Mikä on BIAS?

BIASCrossPointkin

Tämä voisi auttaa oman vahvistimen tekemistä yksittäisillä transistoreilla.

5

3660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qssatuulee

Esijännite, jolla transistori nostetaan lineaariselle alueelleen.

http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ukk&ukk=1100615

Kannattaisi varmaan avata elektroniikkaa käsittelevä kirja transistorivahvistimien kohdalta. Sellaisia löytyy netistä ja kirjastosta myös suomenkielisinä.

• Haminaattori

Googlettamalla löytyy useitakin merkityksiä. Palstaan liittyvänä se on toimintapisteen asetus. Eikä se koske pelkästään transistoreita. Myös putkia ja diodia biassoidaan. Zener on tästä hyvä esimerkki vaikka yleisimmin taidetaan puhua zenervirrasta.
      Vahvistimien kohdalla bias valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Bias asetuksissa luokat on nimetty isolla kirjaimella A B C D (E). Tuo viimmeinen suluissa kun en oikein ole itse vielä vakuuttunut sen merkityksestä. Lyhyesti kirjainten merkitykset. Esimerkkinä transistoriaste.
      A-luokka. Transistori johtaa koko vahvistettavan signaalin ajan.
      B-luokka. Transistori johtaa vain toisen puolijakson ajan.
      C-luokka. Transistori johtaa osan toisen puolijakson ajan.
      D-luokka. Transistori ohjataan johtamaa täysiä ja täysin kiinni jolloin lämpöä muodostuu transitorissa vähän.
      Energian säästömielessä D-luokka olisi tietenkin paras. Sitä käytetäänkin, mutta kytkennät tahtovat olla monimutkaisia jos vahvistustuloksena halutaan lineaarinen (vahvistus sama voimakkuudesta huolimatta). Digitaalisignaaliin sopiva vahvisti kun nousujen ja laskujen ajoitus on tärkeä.
      C-luokka soveltuu suurtaajuus käyttöön. Vahvistus vaihtelee ohjaavan signaalin mukaan ja vakioamlituudilla saavutetaan kohtuullinen hyötysuhde.
      Audiokäytössä A ja B-luokka on helpompi toteuttaa lineaarinen signaali. A huonon hyötysuhteensa vuoksi etuasteina ja pääteasteisiin B. Säröjen kannalta usein päätteet rakennetaan toimimaan AB-luokassa jolloin pieniä äänenvoimakkuuksia häiritsenä ylimenosärö pienenee kun siirrytään puolijaksolta toiselle.

Netissä löytyy runsaasti materiaalia asiasta. Edellisen postaajan linkintä voi aloittaa.

• aivannäinsemenee

Liittyy myös liitäntöihinkin esim. johonkin mikrofoni-liitäntään voit kytkeä minkä tahansa, mutta line-in liitännässä pitäisi olla stabiili BIAS, joku ehtikin jo selittää hyvinkin.

• niimpäniinmp13

Edelleenkin kehottaisin hankkimaan näitä TDA7294-piirejä, jotka ovat DMOS :D

• ToimintapisteenAsetus

Mitä nyt aina pitää englanniksi aloittelijoille. Biasing on tekniikan sanakirjan mukaan: esijännitys, esivirroitus, esimagnetointi.
      Analogisen piirin toiminnan saattaminen halutuksi syöttämällä piirin tuloon tietynsuuruinen tai taajuinen jännite tai virta.

Minun lisäys:
      (Esimerkiksi magnetofonissa eli nauhurissa biasointi äänittäessä tapahtuu syöttämällä äänipäähän äänitaajuuksia korkeampi esimagnetointitaajuus, johon sitten summataan haluttu äänitaajuus. Näis toimintapiste saadaan nauhan magnetoimiskäyrän lineaariselle allueelle)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1682
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1498
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      943
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      879
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      831
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      740
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      738
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      720
    Aihe