Kristillisyys

Perustana

Sanana on vain sana mutta mitä tuon sanan taakse kätkeytyy?
Mitä se tarkoittaa ja merkitsee?

58

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanaa Ei meinannut löytyä sanakirjastakaan
      Kristittyjä on , n. 1, 900, 000, 000 koko . 1:9 MRD:tä .
      Maailmassa : Heihin kuuluu Roomalais katoliset ...
      Orttodoksit... ja Protestantit joihin mekin kuulumme.
      -

    • tiatua

      Kristitty merkitsee Kristukseen, (Kristuksen kuolemaan ja kuolleista ylösnousemisen osallisuuteen), kastettua, joka seuraa häntä USKOSSA, häneen.

      Kristillisyys lestadiolaisessa kontekstissa tarkoittaa samaa, kuin "vain me". Ikävä kyllä!

      • "tietua"
        -
        Niin , ja itse Lestadius ei maininnut sitä ,
        missään kontekstissa. vaan jossakin saarnassa.
        -


      • näin--on

        Kristillisyys tarkoittaa seurakuntaa, joka seuraa Kristuksen oppia joka asiassa. Laestadiuksen mukaan se ei oikea kristitty, joka on jumalinen kirkossa ja jumalaton kirkon takana, se joka siunaa kirkossa ja kiroaa kirkon takana, se joka juo Herran kalkista kirkossa ja perkeleen kalkista kirkon takana, on siveä kirkossa ja huoraa kirkon takana jne.

        Oikea kristitty ei usko ainoastaan, että Kristus on kuollut kaikkien tähden, vaan että hän on kuollut juuri minun tähden. Hän tarvitsee saada Kristuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus vaati uuttasyntymistä myös Nikodemukselta, joka oli jo ympärileikattu, mikä vastaa nyt kastettua. Eli kaste ja uudestisyntyminen ei ole sama asia.

        Laestadius kysyy saarnassaan, että onko tämä kristillisyys oikea, joka viime aikoina on ilmestynyt, vaan täytyykö meidän toista, eli parempaa kristillisyyttä odottaman. Lestadiolaisuudesta on lähdetty paremman kristillysyyden perään usein yli sadan vuoden aikana, Viimeeksi lähtivät Esikoiset Ry. Kuitenkin elävä kristillisyys on vieläkin autuaaksi tekevä, toisista ei ole tiatua.

        Esikoisten perustajajäsen joutui ennen kuolemaansa kysymään joiltakin Esikoislestadiolaisilta, että jääkö heille todistus hänestä. Siihen ei tullut varmaa vastausta.


      • Savisilmä
        näin--on kirjoitti:

        Kristillisyys tarkoittaa seurakuntaa, joka seuraa Kristuksen oppia joka asiassa. Laestadiuksen mukaan se ei oikea kristitty, joka on jumalinen kirkossa ja jumalaton kirkon takana, se joka siunaa kirkossa ja kiroaa kirkon takana, se joka juo Herran kalkista kirkossa ja perkeleen kalkista kirkon takana, on siveä kirkossa ja huoraa kirkon takana jne.

        Oikea kristitty ei usko ainoastaan, että Kristus on kuollut kaikkien tähden, vaan että hän on kuollut juuri minun tähden. Hän tarvitsee saada Kristuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus vaati uuttasyntymistä myös Nikodemukselta, joka oli jo ympärileikattu, mikä vastaa nyt kastettua. Eli kaste ja uudestisyntyminen ei ole sama asia.

        Laestadius kysyy saarnassaan, että onko tämä kristillisyys oikea, joka viime aikoina on ilmestynyt, vaan täytyykö meidän toista, eli parempaa kristillisyyttä odottaman. Lestadiolaisuudesta on lähdetty paremman kristillysyyden perään usein yli sadan vuoden aikana, Viimeeksi lähtivät Esikoiset Ry. Kuitenkin elävä kristillisyys on vieläkin autuaaksi tekevä, toisista ei ole tiatua.

        Esikoisten perustajajäsen joutui ennen kuolemaansa kysymään joiltakin Esikoislestadiolaisilta, että jääkö heille todistus hänestä. Siihen ei tullut varmaa vastausta.

        Tuo viimeinen kappaleesi on härskiä hengellistä väkivaltaa.
        Toivon, että heräättee vain me- opistanne ja pystytte rakastamaan myös lähimmäisiänne


      • Teeparannusnyt
        näin--on kirjoitti:

        Kristillisyys tarkoittaa seurakuntaa, joka seuraa Kristuksen oppia joka asiassa. Laestadiuksen mukaan se ei oikea kristitty, joka on jumalinen kirkossa ja jumalaton kirkon takana, se joka siunaa kirkossa ja kiroaa kirkon takana, se joka juo Herran kalkista kirkossa ja perkeleen kalkista kirkon takana, on siveä kirkossa ja huoraa kirkon takana jne.

        Oikea kristitty ei usko ainoastaan, että Kristus on kuollut kaikkien tähden, vaan että hän on kuollut juuri minun tähden. Hän tarvitsee saada Kristuksen henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen. Jeesus vaati uuttasyntymistä myös Nikodemukselta, joka oli jo ympärileikattu, mikä vastaa nyt kastettua. Eli kaste ja uudestisyntyminen ei ole sama asia.

        Laestadius kysyy saarnassaan, että onko tämä kristillisyys oikea, joka viime aikoina on ilmestynyt, vaan täytyykö meidän toista, eli parempaa kristillisyyttä odottaman. Lestadiolaisuudesta on lähdetty paremman kristillysyyden perään usein yli sadan vuoden aikana, Viimeeksi lähtivät Esikoiset Ry. Kuitenkin elävä kristillisyys on vieläkin autuaaksi tekevä, toisista ei ole tiatua.

        Esikoisten perustajajäsen joutui ennen kuolemaansa kysymään joiltakin Esikoislestadiolaisilta, että jääkö heille todistus hänestä. Siihen ei tullut varmaa vastausta.

        Rukoilen, että silmäsi avautuvat Pyhän Hengen vaikutuksesta ja saat tuntea suurta synnintuntoa tuosta hengestä, jossa kirjoitat ja siitä mitä kirjoitat. Ja, että saat tuntea Kristuksen täydellisen sovitustyön ja syntien anteeksi antamuksen omaksesi, ilman mitään omaa ansiotasi. ITSE et voi saavuttaa autuuttasi vaikka kuinka pyhästi ja kuuliaisesti eläisit, EIKÄ sinun yhteisösi voi sitä sinulle antaa


      • Savisilmä kirjoitti:

        Tuo viimeinen kappaleesi on härskiä hengellistä väkivaltaa.
        Toivon, että heräättee vain me- opistanne ja pystytte rakastamaan myös lähimmäisiänne

        Aivan samaa ajattelen , kun puhuin hänen kanssa jonkun
        aikaa ennen sain käsityksen että hän oli lämminhenkinen
        kristitty, jolla oli tarkka itsensä tuntemus kristittynä.
        -


    • KylläOnVaikeaa

      Mutta Heikki mainitsi saarnassaan tuon sanan,kristillisyys!

      • Niin sanoi , annetaan se hänelle anteeksi ,
        koska hän puhui vanhaan nojaten. Tarkoitan
        sitä että niinhän muutkit saarnaavat siitä...
        -


    • JohanPersätter

      Esikoislestadiolaisessa kontekstissa "kristillisyys" on epäjumala, joka on nostettu lahkossa Jeesusta korkeammalle.

      Ja jos mielesi tekee väittää vastaan, niin kuuntelepa saarnoja. Siellä ylistetään värisevällä äänellä "tätä siunattua kristillisyyttä" kovin kovin usein. Mutta kovin harvoin siellä mainitaan Jeesus Kristus, joka on ainoa oikea pelastaja ja Herra.
      Esimerkiksi opetetaan pitämään kiinni "tästä kristillisyydestä", kun pitäisi opettaa pitämään kiinni Jeesuksesta.
      Samoin opetetaan seuraamaan "tätä elävää kristillisyyttä", kun pitäisi opettaa seuraamaan Jeesusta.

      • AlustaLoppuun

        Ilman Jeesusta ei ole Kristillisyyttä, juuri tämä Kristillisyys on kyseessä.
        Tämä Kristillisyys on se jossa Jeesus, apostolit, Lutter, Lestadius ja saarnaajat tänäänkin kirkastavat Jumalan Sanalla Kristusta.

        Kirkasta oi Kristus meille ristin uhri Golgatan, josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan. Uskon silmä kiinnitä aina kohti ristiä.


      • niemiikii

        Ihminen kuulee sitä mitä haluaa ja uskoo mihin haluaa. Hän uskoo omiin ja toisen valheisiin.

        Kristillisyyden seuraaminen on Kristuksen ja hänen oppinta seuraamista. Kristus on edelleen seurakuntansa Pää. Hän ei ole kaikkien seurakuntien pää.

        Monet tuntevat itsensä tulleen petetyksi, kun EN saarnoissaa, pyhäkoulussa ja nuorten illoissa kehoitti pitämään kiinni tästä kristillisyydestä, mutta lähti itse pois, syyttäen vielä, että hänet olisi ajettu pois.


      • Kompastuivat
        niemiikii kirjoitti:

        Ihminen kuulee sitä mitä haluaa ja uskoo mihin haluaa. Hän uskoo omiin ja toisen valheisiin.

        Kristillisyyden seuraaminen on Kristuksen ja hänen oppinta seuraamista. Kristus on edelleen seurakuntansa Pää. Hän ei ole kaikkien seurakuntien pää.

        Monet tuntevat itsensä tulleen petetyksi, kun EN saarnoissaa, pyhäkoulussa ja nuorten illoissa kehoitti pitämään kiinni tästä kristillisyydestä, mutta lähti itse pois, syyttäen vielä, että hänet olisi ajettu pois.

        Aamenta Juuri tämä Jumalan oma seurakunta tämä eläväkristillisyys tuli epäuskoiselle eriseuralaisille kompastuskiveksi


      • JohanPersätter
        Kompastuivat kirjoitti:

        Aamenta Juuri tämä Jumalan oma seurakunta tämä eläväkristillisyys tuli epäuskoiselle eriseuralaisille kompastuskiveksi

        Huomaatko nyt?
        Sinäkin asetat "tämän elävänkristillisyyden" Jeesuksen tilalle.
        Lukekaa raamattua ettette eksy.
        Raamatussakin puhutaan nimittäin kompastuskivestä, mutta raamatussa kompastuskivi on Jeesus Kristus, eikä mikään muu.


    • TaasSaivarrellaan

      Jumalan elävä seurakunta,tämä kristillisyys,jossa Jeesus Kristus on pää!

      • MitenHeVoisivatkaan

        Ei epäiskoiset ja eriseuralaiset elävästä kristillisyydestä ymmärrä yhtikäs mitään


    • 29102017

      Ei kai näitä asioita tarvitse sanakirjasta etsiä,luulisi niiden olevan sydämessä,lapsuuden kristityt!

      • Koetappa löytää ? !.
        -


    • Meillä on ihana kristillisyys! Sehän on tuttu sanonta. Mitä kaikkea se sanonta voisi tarkoittaa?
      Kristillisyys lestadiolaisessa kehyksessä merkitsee seuraavia asioita:
      1. Meillä on ihana joukko, jotka ovat yleensä samaa mieltä, koska erimieliset yleensä lähtevät eriseuraan ja ovat sikäli kadotettuja sieluja.
      2. Meillä on ihana kollektiivinen uskomusjärjestelmä, joka vie perille kuin pikajuna.
      3. Meillä on ihana pelastava usko, joka on lahjaa Kristukselta.

      Näitä kaikkia se sana voi merkitä.
      Tuo todistuksen antaminen ja sen kyseleminen on merkillinen juttu. Jos joku kysyy sinulta: Onko sinulla minun puolestani todistus, eikä siihen voi antaa myöntävää vastausta, niin se on äärimmäistä hengellistä julmuutta. Jos on epäilystä, niin pitäisi ainakin pystyä sanomaan: Minä rukoilen puolestasi, että Herramme armo kantaa sinut perille! Se on kuitenkin Hänen armonsa, joka kantaa eikä kenenkään ihmisen todistus.

      • TuleSamastaOvesta

        Vihne Siitäkös olet suivaantunut kun sinun sanomistyyliäsi ei kristillisyydessä noteeratu .Herramme armo ei kanna perille ellei ihminen tee totista kääntymystä ja parannustan Emme voi luvata taivaita sellaisille jotka ovet paukkuen ovat lähteneet eläväst kristillisyydestä ERIAEURAAN.
        Meillä on ihana kristillisyys! Sehän on tuttu sanonta. Mitä kaikkea se sanonta voisi tarkoittaa?
        Kristillisyys lestadiolaisessa kehyksessä merkitsee seuraavia asioita:
        1. Meillä on ihana joukko, jotka ovat yleensä samaa mieltä, koska erimieliset
        yleensä lähtevät eriseuraan ja ovat sikäli kadotettuja sieluja.
        -Tämä on Vinhe täysin totta mitä kirjoitit Sinullakin on kokemuksia tästä ja kun luet raamattua näet itsekin mitä se sanoo eriseurasta ja sen rakentamisesta. 21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.

        2. Meillä on ihana kollektiivinen uskomusjärjestelmä, joka vie perille kuin pikajuna.
        -tämä on omassapäässäsi muodostunut valhe Aina on saarattu omakohtaiseta uskosta ja uudestisyntymästä s¿e kylläkin tapahtuu vain Jumalan armosta ja sen perustamassa elävässä kristillisyydessä eli Jumalan surakunnassa ää
        3. Meillä on ihana pelastava usko, joka on lahjaa Kristukselta.


      • Savisilmä
        TuleSamastaOvesta kirjoitti:

        Vihne Siitäkös olet suivaantunut kun sinun sanomistyyliäsi ei kristillisyydessä noteeratu .Herramme armo ei kanna perille ellei ihminen tee totista kääntymystä ja parannustan Emme voi luvata taivaita sellaisille jotka ovet paukkuen ovat lähteneet eläväst kristillisyydestä ERIAEURAAN.
        Meillä on ihana kristillisyys! Sehän on tuttu sanonta. Mitä kaikkea se sanonta voisi tarkoittaa?
        Kristillisyys lestadiolaisessa kehyksessä merkitsee seuraavia asioita:
        1. Meillä on ihana joukko, jotka ovat yleensä samaa mieltä, koska erimieliset
        yleensä lähtevät eriseuraan ja ovat sikäli kadotettuja sieluja.
        -Tämä on Vinhe täysin totta mitä kirjoitit Sinullakin on kokemuksia tästä ja kun luet raamattua näet itsekin mitä se sanoo eriseurasta ja sen rakentamisesta. 21. Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.

        2. Meillä on ihana kollektiivinen uskomusjärjestelmä, joka vie perille kuin pikajuna.
        -tämä on omassapäässäsi muodostunut valhe Aina on saarattu omakohtaiseta uskosta ja uudestisyntymästä s¿e kylläkin tapahtuu vain Jumalan armosta ja sen perustamassa elävässä kristillisyydessä eli Jumalan surakunnassa ää
        3. Meillä on ihana pelastava usko, joka on lahjaa Kristukselta.

        "Emme voi luvata taivaita sellaisille, jotka ovet paukkuen ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä"
        VOIKO TYHMEMPÄÄ LAUSETTA KIRJOITTAA,


      • TämäOnTosi
        Savisilmä kirjoitti:

        "Emme voi luvata taivaita sellaisille, jotka ovet paukkuen ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä"
        VOIKO TYHMEMPÄÄ LAUSETTA KIRJOITTAA,

        Ei se niin tyhmä lause ollut Se onjopa täysin totta. Taidat itse olla aika tyhmä ellet raamattua usko


      • TodistusVääriltä
        Savisilmä kirjoitti:

        "Emme voi luvata taivaita sellaisille, jotka ovet paukkuen ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä"
        VOIKO TYHMEMPÄÄ LAUSETTA KIRJOITTAA,

        Voi. Jos lähden Esikoisista, haluan silloin jotain muuta kuin Esikoisia asioita. Miksi kysyisin todistusta Esikoisten joukolta johon en halua kuulua.
        Tässä oli se tyhmempi kysymys.(lause)


      • Savisilmä kirjoitti:

        "Emme voi luvata taivaita sellaisille, jotka ovet paukkuen ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä"
        VOIKO TYHMEMPÄÄ LAUSETTA KIRJOITTAA,

        Aivan kuin he voisivat luvata taivaita jollekin?


      • Perustana
        Savisilmä kirjoitti:

        "Emme voi luvata taivaita sellaisille, jotka ovet paukkuen ovat lähteneet elävästä kristillisyydestä"
        VOIKO TYHMEMPÄÄ LAUSETTA KIRJOITTAA,

        Katos katos,onko se taivas sittenkin vain rukkarilla ja vain uskollisimmista uskollisimpien jäsenten lukkojen takana,he sitten pidättävät tai päästävät synneistä taivaaseen.
        Eli kun astuu rukkarin ovesta sisälle,astuu taivaaseen,näinkö se pitää ymmärtää.
        Vihneelle erityiskiitos.
        Olen aloittaja.
        Mietiskellyt tuota saarnatilannetta,kun oikein vedotaan tunteisiin ja porukka kovissa
        mielen liikutuksissa on,eikö siinä poppoo joudu ns. joukkohypnoosiin.
        Ja kun on ihminen on siinä tilassa.hän vastaanottaa tavallaan psykoosissaan vaikka mitä propagandaa.
        En tiedä,joskus tuntuu näillä lapsesta asti nk. "oikeaan uskoon" kasvaneilla olevan tuota tunneälyä vähänlaisesti.
        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiu2frF3prXAhXINJoKHViEBMwQFghFMAQ&url=https://askelterveyteen.com/7-tunnealykkaan-ihmisen-ominaisuutta/&usg=AOvVaw2SmiT6C9RBd8VADyqm5-gA


      • VieVuorilleTääViesti
        Perustana kirjoitti:

        Katos katos,onko se taivas sittenkin vain rukkarilla ja vain uskollisimmista uskollisimpien jäsenten lukkojen takana,he sitten pidättävät tai päästävät synneistä taivaaseen.
        Eli kun astuu rukkarin ovesta sisälle,astuu taivaaseen,näinkö se pitää ymmärtää.
        Vihneelle erityiskiitos.
        Olen aloittaja.
        Mietiskellyt tuota saarnatilannetta,kun oikein vedotaan tunteisiin ja porukka kovissa
        mielen liikutuksissa on,eikö siinä poppoo joudu ns. joukkohypnoosiin.
        Ja kun on ihminen on siinä tilassa.hän vastaanottaa tavallaan psykoosissaan vaikka mitä propagandaa.
        En tiedä,joskus tuntuu näillä lapsesta asti nk. "oikeaan uskoon" kasvaneilla olevan tuota tunneälyä vähänlaisesti.
        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiu2frF3prXAhXINJoKHViEBMwQFghFMAQ&url=https://askelterveyteen.com/7-tunnealykkaan-ihmisen-ominaisuutta/&usg=AOvVaw2SmiT6C9RBd8VADyqm5-gA

        Ehei kaikki rukkarillakaan kävijät ole elävässä uskossa.
        Virsi 778
        Mua Jeesus ystäväni rakasraa
        Ja taivaankodin kauniin
        mulle valmistaa......
        .....vain lapsenmielisille taivas aukeaa.....


    • Sanotaan nyt muutama asia: Turun rukoushuoneella eivät ovet pauku, kun niihin laitettiin semmoset pumput. Enkä minä mielestäni ole paukuttanut mitään ovia. Kun kysyin senaikaiselta wanhimmalta Turussa: Ovatko ovet auki meidän toiminnallemme. Vastaus oli yksiselitteisesti: Ei ole! Olin maistanut Herran suloisuutta uskovien yhteydessä, etten voinut omantuntoni takia siitä luopua. Eriseuran rakentamisesta lyhyt oppimäärä: Eriseuran rakentaja houkuttelee tosia mukaansa. Minä sanoin aikoinaan: Jos ero tulee , niin jokaisen pitää itse harkita mihin itsensä asemoi, ei saa peesata ketään.

      Minulla ei ole mitään siteitä kumpaankaan osapuoleen nykyisen hajannuksen jälkeen enkä siis ole houkuttelemassa kummastakaan porukasta ketään yhtään mihinkään. Minä olen tullut samaan tulokseen mitä Johan Raattamaa sanoi aikanaan: me emme näe Herran pellon toista laitaa. Hän siis ymmärsi Herramme suuruuden ja hyvyyden.

      • Oliko sanoja Reservimajuri , TW.
        -
        Raattama olikin myös sanojensa takana (1895) paikkeilla,
        siitä on nyt jo 122 vuotta.
        -


      • LLML
        teuta01 kirjoitti:

        Oliko sanoja Reservimajuri , TW.
        -
        Raattama olikin myös sanojensa takana (1895) paikkeilla,
        siitä on nyt jo 122 vuotta.
        -

        Nimet eivät ole tärkeitä enää. Annamme edesmenneiden levätä rauhassa.


      • TuoreessaMuistissa

        Vihne kommentoi. Kun kysyin senaikaiselta wanhimmalta Turussa: Ovatko ovet auki meidän (toiminnallemme. )
        -Tämä vanhin sanoi aivan oikein Ei kenelläkään ole lupaa antaa pitämään/ vetämään yksityisiä eriseurantilaisuuksia rukoushuoneillamme. Etkö vieläkään pysty myöntämmään eriseurantyötäsi vaikka justiinsa itse kirjoitit asiasta


      • TuoreessaMuistissa kirjoitti:

        Vihne kommentoi. Kun kysyin senaikaiselta wanhimmalta Turussa: Ovatko ovet auki meidän (toiminnallemme. )
        -Tämä vanhin sanoi aivan oikein Ei kenelläkään ole lupaa antaa pitämään/ vetämään yksityisiä eriseurantilaisuuksia rukoushuoneillamme. Etkö vieläkään pysty myöntämmään eriseurantyötäsi vaikka justiinsa itse kirjoitit asiasta

        Ei minun toimintani ole ollut ainakaan viiteentoistavuoteen mitenkään tekemisissä enkä siten ole eriseurainen. Kaikki lestadiolaiset merkistä riippumatta ovat niin peloissaan, että ketään ei ole näkynyt meidän tilaisuuksissa. En tosin ole a todellakaan monelle edes maininnut, mtta palaute kertoo: En uskalla tulla. Tällä asialla on pitkä ja perusteellinen tausta ja nyt ei ole lisättävää. Vain sellainen yleis-sääntö: Lähtijä on aina väärässä. Jos lähtee avioliitosta pois, niin lähtijä on aina väärässä vaikka saisi joka päivä turpaansa. Kuitenkin ihna kuin näyttäisi siltä, ettei auvoinen rauha tullut minun haihduttuani.


      • vihne kirjoitti:

        Ei minun toimintani ole ollut ainakaan viiteentoistavuoteen mitenkään tekemisissä enkä siten ole eriseurainen. Kaikki lestadiolaiset merkistä riippumatta ovat niin peloissaan, että ketään ei ole näkynyt meidän tilaisuuksissa. En tosin ole a todellakaan monelle edes maininnut, mtta palaute kertoo: En uskalla tulla. Tällä asialla on pitkä ja perusteellinen tausta ja nyt ei ole lisättävää. Vain sellainen yleis-sääntö: Lähtijä on aina väärässä. Jos lähtee avioliitosta pois, niin lähtijä on aina väärässä vaikka saisi joka päivä turpaansa. Kuitenkin ihna kuin näyttäisi siltä, ettei auvoinen rauha tullut minun haihduttuani.

        Anteeksi! Ei näistä pitänyt enää keskustella näin yksityiskohtaisesti. Tämä kesksustelu on kuitenkin ollut muuten tarpeellinen ja osoittanut yhden asian. Sanoilla on useita merkityksiä ihmisten keskuudessa ja, vaikka käytämme samoja suomenkielen sanoja, tarkoitamme ri asioita. Tässä on oikeastaan ongelman ydin. Olen kuullut kertomuksen miten kaksi miestä keskusteli äänekkäästi ja molemmat sanoivat puolustavansa Kristuksen oppia.

        Toivottavasti en enää selittele enkä puolustaudu. Edustan itselleni yhtä asiaa ja muille sitä mitä he uskovat minun edustavan.. Yhden neuvon annan: Älkää koskaan uskoko kaikkea, mitä ihmisistä totena puhutaan.


      • TuoreessaMuistissa
        vihne kirjoitti:

        Ei minun toimintani ole ollut ainakaan viiteentoistavuoteen mitenkään tekemisissä enkä siten ole eriseurainen. Kaikki lestadiolaiset merkistä riippumatta ovat niin peloissaan, että ketään ei ole näkynyt meidän tilaisuuksissa. En tosin ole a todellakaan monelle edes maininnut, mtta palaute kertoo: En uskalla tulla. Tällä asialla on pitkä ja perusteellinen tausta ja nyt ei ole lisättävää. Vain sellainen yleis-sääntö: Lähtijä on aina väärässä. Jos lähtee avioliitosta pois, niin lähtijä on aina väärässä vaikka saisi joka päivä turpaansa. Kuitenkin ihna kuin näyttäisi siltä, ettei auvoinen rauha tullut minun haihduttuani.

        Ei minun toimintani ole ollut ainakaan viiteentoistavuoteen mitenkään tekemisissä enkä siten ole eriseurainen.
        -Et ole osallinen nykytilanteeseen mitenkään Ei siitä nyt ollutkaan kysymys vaan eriseurasta ja sen rakentamisesta. Muisteleppas sitä noin 20v aikaisempaa tapahtumaa josaa olit ykkösmiehenä eriseura ystäväiltojen järjästäjänä Kun teiltä kiellettiin eriseurantoiminta rukoushuoneilla suutuitte ja lähditte tilaisuuksianne järjästämään kirkontiloihin joihin houkuttelitte paljon muitakin mukaan Se tosin kuoli sauhuunsa niinkuin kaikki ennustivatkin.

        Kaikki lestadiolaiset merkistä riippuma. Vain sellainen yleis-sääntö: Lähtijä on aina väärässä. Jos lähtee avioliitosta pois, niin lähtijä on aina väärässä vaikka saisi joka päivä turpaansa.
        -kaukaa on haettu tämäkin väite Ketään ei ole henkilökohtaiseti kohdeltu seurakunnanpuolesta kaltoin eikä ajettu ulos. Mutta aina on noussut ihmisiä jotka ovat omastamieelestään muita viisaampia ja yrittäneet runnoa omia kuningas ideoita ja ajatuksiaan lävitse kun heitä ei olla noteerattu. Suututaan srurakunnan vanhimmille ja lähdetään eriseuroja viettämmään jonnekin muualle Näin siinä kävi Vihne teillekin... Vielä sanon ellei tuonlainen toiminta ole eriseuran rakentamista niin ei ole mikään. Eihän sellaista eriseuraa ja sen rakentajaa ole olemassakaaan kuka sen myötäisi. Vai onko ? ;)

        Kuitenkin ihna kuin näyttäisi siltä, ettei auvoinen rauha tullut minun haihduttuani.
        -Auvainren rauha ei koskaan tule eläväänkristillisyyteen siitä voit olla täysin varma. Sillä eriseura pitää seassanne olemaan Jos näin käy saamme olla todella huolestuneita. Pitäisi sinunkin tämä ymmärtää


      • TuoreessaMuistissa kirjoitti:

        Ei minun toimintani ole ollut ainakaan viiteentoistavuoteen mitenkään tekemisissä enkä siten ole eriseurainen.
        -Et ole osallinen nykytilanteeseen mitenkään Ei siitä nyt ollutkaan kysymys vaan eriseurasta ja sen rakentamisesta. Muisteleppas sitä noin 20v aikaisempaa tapahtumaa josaa olit ykkösmiehenä eriseura ystäväiltojen järjästäjänä Kun teiltä kiellettiin eriseurantoiminta rukoushuoneilla suutuitte ja lähditte tilaisuuksianne järjästämään kirkontiloihin joihin houkuttelitte paljon muitakin mukaan Se tosin kuoli sauhuunsa niinkuin kaikki ennustivatkin.

        Kaikki lestadiolaiset merkistä riippuma. Vain sellainen yleis-sääntö: Lähtijä on aina väärässä. Jos lähtee avioliitosta pois, niin lähtijä on aina väärässä vaikka saisi joka päivä turpaansa.
        -kaukaa on haettu tämäkin väite Ketään ei ole henkilökohtaiseti kohdeltu seurakunnanpuolesta kaltoin eikä ajettu ulos. Mutta aina on noussut ihmisiä jotka ovat omastamieelestään muita viisaampia ja yrittäneet runnoa omia kuningas ideoita ja ajatuksiaan lävitse kun heitä ei olla noteerattu. Suututaan srurakunnan vanhimmille ja lähdetään eriseuroja viettämmään jonnekin muualle Näin siinä kävi Vihne teillekin... Vielä sanon ellei tuonlainen toiminta ole eriseuran rakentamista niin ei ole mikään. Eihän sellaista eriseuraa ja sen rakentajaa ole olemassakaaan kuka sen myötäisi. Vai onko ? ;)

        Kuitenkin ihna kuin näyttäisi siltä, ettei auvoinen rauha tullut minun haihduttuani.
        -Auvainren rauha ei koskaan tule eläväänkristillisyyteen siitä voit olla täysin varma. Sillä eriseura pitää seassanne olemaan Jos näin käy saamme olla todella huolestuneita. Pitäisi sinunkin tämä ymmärtää

        Kiitos tästä. Tästä voisi sanoa paljonkin, mutta se ei olisi rakennukseksi. Sen verran sanon, että moitteesi suuttuneena lähtemisetä haavoittaa minua syvästi, koska en ole koskaan oikeastaan suuttunut. Itse tiedän ne sisäiset kamppailut, jotka olen käynyt. Asiaa on käsitelty moniportaisesti, eikä edes Jellivaaran saarnaajien huoneessa sanottu viimeistä sanaa. Mutta Rauhan Jumala on tallaava käärmeen pään vieläkin.


    • oipoi

      Kristillisyys tarkoittaa hörhöä, joka uskoo onnetonta selitystä esiaviolliselle seksille ja Marian au-lapselle.

    • 46379y857

      Täällä eriseura kirjoittaa niin kuin piru lukee raamattua siitä heidän valkeutensa ammennetaan. He kuvittelivat että vievät kaiken valkeuden mennessään kun lähtevät ulos elävästä Herran seurakunnasta. Jotakin aineellista sen sijaan lähti mukaan.

      • HauskastaSakkia

        Varastivat kuulemma vielä viimeiseksi. Joissain paiklakunnissa kahviastioita piirakoita ja.ruokia pakkasesta ;)


      • 98766788654
        HauskastaSakkia kirjoitti:

        Varastivat kuulemma vielä viimeiseksi. Joissain paiklakunnissa kahviastioita piirakoita ja.ruokia pakkasesta ;)

        Hävytöntä


      • Jovain12
        HauskastaSakkia kirjoitti:

        Varastivat kuulemma vielä viimeiseksi. Joissain paiklakunnissa kahviastioita piirakoita ja.ruokia pakkasesta ;)

        Sellainen taitaakin olla vaikea antaa anteeksi! No oletpa varmaan saattanut kiittää, kun nuo samat henkilöt ovat tuoneet pakastimentäytettä aiemmin ja tehneet palveluvuoroja. Monet heistä ovat myös uhranneet rahaa.

        Voisiko ajatella, että Taivaan Isä siunaa tavaraa tilalle. Saattaahan olla, että tuollainen katkeroitunut ihminen saa asian tunnolleen ja tuo tavarat lisän kanssa takaisin tai antaa vastaavan määrän rahaa.

        Tärkeää on, että saatamme rakastaa noitakin ihmisiä. Jos emme saata rakastaa monella tavoin viallisia lähimmäisiämme, niin meillä itsellä ei ole usko kohdallaan. Meidän oma anteeksisaaminen kun on siitä kiinni...


      • SellaineKirkkis
        Jovain12 kirjoitti:

        Sellainen taitaakin olla vaikea antaa anteeksi! No oletpa varmaan saattanut kiittää, kun nuo samat henkilöt ovat tuoneet pakastimentäytettä aiemmin ja tehneet palveluvuoroja. Monet heistä ovat myös uhranneet rahaa.

        Voisiko ajatella, että Taivaan Isä siunaa tavaraa tilalle. Saattaahan olla, että tuollainen katkeroitunut ihminen saa asian tunnolleen ja tuo tavarat lisän kanssa takaisin tai antaa vastaavan määrän rahaa.

        Tärkeää on, että saatamme rakastaa noitakin ihmisiä. Jos emme saata rakastaa monella tavoin viallisia lähimmäisiämme, niin meillä itsellä ei ole usko kohdallaan. Meidän oma anteeksisaaminen kun on siitä kiinni...

        Yrititkö rivienvälisstä kertoa että tuonlainen olii hyväsyttävää.?


      • puhdistuskeino

        Pakastimesta kahviastioita...


      • Antreeksiantamaton
        Jovain12 kirjoitti:

        Sellainen taitaakin olla vaikea antaa anteeksi! No oletpa varmaan saattanut kiittää, kun nuo samat henkilöt ovat tuoneet pakastimentäytettä aiemmin ja tehneet palveluvuoroja. Monet heistä ovat myös uhranneet rahaa.

        Voisiko ajatella, että Taivaan Isä siunaa tavaraa tilalle. Saattaahan olla, että tuollainen katkeroitunut ihminen saa asian tunnolleen ja tuo tavarat lisän kanssa takaisin tai antaa vastaavan määrän rahaa.

        Tärkeää on, että saatamme rakastaa noitakin ihmisiä. Jos emme saata rakastaa monella tavoin viallisia lähimmäisiämme, niin meillä itsellä ei ole usko kohdallaan. Meidän oma anteeksisaaminen kun on siitä kiinni...

        Tuleeko usko kohdalleen kun kaikkia viallisia rakastaa, vai kohdallaan oleva usko rakastaa kaikkia viallisia? En ole kumpaakaan, rakastamattomuus vaivaa, saan senkin uskoa anteeksi, vai saanko?


      • Jovain12
        Antreeksiantamaton kirjoitti:

        Tuleeko usko kohdalleen kun kaikkia viallisia rakastaa, vai kohdallaan oleva usko rakastaa kaikkia viallisia? En ole kumpaakaan, rakastamattomuus vaivaa, saan senkin uskoa anteeksi, vai saanko?

        Sorry! En tietenkään hyväksy kenenkään varastamista! Toivon todella, että varas aivan oman itsensä vuoksi tulisi tuntemaan tekonsa ja korjaisi asian.

        Pystyn kyllä ymmärtämään ihmistä, joka on tuonut lastin ruksan pakastimeen ja hänelle sanotaan, että jos et saa taivutettua omaa tuntoasi tähän lainrikkomukseen, niin et ole oikein uskomassa. (tällaistahan kuuli...)

        Siinä saattaa tulla katkeruus. Kun edessä on hengellisen kodin menetys. Silti varkaudet pitää sovittaa....


      • KirkkoJärjestystä
        Jovain12 kirjoitti:

        Sellainen taitaakin olla vaikea antaa anteeksi! No oletpa varmaan saattanut kiittää, kun nuo samat henkilöt ovat tuoneet pakastimentäytettä aiemmin ja tehneet palveluvuoroja. Monet heistä ovat myös uhranneet rahaa.

        Voisiko ajatella, että Taivaan Isä siunaa tavaraa tilalle. Saattaahan olla, että tuollainen katkeroitunut ihminen saa asian tunnolleen ja tuo tavarat lisän kanssa takaisin tai antaa vastaavan määrän rahaa.

        Tärkeää on, että saatamme rakastaa noitakin ihmisiä. Jos emme saata rakastaa monella tavoin viallisia lähimmäisiämme, niin meillä itsellä ei ole usko kohdallaan. Meidän oma anteeksisaaminen kun on siitä kiinni...

        Pahinta tässä on se että jos on evlutkirkon jäsen ja on rikollinen/varas kun on toimittu kirkkolakia vastaan. Meidän tulee olla kuuliaiset inhimilliselle laille. Tämän ihmisen tulee erota kirkosta ja perustaa oma vapaastiryöväävien vapaaryävärit kirkko VRK.


      • HuonotPuolustukset
        Jovain12 kirjoitti:

        Sorry! En tietenkään hyväksy kenenkään varastamista! Toivon todella, että varas aivan oman itsensä vuoksi tulisi tuntemaan tekonsa ja korjaisi asian.

        Pystyn kyllä ymmärtämään ihmistä, joka on tuonut lastin ruksan pakastimeen ja hänelle sanotaan, että jos et saa taivutettua omaa tuntoasi tähän lainrikkomukseen, niin et ole oikein uskomassa. (tällaistahan kuuli...)

        Siinä saattaa tulla katkeruus. Kun edessä on hengellisen kodin menetys. Silti varkaudet pitää sovittaa....

        Hän olisi sanut jäädä herkuttelemaan leivonnaisiaan ihan kaikessa rauhassa ellei itse olisi eriseuraan lähetenyt


      • HohHoijaaVaan
        KirkkoJärjestystä kirjoitti:

        Pahinta tässä on se että jos on evlutkirkon jäsen ja on rikollinen/varas kun on toimittu kirkkolakia vastaan. Meidän tulee olla kuuliaiset inhimilliselle laille. Tämän ihmisen tulee erota kirkosta ja perustaa oma vapaastiryöväävien vapaaryävärit kirkko VRK.

        Samoin ku on lähtenyt eriseura esikoiset RYn jäseneksi ja ryöväämään kahvkalustja ja pakastimia tulisi erota entisestä yhdistyksestä nopeasti eikö niin ?
        Pahinta tässä on se että jos on evlutkirkon jäsen ja on vielä esikoislestaadiolaiset Ryn jäsen ja on vielä eriseura esikjäsen RYn jäsen on umpi rikollinen/varas kun on toimittu kirkkolakia ja kahta yjdistyslakia vastaan


      • KivaKuOnMukavaa
        HohHoijaaVaan kirjoitti:

        Samoin ku on lähtenyt eriseura esikoiset RYn jäseneksi ja ryöväämään kahvkalustja ja pakastimia tulisi erota entisestä yhdistyksestä nopeasti eikö niin ?
        Pahinta tässä on se että jos on evlutkirkon jäsen ja on vielä esikoislestaadiolaiset Ryn jäsen ja on vielä eriseura esikjäsen RYn jäsen on umpi rikollinen/varas kun on toimittu kirkkolakia ja kahta yjdistyslakia vastaan

        Ymmärsit yskän.(=


    • KukaTietäis

      Tuota,miten sanotaan "ihana kristillisyys" esikoisten kielellä?

      • " Kuka Tietäis"
        -
        Minusta : Jeesuksen Kristuksen seuraaja. . .
        -


    • VakavaVirhe

      "SAVISILMÄ",kuuleppas,sinä et voi luvata taivaspaikkaa,et kenellekään,eikä sitä voi luvata kukaan muukaan ihminen,sen tekee yksin Jumala!
      Uskon,että olet itsekin huomannut virheen,jonka tänne kirjoitit!?

      • Et sitten ymmärtänyt hänen kirjoittamaansa .
        hän toisti kysymystä ja lausetta edeltäneeltä...
        -


      • Savisilmä

        "VakavaVirhe"
        Luepa vielä edeltä seuraavien nimimerkkien kommentit ja mieti sitten, kuinka vakavan virheen tein.
        TuleSamastaOvesta
        TämäOnTosi
        TodistusVääriltä
        Ilmeisesti olet kuitenkin yksi ja sama henkilö nimimerkin logiikasta päätellen ja Teikäläisiltä ei yleensä peruteltua vastausta saa


    • PuhukaaSeuroissa

      Miksi ette kysele ja keskustele seuroissa näistä asioista,joita tänne kirjoitatte,istutte siellä hurskaan näköisinä ja kun menette kotiin,alkaa tämä kinastelu ja vihapuhe milloin mistäkin...vai käyttekö ylipäätään seuroissa?

      • HeLähtivätErireuraan

        Ei viitsi mennä eriseuran tilaisuuksiin


    • VakavaVirhe

      "SAVISILMÄ",pyydän anteeksi virhettäni,katsoin todella väärin...

      • äänikuorosta

        Silivati seilaa silivati seilaa


    • KukaOmistaaMitä

      Jos annan johonkin hyväntekeväisyyteen rahaa,voinko vaatia sitä takaisin omistajalta...

    • TurhuuteenMän

      Et voi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      143
      1892
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1477
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1195
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      46
      977
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      952
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe