtija, niin voi kiertää maailman ankkuripaikkoja, mutta satamaan et ole tervetullut ilman konetta, se on jämpti!


      • ennakkoajatus
        EnnakoivaHuolto kirjoitti:

        No ei tullut mieleenkään, että jollain ei olisi pakojärjestelmä asennettu valmistajan ohjeistuksen mukaisesti tai tässä casessa jenkkien ohjeistuksia järjestelmien asennukseen, jossa tämä asia on tiedostettu ja siitä on konkreettiset ohjeistukset.

        Jos asia on näin, että koneeseen tullut vettä pakoputkesta, voisi todeta, ettei ole noudatettu hyvää merimiestapaa, vaan on lähdetty aluksella sille sopimattomille vesi alueille.

        "Vanhatappi"
        Varusteet kuten purjeet ja rikin yms. Osatkin voivat hajota valitettavasti, siksi valtamerelle lähtiessä tuota konetta kyllä tarvitaan, tietysti jos on filosofistininen purjehtija, niin voi kiertää maailman ankkuripaikkoja, mutta satamaan et ole tervetullut ilman konetta, se on jämpti!

        Spekulointi selittely = besserwisser


      • kone.tai.ei
        EnnakoivaHuolto kirjoitti:

        No ei tullut mieleenkään, että jollain ei olisi pakojärjestelmä asennettu valmistajan ohjeistuksen mukaisesti tai tässä casessa jenkkien ohjeistuksia järjestelmien asennukseen, jossa tämä asia on tiedostettu ja siitä on konkreettiset ohjeistukset.

        Jos asia on näin, että koneeseen tullut vettä pakoputkesta, voisi todeta, ettei ole noudatettu hyvää merimiestapaa, vaan on lähdetty aluksella sille sopimattomille vesi alueille.

        "Vanhatappi"
        Varusteet kuten purjeet ja rikin yms. Osatkin voivat hajota valitettavasti, siksi valtamerelle lähtiessä tuota konetta kyllä tarvitaan, tietysti jos on filosofistininen purjehtija, niin voi kiertää maailman ankkuripaikkoja, mutta satamaan et ole tervetullut ilman konetta, se on jämpti!

        Satamaan tulo purjein on aivan kovin tavallista. Jos et jostain kumman syystä tiennyt, moottorittomia veneitä on paljon. Pidemmillä purjehduksilla taas moottoria käytetään osin sähköntuottoon, osin vain sen takia, että koneita pitää aika ajoin käyttää. Ja joskus tietysti sitä käytetään satunnaisen pläkän ohittamiseen, mutta tärkeysjärjestyksessä toimiva moottori ei ole top vitosessa, paljon enemmän vain mukavuustekijä. Vaikka masto tulisi alas, voi aina tulla pitkänkin matkan hätärikillä.


    • Kävelkääsuolle

      Kovasti sitä nyt ollaan olevinaan täällä viisaita kun hätä sattuikin olemaan merellä.
      Palstan kirjoittajista kukaan tuskin valtamerta ikinä edes nähnytkään.

      • Viikonloppuseilorit

        Juuri samaa olisin sanonut. Taas maalla ollaan niin viisaita ja kommentoidaan ilkeästi toisten hätää merellä jälkeenpäin. Ala-arvoista!
        Näistä kommentoijista tuskin kukaan on edes käynyt isommalla merellä.


      • vanhamiäs
        Viikonloppuseilorit kirjoitti:

        Juuri samaa olisin sanonut. Taas maalla ollaan niin viisaita ja kommentoidaan ilkeästi toisten hätää merellä jälkeenpäin. Ala-arvoista!
        Näistä kommentoijista tuskin kukaan on edes käynyt isommalla merellä.

        Kyllä minä olen valtameriä kyntänyt. Kommentoin vaan tuon yhden homon naisistoa vähättelevään kommenttiin.


      • Jurristikko
        Viikonloppuseilorit kirjoitti:

        Juuri samaa olisin sanonut. Taas maalla ollaan niin viisaita ja kommentoidaan ilkeästi toisten hätää merellä jälkeenpäin. Ala-arvoista!
        Näistä kommentoijista tuskin kukaan on edes käynyt isommalla merellä.

        Täällä spekuloidaan varsin hellästi verrattuna valtameripurjehtijoiden cruisers forumiin: "...nothing unusual if consuming magic mushrooms or on a vegan diet when the brain gets starved of protein and other essential nutrients.
        this might explain the couples seemingly far fetched accounts and inability to come up with basic common sense solutions. " http://www.cruisersforum.com/forums/f122/couple-and-dogs-rescued-after-months-at-sea-192918-6.html
        ja
        "Most of us have been sailing and some long time cruising for many decades, and this whole thing wreaks of mickey mouse whale sludge.
        Anyone calling their sailing vessel a SHIP.........first clue. The rest of the story is either due to total idocy, and not knowing jack dans about sailing or passage making .
        No engine.....should be no electrical power to run anything on board due to dead batteries.
        Most of us, on a hawaiito tahiti passage would have back up wind generators or solar . And a self steering vane .
        That whole tale is wagging the dogs"
        http://www.cruisersforum.com/forums/f106/hi-tahiti-dingbats-found-after-5-months-192907-4.html

        Joten, tässä tapauksessa "maissa ollaan viisaita kun merellä tapahtuu..." ei valitettavasti ole osuva. Enempi huolestuttaa kriittisesti uutisiin suhtautuvan keskustelun vähättely. Todennäköisesti nämä kriittisiä kommentteja esittäneitä halventavat "tuskin ovat valtamerta nähneetkään" kirjoittajat eivät ole purjehtijoita, eivätkä sikäli osaa arvioida tuon uskomattoman tarinan spekuloinnin yksityiskohtia, eli mitä merkitystä on koneen toiminnalla jos lataus onnistuu muilla keinoin, tai miten saalingin vaurio voi saattaa purjeveneen täydellisesti ohjauskelvottomaksi, miten 2300 mailin matka suuntaan 170 voi päättyä 2500 mailia lähtöpisteestä suuntaan 280 - ja etäisyys tavoitekohteeseen löytöpaikalta 4300 mailia.

        Täysin käsittämätön tarina, etenkin kun veneen peräsin on ilmeisesti ollut kunnossa.

        Vuoden muonat mukaan ja 2 naista ja 2 koiraa ajelehtimaan Tyynelle merelle viideksi kuukaudeksi (Havaji - Tahiti n. 3 viikon purjehdus) - julkisuustemppu, kirja tulossa, jne... Tätä yleisesti arveltiin järkevimmäksi selitykseksi käsittämättömälle tarinalle.


      • naisten.logiikka
        Jurristikko kirjoitti:

        Täällä spekuloidaan varsin hellästi verrattuna valtameripurjehtijoiden cruisers forumiin: "...nothing unusual if consuming magic mushrooms or on a vegan diet when the brain gets starved of protein and other essential nutrients.
        this might explain the couples seemingly far fetched accounts and inability to come up with basic common sense solutions. " http://www.cruisersforum.com/forums/f122/couple-and-dogs-rescued-after-months-at-sea-192918-6.html
        ja
        "Most of us have been sailing and some long time cruising for many decades, and this whole thing wreaks of mickey mouse whale sludge.
        Anyone calling their sailing vessel a SHIP.........first clue. The rest of the story is either due to total idocy, and not knowing jack dans about sailing or passage making .
        No engine.....should be no electrical power to run anything on board due to dead batteries.
        Most of us, on a hawaiito tahiti passage would have back up wind generators or solar . And a self steering vane .
        That whole tale is wagging the dogs"
        http://www.cruisersforum.com/forums/f106/hi-tahiti-dingbats-found-after-5-months-192907-4.html

        Joten, tässä tapauksessa "maissa ollaan viisaita kun merellä tapahtuu..." ei valitettavasti ole osuva. Enempi huolestuttaa kriittisesti uutisiin suhtautuvan keskustelun vähättely. Todennäköisesti nämä kriittisiä kommentteja esittäneitä halventavat "tuskin ovat valtamerta nähneetkään" kirjoittajat eivät ole purjehtijoita, eivätkä sikäli osaa arvioida tuon uskomattoman tarinan spekuloinnin yksityiskohtia, eli mitä merkitystä on koneen toiminnalla jos lataus onnistuu muilla keinoin, tai miten saalingin vaurio voi saattaa purjeveneen täydellisesti ohjauskelvottomaksi, miten 2300 mailin matka suuntaan 170 voi päättyä 2500 mailia lähtöpisteestä suuntaan 280 - ja etäisyys tavoitekohteeseen löytöpaikalta 4300 mailia.

        Täysin käsittämätön tarina, etenkin kun veneen peräsin on ilmeisesti ollut kunnossa.

        Vuoden muonat mukaan ja 2 naista ja 2 koiraa ajelehtimaan Tyynelle merelle viideksi kuukaudeksi (Havaji - Tahiti n. 3 viikon purjehdus) - julkisuustemppu, kirja tulossa, jne... Tätä yleisesti arveltiin järkevimmäksi selitykseksi käsittämättömälle tarinalle.

        "Vuoden muonat mukaan ja 2 naista ja 2 koiraa ajelehtimaan Tyynelle merelle viideksi kuukaudeksi (Havaji - Tahiti n. 3 viikon purjehdus) - julkisuustemppu, kirja tulossa, jne... Tätä yleisesti arveltiin järkevimmäksi selitykseksi käsittämättömälle tarinalle. "

        Juurikin näin. Hyvässä kunnossa näyttää niin naisisto kuin koiratkin olevan "viiden kuukauden hädässä" olemisen jälkeen. "Alukset eivät kuulleet tai huomanneet hätäviestejä ja -merkkejä, tai eivät voineet reagoida niihin." Heh heh.


      • Outologiikka
        Jurristikko kirjoitti:

        Täällä spekuloidaan varsin hellästi verrattuna valtameripurjehtijoiden cruisers forumiin: "...nothing unusual if consuming magic mushrooms or on a vegan diet when the brain gets starved of protein and other essential nutrients.
        this might explain the couples seemingly far fetched accounts and inability to come up with basic common sense solutions. " http://www.cruisersforum.com/forums/f122/couple-and-dogs-rescued-after-months-at-sea-192918-6.html
        ja
        "Most of us have been sailing and some long time cruising for many decades, and this whole thing wreaks of mickey mouse whale sludge.
        Anyone calling their sailing vessel a SHIP.........first clue. The rest of the story is either due to total idocy, and not knowing jack dans about sailing or passage making .
        No engine.....should be no electrical power to run anything on board due to dead batteries.
        Most of us, on a hawaiito tahiti passage would have back up wind generators or solar . And a self steering vane .
        That whole tale is wagging the dogs"
        http://www.cruisersforum.com/forums/f106/hi-tahiti-dingbats-found-after-5-months-192907-4.html

        Joten, tässä tapauksessa "maissa ollaan viisaita kun merellä tapahtuu..." ei valitettavasti ole osuva. Enempi huolestuttaa kriittisesti uutisiin suhtautuvan keskustelun vähättely. Todennäköisesti nämä kriittisiä kommentteja esittäneitä halventavat "tuskin ovat valtamerta nähneetkään" kirjoittajat eivät ole purjehtijoita, eivätkä sikäli osaa arvioida tuon uskomattoman tarinan spekuloinnin yksityiskohtia, eli mitä merkitystä on koneen toiminnalla jos lataus onnistuu muilla keinoin, tai miten saalingin vaurio voi saattaa purjeveneen täydellisesti ohjauskelvottomaksi, miten 2300 mailin matka suuntaan 170 voi päättyä 2500 mailia lähtöpisteestä suuntaan 280 - ja etäisyys tavoitekohteeseen löytöpaikalta 4300 mailia.

        Täysin käsittämätön tarina, etenkin kun veneen peräsin on ilmeisesti ollut kunnossa.

        Vuoden muonat mukaan ja 2 naista ja 2 koiraa ajelehtimaan Tyynelle merelle viideksi kuukaudeksi (Havaji - Tahiti n. 3 viikon purjehdus) - julkisuustemppu, kirja tulossa, jne... Tätä yleisesti arveltiin järkevimmäksi selitykseksi käsittämättömälle tarinalle.

        Okei. Jos muualla ilkeillään vielä enemmän, niin on aivan ok ilkeillä täällä?


      • Juristikko
        Outologiikka kirjoitti:

        Okei. Jos muualla ilkeillään vielä enemmän, niin on aivan ok ilkeillä täällä?

        Ei ilkeillä vaan yritetään ymmärtää käsittämätöntä "uutista"


      • Viikonloppuseilorit kirjoitti:

        Juuri samaa olisin sanonut. Taas maalla ollaan niin viisaita ja kommentoidaan ilkeästi toisten hätää merellä jälkeenpäin. Ala-arvoista!
        Näistä kommentoijista tuskin kukaan on edes käynyt isommalla merellä.

        Jouduitteko omilla retkillänne usein pakenemaan sisätiloihin haiden hyökkäyksiä?


      • outo.julkisuudenhaku

        Naisparin selitykset mastovauriosta tuntuvat kummallisilta, mutta niin myös kertomus kommunikaatiovälineistä. AP:n uutisessa naiset olivat selittäneet, että heillä oli 6 erilaista komminikaatiovälinettä ja "multiple backups" niihin. Erikseen luetellaan näistä kuudesta yhteysvälineestä VHF, amatööriradio (HAM) ja satelliittipuhelin. "Uusi antenni" ei kertomuksen mukaan toiminut (ei mainita mikä antenneista: VHF-piiska, Ham-vaijeri vai satelliitipuhelimen antenni) ja "satelliittipuhelin ei yhdistänyt" (oliko väärä numero??).
        Naspari oli kuukausien aikana ampunut yhteensä 10 hätärakettia. Jossain uutisessa naiset kertoivat lähettäneensä hätäviestejä päivittäin (vaikka mikään radiolaite ei toiminut??).
        Eväitä sentään oli varattu puoleksi vuodeksi ja ilmeisesti oli kaksi water-makeria. Aika runsas varustus julkisuuteen kerrottua Honolulu-Tahiti -legiä varten!

        Sottaantunut veneen kylki ei mielestäni viittaa kyljellään lojumiseen. Kun itse purjehdin Panamasta Tahitille, veneeni kyljet olivat yllättävän sottaiset. Lähellä vesilinjaa oli mm. runsaasti joutenkaula-kotiloita. Ne ottavat ravintonsa virtaavasta vedestä ja pudottautuvat muutamassa päivässä, kun vene on paikallaan.


    • Simmutauki

      Katsokaapa veneen kylkeä. Limalinja aika omituinen, maannut kyljellään jossain piitsillä pitkään. Stoori ei täsmää, joku mättää pahasti

    • ILjaISjaHS

      Ei meitä kiinnosta totuus. Kunhan saamme kansan keskustelupalstoille mäyhäämään, kun on tapahtunut kamalia asioita, jotka ovat aina hallituksen vika:)

    • Macee

      Tuon naisen jutut oli kyllä omituisia. Yleensä kippari puhuisi veneestä yms., haastattelussa puhui lähinnä eläimistä: koirista, haista ja drlfiineistä, mainitsi jopa sukupuolen. En kyllä lähtisi tuollaisen kipparin matkaan. Masto ja purjeet näyttää ehjiltä.

      • Niinpä, en ymmärrä, mikä este tuossa voi olla ajella edes keulapurjeella toisen puolen halssilla ja alle 8 m/s tuulissa. Olisivat varmasti pystyneet vähintään 3 solmun keskivauhtiin ja kompassista näkee suunnan rantaan. Matkaa olisivat pystyneet tekemään minimissään 8000 mpk.


    • whitebeach

      Ovat näköjään viettäneet muutaman kuukauden siinä välissä riemulomaa eräällä sikäläisellä Lesbos-nimisellä jenkkien suosimalla pikkusaarella muitten samanhenkisten sisarien kanssa.

    • ertyuioiuyt

      Naisen logiikka ollut vahvasti vaikuttamassa tapahtumiin, silloin tekniikka ja käytännön asiat voi olla järjen ulkopuolella, juttukin on naisen kirjoittama, niin ei siitä käy ilmi mitään oleellista. Ikävintä naisten "purjehduksessa" oli, että ottivat kaksi koiraa veneeseen kärsimään, sekin kai sitä naisen logiikkaa.

    • Macee

      Heillä oli 2 GPS:ää, 4 radiota ja 1 satelliittipuhelin ja näistä kaikista laitteista ainoastaan käsigps toimi. Vaikea uskoa. Lienee ollut vika käyttäjässä. Toisaalta, eiköhän jokainen testaa laitteet ennen matkalle lähtöä. Nämä ei kait edes kastuneet eikä mitään.

    • youtubessa.selvitys

      Kannattaa katsoa youtubessa julkaistu naisparin haastattelu kommentteineen:
      https://www.youtube.com/watch?v=qd2hR3AKhQY
      Naisten tarina on täynnä kummallisuuksia, epäloogisuuksia ja ilmeistä satuilua. Erikoisuuksiin kuuluu sekin että veneen mittavaan elektroniikkavarustukseen kuului jopa geiger-mittari, mutta ei epirbiä.

      • julkisuustemppu

        Aika kovaa ja aiheellista kritiikkiä tuossa youtuben keskustelussa esitetään naisparin epäloogista satuilua kohtaan. Joku oli sitä mieltä, että valehtelusta viranomaisille voisi tulla syyte. Naispari oli kertonut US.Navyn viranomaisille mm. hurrikaanituulista ja jättiaalloista, vaikka mitään hurrikaania siihen aikaan ei ko merialueella ollut. Myöskään 10 solmun merivirtaa tuolla ei esiinny. Kertomukset rantautumisyrityksistä Kiribatille olivat ilmeisesti keksittyä tarinaa. Naiset taisivat kertoa, ettei siellä ollut tarpeeksi syvää eikä ihmisiä, vaikka keskustelukommetin mukaan saarella asuu 120.000 ihmistä ja on laivasatama.
        Voi hyvin olla, että naisparin julkisuustemppu kuuluu myöhemmin julkaistavan kirjan esivalmisteluihin.


      • Kääpiökoko

        He kertoivat olleensa rantautumassa johonkin satamaan mutta satama oli liian pieni heidän veneelleen joten he joutuivat jatkamaan matkaa? Onkohan tuolla alueella lilliputtien satamiakin jos edes pieni purjevene ei mahdu satamaan?


    • Haihurri

      Eilen tuli telkkarista Haihurrikaani 5. Tämä on vähän samaa tasoa.

    • MaanViisautta

      Kertokaa tyhmemmälle, onko iridium-puhelimet oikeasti veneen antennista riippuvaisia?

      http://edition.cnn.com/videos/world/2017/10/30/japan-sailboat-rescue-survivors-watson-intv.cnn

      Yleensä näkee niitä kännykän kokoisia, joissa on hillitön antennipatukka eikä ne ole kiinni veneessä.

      Toivottavasti joku venelehti tonkii asiaa vähän syvemmältä. Reilustihan voisi sanoa, että peräsin on rikki (jos on) tai moottori on rikki (jos on) tai riki on rikki (jos on). Viidessä kuukaudessa luulisi jo omaistenkin kaipaavan (jos on). Ohimenevät laivatkin varmaan vastaavat jos kerran 90 päivää soitellaan hätäviestejä (millä, jos vhf ei ole).

      P.

      • iridiumkännykkä

        Iridium-puhelin muistuttaa tavanomaista vanhemman mallista kännykkää kuten kuvasta näet:
        https://www.iridium.com/products/details/iridium9555
        Itselläni oli pallonkierrolla varalaitteena Motorolan iridium-kännykkä. Siinä oli lisävarusteena ulkoantenni, jonka voi tarvittaessa laittaa vaikkapa ruffin luukun päälle. Välimatka satelliitteihin on aika lyhyt, joten lisäantenni ei ollut välttämätön (on hyvin tarpeellinen käytettäessä kännykkää metallirunkoisen veneen sisällä).
        Naisparin selitykset siitä, että mikään heidän monista radiopuhelimistaan toiminut, on yhtä sekavaa kuin kaikki muukin hössötys ja ilmeinen satuilu.


      • seppomartti
        iridiumkännykkä kirjoitti:

        Iridium-puhelin muistuttaa tavanomaista vanhemman mallista kännykkää kuten kuvasta näet:
        https://www.iridium.com/products/details/iridium9555
        Itselläni oli pallonkierrolla varalaitteena Motorolan iridium-kännykkä. Siinä oli lisävarusteena ulkoantenni, jonka voi tarvittaessa laittaa vaikkapa ruffin luukun päälle. Välimatka satelliitteihin on aika lyhyt, joten lisäantenni ei ollut välttämätön (on hyvin tarpeellinen käytettäessä kännykkää metallirunkoisen veneen sisällä).
        Naisparin selitykset siitä, että mikään heidän monista radiopuhelimistaan toiminut, on yhtä sekavaa kuin kaikki muukin hössötys ja ilmeinen satuilu.

        Satelliittipuhelimen antenneihin voi upottaa lähes rajattomasti rahaa. Ulkoinen passiiviantenni iridiumkännyyn n 600€ on vain marginaalisesti kännyn ulosvedettävää piiskaa parempi. IridiumGO pieni langattomasti yhteydessä oleva lisäpalikka 3-4cm amtennilla on yliveto. Softa on myös tärkeä, että kompressio toimii ja katkenneet viestit voidaan jatkaa aloittamatya alusta.
        Tärkeä haitta: eivät ple vesitiiviitä!


      • IP65
        seppomartti kirjoitti:

        Satelliittipuhelimen antenneihin voi upottaa lähes rajattomasti rahaa. Ulkoinen passiiviantenni iridiumkännyyn n 600€ on vain marginaalisesti kännyn ulosvedettävää piiskaa parempi. IridiumGO pieni langattomasti yhteydessä oleva lisäpalikka 3-4cm amtennilla on yliveto. Softa on myös tärkeä, että kompressio toimii ja katkenneet viestit voidaan jatkaa aloittamatya alusta.
        Tärkeä haitta: eivät ple vesitiiviitä!

        Minkälaista vesitiiviyttä tarkoitat iridiumkännykän kohdalla, kun ilmoitat "eivät ole vesitiiviitä"?
        Iridium 9575, jota Elisa kaupittelee, ilmoitetaan pölyn ja vedenkestäväksi (IP65). Tuo IP65 tarkoittaa, ettei laite siedä upotusta veden alle, mutta kestää voimakasta vesisuihkua.
        Muovinen pakastepussi on ollut hyvä suoja normaalille matkapuhelimelle veneessä. Ehkä sama systeemi on hyvä satelliittikännykällekin. Markkinoilla näkyy olevan myös vesitiiviitä koteloita iridium-puhelimille. Varmaankaan vanhemmat puhelimet kuten oma Motorola 9555 eivät olleet kovin tiiviitä.
        Naisopariskunta ei haastatteluissa kertonut satelliittipuhelimensa kastumisesta. He mainitsivat "ei yhdistänyt".


      • seppomartti

        Pidän aina 9555n latauksessa, hätänumerot ladattuna ja vesitiivis pussi roikkuu vieressä. Vesitiiviydellä tarkoitan, ettei veneestä merellä poistuessa roisketiiviys riitä. Ajan funktiona vielä laitteiden vesitiiviys vielä huononee.


      • IP65
        seppomartti kirjoitti:

        Pidän aina 9555n latauksessa, hätänumerot ladattuna ja vesitiivis pussi roikkuu vieressä. Vesitiiviydellä tarkoitan, ettei veneestä merellä poistuessa roisketiiviys riitä. Ajan funktiona vielä laitteiden vesitiiviys vielä huononee.

        Vesitiiviys on käytännössä aika epäpämääräinen termi. Siksi varmaankin on ruvettu käyttämään tuota aikaisemmin mainittua IP-luokitusta: http://www.dsmt.com/resources/ip-rating-chart/
        Omalla pallonkierrollani muutamat "waterproof"-merkinnällä varustetut merkkituotteet tuhoutuivat merivedestä: gps-antennin elektroniikka syöpyi, istuinlaatikon vhf:n "waterproof" kovaääninen tuhoutui merivedestä korjauskelvottomaksi, samoin kävi gps:n "waterproof" lisänäytölle istuinlaatikossa (istuinlaatikko täyttyi muutaman kerran, jolloin instrumentit olivat jonkin aikaa upoksissa).
        Naispariskunnan vaiheikkaassa meriseikkailussa ei ilmeisesti ollut kysymys heidän monien radiopuhelimiensa tiiviysongelmista. Ehkäpä jonkinlaisia käyttäjään liittyviä ongelmia oli mukana. Ainakin pariskunnan selittelyt olivat sekavia.


    • veneestä

      He kertoivat saalingin alkaneen heilua kiinnityksestään, mutta saalingithan näyttävät olevan ihan ryhdissä vaikka toinen niistä nitkunut kuukausia myrskyjenkin läpi. He uskoivat ettei vene olisi pysynyt pinnalla enää vuorokauttakaan mutta kertovat sen nyt ajelehtivan kohti Japania ja toivovat jonkun hinaavan sen Okinawaan jotta he voivat kunnostaa sen, ja he kertovat tiikerihaiden hyökänneen veneen kimppuun ja ihme että veneen runko kesti niitä hyökkäyksiä. Kuinka tiikeihait käsittelevät veneitä?

      • käyttämätön.epirb

        Rannikkovartijoiden kuulustellessa naisparia ilmeni, että veneessä sittenkin oli asianmukaisesti rekisteröity EPIRB-hätälähetin. EPIRBiä naiset eivät olleet laukaiseet, koska heidän mielestään sittenkään ei ollut todellista hätää!


      • Sekoseko

        Lisäksi HS:n mukaan he olivat olleet kesäkuussa yhteydessä Tahitin lähellä merivartiostoon, vaikka oman kertomuksensa mukaan olivat matkalla Havaijilta Tahitille (eivätkä koskaan päässeet perille). Tuolloin kaikki oli ollut ok ja olivat menossa maihin.


      • Macee
        käyttämätön.epirb kirjoitti:

        Rannikkovartijoiden kuulustellessa naisparia ilmeni, että veneessä sittenkin oli asianmukaisesti rekisteröity EPIRB-hätälähetin. EPIRBiä naiset eivät olleet laukaiseet, koska heidän mielestään sittenkään ei ollut todellista hätää!

        Toisaalta sanoivat että enää 10% ruoasta olisi ollut jäljellä. Eli kohta olisi ollut aika syödä koirat? Ei näiden tyttösten puheisiin voi uskoa.


    • RonaldMacDonald

      Voisihan tuosta tarinasta leipoa vaikkapa elokuvankin,,,järkyttäviä ja dramaattisia "kohtauksia" täynnään olevan kassamagneetin...vaikka toisaalta,,naisten "taidot" tiedetään..

    • Heimesukelletaan

      Tyttöjen jutut muistuttaa laadultaan Tanskan sukellusvenemiehen selityksiä.

    • Totta_vaei
      • Aukkomies

        Mää opin tuon jo koulussa biologian tunnilla.


      • Töttörööööö
        Aukkomies kirjoitti:

        Mää opin tuon jo koulussa biologian tunnilla.

        Repesin!


      • Totta_vaiei
        Aukkomies kirjoitti:

        Mää opin tuon jo koulussa biologian tunnilla.

        no joo, korjataan. Naisten tarina on epäuskottava... :)


    • haikalojen.olohuone

      He sanoivat että tiikerihailaumat hyökkäsivät moikaroimaan venettä tällä alueella joka on vastakkaisella puolella pohjoista pallonpuoliskoa Bermudan kolmioon nähden:

      https://mysteriousfacts.com/mystery-of-the-devils-sea/

      Merenalaisten tulivuorten uskotaan liittyvän alusten katoamisiin ko. alueella.
      Pieniä saaria katoaa ja uusia nousee vedestä.

    • Ehkä näissä jutuissa on takana vakuutuspetos. Tyttöset ovat seikkailleet tyynellämerellä, veneeseen on nyt tullut häikkää ja keksitään juttua, jotta saataisiin vene lunastukseen.

      • tuskinpa_

        Jos olisi noin, niin he olisivat poistuessaan veneestä antaneet sen upota


      • tuskinpa_ kirjoitti:

        Jos olisi noin, niin he olisivat poistuessaan veneestä antaneet sen upota

        Voi olla riskaabelia upottaa vene ennen pelastusta ja epäilyttävää käydä vielä lopulsi sisällä vetäisemässä letku poikki.


    • Vanhemman valtiotyöläisen kokemuksella ja säälittävänä suojatyöläisenä, jolla on päivät pitkät aikaa pyöritellä turhia ajatuksiaan, olen tullut totuuteen.

      Totuus on se, että tytöillä oli jokin suunnitelma, mutta se alkoi vuotaa heti alkuunsa, minkä vuoksi sitä nyt yritetään paikata eikä missään näytä olevan sen vuoksi järkeä. Paikkaa paikan päälle ja valetta valheen päälle.

      • risteily

        Matkustajaksi tullut oli ensimmäistä kertaa purjehtimassa, joten hän tuskin vaikutti tehtyihin ratkaisuihin eikä ymmärtänyt asioista. Uutisten mukaan kesäkuussa vene oli jo määränpäässään Tahitilla ja ilmoitti saapuvansa satamaan seuraavana päivänä, mutta pelastettaessa he olivat jo ihan eri suunnassa alkuperäisestä lähtöpaikastaan Havaijista, eli heidät noukittiin Japanin suunnasta.


    • satutädit

      Naispariskunnan meriseikkailun kertomus näyttää muuttuvan alkuperäisestä versiosta sitä mukaan, kun heitä on kuultu. Naisten tuorein selitys siitä, miksi epirb-hätälähetintä ei käytetty, oli "ettemme olleet lentoreittien kohdalla ja vain lentokoneet voivat vastaanottaa epirb-viiestin". Jokainen tietää, että epirb toimii satelliittien kautta. Aikaisempi selitys oli, ettei epirbiä laukaistu, koska todellista hätää ei ollut. Sitä ennen pariskunta "unohti" mainita, että heillä olikin veneessään asianmukaisesti rekisteröity epirb.
      Hawaijin ylisopiston haitutkija pitää naisten juttua 20-30ft tiikerihaiden yhteishyökkäyksestä ja hypyistä satuna. Suurin havaittu tiikerihai on ollut 17ft eivätkä tiikerihait ole tähän mennessä tehneet yhteishyökkäyksiä ja hyppyjä veneisiin. Myöskään naisten kertomasta hirmumyrskystä ei ole mitään merkkejä satelliittikuvissa eikä metereoologien havainnoissa . Naisten kertomus asumattomasta saaresta oli niin ikään täyttä puppua, koska saarella asuu 2000 ihmistä ja siellä on jopa laivasatama.

      • seppomartti

        Epirbissä kuitenkin oli osatotuus. Kaksitaajuusepirbin 121,5 MHz on ilmailun hätäjakso, jonka voi koneesta kuulla suoraa ilman satelliitin välitystä.


      • satutädit
        seppomartti kirjoitti:

        Epirbissä kuitenkin oli osatotuus. Kaksitaajuusepirbin 121,5 MHz on ilmailun hätäjakso, jonka voi koneesta kuulla suoraa ilman satelliitin välitystä.

        Naispariskunnan moneen kertaan muuttuneista selittelyistä voi päätellä, että ainakin tuo iäkkäämpi "puoliso" ( joka oli rekisteröinyt epirbinsä ja jolla oli parin vuoden purjehduskokemus) tiesi laitteen käytön. Vasta viranomaisten kuulusteluissa oli selvinnyt, että veneessä oli nimenomaan satelliittitaajuutta käyttävä hätälähetin. Mainitsemasi "osatotuus" oli tässä tapauksessa ilmeinen hätävalhe, kun edellinen hätävalhe oli osoittautunut tarinan uskottavuuden kannalta harmilliseksi ("emme laukaisseet hätälähetintä, koska hengenvaaraa ei ollut").


    • seppomartti

      Koko tarina on satuilua mutta epirbiin investoijan kannatta hankkia varusteiksi 2 jaksoa, automaattilaukaisu ja gps.

    • toivotaanparasta

      Koko juttu saa aina enemmän ja enemmän uskomattomia käänteitä. (Tulee mieleen sen tanskalaisen sukellusvenekaveri Madsenin ja kauniin ruotsalaistoimittajan tarina).
      Mielenkiintoista nähdä , mikä koko homman tarkoitus oli ja millainen lopputulos on.
      Molemmissa on pohjaa hyvälle tv-sarjalle tai dekkarille.
      Ehkä jo ensi vuonna näemme molemmista 10-osaiset sarjat "uskomattomista meriseikkailuista". Tuottajan joku tanskalainen tv-yhtiö.
      Toivottavasti hyvin alkavaa bisnestä ei pilata enää millään ufoilla tai muilla älyttömyyksillä.

    • voi.tytöt
      • Muutamajalkasinnetänne

        >Sails are in great shape due to me keeping them covered when at sea.

        Purjeet pysyvät tosiaan paremmassa kunnossa, kun pitää ne piilossa (pussissa?).
        Antaa vaan virran viedä... :D

        >Book and or movie coming soon

        Öhöm...


      • merileiri

        Olikin laihdutusleiri, uutisen mukaan yhäkin pulleahko matkustaja laihtui merellä puolet painostaan.
        Edellinen vene oli päätynyt kivikolle, se perämoottori näytti pieneltä veneen kokoon nähden.


      • Karpaa-aasi

        Kyllä maissa viisastellaan, kun merellä ollaan vaikeuksissa. Miten he olisivat muka tienneet, että veneessä on epir-b?


      • satutädit
        Karpaa-aasi kirjoitti:

        Kyllä maissa viisastellaan, kun merellä ollaan vaikeuksissa. Miten he olisivat muka tienneet, että veneessä on epir-b?

        Miten sinun mielestäsi olisi mahdollista olla tietämättä? Epirbin rekisteröiminenhän on pakollista, koska hätälähettimeen tarvitaan aluksen tiedot. Kun itse ekan kerran rekisteröin omaan veneeseeni epirbin n. 18 vuotta sitten, alustietojen (MMSI, call sign, nimi) lisäksi piti ilmoittaa myös niiden henkilöiden nimet ja puhelinnumerot, joihin hätätilanteessa tarvittaessa otetaan yhteyttä. Nykyisin ilmeisesti pelkät alustiedot riittävät ja ne voi ohjelmoida epirbiin jo laitetta ostaessa.

        Naispariskunnan kuulustelusta kerrottiin julkisuuteen, että heidän veneensä epirb oli asianmukaisesti rekisteröitu Honolulussa ennen starttia. Naisparin "muistikin oli parantunut" kuulustelujen aikana niin, että he alkoivat kertoa epirbinsä lentokonetaajuudesta. Epirbissähän on aina satelliittitaajuus ja useissa malleissa sen lisäksi lentokonetaajuus sekä gps. Lentokonetaajuus on satelliittilähetintä heikkotehoisempi, mutta sitä voidaan käyttää tarkkaan paikannukseen etsintälentokoneesta käsin.


      • terveysfarmi

        Laihduttaja oli ensi kertaa purjeveneessä eikä tiedä mitään, miksi kuulustellaan merellä kellumisesta, matkustajaa pidettiin merellä poissa ruokapöydistä, jopa vastentahtoisesti, matkustajalla kaikki hyvin


      • Raukatparat

        Heh! Jopas teettää tarua ihmeellisempiä ihmiskohtaloita tuo ameriikkalainen elämäntapa.

        Itse juttu oli harvinaisen ameriikaksi kirjoitettu ollakseen brittiläinen. Joka knoppi oli kirjoitettu ainakin kolmeen kertaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe