Haavanhoito

Haavat

Lähäri kysyy: olen työskennellyt hoivakodissa, sopimukseni loppuu vuoden lopussa. Aikomuksenani mennä Seuren keikkailijaksi kotihoitoon. Pelottaa vaan ihan törkeesti että joudun hoitaa haavoja. Ei oo yhtään kokemusta siitä, ei vaan oo osunut eteen töissä eikä opiskelussakaan. Käytiin pikasesti läpi mutta ei käytäntöä oo. Kuulemma asiakkaiden kotona aina ohjeet mutta silti, voinko mokata ja tehdä ihan väärin? Niitä haavatarvikkeita on olemassa niin paljon. Jos laitan väärää tuotetta haavaan niin voinko tehdä pahaa jälkeä.?Kaverini Seurella kerto että joittenkin ihmisten luona on kymmeniä haavatuotteita ja niist pitäis sitte valita. Onko haavanhoito-koulutuksia olemassa?
Kyrettiä en.oo koskaan.koskenukkaan, en tiedä pystynkö katetta sillä poistamaan, pelkään että satutan tai kaivan liikaa. Voi luoja, onko musta tähän?

4

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miisali

Ite oon seurella ja lähes päivittäin on kyllä haavan hoitoja. Pahoja säärihaavoja ja myös painehaavoja. Ja usein kyllä keikkalaisille nakitetaan, näin vaan on.

• RohkeastiKimppuun

Ei sun mikään pakko ole sinne mennä yksin ekaa kertaa. Pyydät jonkun mukaan ensin vähän neuvomaan, jos on joku isompitöinen juttu. Ja kyllä, asiakkaiden kotona pitäisi aina olla ajantasaiset haavanhoito-ohjeet. Rohkeesti kimppuun vaan, ei ne haavat sua syö! =D Ja kyretin kanssa touhuamisen opettelin itsekin vasta oikeestaan vuosi sitten, vaikka olen kotihoidossa ollut jo 5,5 vuotta. Meillä on oma sairaanhoitaja, joka on kyllä ihan mahtityyppi ja opastaa mielellään, eikä yhtään katso nenänvartta pitkin. Päin vastoin on tyytyväinen, jos joku haluaa opetella "hänen hommiaan", sillä hänellä kyllä riittää puuhaa ihan tarpeeks muutenkin, vaikka osa porukasta perehtyisi mm. haavanhoitoon, katetrointiin tai johonkin muihin "hänen hommiin". Itsekin "liityin" nyt sellaiseen muutaman hoitajan remmiin, joka vaihtaa kestokatereja, mitä jostain syystä ei ole meillä lähärit tehneet ennen. Näytteenotot on jo ihan peruskauraa ko. koulutuksen käyneille (kaikilla tätä koulutusta ei ole), mutta tosiaan monta muuta juttua on vaan jotenkin jäänyt saikun harteille, vaikka lähäritkin osais tehä saman ihan yhtälailla ja mihin koulutus antaa valmiudet.

• Haavaekspertti

Ei ole olemassa mitään koulutuksia haavanhoitoihin. Kokeilemalla opit. Kaivat vaan kyretillä niin kauan ettei enää vuoda verta ja laitat joka kerran eri hoitotuotteita. Jos siinä joltain asiakkaalta joudutaan raajoja amputoimaan, niin ei se haittaa, seuraavan kerran valitset jonkin muun tuotteen. Eikä niitä joka viikko tarvitse hoitaa. Sitten kun haisee niin pahalle, että tekee pahaa avata ovi asuntoon, niin huuhtelet kunnolla suihkun alla ja seuraavalla käynnillä vaihdat siteet. Rohkeasti vain kokeilemaan!

• kysyneuvoa

Kyllä on olemassa koulutuksia haavanhoitoihin!! ja työhösi kuuluu haavanhoito. Työnantajan tulisi järjestää niin että sinulla on mahdollisuus päästä kyseiseen koulutukseen. ainankin jossain vaiheessa. Haavaa ei hoideta niin , että valitsenpa tuosta nyt jotain vaan yleensä jos on pahoja esim. säärihaavoja on asiakas käynyt esim tk:ssä tai erikoissairaanhoidossa haavanhoitajalla josta on sitten saanut hoito-ohjeet joita lähihoitaja sitten noudattaa. JA kysyt tietenkin neuvoa vaikkapa siltä sairaanhoitajalta, älä hoida haavoja jos et tiedä kuinka hoidat. lähihoitajana tunnet vastuuta työstäsi, joten jos et tiedä miten toimit KYSY AINA JA SELVITÄ. JA tietenkin sieltä työpaikallasi lähimmältä esimieheltäsi eli sairaanhoitajalta tai toiselta lähihoitajana kuka tietää jo miten se kyseinen haava hoidetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe