Garmin ostaa Navionics

38

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metelino

      Kiitos linkistä, hyvin bongattu. Pitkästä aikaa kiinnostavaa ja merkittävää uutisointia tällä palstalla.

    • HH.osti.Muston

      Haluatko hieman avata mitkä ovat mielestäsi merkittävimmät vaikutukset kaupan myötä?

      • Kehitys.perseestä

        Ainakin se, että menee lähes mahdottomaksi enää löytää muuta kuin "konsernitavaraa". Samaa bulkkia eri paketissa. Siis samaa paskaa eri paketissa.


      • Jurristikko
        Kehitys.perseestä kirjoitti:

        Ainakin se, että menee lähes mahdottomaksi enää löytää muuta kuin "konsernitavaraa". Samaa bulkkia eri paketissa. Siis samaa paskaa eri paketissa.

        Ja halpojen isojen paskapakettien jakelu loppuu, joten samaa peetä mutta taatusti kalliimmassa ja pienemmässä paketissa :(
        Garmin osaa kyllä inhomarkkinatalouden lait, kokemusta on sekä vene- että autonavigaattoreista.


    • Joakim1
      • MItesMahtoiOlla

        Ilmankos Muston vaatteista on viime aikoina näkynyt hyviä tarjouksia.

        En tiedä, onko totta, mutta oma vaikutelmani on, ettei Helly Hansen ole oikein arvostettu tosikäytössä, enemmänkin wannabeseiloreiden katuvaatteena.


      • Jurristikko
        MItesMahtoiOlla kirjoitti:

        Ilmankos Muston vaatteista on viime aikoina näkynyt hyviä tarjouksia.

        En tiedä, onko totta, mutta oma vaikutelmani on, ettei Helly Hansen ole oikein arvostettu tosikäytössä, enemmänkin wannabeseiloreiden katuvaatteena.

        HHansen on ihan hyvä tosikäytössä, itsellä toistakytä vuotta offshore malliston takki joka merellä on mainio mutta katuvaatteena sitä ei kyllä ilkeä pitää.
        Ennemminkin merkkitietoisen ja omasta mielestään TOSIseilorin valinta on Musto tai toinen HH - norjalaismerkin statusarvo on paljon pienempi...
        Enemmän kuin merkki, vaikutta se millaiseen käyttöön ostaa vaatteet - costal tms. kevyet ja taipuisat ovat merkistä riippumatta ovat enemmän rannikolla, myös vesirajan maan puolella käytettäväksi tarkoitettuja.


      • Jurristikko
        Jurristikko kirjoitti:

        HHansen on ihan hyvä tosikäytössä, itsellä toistakytä vuotta offshore malliston takki joka merellä on mainio mutta katuvaatteena sitä ei kyllä ilkeä pitää.
        Ennemminkin merkkitietoisen ja omasta mielestään TOSIseilorin valinta on Musto tai toinen HH - norjalaismerkin statusarvo on paljon pienempi...
        Enemmän kuin merkki, vaikutta se millaiseen käyttöön ostaa vaatteet - costal tms. kevyet ja taipuisat ovat merkistä riippumatta ovat enemmän rannikolla, myös vesirajan maan puolella käytettäväksi tarkoitettuja.

        No voisun - piti toinen H olla HL tietty - aamukohmeiloiset näppäimet, sry


    • applix

      Oho, iso juttu.
      Garminilta täsmäisku Navicon heikkoon kohtaan. B&G:lle, Simradille jne tuli nyt kunnon tenkapoo. Ja eikös myös Raymarine käytä Navionicsia?
      Villi veikkaus on että mainitut ottavan valikoimaansa OpenSeaMapin, vai onko vielä muita karttafirmoja markkinoilla C-mapin lisäksi?

      • Metelino

        Juuri näin, tästä alkaa kiinnostava pudotuskilpailu HW-valmistajien kesken. Raymarine on käyttänyt Navionicsia mutta tuskin jatkaa pitkään. Tässä on ainekset softaplatformien tulevaan dominanssiin laitteiden kustannuksella. Tässä myös vastaus aiemmalle kysyjälle asian merkittävyydestä, uskon että tämä on jonkin verran merkittävämpää kuin kaksitahtisten ylivoima, käytettyjen veneiden hintavalitus tai kartion käyttö koneella ajettaessa.


      • Mikäs tenkkapåå se nyt navicolle on, jos Garmin ostaa Navionicsin. Navico osti jo toista vuotta sitten C-mapin, joten sillä on pullat hyvin uunissa. Cmap on toiminut pitkään navicon tuotteissa. Furunolla on oma karttatalo myöskin, mapmedia joten silläkin on tilanne noi hätä. Raymarine jää nyt sitten resonoimaan, että mille alkais. Isot karttamerkit on jo myyty. Veikkaan että hetkeen ei ehdi tapahtua mitään.

        Giuseppe tekaisi tilin, pisti rahat plakkariin ja lähti virittelemään eläkepäiviä ja tuunaamaan jotain kisumirriä hiekkarannalle. Garmin otti löysät pois kuleksimasta. Näin se homma etenee.


      • ... niin ja homma ei tule jäämään tähän. Karttarintamalla on tulossa vielä paljon muutoksia lähitulevaisuudessa. Siis puhutaan muutaman vuoden sisään.


      • open.dataa
        Metelino kirjoitti:

        Juuri näin, tästä alkaa kiinnostava pudotuskilpailu HW-valmistajien kesken. Raymarine on käyttänyt Navionicsia mutta tuskin jatkaa pitkään. Tässä on ainekset softaplatformien tulevaan dominanssiin laitteiden kustannuksella. Tässä myös vastaus aiemmalle kysyjälle asian merkittävyydestä, uskon että tämä on jonkin verran merkittävämpää kuin kaksitahtisten ylivoima, käytettyjen veneiden hintavalitus tai kartion käyttö koneella ajettaessa.

        En tiedä vanhemmista Reiskoista, mutta uudessa Axiomissa on tuki useammalle kartalle.

        Kartta on applikaatio, on hyvä että tuki löytyy eri valmistajien versioille...


      • KristallipalloKirkkaaksi
        vanhami kirjoitti:

        ... niin ja homma ei tule jäämään tähän. Karttarintamalla on tulossa vielä paljon muutoksia lähitulevaisuudessa. Siis puhutaan muutaman vuoden sisään.

        Valota nyt vähän mitä näet tulevaksi


      • hyvää.kehitystä
        KristallipalloKirkkaaksi kirjoitti:

        Valota nyt vähän mitä näet tulevaksi

        Kun katselee vene-elektroniikkaa niin onhan se kehittynyt todella hitaasti verrattuna yleiseen kehitykseen. Valtaosa plottereista on edelleen kuin Nokian kännykät vuosituhannen alusta. Täynnä fiitsuja, joilla ei tee mitään ja joille ei oikein edes ole käyttöä.

        Uusin sukupolvi Raymarinelta, Navicolta ja Garminilta lupaa jo parempaa. Kosketusnäytöt on hyviä, laskentatehoa piisaa ja laitteiden verkottuminen alkaa olla kunnossa joten suunta on selvästi parempaan...


      • Hanskat_kädessä
        hyvää.kehitystä kirjoitti:

        Kun katselee vene-elektroniikkaa niin onhan se kehittynyt todella hitaasti verrattuna yleiseen kehitykseen. Valtaosa plottereista on edelleen kuin Nokian kännykät vuosituhannen alusta. Täynnä fiitsuja, joilla ei tee mitään ja joille ei oikein edes ole käyttöä.

        Uusin sukupolvi Raymarinelta, Navicolta ja Garminilta lupaa jo parempaa. Kosketusnäytöt on hyviä, laskentatehoa piisaa ja laitteiden verkottuminen alkaa olla kunnossa joten suunta on selvästi parempaan...

        Kosketusnäytöt ovat selvä askel huonompaan. Aivan typerä keksintö.


      • Jurristikko
        hyvää.kehitystä kirjoitti:

        Kun katselee vene-elektroniikkaa niin onhan se kehittynyt todella hitaasti verrattuna yleiseen kehitykseen. Valtaosa plottereista on edelleen kuin Nokian kännykät vuosituhannen alusta. Täynnä fiitsuja, joilla ei tee mitään ja joille ei oikein edes ole käyttöä.

        Uusin sukupolvi Raymarinelta, Navicolta ja Garminilta lupaa jo parempaa. Kosketusnäytöt on hyviä, laskentatehoa piisaa ja laitteiden verkottuminen alkaa olla kunnossa joten suunta on selvästi parempaan...

        Jos fyysistä olemusta katselee, niin merikäyttöön tarkoitettu plotteri on kuin kuvaputkitelevisio taulutelevisioiden aikakaudella. On se kumma ettei ohutta, pinnaveneessä laipiota vasten pinta-asennettavaa plotteria ole vieläkään markkinoilla!


      • Eipä ne samat ongelmat ole minnekään hävinneet. Etenkin kirkas näyttä tuottaa paljon lämpöä ja siihen tarvitaan hieman enemmän pinta-alaa. Liitynnät ja vaikka esimerkiksi kaiun vaatimat komponentit vaativat myös tilaa. Kasvaneet prosessoritehot tuottaa myös lämpöä. Painin noiden ongelmien kanssa vuonna miekka ja kilpi kun suunnittelin venekäyttöön sopivaa pc konetta.

        Oikeassa kumminkin olet. Ohuempaakin Designiin olisi mahdollisuus päästä. Ulkoinen moduuli johon tulee kaikkii liitännät ja prosessointi näyttö olisi vain (esim. wifi) näyttö, joita voisi laittaa veneeseen n. kappaletta.


      • Jurristikko
        vanhami kirjoitti:

        Eipä ne samat ongelmat ole minnekään hävinneet. Etenkin kirkas näyttä tuottaa paljon lämpöä ja siihen tarvitaan hieman enemmän pinta-alaa. Liitynnät ja vaikka esimerkiksi kaiun vaatimat komponentit vaativat myös tilaa. Kasvaneet prosessoritehot tuottaa myös lämpöä. Painin noiden ongelmien kanssa vuonna miekka ja kilpi kun suunnittelin venekäyttöön sopivaa pc konetta.

        Oikeassa kumminkin olet. Ohuempaakin Designiin olisi mahdollisuus päästä. Ulkoinen moduuli johon tulee kaikkii liitännät ja prosessointi näyttö olisi vain (esim. wifi) näyttö, joita voisi laittaa veneeseen n. kappaletta.

        No minkä ihmeen takia plotterissa pitää olla kaiun vaatimat komponentit???


      • katse.eteenpäin
        vanhami kirjoitti:

        Eipä ne samat ongelmat ole minnekään hävinneet. Etenkin kirkas näyttä tuottaa paljon lämpöä ja siihen tarvitaan hieman enemmän pinta-alaa. Liitynnät ja vaikka esimerkiksi kaiun vaatimat komponentit vaativat myös tilaa. Kasvaneet prosessoritehot tuottaa myös lämpöä. Painin noiden ongelmien kanssa vuonna miekka ja kilpi kun suunnittelin venekäyttöön sopivaa pc konetta.

        Oikeassa kumminkin olet. Ohuempaakin Designiin olisi mahdollisuus päästä. Ulkoinen moduuli johon tulee kaikkii liitännät ja prosessointi näyttö olisi vain (esim. wifi) näyttö, joita voisi laittaa veneeseen n. kappaletta.

        Sanoisin, että nuo asiat alkaa olla hoidettu, esim 7 tuuman Axiom virrankulutus on n. 7W. Aina voi muistella aikoja kun rakenneltiin itse koneita etc. Mutta siitä on tultu todella pitkä matka. Ja kehitys vaan nopeutuu...


      • vastustan.aina
        Hanskat_kädessä kirjoitti:

        Kosketusnäytöt ovat selvä askel huonompaan. Aivan typerä keksintö.

        Kaikki kehitys on usein pahasta. Vain luotinaruun voi oikeasti luottaa.

        Eniten vastustan silti kaikkea.


      • vastustan.nappuloita
        Hanskat_kädessä kirjoitti:

        Kosketusnäytöt ovat selvä askel huonompaan. Aivan typerä keksintö.

        Napuuloiden käsittelyyn pitää olla ohuet hanskat. Ja ohuita hanskoja taas saa myös "kosketusnäyttösormilla". Toisaalta kosketusnäytöllinen on pelkkää näyttöä laidasta laitaan ja näytön panorointi moninkerroin nopeampaa kuin kursoriohjauksella.


      • Jurristikko
        katse.eteenpäin kirjoitti:

        Sanoisin, että nuo asiat alkaa olla hoidettu, esim 7 tuuman Axiom virrankulutus on n. 7W. Aina voi muistella aikoja kun rakenneltiin itse koneita etc. Mutta siitä on tultu todella pitkä matka. Ja kehitys vaan nopeutuu...

        Axiom 7 on 77 mm paksu, aika paljon paksumpi kuin mikään muu tekninen näyttölaite nykypäivänä. Virrankulutus OK 7 W => ei lämpöä, joten sillä ei voi perustella möhkömuotoa.
        Minkä ihmeen takia niissä pitää olla nuo kaikunäytöt?


      • Hanskat_kädessä
        vastustan.nappuloita kirjoitti:

        Napuuloiden käsittelyyn pitää olla ohuet hanskat. Ja ohuita hanskoja taas saa myös "kosketusnäyttösormilla". Toisaalta kosketusnäytöllinen on pelkkää näyttöä laidasta laitaan ja näytön panorointi moninkerroin nopeampaa kuin kursoriohjauksella.

        Kosketusnäyttö on perseestä, oli hanskoja tai ei. Voi olla, että sen kanssa pärjää nuoriso, joka on saanut ensimmäiset puhelimensakin kosketusnäyttöisinä. Mutta aikuiselle se on riesa. Pitää koko ajan varoa virhenäppäyksiä, sormi osuu milloin mihinkin jne. Kunnon näppäimet antavat vasteen, tiedät heti, jos olet painaissut vahingossa jotakin.


      • applix
        Jurristikko kirjoitti:

        Axiom 7 on 77 mm paksu, aika paljon paksumpi kuin mikään muu tekninen näyttölaite nykypäivänä. Virrankulutus OK 7 W => ei lämpöä, joten sillä ei voi perustella möhkömuotoa.
        Minkä ihmeen takia niissä pitää olla nuo kaikunäytöt?

        Ja päälle vielä kaapeliliittimet. Meanwhile tabletit ovat alle 1 cm paksuja nykyään. Kuka tekisi ensimmäisenä säänkestävän, auringonvalossa toimivan?


      • applix kirjoitti:

        Ja päälle vielä kaapeliliittimet. Meanwhile tabletit ovat alle 1 cm paksuja nykyään. Kuka tekisi ensimmäisenä säänkestävän, auringonvalossa toimivan?

        Sellainen oli markkinoilla jotain 8 vuotta sitten. Siinä oli sellainen auringonvaloa heijastava näyttö, joka näytti auringonvalossa vain kirkkaammalta. Kysyntä oli niin pientä, ettei se tekniikka ole enää käytössä. Sähköä kului paljon vähemmän, kun auringonvalossa ei tarvittu taustavaloa ollenkaan. Laite oli myös veden ja pudotuksen kestävä.


      • ÄläYleistä
        Hanskat_kädessä kirjoitti:

        Kosketusnäyttö on perseestä, oli hanskoja tai ei. Voi olla, että sen kanssa pärjää nuoriso, joka on saanut ensimmäiset puhelimensakin kosketusnäyttöisinä. Mutta aikuiselle se on riesa. Pitää koko ajan varoa virhenäppäyksiä, sormi osuu milloin mihinkin jne. Kunnon näppäimet antavat vasteen, tiedät heti, jos olet painaissut vahingossa jotakin.

        Täällä ilmoittautuu 48-vuotias nuorison edustaja jonka mielestä kosketusnäyttö on plotterissa aivan kurko ominaisuus. Kuten myös auton infonäytössä.


      • Jurristikko
        Bossu kirjoitti:

        Sellainen oli markkinoilla jotain 8 vuotta sitten. Siinä oli sellainen auringonvaloa heijastava näyttö, joka näytti auringonvalossa vain kirkkaammalta. Kysyntä oli niin pientä, ettei se tekniikka ole enää käytössä. Sähköä kului paljon vähemmän, kun auringonvalossa ei tarvittu taustavaloa ollenkaan. Laite oli myös veden ja pudotuksen kestävä.

        Kerro lisää. Mikä merkki, mikä malli, mikä hinta? Tai millä hakusanoilla google löytää tuon ihmetabletin?
        Muuten en usko. Olen näes agnostikko.



      • Hanskat_kädessä
        ÄläYleistä kirjoitti:

        Täällä ilmoittautuu 48-vuotias nuorison edustaja jonka mielestä kosketusnäyttö on plotterissa aivan kurko ominaisuus. Kuten myös auton infonäytössä.

        Täydet pisteet sarkasmista :) Meinaan, ilman tuota loppukaneettiasi olisi joku voinut ottaa todesta sen, että tykkäät kosketusnäytöistä :D


    • Tyrnäväntorpedo

      Navigoinnissa on tapahtunut valtavia muutoksia. Google Maps on ilmainen koska sen maksaa yritykset, jotka löytyy sen avulla.
      Google puolestaan on sama kuin Android.

      Ei kannata jumittua karttoihin vaan miettiä onko seuraavana GoogleSeaMaps?
      Ihan varmasti on käynyt Googlen mielessä enemmän kuin kerran...

      • kartta.avointa.dataa

        Joo, olen samaa mieltä. Proprietary alustat eivät kestä disruptiota ollenkaan. Hardis puhuu NMEA 2000 ja apeilla loput.

        Hyvää kehitystä!


      • applix

        "GoogleSeaMaps":
        Ikävä kyllä tuo Google Mapsin ansaintamalli ei kyllä toimi kovin hyvin merellä. En minä ainakaan vaihda satamaa, vaikka saisi dieseliä 10c halvemmalla naapurista.

        Hieman huolestuttaa tämä kehitys. Onneksi kivet pysyvät aika hyvin paikoillaan. Ja OpenSeaMap voi hyvinkin tulla suosituksi, kuten OpenStreetMapin kohdalla jo tapahtuu.


      • Macee

        Mitä isoja muutoksia navigoinnissa muka on tapahtunut? Suomalaisille isoin apu on tullut kotimaisten karttadatojen ilmaisuudesta. Sen ansiosta esim. retkeilijällä on käytössään paljon paremmat kartat kuin mitä amerikkalaiset jättiyhtiöt pystyvät tarjoamaan. Ja vielä ilmaiseksi ja ilman mainoksia ja tietojen luovutuksia.


      • tollojen.asialla
        Macee kirjoitti:

        Mitä isoja muutoksia navigoinnissa muka on tapahtunut? Suomalaisille isoin apu on tullut kotimaisten karttadatojen ilmaisuudesta. Sen ansiosta esim. retkeilijällä on käytössään paljon paremmat kartat kuin mitä amerikkalaiset jättiyhtiöt pystyvät tarjoamaan. Ja vielä ilmaiseksi ja ilman mainoksia ja tietojen luovutuksia.

        No isona muutoksena voi pitää karttaplotterin yleistymistä. Jo yksi pitää mainita.

        Vai tollo voi enää ajaa kivelle. Tai kolaroida kauppalaivan kanssa.


      • LLHH---
        applix kirjoitti:

        "GoogleSeaMaps":
        Ikävä kyllä tuo Google Mapsin ansaintamalli ei kyllä toimi kovin hyvin merellä. En minä ainakaan vaihda satamaa, vaikka saisi dieseliä 10c halvemmalla naapurista.

        Hieman huolestuttaa tämä kehitys. Onneksi kivet pysyvät aika hyvin paikoillaan. Ja OpenSeaMap voi hyvinkin tulla suosituksi, kuten OpenStreetMapin kohdalla jo tapahtuu.

        Mielestani Googlen toimintamalli taas toimii erittain hyvin nimenomaan merella.

        Mikali Google SeaMapsissa on pelkastaan niiden vierassatamien tiedot, jotka ovat maksaneet suojelumaksua (tms.), on asia/kassavirta jo silla kuitattu. Edellyttaen siis, etta siella on kaikki merenkulullinen data (kivet/merkit/vaylat jne), mutta vierassatamien suhteen toimii markkinatalouden lait, en usko kenenkaan voivan kiukutella tasta toimintamallista...

        Et ehka valitse/vaihda vierassatamaa halvemman lopon perusteella, mutta kun sita toista vierassatamaa ei sitten nay kartassa ollenkaan...


      • Tyrnäväntorpedo
        LLHH--- kirjoitti:

        Mielestani Googlen toimintamalli taas toimii erittain hyvin nimenomaan merella.

        Mikali Google SeaMapsissa on pelkastaan niiden vierassatamien tiedot, jotka ovat maksaneet suojelumaksua (tms.), on asia/kassavirta jo silla kuitattu. Edellyttaen siis, etta siella on kaikki merenkulullinen data (kivet/merkit/vaylat jne), mutta vierassatamien suhteen toimii markkinatalouden lait, en usko kenenkaan voivan kiukutella tasta toimintamallista...

        Et ehka valitse/vaihda vierassatamaa halvemman lopon perusteella, mutta kun sita toista vierassatamaa ei sitten nay kartassa ollenkaan...

        En usko, että jos GoogleSeaMaps tulee, sitä tehtäisiin varatvasten huonommaksi kuin Google Maps, jossa näkyy kaikki paikat, joista Googlella on tietoa.
        Rahalla saa mapsissä paremman näkyvyyden, mutta jos siellä olisi vain maksetut, maps ei olisi niin kiinnostava.

        Jos asiaa katsoo sataman näkökulmasta, niin GoogleSeaMaps olisi paljon edullisempi mainostamispaikka kuin esimerkiksi lehti-ilmoittelu tai standi messuilla. Tämä olettaen, että hinnoittelu olsi sama.

        Tässä on paljon josseja, mutta mainostaminen on muuttunut paljon eikä sataman tai kenenkään muunkaan ole järkeä pysyä printissä, jos asiakkaat ovat netissä. Joka tapauksessa tekniikkaa hyväksi käyttävät saavat paremman näkyvyyden halvemmalla.

        Minua ainakin kiehtoo mahdollisuus nappia painamalla hakea avoinna olevaa ruokapaikkaa, huoltoasemaa, lunoonsatamaa, nähtävyyttä jne. lähistöltä.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        En usko, että jos GoogleSeaMaps tulee, sitä tehtäisiin varatvasten huonommaksi kuin Google Maps, jossa näkyy kaikki paikat, joista Googlella on tietoa.
        Rahalla saa mapsissä paremman näkyvyyden, mutta jos siellä olisi vain maksetut, maps ei olisi niin kiinnostava.

        Jos asiaa katsoo sataman näkökulmasta, niin GoogleSeaMaps olisi paljon edullisempi mainostamispaikka kuin esimerkiksi lehti-ilmoittelu tai standi messuilla. Tämä olettaen, että hinnoittelu olsi sama.

        Tässä on paljon josseja, mutta mainostaminen on muuttunut paljon eikä sataman tai kenenkään muunkaan ole järkeä pysyä printissä, jos asiakkaat ovat netissä. Joka tapauksessa tekniikkaa hyväksi käyttävät saavat paremman näkyvyyden halvemmalla.

        Minua ainakin kiehtoo mahdollisuus nappia painamalla hakea avoinna olevaa ruokapaikkaa, huoltoasemaa, lunoonsatamaa, nähtävyyttä jne. lähistöltä.

        Googlella on myös Google Earth, jossa ei ole mainoksia eikä maksa mitään. Karttasysteemeissä yksi juttu on se, että ne pitävät asiakkaat ekosysteemissä. Applella ei ole omaa merikarttasysteemiä, joten Google voisi heti erottua kilpailijastaan. Jotenkin en näe Applen tuollaiseen panostavan, ellei ole pakko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe