http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/puolalaiskoodarit-valjastetaan-hommiin-helpotamme-puutostilaa-suomessa-6686171
"helpotamme puutostilaa Suomessa"
Suomessa on tuhansia työttömiä IT-ammattilaisia? Mites muuntokoulutus tämän päivän tekniikoihin?
Puolalaiskoodarit valjastetaan hommiin
9
115
Vastaukset
- Katsemuualle
Suomen valtio tukee työttömyyttä ja yritysten ahneudella ei ole mitään rajaa. Mutta tämähän on tiedetty jo vuosikaudet.
Kun puolalaiset parin vuoden päästä haluavat kunnon liksat niin he lähtevät joko länsi Eurooppaan tai heidän pestinsä täällä loppuun. Ilmeisesti sen jälkeen tulevat aasialaiset.
Mutta Suomessahan vain katsotaan 3. versiota Tuntemattomasta Sotilaasta ja ihaillaan suomalaisten talvisodan yhteishenkeä.
Mutta se siitä ja tästä maasta. - SiinäOnPaikkaMiksiEtLauo
1. Suomessa on pulaa softakehittäjistä (IT != ohjelmointi, vaikka ohjelmointi on IT:tä)
2. Suomessa on pulaa halvoista koodareista (ja toisaalta, tähän vaikuttaa Suomen vero- ja asumispolitiikka)
3. Ja toisaalta, Suomen palkkataso softakehittäjille on pahasti jäljessä Keski-Eurooppaa (-> brain-drain).
Itse olen henkilökohtaisesti nähnyt varsinkin kohdan 1 kahdessa eri relevantissa yrityksessä. Softakehittäjän paikkoja on yhteensä ollut auki 12 kpl, eikä niihin tullut HAKEMUKSIA kuin 3 kpl, joista KAIKKI haastateltiin ja 2 sai paikan. Yksi oli vielä liian junior kyseiseen paikkaan - jos paikka olisi ollut junior-devaaja, niin olisi saanut paikan.
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että Suomen työttömät IT-ammattilaiset ovat jotain muuta kuin devaajia. Devaajille on paikkoja koko ajan tarjolla, varsinkin jos on vähänkään taitoa (ei mikään rockstar/senior, vaan perushyvä).- VoiVoiVoiNytViedään
Niin ja tuohon vielä lisänä, että palkkataso olisi ollut hyvinkin kilpailukykyinen. Ei mitään 2000 e / kk kusetusta.
- HeinähattuOngelma
Ei pidä paikkaansa. Suomessa on hyviä developereita vapaana läjäpäin. Sekä nuoria että kokeneita. Suurin ongelma on se että firmat eivät halua maksaa mitään.
Mutta jossain näiden ulkomaalaistenkin pitää asua ja etenkin stadissa se tulee ongelmaksi. Palkasta menee valtaosa asumiskustannuksiin. Ja sitten vuoden kahden päästä lähdetään muualle maailmalle paremman elintason perään ja hommat jäävät kesken.
Lukuisat kerrat nähnyt tämän kuvion ja se toistuu jatkuvasti.
"Heinähatut" erityisesti pikkufirmojen johtotasolla ovat liian tyhmiä ymmärtämään tämän asian. - oiuo
"Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että Suomen työttömät IT-ammattilaiset ovat jotain muuta kuin devaajia."
Suomessa IT-alalla on muutenkin liikaa muita kuin devaajia.
- 1yks2kaks3kolme
Nää tivi on aina niin hauska lukea miten rahamiehet seikkailee :) ulkomaisen työ voiman kanssa ja viimeisimmät propakanda uutiset. Se oli paras jossa pakolaisilla meinattiin tukkia tätä ainavain kasvavaa pulaa it työntekiöistä
- Opo_ei_tiedä
Ihmettelen vaan, miksi Puolasta ei tuoda tänne esim. rakennusinsinöörejä tai lääkäreitä?
Olen tässä miettimässä, mille alalle kannattaisi suuntautua kun keväällä saa paperit lukiosta. Ilmeisesti kannattaa harkita tarkkaan vaikka ohjelmoinnista tykkäänkin...- lksdjdf
"rakennusinsinöörejä tai lääkäreitä?"
Puolalaiselle insinöörille ei niin vaan opeteta täkäläisiä rakennusmääräyksiä. Taitaa kaikki materiaalikin olla suomeksi, ellei sitten jotain ruotsiksi.
Lääkäriltä vaaditaan erinomainen suomen- tai ruotsinkielen taito.
Suomalainen IT-työ voidaan viedä vaikka Nicaraguaan. Ja varmaan kohta viedäänkin. Ja sitten kun siellä on liian kallista, niin sitten etsitään vielä halvempi maa.
- asssssissss
Tuntuu olevan pulaa rahasta, eli palkanmaksua ei haluta suomalaisen tason mukaan. Tuttavani tuntee jonkun puolalaisen Puolassa, ja siellä on kuulemma korkeimmat palkat 30 €/tunti, eli tämän palkan saa siellä parhaat. Tuskin alle 20€/tunti saa sieltä Suomeen muuta kuin huonoimmat koodarit.
Mites on, tämähän kuulostaa lähes rehelliseltä puheelta, toisinkuin uutinen Suomen superkoodareista 15 tonnin (€) kk-ansioilla. Tämähän osoittautui harhaanjohtavaksi uutiseksi. Totuus oli ollut, että jonkun pienehkön softafirman omistaja pystyi joskus nettoamaan tuon verran. Ilmeisesti muutama alaiskoodari on hänellä apunaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin273391Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee282141Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141670Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71418- 761359
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381236- 641056
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10974Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70931- 102912