Onko hionnalla väliä esim jos omistaa "pikkupakkasen sukset" ja sitten "pakkaskelin sukset", nehän ovat kuitenkin eri jäykkyyksiä, vai kuinka? Jos kumpaankin hiottaa yleiskelin kuvion 7 onko suurtakaan eroa silloin muulla kuin oikealla jäykkyydellä riippuen latupohjasta ja ilmankosteudesta, pakkasesta yms? Onko tämän lauhemman kelin suksen oltava jäykempi kuin pakkaskelin? Entäs kummalla suksella hiihdetään jos pohja on aika kovaksi hiihdetty satamattoman jakson aikana sekä sen jälkeen kun latu on aivan vasta ajettu ja on pehmeä? Ja kyseessä on luisteluhiihto.
Suksen jäykkyys ja hionta...
12
6827
Vastaukset
- kokeillut
Seiskan kuvio on yleiskuvioksi ihan hyvä. Periaatteessa hienompi ja suora kuvio toimii paremmin pakkasella kun taas karkeampi ja timantti-/havu soi kosteammalla paremmin. Erikoiskuviot ja asteikon ääripäät edellyttävät sitten jo poikkeusprofiilia myös sukselta. Kuviota paljon enemmän vaikuttaa suksen profiili, sen painealueiden sijoittuminen ja niiden pituus. Parhaat vesikelin ja myös kovan pakkasen vitikelin vehkeet löytyvät omistani sellaisista pareista joissa painealueet ovat lyhyet. Kovalla pohjalla on kiva hiihtää jäykkärunkoisella ja kovalla suksella, kun taas pehmeämmällä lerppakärkinen suksi toimii paremmin. Vielä kun muuttujaksi laittaa suksen kantin rakenteen ja sivuleikkauksen, niin johan muuttuu mukavaksi...
- asd
kyl ne sukset voi olla saman jäykkyisiä, mutta erot tulevat painealueissa. pikkupakkaseen 7 tai 8 ja sitten pakkaskeliin 6 tai 7 kun sinulla on kahdet sukset. kuviot riippuvat paikasta vieläkin aika paljon vaikka yhtenäisyyttä on saatu (vaikuttaa tekijä ja kone ja sen kunto). tuokin pitää kokeilla että kumppi suksi toimii missäkin kelissä paremmin. aina ei ole sillä tavalla että lauhemman kelin suksi toimii paremmin lauhemmalla kelillä, joskus kovemman pakkasen suksi voi toimia paremmin ja toisten päin. kovalla alustalle se suksi kumpi kestää paremmin alla, jos toinen lähtee potkussa alta niin siihen keliin liian löysä. itse en enää käytä pikkupakksen ja pakkasekelin merkintöjä vaan alustan mukaan eli vesi, lumi ja kova. kun voi olla 20 astetta pakkasta ja kova alusta sekä samanlainen alusta parin asteen pakkasessa, silloin suksen valinnan ratkaisee hionta. mutta minulla ei ole vielä tarpeeksi suksia tuohon hommaan, tuolla tyylillä pitäisi olla vähintään kuudet sukset vapaaseen.
- kokeillut
asd kirjoitti tuossa edellä asiaa. Luvattoman paljon löytyy kuvioista eroja koneesta ja tekijästä riippuen. Taitaa nuo uudet wintersteigermontanat olla niin monimutkaisia kapineita että säädöt eivät tahdo sattua samoiksi kuin tuurilla.
Yhden asian olen havainnut itse vallan näillä lumilla noista suksiparien eroista; vaikka jäykkyys profiili painealueet olisivatkin lähes identtisiä eri pareilla, löytyy isoakin eroa siitä millainen suksi on etupainealueen edestä ja taaemman takaa. Yksi pari on löysä, kärki ja kanta avautuu itsestään- hyvä pehmeämmällä pohjalla. Toinen taas on on jäykkä ja kova- toimii kovalla pohjalla. Ja se kolmas on tuolta väliltä, painealuepiikkien jälkeen on pitkä tasainen alue... tuntuu toimivan hyvin vähän kaikella pohjalla.
Kuinkahan moni vielä "saunottaa" itse parejaan ? - asd
kokeillut kirjoitti:
asd kirjoitti tuossa edellä asiaa. Luvattoman paljon löytyy kuvioista eroja koneesta ja tekijästä riippuen. Taitaa nuo uudet wintersteigermontanat olla niin monimutkaisia kapineita että säädöt eivät tahdo sattua samoiksi kuin tuurilla.
Yhden asian olen havainnut itse vallan näillä lumilla noista suksiparien eroista; vaikka jäykkyys profiili painealueet olisivatkin lähes identtisiä eri pareilla, löytyy isoakin eroa siitä millainen suksi on etupainealueen edestä ja taaemman takaa. Yksi pari on löysä, kärki ja kanta avautuu itsestään- hyvä pehmeämmällä pohjalla. Toinen taas on on jäykkä ja kova- toimii kovalla pohjalla. Ja se kolmas on tuolta väliltä, painealuepiikkien jälkeen on pitkä tasainen alue... tuntuu toimivan hyvin vähän kaikella pohjalla.
Kuinkahan moni vielä "saunottaa" itse parejaan ?iskän kanssa saunotimme muutema vuosi sitten yhdet sukset, tosin ne olivat vielä junnu sukset. onnistui aika hyvin, mutta pohjasta tuli kupera. hionnalla oikesi, harmi vain kun pikkusisko ei hiihdä kilpaa enkä ole saanut lupaa myydä niitä suksia. vesikelissä yhdet parhaista junnusuksista.
pitäs ehkä saunottaa yhet sukset, mut en tiiä uskallanko enää. pitäs saaha lumikelin suksesta vielä parempi. saunottamisessa on oma riskinsä, välttämättä hyvää suksea ei kannata saunottaa koska se voi mennä huonommaksi, mutta huonoon sukseen se ei haittaa enää.
en kehtaa täällä mainita nimeltä yhtä hionta paikkaa jonne sukseni eivät enää mene ikinä. tekijä vain rahastaa työllään: sika hinta ja paska työn jälki. sinne meni kavereittenkin suksia minun, tais olla 12paria niin 7 vai 8 parissa kuvio kuopilla ja todella pieni kuvio. menivät sen jälkeen toiseen paikkaa hiontaan ja suksi on aivan toisenlainen. kaverit sanovat ku ovat tutkineet suksia että 7 on isompi ku 8.
aivan asiaa tuokin suksien painealue asia. - junnun isä
nyt olen samaa mieltä kanssasi täydellisesti
että melkeen paras kriteeri valita suksia on lumi-keli=pehmeät löysä keulaiset ja kantaiset kovalle alustalle = jäykkä tiukoilla paine alueilla joka omien havaintojen mukaan kulkee monesti myös vesi-kelillä .vaikka tuntuis että ei pitäis mutta näin olen huomannut monesti
- Esko
tastasimme viikolla 48 pakkaskelillä 25 C suksia Saariselällä. Mukana oli testilaskussa yksi pari Atomic:ja, Peltosia, Fishereitä ja Karhuja sekä vanhat Morottot. Suksien taso vastasi Morottoja lukuunottamatta Karhun Avelaneja.
Pohjaan laitettiin Skibac:n luistonauhaa (pohjustus luisto eri kerroksina samassa nauhassa) kaikille, koska se on ainoa voitelutapa saada eliminoida voiteluvirheiden vaikutus. Sitten mentiin Kiilopäältä Laanilaan tultaessa viimneiseen laskuun, n 1 km. Suksien välinen ero liussa oli /- 5 m, mutta ne vanhat Morottot menivät 110m!Vastarinteeseen!
Ainoa ero oli, että Morottoja ei ole koskaan hiottu oston jälkeen (20 v) ja niillä on käyty mm. 12 Finlandiaa ja Pogostaa!- sauvamies
- mitä tarkoitat, että "suksien taso vastasi Morottoja?" Siis luistivat ko suunnilleen yhtä hyvin? vai olivatko kaikki ns. kilpasuksia? Vai mitä?
- mehän tiedämme, että suksen luisto paranee kun niitä voidellaan ja hiihdetään ja voidellaan ja hiihdetään jne. Minulla viimetalviset Fisherin harrastelijasukset luistavat selvästi paremmin kuin uudehkot huippusukset (voidelu yli kymmenen kertaa ja hiihdetty n. 100 km). Mites teidän testin uudet sukset, oliko "pakasta vedetyt"?
- oliko pakkasta -25 astetta? Eikös noin kovalla pakkasella suksen pohjan pitäisi olla hyvin sileä ettei lumen särmät nappaa kiinni pohjaan. Etu siitä selvästi vanhoille suksille? - Esko
sauvamies kirjoitti:
- mitä tarkoitat, että "suksien taso vastasi Morottoja?" Siis luistivat ko suunnilleen yhtä hyvin? vai olivatko kaikki ns. kilpasuksia? Vai mitä?
- mehän tiedämme, että suksen luisto paranee kun niitä voidellaan ja hiihdetään ja voidellaan ja hiihdetään jne. Minulla viimetalviset Fisherin harrastelijasukset luistavat selvästi paremmin kuin uudehkot huippusukset (voidelu yli kymmenen kertaa ja hiihdetty n. 100 km). Mites teidän testin uudet sukset, oliko "pakasta vedetyt"?
- oliko pakkasta -25 astetta? Eikös noin kovalla pakkasella suksen pohjan pitäisi olla hyvin sileä ettei lumen särmät nappaa kiinni pohjaan. Etu siitä selvästi vanhoille suksille?sukset olivat perinteisen hiihdon ja vastasi Avelaneja paitsi Morotot. Morotolle kun ei löytyny vastavaa, oliko aikanaa Kneisl lähellä?
Muut sukset olivat n.vuoden vanhoja edellisvuoden testeistä, samalla hionnallakin kuin vuosi aiemmin. Testissä haettiin eroja harrastajien suksien luiston välille samalla voitelulla. Testit oli tilannut voidevalmisstaja ja ne jatkuvat Pogostassa.
Testiryhmä on puhtaita harrastajia, jotka hiihtävät paljon. - kokeillut
sauvamies kirjoitti:
- oliko pakkasta -25 astetta? Eikös noin kovalla pakkasella suksen pohjan pitäisi olla hyvin sileä ettei lumen särmät nappaa kiinni pohjaan. Etu siitä selvästi vanhoille suksille?Olen itse saanut samansuuntaisia havaintoja pohjoisen nahkeilta vitikeleiltä, tosin vain luistelusuksilla. Veikkaisin että selitys on vanhojen suksien sileys kahdellakin tavalla; pohja on luonnostaan kulunut kiiltäväksi ja ennenkaikkea osa suksista on kokonaan painealueettomia. Tuollainen suksi joka on "tasajäykkä" painautuu kai lumeen siten että liukuu myös pakkasella. Itselläni on yksi tuollainen Atomic-pari ja se on kovilla pakkasilla omaa luokkaansa.
- Joni
kokeillut kirjoitti:
Olen itse saanut samansuuntaisia havaintoja pohjoisen nahkeilta vitikeleiltä, tosin vain luistelusuksilla. Veikkaisin että selitys on vanhojen suksien sileys kahdellakin tavalla; pohja on luonnostaan kulunut kiiltäväksi ja ennenkaikkea osa suksista on kokonaan painealueettomia. Tuollainen suksi joka on "tasajäykkä" painautuu kai lumeen siten että liukuu myös pakkasella. Itselläni on yksi tuollainen Atomic-pari ja se on kovilla pakkasilla omaa luokkaansa.
sukset ilmeisesti luistavat hyvin,koska takana on kymmeniä ellei satoja voitelukertoja.Kaisa Varis muistaakseni osti toiselta hiihtäjältä vanhaa kalustoa kun vaihtoi suksimerkkiä.Syynä ajan puute saada uusi kalusto kisakuntoon.
- toinen pelle:::
Pelle Peloton se siinä menee 110 lasissa.
- asjan tuntiloija
suksj'loisen olla jonniinverran jääkkä, kesk jääkkä. Kärk saesj olla käärä, ei toevottoman kippura kuiteskaan.
Mikseeppää voe tosjaan hiijjoo suksen piältä, pyssyy mualj'kiin kiinni kovemmassakin vaahissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801