Ylinopeus / tutka

Lähdin risteyksestä autolla liikkeelle 50 alueella kiihdyttäen n.65 km/h . Poliisin olivat käsitutkan kanssa tien laidassa . Seurasivat tutkan kanssa kun menin ohi ja seuraavassa kohdassa olivat poliisit jotka pysäyttivät autoja sivuun. Mutta minua ei pysäytetty ?
Voivatko lähettää sakon postissa ? Rekisterikilven perusteella ?
Itse veikkaan että ei tule sakkoa mutta ihan mielenkiinnosta kyselen muiden mielipidettä.

10

2927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurristi

      Kyllä. Laissa kerrotaan, että rikesakolla rangaistavasta ylinopeudesta voidaan ajoneuvoa pysäyttämättä lähettää postissa ehdollinen rikesakko rikkomukseen käytetyn ajoneuvon kuljettajaa selvittämättä sille luonnolliselle henkilölle, joka rikkomuksen tekoaikana oli rikkomukseen käytetyn ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja, haltija tai tilapäinen käyttäjä.
      Ehdollinen rikesakko on laitettava postin kuljetettavaksi kolmen viikon sisällä rikkeen havaitsemisesta.
      Vastustamisesta tulee ilmoittaa 30 päivän kuluessa rikesakkomääräyksen tiedoksisaamisesta rikesakon määränneen poliisilaitoksen kansliaan tai toimipisteeseen. Vastustamisilmoitukseen on liitettävä rikesakkomääräys. Vastustaminen voidaan tehdä tätä tarkoitusta varten laaditulla lomakkeella.

      • Toki kun ei ole kuvaa kuskita niin kannattaakin vastustaa ja kertoaettei tiedä kuskia.

        Ja oikeusasiamies on todennut että sakon saa lähettää VUODEN kuluessa ylinopedesta riippumatta siitä mitä laki sanoo


    • Jaahas jurristi taas asialla ;) Hyvä homma et joku tietää näistä. Odotellaan jos postia tulee. Perkele se olis sit toinen vuoden sisään. Saa todella olla sit tarkkana jos tästä rapsuu !

    • Niin toi että ei ole kuvaa ja vastustaa voi olla ihan hyvä tapa. Tosin ei sit tiedä kuinka tarkasti ne alkaa asiaa setvimään ?
      Asiasta nyt kulunut reilu viikko ja mitään ei ole kuulunut. Viimeksi sakko tuli viikon sisällä. Olen myös lukenut että rikisakko pitää lähettää muutaman viikon kuluessa.
      No jos sieltä rikesakko tulee niin sit tulee :) Pitää taas tarkentaa ajamista. Nopeusrajoitukset ovat vaan pääkaupunkiseudulla niin alhaiset että helposti nykyautolla lipsahtaa :)

    • No nii. Reilu 3 viikkoa mennyt ja sakkoa ei ole kuulunut. Taisi olla tuuria matkassa :)
      Tosin nyt ne suunnittelee tiukempaa linjaa sakkorajoihin. Alkaa olemaan jo liian tarkkaa !

      • Ei se tiukemmaksi voi mennä. Nyt sakotusraja on 1km/h

        Eli jos ajat 80km/h alueella 81km/h niin jos naiset hodiaa sakotuksen saat 140€ sakkoa. Jatkossa se olisi 50€

        Jatkossa olisi myös vaikeamoi "valehdella" "en tiedä kuka autollani ajoi kameraan, sevlittäkään itse" jos ei olisi kuvaa kuskista


      • Jussi..Pussi
        Bussissa kirjoitti:

        Ei se tiukemmaksi voi mennä. Nyt sakotusraja on 1km/h

        Eli jos ajat 80km/h alueella 81km/h niin jos naiset hodiaa sakotuksen saat 140€ sakkoa. Jatkossa se olisi 50€

        Jatkossa olisi myös vaikeamoi "valehdella" "en tiedä kuka autollani ajoi kameraan, sevlittäkään itse" jos ei olisi kuvaa kuskista

        Taas puuta heinää. Nyt voimassa olevan lain mukaan poliisi voisi sakottaa jo yhden kilometrin ylinopeudesta, eli voisi pitää nollatolerenssia, mutta poliisihallinnon sisäisenä ohjeena sakotusrajana on nyt kuusi kilometriä yli sallitun. Todellisuudessa yhdeksän, sillä poliisi vähentää mitatusta ylinopeudesta 3 km/h teknisenä varmuusvähennyksenä.

        Hallitus vasta esittää, että tulevaisuudessa rikesakon tilalle tulisi liikennevirhemaksu. Siinä 70 euron maksu tulisi 1-5 km:n ylinopeudesta, jos teko tapahtuisi alueella, missä suurin sallittu nopeus on enintään60 km/h, tai jos rajoitus on suurempi vastaavalla ylinopeudella 50 euroa, mutta nykyiseen verrattuna maksua ei kyseisestä ylinopeudesta määrättäisi, ellei poliisia pakoteta muuttamaan käytäntöään.

        Koska hallituksen esityksessä uusi liikennevirhemaksu olisi hallinnollinen, eikä rikosoikeudellinen, niin siitä seuraisi käännetty todistustaakka, eli valittajan on itse todistettava itsensä syyttömäksi valittamalla ensin poliisille ja sieltä kielteisen päätöksen jälkeen hallinto-oikeuteen.
        Eniten uusi malli kirpaisisi bussissa istuvan kaltaisiin patologisiin valehtelijoihin, sillä kasvokuva jää pois ja maksu tulisi pelkän rekisterinumeron perusteella auton omistajalle/haltijalle.


      • Ei voi. Poliisille on annettu ohjeistus.

        Perustuslaki taasen takaa tasavertaisen kohtelun KAIKILLE lain edessä. Eli jos autoilijaa X ei rankaista 1km/h ylinopedesta niin ei saa muutakaan rangaista... toki eräälle tyttökaksikolle perustuslaki jne on vähän hepreaa

        Ja ei tuo tilanne muuttuisi mun kannalta miksikään. Jos kaverini ajaa autolla kameraan hän sotitaa mulle ja hankin todisteen etten ollut autossa. Jos mä ajan kameraan niin soitan oman autoni omistajalle että hän hankkii todisteet ettei ollut ajajana... Edes uusi laki ei saa mua toimimaan "vasikkana" muille


      • Gäddasta
        Bussissa kirjoitti:

        Ei voi. Poliisille on annettu ohjeistus.

        Perustuslaki taasen takaa tasavertaisen kohtelun KAIKILLE lain edessä. Eli jos autoilijaa X ei rankaista 1km/h ylinopedesta niin ei saa muutakaan rangaista... toki eräälle tyttökaksikolle perustuslaki jne on vähän hepreaa

        Ja ei tuo tilanne muuttuisi mun kannalta miksikään. Jos kaverini ajaa autolla kameraan hän sotitaa mulle ja hankin todisteen etten ollut autossa. Jos mä ajan kameraan niin soitan oman autoni omistajalle että hän hankkii todisteet ettei ollut ajajana... Edes uusi laki ei saa mua toimimaan "vasikkana" muille

        Niinpä, patologisena valehtelijana bussissa istuja mieluummin lähtee linnaan perättömästä lausumasta, yllytyksestä perättömään lausumaan ja todistusaineiston vääristämisestä, kuin maksaa ylinopeussakot.


      • Noh eipä siitä mitään "lisärangaistusta" tule vaikka jäisi kiinni valheesta "en ajanut autoa" koska epäiltyhän saa valehdella sen minkä kerkiää :)

        Ja kutsussa asemalle katsomaan kuvaa kerrotaan juurikin että ollaan EPÄILTYNÄ :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe