Julkiset palvelut ensisijaisesti nettiin.

Valtiovallan toive on, että 2022, 90% väestöstö asioisi sähköisesti viranomaisten kanssa.
Tällä hetkellä yli 65 vuotiaista neljännes ei ole koskaan käynyt netissä.
Kuitenkin palvelut luvataan turvata kaikille. Kuinkahan käy, jääkö heikommat jalkoihin.
On myös henkilöitä, joilta ei netin käyttö onnistu vaikka haluaisi, esim, näkövammaiset.
Nykyäänkin tuntuu ikävältä netittömiä ajatellen, kun joka uutisissa sanotaan, katso nettisivuilta sitä ja sitä.
Enää ei palvelua kohta saa missään oikealta ihmiseltä.
Kohta varmaan kaupoissakin robotit täyttävät hyllyt ja valvontakamerat kyttää joka nurkan. Itsepalvekassojahan jo on.

56

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siihenhän se tahtoo mennä, kaikki alkaa olla netissä ja netistä saa kaiken, tietoa ja palvelut.
      Jopa käteinen raha katoaa käytöstä, bussiyhtiö Savonlinjakin pyrkii siihen, että matkat maksettaisiin pankkikortilla tai ostettaisiin etukäteen netin kautta.

      Mutta aina tulee olemaan heitä, joille ei netin käyttö onnistu. Ja heillekin pitää palvelut taata.

      • Ihmisten kasvokkain kohtaaminen vähenee ja myös liikkuminen, kun vaan kotisohvalta hoidellaan asioita.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ihmisten kasvokkain kohtaaminen vähenee ja myös liikkuminen, kun vaan kotisohvalta hoidellaan asioita.

        Pankit supistavat palveluaikojaan, kassapalveluiden osalta muutamaan tuntiin tai ne lopetetaan kokonaan.
        Enimmäkseen siellä jonottaa vanhempaa väkeä, ei ole kassaneidillä aikaa rupatteluun, niin kuin joskus oli.

        Viimeksi otinkin äidille omalta tililtäni seinästä rahaa, kun en viitsinyt jonossa olla.


    • RealistiN

      Suurimmalla osalla netittömistä se on oma valinta, joten eipä ole pahamieli heidän valinnoistaan. He jotka ovat ilman omaa tahtoaan kyvyttömiä käyttämään nettiä saavat varmaan tarvitsemansa avun asioiden hoitoon.
      Kannattaa muuttaa pois suurista kaupungtista niin saa ihmisläheisempää palvelua.
      Asumistuet tarkasteluun ihmisten osalta jotka eivät enää ole työelämässä, edullisempaa asumista löytyy kasvukeskusten ulkopuolelta.

      • On myös niin pienellä eläkkeellä olevia, ettei ole varaa ostaa ja ylläpitää koneita.
        Niin kyllähän sitä halvemmallakin voi asua, kun Helsingissä.
        Moni työssäkäyväkin asuu muualla ja käy siellä vaan töissä.
        Asumistuistahan valuu paljon sijoittajien taskuun.


      • RealistiN
        eppu2 kirjoitti:

        On myös niin pienellä eläkkeellä olevia, ettei ole varaa ostaa ja ylläpitää koneita.
        Niin kyllähän sitä halvemmallakin voi asua, kun Helsingissä.
        Moni työssäkäyväkin asuu muualla ja käy siellä vaan töissä.
        Asumistuistahan valuu paljon sijoittajien taskuun.

        Useissa julkisen palvelun pisteissä kuin myös kirjastoissa on netti käytettävissä veloituksetta. Ainakin täällä on jatkuvasti seniorinettikursseja neuvoja tarvitseville kunnan toimesta. Myös ilmaisia nettitukihenkilöitä on saatavissa.


      • RealistiN kirjoitti:

        Useissa julkisen palvelun pisteissä kuin myös kirjastoissa on netti käytettävissä veloituksetta. Ainakin täällä on jatkuvasti seniorinettikursseja neuvoja tarvitseville kunnan toimesta. Myös ilmaisia nettitukihenkilöitä on saatavissa.

        Joo, kyllä näitä on. Pitää vaan olla ihmisellä sen verran puhtia, että hankkii palvelua itselleen.


    • ö-Öö

      Itsepalvelua juu

      Onhan toi nytkin, jos ei itellä onnistu, apua saapi. Jotenkin. Nykyisin paljon palvelunumeroita, joihin soitella- Jos ei pysty soitteleen, sitten jotain muuta konstia. Nykyisin paljon ihmisiä, jotka tarvii asianhoitajaa tms.

      Suunnalleen samaa jatkossakin. Paitsi kun tekniikka kehittyy ja sirutus on kaikilla, melkein mikä tahansa onnistuu automaattisesti. Ei tietsikkaa tarvi erityisemmin osata käyttää tulevaisuudessa, isoveli hoitelee hommelit.

      Kun siihen suuntaan tässä kaikki on menossa, paljonko menee aikaa, että homma toimii, kuka sen tietää. Kuitenkin kompuutterit, älykännyt jne on välivaiheita. Ite käytettävä netti jää siirtymävaiheeksi. Kyllä siihen menee kauemmin, kuin toi vuosiluku oli, se lähinnä teoreettinen ennuste ajankohdasta, jolloin tarpeettomimmat ihmistyövaiheet jätetty pois ja itdpalvelu toimii teoriassa täysin. Siis avustajia tarvitaan jokatapauksessa pitkään joillekin ihmisille.

      Koska muuten kävit viimeksi pankissa?

      =DW=

      • tuo pankkien toiminta onkin mielenkiintoista. halusin alkuvuodesta lopettaa Nordean tilini kun olin siirtynyt toisen pankin asiakkaaksi jo muutama vuosi sitten, mutta Nordeaan oli jäänyt tili ja sinne muutama kymppi rahaa. en löytänyt lähistöltä yhtään konttoria jossa olisi käsitelty rahaa, siis siirretty Nordean tililtä toisen pankin tilille, verkkopankkitunnuksia minulla ei enää Nordeaan ollut, joten en voinut siirtoa itse tehdä. jäin ihmettelemään mitä ne asiakaspalvelijat siellä Nordean konttoreissa tekee, isommissa konttoreissa niitä on "looseissaan" toistakymmentä, kun ei raha-asioita voi konttorissa hoitaa. tuntuu todella oudolta ettei pankissa käsitellä rahaa, mutta suurin osa Nordean konttoreista on sellaisia. niitä veropakolaisiako ja niiden asioita siellä hoidellaan kun pienen ihmisen raha-asiat on jätetty väliin. Nordean chat-palvelijakaan ei osannut neuvoa minua sellaiseen konttoriin jossa olisin saanut asiani hoidettua ja lopuksi tein nykyiselle pankille valtuutuksen Nordean tilin lopetukseen ja sain hoidettua asian sitä kautta. Nordea teki sitten vielä pienen ryöstön ja veloitti tilin lopettamisesta 8 euroo.


    • Tuommonen Suomi.fi-palvelu on kait toiminut jo pisemmän aikaa, missä viranomaisten kanssa voi asioida. Sinne täytyy kirjautua kerran.
      Siellä voi myös antaa sähköisen valtuutuksen asioidensa hoitamiseen.
      Joskus kesällä poikkesin pankissa tarkistuttamassa erään asian.

      • DW:lle toi kommentti oli.


    • entinenmiäs

      Vielä kun äänestyksen ja influenssarokotuksen saisi kotisohvalta hoidettua, niin alkaisi olla asiat mallillaan. Kehitysuunta hyvä, kannatan. No, tietysti pitäisi silti turvata palvelut niillekkin, jotka haluavat palvelua face to face.

      • Influenssarokotus on annettava lääkärin valvonnassa vaikka lääkäri ei ihan siinä paikalla olisikaan. Toisaalta en tiedä miten toimivat kotihoidossa, rokottavatko kotona?.


      • siilenämää kirjoitti:

        Influenssarokotus on annettava lääkärin valvonnassa vaikka lääkäri ei ihan siinä paikalla olisikaan. Toisaalta en tiedä miten toimivat kotihoidossa, rokottavatko kotona?.

        Kyllä rokottavat. Jos en olisi ollut töissä kotisairaanhoitajan käydessä, olisin minäkin saanut rokotteen.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Kyllä rokottavat. Jos en olisi ollut töissä kotisairaanhoitajan käydessä, olisin minäkin saanut rokotteen.

        Hienoa kun järjestyy kotonakin, ei tarvitse raahautua tk:hon. Ja hienoa että omaishoitajat myös.


    • Asvalttiviidakko

      Äänestys pitäisi olla vihoviimeinen, joka tehdään verkossa. Mieluummin ei ollenkaan.
      ---

      Viimeksi pankissa n. 25 v sitten asunnonoston yhteydessä.

    • Ensin pitäisi saada henkilökohtainen tunniste, ettei pankin tunnisteiden kanssa tarvitsisi pelata.
      Sitten niiden sivujen suunnitteluun olisi hyvä olla vanhempaakin ikäpolvea, ainakin verottajan sivut onminun mielestä sekavat, jos vertaa pankin sivuihin.
      On siinä sekin onglma, kun joka nurkan takana on joku koijari kyttäämässä tunnuslukuja, siis virtuaalinurkan.

      • TuskinParempaaTulee

        Pankin tunniste on tällä hetkellä kaikkein luotettavin tapa.
        En ymmärrä tuota valitusta "ettei pankin tunnisteiden kanssa tarvitsisi pelata". Perusteletko sen kauheuden?


      • En ole perehtynyt asiaan, mutta mikä se sellainen mobiilivarmenne sitten on.
        Eikös se ole joku tunniste.
        Itsellä on käytössä nuo pankkitunnisteet.


      • TuskinParempaaTulee kirjoitti:

        Pankin tunniste on tällä hetkellä kaikkein luotettavin tapa.
        En ymmärrä tuota valitusta "ettei pankin tunnisteiden kanssa tarvitsisi pelata". Perusteletko sen kauheuden?

        Jos kerran julkiset palvelut nettiin, niin laittakoon tunnistautumisen kans.
        Tälläkin hetkellä kolme paikkaa, joihin joutuu pankkitunnisteilla kirjautumaan pankin lisäksi.
        Sanotaan näin, minä en velan kanssa pelaa, ja on väliin isompiakin maksuja, ettei tonni eikä kaks riitä kun alkuun, niin sitä rahaa on hyvä olla.
        En niin iloisena katso kovin moneen paikkaan pankkitunnuksillakirjautumista.


      • 1eero

        Mulla oli elisan mobiilivarmenne noin vuoden verran enkä käyttänyt kertaakaan joten lopetin.
        Salasanoja on rimssu muistissa kun eivät muuten päässä pysy, kaikinpuolin kätevää toi asioiden hoito eikä edes vaikeaa.


      • TuskinParempaaTulee
        k-kotton kirjoitti:

        Jos kerran julkiset palvelut nettiin, niin laittakoon tunnistautumisen kans.
        Tälläkin hetkellä kolme paikkaa, joihin joutuu pankkitunnisteilla kirjautumaan pankin lisäksi.
        Sanotaan näin, minä en velan kanssa pelaa, ja on väliin isompiakin maksuja, ettei tonni eikä kaks riitä kun alkuun, niin sitä rahaa on hyvä olla.
        En niin iloisena katso kovin moneen paikkaan pankkitunnuksillakirjautumista.

        @k-kotton

        ”Tälläkin hetkellä kolme paikkaa, joihin joutuu pankkitunnisteilla kirjautumaan pankin lisäksi.”
        ”En niin iloisena katso kovin moneen paikkaan pankkitunnuksillakirjautumista.”

        Tunnistautumisessa pankin tunnisteilla verkkokauppaan tai muuhun yhteytesi vaihtuu suoraan pankkiisi, joka tunnistautumisesi jälkeen lähettää ko. verkkokauppaan tiedon: ”Äijä on k-kotton”.
        Verkkokauppa ei missään vaiheessa pysty näkemään tunnisteitasi.
        Verkkokaupat eivät pidä tästä tunnistautumisesta, koska pankit velottavat siitä kauppaa.

        Ylivoimaisesti turvallisin on vaihtuva tunnuslukukortti so. kaikki muut varmenteet ovat huonompia. Mitä helpompi sitä huonompi.
        Pankit eivät pidä tunnuslukukortista, koska siitä aiheutuu enemmän kustannuksia heille kuin muista ”varmenteista”, so. pienentää voittoja, mikä on tietysti iljettävää...


    • Ensi vuonna tulee joku viestit-sovellus jota voi älykännyllä käyttää.
      Siitä voi katsoa viranomaistiedotteita ja lähettää itse viranomaisille kyselyjä.
      Pilottikokeiluun tulee v.2018 AUTA-hankkeen esitys digi-tuen mallista.
      Joten kyllähän näitä suunnitelmia on tulossa.
      Niiden käyttömahdolliisuuksien opetus pitäisi vaan tuoda mahdollisimman lähelle ihmisiä.

      • Tiritiriteijaa

        Tutustuin mielenkiinnosta tähän suomi.fi -sivustolla jo olemassa ja kehitteillä olevaan sovellukseen, jonka avulla voi viestiä viranomaisten kanssa. Ei siihen ymmärtääkseni tarvita älypuhelinta. Muistutuksia saapuneista viesteistä voi ottaa vastaan puhelimella tai sähköpostitse.

        Älykännykän hankinta voi omalla kohdallani tulla harkittavaksi siinä vaiheessa, jos yksikään pankki ei enää jaa pahvisia tunnuslukutaulukoita tai minulla ei ole käytössäni jokin muu menetelmä julkisiin palveluihin tunnistautumiseen.

        Missään nimessä en aio hankkia kallista puhelinta saadakseni K-kaupasta ilmaisen kahvipaketin tai popcornpussin palkkioksi siitä, että lataan heidän ilmaisen mobiilisovelluksensa. No, joskus on tullut mieleen, että hyvä olisi olla jokin läppäriä pienempi laite, jota raahaa mukanaan matkoilla.

        Naureskelimme viime keväänä kauppareissulla erään rouvan kanssa hänen uutta maksusovellustaan, jonka lapset olivat hankkineet. Jotta Nordeasta sai maksuominaisuuden käyttöön, joutui rouva uusimaan passinsa. Tähän tarvittavan passikuvan vuoksi hän oli juuri tulossa permanentista ...


      • PoikaJokaKatosi
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Tutustuin mielenkiinnosta tähän suomi.fi -sivustolla jo olemassa ja kehitteillä olevaan sovellukseen, jonka avulla voi viestiä viranomaisten kanssa. Ei siihen ymmärtääkseni tarvita älypuhelinta. Muistutuksia saapuneista viesteistä voi ottaa vastaan puhelimella tai sähköpostitse.

        Älykännykän hankinta voi omalla kohdallani tulla harkittavaksi siinä vaiheessa, jos yksikään pankki ei enää jaa pahvisia tunnuslukutaulukoita tai minulla ei ole käytössäni jokin muu menetelmä julkisiin palveluihin tunnistautumiseen.

        Missään nimessä en aio hankkia kallista puhelinta saadakseni K-kaupasta ilmaisen kahvipaketin tai popcornpussin palkkioksi siitä, että lataan heidän ilmaisen mobiilisovelluksensa. No, joskus on tullut mieleen, että hyvä olisi olla jokin läppäriä pienempi laite, jota raahaa mukanaan matkoilla.

        Naureskelimme viime keväänä kauppareissulla erään rouvan kanssa hänen uutta maksusovellustaan, jonka lapset olivat hankkineet. Jotta Nordeasta sai maksuominaisuuden käyttöön, joutui rouva uusimaan passinsa. Tähän tarvittavan passikuvan vuoksi hän oli juuri tulossa permanentista ...

        """Jotta Nordeasta sai maksuominaisuuden käyttöön, joutui rouva uusimaan passinsa. Tähän tarvittavan passikuvan vuoksi hän oli juuri tulossa permanentista ..."""

        Tuskin rouva henkilöllisyyden todistamiseksi uutta passia olisi tarvinnut. Voimassaoloa tarvitaan vain poistuttaessa valtakunnanrajojen ulkopuolelle.

        Ajokorttikin käy henkkarista. Sen voimassaoloa tarvitaan vain ajettaessa.


      • Tiritiriteijaa
        PoikaJokaKatosi kirjoitti:

        """Jotta Nordeasta sai maksuominaisuuden käyttöön, joutui rouva uusimaan passinsa. Tähän tarvittavan passikuvan vuoksi hän oli juuri tulossa permanentista ..."""

        Tuskin rouva henkilöllisyyden todistamiseksi uutta passia olisi tarvinnut. Voimassaoloa tarvitaan vain poistuttaessa valtakunnanrajojen ulkopuolelle.

        Ajokorttikin käy henkkarista. Sen voimassaoloa tarvitaan vain ajettaessa.

        Tässä suhteessa sinä elät mennyttä aikaa. Saisivat muutkin tahot olla Nordean kanssa yhtä tarkkoja mahdollisten identiteettivarkauksien vuoksi.


    • hompsantuusa

      Posti lopettaa näemmä ruohonleukkuun, joten ehkäpä nämä postin hoitohenkilöt kulkevat läppäri mukanaan ja toimivat myös atk-tukihenkilöinä syrjäkylillä.

      • Tuossa olisi ideaa paljon enemmän, kun ruohonleikkuussa.


    • gimsf

      -opetusta eri laitteista ja niiden käytöstä tarvittaisiin varmast kaiken aikaa
      - itsellän esm vanha Huawei-puhelin - opastus ja ohjeistus alunperinkin alkeellinen ja kun naapuri kerran lainasi sitä - esm viestien lähettäminen estetty - jollain sulkusysteemillä, joka mulla ei tiedossa - saako tarvittaessa esm mihinkään hätänumeroihin yhteyttä - jos tositilanne joskus omalla tai jonkun apuatarvitsevan kohdalla?

      • 112 pystyy soittamaan vaikkei olisi sim-korttiakaan.


    • pitremiinapa

      Täältä häviää pankki, Nordean palvelut tulevaisuudessa Joensuussa.
      Väkisin viedään kaikki pankkipalvelut kaemmaksi syrjäkyliltä, taas yksi hulpea liikekiinteistö tyhjentyy .

      • hompsantuusa

        Niissä liiketiloissa voisi aloittaa jokin pienpanimo. "Kiteen kuohuva".


      • ppirremiinapa

        No niitä yrittäjiä täällä on, mutten tiedä vieläkö yritys on pystyssä, luvallisista meinaan.
        Kunnan virastotalohan tuohon voisi tulla, kun entinen taitaa olla jo täysin palvellut..kaupungin virastotkaan enää tarvitse niin suuria tiloja kun palvelut jo suureltanosin menneet nettiin.
        Nordean kiinteistö on paljon uudempi ja keskellä kylää.


      • hompsantuusa
        ppirremiinapa kirjoitti:

        No niitä yrittäjiä täällä on, mutten tiedä vieläkö yritys on pystyssä, luvallisista meinaan.
        Kunnan virastotalohan tuohon voisi tulla, kun entinen taitaa olla jo täysin palvellut..kaupungin virastotkaan enää tarvitse niin suuria tiloja kun palvelut jo suureltanosin menneet nettiin.
        Nordean kiinteistö on paljon uudempi ja keskellä kylää.

        Hyvä idea tuo kunnantalon siirtyminen Nordean tiloihin.
        Ajattelin "Kiteen kirkkaan" rinnalle pienpanimo-oluita, kun nyt on pienpanimobuumi on huipussaan.
        "Hummon humalainen", siinä ensimmäisen oluen nimi.
        Onhan siellä tyhjilleen jääneitä kouluja joissa korkeat liikuntasalit olutsäiliöille.

        Minulla on näköjään jonkinasteinen liikeideariihi mietintämyssyn alla käynnissä. Suomi nousuun ;)


      • ppirremiinapa kirjoitti:

        No niitä yrittäjiä täällä on, mutten tiedä vieläkö yritys on pystyssä, luvallisista meinaan.
        Kunnan virastotalohan tuohon voisi tulla, kun entinen taitaa olla jo täysin palvellut..kaupungin virastotkaan enää tarvitse niin suuria tiloja kun palvelut jo suureltanosin menneet nettiin.
        Nordean kiinteistö on paljon uudempi ja keskellä kylää.

        Jos Nordea omistaa kiinteistön se on niin ahne yhtiö, että vuokra veisi kunnan varmaan konkurssiin.


    • Tyytyväinennetinkäyttäjä

      Nettipalvelut pelaa. Kivijalkapalvelut niin ja näin.

    • Vuoteen 2022 mennessä on jo digiaikaan kasvanut sukupolvi käyttämässä palveluita ja nykyinen vanhempi ikäluokka jonka aikana palvelut ovat vasta tulleet ovat jo poistuneet kuvioista.

      Kansalaisvarmenne tai mobiilivarmenteetko sellaisten henkilöiden tapa toimia, jotka eivät omista verkkopankkitunnuksia ja joilla ei ole pankkikorttia.

      • Eihän tuohon nyt ole, kuin 5 vuotta.


      • eppu2 kirjoitti:

        Eihän tuohon nyt ole, kuin 5 vuotta.

        No tuohon lisätään vielä 10 vee niin alkaa olla jo sukupolvi vaihtunut :). Ei vielä viidessä vuodessa tapahdu.


    • Psykoterapeutitar

      "Toimivat" sähköisesti, mutta kuitenkin pitää olla paperisten käyttömahdollisuus, kun sähköinen ei aina toimi, kuten nyt hussin sähköisen tietojärjestelmän kaatuessa. Sähköiset reseptit ovat ihan hyvä juttu, jos järjestelmä toimii, mutta aiheuttaa lisätöitä, jos ei toimikaan ja saat paperisen reseptin. Et saa hoitoakaan, jos et itse mittaa ja katsele omia tietojasi "omakannasta".

      Pankkipalvelut toimivat, jos ei sähköisessä järjestelmässä ole häiriöitä ja perehdyt jatkuvasti muuttuviin pankkien sivustoihin, etkä aina voi olla varma, menikö tehty toiminto perille.

      Tottahan se vaan on, että täytyy ylläpitää useampaa järjestelmää varmuuden vuoksi ja se teettää enemmän töitä, vie aikaa ja on todella kallista. Ja jokaisen täytyy olla oman elämänsä pikkukonttoristi ja olla kiinnostunut toimistotöistä. Tai leikkiä lekuria ja olla kiinnostunut ruumiintoiminnoistaan. Onko ihan realistista?

      • Luin jostain, että kaikki reseptit ovat oltava ensi vuoden alusta sähköisiä.
        Kyllähän tämä nykymailman sähköinen liikenne on haavoittuvaista.
        Ihan tavallinenkin sähkökatko sen meille kertoo.


    • ghytgbh

      Maksupalvelu Klarnan omistama Sofort on herättänyt kysymyksiä tavastaan käsitellä verkkokauppa-asiakkaiden tietoja.

      Jos asiakas haluaa maksaa ostoksensa verkkopankissa, Sofort ei ainakaan kaikissa tapauksissa ohjaa kuluttajaa tämän oman pankin palveluun, vaan pyytää kirjaamaan verkkopankin käyttäjätunnuksen ja salasanan Sofort.com-sivulla sijaitsevaan lomakkeeseen.

      Sofortin toiminnasta on keskusteltu laajasti muun muassa Facebookissa. Suomalainen asiakas yritti ostaa saksalaisesta verkkokaupasta tavaraa, mutta ei suostunut lopulta luovuttamaan tunnuksiaan sivustolle.

      Palvelu kertoo käyttävänsä tunnuksia suojamekanismina tilin saldon tarkistamiseen: botti kirjautuu asiakkaan verkkopankkiin, lataa sieltä tietoja ja suorittaa sitten maksun. Tivin lähteen mukaan asiasta on tiedotettu huonosti ja tekniikka on kyseenalainen.

      Sofortin lisäksi aiemmin tänä vuonna muun muassa Trustly-palvelun kerrotaan kysyneen tunnuksia omilla sivuillaan.

      Suomessa pankit kuitenkin kehottavat kuluttajia olemaan antamatta tunnuksiaan tämän kaltaisille palveluille.

      Nordean mukaan kuluttajan tulee käyttää pankkitunnuksia pankin omissa palveluissa eikä luovuttaa niitä kolmansille osapuolille. Pankin sivustolla todetaan suoraan, että "tällaisten palvelujen käyttö muodostaa merkittävän tietoturvauhkan asiakkaalle".

      Tivin tiedustellessa asiaa Nordean viestinnästä kuitenkin todettiin, ettei pankki ota kantaa yksittäisten palveluntarjoajien toimintaan.

      Osuuspankin tietoturvasivuilla todetaan, että tunnusten luovuttaminen ulkopuoliselle palveluntarjoajalle on kiellettyä myös osuuspankin tunnusten sopimusehdoissa. "Tunnuksia ei saa antaa käyttöön kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi henkilölle, sovellukselle tai palvelulle".

      http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/suomalaiset-tulistuivat-verkkokaupan-maksupalvelun-touhuihin-pankki-merkittava-tietoturvauhka-6686865

      • Kyllä jäisi kaupat tekemättä, en antaisi tunnuksiani millekään kolmannelle osapuolelle missään tapauksessa.


      • Taikuritässä

        Minua huvituttaa suuresti se, kun tilasin uuden kortin kulahtaneen tilalle.
        DB lupasi veloittaa kortista.
        Minun rahani ovat pankissa. Minä hoidan rahamanööverit. Käyn vain kutsusta konttorissa. Teen itse ne työt, mitä pankin puolesta hoidettiin aikoinaan Postipankissa, Leoniassa ja vielä Sampopankissakin.
        Korko on miinus, koska menee palkkioina tuotot pakkaselle, palvelut ennen oli vat ilmaisia. Nyt jos vedän rahojani seinästä useammin kuin 4 kertaa, menee kuluja. Ennen rahoilleni maksettiin korko. Oli tuottavaa olla pankin asiakas.
        Ai, että nautin S-ketjun ilmaisista maateista. Pankithan ovat kartellissa.
        Lisää kurittomuutta ja sitä paljon kuulutettua kilpailua.
        Kylli-täti on hyvin hyvin vihainen.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Minua huvituttaa suuresti se, kun tilasin uuden kortin kulahtaneen tilalle.
        DB lupasi veloittaa kortista.
        Minun rahani ovat pankissa. Minä hoidan rahamanööverit. Käyn vain kutsusta konttorissa. Teen itse ne työt, mitä pankin puolesta hoidettiin aikoinaan Postipankissa, Leoniassa ja vielä Sampopankissakin.
        Korko on miinus, koska menee palkkioina tuotot pakkaselle, palvelut ennen oli vat ilmaisia. Nyt jos vedän rahojani seinästä useammin kuin 4 kertaa, menee kuluja. Ennen rahoilleni maksettiin korko. Oli tuottavaa olla pankin asiakas.
        Ai, että nautin S-ketjun ilmaisista maateista. Pankithan ovat kartellissa.
        Lisää kurittomuutta ja sitä paljon kuulutettua kilpailua.
        Kylli-täti on hyvin hyvin vihainen.

        On se maailma muuttunut, rahastamista, joka asiastahan se on liikepankeilla.
        Itse olen sellaisessa pankissa asiakkaana, ettei ole mitään palvelumaksuja.
        Tuokin ihan huvittaa, kun nykyään otetaan jo paperilaskun lähettämisestäkin raha.
        Saa nähdä, mistä ne seuraavaksi keksii laskuttaa.


      • Tiritiriteijaa
        eppu2 kirjoitti:

        On se maailma muuttunut, rahastamista, joka asiastahan se on liikepankeilla.
        Itse olen sellaisessa pankissa asiakkaana, ettei ole mitään palvelumaksuja.
        Tuokin ihan huvittaa, kun nykyään otetaan jo paperilaskun lähettämisestäkin raha.
        Saa nähdä, mistä ne seuraavaksi keksii laskuttaa.

        Jos tarkoitat S-pankkia, niin maksuttomuus koskee vain osuuskauppojen asiakasomistajia. Toiset asiakkaat maksavat ilmeisesti meidänkin edestämme :)

        S-pankissa tulisi maksamaan 6,5 € kuukaudessa pitää tiliä pelkästään verkkopankkitunnukset saadakseen, jollei olisi asiakasomistaja. Minullakin tunnukset ovat ilmaiseksi nimenomaan S-pankin kautta. Mutta ymmärrän joten kuten myöskin sen, että Nordeasta ilmaiseksi saamani tunnuslukulaite ei toimi lainkaan tietyissä julkisen sektorin palveluissa asioidessa. Sillä voi ainoastaan hoidella rahaliikennettä. Miten käy Nordean asiakkaille, kun pahviset tunnuslukulistat poistuvat?

        Sitten vielä itse asioinnista viimeisin omakohtainen kokemukseni liittyen passin uusimiseen lokakuussa: Maanantaina kävin kuvassa, joka skannattiin suoraan poliisille. Samana päivänä tilasin ja maksoin passini netin kautta. Perjantaina passin sai noutaa R-kioskilta. Kaiken lisäksi meillä vielä on poliisin toimipistekin paikkakunnalla, mutta R-kioskilla on pidempi aukioloaika ja poliisilla sen puoleen varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin passien jakaminen.

        Muita elämää helpottavia sähköisen asioinnin ulottuvuuksia omassa elämässäni edustavat vaikkapa sellaiset yksinkertaiset asiat kuin sähköinen lääkeresepti ja kirjaston lainojen uusiminen, kun ensin on saanut eräpäivämuistutuksen sähköpostin kautta.


      • Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Jos tarkoitat S-pankkia, niin maksuttomuus koskee vain osuuskauppojen asiakasomistajia. Toiset asiakkaat maksavat ilmeisesti meidänkin edestämme :)

        S-pankissa tulisi maksamaan 6,5 € kuukaudessa pitää tiliä pelkästään verkkopankkitunnukset saadakseen, jollei olisi asiakasomistaja. Minullakin tunnukset ovat ilmaiseksi nimenomaan S-pankin kautta. Mutta ymmärrän joten kuten myöskin sen, että Nordeasta ilmaiseksi saamani tunnuslukulaite ei toimi lainkaan tietyissä julkisen sektorin palveluissa asioidessa. Sillä voi ainoastaan hoidella rahaliikennettä. Miten käy Nordean asiakkaille, kun pahviset tunnuslukulistat poistuvat?

        Sitten vielä itse asioinnista viimeisin omakohtainen kokemukseni liittyen passin uusimiseen lokakuussa: Maanantaina kävin kuvassa, joka skannattiin suoraan poliisille. Samana päivänä tilasin ja maksoin passini netin kautta. Perjantaina passin sai noutaa R-kioskilta. Kaiken lisäksi meillä vielä on poliisin toimipistekin paikkakunnalla, mutta R-kioskilla on pidempi aukioloaika ja poliisilla sen puoleen varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin passien jakaminen.

        Muita elämää helpottavia sähköisen asioinnin ulottuvuuksia omassa elämässäni edustavat vaikkapa sellaiset yksinkertaiset asiat kuin sähköinen lääkeresepti ja kirjaston lainojen uusiminen, kun ensin on saanut eräpäivämuistutuksen sähköpostin kautta.

        Kätevää näköjään tuo passin saanti.
        Itsekin käytän tuota reseptin uusimista.
        Pankkini on POP-pankki.


      • Taikuritässä

        No tuota en tiennyt, että S veloittaa vierasasiakkailta noin paljon.
        No rahanarvoinen tieto. Mutta ostaessaan jotakin, monesta paikasta saa nostaa veloituksetta. Cittari ja R-kioski.
        No taas tullee lunta tupaan....
        Kirjastolainan uusimisen olen hoitanut myös netissä. Kätevää, kun oli kurja keli. No Omakanta on myös palvelu netissä, mutta pankkiavaimilla.
        Reseptejä olen uusinut sovittuun apteekkiin omahoitajan avulla.
        Toiminnee jatkossakin.
        Niille, joilla ei ole koneita, kirjastossa on mahdollista käyttää, mutta
        miten säilyy turva ja muistavatko ihmiset poistaa historiatiedot.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        No tuota en tiennyt, että S veloittaa vierasasiakkailta noin paljon.
        No rahanarvoinen tieto. Mutta ostaessaan jotakin, monesta paikasta saa nostaa veloituksetta. Cittari ja R-kioski.
        No taas tullee lunta tupaan....
        Kirjastolainan uusimisen olen hoitanut myös netissä. Kätevää, kun oli kurja keli. No Omakanta on myös palvelu netissä, mutta pankkiavaimilla.
        Reseptejä olen uusinut sovittuun apteekkiin omahoitajan avulla.
        Toiminnee jatkossakin.
        Niille, joilla ei ole koneita, kirjastossa on mahdollista käyttää, mutta
        miten säilyy turva ja muistavatko ihmiset poistaa historiatiedot.

        Sähköpostin avulla sain eläinlääkäriltä kissalle reseptin apteekkiin.


      • Taikuritässä

        On paljon hyviä muutoksia ja monien meistä ei tarvitse jonottaa erikseen joka paikkaan. Se on edistystä.
        Niille jotka eivät, halua, osaa tai terveyden takia voi, täytyynrinnalle kehitellä jotakin. Kalliimpaa se ei voi olla, jotta tasapuolisuus säilyy. Jotain palvelupisteitä siis, missä turvallisuus on taattu.


      • Taikuritässä
        Taikuritässä kirjoitti:

        No tuota en tiennyt, että S veloittaa vierasasiakkailta noin paljon.
        No rahanarvoinen tieto. Mutta ostaessaan jotakin, monesta paikasta saa nostaa veloituksetta. Cittari ja R-kioski.
        No taas tullee lunta tupaan....
        Kirjastolainan uusimisen olen hoitanut myös netissä. Kätevää, kun oli kurja keli. No Omakanta on myös palvelu netissä, mutta pankkiavaimilla.
        Reseptejä olen uusinut sovittuun apteekkiin omahoitajan avulla.
        Toiminnee jatkossakin.
        Niille, joilla ei ole koneita, kirjastossa on mahdollista käyttää, mutta
        miten säilyy turva ja muistavatko ihmiset poistaa historiatiedot.

        Tuli 4 kpl no-sanoja.
        Pakko laittaa tähän asiaketjusta huolimatta tämä biisi.


        https://youtu.be/Utd9cHBPfRA


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Tuli 4 kpl no-sanoja.
        Pakko laittaa tähän asiaketjusta huolimatta tämä biisi.


        https://youtu.be/Utd9cHBPfRA

        Ei nuo no-sanat häirinnyt. Tuo haastaattelujen niinkutus ottaa joskus aivoon.
        Muistan tuon viisun, se on ihan nätti kappale.
        Tuli mieleen, kun veli meni urologille, siitä lienee n. yli 4 vuotta, silloin jo yliopistosairaalassa oli sellainen kone, joka sisään mennessä luki kela-kortin.


      • Taikuritässä

        Meilläpäin hammaslääkäriin mennessä ilmoittaudutaan Kelakortilla, saadaan jonotusnumero ja sitten voi seurata näytöltä, mihin huoneeseen numeron mukaan mennään. Anonyymitöntä ja kätevää (mukava nuori mies neuvoi).


    • Anonyymi

      Itku seis, sillä hallinto on ponnistellut rajusti ja saanut kuin saanutkin Suomi.fi-palvelun ja siihen kytketyn Kansalaisvarmenteen toimiaan. Ihan ihmeellistä, sillä projektihan myöhästyi vain muutamalla vaivaisella vuodella.
      https://dvv.fi/kansalaisvarmenne

      Itse asensin tällaisen ebayn halpalukijan tietokoneeseeni ja sain korttini sillä luettua:

      Smart Card Reader USB Common Access CAC-compatible Windows Y1Y2 | eBay
      https://www.ebay.com/itm/USB2-0-Smart-Card-Reader-DOD-Military-CAC-Common-Access-Bank-Card-ID-For-MaYJUS/303597158879

      Pakkauksen mukana seuraa myös CD-levy, jonka ohjelmistoa ei tarvitse asentaa Kansalaisvarmenteen käyttöönottamiseksi. Sensijaan käytettävä ohjelmisto haetaan DVV:n sivuilta
      https://dvv.fi/kansalaisvarmenne-kortinlukijaohjelmisto

      Itse sain Kansalaisvarmenteen toimimaan vain Googlen Chromella ja MS:n Edgellä. Mozillan Firefoxin uusin versio 85.0 ei ainakaan toimi (Windows10:llä). Sirukortti asetetaan laitteeseen siru ylöspäin työnnettynä.

      Jos haluaa ostaa kortinlukijansa täältä Suomesta yksi edullisimmista on tämä liki laatumerkkinä tunnettu Deltacon laite:
      https://www.data-systems.fi/tuote/deltaco-ucr-156-smart-card-reader-usb-black/

      Siitä sitten enää sisäänkirjautumaan.

    • Anonyymi

      Eläkeläisissä on ihmisiä, jotka hyvä kun näpykännyä osaavat käyttää
      ja kun iän myötä muisti heikkenee ei kykene enää siihenkään.
      Se vaan on niin, että osa ei ole syntynyt digi-aikakauden lapseksi
      ja kynnys on liian korkea, ymmärrän ihmisten vaikeudet oikein hyvin.
      Jos on ollut aikoinaan työssä, jossa ei tietokonetta ole tarvinnut,
      ei ehkä ole sitä kotiinkaan tullut hankkineeksi aikoinaan.
      Sitten kun huomaa, että sen tarvitsisi, on liian vanha oppimaan.

    • Tunnen monia itseäni vähän vanhempia ja saman ikäisiä jotka eivät halua edes kuulla netin käytöstä. On myös sellaisia joita ei kiinnosta tai eivät opi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7900
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      58
      5880
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1388
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1179
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe