Vieläkö teillä on oikeita kelloja?

Rannekelloja, herätyskelloja, seinäkelloja, kaappikelloja, vai tuijotatteko vaan näyttöjä.
Luin juuri, että arvokellot menee hyvin kaupaksi ja maksavat tietysti maltaita.
Onko teillä muistoja kelloista, kelloihin liittyviä tarinoita kenties.
Itselläni on kaunis siro rannekello, joka oli monta vuotta laatikossa, kunnes ostin siihen uuden patterin ja käytän sitä toisinaan.
Sain sen äidiltä lahjaksi, kun täytin 40v. Kello maksoi siihen aikaan n.900mk.
Helpompi katsoa aika ranteesta, kun kaivaa kännykkä.

83

1259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä löytyy kaikenlaisia viisarikelloja, jopa iso perintö kaappikello. Rannekellon käytöstä luovuin opiskeluaikoina 35 vuotta sitten, enkä tähän päivään saakka ole sellaista pitänyt. Olen huomannut kelloja olevan joka paikassa työpaikalla, kaupoissa ja kulkuvälineissä, joten minun ei tarvitse kantaa sellaista mukanani.

• Tuo kaappikello on jotenkin aina kiehtonut minua. Tiedätkö kuinka vanha tuo kellosi on ja mistä peräisin?

• eppu2 kirjoitti:

Tuo kaappikello on jotenkin aina kiehtonut minua. Tiedätkö kuinka vanha tuo kellosi on ja mistä peräisin?

Kyllä tiedän sen tarinan oikein hyvin. Isäni oli puuseppä ammatiltaan ja hän on tehnyt sen opinnäytetyönään vuonna 1957. Eli ei se ole vielä kovin vanha, mutta tunnearvo on suuri ja toivottavasti poikani ottaa sen aikoinaan vastaan.

• mennäporvooseen kirjoitti:

Kyllä tiedän sen tarinan oikein hyvin. Isäni oli puuseppä ammatiltaan ja hän on tehnyt sen opinnäytetyönään vuonna 1957. Eli ei se ole vielä kovin vanha, mutta tunnearvo on suuri ja toivottavasti poikani ottaa sen aikoinaan vastaan.

Ihana perintö. Minun äitini on virkannut minulle aikoinaan nuorempana parisängynpeitteen ja vaikka se nyt ei olekaan käytössä, se on visusti tallessa ja tyttäreni on luvannut ottaa sen jatkossa perintönä, en usko että pojat sitä niin arvostavat.

• siilenämää kirjoitti:

Ihana perintö. Minun äitini on virkannut minulle aikoinaan nuorempana parisängynpeitteen ja vaikka se nyt ei olekaan käytössä, se on visusti tallessa ja tyttäreni on luvannut ottaa sen jatkossa perintönä, en usko että pojat sitä niin arvostavat.

minullakin on äitini virkkaama parisängynpeitto. tallessa myös visusti, vaikka ei käytössä. minä virkkasin sitä vielä myöhemmin suuremmaksi kun hankittiin leveämpi sänky.

• Näköjään muistat tarinani kellostani.
      Tuolta muutaman päivän takaa.
      Silloin kun siirreltiin.
      Osaltani kelloista saa lukea sieltä.
      Hieno idea.
      Eikö vain olekin?

H.

• Tämä aihe putkahti mieleeni jo kesällä mökillä ollessani, valitan, mitään tekemistä sillä ei ole Sinun juttesi kanssa.

• Nikita.Nimistö

Ei ole käytössä kuin seinäkello. Jossain laatikon pohjalla on pari rannekellojen raatoa.

• 60-luvulla oli suosittuja Valmetin seinäkellot.
        Tuumin tuossa itsekseni, että vieläköhän kellään on käkikelloa toiminnassa.

• Käkikellokin

on ja myös rannekello. Se käkikello on kyllä paristokäyttöinen ja sveitsistä tuotu mulle lahjaksi. Käki saa kyllä olla hiljaa, kun sellainen mahdollisuus siinä on, Ettei turhaan herättele kevät/kesä aamuisin. Pimeällä se on visusti hiljaa.
        Mutta rannekellosta en taida koskaan luopua, En jaksa aina kaivella kännyä esiin, jos tulee aikatiedon jano.

• Käkikellokin kirjoitti:

on ja myös rannekello. Se käkikello on kyllä paristokäyttöinen ja sveitsistä tuotu mulle lahjaksi. Käki saa kyllä olla hiljaa, kun sellainen mahdollisuus siinä on, Ettei turhaan herättele kevät/kesä aamuisin. Pimeällä se on visusti hiljaa.
        Mutta rannekellosta en taida koskaan luopua, En jaksa aina kaivella kännyä esiin, jos tulee aikatiedon jano.

Oletkin eka, joka kertoo käkikellon olevan.
        Mulla on mökilläkin känny usein sisällä, kun oon ulkosalla tai jossain laukussa tai repussa tai taskussa tai toisessa mökissä, silloin kyllä rannekello on hyvä, se kun on aina lähellä, ei tarvi, kun kerran päivässä ranteeseen laittaa.
        Useamman kerran ole toisten puhelimella etsinyt omani.

• Rannekelloja on mutta en ole enää vuosiin jos en vuosikymmeniin pitänyt. Senäkelloja on peritty ja itse ostettuja.

• Rannekellot jäivät käytöstä monilla, niinkuin itsellänikin, kännykän astuessa kuvaan.
        Mainitsit tuon virkatun peitteen tuolla ylenpänä.
        Itsekin ole virkannut yhden. Nyt on sänkyni päällä sisreni aikoinaan virkkaama.

• ö-Öö

Seinäkello

Tosin kesäajassa vielä, lisäksi jätättää. Mökillä myös, taitaa patteri olla loppu. Kelloja tosiaan jokapaikassa, kaikilla kännykätkin, ne aina ajassa. Seinäkelloon tottunut. On sveitsiläinen rannekello, lähinnä pukukellona, harvemmin käyttöä.

Olihan net kellot pitkään hyvin tärkeitä ja arvokkaitakin. Nykyisin ei niinkään tärkeitä, arvokkaita voi toki edelleen olla. Multa muuten aikanaan ryöstetty kello ranteesta, sekin yks syy, miks en käytä rannekelloa.

Hupaisinta, en nykyisin oikeastaan edes tarvitse kelloa mihinkään, muutaman kerran vuodessa ehkä jokin kelloaikataulu. Tokikin sen verran, että kun kauppaan lähdössä, kesäisin tulee tarkistettua, onko yö, vaiko päivä. Ja jos telkkari auki kyllä sen hokaa, jos alkaa uutiset.

=DW=

• Mökillä ulkoseinällä olen pitänyt kesäisin kelloa. Tuuli pudotti sen toissakesänä ja se meni rikki.
        Ostin keväällä uuden, semmoisen muutaman euron kellon. Se jätätti tunnin, vaihdoin patteri ei mitään hyötyä.
        Meinasin jo heittää roskiin, kun huomasin, että koneisto oli kääntynyt vinoon, käänsin suoraan ja laitoin kellon takaisin naulaan, sen jälkeen käynyt aikaa.

Lehdestä luin, että Rolexin sporttimallin kellon hinta tuplaantunut 10 vuodessa.

• flegmaatti

Normaalit viisarein varustetut aikaraudat ranteissa, pöydillä ja seinillä.
      Laadut vaihtelevat kiinalaisesta vieteriviritteisestä herätyskellosta Viipurista 1911v ostettuun, seinällä raksuttavaan, saksalaiseen kaappikelloon.
      Vaimolla on sähköinen, viisarinäytöllä varustettu herättäjä.
      Kun siirryin 57 vuotisena putkeen niin jätin rannekellon pöydälle. Pukeudun siihen poikkeustilanteissa.

• No monenmoista kelloa teillä.
        Itsellä oli joskus sellainen vedettävä herästyskello, jossa päällä ne ´´nuijat´´ jotka sai aikaan hitonmoisen metelin. Kyllä heräsi.
        Nuo digikellot ovat vallanneet alaa kellojen maailmassa.

• flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

No monenmoista kelloa teillä.
        Itsellä oli joskus sellainen vedettävä herästyskello, jossa päällä ne ´´nuijat´´ jotka sai aikaan hitonmoisen metelin. Kyllä heräsi.
        Nuo digikellot ovat vallanneet alaa kellojen maailmassa.

Hankin tuon rämisevän kiinalaisen 90-luvulla kun usean vuoden ajan jouduin lähtemään puutteen torjuntaan maanantai aamuisin vaihdellen klo 3 - 5:n välillä. Vaomi ei enää tuossa vaiheessa keittänyt aamupuuroa ja kahvia. Ennen rämisijän hankkimista hakkasi kyynärpäällä kylkeeni sanoen "ukko, liikkeelle siitä"! Siun pittää lähtee.

• Jouduin palaamaan ulkoa takaisin lähtöruutuun putsaushommiin, sellaista se on noiden lasten kanssa.
      Se oli seliseli-osuus.

Mutta kelloista, sain muutama joulu sitten lahjaksi auringonvalolla itsensä lataavan rannekellon, ei tarvitse pattereita. Tykkään, helpompi vilkaista kellonaikaa rannekellosta, kuin kaivaa kännykkä esiin.
      Keittiön seinäkellon sain vanhemmilta, kun täytin 30v. hyvin on raksuttanut jo 34 vuotta.
      Tuvan seinällä on koristeena ihana vanha kello, punnukset ja kauniisti maalattu.
      Kaappikello olisi kiva tai heiluriseinäkello.

• Varmaan ihana tuo punnuskello.
        Tuo auringonvalolla lataantuva kello on minulle uutta. Satutko tietämään missä valmistettu?

• Auringonvalokello ihana, jos vielä jostain saisi sitä auringonvaloa :).

• siilenämää kirjoitti:

Auringonvalokello ihana, jos vielä jostain saisi sitä auringonvaloa :).

Täällä paistaa ihan siniseltä taivaalta.
        Katson tässä toisella silmällä tuota kotimaista vanhaa filmiä, sitten ajattelin kävellä kauppaan.

• eppu2 kirjoitti:

Täällä paistaa ihan siniseltä taivaalta.
        Katson tässä toisella silmällä tuota kotimaista vanhaa filmiä, sitten ajattelin kävellä kauppaan.

Täälläkin paistaa nyt. Viime kesä ei ollut oikein aurinkoinen näillä korkeuksilla. Ois varmaan kello jätättänyt :).

• eppu2 kirjoitti:

Varmaan ihana tuo punnuskello.
        Tuo auringonvalolla lataantuva kello on minulle uutta. Satutko tietämään missä valmistettu?

Merkiltään on Citizen Ecodrive ja taitaa olla Japanissa tehty, ainakin takakannessa maan nimi mainitaan.
        Latautuu myös tähän vuodenaikaan, vaikka ei ikkunalla olisikaan. Joskus jätättää päivämäärässä yhden päivän, mutta kello pysyy oikeassa ajassa.

• Nykyisin on näitä älyrannekelloja, joissa on myös puhelinominaisuus.

• 1eero

Aha, älyän ajan puhelimen näytöstä senverran älyä on muistaakseni rannekello on piironkin laatikossa jota en ole käyttänyt vuosiin, pari seinäkelloa patterilla ilman älyä.

• 1eero kirjoitti:

Aha, älyän ajan puhelimen näytöstä senverran älyä on muistaakseni rannekello on piironkin laatikossa jota en ole käyttänyt vuosiin, pari seinäkelloa patterilla ilman älyä.

Etkös sinä sanonut olleesi joku kultaseppä? Näin muistelen. Saitkos kelloista ja tikityksistä tarpeeksi töissä?

• 1eero
        siilenämää kirjoitti:

Etkös sinä sanonut olleesi joku kultaseppä? Näin muistelen. Saitkos kelloista ja tikityksistä tarpeeksi töissä?

Joo, en kelloseppä olin kelloliikkeessä peruskoulun jäkeen noin vuoden ennenkuin läksin kultaseppäkouluun, siihen aikaan kellot käsinvedettäviä.

• 1eero kirjoitti:

Joo, en kelloseppä olin kelloliikkeessä peruskoulun jäkeen noin vuoden ennenkuin läksin kultaseppäkouluun, siihen aikaan kellot käsinvedettäviä.

Oi noita aikoja. Minulla on seinällä vedettävä seinäkello, perinnöksi saatu, On niin kovaäänine tikuttaja että laitoin seisomaan, en saanut nukuttua sen heilurin nakutukselta enkä tottunut siihen vaikka kuinka yritin. Harmi sinänsä, pysyi ajassa.

• mimmimum-..mi

Minä en saanut unta äitini luona...kun huoneessa jossa nukuin oli seinäkello joka sanoi aina pum..pum ..pum....sitten kun kello oli jo 11 ja alkoi tulla yksitoista pumia niin vaiensin sen heilurista ....ei jaksanut odottaa 12pumpummia.

• vaihtoehtoseisonta

sitten toisin päin, miehillä vastaavasti, kun seisoo, eivät saa nukutuksi

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Minä en saanut unta äitini luona...kun huoneessa jossa nukuin oli seinäkello joka sanoi aina pum..pum ..pum....sitten kun kello oli jo 11 ja alkoi tulla yksitoista pumia niin vaiensin sen heilurista ....ei jaksanut odottaa 12pumpummia.

Minun äidilläni samanlainen kello, suosiolla pysäytän sen kun olen siellä yötä.

• vaihtoehtoseisonta kirjoitti:

sitten toisin päin, miehillä vastaavasti, kun seisoo, eivät saa nukutuksi

Kylmä suihku auttaa.

• 1eero kirjoitti:

Eikös se tuo kultasepänkin homma ole aikamoista tarkkuutta vaativaa, luulisin?

• 1eero
        eppu2 kirjoitti:

Eikös se tuo kultasepänkin homma ole aikamoista tarkkuutta vaativaa, luulisin?

Sekä että, joutu siinä alasimellä takomaan pajavasaralla että luupilla tiirailemaan kun silmät ei riittäny.

• mimmimum-..mi

Pojalla on tuo älykello...en ole tarkemmin tutustunut toimintoihin... Laatikosta löytyy kaksi hylättyä rannekelloa..kylläkin toimivia... tykkäsin joskus rannekellostani johon ei tarvinnut pattereita.. vaan latautui liikkeestä....
      Kaksi kelloa jossa digi näyttö... toinen yöpöydällä .. toinen keittiössä.. Yksi "kaappikello" .....kaapissa oleva kullanvärinen heilurikello...nyt muistin sen..Harvoin sitä tarvii aivan sekunnilleen aikaa....juna-aikataulut on kyllä tehty minuutilleen.. esim. 14.43....

• Ei ole minun nuorisoni vielä mitään älykellosta virkanneet, kai sekin aika tulee.
        Näin, kun eläkkeellä on, ei sen ajan yleensä ole niin tarkkaa.
        Silloin vaan, jos on joku aika tilattuna jonnekin.
        Noita ´´laatikkokelloja´´ minullakin on jokunen, myös edesmenneiltä jääneitä.

• Kelloja on joka lähtöön, rannekelloja, seinäkelloja ja kaappikello. Mihinkään en lähde ilman että on kello ranteessani. Sen sijaan puhelinta kannan laiskasti mukanani, minun ei tarvitse olla aina tavoitettavissa. Saan siitä toisinaan sapiskaa läheisiltäni.

Ja sitten on yksi aivan erityinen kello, nahkakuorinen, hieno, vedettävä matkaherätyskello. Siihen liittyy tarina. Olimme työtovereitteni kanssa juhlimassa jonkin tilaisuuden jälkeen kaupunkimme hienoimman ravintolan yökerhossa. Minut haki tanssimaan eräs herrasmies. Tanssin loputtua hän saattoi minut takaisin pöytäämme ja sanoi. "Tiedän, että naiselle tanssiminen humalaisen miehen kanssa ei ole mikään ilo. Kiitos, että suostuitte." Ja hän otti taskustaan pienen paketin, ja pani sen pöydälle eteeni, kumarsi ja poistui. Kun sitten hämilläni avasin sen paketin, siellä oli se hieno kello. Myöhemmin sain kuulla, että kaupungissamme oli ollut sinä päivänä valtakunnallinen kello- ja kultakauppiaiden liiton vuosikokous, ja he olivat olleet illallisella tässä ravintolassa. Hauska muisto vuosikymmenten takaa.

• Ihanan tarina, ei ihme, että tunnet kellon olevan erityinen, sitä se todella on.
        Tuo mies oli todellinen herrasmies.

• Minä taidan ostaa kohta dementiakellon.

• Hyvä-valinta

S u o s i t t e l en.

• Hyvä-valinta kirjoitti:

S u o s i t t e l en.

Ne ovat vaan aika kalliita.

• Taikuritässä

Käytän rannekelloa päivityäin merkiltään Fossil, ei mikään erityinen, mutta iso näyttö. Sitten on 3 seinäkelloa ja vanhempia vedettäviä rannekelloja, joita pidän vain erityistilaisuuksissa, muistosellaisia.
        Mummolassa oli käpykello siis punnukset. Minusta sen ääni oli rauhoittava ja sopi tuvan tunnelmaan. Niin ne punnukset olivat kävynmuotoisia.
        Minusta se piti aika-ajoin "viritellä"..

• Taikuritässä kirjoitti:

Käytän rannekelloa päivityäin merkiltään Fossil, ei mikään erityinen, mutta iso näyttö. Sitten on 3 seinäkelloa ja vanhempia vedettäviä rannekelloja, joita pidän vain erityistilaisuuksissa, muistosellaisia.
        Mummolassa oli käpykello siis punnukset. Minusta sen ääni oli rauhoittava ja sopi tuvan tunnelmaan. Niin ne punnukset olivat kävynmuotoisia.
        Minusta se piti aika-ajoin "viritellä"..

Tuo kellomerkki on minulle outo.
        Isot numerot ovat kyllä hyvät, näkee ilman silmälaseja.
        Muistan tuon seinäkellon, missä nuo punnukset ovat kävynmuotoiset.

• Taikuritässä

Paikallisesta kultasepänliikkeestä ostettu. Saattaa olla jokin pieni erä.
        Taisin saada 60 v lahjaksi. Toivoin arkikelloa. Tuo nimi mua enemmän kiinnosti kuin kello. Siks. Vähän niinkuin toivoin marmorikaulinta ja sainkin sen sitten äitienpäivälahjaksi. Tässä kohtaa saa nauraa.

• monenlaisia kelloja löytyy, mm. rippilahjaksi saamani rannekello, mummuni kihlakello viime vuosituhannen alkuvuosilta ja äitini kihlakello 1930-luvulta. käytössä kuitenkin vain olohuoneen seinäkello ja makkarin herätyskello.

• Ainakin tunnearvoa löytyy noista vanhoista kelloista.
        Muistui mieleeni, että minulla on joskus ollut kaulakello, sellainen ketjussa oleva, enpäs yhtään tiedä, mihin sekin on joutunut.

• mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

Ainakin tunnearvoa löytyy noista vanhoista kelloista.
        Muistui mieleeni, että minulla on joskus ollut kaulakello, sellainen ketjussa oleva, enpäs yhtään tiedä, mihin sekin on joutunut.

Voi että nyt muistin että minullakin oli kaulasta riippuva kello....en myöskään tiedä minne joutui....Olisi varmaan kannattanut pitää aina ja ikuisesti....sillä ...vahinko ei tule kello kaulassa....heh. Oli muuten semmoinen sormuskellokin....joka oli silloin muotia.

Voi että nyt muistin että minullakin oli kaulasta riippuva kello....en myöskään tiedä minne joutui....Olisi varmaan kannattanut pitää aina ja ikuisesti....sillä ...vahinko ei tule kello kaulassa....heh. Oli muuten semmoinen sormuskellokin....joka oli silloin muotia.

minullakin oli kaulakello, mutta aloittaja kysyy minkälaisia kelloja meillä vielä on.

• mimmimum-..mi
        tammikuu-51 kirjoitti:

minullakin oli kaulakello, mutta aloittaja kysyy minkälaisia kelloja meillä vielä on.

Aloittaja sanoi myös että hänelläkin oli.....ei ole enää.

luepa aloitus uudelleen...................vaikka eipä sillä kai väliä ole...................

• mimmimum-..mi
        tammikuu-51 kirjoitti:

luepa aloitus uudelleen...................vaikka eipä sillä kai väliä ole...................

Niinpä.......onko teillä muistoja kelloista, tai niihin liittyvistä tarinoista.................

Ykskaks muistin, että tuon kaulakellon ostin Neuvostoliiton reissulta nuoruudessani.

• eppu2 kirjoitti:

Ykskaks muistin, että tuon kaulakellon ostin Neuvostoliiton reissulta nuoruudessani.

sama juttu, silloisesta Leningradista kaulakelloni hankin, oli varmasti halpa. siitä lähti kansi irti ja niin se jäi käyttämättä ja jossakin vaiheessa heivasin sen tavaroiden taivaaseen.

• einiintarkkaa

Rannekello on mutta sen jälkeen kun jäin eläkkeelle se on aika harvoin ranteessa.
      Samoin herätyskello kerää vain pölyä;)

• Sehän tässä eläkeläisolossa niin mukavaa onkin, kun ei tarvitse kellon mukaan kulkea pää kolmantena jalkana.

• Taikuritässä

Herätyskelloni, patterisellainen, on kokenut kovia. Eilen se vaan jotenkin lipsahti käsistäni ja singahti kinkkeliskonkkelis tuolin alle. Muovilasi irti, mustat tuntiviisarit irti mustalle matolle tietenkin. No keräilin osat ja laitoin keittiön pöydällä. Mietitytti meneekö pitkä viisari lyhyen päälle.
        No-o aamulla "hän" soitti minut hereille. Oi aikoja!

• kylmätotuus

Minulla on Certina-merkkinen, käsinvedettävä rannekello, jonka ostin vuonna 1965.
      Rahat siihen sain sokerijuurikasta harventamalla Hämeessä.

Kerran se hävisi sateiselle mansikkapellolle, mutta onnistuin sen löytämään ja vein kelloni puhdistettavaksi kellosepälle ja edelleen se pelaa moitteettomasti, ei edistä eikä jätätä. Rannekkeen jouduin vaihtamaan, kun alkuperäinen nahkaranneke rikkoontui.

Sveitsiläistä laatutyöä aarteeni on. Harvoin sitä kuitenkaan käytän, mutta säännöllisin väliajoin sen vedän.

Toinen rannekelloni on 1970-luvun loppupuolella ostettu Leijona. Siinä on paristo ja sekin toimii edelleen.

Keittiössä on puinen paristolla toimiva seinäkello, jonka sisällä on paikkoja avaimille. Kätevä kapistus.

Yöpöydälläni on myös paristolla toimiva herätyskello. Hyvin harvoin herätystä tarvitsen, onneksi.

Kaikki kelloni ovat täysin äänettömiä. En voi sietää kelloja, jotka kukkuvat tai kilkuttavat määräajoin.

Kun olen pois kotoani, katson ajan kännykästä, jos tarvis niin vaatii.

Tuskinpa Certinalla mitään rahallista arvoa on, mutta tunnearvo on mittaamaton.

• kylmätotuus

Korjaus. Siis sveitsiläistä laatutyötä.

• Ennen oli melkeimpä vaan nahkaremmejä kelloissa, sittemmin yleistyi metallirannekkeet.
        Mulla on ollut tuo Leijona-rannekello, empä tiedä, saattaa se jonkun laatikon uumenissa olla vieläkin.
        Olen joskus ostanut tuollaisen halvan taskukellon, se on sen mallinen, kun ennenvanhaan oli miehillä vitjoissa.
        Ihmisillä on varmaan paljon juuri kelloja, joilla on tuota tunnearvoa, niinkuin tuolla omallani, minkä aloituksessa mainitsin.

• hmpff

Nykyiset älykännykät ovat ihan surkeita kelloja. Jossain vaiheessa niillä oli näytössä aina kellonaika, nyt joutuu laittamaan sen päälle että näkee jotain. Joka taas kulutta akkua.

Siksi kai rannekelloja taas halutaan. Ite ostin pojalle ylioppilaslahjaksi, itelläni on sellainen sama ecodrive kuin näköjään Ancelillakin, sain sen kun täytin 40 ja vielä potkii. Hankalaa vaan kun tulee pitkien hihojen aika, ei meinaa enää latautua. Pitää vissiin uusia akku.

Onhan rannekello somiste myös. Koru. Asenne.

Seinäkellojakin on.

• Kaivelin yhtä vanhaa korupussia, siellä se oli se kaulakellonikin ja kaksi Leijona-merkkistä rannekelloa, metalliranneke kummassakin. Mikään ei enää toiminut.
        Minulla on tuollainen tummanruskea puinen kello, toimi se ei, mutta sen on joskus poika tehnyt koulussa puukässyillä.
        Se on tosi tyylikäs, pitäisi koneisto uusia.

• Saga.Kabinetti

Tyttäreni nikkaroi heilurikellosta maustehyllykön. Hieno tulikin.

• Ei hassumpi idea tuokaan, kun vaan osaa ideoida. Kaikilta se ei onnistu.

• Katson ajan seinäkellosta vaikka olisin netissä. On tullut tavaksi vilkaista kelloa kun olen kotona.
      Minulla on joka huoneessa kello, olkkarissa useampi kun siellä on myös kaappikello joka ei käy, mutta on komia. Kai se kävisi jos joku osaava katsoisi sitä.
      Jäkikasvu moittii minua siitä kun säilytän kaiken vanhan, yritän opetella tavoille, se vie aikaa, voi olla elämänmittainen projekti.

• Mulla on kanssa noita tavallisia kelloja, niistä minä usein katson ajan.
        Tän läppärin nurkassa on niin pieni kellonaika, että hyvä, kun silmälasit päässä näkee.
        Noita vanhoja kelloja jos oikein kellosepällä korjauttaa, ei kai ihan halvalla selviä.

• Zenith-kultakello

Ranteessa minulla on Garmin Vivofit. Se näyttää kellonajan ja päivämäärän ihan oikein ja paljon muutakin, mutta vähän sinnepäin. Keittiön seinällä on vanha punnuksella toimiva heilurikello. Merkkiä ja vuosimallia en tiedä, saattaa olla1800-luvulta. Toimisi mutta seisoo, kun en sen tikitystä viitsi kuunnella. Mökillä kammarissa on seinäkello Gustav Becker. Piironkilaatikossa on Junghans-merkkinen taskukello ja muutama vanha rannekello.
      Arvokkain niistä taitaa olla Zenith-merkkinen kultakello 1970-luvun alkupuolelta. Myös ranneke on kultaa. Eräs silloinen tuttavani osti kaikkea kun rahaa oli, mutta kun rahapula iski, hän vei kellonsa kaniin. Rahapula jatkui, ja kaveri myi minulle sen kanikuitin.

• Sinullahan on kelloja joka lähtöön, lienee arvokkaitakin, ainakin tuo kultakello, niinkuin arvelitkin.
        Johtui mieleeni, että mahtaakohan kellään olla Könnin kelloa.

• hytinäx1

Oikeita kelloja.... No jäljellä on enää kaksi rannekelloa. En ole pitänyt ranteessa vuosikausiin. Cuccin rannekelloa pidän vain silloin kun menen juhliin ja sormissa silloin kultasormukset. Muutoin ei ole edes sormuksiakaan sormissa. Tuo vanha Certina rannekello , sitä olen yrittänyt antaa tyttärelleni, mutta hänkään ei pidä enää rannekelloa. Yhden omega rannekellon 70 luvulta sai pojantytär kun hän oli vähän kateellinen siskolleen joka sai joululahjaksi sievän rannekellon. Mutta en ole nähnyt sitä hänen ranteessaan vielä kertaakaan, ehkä siinä on liian pitkä rannelenkki ( ei nahkaa).
      Vävyntekeleelle ostin hänen 40vuotis synttärilahjaksi rannekellon monilla toiminnoilla ja hän on pitänyt sitä ranteessaan siitä saakka jo pian kymmenen vuotta.
      Mutta en omista seinäkelloa enkä herätyskelloakaan. Herättäjänä toimii puhelin.

• Tuo cuccin kello on varmaan arvokas.
        Niinhän se on mennyt, että varsinkin nuorempi polvi käyttää vaan näitä diginäyttöjä ja rannekellot ovat jääneet vähemmälle.
        Mulla oli joskus käytössä sellainen kelloradio, en tiedä vieläkö niitä myydään.

• Lemmenkäinen

Vanha raku naku naisen näkee
      päässä tärähtää ja viisari värähtää.

• 1eero

Vanha joutenoleva ei pahemmin viisareita tuijottele vaa vilkasee ikkunasta jos ei ole pimeetä on päivä, samalla näkee iliman onko pouta jos väsyttää nii käy pikälleen.

• mimmimum-..mi

Olin paikassa jossa odotettiin vastaanotolle....pieni 2-3vee poika leikki leikkejään..televisiossa sanottiin....hyvää illanjatkoa...pikkupoika ihan pelästyi ja sanoi ..ei nyt ole ilta..ne Ylen uusinta uutiset tulevat aamupäivisin...
        Kelloista ....aina putkahtaa uusia kelloja....muistin isäni isän kellon kaapissani....tyylikäs musta kulta sävytteinen seinäkello....jossa kultaisin kirjaimin nimensä....saatu palvelusvuosista yhtiölle....

• 1eero
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Olin paikassa jossa odotettiin vastaanotolle....pieni 2-3vee poika leikki leikkejään..televisiossa sanottiin....hyvää illanjatkoa...pikkupoika ihan pelästyi ja sanoi ..ei nyt ole ilta..ne Ylen uusinta uutiset tulevat aamupäivisin...
        Kelloista ....aina putkahtaa uusia kelloja....muistin isäni isän kellon kaapissani....tyylikäs musta kulta sävytteinen seinäkello....jossa kultaisin kirjaimin nimensä....saatu palvelusvuosista yhtiölle....

Mulla on sisäinen kello joka herättää keskellä yötä usemmiten 03, siinä sitten ihmettelee silimät auki jos ei uni tuu uuvvestaa nii keitän kahvit käyn netissä, sitte aikansa valvottua nii sisäinen kello ilimottaa alahan makkoomaa sittekun herree on jo päevä.

• mimmimum-..mi

Se on kyllä kumma asia tuo sisäinen kello....jos ajattelen omaa luonnollista rytmiä....valvon mielellään vähän pidempään... ja nukun myöhempään....mutta jos jokin asia painaa mieltä niin herään yölläkin ..eikä uni heti tule.. kahvia en kyllä keitä...kun luulen että valvoisin aamuun...

Se on kyllä kumma asia tuo sisäinen kello....jos ajattelen omaa luonnollista rytmiä....valvon mielellään vähän pidempään... ja nukun myöhempään....mutta jos jokin asia painaa mieltä niin herään yölläkin ..eikä uni heti tule.. kahvia en kyllä keitä...kun luulen että valvoisin aamuun...

Sisäisestä kellosta tuli mieleen tämä. Luin tästä aamulehdestä, mutta löytyi tuosta Yleltäkin.
        https://yle.fi/uutiset/3-9861952

• mimmimum-..mi

Kyllä se vaan niin on...että se sisäinen kello määrää luonnollista rytmiä itse kullekin... toiset ovat aamun virkkuja .. ja illan torkkuja...ja taas toisinpäin..

Kyllä se vaan niin on...että se sisäinen kello määrää luonnollista rytmiä itse kullekin... toiset ovat aamun virkkuja .. ja illan torkkuja...ja taas toisinpäin..

Niin on ja minä olen illanvirkku, siksi tykkäsin tehdä ilta- ja yövuoroja. Aamuvuorot oli kauhistus, aina oli 9 asti tympee olo, sitten vasta helpotti.

• maissiiii

Rannekelloa käytän, tuntuu tyhjältä jos ei ranteessa ole kelloa, edesmenneen metallisen isohkon kellon laitoin kerran käteeni ja hyvin on siinä aikaa sitten näyttänyt, patterit vain vaihtanut kun herkee käymästä.
      Joskus olen ajatellut, että mitä jos korukellon ranteeseen hankkisin, ei ole mieleinen sattunut kohdalle.

Joka huoneessa on kelloja, eteisessä puunvärinen mamsellikello, joskus vuosia sitten itse valmistettu, saksalainen koneisto siihen laitettiin ja kauniisti soittaa jos muistaa punnukset vetää.
      Isäni Valmet kello on myös seinällä jo viisikymmentä vuotta kävellyt, niitä annettiin aikoinaan syntymäpäiviksi työtekijöille, vastikään putsautin sen. Joskus se täytyy stopata kun häiritsee pimputuksellaan nukkuvia, minua se ei häiritse.

Herätyskellona käytän kännykkää ja öisin tarkistan ajan kelloradiosta, joka heijastaa kellonajan kattoon, radiota en ole osannut siihen asentaa, enkä herätyskelloakaan, vaikka prisman kauppamies sanoi, että helppoa, hyvin helppoa on kaikki asentaa, pikkusen höpöjään jutteli.

• Ai että itse valmistit kellon, minä arvostan käsityötä.
        Monet ovat kertoneet, että noita äänekkäitä kelloja pitävät topissa, kun ei jaksa aina sitä ääntä.
        Ääniinkin toiset tottuvat.
        Mökin tuvassa oleva kello vähän raksuttelee, en edes tajua sitä, mutta, kun miniä nukkuu tuvassa, niin kello on eteisen kaapissa vaatekasan alla tai muussa vastaavassa paikassa.
        Kerran, kun olivat lähteneet, piti perään soittaa, että mihin ootte kellon laittaneet, komerossahan se.

• maissiiii
        eppu2 kirjoitti:

Ai että itse valmistit kellon, minä arvostan käsityötä.
        Monet ovat kertoneet, että noita äänekkäitä kelloja pitävät topissa, kun ei jaksa aina sitä ääntä.
        Ääniinkin toiset tottuvat.
        Mökin tuvassa oleva kello vähän raksuttelee, en edes tajua sitä, mutta, kun miniä nukkuu tuvassa, niin kello on eteisen kaapissa vaatekasan alla tai muussa vastaavassa paikassa.
        Kerran, kun olivat lähteneet, piti perään soittaa, että mihin ootte kellon laittaneet, komerossahan se.

Aikoinaan oli meidän kansalaisopistossa kaappikellopiiri, oikea buumi.
        Yritin saada puoliskoa sitä sinne tekemään, vaan eipä onnistunut,
        itse sain mennä veistelemään. Kaksi vuotta sitä tuhersin.
        Kun aloitin , en edes talttoja osannut käyttää, kahdessa vuodessa senkin opin.
        Vaan valmiiksi kello tuli kuin tulikin.

Huonounisia ärsyttää kun kellot tikittävät ja varsin kun ne pimputtavat,
        pimputuksen tahtiin voi laskea kuinka hitaasti se unettoman yö etenee.

• setänasse

Kannattaa kohta unohtaa seinä-ym.käkikellot ja alatte vain totuttelemaan minareettien rukouskutsu-kailotuksiin ympäri vuorokauden.

• Kelloja

Minulla ranteessa CERTINA DS, seinällä rhytm-kaappikello sekä joka huoneessa joku kello. Katson eniten seinäkello ja makuuhuoneessa kelloradiossa olevaa kelloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7920
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      59
      5902
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1398
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1189
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe