9 vee ulkokissa uuteen kotiin

Mindeliina

Elikkä siis minulla on 9-vuotias kissa joka on alusta lähtien asunut isälläni jossa minäkin asuin kunnes muutin uudelle paikkakunnalle kesän aikana. Mummuni huolehti kissastani kun itse olin poissa opiskelun kautta mutta hän menehtyi elokuussa ja nyt ollaan siinä tilanteessa että äitipuoleni haluaa kissan sieltä pois kun kuulemma tekee tarpeitaan sisälle mitä ei ole ikinä ennen tehnyt. Kissa on ollut ulkokissa pennusta pitäen ja pelottaa että miten täällä sopeutuu uuteen reviiriin eikä jää auton alle täällä ollessaan. Haluaisin kovasti kissani tänne jotta saisin itse pitää hänestä huolta niinkun olen tähän asti tehnyt. Tottuuko kissa uusiin reviireihin ja mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Onko kellään kokemuksia asiasta?

29

1587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisäkissa

      Pidä kissa sisällä niin minäkin teen paitsi kesällä mökillä.

    • kissallakinyksielämä

      Kissaa ei saa jättää heitteille, sen kieltää lakikin, kaikki eivät tosin laeista välitä.Vaan vaarantavat tietoisesti kissan hengen jättämällä sen omilleen ulos.Heitteillejätetty se on kun se poistuu omistajansapihapiiristä, eikä ole kenenkään valvovan silmän alla.

      Sinuna en hylkäisi kissaa ollenkaan yksin ulos.Sehän on kissalle hengenvaarallista.Se voi joutua muiden hylättyjen kissojen reviirille, ja yhteenotot ovat rajuja.Se voi saada muilta ulos heitteillejätetyiltä kissoilta tappaviakin tauteja.Voit googlettaa kissojen tarttuvat taudit, niin näet mitä tauteja ulkokissoilla on.
      Se voi päätyä auton yliajamaksi, tai petojen ruuaksi.Sellaisia vaarojako sinä haluat tarjota kissallesi?
      Kissalle turvallisinta on ulkoilla valvotusti.Se onnistuu helpoiten kissa-aitauksessa, jonne kissa pääsee itsenäisesti kissanluukusta, tai sitten ihan erillinen aitaus.Kissa tottuu myös valjaisiin.Monia löytöeläintaloilta uusiin koteihin menneitä kissoja ulkoilutetaan valjaissa, ja aitauksissa.Se on kissalle se turvallisin tapa.Ja silloin itse aina tietää, että missä se oma rakas lemmikki on.Muut ajat kissa on tietysti omistajansa seurana, siellä omistajan kotona.Talvi tulossa, kissat eivät kylmässä edes viihdy.Jos hyvin käy, kissallasi on viellä yli puolet elämäänsä jäljellä.

      On myös suuri riski päästää kissa ulos vieraassa paikassa.Tuttavaperhe muutti, kissa kävi ensimmäisten ulkoilujen aikaan ihan normaalisti uudessa.Mutta sitten se vaan katosi, luulivat jo että se on menehtynyt, mutta se löytyi reilun vuoden päästä.Useiden kilometrien päässä uudesta kodistaan.Tiedä sitten oliko yrittänyt palata takaisin kotikonnuilleen, vai olivatko muut kissat sen pois kyöränneet.Joku oli sen löytöeläintalolle vienyt, ja tunnistusmerkinnän avulla, he saivat kissansa takaisin.Olivat jo luopuneet etsimisestäkin.
      Monet kissat katoavat sitten lopullisesti, joko menehtyvät luonnoneläinten tappamina, liikenteen ruhjomina.Tai sitten ne sinnittelevät jossain luonnossa, ilman ihmisten hoivaa ja sisätilojen lämpöä.
      En suosittele jättämään kissaa yksin ulos.Karmeita kohtaloita niillä ulkokissoilla, omistajan välinpitämättömyyden ja väärän valinnan vuoksi.

      Jos et pysty itse kissaa pitämään.Etsi sille vastuullinen koti, jossa siihen pystytään.

      • Mindeliina

        Kiitoksia kommentistasi Kissallakinyksielämä,en tiedä ymmärsitkö ihan pointtiani. Niinkuin sanoin olen kissastani huolehtinut jo 9 vuotta ja ollaan asuttu Keski-suomessa pikku kunnassa jossa on ollut talon ympärillä vain pelkkää mehtää että en mielestäni puhuisi heitteellejättämisestä. Elmeri kissa on minulle kaikki kaikessa ja sen takia hänet jätin isälleni kun hän lupasi hoitaa kun mummuni kuoli mutta sitten äitipuoleni sai tarpeekseen kissasta. Enkä tosisaankaan ole sanonut että en pystyisi huolehtimaan,jos hän ei pärjää täällä uudessa kodissani niin mistä sinä tiedät sen että se pärjäis tuiki tuntemattoman ihmisen kotona??! Pyysinkin neuvoa siihen että kuinka tulisi pärjäämään uudessa kodissa hyvin. Joten sinusta ei ainakaan ole yhtään apua tässä asiassa kun et tajua minun näkemystäni näet vain negatiivista..


      • ettainnutlukeekaikkee
        Mindeliina kirjoitti:

        Kiitoksia kommentistasi Kissallakinyksielämä,en tiedä ymmärsitkö ihan pointtiani. Niinkuin sanoin olen kissastani huolehtinut jo 9 vuotta ja ollaan asuttu Keski-suomessa pikku kunnassa jossa on ollut talon ympärillä vain pelkkää mehtää että en mielestäni puhuisi heitteellejättämisestä. Elmeri kissa on minulle kaikki kaikessa ja sen takia hänet jätin isälleni kun hän lupasi hoitaa kun mummuni kuoli mutta sitten äitipuoleni sai tarpeekseen kissasta. Enkä tosisaankaan ole sanonut että en pystyisi huolehtimaan,jos hän ei pärjää täällä uudessa kodissani niin mistä sinä tiedät sen että se pärjäis tuiki tuntemattoman ihmisen kotona??! Pyysinkin neuvoa siihen että kuinka tulisi pärjäämään uudessa kodissa hyvin. Joten sinusta ei ainakaan ole yhtään apua tässä asiassa kun et tajua minun näkemystäni näet vain negatiivista..

        Eikö hän juuri neuvonut turvallista valjaissa ja aitauksessa ulkoilutusta? Se varmasti auttaisi kissaa kotiutumaan.Ja kun tiedät kissasi sijainnin, tiedät sen myös olevan vaaroilta turvassa, eikö?
        Minusta noi neuvot vaikuttaa hyviltä.
        Monilta ne kissat karkaa, katoaa, ja menehtyy ennenaikaisesti.Kaikkensa pitäs omistajan tehdä, ettei niin käy.


      • kyllätottuu
        Mindeliina kirjoitti:

        Kiitoksia kommentistasi Kissallakinyksielämä,en tiedä ymmärsitkö ihan pointtiani. Niinkuin sanoin olen kissastani huolehtinut jo 9 vuotta ja ollaan asuttu Keski-suomessa pikku kunnassa jossa on ollut talon ympärillä vain pelkkää mehtää että en mielestäni puhuisi heitteellejättämisestä. Elmeri kissa on minulle kaikki kaikessa ja sen takia hänet jätin isälleni kun hän lupasi hoitaa kun mummuni kuoli mutta sitten äitipuoleni sai tarpeekseen kissasta. Enkä tosisaankaan ole sanonut että en pystyisi huolehtimaan,jos hän ei pärjää täällä uudessa kodissani niin mistä sinä tiedät sen että se pärjäis tuiki tuntemattoman ihmisen kotona??! Pyysinkin neuvoa siihen että kuinka tulisi pärjäämään uudessa kodissa hyvin. Joten sinusta ei ainakaan ole yhtään apua tässä asiassa kun et tajua minun näkemystäni näet vain negatiivista..

        Veikkaan et siellä ei wessa ole riittävän siisti ollut, tai kissa vaistonnut ettei siitä pidetä.Eihän kenenkään väkisin tarvitsekkaan toisen kissasta huolehtia.Kyllä uskon et kissa sopeutuu.Sopeutuuhan ne ulkoa kerätyt irtokissatkin.Nehän menee kaikki sisäkissoiksi, ja juuri valvottuun ulkoiluun.Tistysti käyttäisin tuollaisen ulkona elelleen kissan terveystarkeissa, ja hoitaisin madotukset kuntoon.Kissa tarvitsee siisteyttä,lämpöä, ruokaa ja rakkautta.Nuoret kissat tarvitsevat onnellisiaollakseen virikkeitä, mutta sen tarve vähenee iän myötä.Jos kissa on leikkisä, sille kannnattaa hommata virikkeitä, leluja, ja leikkiä sen kanssa.Seuraksihan se lemmikki kissakin otetaan, joten ilo on molemminpuoleinen yhteisistä leikkihetkistä.
        Eihän sellaisesta jatkuvasti ulkona kiertelevästä kissasta omistajallekkaan mitään seuraa ole.
        Kokeilemallahan tuo selviää.Hoidat kissalle puitteet kuntoon, niin eiköhän se kotiudu.


    • Markettaliisa

      Mitä tarkoitat sillä hyvällä huolenpidolla hyvällä hoidolla?

      Ruoka ulos kippoon, ei mielestäni sitä ole.
      Eikä se, että kissa on yöllä ja päivälläkin yksin vaeltelemassa, muiden pihoilla ja ties missä vaaroissa.

      Minusta...
      Hyvin hoidettu kissa on leikattu, ja rokotettu.
      Ja sen omistaja huolehtii sen ulkoiluista niin, ettei kissa mene vaaroihin.
      Omistaja myös huolehtii ettei kissansa karkaa, katoa, tai jää hylätyksi tai heitteillejätetyksi.
      Hvinhoidettu kissa viedään heti eläinlääkärille, jos sillä on huomattu jotain oireita jotka hoitoa tarvitsevat.
      Hyvinhoidetu kissa saa ravitsevaa ja hyvälaatuosta ruokaa, joka pitää kissan terveyttä yllä.Kissa myös madotetaan riittävän usein.
      Hyvin hoidetun kissan omistaja viettää aikaa kissansa kanssa, sitä hoivaten, leikittäen päivittäin.Ja huolehtii että hiekkalaatikoita on useampia, ja niiden siivoaminen tehdään riittävän usein .


      Meillä kaikilla on varmasti käsitys, että hoidamme kissamme hyvin.Myös niillä, joiden kissat sitten menehtyivät autotielle.Katosivat petoeläinten suihin, tai päätyivät löytöeläintalolle löytöeläiminä vieraiden pihoista.Varmasti siihen asti mielestänsä hyvin kissansa hoitivat.Jotkut eivät opi ensimmäisestäkään kissan menetyksestä, vaan ottavat uuden kokemaan saman karmean kohtalon.
      Monien muiden ihmisten ja viranomaisten silmissä hoito on ollut surkeaa, kun hoidon heikko laatu on johtanut jopa kissan katoamiseen tai menehtymiseen.

      • Mindeliina

        Markettaliisa onko tästä keskustelusta poistettu kommentti vai puhuitko minulle?


    • näinsevaanonjoo

      Ymmärrän täysin huolesi! Valitettavasti nämä "kissa ei kuulu ulos" ihmiset takertuu tuohon mantraansa aina, kun se vaan on mahdollista! Realistisesti ja kokemuksesta olen sitä mieltä, että kissa joka on saanut ulkoilla ja nauttia elämästään turvallisessa ja tutussa ympäristössä, ei totu sisäkissaksi. Väkisin pitämällä tietysti pysyy ja kärsii ja masentuu!

      • löytölästävinkkejä

        Suomen löytöeläintaloihin tuli viimevuonna 16 000kissaa.Ne etsii kaikille sisäkissakodit, tai kodit joissa valvotaan ulkoilut.Ja löytöeläintalosta heidän sivustoillaan usein kertovat, et kissat sopeutuu hyvin sisälle.Sellasetkin jotka eläneet ulkona ikänsä siihen asti.Epäilen, ettei sulla ole niin paljoa komeusta kun löytöeläintaloin hoitajilla.Heiltä saa varmasti myös hyviä neuvoja, jos ongelmia tulee.
        Millainen se tuttu ja turvallinen ympäristösi on?
        Ei petoja, ei teitä, ei naapureita kilometrin säteelläkö?

        Tutun kissa löyty motarilta menehtyneenä, asuvat kilsan päässä motarista.Aika outoa minusta, kun leikatun kissan väitetään pysyvän lähellä kotiaan.Mutta kaipa se yön aikan oli kipitellyt sitten niinkin pitkän matkan aikansa kuluksi.

        https://www.is.fi/lemmikit/art-2000000704557.html


        Ja kannattaa huomioida, et on myös ihmisiä, jotka alkaa ruokkia pihoilleen tulevia kissoja, omivat sen itelleen.Tai kuskaavat ne nurkistaan löytölään löytöeläimenä.


      • Mindeliina

        Näinsevaanonjoo, kissallani kokeiltiin että kuljettiin valjailla pihalla ekat päivät mutta hän vain kyyristi selkäänsä eikä suostunut liikkumaan. Kun otimme valjaat pois niin hän juoksi puuhun ja sen jälkeen takaisin luokseni ja välillä vieläkin kun hän on leikkisällä tuulella niin juoksee pihassa puusta puuhun. Huomaan hänestä niin selvästi että tykkää olla pihalla niin en halua hänestä tehdä sisäkissaa koska nauttii niin pihalla olosta.


      • josottaaniinvahtii
        Mindeliina kirjoitti:

        Näinsevaanonjoo, kissallani kokeiltiin että kuljettiin valjailla pihalla ekat päivät mutta hän vain kyyristi selkäänsä eikä suostunut liikkumaan. Kun otimme valjaat pois niin hän juoksi puuhun ja sen jälkeen takaisin luokseni ja välillä vieläkin kun hän on leikkisällä tuulella niin juoksee pihassa puusta puuhun. Huomaan hänestä niin selvästi että tykkää olla pihalla niin en halua hänestä tehdä sisäkissaa koska nauttii niin pihalla olosta.

        Tai paremminkin, nautit oliostasi,kun kissasi on ulkona ja sinä itse sisällä.Et viitsi vahtia kissaa, joten jätät sen heitteille,ja perustelet sillä, että kissa tykkää.Joidekin kissat tykkää ilmeisesti juosta autojen alle, menehtyä petojen raatelemina, niin niiden omistajat haluavat sen varmasti ajatella.Ei tule mieleenkään, että itse on aiheuttanut kissan menehtymisen omalla välinpitämättömyydellään.
        Voihan sitä katsoa, kun kissa juoksee puusta puuhun, ja kun se on sitä tunnin pari tehnyt, tulla itse kissan kanssa sisälle.Tai kesällä istua pihalla,ja katsoa että juoksentelee vain omien pihapuiden väliä.On vastuutonta jättää kissa yksin ulos,ja itse mennä sisälle.Jos ulkona on kissallakin niin rattoisaa, niin varmasti sen omistajakin lemmikkinsä seurasta pihall nauttii.Eihän lemmikkikissasta joka on ulkona, ole mitään iloa eikä seuraa sisällä kyhjöttävälle omistajalle.Joten ,olkaa mukana lemmikkinne elämässä, ulkona vahtimassa,ja takaamassa se turvallinen ulkoilu sille kissallenne.Katsotte ettei pihalta karkaa, tai katoa, ja jos siltä näyttää, puututte siihen heti.Haette kissan takaisin omalle puolelle, ettei tule tavaksi muiden alueille mennä.Ja kun itse poistutte pihaltanne, otatte kisulin mukaanne, ettei se katoa eikä jää heitteillejätetyksi.
        Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei voi vahtia itselleen ottamiaan elukoita?


    • eihelppojuttu

      Samaa mieltä! Uuden reviirin luominen on kyllä hankala juttu. Vieraaseen ympäristöön joutuessaan kissa saattaa kyllä hävitä! Jos uusi seutu on vilkkaampaa aluetta, riskit on kovat! Olisiko mahdollista järjestää sille kiipeilypuu tai vastaava esim. parvekkeelle? Nämä on vaikeita juttuja, ennen luopuisin kissasta kokonaan, kuin pakottaisin sen pysymään sisällä. Onhan sellainenkin PIENI mahdollisuus, että se sopeutuu, kun ikää jo 9vee! Toivotaan näin!

      • Mindeliina

        Niin sitä minäkin ajattelin että kun ei ole tuttu ympäristö niin se häviää,en halua ottaa kissaani tänne ja viikon päästä löydän sen kuolleena jostain ojasta. Mutta sitä ajattelin että kun hän on kuitenkin jo yhdeksän niin jos olisi varovaisempi kuin pentu kissa. Kyllä hän voi olla isänikin luona haluaisin itse huolehtia omasta kissastani mutta valitettavasti rakastuin ja muutin toiselle paikkakunnalle eikä missään nimessä ollu tarkotus hylätä häntä koska kuitenkin ollut silmäteräni pennusta asti. Sen takia hänet isälleni jätin ettei hänen elämänsä mene mullin mallin ja kuulemma yötkin nukkuu isäni ja äitipuoleni välissä!


      • eihelppojuttu
        Mindeliina kirjoitti:

        Niin sitä minäkin ajattelin että kun ei ole tuttu ympäristö niin se häviää,en halua ottaa kissaani tänne ja viikon päästä löydän sen kuolleena jostain ojasta. Mutta sitä ajattelin että kun hän on kuitenkin jo yhdeksän niin jos olisi varovaisempi kuin pentu kissa. Kyllä hän voi olla isänikin luona haluaisin itse huolehtia omasta kissastani mutta valitettavasti rakastuin ja muutin toiselle paikkakunnalle eikä missään nimessä ollu tarkotus hylätä häntä koska kuitenkin ollut silmäteräni pennusta asti. Sen takia hänet isälleni jätin ettei hänen elämänsä mene mullin mallin ja kuulemma yötkin nukkuu isäni ja äitipuoleni välissä!

        Sillä taitaa asiat olla nyt ihan hyvin. Anna olla isän luona, tutustu ja kotiudu itse, sekin vie aikaa. Ota sitten vaikka jonkun ajan kuluttua oma, uusi pentu, joka on sisäkissa jo pienestä pitäen!
        Uudessa paikassa entiset asukkaat puolustaa omaa reviriään ja saattavat antaa kovastikin selkää uudelle tulijalle - ei kiva! Kaikkea hyvää elämääsi!


      • Mindeliina

        Kyllä hän taitaa siellä pysyä loppuun asti vaikka hänet tänne haluaisinkin,mutta en ole niin itsekäs että ajattelisin vain itseäni, ajattelen kissani parasta aina. Äitipuoleni kanssa just tänään keskusteltiin että ei hän ole kissaa heittämässä pois ja se saa siellä rapsutuksiakin. Ollaan mieheni kanssa keskusteltu että parin vuoden päästä otetaan kissa meille kun ollaan ostettu isompi talo. Sitä pelkäsinkin kun tässä pyörii naapureitten kissoja joita on 3 kappaletta että riitoja tulisi. Kiitos ja kaikkea hyvää sinnekkin!


      • kissatsopeutuukin
        Mindeliina kirjoitti:

        Kyllä hän taitaa siellä pysyä loppuun asti vaikka hänet tänne haluaisinkin,mutta en ole niin itsekäs että ajattelisin vain itseäni, ajattelen kissani parasta aina. Äitipuoleni kanssa just tänään keskusteltiin että ei hän ole kissaa heittämässä pois ja se saa siellä rapsutuksiakin. Ollaan mieheni kanssa keskusteltu että parin vuoden päästä otetaan kissa meille kun ollaan ostettu isompi talo. Sitä pelkäsinkin kun tässä pyörii naapureitten kissoja joita on 3 kappaletta että riitoja tulisi. Kiitos ja kaikkea hyvää sinnekkin!

        Minä asuin kissan kanssa ensin kerrostalossa kolmevuotta.Sitten muutettiin maalle, kissa sai ulkoilla päivisin siellä, yökjsi kutsuttiin aina sisälle.Seitsemän vuoden jälkeen muutettiin kerrostaloon, ja kissa tietysti mukana.Ei se sielllä edes ulos kaivannut, nautti sisällä oleilusta ja seurastamme.Sitten muutettiin kahden vuoden päästä maalle.Kissalla oli taas mahdollisuus ulkoilla omalla pihallamme, mutta se jostain syystä vain katseli kesäisin avoimesta ovesta, joskus tuli terassin keinulle lepäilemään.Mutta ei enää jostain syystä ulos enempää halunnut, ehkä sillä oli sisällä sitten se kaikki, mitä elämäänsä halusi.Kissa eli yli 20vuotiaaksi pirteänä ja onnellisena, lemmikkikissana.Leikkautettu oli, ja rokotettu.Koko ikänsä eli meidän luonaan, ikävä yhä kalvaa, mutta viellä ei ole uuden kissan aika.


    • wheresthecat

      Pakko osallistua sen verran, että kyllä vanhakin kissa, jopa maaseudun ulkokissa, saattaa valjasteluun tottua ja siitä jopa nauttia. Vaatii kyllä omistajalta hermoja, aikaa, toistoja ja vielä kerran hermoja, mutta se kannattaa.

      Jo edesmennyt Hiskini oli 100% maaseudun vanha ulkokissa, mutta ajan kanssa sopeutui valjasteluun kuin myös kaupunkilaiskissana kerrostalossa elämään. Aivan samoin Putte, joka oli elänyt sisäkissana eikä uskaltanut kuin ulko-ovelta ulos kurkistaa, oppi sekin valjaisiin ja nauttimaan ulkona liikkumisesta. Sitkeyttä vaadittiin sekä kissoilta, että minulta, mutta lopputulos oli hyvä.

      • asiatuntija

        kissa on psykologialtaan villinä saalistava lihansyöjä. kissa on tuotu suomeen aavikko-olosuhteista. se kesytettiin pyydystämään hiiriä viljavarastoilta. ja oli näinollen hyötyeläin. kissa on nykyisin enemmän haitta, kuin hyöty. se ei sovellu suomen olosuhteisiin. kissa ei sovellu ihmisten asuntoihin. se ei voi siellä sen psykolokialle kuuluvalla tavalla. kissan olisi pitänyt saada olla sen omassa elinympäristössään, jossa se olisi voinut ulostaa, huolehtia hygieniastaan ja saada sille kuuluvaa ravintoa. kissat aiheuttavat monenlaisia terveysongelmia. myös kissan kanssa asuva henkilö kuljettaa kissastaan saamia allergiahiukkasia toisiin ihmisiin. kissan virtsa on kaikkein pahin allergioiden aiheuttaja. kissan ulostelaatikosta ja kissasta itsessään leviää ilmavirtauksien mukana epäpuhtauksia kaikkialle asuntoon. kissojen omistajat vaarantavat työpaikoilla toisten terveyden ja ovat epämiellyttävä työntekijä ulosteen hajun vuoksi. onneksi kissojen omistajat eivät pääse enää kaikkiin paikkoihin.


      • kysssymys
        asiatuntija kirjoitti:

        kissa on psykologialtaan villinä saalistava lihansyöjä. kissa on tuotu suomeen aavikko-olosuhteista. se kesytettiin pyydystämään hiiriä viljavarastoilta. ja oli näinollen hyötyeläin. kissa on nykyisin enemmän haitta, kuin hyöty. se ei sovellu suomen olosuhteisiin. kissa ei sovellu ihmisten asuntoihin. se ei voi siellä sen psykolokialle kuuluvalla tavalla. kissan olisi pitänyt saada olla sen omassa elinympäristössään, jossa se olisi voinut ulostaa, huolehtia hygieniastaan ja saada sille kuuluvaa ravintoa. kissat aiheuttavat monenlaisia terveysongelmia. myös kissan kanssa asuva henkilö kuljettaa kissastaan saamia allergiahiukkasia toisiin ihmisiin. kissan virtsa on kaikkein pahin allergioiden aiheuttaja. kissan ulostelaatikosta ja kissasta itsessään leviää ilmavirtauksien mukana epäpuhtauksia kaikkialle asuntoon. kissojen omistajat vaarantavat työpaikoilla toisten terveyden ja ovat epämiellyttävä työntekijä ulosteen hajun vuoksi. onneksi kissojen omistajat eivät pääse enää kaikkiin paikkoihin.

        Heitätkö voltin jos annan banaania?


      • Aivastuttaako
        asiatuntija kirjoitti:

        kissa on psykologialtaan villinä saalistava lihansyöjä. kissa on tuotu suomeen aavikko-olosuhteista. se kesytettiin pyydystämään hiiriä viljavarastoilta. ja oli näinollen hyötyeläin. kissa on nykyisin enemmän haitta, kuin hyöty. se ei sovellu suomen olosuhteisiin. kissa ei sovellu ihmisten asuntoihin. se ei voi siellä sen psykolokialle kuuluvalla tavalla. kissan olisi pitänyt saada olla sen omassa elinympäristössään, jossa se olisi voinut ulostaa, huolehtia hygieniastaan ja saada sille kuuluvaa ravintoa. kissat aiheuttavat monenlaisia terveysongelmia. myös kissan kanssa asuva henkilö kuljettaa kissastaan saamia allergiahiukkasia toisiin ihmisiin. kissan virtsa on kaikkein pahin allergioiden aiheuttaja. kissan ulostelaatikosta ja kissasta itsessään leviää ilmavirtauksien mukana epäpuhtauksia kaikkialle asuntoon. kissojen omistajat vaarantavat työpaikoilla toisten terveyden ja ovat epämiellyttävä työntekijä ulosteen hajun vuoksi. onneksi kissojen omistajat eivät pääse enää kaikkiin paikkoihin.

        Hienoa pohdintaa. Tuon perusteella pitäisi kaikki ihmisen lemmikki- ja hyötyeläimet kieltää, kuten myös metsästys sekä ammatit joissa eläinten kanssa toimitaan.


      • ylireagonitisterilipahin
        Aivastuttaako kirjoitti:

        Hienoa pohdintaa. Tuon perusteella pitäisi kaikki ihmisen lemmikki- ja hyötyeläimet kieltää, kuten myös metsästys sekä ammatit joissa eläinten kanssa toimitaan.

        Ja myös riistan ja lihansyönti, leijaileehan siellä niitä allergeenejä sitten alukutuotannosta asti lihoja seuraillen, jotka päätyy kaupan lihatiskiltä, ohikulkijan takissa kotiin vietäviksi.Munat,on höyhenuntuvaisia, eli allerkinen ei munalootia voi ostaa, eikä likikään kävellä.Muut tarvikkeet kaupanhyllyillä, on lemmikkien omistajien saastuttamia,ovathan he kövelleet siellä monia kertoja,ja allergeenejä on hyllyt ja käytävät täynnä.Allerkisen on kuljettava koppura päässään, joka estää allergeenien hengitysteihin ja iholle pääsyn.Moniko on nähnyt allergikon kaupassa koppuroineen?
        Allerkinen ei voi edes ilman koppuraa ulkoilla, eikö heti lintu tai puluparvi lennä höyhenen pöllyen ohi,tai orava tule itseään pörhistelemään karvoineen ja hilseineen.Metsänelukat käy pihoissa öisin,ja hiiret, eli karvoja ja allergeenejä piisaa ulkona aina.


      • Kutittaa
        ylireagonitisterilipahin kirjoitti:

        Ja myös riistan ja lihansyönti, leijaileehan siellä niitä allergeenejä sitten alukutuotannosta asti lihoja seuraillen, jotka päätyy kaupan lihatiskiltä, ohikulkijan takissa kotiin vietäviksi.Munat,on höyhenuntuvaisia, eli allerkinen ei munalootia voi ostaa, eikä likikään kävellä.Muut tarvikkeet kaupanhyllyillä, on lemmikkien omistajien saastuttamia,ovathan he kövelleet siellä monia kertoja,ja allergeenejä on hyllyt ja käytävät täynnä.Allerkisen on kuljettava koppura päässään, joka estää allergeenien hengitysteihin ja iholle pääsyn.Moniko on nähnyt allergikon kaupassa koppuroineen?
        Allerkinen ei voi edes ilman koppuraa ulkoilla, eikö heti lintu tai puluparvi lennä höyhenen pöllyen ohi,tai orava tule itseään pörhistelemään karvoineen ja hilseineen.Metsänelukat käy pihoissa öisin,ja hiiret, eli karvoja ja allergeenejä piisaa ulkona aina.

        Eläinallergiat ovat kauheita, mutta yhtä kauheita on kasvien aiheuttamat allergiat kuten siitepölyallergia. Perkele, kaikki koivikot ja kuusikot nurin jottei niistä olisi allergisille kiusaa, heinikot muutettava asfaltiksi ja lähestulkoon kaikki kukat lailla kiellettävä. On tämä yhtä helvettiä. Ja entäs tuoksuallergiat? Hajusteita käyttävät ihmiset on tuomittava tiilenpäitä lukemaan jottei me muut jouduttaisi kärsimään.


      • asiatuntija
        Kutittaa kirjoitti:

        Eläinallergiat ovat kauheita, mutta yhtä kauheita on kasvien aiheuttamat allergiat kuten siitepölyallergia. Perkele, kaikki koivikot ja kuusikot nurin jottei niistä olisi allergisille kiusaa, heinikot muutettava asfaltiksi ja lähestulkoon kaikki kukat lailla kiellettävä. On tämä yhtä helvettiä. Ja entäs tuoksuallergiat? Hajusteita käyttävät ihmiset on tuomittava tiilenpäitä lukemaan jottei me muut jouduttaisi kärsimään.

        eipä yritetä muuttaa puheenaihetta. luonto on säilytettävä. samoin puut ja kaikki kasvit, jotka ovat omassa elinympäristössään. kissa ei vain tänne oloihin kuulu ja suurin eläinallergian aiheuttaja on kissa ja tarkennettuna kissan virtsa. kissaihmisten hyssyttely on kertakaikkiaan lopetettava. kissa on yksi suurin nyky-yhteiskunnan riesa.


      • nxklåq
        ylireagonitisterilipahin kirjoitti:

        Ja myös riistan ja lihansyönti, leijaileehan siellä niitä allergeenejä sitten alukutuotannosta asti lihoja seuraillen, jotka päätyy kaupan lihatiskiltä, ohikulkijan takissa kotiin vietäviksi.Munat,on höyhenuntuvaisia, eli allerkinen ei munalootia voi ostaa, eikä likikään kävellä.Muut tarvikkeet kaupanhyllyillä, on lemmikkien omistajien saastuttamia,ovathan he kövelleet siellä monia kertoja,ja allergeenejä on hyllyt ja käytävät täynnä.Allerkisen on kuljettava koppura päässään, joka estää allergeenien hengitysteihin ja iholle pääsyn.Moniko on nähnyt allergikon kaupassa koppuroineen?
        Allerkinen ei voi edes ilman koppuraa ulkoilla, eikö heti lintu tai puluparvi lennä höyhenen pöllyen ohi,tai orava tule itseään pörhistelemään karvoineen ja hilseineen.Metsänelukat käy pihoissa öisin,ja hiiret, eli karvoja ja allergeenejä piisaa ulkona aina.

        allergeeneja on käytännössä kaikkialla.


      • Näppylät
        asiatuntija kirjoitti:

        eipä yritetä muuttaa puheenaihetta. luonto on säilytettävä. samoin puut ja kaikki kasvit, jotka ovat omassa elinympäristössään. kissa ei vain tänne oloihin kuulu ja suurin eläinallergian aiheuttaja on kissa ja tarkennettuna kissan virtsa. kissaihmisten hyssyttely on kertakaikkiaan lopetettava. kissa on yksi suurin nyky-yhteiskunnan riesa.

        Säilytetään siis luonto, mutta entäs koirat, lehmät, hevoset, kanit, matelijat ym. kesyt eläimet jotka myös ovat allergisoivia? Ei nekään Suomen luontoon kuulu yhtään sen enempää kuin kissatkaan.
        Pamautetaan hengiltä kaikki muut elukat paitsi Suomen luontoon kuuluvat eläimet? Lähtökäskyn vihreimmille laitumille saavat siis myös vieraslajit, sekä eläintarhojen asukit. Olisiko niin hyvä? Unohtuiko joku?


      • hgyygygyyfff
        asiatuntija kirjoitti:

        eipä yritetä muuttaa puheenaihetta. luonto on säilytettävä. samoin puut ja kaikki kasvit, jotka ovat omassa elinympäristössään. kissa ei vain tänne oloihin kuulu ja suurin eläinallergian aiheuttaja on kissa ja tarkennettuna kissan virtsa. kissaihmisten hyssyttely on kertakaikkiaan lopetettava. kissa on yksi suurin nyky-yhteiskunnan riesa.

        "eipä yritetä muuttaa puheenaihetta"

        Millä tavoin oma horinasi liittyi kirjoitukseen 6.11.2017 16:04 jota kommentoit? Et halua puheenaihetta muuttaa, mutta itsekin siihen syyllistyt.


      • taidothaaskaantuu
        asiatuntija kirjoitti:

        eipä yritetä muuttaa puheenaihetta. luonto on säilytettävä. samoin puut ja kaikki kasvit, jotka ovat omassa elinympäristössään. kissa ei vain tänne oloihin kuulu ja suurin eläinallergian aiheuttaja on kissa ja tarkennettuna kissan virtsa. kissaihmisten hyssyttely on kertakaikkiaan lopetettava. kissa on yksi suurin nyky-yhteiskunnan riesa.

        Sinussa olisi varmasti potenttiaalia tyhentämään luontomme kulkukissoista, ja suomen luonnon eläimet kiittäis.Harmillista että et siihen allergiasi vuoksi kykene ;/


    • voivoiressukkaa

      Meidän työpaikalla on kymmenen työntekijää ollut jo 20 vee, ja kuudella on kissa tai kaksi kotona. Koskaan ei ole ollut mitään haittaa tai edes puhetta kissaongelmista! Nytpä pitää pomolle kertoa, että hänen on annettava potkut meille kuudelle, ettei lopuille käy huonosti! Olipa hyvä kun Sinä, Suuri Viisaus, valistit meitä poloisia! (mene hoitoon)

      • uytropl

        elikkä tällaisen tarinan omaava henkilö nyt sattumoisin hoksasi tulla tänne kommentoimaan. kuule. tutkituta pääsi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3857
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      133
      2697
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      128
      1875
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1192
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1189
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1167
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      930
    Aihe