Idioottimaiset valoautomaatit

Perässä_ajaja

Ei ole typerämpää autoilijaa kuin se joka ostaa auton jossa on uuden malliset automaattivalot.
Erityisesti sellaiset joissa etuhuomiovalot palavat, mutta takavalot pysyvän pimeinä.
Siis tollukat eivät osaa käyttää niitä, ne tulisi kieltää peräänajoriskin perusteella.
Mitä tommoisella keksinnöllä kuvitellaan saavutettavan. Määräysidiootit varmaan kuvittelevat pelastavansa maailman säästämällä muutanman watin.

42

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HerääNykyaikaan

      Idiootti on sellainen kuski joka ei osaa käyttää autonsa valoja kuten niitä kuuluu. Automaattivalot ovat loistava varuste joka taitaa olla vakiona lähes kaikissa uusissa autoissa.

      • manuaaliautomaatti

        Mikä hlvetin automaattivalo on sellainen jossa kuljettajan täytyy sytyttää takavalot erikseen manuaalisesti?


      • fghgfhgfh
        manuaaliautomaatti kirjoitti:

        Mikä hlvetin automaattivalo on sellainen jossa kuljettajan täytyy sytyttää takavalot erikseen manuaalisesti?

        Autoissakin alkaa olla jo kaikenlaista herkkua mutta aika monet sitten välitä tuon taivaallista auton ominaisuuksista vanhasta muistista.Siksi nuo ajovalotkin sitten tehtaan asetuksissa monasti kun säkkipimeä tulee nopeasti ja joitakin sumuja jättää sitten huomiotta ja pitäisi sitten säätää herkimmilleen.


      • OletKurjaJaNoloPoika
        manuaaliautomaatti kirjoitti:

        Mikä hlvetin automaattivalo on sellainen jossa kuljettajan täytyy sytyttää takavalot erikseen manuaalisesti?

        Automaattivalot ei toimi kaikissa autoissa ja olosuhteissa optimaalisesti ja siksi kuljettajan pitää olla hereillä ja tuntea autonsa.
        Automaatti- ilmastointia kun pitää jossain tilanteissa säädellä, ei se ole sen kummempi asia.
        Miksi olet tuollainen jämäkkä?


      • TermitOikeiksi
        OletKurjaJaNoloPoika kirjoitti:

        Automaattivalot ei toimi kaikissa autoissa ja olosuhteissa optimaalisesti ja siksi kuljettajan pitää olla hereillä ja tuntea autonsa.
        Automaatti- ilmastointia kun pitää jossain tilanteissa säädellä, ei se ole sen kummempi asia.
        Miksi olet tuollainen jämäkkä?

        Eihän se silloin ole automaattinen vaan manuaalinen. Puoliautomaatti olisi vielä oikeampi termi asialle joka yleensä toimii automaattisesti mutta vaatii silti manuaalista käyttöä. Täysautomaattihan se ei silloin ole.


    • KöyhätPoisLiikenteestä

      Persaukisella aloittajallahan ei ole koskaan varaa ostaa uutta autoa, ja nyt määkii täällä pahaa oloaan. Olet säälittävä reppana.

      • kehitys_pysäytettävä

        Juuri näin.

        90-luvulla harvassa autossa oli etusumuvalot. Köyhät ja kateelliset kahdehti näitä ja joutuivat tyytymään takasumuvalon (pakollinen varuste, joka löytyi köyhän ja kateellisen karvalakistakin) esittelyyn. Takasumuvalo laitettiin mainosmielessä päälle, kun tuli taivaalta tippakin vettä. Sammuttamisen kanssa ei sitten kiirettä ollutkaan, joten pari seuraavaa päivää nyt ainakin, varmuuden vuoksi, piti valon loimottaa.

        Nykyään takasumuvalo on kaikilla, joten se on menettänyt mainosarvonsa = sitä ei käytä juuri kukaan. Ei edes kelin moista edellyttäessä ... mutta eipä näytä käyhät&kateelliset tästä mussuttavan. Mikä armotta paljastaa, että motiivit ovat heillä ihan muualla kuin liikenneturvallisuudessa!

        2000-luvulle tultaessa ilmaantui uusi ongelma - xenonvalot. Näitä kadehdittiin, näitä haukuttiin (suoli24 palstat täyttyivät "häikäisee helvetisti" vollotuksesta), näitä jäljiteltiin - muotia oli asentaa ruosteläjän keulalle vihreäsävyiset "xenon look" polttimot.

        Nykyään ruosteläjiin asennellaan laittomia kiinanxenoneita. Häikäisee helvetisti, kun umpioita ei moisille ole suunniteltu, automaattinen tasonsäätö puuttuu, lasit naarmuiset ym. mutta eipä näy valitusta aiheesta, koska palstan ammattivalittajilla on tällaiset omassakin ruosteläjässään!

        Toisaalta 2000 luvun aikana etusumuvalot alkoivat tulla vakiovarusteeksi myös ns. tavisautoihin ja vuosien vieriessä näitä alkoi tulla tarjolle myös köyhien ja kateellisten "tonnin ritsa" -hintaluokassa. Eli köyhät ja kateelliset sai 10-20 vuoden odotuksen jälkeen etusumuvalot autoonsa ja kylläpä niitä kelpasikin esitellä päivin öin. Datsun ja tollolootakuskit valtaosin tuntuvat yhä elävän tätä vaihetta (aina lähi sumuvalot päällä). Sama maininki myös maaseudun tuppukylissä, joissa kalenterit yhä käy vuosituhannen vaihdetta ainakin autokannan osalta.

        Kaikki hyvin tästä pitäen? Ehei, samaan aikaan ilmaantui liikenteeseen kulmavalot. Voi hirvityksen kauhistus, nyt ei enää ollutkaan uusinta uutta auto, jonka keulalla palaa lähi sumuvalot päivin öin! Suoli24 palstat täyttyivät vollotuksesta, jossa kulmavalot haukuttiin tyhmiksi/laittomiksi/järjettömiksi sekä kyseltiin "miksi uusissa autoissa saa toinen sumuvalo palaa"? Kiintoisasti moisen kysymyksen esittäjä paljasti tietävänsä, ettei sumuvaloja saa polttaa aina & kaikkialla, mutku "pakko" on niitä esitellä, kun moista hienoutta on 20 vuotta kadehdittu.

        Noh, nyt on kulmavaloja ollut myynnissä 10 vuotta = näilläkin varustettuja autoja löytyy passelisti 200 tkm sisäänajettuina köyhien ja kateellisten ostettavaksi. Ei näy enää valitusta tästä aiheesta, mutta sen tilannetta paikkaavat päiväajovalot, joita kadehditaan, haukutaan ja jäljitellään.

        Nykyään on kaupungeissa muotia ajella jopa pimeällä pelkät parkit etusumuvalot päällä, millä luonnollisesti yritetään jäljitellä uusien autojen päiväajovaloja. Muutoin hyvä, mutku kaikissa uusissa ei takavalot pala päiväajovalojen kanssa ja tästä näkee kiusallisen helposti eron uuden ja "lähes uuden" eli vm 2007 auton välillä. Siksi moinen pitää kieltää - ainakin vuoteen 2025 asti. Siis siihen asti, kunnes ao autot ovat halpuuttuneet köyhän & kateellisen kukkarolle sopivaan hintaluokkaan.

        Nähty on jo sekin, että uusien autojen päiväajovaloja & takavalojen palamattomuutta pitää esitellä myös iltahämärissä tai jopa pimeällä. Sama juttu kuin sumuvalojen kanssa. Monta vuotta kadehdittu, joten sitku on tähän hienouteen päästy kiinni, pitää ottaa ilo irti - viis liikennesäännöistä ja turvallisuudesta!

        Teinirasseissa on jopa nähty sellaista ratkaisua, että on auton alkup. päiväajovalojen rinnalle on asennettu jälkiasenteiset päiväajovalot ja tällä 4 valon setillä hyvin näkee ajaa pimeällä...


      • Perässä_ajaja

        Minulla ei ole mitään syytä kadehtia sitä että niin moni ajaa takavalot pimeänä.

        Se että tulee nähdyksi on joskus hengen pelastaja.

        Voisihan sitä ajaa aivan pimeässäkin, vai ovatko nä vänkyrät kerjäämässä peräänajokolaria.

        Niiltä Jotka kääntävä turvallisuuden "KöyhätPoisLiikenteestä" tapaan varattomuudeksi tulee ottaa ajokortti pois ja takavarikoida se kallis auto.


    • kateelliset_ritsakuskit

      > Minulla ei ole mitään syytä kadehtia sitä että niin moni ajaa takavalot pimeänä.

      Hahhah. kadehtimisesta tässä juurikin on kyse. Häikäisevistä xenonvaloista ruikutus loppui, kun laittomia kiinanxenoneita alkoi saada muutamalla kympillä. Nehän ne vasta häikäisee, mutta asiasta ollaan hiljaa kuin hiiret, koska valittajilla itselläänkin on tällaiset.

      Kulmavaloista ruikutus loppui, kun näitäkin alkoi löytyä 100-200 tkm "sisäänajetuista" autoista.

      Nyt ruikutetaan päiväajovaloista, mutta samaan aikaan niitä yritetään jäljitellä. Ei ole lainkaan harvinainen näky auto, joka ajelee pimeällä pelkät parkit etusumuvalot päällä. Tämä tyyli ilmaantui katukuvaan vasta päiväajovalojen yleistymisen jälkeen = satavarmasti kyseessä on jäljittely-yritys.

      Kateellinen ruikutus yritetään naamioida liikenneturvallisuudesta huolehtimiseksi. Se on paskapuhetta, kun samaan aikaan vanhoilla ritsoilla ajavat ruikuttajat

      - ajelevat kokonaan ilman valoja / pelkät parkit päällä (etenkin nokilekat, jotka pitää laittomasti jättää kaupan pihaa saastuttamaan ja tällöin pitää säästää polttimoita... eikä matkan jatkuessa muisteta laittaa lähivaloja päälle), näitä sankareita näkee monta kpl ja pelkästään ajamalla Helsingin ja Tampereen välin a) pimeällä b) vesisateessa

      - valot on päällä, niin kuin teoriassa, mutta edessä on toinen puoli pimeänä (sekä etuvalo & lähivalo rikki), takavaloistakin puolet pimeänä

      - PKS liikenteessä näkee päivittäin auton, jossa toimii enää yksi jarruvalo (2 jo rikki) ja parin kk välein bongaan auton, jossa takavalot molemmilta puolilta pimeänä (eli korkeintaan rek. kilven valot palaa)

      - ajellaan pimeällä pelkät etusumuvalot päällä (teinirassit)

      - takasumuvalo löytyy kaikista paitsi museorekisterissä olevista autoista, mutta vain pari % osaa sitä käyttää kelin vaatiessa .... mutta etusumuvalot sen sijaan palaa melkein aina?

      - lähivalojen teho mallia saunalyhty (paskat polttimot / hapettuneet umpiot) -> ei korjata vikaa, vaan käytetään apuna sumuvaloja, jotka valaisee 10-15 m ... toodella fiksua etenkin moottoritiellä (jää vajaat 0,3 s aikaa väistää este)

      - peräkärryn/vessan vetäjät eivät vaivaudu käyttämään ajovalojen korkeussäätöä -> valot sojottaa taivaalle

      - pakettiautopellet asentaa keulalle päiväajovalot muita koristevaloja (sumuvalot, kaukovalot, joissa myös "parkit) ja kaikki kytketään palamaan samanaikaisesti

      - ...nähty on pari em. tapausta, joissa keulalla palaa "kaikki", mutta perä täysin pimeä (tarkoituksella vai tuliko ranettaja vahingossa pistäneeksi jonkin johdon poikki?), joka tapauksessa moinen kielii täysin EVVK asenteesta turvallisuuden ja sääntöjen suhteen

      • Keksiparempitrolli

        Sä oot vaan kateellinen kaikille noille luettelemillesi valovariaatioille. 30 vuotta valobongailua polkupyörän selästä näköjään katkeroittaa ihmisen ;)


    • Järkeäautoiluun

      Nuo tuollaiset takavaloautomaatit ovat autonvalmistajien myyntikikkoja. Pitäisi nuokin rahat laittaa autojen turvallisuuteen. Noista Hid eli xenon ja led valoista pistäisi kanssa päästä eroon, koska niillä ei näe penkan ja tien erotus kohtaa. Nyt ollaan Eu:ssä ja meillä ei voi tehdä järkeviä päätöksiä. Ajovaloiksi normaali värisävyn hieman ruskahtavat valot.

    • Perässä_ajaja

      Ilman mitään tai minkään kadehtimista turvallisuutta olisi jos takavalot palaisivat yhtä aikaa etuvalojen kanssa.
      Oli ne sitten huomio-, päivä-, tai ajovalot. Saataisiin idioottien liikennöinti turvallisemmaksi.

      No pannaan vielä yksi herja. Leditakavalot ovat vaaralliset vaikka toimisivatkin koska ne muurautuvat lumikelissä umpeen. Pitäisiköhän niihin lisätä lämmitys kuten sivupeileissä, tuuli- ja takalaseissa on.

    • ValotPalaaKunTarvitaan

      Suunnatkaa valituksenne EU:hun. Sieltä tämä takavalojen palamattomuus on lähtöisin. Täällä poraaminen ei lakia muuta. Toisaalta se antaa kyllä kiusallisesti näkyvän merkin siitä, kellä on uusi auto alla, ja kellä ei. Joku tuolla ylempänä asiasta jo kirjoittelikin. Eli kaipa se kateellisuuskin sitten omalta osaltaan aiheuttaa sitä takavaloista poraamista,

      • Direktiivi-Dirikka

        Ei se EUvostoliitto niitä lakeja tee. Se vain suosittelee (direktiivi), meidän omat ajokortittomat syöttö- ja juottoporsaamme ne lait tekevät vaikka eivät ymmärrä itse asiasta yhtään mitään.


    • FiksuOminaisuus

      Jos autossa on automaattivalot, niin silloin ne syttyvät automaattisesti, myös takavalot. Ei ne muuten automaattiset ole.
      Autossani on juuri nuo automaattivalot. Ne syttyvät hämärän laskeutuessa, sateella, tunnelissa jne ja silloin sytyy myös takavalot.
      Päivänvalossa palaa vain etuhuomiovalot.

      Erittäin fiksu ominaisuus autoissa. Eipä montaa muuta yhtä fiksua lisäturvallisuusominaisuutta olekaan.

      • Vanhassavaraparemp

        "Eipä montaa muuta yhtä fiksua lisäturvallisuusominaisuutta olekaan."

        Kyllä vain on, nimittäin se että valot palavat jatkuvasti. Ihmisen stereonäolle ja aivoille jotka sitä tulkitsevat on helpompaa erottaa kahden selvästi erottuvan kirkkaan ja toisiinsa nähden kiinteäetäisyyksisen rinnakkaisen kohteen (=valot) loitontuminen tai lähestyminen kuin yhden kohteen (=valoton auto), myös päivällä. Se on fysiologinen fakta.


      • Haminaattori

        Erittäin hyvä tuollainen fiksuautomatiikka joka osaa myös sytyttää ne takavalotkin. Se on erittäin suuri kontrasti liikenteessä kun ajetaan pimeellä sateessa sumutakavon kanssa ja ilman ainuttakaan takavaloa. Eikä näissä uusissa autoissa näytä olevan enää toimivia heijastimia. Se on "kiva ylläri" kun vastaantulian valot peittää sen verran ettei ne edelläajavan etuvalot oikein näy ja sitten yhtä äkkiä edessäsi on kolme kirkasta jarruvaloa. Joillain on näköjään noita vähemmän automaattisia valoja ja ne on sellaiset joista en oikein tykkää


      • Ollaanpa-nyt-järkeviä
        Vanhassavaraparemp kirjoitti:

        "Eipä montaa muuta yhtä fiksua lisäturvallisuusominaisuutta olekaan."

        Kyllä vain on, nimittäin se että valot palavat jatkuvasti. Ihmisen stereonäolle ja aivoille jotka sitä tulkitsevat on helpompaa erottaa kahden selvästi erottuvan kirkkaan ja toisiinsa nähden kiinteäetäisyyksisen rinnakkaisen kohteen (=valot) loitontuminen tai lähestyminen kuin yhden kohteen (=valoton auto), myös päivällä. Se on fysiologinen fakta.

        Kaikissa autoissa on ajovalokatkaisin, josta valot saa päälle ja pois. Se nyt ei ole mikään automaattinen ominaisuus, saati lisäturvaominaisuus, vaan perustoiminto. Se on ollut autoissa ’aina’.

        Toinen, mikä on aina autoilijoilta vaadittu, on näkökyky, jolla normaalissa päivänvalossa pitäisi kyetä näkemään edessäajava auto. Suomen nopeusrajoituksilla se ei koskaan tule normaalissa päivänvalossa, jossa on sallittua ajaa ilman takavaloja, niin nopeasti vastaan etteikö sitä ehdi näkemään ajoissa. Jos näin pääsee käymään, niin vika on kyllä ihan muualla kuin edelläajavassa autossa enkä usko takavalojen siinä auttavan millään lailla. Takavalojen näkyvyyshän on olematon kun on normaali päivänvalo.


      • Vanhassavaraparemp
        Ollaanpa-nyt-järkeviä kirjoitti:

        Kaikissa autoissa on ajovalokatkaisin, josta valot saa päälle ja pois. Se nyt ei ole mikään automaattinen ominaisuus, saati lisäturvaominaisuus, vaan perustoiminto. Se on ollut autoissa ’aina’.

        Toinen, mikä on aina autoilijoilta vaadittu, on näkökyky, jolla normaalissa päivänvalossa pitäisi kyetä näkemään edessäajava auto. Suomen nopeusrajoituksilla se ei koskaan tule normaalissa päivänvalossa, jossa on sallittua ajaa ilman takavaloja, niin nopeasti vastaan etteikö sitä ehdi näkemään ajoissa. Jos näin pääsee käymään, niin vika on kyllä ihan muualla kuin edelläajavassa autossa enkä usko takavalojen siinä auttavan millään lailla. Takavalojen näkyvyyshän on olematon kun on normaali päivänvalo.

        Paremmissa autoissa on aina ollut automaattisesti syttyvät ajovalot, ei tarvitse erikseen kytkeä päälle.

        "enkä usko takavalojen siinä auttavan millään lailla."

        On aivan yhdentekevää mitä sinä uskot, koska se on fakta että valot näkyvät paremmin palamassa kuin sammuksissa, ja kahden näkyvän toisiinsa nähden kiinteäetäisyyksisen kohteen selkeämpi erittuminen auttaa ihmisen stereonäköä arvioimaan etäisyyksien muuttumista.

        Näin ollen selvästi erottuvat takavalot referenssipisteinä takana ajavan on helpompaa pitää ja noudattaa turvaväliä ja sen pitäminen vie vähemmän huomiota muusta liikenteen tarkkailusta ja vie pienempää osaa rajallisesta huomiokyvystä. Ilmeisesti näinkin yksinkertainen yhtälö on joillekin liian vaikea ymmärrettäväksi. Näkyvyydestä ei ole koskaan _haittaa_.

        "Takavalojen näkyvyyshän on olematon kun on normaali päivänvalo."

        Ei ole normaalisilmäiselle, vaan ero on täysin selvästi havaittava. Tai no olematon ehkä jossakin Volgassa kuuden voltin järjestelmällä.

        Ja kysehän ei ole kuinka hyvin ne näkyvät, vaan siitä että ne näkyvät ollessaan päällä, ja tuovat mukanaan etuja jotka ovat yllä kerrotut. Sinä puolestasi et kykene osoittamaan yhtäkään _haittaa_ joita normaalisti palavista takavaloista koituisi.

        Seuraavaksi hieman lukemista sinulle:

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg4MAM&url=https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/935fa82b-9e58-4da5-8668-37ba47889413&usg=AOvVaw2nGKmXS9xbajZjWfBXM5Ts

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg-MAQ&url=https://yle.fi/uutiset/3-9328440&usg=AOvVaw0UCxJO14Uc-wfLdft8S0H5

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiEg7bmu7HYAhWqIpoKHeC5B6w4ChAWCCowAQ&url=https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/a4f0eb58-791b-45c8-bc6d-e45d03751e6d&usg=AOvVaw0VdcyaLRHmTiEgXI5GWKBP


        Sitten Onnettomuustutkintakeskuksen raportti jossa todetaan taas se tosiseikka että "älykkäiden" automaattovalojen älli ei kertakaikkiaan riitä suomalaisissa olosuhteissa edes päivällä ja päivänvalossa kaikkina vuodenaikoina:

        "Monissa uusissa
        autoissa on puutteena tapahtuneenkaltaisia tilanteita ajatellen se, että automaattisia
        päivävaloja käytettäessä takavalot eivät pala. "

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2011/d32011y_tutkintaselostus/d32011y_tutkintaselostus.pdf

        -Automaattivalojen aiheuttamat riskit ovat fakta

        -Jatkuvasti palavat takavalot tuovat turvallisuuslisän

        -Et kykene kertomaan mitä haittaa on jatkuvasti palavista takavaloista

        Joten ei muuta kuin kovaa uskomista vaan, kyllä se siitä!


      • Viherpyövelit
        Vanhassavaraparemp kirjoitti:

        Paremmissa autoissa on aina ollut automaattisesti syttyvät ajovalot, ei tarvitse erikseen kytkeä päälle.

        "enkä usko takavalojen siinä auttavan millään lailla."

        On aivan yhdentekevää mitä sinä uskot, koska se on fakta että valot näkyvät paremmin palamassa kuin sammuksissa, ja kahden näkyvän toisiinsa nähden kiinteäetäisyyksisen kohteen selkeämpi erittuminen auttaa ihmisen stereonäköä arvioimaan etäisyyksien muuttumista.

        Näin ollen selvästi erottuvat takavalot referenssipisteinä takana ajavan on helpompaa pitää ja noudattaa turvaväliä ja sen pitäminen vie vähemmän huomiota muusta liikenteen tarkkailusta ja vie pienempää osaa rajallisesta huomiokyvystä. Ilmeisesti näinkin yksinkertainen yhtälö on joillekin liian vaikea ymmärrettäväksi. Näkyvyydestä ei ole koskaan _haittaa_.

        "Takavalojen näkyvyyshän on olematon kun on normaali päivänvalo."

        Ei ole normaalisilmäiselle, vaan ero on täysin selvästi havaittava. Tai no olematon ehkä jossakin Volgassa kuuden voltin järjestelmällä.

        Ja kysehän ei ole kuinka hyvin ne näkyvät, vaan siitä että ne näkyvät ollessaan päällä, ja tuovat mukanaan etuja jotka ovat yllä kerrotut. Sinä puolestasi et kykene osoittamaan yhtäkään _haittaa_ joita normaalisti palavista takavaloista koituisi.

        Seuraavaksi hieman lukemista sinulle:

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg4MAM&url=https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/935fa82b-9e58-4da5-8668-37ba47889413&usg=AOvVaw2nGKmXS9xbajZjWfBXM5Ts

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg-MAQ&url=https://yle.fi/uutiset/3-9328440&usg=AOvVaw0UCxJO14Uc-wfLdft8S0H5

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiEg7bmu7HYAhWqIpoKHeC5B6w4ChAWCCowAQ&url=https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/a4f0eb58-791b-45c8-bc6d-e45d03751e6d&usg=AOvVaw0VdcyaLRHmTiEgXI5GWKBP


        Sitten Onnettomuustutkintakeskuksen raportti jossa todetaan taas se tosiseikka että "älykkäiden" automaattovalojen älli ei kertakaikkiaan riitä suomalaisissa olosuhteissa edes päivällä ja päivänvalossa kaikkina vuodenaikoina:

        "Monissa uusissa
        autoissa on puutteena tapahtuneenkaltaisia tilanteita ajatellen se, että automaattisia
        päivävaloja käytettäessä takavalot eivät pala. "

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2011/d32011y_tutkintaselostus/d32011y_tutkintaselostus.pdf

        -Automaattivalojen aiheuttamat riskit ovat fakta

        -Jatkuvasti palavat takavalot tuovat turvallisuuslisän

        -Et kykene kertomaan mitä haittaa on jatkuvasti palavista takavaloista

        Joten ei muuta kuin kovaa uskomista vaan, kyllä se siitä!

        Ydinkysymykseksi näyttää todellakin muodostuvan se että mitä etua valottomuudesta muka on, kun valojen hyödyt ovat kiistämättömät? Varsinkin LED:ien kyseessä ollen, kuten nykyään tapaa olla, mikään energiansäästö ei ole edes argumentti kyseisten energiamäärien ollessa häviävän pieniä jopa yhteenlaskettuina, autojen valottomuudella ei maapalloa pelasteta mutta ihmishenkiä saatetaan menettää ja on jo menetettykin. No, säästöähän toki sekin että kuollut ei ole enää kuluttamassa...


      • Ollaanpa-nyt-järkeviä
        Vanhassavaraparemp kirjoitti:

        Paremmissa autoissa on aina ollut automaattisesti syttyvät ajovalot, ei tarvitse erikseen kytkeä päälle.

        "enkä usko takavalojen siinä auttavan millään lailla."

        On aivan yhdentekevää mitä sinä uskot, koska se on fakta että valot näkyvät paremmin palamassa kuin sammuksissa, ja kahden näkyvän toisiinsa nähden kiinteäetäisyyksisen kohteen selkeämpi erittuminen auttaa ihmisen stereonäköä arvioimaan etäisyyksien muuttumista.

        Näin ollen selvästi erottuvat takavalot referenssipisteinä takana ajavan on helpompaa pitää ja noudattaa turvaväliä ja sen pitäminen vie vähemmän huomiota muusta liikenteen tarkkailusta ja vie pienempää osaa rajallisesta huomiokyvystä. Ilmeisesti näinkin yksinkertainen yhtälö on joillekin liian vaikea ymmärrettäväksi. Näkyvyydestä ei ole koskaan _haittaa_.

        "Takavalojen näkyvyyshän on olematon kun on normaali päivänvalo."

        Ei ole normaalisilmäiselle, vaan ero on täysin selvästi havaittava. Tai no olematon ehkä jossakin Volgassa kuuden voltin järjestelmällä.

        Ja kysehän ei ole kuinka hyvin ne näkyvät, vaan siitä että ne näkyvät ollessaan päällä, ja tuovat mukanaan etuja jotka ovat yllä kerrotut. Sinä puolestasi et kykene osoittamaan yhtäkään _haittaa_ joita normaalisti palavista takavaloista koituisi.

        Seuraavaksi hieman lukemista sinulle:

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg4MAM&url=https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/935fa82b-9e58-4da5-8668-37ba47889413&usg=AOvVaw2nGKmXS9xbajZjWfBXM5Ts

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiElfzHu7HYAhUiDZoKHb-FBvIQFgg-MAQ&url=https://yle.fi/uutiset/3-9328440&usg=AOvVaw0UCxJO14Uc-wfLdft8S0H5

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiEg7bmu7HYAhWqIpoKHeC5B6w4ChAWCCowAQ&url=https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/a4f0eb58-791b-45c8-bc6d-e45d03751e6d&usg=AOvVaw0VdcyaLRHmTiEgXI5GWKBP


        Sitten Onnettomuustutkintakeskuksen raportti jossa todetaan taas se tosiseikka että "älykkäiden" automaattovalojen älli ei kertakaikkiaan riitä suomalaisissa olosuhteissa edes päivällä ja päivänvalossa kaikkina vuodenaikoina:

        "Monissa uusissa
        autoissa on puutteena tapahtuneenkaltaisia tilanteita ajatellen se, että automaattisia
        päivävaloja käytettäessä takavalot eivät pala. "

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/2011/d32011y_tutkintaselostus/d32011y_tutkintaselostus.pdf

        -Automaattivalojen aiheuttamat riskit ovat fakta

        -Jatkuvasti palavat takavalot tuovat turvallisuuslisän

        -Et kykene kertomaan mitä haittaa on jatkuvasti palavista takavaloista

        Joten ei muuta kuin kovaa uskomista vaan, kyllä se siitä!

        Noissahan kyse oli niistä olosuhteista, joissa autimaattivalot ovat päällä eikä silloin takavalot ole pimeänä.
        Jos jaksoit lukea kirjoitukseni, niin olisi pitänyt ymmärtää, ettei kirjoitukseni koskenut olosuhteita, jossa valojen on oltava päällä. Eli pimeyden lisäksi hämärä, sadekelit jne. Ainakin oman autoni automaattivalot syttyvät noissa olosuhteissa aina ja heti.
        Kannattaa lukea ja erityisesti sisäistääluettu ennenkuin kommentoi kirjoittajaa tai hänen kirjoituksiaan. Näin ei tee itsestä hölmöä. Suosittelen vahvasti.


      • MiksetOllutJärkevä
        Ollaanpa-nyt-järkeviä kirjoitti:

        Noissahan kyse oli niistä olosuhteista, joissa autimaattivalot ovat päällä eikä silloin takavalot ole pimeänä.
        Jos jaksoit lukea kirjoitukseni, niin olisi pitänyt ymmärtää, ettei kirjoitukseni koskenut olosuhteita, jossa valojen on oltava päällä. Eli pimeyden lisäksi hämärä, sadekelit jne. Ainakin oman autoni automaattivalot syttyvät noissa olosuhteissa aina ja heti.
        Kannattaa lukea ja erityisesti sisäistääluettu ennenkuin kommentoi kirjoittajaa tai hänen kirjoituksiaan. Näin ei tee itsestä hölmöä. Suosittelen vahvasti.

        Miksi sitten teit itsestäsi hölmön? Kerropas nyt se _haitta_ siitä että valot olisivat jatkuvasti päällä? Turvallisuusnäkökohta on kiistämätön koska on fakta että valot auttavat ihmisen stereonäköä päivänvalossakin, eikä energiansäästöstäkään voida puhua LED:ien ollessa kyseessä, ainakaan siinä määrin että se oikeuttaisi valottomuuden aiheuttaman riskin ihmiselämälle.

        Joten annapa nyt tulla se haittapuoli valoista?


      • Ollaanpa-nyt-järkeviä
        MiksetOllutJärkevä kirjoitti:

        Miksi sitten teit itsestäsi hölmön? Kerropas nyt se _haitta_ siitä että valot olisivat jatkuvasti päällä? Turvallisuusnäkökohta on kiistämätön koska on fakta että valot auttavat ihmisen stereonäköä päivänvalossakin, eikä energiansäästöstäkään voida puhua LED:ien ollessa kyseessä, ainakaan siinä määrin että se oikeuttaisi valottomuuden aiheuttaman riskin ihmiselämälle.

        Joten annapa nyt tulla se haittapuoli valoista?

        Kehoittaisin edelleen lukemaan kirjoitukseni. Siitä ei todellakaan olisi haittaa, päinvastoin.

        No helpotan nyt tilannettasi. Missä olen kirjoittanut, väittänyt tai edes antanut ymmärtää olevan haitallista, jos valot palavat koko ajan? Kertoisitko kohdan aiemmissa kirjoituksissani, niin yritän auttaa sinua vaikka vääntämällä rautalankamallia vähäisistä rautalankavarastoni puitteissa.

        Minä kommentoin vain tuota automaatyivalojen toimintaa ja koen sen hväksi ja toimivaksi lisävarusteeksi omassa autossani. Kyllä siinäkin on ajovalokatkaisin, kuten kaikissa autoissa on ’aina’ ollutkin, mutta kun kerran automaattivalot ovat toimivat, niin käytän niitä.

        Autossani on myös automaattivaihteet ja vaihtoehtona on manuaalivaihtaminenkin. Voitko ajatella, että en käytä tuota manuaalovaihtotapaa? Ja huomaa tässäkin, etten kommentoi laisinkaan manuaalivaihtamisen hyvyyttä tai huonoutta. Saati, että ottaisin millään lailla manuaali- ja automaattivaihteiston paremmuuteen kantaa ylipäänsä.

        Lisäksi on myös automaattinen sadetunnistin, sekin on päällä jatkuvasti.
        On myös nelivetoauto, jossa valittavissa etuveto, kiinteä neliveto tai automaattila, joss neliveto ’menee päälle’ tarvittaessa. Arvaa mikä tila minulla on ’päällä’ tavallisesti?


    • sepeteussepe99

      Niin muuta kuin ne persaukiset kun ajaa niin vanhoilla autoilla joissa ei ole valoautomatiikkaa ollenkaan.

    • Gfcklpo

      Osta uusi Volvo ysikymppinen.siinä palaa päivänvalot takanakin. Tai voit käyttää valoautomatiikkaa. Ilmankos maailman turvallisin auto. Ainoana kuusi tähteä. Jos luokkia olisi niin paljon.

    • Vähän vanha aloitus, mutta en löytänyt uudempaa.
      Eilen, Porvoon itäpuolella, alkoi ennen kello seitsemää sataa rankasti niin,
      ettei uraisella moottoritiellä 80 km /h juuri voinut ylittää.
      Sadetta jatkui pitkään.
      Monissa uudemmissa autoissa nämä olosuhteet olivat näköjään niiden
      valoautomatiikalle liian valoisat, ettei automatiikka osannut kytkeä
      takavaloja päälle.
      Kytkemisen olisi tietenkin itse kuljettajakin voinut tehdä, mikäli edes olisi
      ymmärtänyt, että takana ei pala nyt mikään.
      Sitten takasumuvalojen käyttäjiä näissä olosuhteissa oli tosi harvassa.
      Tässä pätee sama asia, ei yleensä tiedetä, onko kyseinen lisävalo päällä
      vai pois tai sitten ei tunneta koko valon käyttötarkoitusta puhumatta-
      kaan siitä, että olisi itselleen selvittänyt, missäpäin kojelautaa k.o. nappi
      on.
      Sitten löytyy joitain autoja, joissa ajovalojen päivänvaloasetus ei sam-
      muta takavaloja.
      Mielestäni on vain välinpitämätöntä ajaa autoa siten, ettei sananmu-
      kaisesti osaa käyttää kaikkia sen hallintalaitteita, sillä pidän kyllä vält-
      tämättömänä, että jokainen auto edes "näkyy" liikenteessä.

      • Anonyymi

        Vieläkö on autoja, joissa ei sadetunnistin pistä pyyhkijöitä tarvittaessa päälle ja sytyttä ajo- ja takavaloja? Sellainen oli jo 90-luvulla Sitikassa, jolla ajoin. Sen jälkeen se on löytynyt jokaisesta ostamastani autosta, eikä ole edes ollut mikään lisävaruste.
        ps. mittaristossa on ollut myös merkkivalot, jotka kertovat palavatko ajovalot ja takavalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö on autoja, joissa ei sadetunnistin pistä pyyhkijöitä tarvittaessa päälle ja sytyttä ajo- ja takavaloja? Sellainen oli jo 90-luvulla Sitikassa, jolla ajoin. Sen jälkeen se on löytynyt jokaisesta ostamastani autosta, eikä ole edes ollut mikään lisävaruste.
        ps. mittaristossa on ollut myös merkkivalot, jotka kertovat palavatko ajovalot ja takavalot.

        Omassa autossa ei näitä ole ja se on valmistettu 2012. Ja niissä autoissa joissa automaattivalot onkin niin laitan silti valot aina päälle. En luota automaattisiin toimintoihin joten pidän takavalot aina päällä. Kuten normaalit valot edessä. On varmempaa, että valot on aina päällä.

        Eikä tarvitse erikseen mittaristoa, jos valot on aina päällä. Ja sadetunnistimista on lähinnä haittaa. Ylipäätään haluan autossa mahdollisimman vähän automatiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa autossa ei näitä ole ja se on valmistettu 2012. Ja niissä autoissa joissa automaattivalot onkin niin laitan silti valot aina päälle. En luota automaattisiin toimintoihin joten pidän takavalot aina päällä. Kuten normaalit valot edessä. On varmempaa, että valot on aina päällä.

        Eikä tarvitse erikseen mittaristoa, jos valot on aina päällä. Ja sadetunnistimista on lähinnä haittaa. Ylipäätään haluan autossa mahdollisimman vähän automatiikkaa.

        Lisään... Ja autossani on vakionopeudensäädinkin, mutta en käytä sitäkään. En näe hyötyä vakionopeudensäätimestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Ja autossani on vakionopeudensäädinkin, mutta en käytä sitäkään. En näe hyötyä vakionopeudensäätimestä.

        Vakkari on pätevä vehje. Ei yhtään ylinopeussakkoa yli 50 vuoteen, vaikka tiet ovat nykyisin miinoitetut tiheästi kameroilla. Uskaltaa ajella vähän tehokkaammallakin autolla, jossa nopeus ei juuri tunnu.


    • Anonyymi

      automaativalot on turhimpia varusteita. sen verran hereillä pitää olla että jaksaa vaihdella itse. halvoissa autoissa nuo automaatit on vielä sinnepäin

      • Anonyymi

        Hienoja ja hyviä varusteita kunhan niitä osaa ja ymmärtää käyttää. Ehkä jossain halpiksissa voi olla ongelmia, mutta niistä en tiedä?


      • Anonyymi

        Pitäähän nykyauton osata ja vaihtaa pitkille ja lyhkäisille ilman kuskin jatkuvaa räpellystä. Parhaita ovat tietenkin maskivalot, jotka vain peittävät vastaantulijoiden kohdan, ja valaisevat muun tien jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäähän nykyauton osata ja vaihtaa pitkille ja lyhkäisille ilman kuskin jatkuvaa räpellystä. Parhaita ovat tietenkin maskivalot, jotka vain peittävät vastaantulijoiden kohdan, ja valaisevat muun tien jatkuvasti.

        Ja nykyautojen automaattinen vaihto pitkille ja lyhkäisille ei yksinkertaisesti toimi. Monessa tapauksessa kun mennään valaistulta alueelta pimeälle niin vaihtoon menee monta sekuntia, kun sen pitäisi tapahtua alle sekunnissa. Lisäksi joskus valot eivät vain vaihda lyhyille tai laittaa pitkille kun ei pitäisi. Oikeasti tämä ominaisuus tappaa ihmisiä. Paras on kun ei käytä näitä ominaisuuksia ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja nykyautojen automaattinen vaihto pitkille ja lyhkäisille ei yksinkertaisesti toimi. Monessa tapauksessa kun mennään valaistulta alueelta pimeälle niin vaihtoon menee monta sekuntia, kun sen pitäisi tapahtua alle sekunnissa. Lisäksi joskus valot eivät vain vaihda lyhyille tai laittaa pitkille kun ei pitäisi. Oikeasti tämä ominaisuus tappaa ihmisiä. Paras on kun ei käytä näitä ominaisuuksia ollenkaan.

        Lisään... Oikeastaan valojen pitäisi vaihtua pitkiksi jo ennen kuin mennään pimeälle alueelle. Automaattivalot vaihtaa pitkiksi vasta kun ollaan jo pimeässä mikä on liian myöhään.


    • Anonyymi

      Minun vm -89 autossani on älykkäät valot: Kun kytken virta-avaimella virrat "päälle", syttyvät lähivalot alennatulla jännitteellä ja takavalot. Eli aina palaa, kun on virrat päällä. Kokonaan en saa näitä valoja pois silloin, kun virrat on ns päällä. Takavalot palaa aina, etuvaloille on kolme vaihtoehtoa (oikeastaan neljä): lähivalot alannetulla jännitteellä, normaalit ajovalot tai pelkät pysäköintivalot. Ja siis takana kaikissa näissä tilanteissa.
      Niin, se auto on 34 v vanha Peugeot 205. Jo silloin osattiin, nykyään ei.

    • Anonyymi

      Mie en ymmärrä sitä, että valitetaan autosta jossa ei pala takavalot.
      Jos näkee auton, jossa ei pala takavalot, niin silloin näkee myös sen auton missä ne takavalot ei pala, joten missä ongelma?
      Jos ei edes näe sitä autoa, niin eihän silloin tiedä palaako ne takavalot... ;)

      Kun auto, jossa ei pala takavalot vilkuttaa ja jarruttaa, niin se näkyy todella selkeästi.

    • Anonyymi

      Valojen käyttö on kuskista kiinni ja vastuulla. Pitää tuntea oma autonsa ja sen oikea käyttö. Mielestäni ihan normaalia ja jopa vaadittavaa asiaa.
      Paremmissa nykyautoissa on hienot ja hyvin toimivat automaattivalot. takana on aina valot ja pimeällä automatiikka hoitaa pitkien vaihdot ja adaptiiviset valot kääntää ajovaloja niin ettei koskaan häikäise vastaantulijaa.

      • Anonyymi

        Kyllä, kuski voi kytkeä automaattitoiminnot pois päältä ja tehdä kaiken manuaalisesti. Nuo automaattivalot ovat käyttökelvotonta paskaa. Paras on, että tekee pitkien vaihdot itse.

        Vaikka autossa tiettyjä ominaisuuksia on niin niitä ei ikinä tarvitse käyttää. Itse en käytä automaattivaloja, koska en luota niihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kuski voi kytkeä automaattitoiminnot pois päältä ja tehdä kaiken manuaalisesti. Nuo automaattivalot ovat käyttökelvotonta paskaa. Paras on, että tekee pitkien vaihdot itse.

        Vaikka autossa tiettyjä ominaisuuksia on niin niitä ei ikinä tarvitse käyttää. Itse en käytä automaattivaloja, koska en luota niihin.

        Sulla on siis jokin vanha ja halpis. Me joilla on parempaa kalustoa, niin ei tarvitse miettiä valoja kun ne toimii aina esimerkillisesti automaatilla.


    • Anonyymi

      Automaattivalot on väärä ilmaisu, hämäräkytkin varmaan oikea, en ole vielä nähny yhtäkään autoa missä automaattivalot olisivat.

      • Anonyymi

        Automaattivaloilla tarkoitetaan, että ne syttyvät pimeässä ja pitkät vaihtavat automaattisesti lyhyille kun auto havaitsee vastaantulijan. On siellä muutakin tekniikkaa kuin hämäräkytkin. Paremmat automaattivalot myös suuntaa pitkät valot niin, että ne näyttää pitkälle tien oikeaan reunaan ja peittää valot vastaantulijan kohdalla ja seuraa ja kääntää valokeilaa siten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3071
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2881
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2669
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      1746
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1071
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      947
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      802
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      790
    Aihe