Veneen tuonti P-Amerikasta tai Kanadasta

IG32

Tutkiskelen mahdollisuuksia hankkia veneen tuolta, koskapa Euroopan markkinoilla ei Island Gypsy 32 tai Grand banks 32 veneitä paljoa ole myynnissä.
Nytpä sitten kaipaisin tietoa veneen tuonnista. Miten kuljetus, verotus, ce-merkintä, päästörajat, yms. Onko foorumilla joku joka on jo prosesin hoitanut ja kertoisi suurimmat miinat.

56

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipparissa oli vuosia sitten juttu tuollaisesta projektista. Eiköhän se heidän sivuiltaan löydy.

      • Ei.ihan.nappiin.taaskaan

        "Nytpä sitten kaipaisin tietoa veneen tuonnista. Miten kuljetus, verotus, ce-merkintä, päästörajat, yms. Onko foorumilla joku joka on jo prosesin hoitanut ja kertoisi suurimmat "


      • beikkulisti

        No osattiin ainakin neuvoa oikeaan suuntaan. Tällä foorumilla ei taida sellasia olla jotka olis ameriikoista veneitä tuoneet sitten kultaisen 80 luvun.


    • Napintakana

      Täysin nappiin oli vastaus. Minäkin muistan tuon lehtiartikkelin.

      • Joutotieto.nykyisellään

        Hienoa, siitä vaan ei taida enää hyötyä olla. Säädekset muuttuneet monilta osin.


      • Turhaa.viisastelit
        Joutotieto.nykyisellään kirjoitti:

        Hienoa, siitä vaan ei taida enää hyötyä olla. Säädekset muuttuneet monilta osin.

        Ei ne kovin paljoa ole muuttuneet ja varsinaiset prosessit on ennallaan. Päivitä tietosi.


      • Joutotieto.nykyisellään
        Turhaa.viisastelit kirjoitti:

        Ei ne kovin paljoa ole muuttuneet ja varsinaiset prosessit on ennallaan. Päivitä tietosi.

        Suosittelisin sinulle sitä päivitystä!!


    • IG32

      Täytyypi kaivella jostain tuo Kippari-lehti esiin. En ole lehden tilaaja joten täytynee erikseen tilata tuo artikkeli.

      • Silverton362

        Hiukan samaa pohdiskeltu jo pidemmän aikaa, ei löydy oikein sovinnolla EU-alueelta Silverton 362
        Noiden säädösten selvittäminen vaan on helvetillistä. Pariin kertaan olut yhtäydessä Usalaiseen firmaan joka on mainostanut hoitavansa alusta loppuun asti savotan, mutta vene on ostettava heiltä ja hinta tuntuu olevan aika kova yleiseen hintasoon nähden.


      • IG32

        Oletko kysellyt kotimaisilta palveluntarjoajilta tietoa kustannuksista? Nordic yacht works tai Vinces oy kenties?


      • Silverton362
        IG32 kirjoitti:

        Oletko kysellyt kotimaisilta palveluntarjoajilta tietoa kustannuksista? Nordic yacht works tai Vinces oy kenties?

        Molempiin lyhyt sähköpostiviesti, ja vastauksena molemmista aika samanlainen "riippuu mistä roikkuu ja roikkuuko ollenkaan" tyylillä oleva mitään sanomaton tarina.
        Toimenpiteet, jopa tieto olisi kai käynnistynyt vasta, kun olisi tehty toimeksiantosopimus ja maksut olisivat alkaneet pyöriä.


    • 01/2008 NÄKÖISLEHTI
      Kysy - Veneen tuonti USA:sta eli pitkähkö vastaus kysymyspalstalla, alkoi tuolloin: ei onnistu lyhyesti

      jos oltais nyt moottorivene.infossa, saisit liitetiedoston yksityisviestillä. mutta ei olla.

      • IG32

        Ei olla ei. En yleensä rekisteröidy palveluihin tietämättä mitä hyötyä rekisteröitymisestä on. Moottorivene.info väittää sivuillaan olevansa suomen suurin vneilyn keskustelupalsta, muttei tuo mitään väitteensä tueksi.
        Ja miksi tiedon pitäisi olla liitteenä yksityisviestissä?


      • IG32 kirjoitti:

        Ei olla ei. En yleensä rekisteröidy palveluihin tietämättä mitä hyötyä rekisteröitymisestä on. Moottorivene.info väittää sivuillaan olevansa suomen suurin vneilyn keskustelupalsta, muttei tuo mitään väitteensä tueksi.
        Ja miksi tiedon pitäisi olla liitteenä yksityisviestissä?

        jaa miksi, no jos se vaikka sattuis olemaan joku lehtiartikkeli... mutta aina vaan nälvitään. ja sitten sitä samaa liitettä voi katsoa joku muukin, jos on foorumilla.


    • ostamisenTuskaa

      Suosittelen kyllä katsastamaan hollanin, saksan ja Uk markkinat. Usa paateissa sähköt 110v on melkoinen riesa.

      Kyllä noita silloin tällöin on myynnissä ja kun markinnoille tulee on syytä toimia eikä ihmetellä palstoilla.

      Voit kysyä apua ja neuvoja Vinces firmalta...

      • IG32

        Kyllä mieluusti ostaisin EU.n sisältä, jos vain tarjontaa olisi. Hinta-laatusuhde vaan ei tunnu kohtaavan. Tuota 110v järjestelmää en tullut pohtineeksi.


      • osta.joku.toinen
        IG32 kirjoitti:

        Kyllä mieluusti ostaisin EU.n sisältä, jos vain tarjontaa olisi. Hinta-laatusuhde vaan ei tunnu kohtaavan. Tuota 110v järjestelmää en tullut pohtineeksi.

        Ei täällä Junttilassa saa veneitä valikoida. Täällä saa luvan tyytyä siihen mitä sattuu löytymään. SIKSI on laadittu pykäläviidakko ihmisten kiusaksi.


      • ostamisenTuskaa
        IG32 kirjoitti:

        Kyllä mieluusti ostaisin EU.n sisältä, jos vain tarjontaa olisi. Hinta-laatusuhde vaan ei tunnu kohtaavan. Tuota 110v järjestelmää en tullut pohtineeksi.

        Rahti US-Eurooppa joku Hampuri tai vastaava on ton kokoisille luokkaa 20000€-30000 ja lisää rahtia luokkaa 10000€ jollet itse hae sitä sieltä ajaen. Joten pientä kompensaatiota EU sisällä oleville veneille. Lisäksi saat maksaa ALV veneen hinta kaikesta muusta kuten rahdista Eu alueelle tulli. Hiukan säästät jos tullaat Saksasta sisään 19% alv siellä.

        Lisäksi tosiaan saattaa olla tuo epäilemäsi kone juttu, ellei ole ja tuskin on Eu sertifioitu kone päästömitauksineen...

        Itselläni US valmistettu vastaava vene joka CE sertifioitu jo tehtaan toimesta, koneella on omat CE paperit. Löysin oman veneeni Saksasta ja ajoin kotia pois. Hinnaltaan oli huomattavasti halvempi mitä US markkinoilla vastaavan ikäiset.

        Työtä ja pitkää mieltä se vaati, kun käy katsastamassa veneitä maailmalla. Itse lensin kolmekertaa Eu alueelle tutkimaan veneitä, ennen, kuin löysin "helmeni" joten varaudu myös budjetissasi tähän. Pienenä vinkkinä ei ne ole apteekin hintoja tuolla maailmalla, hyvällä sitkeällä neuvottelulla hinnat voi tulla rutkastikin alas sekä % ,että euroina.

        Itse ajaminenkin maksaa, sillä maileja tulee lyhimmillään esim. Saksa-Suomi luokkaa 600 kartat yms...lisäksi pitää olla munaa , tietoa ja taitoa navigoida ja mahdollisesti huoltaa venettä avomeriolosuhteissa...


      • Joakim1
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Rahti US-Eurooppa joku Hampuri tai vastaava on ton kokoisille luokkaa 20000€-30000 ja lisää rahtia luokkaa 10000€ jollet itse hae sitä sieltä ajaen. Joten pientä kompensaatiota EU sisällä oleville veneille. Lisäksi saat maksaa ALV veneen hinta kaikesta muusta kuten rahdista Eu alueelle tulli. Hiukan säästät jos tullaat Saksasta sisään 19% alv siellä.

        Lisäksi tosiaan saattaa olla tuo epäilemäsi kone juttu, ellei ole ja tuskin on Eu sertifioitu kone päästömitauksineen...

        Itselläni US valmistettu vastaava vene joka CE sertifioitu jo tehtaan toimesta, koneella on omat CE paperit. Löysin oman veneeni Saksasta ja ajoin kotia pois. Hinnaltaan oli huomattavasti halvempi mitä US markkinoilla vastaavan ikäiset.

        Työtä ja pitkää mieltä se vaati, kun käy katsastamassa veneitä maailmalla. Itse lensin kolmekertaa Eu alueelle tutkimaan veneitä, ennen, kuin löysin "helmeni" joten varaudu myös budjetissasi tähän. Pienenä vinkkinä ei ne ole apteekin hintoja tuolla maailmalla, hyvällä sitkeällä neuvottelulla hinnat voi tulla rutkastikin alas sekä % ,että euroina.

        Itse ajaminenkin maksaa, sillä maileja tulee lyhimmillään esim. Saksa-Suomi luokkaa 600 kartat yms...lisäksi pitää olla munaa , tietoa ja taitoa navigoida ja mahdollisesti huoltaa venettä avomeriolosuhteissa...

        Kulkeneuvoista ALV pitää aina maksaa käyttömaahan, joten ei voi maksaa Saksaan ellei vene jää sinne. Jos maksaa Saksaan, saattaa joutua maksamaan myös Suomeen ilman hyvitystä tai palautusta Saksaan maksetuista.


      • ostamisenTuskaa
        Joakim1 kirjoitti:

        Kulkeneuvoista ALV pitää aina maksaa käyttömaahan, joten ei voi maksaa Saksaan ellei vene jää sinne. Jos maksaa Saksaan, saattaa joutua maksamaan myös Suomeen ilman hyvitystä tai palautusta Saksaan maksetuista.

        No ei ainakaan omassa veneessä joka oli käytetty, kyllä se riitti suomen verottajalle, että todistettavasti veneestä oli kannettu yhteisövero toiseen EU maahan...

        EU: ulkopuolelta tuotaessa vero maksetaan tullauksen yhteydessä ja jos valitsee tullauspaikaksi Saksan vero maksetaan sielä, tätä porsaan reikää suomalaiset isommat maahantuoja yrittäjät käyttävät optimoidessa kassavirtoja.

        Voiko olla mahdollista, että sekoitat tietosi tapaukseen, että kulkuneuvo on uusi. Katso linkki
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48662/yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusval/

        Joka tapauksessa asioista pitää ottaa selvää, verottajalta tullilta yms...


      • Joakim1
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        No ei ainakaan omassa veneessä joka oli käytetty, kyllä se riitti suomen verottajalle, että todistettavasti veneestä oli kannettu yhteisövero toiseen EU maahan...

        EU: ulkopuolelta tuotaessa vero maksetaan tullauksen yhteydessä ja jos valitsee tullauspaikaksi Saksan vero maksetaan sielä, tätä porsaan reikää suomalaiset isommat maahantuoja yrittäjät käyttävät optimoidessa kassavirtoja.

        Voiko olla mahdollista, että sekoitat tietosi tapaukseen, että kulkuneuvo on uusi. Katso linkki
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48662/yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusval/

        Joka tapauksessa asioista pitää ottaa selvää, verottajalta tullilta yms...

        Kulkuneuvo on uusi verotusmielessä kun se tuodaan euhun.


      • ostamisenTuskaa
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        No ei ainakaan omassa veneessä joka oli käytetty, kyllä se riitti suomen verottajalle, että todistettavasti veneestä oli kannettu yhteisövero toiseen EU maahan...

        EU: ulkopuolelta tuotaessa vero maksetaan tullauksen yhteydessä ja jos valitsee tullauspaikaksi Saksan vero maksetaan sielä, tätä porsaan reikää suomalaiset isommat maahantuoja yrittäjät käyttävät optimoidessa kassavirtoja.

        Voiko olla mahdollista, että sekoitat tietosi tapaukseen, että kulkuneuvo on uusi. Katso linkki
        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48662/yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusval/

        Joka tapauksessa asioista pitää ottaa selvää, verottajalta tullilta yms...

        Kaivelin hieman ja asia on, niin kuin Joakim sanoi, mutta asiaan löytyy porsaan reikä joka selviää tästä verottajan näkökulmasta, se, että kannattaako pujaaminen on sitten jokaisen oma asia...

        O=porsaan reikä! Eli vene pitäisi rekisteröidä ja käyttää Saksassa tietyn aikaa ja tuntia :)

        "Oleellista on veneen uutuus. Verottajan kannalta vene on uusi, kun se on myyty enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran on otettu käyttöön tai sillä on ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia. Esimerkiksi kuusi kuukautta sitten käyttöön otettu, mutta vain 80 tuntia ajettu vene katsotaan edelleen uudeksi.

        Rekisteröitävä vene katsotaan otetuksi käyttöön sinä päivänä, kun se on rekisteröity. Jos vene ei vaadi rekisteröintiä, ratkaisevaa on ajankohta, jolloin vene on toimitettu ensimmäiselle ostajalle tai valmistaja/myyjä on ottanut sen esittelykäyttöön. Suomessa kaikki yli 7,5 metrin veneet on rekisteröitävä joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta."


      • Mebulus
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Rahti US-Eurooppa joku Hampuri tai vastaava on ton kokoisille luokkaa 20000€-30000 ja lisää rahtia luokkaa 10000€ jollet itse hae sitä sieltä ajaen. Joten pientä kompensaatiota EU sisällä oleville veneille. Lisäksi saat maksaa ALV veneen hinta kaikesta muusta kuten rahdista Eu alueelle tulli. Hiukan säästät jos tullaat Saksasta sisään 19% alv siellä.

        Lisäksi tosiaan saattaa olla tuo epäilemäsi kone juttu, ellei ole ja tuskin on Eu sertifioitu kone päästömitauksineen...

        Itselläni US valmistettu vastaava vene joka CE sertifioitu jo tehtaan toimesta, koneella on omat CE paperit. Löysin oman veneeni Saksasta ja ajoin kotia pois. Hinnaltaan oli huomattavasti halvempi mitä US markkinoilla vastaavan ikäiset.

        Työtä ja pitkää mieltä se vaati, kun käy katsastamassa veneitä maailmalla. Itse lensin kolmekertaa Eu alueelle tutkimaan veneitä, ennen, kuin löysin "helmeni" joten varaudu myös budjetissasi tähän. Pienenä vinkkinä ei ne ole apteekin hintoja tuolla maailmalla, hyvällä sitkeällä neuvottelulla hinnat voi tulla rutkastikin alas sekä % ,että euroina.

        Itse ajaminenkin maksaa, sillä maileja tulee lyhimmillään esim. Saksa-Suomi luokkaa 600 kartat yms...lisäksi pitää olla munaa , tietoa ja taitoa navigoida ja mahdollisesti huoltaa venettä avomeriolosuhteissa...

        Göteborgiin 14.000,- ja Suomeen 8.000,-
        Miten sinulla tuollaiset summat syntyivät?


      • ostamisenTuskaan
        Mebulus kirjoitti:

        Göteborgiin 14.000,- ja Suomeen 8.000,-
        Miten sinulla tuollaiset summat syntyivät?

        Tiedän yhden 34 jalkaisen trawlerin siirtyneen 4 vuotta sitten US-Amsterdam luokkaa 2-30000€.

        Oliko tuo hintasi GB32 tai IG32 rahti?

        Käsittääkseni noiden korkeus tuottaa tuskaa GB32 on kölistä flaikkarin tuuliohjaimeen 14,5 jalkaa ja ilman ohjainta jalka pois eli luokkaa 4,2-4,4metriä, siihen laivalavetti alle niin ei mahdu joka laivan ruumaan.

        Itse sain pari rahtitarjousta trawemunde -H:ki 17 000€ alus oli kyllä jonkin verran isompi ja korkeudesta kitistiin sielläkin vaikka oma on vain 3,45 kölistä korkeimpaan...


      • IG32 kirjoitti:

        Kyllä mieluusti ostaisin EU.n sisältä, jos vain tarjontaa olisi. Hinta-laatusuhde vaan ei tunnu kohtaavan. Tuota 110v järjestelmää en tullut pohtineeksi.

        Suojaerotusmuuntajalla ne veneen laitteet saa helposti pelaamaan vaikka ovat 110 V, lisäksi se erottaa veneen verkosta niin hyvin, että paras suoja galvaanisesti luulisin.


      • Mebulus
        ostamisenTuskaan kirjoitti:

        Tiedän yhden 34 jalkaisen trawlerin siirtyneen 4 vuotta sitten US-Amsterdam luokkaa 2-30000€.

        Oliko tuo hintasi GB32 tai IG32 rahti?

        Käsittääkseni noiden korkeus tuottaa tuskaa GB32 on kölistä flaikkarin tuuliohjaimeen 14,5 jalkaa ja ilman ohjainta jalka pois eli luokkaa 4,2-4,4metriä, siihen laivalavetti alle niin ei mahdu joka laivan ruumaan.

        Itse sain pari rahtitarjousta trawemunde -H:ki 17 000€ alus oli kyllä jonkin verran isompi ja korkeudesta kitistiin sielläkin vaikka oma on vain 3,45 kölistä korkeimpaan...

        Samaa kokoluokkaa, vajaat 2 vuotta sitten, korkeuskin oli 4.80 m. Göteborgista maantiekuljetus oli siksi hiukan hankalaa. Laivakuljetuksessa siitä ei ollut edes juttua sen kummemmin.


      • ontuvaSelite
        Mebulus kirjoitti:

        Samaa kokoluokkaa, vajaat 2 vuotta sitten, korkeuskin oli 4.80 m. Göteborgista maantiekuljetus oli siksi hiukan hankalaa. Laivakuljetuksessa siitä ei ollut edes juttua sen kummemmin.

        Miten maantiekuljetus Göteborg-Suomi onnistuu ilman laivausta, Haparannan kauttako ajoivat :) ?


      • Mebulus
        ontuvaSelite kirjoitti:

        Miten maantiekuljetus Göteborg-Suomi onnistuu ilman laivausta, Haparannan kauttako ajoivat :) ?

        Tuosta näköjään jäi pois, että Göteborgista Tukholmaan maantiekuljetus, josta veneen ajoimme kotiin.


      • IG32

      • ostamisenTuskaa
        IG32 kirjoitti:

        Tuttuja ovat nuo linkit.
        Ei kuitenkaan välttämättä edullisempia kuin suomessa.
        http://www.blueocean.fi/valitys/m1718/Grand_Banks_32.php

        En nyt oikein ymmärrä, hintaako ostamassa vai pidempiaikaista venettä perheelle. Taitaa jäädä unelmaksi sinulle, sorry!!!

        Ostat sitten jenkeistä, onnea matkaan ja edullisia kauppoja, mikä on sitten loppupeleissä lopullinen hinta jää nähtäväksi sinulle.


      • Silverton362
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, hintaako ostamassa vai pidempiaikaista venettä perheelle. Taitaa jäädä unelmaksi sinulle, sorry!!!

        Ostat sitten jenkeistä, onnea matkaan ja edullisia kauppoja, mikä on sitten loppupeleissä lopullinen hinta jää nähtäväksi sinulle.

        Ei pidempiaikaistakaan venettä perheelle ole syytä ostaa hintaan mihin hyvänsä.
        Siksi asiaa on selvitettävä, että tietää mitä on hankkinut ja mihin hintaan, ennen kuin maksun hetki koettaa.EU-maista hankittuna veneissä on useasti huomattavat tinkaus mahdollisuudet, varsinkin sellaisissa veneissä joista on ylitarjontaa. Valitettavasti aloittajan kaavailemat veneet eivät ole sellaisia, eikä ole tuo minunkaan haave vene.


      • IG32
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, hintaako ostamassa vai pidempiaikaista venettä perheelle. Taitaa jäädä unelmaksi sinulle, sorry!!!

        Ostat sitten jenkeistä, onnea matkaan ja edullisia kauppoja, mikä on sitten loppupeleissä lopullinen hinta jää nähtäväksi sinulle.

        Riittänee jos itse ymmärrän motiivini;)

        Se vaan menee niin, että jos pelimerkit ovat rajalliset niin täytyy katsella edullisempia ratkaisuja. Tämän vuoksi viestiketjun aloitin.
        Vaikuttaa kuitenkin siltä ettei kyseisenkaltaista paattia kannata tuottaa rapakon takaa, joten vaihtoehdoksi jäännee Eurooppa. Vaan eipä noita hyväkuntoisia GB/IG 32. sia ihan riesaksi asti markkinoilla ole. Tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan suomessa jo oleva vaikuttaisi parhaalta.


      • ostamisenTuskaa
        IG32 kirjoitti:

        Riittänee jos itse ymmärrän motiivini;)

        Se vaan menee niin, että jos pelimerkit ovat rajalliset niin täytyy katsella edullisempia ratkaisuja. Tämän vuoksi viestiketjun aloitin.
        Vaikuttaa kuitenkin siltä ettei kyseisenkaltaista paattia kannata tuottaa rapakon takaa, joten vaihtoehdoksi jäännee Eurooppa. Vaan eipä noita hyväkuntoisia GB/IG 32. sia ihan riesaksi asti markkinoilla ole. Tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan suomessa jo oleva vaikuttaisi parhaalta.

        Miksi sitten haluat brändin kärjestä ja maksat siitä. Katsele laajemminkin trawlereita GB ei mitenkään, niin ihmeellinen tai poikkeuksellisen laadukas varsinkaan hintaansa nähden. Ja jos raahaat jenkeistä jonkun tänne, niin ei se sijoitus tule olemaan. Malttia peliin, tutustut veneisiin ja osaat erottaa jyvät akanoista ja kun markkinoille tulee helmi isket kinni. Veneen myyminenkään ei ole helppoa, ostajia harvemmin on ikinä jonoksi, joten neuvottelu varaa on aina.

        Ja jos tuo suomessa oleva on ollut hyvällä pidolla, niin voi olla halvempi, kuin joku muu, johon saat uusia ja krjailla sitä sun tätä kymmensillä tuhansilla.

        GB:n heikot kohdat tiikikansi ja fe polttoaine tankit joihin kannatta suunnata katseet ulkopuolelta ja jos vain mahdollista myös sisäpuolelta, tankkien vaihto on aina edessä näissä. Isoja kalliita hommia. GB:n tiikikannet, ikkunan puitteet usein vuotavat, joten tiukkaa tarkastusta. Rauta tankit alkavat jossain kohtaa vuotaa ja maksaa hunajaa ja hikeä vaihtaa ne.

        Lisäksi sopeudu taloudellinen max nopeuteen n. 6,5-7,2s tuon jälkeen ja sitten alkaa diesel maistumaan...

        Hyvä hinnan tiputus tuossa kotimaisessa GB:ssä tiedätkö sen historiaa, missä päin oleillut ikänsä, on noita muutama tuotu Suomeenkin uutena joitain yksilöitä ja kokoja. volvo koneena vaikutaisi siltä, että olisi EU malli alun alkaen, jenkit eivät Volvoa olisi huolineet, vaan ford lehman, Cummin tai Cat. En tarkoita, että volvossa mitään vikaa, vaan jenkkien mielestä varaosat kallita ja muuta patriotismia...

        Tällä hetkellä voisit saada vieläkin puristettu hintaa sopivammaksi...tuo hinnan alennus kielii ostajien puutteesta...


    • Jonstress

      Järkyttävän näköinen lossi tuo Grand Banks ainakin. Ei ihme ettei noita täällä juuri näy. Onnea ja menestystä projektiin. Onpahan jotain kauhistelun ja hihittelyn aihetta rannoilla sitten.

      • GangBangs

        Maku asioita, mutta se miksi trawlereita on nihkeästi Suomessa on HINTA uutena, joka on hieman toista maata, kuin täällä tutuilla veneillä. Näkyy sitten myös jälleen myyntihinnoissa.

        GB on yksi arvostetuimmista rannikko risteilijöistä maailmalla, sanot sinä mitä tahansa ja huomaa, että et olet paljo liikkunut merellä ja rannoilla jos et ole vielä nähnyt näitä...


      • GangBangs kirjoitti:

        Maku asioita, mutta se miksi trawlereita on nihkeästi Suomessa on HINTA uutena, joka on hieman toista maata, kuin täällä tutuilla veneillä. Näkyy sitten myös jälleen myyntihinnoissa.

        GB on yksi arvostetuimmista rannikko risteilijöistä maailmalla, sanot sinä mitä tahansa ja huomaa, että et olet paljo liikkunut merellä ja rannoilla jos et ole vielä nähnyt näitä...

        Itsekin katsellin tuon tyyppisiä veneitä, kun edellinen kävi pieneksi :) Mutta 30-34 ft Trawler tyyppinen laite on loppujen lopuksi pirun ahdas sisätiloitaan. Kannella kulku on kyllä todella helppoa ja turvallista, mutta ne sisätilät kokoon nähden ovat onnettomia - juuri tuosta turvallisesta kannesta johtuen. Eikä niissä oikein sitä ulko oleskelutilaakaan ole, keikut niiden "kapeiden" kajuuttojen katoilla, ei ollut meidän juttu. Lähtökohtana kun viellä oli, ehdottomasti kaksi moottoria. Palsjon on tuon tyyppisiä tarjolla yhdellä moottorilla.


      • Omatuotantoa.käyntiin
        GangBangs kirjoitti:

        Maku asioita, mutta se miksi trawlereita on nihkeästi Suomessa on HINTA uutena, joka on hieman toista maata, kuin täällä tutuilla veneillä. Näkyy sitten myös jälleen myyntihinnoissa.

        GB on yksi arvostetuimmista rannikko risteilijöistä maailmalla, sanot sinä mitä tahansa ja huomaa, että et olet paljo liikkunut merellä ja rannoilla jos et ole vielä nähnyt näitä...

        Uutena noita ns. Trawlwer laatumerkkejä on tullut todella vähän Suomeen, lähinnä suuria 40 ft. on muutama miljonääri suomeen uutena tuottanut.


      • ostamisenTuskaa
        Sea_Ray kirjoitti:

        Itsekin katsellin tuon tyyppisiä veneitä, kun edellinen kävi pieneksi :) Mutta 30-34 ft Trawler tyyppinen laite on loppujen lopuksi pirun ahdas sisätiloitaan. Kannella kulku on kyllä todella helppoa ja turvallista, mutta ne sisätilät kokoon nähden ovat onnettomia - juuri tuosta turvallisesta kannesta johtuen. Eikä niissä oikein sitä ulko oleskelutilaakaan ole, keikut niiden "kapeiden" kajuuttojen katoilla, ei ollut meidän juttu. Lähtökohtana kun viellä oli, ehdottomasti kaksi moottoria. Palsjon on tuon tyyppisiä tarjolla yhdellä moottorilla.

        Itsellä juuri päinvastoin, vaihdoin 40 jalkaisen kaksimoottorisen yksimoottoriseen trawleriin, koska alkoi sapettamaan huolto ja polttoaine kustannukset. Manöövereissä oli hieman udelleen opittavaa, mutta kun olen oppinut hanskaakaan, sen en näe enää ongelmana. Lisukkeena keula peräpotkuri, mutta olen sinut ilman niitäkin, kun tekniikka hallussa

        Huollan konetta ja laitteistoa asianmukaisesti, joten en pelkää koneen jättävän merelle.

        Tänä kautena tuli n. 2700nm ja 350 tuntia trawleroitua Itämerellä, mukavinta oli rutkasti vähentynyt polttoaine kulutus huoltokulut puolittui...

        Pohja ratkaisut ovat makuu asioita ja itsellä hieman erilainen ratkaisu, joten siitä ei sen ennenpä...


      • Paljas..tavaa
        ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Itsellä juuri päinvastoin, vaihdoin 40 jalkaisen kaksimoottorisen yksimoottoriseen trawleriin, koska alkoi sapettamaan huolto ja polttoaine kustannukset. Manöövereissä oli hieman udelleen opittavaa, mutta kun olen oppinut hanskaakaan, sen en näe enää ongelmana. Lisukkeena keula peräpotkuri, mutta olen sinut ilman niitäkin, kun tekniikka hallussa

        Huollan konetta ja laitteistoa asianmukaisesti, joten en pelkää koneen jättävän merelle.

        Tänä kautena tuli n. 2700nm ja 350 tuntia trawleroitua Itämerellä, mukavinta oli rutkasti vähentynyt polttoaine kulutus huoltokulut puolittui...

        Pohja ratkaisut ovat makuu asioita ja itsellä hieman erilainen ratkaisu, joten siitä ei sen ennenpä...

        Taitaa olla nyt mennyt hiukan trollaamiseksi, useammallakin nikillä ..


      • ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Itsellä juuri päinvastoin, vaihdoin 40 jalkaisen kaksimoottorisen yksimoottoriseen trawleriin, koska alkoi sapettamaan huolto ja polttoaine kustannukset. Manöövereissä oli hieman udelleen opittavaa, mutta kun olen oppinut hanskaakaan, sen en näe enää ongelmana. Lisukkeena keula peräpotkuri, mutta olen sinut ilman niitäkin, kun tekniikka hallussa

        Huollan konetta ja laitteistoa asianmukaisesti, joten en pelkää koneen jättävän merelle.

        Tänä kautena tuli n. 2700nm ja 350 tuntia trawleroitua Itämerellä, mukavinta oli rutkasti vähentynyt polttoaine kulutus huoltokulut puolittui...

        Pohja ratkaisut ovat makuu asioita ja itsellä hieman erilainen ratkaisu, joten siitä ei sen ennenpä...

        En tiedä millainen 40 ft. vene sinulla on ollut, mutta meillä kun käytetään matkanopeutena n. 7-8 solmua, polttoainekulutus on niin minimaalista, ettei sillä ole mitään merkitystä. Huollot tietystikin tuplakulu, mutta se säästyy polttoaineissa. Mainittakoot viellä että moottoreina 2 x Volvo dieselit akseleilla.


      • ostamisenTuskaa
        Sea_Ray kirjoitti:

        En tiedä millainen 40 ft. vene sinulla on ollut, mutta meillä kun käytetään matkanopeutena n. 7-8 solmua, polttoainekulutus on niin minimaalista, ettei sillä ole mitään merkitystä. Huollot tietystikin tuplakulu, mutta se säästyy polttoaineissa. Mainittakoot viellä että moottoreina 2 x Volvo dieselit akseleilla.

        Katsoin SR 40" polttoaine taloutta. 7,4 kn- 1,9l/nm ja 8,3kn-2,5l/nm ja liussa 25kn-5,3l/nm
        Lähde (boatTest)

        Jos olisit reissannut 2700nm 7,4kn olisi dieseliä mennyt 5130l * 1,5€/l=7695€

        Trawlerini kulutta 7,5 kn nopeudella 0,74l/nm * 2700=1998l*1,5€=2997€
        Kulutus koneen kulutusmittarista ja tankatusta polttoaineesta kauden aikana suuntaa antavasti, sillä tuon 2700nm kulutus ollut 1721l sekalaisilla nopeuksilla keskiarvona 0,63l/nm

        Erotus trawlerin hyväksi polttoaine taloudessa 4698€ itselleni kohtuu pinkka €, toisille tietysti merkityksetön raha, itsellä vielä "pieni vihreä" aate. Kulutus ero johtunee täysin eri periaatteella suunnitellusta pohjan muodoista ja pituus/leveys suhteista, painolla ei vielä suurta merkitystä runko nopeuksilla ajaessa.

        P.S trawler veneidenkin kulutuksessa isoja eroja


      • ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Katsoin SR 40" polttoaine taloutta. 7,4 kn- 1,9l/nm ja 8,3kn-2,5l/nm ja liussa 25kn-5,3l/nm
        Lähde (boatTest)

        Jos olisit reissannut 2700nm 7,4kn olisi dieseliä mennyt 5130l * 1,5€/l=7695€

        Trawlerini kulutta 7,5 kn nopeudella 0,74l/nm * 2700=1998l*1,5€=2997€
        Kulutus koneen kulutusmittarista ja tankatusta polttoaineesta kauden aikana suuntaa antavasti, sillä tuon 2700nm kulutus ollut 1721l sekalaisilla nopeuksilla keskiarvona 0,63l/nm

        Erotus trawlerin hyväksi polttoaine taloudessa 4698€ itselleni kohtuu pinkka €, toisille tietysti merkityksetön raha, itsellä vielä "pieni vihreä" aate. Kulutus ero johtunee täysin eri periaatteella suunnitellusta pohjan muodoista ja pituus/leveys suhteista, painolla ei vielä suurta merkitystä runko nopeuksilla ajaessa.

        P.S trawler veneidenkin kulutuksessa isoja eroja

        Sinulla siis oli tuollainen Sea Ray ? Mikä malli se sitten oli ? Hienoa että sait tuollaisen positiivisen tuloksen valinnallasi.

        Kerroin kuitenkin oman veneeni ja omasta valinnastani/kokemuksestani, sen lisäksi että vaatimiemme tilojen, moottorien lukumäärän lisäksi, meillä on käytössä nopeusalueet aina 26 solmuun matkanopeuteen asti.

        Meille nuo olivat oleellisia ja tärkeitä asioita. Kulutus tosiaan noilla matelu nopeuksilla meillä lähes puolet pienempää.


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Sinulla siis oli tuollainen Sea Ray ? Mikä malli se sitten oli ? Hienoa että sait tuollaisen positiivisen tuloksen valinnallasi.

        Kerroin kuitenkin oman veneeni ja omasta valinnastani/kokemuksestani, sen lisäksi että vaatimiemme tilojen, moottorien lukumäärän lisäksi, meillä on käytössä nopeusalueet aina 26 solmuun matkanopeuteen asti.

        Meille nuo olivat oleellisia ja tärkeitä asioita. Kulutus tosiaan noilla matelu nopeuksilla meillä lähes puolet pienempää.

        Jäi pois, että meillä 32 ft. vene, jossa tupla Volvo dieselit. Asuintilat suuremmat kuin 36 ft Trawlereissa joita katselimme muutamia ennen tämän hankintaa.


      • ostamisenTuskaa
        Sea_Ray kirjoitti:

        Jäi pois, että meillä 32 ft. vene, jossa tupla Volvo dieselit. Asuintilat suuremmat kuin 36 ft Trawlereissa joita katselimme muutamia ennen tämän hankintaa.

        Nyt ymmärrän paremmin tuon kulutus asian josta mainitsit, jostain syystä mielsin sinullakin olevan n.40".

        Ei ollut SR vaan tuo oli vain esimerkki. Itselläni oli eurooppalainen fly bridge ja haaveilin saman kokoisesta trawlerista jossa tilat meille paremmat pidempiä matkoja varten, myös kaikki tankit tukevat tätä, lisäksi nuo muuttuvat €/nm ja vielä turvallisuus ja merikelpoisuus avoimilla merillä pahemmalla kelillä parantui,

        Jokaiselle on omia tarpeita ja toiveita täyttäviä venemalleja joten hyvä, että löysitte sopivan teille. Sundanser on mukava vene jolla pärjää mukavasti saaristossamme ja lyhemmillä avomeri ylityksillä sopivassa aallokossa. Kivat ulkotilat ja kodikas pesä kannen alla pimennossa. Tuon kokoinen SR akselivedolla on aika harvinainen vai onko se V-vaihteella?

        Jos sinulla 32 jalkaa vesilinja, niin max teoreettinen hidas nopeus sinulla 7,5s ja jos haluat mennä taloudellisesti, niin 6,5-7s. 8 solmulla kulutuksella pääset jo liukunopeutta 22 solmua...


      • ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Nyt ymmärrän paremmin tuon kulutus asian josta mainitsit, jostain syystä mielsin sinullakin olevan n.40".

        Ei ollut SR vaan tuo oli vain esimerkki. Itselläni oli eurooppalainen fly bridge ja haaveilin saman kokoisesta trawlerista jossa tilat meille paremmat pidempiä matkoja varten, myös kaikki tankit tukevat tätä, lisäksi nuo muuttuvat €/nm ja vielä turvallisuus ja merikelpoisuus avoimilla merillä pahemmalla kelillä parantui,

        Jokaiselle on omia tarpeita ja toiveita täyttäviä venemalleja joten hyvä, että löysitte sopivan teille. Sundanser on mukava vene jolla pärjää mukavasti saaristossamme ja lyhemmillä avomeri ylityksillä sopivassa aallokossa. Kivat ulkotilat ja kodikas pesä kannen alla pimennossa. Tuon kokoinen SR akselivedolla on aika harvinainen vai onko se V-vaihteella?

        Jos sinulla 32 jalkaa vesilinja, niin max teoreettinen hidas nopeus sinulla 7,5s ja jos haluat mennä taloudellisesti, niin 6,5-7s. 8 solmulla kulutuksella pääset jo liukunopeutta 22 solmua...

        Ei 40´ eikä Sundancer. Sea Ray kyllä, vanha sellainen Sedan Bridge ja tuo n. 32 ft on LOA. ja se on suoralla akselilla, harvinainenkin tämä kyllä on.
        Tosiaan sisätilat huimat, ja se oleellinen asia meillä oli noiden muitten lisäksi, että oleskelutila, siis salonki on sellaisella tasolla josta näkee ulos ylempänä kuin laitotasosta.
        Trawlerit joita katselimme, eivät tarjonneet näitä ominaisuuksia, ja lisäksi on sitten ns. paskakelillä tuo nopeusreservi.


      • Sea_Ray kirjoitti:

        Ei 40´ eikä Sundancer. Sea Ray kyllä, vanha sellainen Sedan Bridge ja tuo n. 32 ft on LOA. ja se on suoralla akselilla, harvinainenkin tämä kyllä on.
        Tosiaan sisätilat huimat, ja se oleellinen asia meillä oli noiden muitten lisäksi, että oleskelutila, siis salonki on sellaisella tasolla josta näkee ulos ylempänä kuin laitotasosta.
        Trawlerit joita katselimme, eivät tarjonneet näitä ominaisuuksia, ja lisäksi on sitten ns. paskakelillä tuo nopeusreservi.

        Tuo "laitotasohan" on siis laituritasosta ;)


      • ostamisenTuskaa
        Sea_Ray kirjoitti:

        Tuo "laitotasohan" on siis laituritasosta ;)

        Juu, tiedänkin mahdollisen mallin, tutulla oli joskus tällainen SR KAMD koneilla vuosimalli jotain 90 luvun kieppeillä n. -5v. Muistaakseni vene oli poikkeuksellisen leveä tässä pituus luokassaan, olisiko ollut n.3,7m, joten tilavuutta ja asuttavuutta löytyy. Muistaakseni siinä oli v-drive kulma vaihteet akseleilla?


      • ostamisenTuskaa kirjoitti:

        Juu, tiedänkin mahdollisen mallin, tutulla oli joskus tällainen SR KAMD koneilla vuosimalli jotain 90 luvun kieppeillä n. -5v. Muistaakseni vene oli poikkeuksellisen leveä tässä pituus luokassaan, olisiko ollut n.3,7m, joten tilavuutta ja asuttavuutta löytyy. Muistaakseni siinä oli v-drive kulma vaihteet akseleilla?

        Kyllä tässä on koneet 2000-luvulta ja ihan on suorat akselit. Leveys 12 ft.


    • halpaHalvin
      • ostamisenTuskaa

        Välittäjän sivut ovat informatiivisemmat 80 kuvaa ja muita tarkempia tietoja. Katsoin kuvat läpi jotain pientä laitettavaa löytyy ja konehuonetta ja pilssiä kannattaisi ehdottomasti siivota. Hinta laatu kuvien perusteella ok ja saa varmasti vielä hiukan tingattua.

        Välttäjä tunnettu ja laaja ketju Boatshed, olen ostanut yhden veneen heidän Essex:In välittäjän kautta ja kaikki prosessit menivät hienosti. Vene laivattiin Turkuun sieltä oli ainakin silloin kerran viikossa mann lines roro reitti.

        http://www.boatshed.com/island_gypsy_32-boat-231533.html

        Lisäksi sivulla vilahti toinen mielenkiintoinen saman kokoinen, mutta asuttavampi?

        http://www.boatshed.com/corvette_320-boat-234211.html

        P.S. sinun pitää rekisteröityä, jotta kaikki kuvat nähtävissä isoina.


    • Sarvikuonolandia

      Mitähän jos ottaisit yhteistyökumppaniksesi jonkin firman Saksa, Hollanti, UK linjalta ja antaisit heidän hoitaa tuonnin jenkeistä EU alueelle. Noissa sivistysvaltioissa homma vielä toimii, toisin kuin täällä byrokratiassa. Kun paatti on saatu EU-alueelle kunnialla, on sen jälkeen paljon helpompi rasti saada se tänne.

    • SeppalanPena

      Voi kiesus tuota amerikaanojen venemuotia. En laisinkaan ihmettele miksi noita ei täällä näy. Euroopassa on sentään vielä vähän silmää ja tyylitajua :D

      • Kaasalaisen.Kake

        Nii, kyll Litsalainen ite tehtynä on jotain.


      • siksienpurjehdi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe