Runni kuidutettu. Kokemuksia?

Kgkgoj

Runnin puuveneet kuidutetaan aina uutena. Ovat suht tilavia ja hyvin varusteltuja. Sekä aika edullisia kokoonsa nähden. Vaan silti ovat kuidutettuja puuveneitä. Onko kellään kokemusta tämmöisistä? Pitääkö kuidutus? Pysyykö runko kunnossa normaalikäytössä?

4

1705

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikkufiskarilla

      No jos en nyt ihan väärin muista, niin on joukko puuvenevalmistajia jotka suostuvat asiakkaan pyynnöstä pinnoittamaan puurakenteen kuiduttamaan lasikuidulla veneen vesirajan alapuolisen osan ihan uutena ( esimerkiksi Runni ja Kumpuselkä ) -siis asiakkaan pyynnöstä - ei vakiona.

      Tällainen pyyntö saattaa tulla sitä kautta, että veneen tilaaja haluaa käyttää puuvenettä esimerkiksi jäissä ajoon, mitä kotimaiset puulajikkeet ei pinnoittamatta kestä. Aiemmin jäissä kulkeviin puupaatteihin laitettiin nk. jääpellitys vesirajaan ja myöhemmin esimerkiksi lasikuitu. Koko veneen kuiduttaminen uutena Runnin kaltaisissa veneissä kuulostaa kuitenkin urbaanilta legendalta.

      Kun puupaatin runko kuidutetaan uutena, on lasikuidun tarttumiselle jonkunlaiset edellytykset. Ristiriita tulee sitä kautta, että puuveneen pitkäikäisyys riippuu paljolti siitä, kuinka hyvin puurakenne sietää jatkuvaa kastumista ja kuivumista ts. altistumista lahoamiselle. Noin karkeasti pelkistettynä puuvene voi kestää tasan kahdella säilyttämismetodilla mitkä ovat:

      1) Puuaines onnistutaan pitämään koko ajan täysin kuivana tai
      2) Puuaines pidetään koko ajan ( kesät - talvet ) täysin märkänä

      Kaikki välimuodot 1 ja 2 vaihtoehdoista mädättävät rakenteen joko nopeammin tai hitaammin.

      Noin äkkiseltään voisi kuvitella, että ykkösvaihtoehto veneen kyseessä ollen on liki mahdoton saavuttaa. Jotkut valmistajat ovat ajatelleet, että tässä onnistutaan jos veneen vesirajan alapuolinen osuus kuidutetaan. -Joo toimii se ainakin hetken, eli niin kauan kun vesi ei pääse kuidun ja puuaineksen väliin. Jos pääsee niin tuho on tehokasta mutta nopeaa. Toisaalta jos kuidutus on tehty ajatellen jäissä ajoa, saattaa suunnittelun lähtökohtana olla ajatus hyväksyä veneen max. käyttöiäksi esimerkiksi vaan 20 vuotta jolloin se joutaakin kokkopuiksi toisin kuin jos rakentaminen toteutettaisiin vaihtoehdon 2 lähtökohdista, jolloin pedantilla ylläpidolla vene saattaa säilyä kauniina ja toimivana satakin vuotta. Kakkosvaihtoehdon mukaisia ratkaisuja on useita, joskin huvivenekokoluokan paateissa suosituin on rungon kyllästäminen pellavaöljyllä läpeensä meidän kulttuurissa ja esimerkiksi hylkeen traanilla joissain toisissa kulttuureissa - eli taasen hieman pelkistetysti ilmaisten pellavaöljy täyttää ja siis pitää puun solukon märkänä samalla estäen veden imeytymisen rakenteeseen. - kyllä kestää kunhan ylläpitohuolloissa varmistetaan jotta pellavaöljyä lisätään rakenteeseen esimerkiksi 2-3 vuoden välein.

      No entäpä sitten välimuodot. Pistäydyin muutama vuosi sitten Kumpuselän veistämöllä Merikarvialla. Olivat juuri tekemässä isovenettä ammattikalastajalle ja vesirajan alapuolinen osuus pinnoitettiin lasikuidulla. Lasikuidun kiinnipysyminen varmistettiin lisäksi naulaamalla. Veneellä oli tarkoitus ajaa jäissä. Oikein pahaa teki omassa mielessä kuinka arvostamani laatuveistämö ryhtyy moiseen... olivat tehneet kuulemma ennenkin. Normaalisti Kumpuselkä läpikyllästää veneet hyvin pellavaöljyllä - oliko näin toimittu myös tämän kuidutettavan paatin osalta se jäi hieman epäselväksi ja tuntuu jossain määrin mahdottomalta ajatukselta koska lasikuitu ei tartu öljyttyyn puumateriaaliin. Oliko ajatuksena, jotta kuidutetaan ensin ja naulataan kuitukerros vielä varoiksi kiinni ja kaadetaan vasta lopuksi pellavaöljy imeytymään puurakenteeseen. Ajanmittaan kun öljy läpäisee kauttaaltaan rungon, lasikuitu irtoaa mutta ajateltiinko naulauksen pitävän rakenteet jotensakkin yhdessä, vai oliko ajatus jättää kyllästämättä vesirajan alapuolinen laudoitus ja toivoa, että puuaines ja lasikuitu pysyvät kiinni toisissaan? - ehkä näin mutta kyllä omasta mielestäni tollaane on riskirakenne lahoamisen näkökulmasta tarkastellen.

    • Tervonen teki rungot nimenomaan alusta alkaen kuidutettavaksi kokonaan. Tekniikka on naulata suora kuusirima veistokaariin kiinni galvanoiduilla nauloilla. Itse puurunko ei pelkästään ole tarkoitettu kantamaan koko veneen lujuutta vaan olemaan osana rakennetta ja muottina lasikuidulle.

      Runko hiotaan erittäin karkealla hiekkapaperilla osin poikkisyyhyn niin, että rakenne on tikkuinen. Siihen vedetään sitten kuitu hieroen kiinni, niin että kuidut sekoittuvat ristiin.

      Kuitua tulee sen verran paljon, että runko varmasti kestää, eikä irtoa puusta. Ja runko kidutetaan siis ihan kokonaan.

      Sisäpuoli kyllästetään kuidutusten jälkeen.

      • .... niin olen juossut polven korkuisesta Tervosen veistämöllä katsomassa Runni veneiden valmistumista. Viimeksi kävin pari vuotta sitten.


      • Pikkufiskarilla

        Kappas vaan, tuotapa en tiennytkään Runneista. Voidaan siis tavallaan puhua komposiittiveneiden esiasteesta ennen epoksin markkinoille tuloa.

        Tuli itsekkin nuorena ja innokkaana kokeiltua polyesterihartsin kykyä imeytyä ja kiinnittyä puu- ym. rakenteisiin erilaisilla tekniikoilla ja ohentimilla ja siten yrityksen ja erehdyksen kautta oppia ammentaen.

        Nykyisin kun epoksit ovat vallanneet markkinaa ja niiden rajoitteet ymmärretään kohtsilläänkin hyvin, on tuo tuonut veneenrakennukseen ihan uuden elementin, missä pystytään yhdistämään puuveneen kauneus ja epoksilaminaatin tarttuvuus ja kestävyys - rakenteita missä puu toimii lujitteena joko sellaisenaan tai esimerkiksi hiilikuidulla vahvistettuna erikoisrakenteissa epoksin ollessa liimana. Jos runneissa olisi käytetty epoksia polyesterihartsin asemasta ( onko uudemmissa muuten käytetty ? ) saattaisin itsekkin kiljuen rynnätä Runnikaupoille ovat nääs runnit mielestäni ainakin ulkoapäin tarkastellen varsin merikelpoisiksi tehtyjen veneiden näköisiä siellä jossain työveneiden ja huvikuunareiden välimaastossa.

        Jos nyt ottaisin muutaman esimerkin noista puu-epoksi komposiitti veneistä, mitä tässä olen muutaman vuoden tutkinut ja tekniikoita kokeillut. Saattaapi olla jotta kunhan lakkaan köyhtymästä, niin painun jonkun valitsemani ao. tekniikan osaavan veistäjän juttusille hieromaan kauppoja unelmien matkaveneestä.

        Tässä muutama esimerkki:
        1) Mannerbergin Jussi oli aikoinaan suunnittelijana edelläkävijä komposiittirakenteissa, minkä tuloksena syntyi mm. klassisen kaunis puu-hiilikuitu- epoksi komposiitti one-off purkkari tyyppiä Mannerberg 65 Classic Kaarinalaisen Ristikankareen Lassen veistämänä

        2) Bartchetta veneet, mistä esimerkkinä nyt vuoden 2017 venenäyttelyssä kunniamaininta

        3) Allan Savolaisen pitkäaikainen kehitystyö Kotkan puuvenekeskuksen tiloissa toimivassa yrityksessään RedSky. One-offeja asiakkaan mieltymysten mukaan...

        jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe