Näin pyhäinpäivän aattona, tulee mieleen miten hyvältä tuntuu kun koettu suru poismenneistä, on muuttunut rakkaiksi lämpimiksi muistoiksi.
Niin monet läheisten muistot lämmittää sydäntä, niiden lämpö tuo voimaa kestää taival, olla itsekin ketjuna monien joukossa.
"Niin moni pois jo mennyt on, mä kauan tunsin kaipion" lie tuttu laulu meille jokaiselle, joka nyt soi mielessäni.
Päällimmäisenä on kuitenkin kiitollinen onnen tunne, sain kokea rakkaitteni läheisyyden pitkään, vielä muistonsakin lämmittää sydämessä..
Samoin voi tuntea ystävien kohdalla, niistäkin, joista ei aina kuule mitään, palstaystävätkin on lupa sydämessään liittää ilon ja kiitollisuuden aiheisiin.🕯
Hyvää ja iloista pyhäinpäivää 😊
PS. Aurinko paistaa niin ihanasti silmiin tässä, eikä tarvitse pukeakaan niin paljon ulos lähtiessä, heippa!
Tämän hetken ajatuksia
14
130
Vastaukset
- ent.vaki
https://www.youtube.com/watch?v=LO0FXRZ3TmI
Tervehdys palstalaisille! - Ramoona_
Aurinkoinen pyhäinpäivän aaton sää vei merenrantakävelylle , huomenna iltahämärissä katsomaan kynttilämerta. Oman sukuni haudat ovat kaukana, vein jo aiemmin sinne vanhempieni haudalle havuista ja jäkälistä tekemäni seppeleen, siellä asuva veljeni laittaa kynttilät. Seppele kuvastaa ikuisuutta, jatkuvuutta, sukupolvien ketjua. Askartelen niitä lähes kaikkiin juhliin myös kukista, erityisesti juhlapäivinä edemenneet rakkaat ovat muistoissa läsnä.
Kukka on elämää kuvaava, nupusta täyteen kukoistukseen ja lopulta lakastumiseen. Eeva Kilven runossa on maanläheinen kuoleman ajatus : "Kun mummot kuolevat, heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää, ja joistakin mummoista tulee puita ja ne humisevat lastenlastensa yllä ja suojaavat sateilta ja tuulilta..."
Lohdullista on, että ilo ja kiitollisuus koetusta rakkaudesta , yhdessäolosta ja huolenpidosta voittaa muun. Hyvää pyhäinpäivää Sinulle Noela ja Sinulle, joka luet ketjua. - Per-kel
Johan minä tiistaina kävin hautuumaalla, tänään viritin valot pieneen temppeliin puutarhaan.- Khraap
- reppuriika
Kiitos aloittajalle kauniista sanoista. Minunkin suku on täältä lähtenyt. Minua lohduttaa että ylösnousemuksen päivänä on iloinen jälleennäkeminen. Kaikille hyvää pyhäinmiestenpäivää.
- teretule
Kuolemaa ei ole sanan merkityksessä. Ei ole ylösnousemusta. Jälleennäkeminen voi tulla kuolemassa sen jälkeisessä.
Kiitos mukanaolostanne, tuntuu kauniilta ajatukselta valaista pieni temppeli puutarhassaan, miten tunnelmallista se voikaan olla.
Kuin eläväkynttilämeri Saaran laulaessa tuon kauniin You Raise Me Upp.- teretule
Vaimoni haudalle laitoin kynttilän, hän on aina elämässäni.
PS. Kuolemaa ei ole.- Jamunnimimerkki
Tämä oli nätti kommentti.
- teretule
Jamunnimimerkki kirjoitti:
Tämä oli nätti kommentti.
Kiitos. Vaimoni henki kissan lailla hautakivellä maukuen hyppäsi hänen jaloille ja suuuteli häntä, en sanonut mitään. Hauta oli hyvin oli kevät ja aurinko paistoi kävimme penkille istumaan--yhtäkkiä joku sanoi minulle katso taakse ja tein niin kissa tuli kovaa vauhtia penkkiä kohdin tein jaloilla paikan -- kissa tuli hänelle maukui kokoajan ja suuteli vain vähän minua.
Tapamasimme kissan jälkeen hän tunsi maikuen meidät oli vaimentunut.
Kohtasin samalla hautausmaalla vanhan naisen ja sanoina täällä on kissa, hän vastasi se ei ole tavallinen kissa.
PS. Hän on nainen ja lääkäri. - teretule
On paljon muita joita en halua tuoda esille. Tuttavalleni papille olen kertonut, hän sanoi päivän selvä asia. Tavallaan ei ole kuolemaa.
Meidän täytyy elää tämä elämä muuta ei tule koskaan olemaan.
Aikaisemmin päivä oli Pyhäinmiestenpäivä. Jostain olen kuullut, että sinä päivänä muistettiin kolmea marttyyria, jotka yritettiin polttaa roviolla, mutta liekit kiersivät heidät, ja he pelastuivat.
En tiedä, onko tällaista legendaa edes olemassa.
Joka tapauksessa miehet pudotettiin päivän nimityksestä pois joitakin vuosia sitten, ja nyt muistelemme kaikkia poismenneitä läheisiämme, ja pyhitämme päivän edellisten sukupolvien muistolle. Suomalaiset ovat viettäneet tätä aikaa myös Kekrijuhlana, joka muistaakseni juhlisti sadonkorjuuta ja palkitsi tehdystä työstä.
Sukututkimusta harrastaneena se ei minulle ole lainkaan vaikeaa muistella menneitä sukupolvia. Heistä on jäänyt aika paljon tarinoita jälkipolville.
Sen vuoksi minun mielestäni tämä amerikkalaisten Halloween-hössötys on niin vaikea niellä. Pienet pääsiäisnoidat vielä jaksan sulattaa, vaikka siinä on monta perinnettä isketty yhteen. Kaikki kuitenkin kotimaisia.
Mutta nämä kurpitsat ja zombiet! Käsittämätöntä. Tuolla toisessa ketjussa mietitään, mitä on suvaitsevaisuus. Minä olen Halloweenin kohdalla suvaitsematon, Sen ei tarvitsisi rantautua tänne, hiljaisten kynttilöiden ja kukkaistutusten keskelle.
Nihkeästi se ainakin toistaiseksi onkin näkynyt. Eipä ole noitia tullut kysymään "karkki vai kepponen" ehkä siihen sää ja pimeyskin vaikuttavat.Minulla on ainakin muisteltavaa tänään, sillä lapseni täyttää 50-v.
Toki edesmenneitä henkilöitä muistelen, mutta myös viikolla kuollutta serkkuani, joka oli suorannaninen shokki.
Perusterve "jamppa" 70-v, joutui sappikivi leikkaukseen. Normaalisti pikkujuttuhan sen pitäisi olla, mutta hänen kohdallaan ei ollut. Sydän oli pysähtynyt ja hänestä tuli aivokuollut, joten letkut irti ja hänen elämäntaival oli siinä, todella yllättäen. Jotenkin on hyvin vaikea ymmärtää vielä, mutta niin meni isäni ja veljenikin aikoinaan nopeasti, että hyvästejä eivät ehtineet sanoa omaisilleen.Kristiina23 kirjoitti:
Minulla on ainakin muisteltavaa tänään, sillä lapseni täyttää 50-v.
Toki edesmenneitä henkilöitä muistelen, mutta myös viikolla kuollutta serkkuani, joka oli suorannaninen shokki.
Perusterve "jamppa" 70-v, joutui sappikivi leikkaukseen. Normaalisti pikkujuttuhan sen pitäisi olla, mutta hänen kohdallaan ei ollut. Sydän oli pysähtynyt ja hänestä tuli aivokuollut, joten letkut irti ja hänen elämäntaival oli siinä, todella yllättäen. Jotenkin on hyvin vaikea ymmärtää vielä, mutta niin meni isäni ja veljenikin aikoinaan nopeasti, että hyvästejä eivät ehtineet sanoa omaisilleen.Sinulla on ollut tunteita vellova viikko! Niin nopeasti voi tulla sekä hyvät että huonot uutiset.
Minullakin on muisteltavaa: hääpäivä 61 v. sitten. Nyt muistelen sitä yksin. Mielialalleni tekee hyvää mennä iltapimeällä viemään kynttilä haudalle, sillä se valomeri, joka hautausmaalla loistaa tänä viikonloppuna, antaa todellisen rauhan elämyksen.
Ei joudu olemaan surussa yksin.
Osaanottoni suru-uutiseesi Kristiina23. Joskus tulee kuin shokkina todella nuo viestit lähtijöistä, aikansa kestää ennenkuin se menee tajuntaan.
Kaikelle on aikansa, niin surulle, kuin muisteluille meille jälkeenjääville.
Nuo Halloveenit herättää minussakin vain kauhistusta, kepposineen. Niin monet kerrat ent-asuinaluella sain säikähtää ovikellon rämpytystä ja poikaviikareita. Onneksi ovikoodi täällä ei suosi moista tunkeilua.
Hyvä on joskus hiljentyä kodin rauhassa.
PS. Pitkään nukuttuani pitää miettiä ruokaakin 😌 pitänee laittaa kanakeitto tähteistä kiehumaan. Ostan joskus grillatun broilerin, josta teen maukkaan keiton vihannesten ja makarooni kourallisen kera.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh413153Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli702509Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit602329- 942184
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi411954Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661595Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1291547Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1701495Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.891475Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3781435