Runni kuidutettu. Kokemuksia?

Kgkgoj

Runnin puuveneet kuidutetaan aina uutena. Ovat suht tilavia ja hyvin varusteltuja. Sekä aika edullisia kokoonsa nähden. Vaan silti ovat kuidutettuja puuveneitä. Onko kellään kokemusta tämmöisistä? Pitääkö kuidutus? Pysyykö runko kunnossa normaalikäytössä?

4

1854

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkufiskarilla

      No jos en nyt ihan väärin muista, niin on joukko puuvenevalmistajia jotka suostuvat asiakkaan pyynnöstä pinnoittamaan puurakenteen kuiduttamaan lasikuidulla veneen vesirajan alapuolisen osan ihan uutena ( esimerkiksi Runni ja Kumpuselkä ) -siis asiakkaan pyynnöstä - ei vakiona.

      Tällainen pyyntö saattaa tulla sitä kautta, että veneen tilaaja haluaa käyttää puuvenettä esimerkiksi jäissä ajoon, mitä kotimaiset puulajikkeet ei pinnoittamatta kestä. Aiemmin jäissä kulkeviin puupaatteihin laitettiin nk. jääpellitys vesirajaan ja myöhemmin esimerkiksi lasikuitu. Koko veneen kuiduttaminen uutena Runnin kaltaisissa veneissä kuulostaa kuitenkin urbaanilta legendalta.

      Kun puupaatin runko kuidutetaan uutena, on lasikuidun tarttumiselle jonkunlaiset edellytykset. Ristiriita tulee sitä kautta, että puuveneen pitkäikäisyys riippuu paljolti siitä, kuinka hyvin puurakenne sietää jatkuvaa kastumista ja kuivumista ts. altistumista lahoamiselle. Noin karkeasti pelkistettynä puuvene voi kestää tasan kahdella säilyttämismetodilla mitkä ovat:

      1) Puuaines onnistutaan pitämään koko ajan täysin kuivana tai
      2) Puuaines pidetään koko ajan ( kesät - talvet ) täysin märkänä

      Kaikki välimuodot 1 ja 2 vaihtoehdoista mädättävät rakenteen joko nopeammin tai hitaammin.

      Noin äkkiseltään voisi kuvitella, että ykkösvaihtoehto veneen kyseessä ollen on liki mahdoton saavuttaa. Jotkut valmistajat ovat ajatelleet, että tässä onnistutaan jos veneen vesirajan alapuolinen osuus kuidutetaan. -Joo toimii se ainakin hetken, eli niin kauan kun vesi ei pääse kuidun ja puuaineksen väliin. Jos pääsee niin tuho on tehokasta mutta nopeaa. Toisaalta jos kuidutus on tehty ajatellen jäissä ajoa, saattaa suunnittelun lähtökohtana olla ajatus hyväksyä veneen max. käyttöiäksi esimerkiksi vaan 20 vuotta jolloin se joutaakin kokkopuiksi toisin kuin jos rakentaminen toteutettaisiin vaihtoehdon 2 lähtökohdista, jolloin pedantilla ylläpidolla vene saattaa säilyä kauniina ja toimivana satakin vuotta. Kakkosvaihtoehdon mukaisia ratkaisuja on useita, joskin huvivenekokoluokan paateissa suosituin on rungon kyllästäminen pellavaöljyllä läpeensä meidän kulttuurissa ja esimerkiksi hylkeen traanilla joissain toisissa kulttuureissa - eli taasen hieman pelkistetysti ilmaisten pellavaöljy täyttää ja siis pitää puun solukon märkänä samalla estäen veden imeytymisen rakenteeseen. - kyllä kestää kunhan ylläpitohuolloissa varmistetaan jotta pellavaöljyä lisätään rakenteeseen esimerkiksi 2-3 vuoden välein.

      No entäpä sitten välimuodot. Pistäydyin muutama vuosi sitten Kumpuselän veistämöllä Merikarvialla. Olivat juuri tekemässä isovenettä ammattikalastajalle ja vesirajan alapuolinen osuus pinnoitettiin lasikuidulla. Lasikuidun kiinnipysyminen varmistettiin lisäksi naulaamalla. Veneellä oli tarkoitus ajaa jäissä. Oikein pahaa teki omassa mielessä kuinka arvostamani laatuveistämö ryhtyy moiseen... olivat tehneet kuulemma ennenkin. Normaalisti Kumpuselkä läpikyllästää veneet hyvin pellavaöljyllä - oliko näin toimittu myös tämän kuidutettavan paatin osalta se jäi hieman epäselväksi ja tuntuu jossain määrin mahdottomalta ajatukselta koska lasikuitu ei tartu öljyttyyn puumateriaaliin. Oliko ajatuksena, jotta kuidutetaan ensin ja naulataan kuitukerros vielä varoiksi kiinni ja kaadetaan vasta lopuksi pellavaöljy imeytymään puurakenteeseen. Ajanmittaan kun öljy läpäisee kauttaaltaan rungon, lasikuitu irtoaa mutta ajateltiinko naulauksen pitävän rakenteet jotensakkin yhdessä, vai oliko ajatus jättää kyllästämättä vesirajan alapuolinen laudoitus ja toivoa, että puuaines ja lasikuitu pysyvät kiinni toisissaan? - ehkä näin mutta kyllä omasta mielestäni tollaane on riskirakenne lahoamisen näkökulmasta tarkastellen.

    • Tervonen teki rungot nimenomaan alusta alkaen kuidutettavaksi kokonaan. Tekniikka on naulata suora kuusirima veistokaariin kiinni galvanoiduilla nauloilla. Itse puurunko ei pelkästään ole tarkoitettu kantamaan koko veneen lujuutta vaan olemaan osana rakennetta ja muottina lasikuidulle.

      Runko hiotaan erittäin karkealla hiekkapaperilla osin poikkisyyhyn niin, että rakenne on tikkuinen. Siihen vedetään sitten kuitu hieroen kiinni, niin että kuidut sekoittuvat ristiin.

      Kuitua tulee sen verran paljon, että runko varmasti kestää, eikä irtoa puusta. Ja runko kidutetaan siis ihan kokonaan.

      Sisäpuoli kyllästetään kuidutusten jälkeen.

      • .... niin olen juossut polven korkuisesta Tervosen veistämöllä katsomassa Runni veneiden valmistumista. Viimeksi kävin pari vuotta sitten.


      • Pikkufiskarilla

        Kappas vaan, tuotapa en tiennytkään Runneista. Voidaan siis tavallaan puhua komposiittiveneiden esiasteesta ennen epoksin markkinoille tuloa.

        Tuli itsekkin nuorena ja innokkaana kokeiltua polyesterihartsin kykyä imeytyä ja kiinnittyä puu- ym. rakenteisiin erilaisilla tekniikoilla ja ohentimilla ja siten yrityksen ja erehdyksen kautta oppia ammentaen.

        Nykyisin kun epoksit ovat vallanneet markkinaa ja niiden rajoitteet ymmärretään kohtsilläänkin hyvin, on tuo tuonut veneenrakennukseen ihan uuden elementin, missä pystytään yhdistämään puuveneen kauneus ja epoksilaminaatin tarttuvuus ja kestävyys - rakenteita missä puu toimii lujitteena joko sellaisenaan tai esimerkiksi hiilikuidulla vahvistettuna erikoisrakenteissa epoksin ollessa liimana. Jos runneissa olisi käytetty epoksia polyesterihartsin asemasta ( onko uudemmissa muuten käytetty ? ) saattaisin itsekkin kiljuen rynnätä Runnikaupoille ovat nääs runnit mielestäni ainakin ulkoapäin tarkastellen varsin merikelpoisiksi tehtyjen veneiden näköisiä siellä jossain työveneiden ja huvikuunareiden välimaastossa.

        Jos nyt ottaisin muutaman esimerkin noista puu-epoksi komposiitti veneistä, mitä tässä olen muutaman vuoden tutkinut ja tekniikoita kokeillut. Saattaapi olla jotta kunhan lakkaan köyhtymästä, niin painun jonkun valitsemani ao. tekniikan osaavan veistäjän juttusille hieromaan kauppoja unelmien matkaveneestä.

        Tässä muutama esimerkki:
        1) Mannerbergin Jussi oli aikoinaan suunnittelijana edelläkävijä komposiittirakenteissa, minkä tuloksena syntyi mm. klassisen kaunis puu-hiilikuitu- epoksi komposiitti one-off purkkari tyyppiä Mannerberg 65 Classic Kaarinalaisen Ristikankareen Lassen veistämänä

        2) Bartchetta veneet, mistä esimerkkinä nyt vuoden 2017 venenäyttelyssä kunniamaininta

        3) Allan Savolaisen pitkäaikainen kehitystyö Kotkan puuvenekeskuksen tiloissa toimivassa yrityksessään RedSky. One-offeja asiakkaan mieltymysten mukaan...

        jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      32
      7091
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      69
      4068
    3. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      311
      4051
    4. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      43
      3399
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      174
      2631
    6. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      55
      2452
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2126
    8. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      126
      2020
    9. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1700
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1669
    Aihe