Onko teillä tietoa tai omakohtaista kokemusta, kuinka hyvin pankit myöntävät lainaa aso:on eläkeläisille? Tarkoitan siis vanhuuseläkeläisiä, työkyvyttömyyseläkeläisiä ja määräaikaisella kuntoutustuella olevia. Onko suhtautuminen näihin ryhmiin erilainen? Kaikilla on kuitenkin periaatteessa pysyvät mutta pienet tulot (paitsi joillain hyväosaisilla eläkeläisillä). Kuinka monta prosenttia pitää olla säästössä ason hinnasta?
Saako eläkeläinen lainaa?
15
1598
Vastaukset
- Pienituloinen_asoton
Ja työttömiltä ja muilta pienituloisilta vastauksia myös kiitos!
- KilpailutettuOn
Voisin luulla, että melko hyvin. Ainakin uudiskohteisiin. Riippuu varmaan myös onko muita velkoja ja miten pienestä ekäkkeestä tosiaan on kyse. Ja lainaa varten pitää olla 10% valmiina. Jotkut pankit tarjoavat kyllä tähänkin lainaa varsinaisen asuntolainan rinnalle.
- SaaLainaa
Ainakin minulle myönnettiin asuntolaina 10 vuodeksi, vaikka ikää on 70 vuotta ja eläkkeellä olen ollut 5 vuotta. Vanhoja velkoja on aika runsaasti, omaisuutta ei ollenkaan vanhaa autonrämää (arvo ehkä 500 €) lukuunottamatta. 10 % omarahoitus tarvittiin ja sen hankin korttiluotoilla. Toisestakin pankista laina olisi myönnetty ja siellä olisi järjestynyt myös erillinen laina sille 10 % omarahoitukselle. Kyseessä noin vuoden kuluttua valmistuva uudiskohde.
- Kyselkää_myös_Hyposta
Outoa, ottaa ns. 10% omavastuulainaa jostain kalliin rahan lainaajilta jos tuo "korttilaina" tarkoittaa sitä?
Miksi ei siis hyväksyä pankin tarjoamaa "omarahoitus" osuuden tarjousta sitäkin, vaikka varmaan eri korolla? Mutta kalliiksi tulee ns. pikavippien kaltaiset ratkaisut ja voivat viedä perikatoon ennen pitkää kun maksaminen vaan jatkuu ja tuplaantuu jos ei enemmänkin?!
Vaihtakaa ja yhdistäkää niin pian lainat kuin mahdollista ja maksa kulutusluotto-laina tms. pois uudella oman pankin luotolla!
JK.
Mitään estettä kenellekään ei lainan saaminen liene, pankkia kiinnostaa vaan lainan takaisinmaksun takuut ja vakuudet siihen että tulot ovat säännöllisiä.
Miettikää myös liike-tms. pankkien sijaan lainata HYPO-yhdistykseltä, se lainaa hyvin ehdoin myös mutta ei toimi pankkina!
Pankin tarvitset muuten asioimisessa jne. myös Hypo-lainan kanssa.
http://www.hypo.fi/lainat/asuntolaina/
#Parempaan asumiseen. Turvallisesti.
"Asumisoikeusasunnon hankinta
Myös asumisoikeusasunto on mahdollista hankkia asuntolainalla. Asumisoikeussopimus käy asuntolainan vakuudeksi enintään 80 prosenttiin asti, laskettuna alkuperäisestä asumisoikeusmaksusta. Sinulla tulee olla omia säästöjä vähintään 20 prosenttia alkuperäisestä asumisoikeusmaksusta sekä lisäksi indeksikorotuksen ja muutostöiden osuus" ...
"Kerro meille haaveesi ja ajatuksesi, kun suunnittelet asunnon ostamista tai vaihtamista. Hypon asuntorahoittamisen asiantuntijat auttavat Sinua uuden kotisi ostoon liittyvissä asioissa, olitpa sitten ensikertalainen tai asuntokauppoja jo aiemminkin tehnyt.
Käymme kanssasi läpi asunnon hankinnassa huomioitavia ja mieltäsi askarruttavia seikkoja sekä rahoitukseen liittyviä vaihtoehtoja. Laadimme rahoituslaskelmat ja räätälöimme juuri Sinulle sopivan ja turvallisen rahoitusratkaisun. Kyse on elämäsi tärkeimmästä hankinnasta.
Lainan vakuudeksi tarjottavan kohteen tulee sijaita pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa), Uudellamaalla, Tampereen, Lahden, Hämeenlinnan, Oulun, Turun, Jyväskylän tai Kuopion kaupungin alueella."... - EnSaanutHypolta
Olen kaksi kertaa yrittänyt saada Hypolta lainaa asomaksuun ja kummallakaan kerralla se ei ole onnistunut. Luottotiedot tms. ovat kunnossa, mutta olen ollut pätkätyöläinen, joka on tehnyt määräaikaisia töitä. Luulen Hypon olevan melko konservatiivinen rahoituslaitos, joka tutkii tarkkaan lainaan liittyvät riskit ja suosii ns. vakityössä olevia, vaikka nykyaikana se ei kyllä ole tae maksukyvystä YT-luudan lakaistessa. Omasta pankistani (OP) ovat lainat järjestyneet hyvillä ehdoilla ja niitä olen hoitanut tunnollisesti. Viimeisimmän lainan sain vielä 100 % asosopimusta vastaan, kun otin sen ennen lainakaton voimaan tuloa kesäkuussa 2016.
- NickNailer
EnSaanutHypolta kirjoitti:
Olen kaksi kertaa yrittänyt saada Hypolta lainaa asomaksuun ja kummallakaan kerralla se ei ole onnistunut. Luottotiedot tms. ovat kunnossa, mutta olen ollut pätkätyöläinen, joka on tehnyt määräaikaisia töitä. Luulen Hypon olevan melko konservatiivinen rahoituslaitos, joka tutkii tarkkaan lainaan liittyvät riskit ja suosii ns. vakityössä olevia, vaikka nykyaikana se ei kyllä ole tae maksukyvystä YT-luudan lakaistessa. Omasta pankistani (OP) ovat lainat järjestyneet hyvillä ehdoilla ja niitä olen hoitanut tunnollisesti. Viimeisimmän lainan sain vielä 100 % asosopimusta vastaan, kun otin sen ennen lainakaton voimaan tuloa kesäkuussa 2016.
Hypo on ongelmallinen rahoituslaitos. Sen kanssa on pakko tehdä kirjallisia ja vain kirjallisia sopimuksia.
Gryndaamiseen liitty se ominaispiirre, että välillä on rahaa rutkasti ja sitten taas tarvitaan pieniä lainoja. Ottavat suuriakin summia vastaan sillä lupauksella, että luottoa tulee myöhemmin, vaan lupaus ei pidä.
Nordea, Danske, OP pitävät minkä lupaavat. S taas lupailee mutta korkealla korolla. Ruotsinkielisissä pankeissa taas on herraskaiset työajat; eivät oikein sovi aikataulussa työtä painavalle gryndarille.
HYPO: no no. Liikepankin: joo.
- Lainattu
Saa jos tulot riittää hoitamaan lainan.
- NickNailer
Isä gryndasi viimeisen talon yli 70 vuotiaana. Ei ikä tahtia haittaa, jos on maksukykyä.
Asumisoikeusasunto on eri juttu. Sen pääomaosuus on 15 % alkuperäisistä rakennuskustannuksista. En ole kuullut, että yksikään pankki luotottaisi 90 % tuosta summasta. Se, mikä osuuden voit saada, riippuu kokonaisharkinnasta.
Ei maksa mitään käydä pankissa juttelemassa tai käydä verkkokeskustelu asiasta.
Jotkut asiat ovat ns. "varmoja": lainojen hoitokulut eivät saa ylittää 40 % nettotuloista. Asumiseen ei saa mennä yli 75% nettotuloista. Asumismenojen jälkeen nettotulojen tulee olla niin suuria, että pankki uskoo eläkeläisen tuloilla elävän. - eläkel
Minun tapauksessani pankki otti vain omistamani aso asunnon ASUMISOIKEUSSOPIMUKSEN pantiksi pankkiin ja sovittiin lainan lyhennyksistä jotka eivät olleet suuria koska olin pienellä eläkkeellä. Kannattaa aina käydä juttelemassa pankissa se kannattaa. Asumisoikeussopimus pitäisi käydä lainan vakuudeksi.
- LakiTuli
Niin, 30.6.2016 asti tämä kävikin päinsä. Mutta 1.7.2016 astui voimaan asuntolainan lainakattoa koskeva laki. Sen jälkeen myönnetty asuntolaina voi olla enintään 90 % lainaan annettavien vakuuksien käyvästä arvosta. Koskee myös asomaksuun otettavia asuntolainoja. Eli tarvitaan lisäksi se 10 % omarahoitusosuus.
- Pienituloinen_asoton
Kiitos vastauksista!
Entä miten on käänteinen asuntolaina? Jos nyt käytän kaikki säästöt uuteen asoon ja myöhemmin tuleekin rahantarvetta muuhun, voinko saada käänteisen aso-lainan pankilta? Vai kannattaako nyt pitää muutama tonni rahaa tilillä pahan päivän varalle ja hakea jo nyt lainaa pankilta varmuuden vuoksi?- NickNailer
Anteeksi kuinka?
Ason hinta nousee rakennusindeksin mukaan ja se on ollut melkolisen lähellä nollaa. Vuodesta 2015 vuoteen 2017 peräti 0.04 %.
Mitäs järkeä pankilla olisi tyytyä inflaatiota pienempään arvon nousuun?
Käänteinen laina asoon ei ole mitenkän järkevää pankille.
Lisäksi pääoma olisi niin pieni, ettei sitä vastaan lainaaminen olisi taloudellisesti mielekästä.
- Pienituloinen_asoton
Miksei? Jos kerran pankit myöntävät asuntolainaa asoihin muutenkin niin miksei sitten käänteistä asuntolainaa? Onko sillä pankille väliä, otanko lainan ennen ostamista vai sen jälkeen?
- asolainaa
Asoon saa käänteistä asuntolainaa, mutta eikö näin halpojen korkojen aikana kannattaisi ottaa se laina suoraan asumisoikeusmaksuun ja jättää itselle vähän ylimääräistä sukanvarteen? Koroista saat verovähennystä ja ne huomioidaan myös asumistuessa, jos joskus sellaiseen joutuu turvautumaan.
- Pienituloinen_asoton
Kyllä. mutta toimeentulotukea ei sitten saa esim. terveysmenoihin, jos rahaa on tilillä, vaikka olisikin lainaa. Pyysin lainatarjouksen yhdeltä pankilta ja siellä kokonaiskorko oli yli 3 %, joten ei niin kannattavaa. Pienituloisille lainaehdot ovat huonommat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802