Omin sanoin: Mitä tapahtui kun Jeesus oli haudattu

LyhyestäAinaVirsikaunis

Aamulla anivarhain naiset lähtevät vartioidulke haudalle viemään ostamiaan voiteita, mutta maykalla tapahtuukin maanjäristys. Heidä eteensä ilmestyy yllättäen mieshenkilö, jolloin naiset ja vartijat pakenevat tyhjältä haudalta. Naiset kuitenkin muistavat mitä Jeesus oli eläessään sanonut ja alkavat levittämään Jeesuksen nimissä sanaa eripuolille Juudeaa. Pian kaikki opetuslapset ovatkin jälleen koolla Galileassa, vain odottamassa Jeesusta palaavaksi. Kuluu neljäkymmentä päivää Galileassa ja sitten hemystisesti palaavat takaisin Jerusalemiin vain vähän ennen helluntaita. Myöhemmin Paavali kertoo seuraajilleen Korinttilaisten kirjeessä Jeesuksen näyttäytyneen tuona aikana eri henkilöille ja kerran jopa noin viidelle sadalle.

13

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historiajalegendat

      Kun kuulopuheita kirjataan muistiin vuosikymmeniä myöhemmin, mitä muuta voisikaan odottaa kuin palasia, jotka eivät sovi keskenään yhteen? Fundamentalisteille, jotka uskovat Raamatun sanatarkkaan erehtymättömyyteen, tällaiset ongelmat ovat kuitenkin vakavia asioita ja he ovat valmiita millaiseen tulkinta-akrobatiaan tahansa sovittaakseen yhteen sen, mikä ei oikeasti yhteen sovi. Fundamentalisti perustuukin tietämättömyyteen.

      • historiajalegendat

        Siis fundamentalismi perustuu, ei fundamentalisti. Yksi esimerkki tarinan ristiriidoista on voiteiden ostaminen:

        Luuk. 23:56 Palattuaan kaupunkiin he hankkivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät levossa lain käskyn mukaan.

        Mark. 16:1 Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.


      • tiukkaa.opetusta

        Evankeliumit perustuvat eri seurakunnissa vallinneisiin senhitkisiin opetukseen, ei mihinkään satunnaisiin kuulopuheisiin. Seurakuntien malli otettiin juutalaisesta synagogasta, seurakuntalaisille jaettiin virkoja synagogan mallin mukaan ja kuten synagoogassa, seurakunnissakin opetus oli kontrolloitua mutta epämuodollista. Pieniä muutoksia yksityiskohtiin ja järjestykseen siis sallittiin, mutta seurakunnan vanhin, opettaja, paimen tai apostoli (kuka nyt milloinkin) piti huolen ettei yleisestä linjasta kuitenkaan poikettu merkittävästi.

        historianjeesus.fi/tutkimusmenetelmista/muotokritiikki-ja-jeesus-tutkimus/traditionvalittamisen-malleja-iii/


      • historiajalegendat
        tiukkaa.opetusta kirjoitti:

        Evankeliumit perustuvat eri seurakunnissa vallinneisiin senhitkisiin opetukseen, ei mihinkään satunnaisiin kuulopuheisiin. Seurakuntien malli otettiin juutalaisesta synagogasta, seurakuntalaisille jaettiin virkoja synagogan mallin mukaan ja kuten synagoogassa, seurakunnissakin opetus oli kontrolloitua mutta epämuodollista. Pieniä muutoksia yksityiskohtiin ja järjestykseen siis sallittiin, mutta seurakunnan vanhin, opettaja, paimen tai apostoli (kuka nyt milloinkin) piti huolen ettei yleisestä linjasta kuitenkaan poikettu merkittävästi.

        historianjeesus.fi/tutkimusmenetelmista/muotokritiikki-ja-jeesus-tutkimus/traditionvalittamisen-malleja-iii/

        Ihan kiinnostava linkki. Ja tuokin on paremminkin fundamentalismia vastaan kuin sen puolesta. Niin ja tuohan koskee pelkästään synoptisia evankeliumeja, joiden takana lienee ollut laaja suullinen traditio, koska tarina ja Jeesus-kuva ovat niin yhteneviä. Johanneksen evankeliumi on niin erilainen, että sitä täytyy pitää pienen ryhmän tai jopa yksittäisen kirjoittajan sepitteenä.


      • otetaanhuomioonPapias
        historiajalegendat kirjoitti:

        Ihan kiinnostava linkki. Ja tuokin on paremminkin fundamentalismia vastaan kuin sen puolesta. Niin ja tuohan koskee pelkästään synoptisia evankeliumeja, joiden takana lienee ollut laaja suullinen traditio, koska tarina ja Jeesus-kuva ovat niin yhteneviä. Johanneksen evankeliumi on niin erilainen, että sitä täytyy pitää pienen ryhmän tai jopa yksittäisen kirjoittajan sepitteenä.

        Johanneksen evankeliumin kirjoittajana on yleensä pidetty Johannes vanhinta jota ei siis tule sekoittaa siihen opetuslapsi Johannekseen (tämä on nykyään tiukka teologinen kanta asiasta). Evankeliumi perustuu pitkälti Johanneksen kolmeen kirjeen opetukseen (tai sitten toisin päin) ja synoptiseen traditioon. Toisen vuosisadan alussa keisari Trajanuksen hallintokaudella elänyt Klemens Aleksandrialaisen, Ignatioksen ja Polykarpoksen aikalainen sekä Hierapoliin vanhin nimeltä Papias, tunsi kyseisen evankeliumin vastaikää kirjoitettuna.

        Viime kesänä muuten törmäsin tälläiseen mielenkiintoiseen ja kohtalaiseen blogi kirjoitukseen aiheesta:
        eksegeesi.blogspot.fi/2017/01/opetuslapsi-jota-jeesus-rakasti.html?m=1


      • otetaanhuomioonPapias kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumin kirjoittajana on yleensä pidetty Johannes vanhinta jota ei siis tule sekoittaa siihen opetuslapsi Johannekseen (tämä on nykyään tiukka teologinen kanta asiasta). Evankeliumi perustuu pitkälti Johanneksen kolmeen kirjeen opetukseen (tai sitten toisin päin) ja synoptiseen traditioon. Toisen vuosisadan alussa keisari Trajanuksen hallintokaudella elänyt Klemens Aleksandrialaisen, Ignatioksen ja Polykarpoksen aikalainen sekä Hierapoliin vanhin nimeltä Papias, tunsi kyseisen evankeliumin vastaikää kirjoitettuna.

        Viime kesänä muuten törmäsin tälläiseen mielenkiintoiseen ja kohtalaiseen blogi kirjoitukseen aiheesta:
        eksegeesi.blogspot.fi/2017/01/opetuslapsi-jota-jeesus-rakasti.html?m=1

        "Johanneksen evankeliumin kirjoittajana on yleensä pidetty Johannes vanhinta jota ei siis tule sekoittaa siihen opetuslapsi Johannekseen (tämä on nykyään tiukka teologinen kanta asiasta).

        Kyllä evankeliumin kirjoittajana on yleensä pidetty nimenomaan opetuslapsi Johannesta.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Johanneksen_mukaan


      • eiristiriitaa
        historiajalegendat kirjoitti:

        Siis fundamentalismi perustuu, ei fundamentalisti. Yksi esimerkki tarinan ristiriidoista on voiteiden ostaminen:

        Luuk. 23:56 Palattuaan kaupunkiin he hankkivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät levossa lain käskyn mukaan.

        Mark. 16:1 Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.

        Siis mikä on se ristiriita? Molemmissa sama kuvio - sapatti vietettiin ja tuoksuöljyä ostettiin.
        Vain Markus kertoo aikajärjestyksen!


      • eiristiriitaa
        tiukkaa.opetusta kirjoitti:

        Evankeliumit perustuvat eri seurakunnissa vallinneisiin senhitkisiin opetukseen, ei mihinkään satunnaisiin kuulopuheisiin. Seurakuntien malli otettiin juutalaisesta synagogasta, seurakuntalaisille jaettiin virkoja synagogan mallin mukaan ja kuten synagoogassa, seurakunnissakin opetus oli kontrolloitua mutta epämuodollista. Pieniä muutoksia yksityiskohtiin ja järjestykseen siis sallittiin, mutta seurakunnan vanhin, opettaja, paimen tai apostoli (kuka nyt milloinkin) piti huolen ettei yleisestä linjasta kuitenkaan poikettu merkittävästi.

        historianjeesus.fi/tutkimusmenetelmista/muotokritiikki-ja-jeesus-tutkimus/traditionvalittamisen-malleja-iii/

        "Pieniä muutoksia yksityiskohtiin ja järjestykseen siis sallittiin, mutta seurakunnan vanhin, opettaja, paimen tai apostoli (kuka nyt milloinkin) piti huolen ettei yleisestä linjasta kuitenkaan poikettu merkittävästi."

        Koko se tapahtuma mistä evankeliumit kertovat ei ole ristiriitainen ja jokainen evankelista kertoo parhaaksi katsomiaan tapahtumia omin painotuksin. Mutta ristiriitoja näiden kertomusten välillä ei ole löydettävissä.


      • historiajalegendat
        eiristiriitaa kirjoitti:

        Siis mikä on se ristiriita? Molemmissa sama kuvio - sapatti vietettiin ja tuoksuöljyä ostettiin.
        Vain Markus kertoo aikajärjestyksen!

        "Vain Markus kertoo aikajärjestyksen!"

        Molemmat kertovat sen. Luukkaan mukaan voiteet hankittiin ennen sapattia, Markuksen mukaan sapatin jälkeen.

        Markuksen ja Luukkaan kertomuksessa kivi on jo vieritetty haudalta pois, kun naiset saapuvat haudalle. Matteuksen kertomuksessa kivi vieritetään pois naisten nähden.

        Matteuksen ja Markuksen kertomuksessa haudalla on yksi mies valkoisissa vaatteissa, Luukkaan kertomuksessa kaksi.


      • historiajalegendat
        eiristiriitaa kirjoitti:

        "Pieniä muutoksia yksityiskohtiin ja järjestykseen siis sallittiin, mutta seurakunnan vanhin, opettaja, paimen tai apostoli (kuka nyt milloinkin) piti huolen ettei yleisestä linjasta kuitenkaan poikettu merkittävästi."

        Koko se tapahtuma mistä evankeliumit kertovat ei ole ristiriitainen ja jokainen evankelista kertoo parhaaksi katsomiaan tapahtumia omin painotuksin. Mutta ristiriitoja näiden kertomusten välillä ei ole löydettävissä.

        Kertomukset ovat yksityiskohdissaan ristiriitaisia. Tällä ei välttämättä ole merkitystä evankeliumien sanoman kannalta, mutta ristiriidat osoittavat, etteivät evankeliumit ole tarkkaa historiankirjoitusta ja fundamentalistinen käsitys Raamatun sanatarkasta erehtymättömyydestä on väärä.


      • VihattuJeesusTutkimus
        historiajalegendat kirjoitti:

        Kertomukset ovat yksityiskohdissaan ristiriitaisia. Tällä ei välttämättä ole merkitystä evankeliumien sanoman kannalta, mutta ristiriidat osoittavat, etteivät evankeliumit ole tarkkaa historiankirjoitusta ja fundamentalistinen käsitys Raamatun sanatarkasta erehtymättömyydestä on väärä.

        Synoptiset evankeliumit kuitenkin kelpaavat paremman puutteessa aineistoksi historiallista Jeesusta tutkittaessa. Usein kuitenkin kuulee vedottavan maalikko piireissä, ettei evankeliumeilla ole minkäänlaista historiallista painoarvoa yksityiskohtien ristiriitaisuuksien takia (ja ymmärtääkseni sen takia niitä ei siis kaiketi tutlisi/saisi käyttää materiaalina historiallista Jeesusta tutkittaessa). Olen myös huomannut että yliopiston Jeesus tutkimusta myös halveksutaan pseudotieteeksi ja yritetään todistaa kaikin keinoin että tutkimus on turhaa sillä Jeesus on pelkkä myytti. Fundamentalismin kanssa ei yliopistoje
        Jeesus tutkimuksella ole kuitenkaan tekemistä. Olen aika pettynyt siihen, miten järkevät ihmiset ovat valmiita lokaamaan tutkijoita, joiden työn lopputulos on vastoin "mölyapinoiden" omaa mielipidettä. Hyvä esimerkki on vaikka Syyrian lyijykirjat, joiden radiohiiliajoitus sai monet skeptiset maalikot raivonpartaalle vain sen takia eträ lyijykirjat mainitsevat Jeesuksen juutalaisena uskonpuhdistajana jo parikymmentä vuotta ennen synopsisia evankeliumeja. On jopa esitetty että mittaustulosta olisi peukaloitu tai että radiohiiliajoitus ei ole luotettava.


      • historiajalegendat
        VihattuJeesusTutkimus kirjoitti:

        Synoptiset evankeliumit kuitenkin kelpaavat paremman puutteessa aineistoksi historiallista Jeesusta tutkittaessa. Usein kuitenkin kuulee vedottavan maalikko piireissä, ettei evankeliumeilla ole minkäänlaista historiallista painoarvoa yksityiskohtien ristiriitaisuuksien takia (ja ymmärtääkseni sen takia niitä ei siis kaiketi tutlisi/saisi käyttää materiaalina historiallista Jeesusta tutkittaessa). Olen myös huomannut että yliopiston Jeesus tutkimusta myös halveksutaan pseudotieteeksi ja yritetään todistaa kaikin keinoin että tutkimus on turhaa sillä Jeesus on pelkkä myytti. Fundamentalismin kanssa ei yliopistoje
        Jeesus tutkimuksella ole kuitenkaan tekemistä. Olen aika pettynyt siihen, miten järkevät ihmiset ovat valmiita lokaamaan tutkijoita, joiden työn lopputulos on vastoin "mölyapinoiden" omaa mielipidettä. Hyvä esimerkki on vaikka Syyrian lyijykirjat, joiden radiohiiliajoitus sai monet skeptiset maalikot raivonpartaalle vain sen takia eträ lyijykirjat mainitsevat Jeesuksen juutalaisena uskonpuhdistajana jo parikymmentä vuotta ennen synopsisia evankeliumeja. On jopa esitetty että mittaustulosta olisi peukaloitu tai että radiohiiliajoitus ei ole luotettava.

        Historiallinen Jeesus on vähän oma lukunsa sitten, mutta maallikkona ajattelen, että synoptiset evankeliumit vähintäänkin heijastavat melko tarkasti sitä, miten ensimmäiset "jeesuslaiset" ovat uskoneet ja opettaneet. Tuo uskonpuhdistus-ajatuskin sopii kuvaan täysin, onhan evankeliumeihinkin päätynyt mm. Jeesuksen sanat siitä, ettei hän ole tullut lakia kumoamaan ja että lakia pitää noudattaa ja sen mukaan opettaa, jos haluaa olla suuri Jumalan valtakunnassa. Usko Jeesukseen kaiken keskipisteenä ja vapaus Mooseksen laista tulivat kuvaan vasta myöhemmin. Kristinuskon voi nähdä prosessina, jossa uskonkäsitykset ovat muuttuneet matkan varrella ja Uuden testamentin kaanoniin on päätynyt erilaisia, osin ristiriitaisiakin tekstiaineksia eri ajoilta. Eroavaisuuksia on yksityiskohtien lisäksi myös opillisessa mielessä. Tieteen piirissä lienee paremminkin sääntö kuin poikkeus, että tutkijat saavat lokaa niskaansa kaikentietäviltä maallikoilta.


    • HulluNaurajapoika

      On kiva katsoa itsemurhavideoita ja nauraa idiooteille:D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3406
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      134
      3172
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      248
      2500
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      170
      1997
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1054
    6. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      29
      935
    7. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      918
    8. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      863
    9. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      814
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      131
      801
    Aihe