En jaksa enää elää

itku-iita

En jaksa enää elää. Joka päivä tuntuu, kuin hiivun pala palalta pois ja olen luovuttanut niin, etten jaksa enää yrittää mitään enkä uskoa mihinkään. Olen rukoillut Jumalalta uskoa, toivoa ja rakkautta, mutta mitään niistä en ole kokenut saavani vaan vain syvää surua, epätoivoa ja pohjatonta itkua.

Elämäni on ollut vaikea lapsuudesta asti ja olen nyt 4-kymppinen. Elämääni on mahtunut työttömyyttä, onnettomuuksia, väkivaltaa, koulukiusaamista, raiskaus, peliriippuvuutta ja viimeisimpänä tämä vaikea masennus. Erosin alkuvuodesta pitkästä avioliitosta ja muutin toiselle puolelle Suomea tyttäreni kanssa, jotta hän pääsi haluamaansa kouluun opiskelemaan eikä isänsä ottanut häntä luokseen asumaan vaikka asuu samalla paikkakunnalla, missä tytön uusi koulu sijaitsee. Tyttäreni on ollut ainoa syy, miksi vielä olen elänyt ja nyt haluni kuolla alkaa olemaan suurempi ja minua surettaa vain se, etten näe hänen kasvavan ja kokevan elämässään hienoja asioita.

Olen kärsinyt tästä vaikeasta masennuksesta jo 7 vuotta, saanut siihen lääkkeitä, sähköhoitoa, magneettihoitoa ja käynyt psykiatrisen sairaanhoitajan luona puhumassa jo pari vuotta. Kesällä voin vähän paremmin mutta nyt kaikki on tullut kahta kertaa kauheampana, sillä mietin vain, miten tappaisin itseni ja itken sitä, ettei minulla ole mitään, mitä jättää lapselleni kuin muistot.

Olen peliriippuvuuteni takia aikoinaan sössinyt talouteni ja tulen olemaan ulosoton vanki lopun elämäni, sillä tuloni ovat niin pienet, että juuri ja juuri selviän ja pystyn huolehtimaan tyttärestäni mutta kun tulee jotain muuta, niin en kykene sitä maksamaan vaan annan mennä sen ulosoton summan jatkeeksi. Lisäksi olen ex-aviomiehelleni velkaa kymmeniä tuhansia euroja peliriippuvuuteni takia enkä millään pysty maksamaan niitä hänelle edes pienissä erissä ja hän uhkaa minua petossyytteellä ja väkivallalla, jos en tee velkakirjaa. Olen käynyt sossussa, mutta sieltäkin on sanottu suoraan, että anna kaikki ylimääräinen mennä ulosottoon kunhan maksat vuokran, ruuan ja pakolliset muut laskut ja huolehdit tyttärestäsi. Ainoa keino, millä voisin saada talouttani edes jonkinmoiseen kuntoon, olisi pääsy töihin ja velkajärjestelyyn mutta psykiatrin mukaan en ole millään tavalla työkykyinen ja kirjoitti sairaslomani vuoden 2018 loppuun.

Olen syönyt jo pitkään erilaisia mielialalääkkeitä, rauhoittavia, ahdistus- ja unilääkkeitä, ja kaikkia näitä on vaihdettu useaan kertaan, kun mistään ei ole saatu toivottavia tuloksia. Pääni on tyhjä, mieleni käy hitaalla, en pysty toimimaan normaalisti ja häpeän itseniä niin monella eri tavalla. En jaksa liikkua enkä harrastaa enää mitään, sillä nukun, syön ja vain katson telkkaria. Olen lihonut lääkkeistä ja liikkumattomuudesta liki 20 kiloa ja vihaan vartaloani. Minulla oli ennen muutama hyvä ystävä, joita näin säännöllisesti mutta en jaksa enää tavata heitäkään ja yhteydenpito on jäänyt. Minulla on sukua hyvin vähän, käytännössä vain äitini, jota kiinnostaa enemmän oma työ kuin minun kuulumiset.

Olen netin kautta tutustunut mieheen, joka maksaa seksistä kanssani ja olen sillä tavalla yrittänyt kustantaa tyttäreni lukion kirjat. En nauti seksistä hänen kanssaa, sillä hän haluaa alistaa kovalla tavalla ja koen itseni todella halvaksi. Olen pyytänyt rahallista tukea lapseni isältä, jotta voisin tarjota tyttärelleni edes talvitakkia mutta häntä ei voisi vähempää kiinnostaa.

Haluan vain kuolla, liittyä isoisäni seuraan ja vapautua tästä kaikesta tuskasta. Minulla on jo tarpeeksi lääkkeitä, jotta voin vain lopullisesti nukahtaa, kun tyttäreni lähtee huomenna isänsä luokse viettämään viikonloppua. Olen niin kauhean surullinen, etten ole voinut olla parempi äiti tyttärelleni ja tyttäreni joutuu kasvamaan ilman äitiään mutta toivon, että hän joku päivä antaa minulla anteeksi ratkaisuni. Ajattelin kirjoittaa hänelle kirjeen, jotta hän tietää, että rakastan häntä oli hän sitten missä vain ja tulen aina olemaan hänen lähellään.

En tiedä, miksi kirjoitan tätä tänne. Ehkä jollakulla muulla on samanlaisia ajatuksia. Olen etsinyt netistä apua itselleni mutta nyt tuntuu, että mikään ei saa minua enää elämään.

Olen pettynyt itseeni niinkuin muutkin ihmiset.

15

4322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikea-ohje

Tärkein syy masennukseesi ovat myrkyt joita syöt... sen putken päässä on vain "toistaiseksi eläkkeellä" = ikuisesti eläkkeellä ja ennenaikainen kuolema.

Ainoa konsti millä saat elämäsi kuntoon on lopettaa myrkkyjen syönti. Vierottautuminen vie n. 2 kertaa syöntiaika. Eli jos olet syönyt 2v niin vierottautumisaika on n. 2-4v...
      Yritä saada vieroitukseen mukaan terveydenhoidon ammattilainen, se helpottaa. Lääkäreistä (n.95%) ei ole kuin haittaa tuossa asiassa, sairaanhoitajat ovat parempia, koska ne ymmärtää elämää paremmin kuin lääketehtaiden juoksupojat, lekurit. (sairaanhotaja on parempi, koskase ei ole lääketehtaan juoksupoika= reseptin kirjoittaja)

• toipua

Tyttäresi tarvitsee äitiä, ja sinä olet hänelle se tärkein ihminen..Älä tee itsellesi mitään, jolla tuhoat myös tyttäresi elämän. Jättämällä hänet yksin,tyttäresi ei voi ymmärtää tekoasi.Hae apua itsellesi,ja sinulla on hyvä syy elää. Tyttäresi.Siinä on tärkein syy elää.

• proelämä

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että tyttäresi on hyvä syy elää. Älä hylkää tytärtäsi tekemällä itsemurhan. Se jättäisi tyttäreesi ikuiset jäljet, joita on raskas kantaa.
      Toinen hyvä syy elää on sinä itse. Olet arvokas ihminen. Sinulla saattaa vielä olla parempi tulevaisuus edessäsi. Saatat päästä vielä töihin, ja saatat toipua henkisesti. Älä luovu toivosta. Kukaan meistä ei pysty ennustamaan tulevaisuutta täysin varmasti. Meteorologitkin on usein väärässä, eivätkä pysty ennustamaan säätä muutamaa päivää pitemmälle huolimatta kaikesta tieteellisestä tiedosta mitä heillä on käytettävänään. Joten ei ihminen pysty ennustamaan omaa elämäänsä. Kaikki saattaa muuttua, ehkä huomenna, ehkä ensi viikolla, ehkä ensi vuonna. Kukaan ei tiedä eikä voi tietää.
      Olet ollut todella vahva, kun olet selviytynyt niin monista koettelemuksista. Olet yhä vahva. Toisaalta vaikeat asiat saattaa jättää jäljen ihmiseen. Masennuksen takana saattaa olla traumaattisia kokemuksia ja liiallista stressiä. Näitä traumaattisia kokemuksia pitäisi ehkä käsitellä jotenkin, vaikka puhumalla jonkun luotettavan ihmisen kanssa tai kirjoittamalla niistä. Stressiä pitäisi yrittää välttää toipumisaikana. Tosin aina elämässä on eri asteisesti stressaavia asioita, täysin stressitöntä elämää ei varmaan olekaan. Ehkä stressiäkin voi oppia käsittelemään eri tavoilla, ja eniten stressaavia asioita voi jonkin verran vältellä. Jos vaikka ottaisit itsellesi eräänlaisen "toipumisloman", jolloin keskittyisit suurelta osin vain itseesi? Lepäämisen lisäksi itselle mieluisa tekeminen lataa akkuja.
      Lääkkeet saattaa joskus helpottaa oloa, joskus taas ei. Se on hyvin yksilöllistä. Lääkkeitten lisäksi voisit ehkä ottaa luonnon hoitokeinot mukaan, siis terveelliset elämäntavat, joihin kuuluu riittävä uni, terveellinen ravinto, liikunta ja päihteiden vähentäminen tai jättäminen pois. Näitäkään ei tarvitse alussa suorittaa pakolla, vaan voi aloittaa pienestä, ja edetä askel kerrallaan kohti terveellisiä elämäntapoja. Ihminen on kokonaisuus, jossa psyykkisen ja fyysisen välillä on vahva yhteys, ja ainakin itse uskon, että kun elää vähän terveellisemmin, niin aivot voi paremmin, mikä heijastuu psyykkiseen hyvinvointiin. Sitten on ehkä helpompi käsitellä vaikeita asioita.
      Voimia sinulle! Älä luovuta, koeta jaksaa. Lepää vähän aikaa ja kerää voimia, niin sitten taas jaksat paremmin.

• kirjoittelelisää

Rakas ystävä älä tee itsemurhaa: rukoile vielä Jumalan poikaa Jeesusta Kristusta auttajaksi. Hän on tie Jumalan yhteyteen. Itsemurha ei ole ratkaisu, sillä ei elämä pääty kuolemaan ja ei voi paeta omaehtoiseen kuolemaan. Ja itsemurha on peruuttamaton iankaikkinen ratkaisu. Rukoilen, anna rakas Jeesus tälle ihmiselle nyt voima jaksaa elää ja olla tekemättä mitään kohtalokasta pahaa itselleen. Sinä selviät ja saat voimat ja ne solmut aukeavat.

• Anonyymi

Jumala ja Jeesus ei auta

• Kannattaa miettiä vielä pariinkin kertaan jos meinaa tehdä huonoja ratkaisuja,
      ja miettiä sitten vielä uudestaankin pariin kertaan.
      Huonoja ratkaisuja tekemällä asiat menevät ainoastaan vaan huonommiksi,
      ongelmia ei voi paeta. Täältä ei voi paeta mitenkään.

Ihmisellä on vapaa tahto, usein sitä tahtoa mieluusti käytetään tekemällä pahoja asioita, mutta sitä tahtoaan voi yhtälailla käyttää myös hyvään, se on henkilökohtainen valinta. Hyvät asiat eivät vaan ole helppoja.

• Väsynytkulkija

Minä olen tullut myös siihen tulokseen, että olen päättänyt päättää päiväni, koska elämäni on liian raskas elää. 14-vuotiaana jäin orvoksi, kun vanhempani kuolivat. Minua kiusattiin koulussa aina alaluokilta viimeisimpiin luokkiin saakka, koska minulla oli aina huonot vaatteet ja varaa ei ollut koskaan parempiin vaatteisiin, koska minulla ei ollut vanhempia, jotka olisivat pitäneet minusta huolta. Minut on hakattu, haukuttu ja pahoinpidelty niin monta kertaa, että en edes muista enää miten monta kertaa. Koulussa menestyin kohtalaisesti. Nyt, hieman alle 30-vuotiaana, minulla oli yritys, joka menestyi hyvin, nyt kuitenkin tänä vuonna, jouduin rikoksen uhriksi tahtomattani ja kaikenlisäksi kirjanpitäjäni oli tehnyt todella suuren virheen, joten verottaja vie nyt kaiken, mitä olen saanut aikaan. Minulle ei jäisi kattoa pään päälle, eikä enää ikinä mahdollisuutta mennä töihin ja saada normaalia, ihmisarvoista elämää. Minulla ei koskaan ole ollut kumppania tai edes ainuttakaan ystävää. En ole koskaan saanut rakastaa ketään eikä minua ole koskaan kukaan rakastanut. Yritys on se, minkä vuoksi olen täällä jaksanut, tehnyt 16 tuntisia työpäiviä ja nyt sekin viedään. En ole ollut sairaana ainakaan kymmeneen vuoteen. Suurin unelmani on ollut, että saisin kerran kokea kunnon joulun perhesssä, sellaista en ole vielä koskaan saanut kokea, enkä ole vielä koskaan saanut ainuttakaan joululahjaa koko elämäni aikana. Nyt olen tehnyt sen päätöksen, että tänä jouluna päätän päiväni, sillä en ole koskaan vielä ollut onnellinen täällä, olen vain kärsinyt, enkä ole itse koskaan tehnyt kellekään mitään pahaa. Aion antaa tänä jouluna parhaan mahdollisen joululahjan ihmisille, jotka haluavat elää. Minulla on säästössä juuri sen verran rahaa, että matkustan jouluksi Sveitsiin kuolemaan, ja lahjoitan elimeni sellaisille ihmisille, jotka niitä tarvitsevat ja haluavat elämän. Pystyn antamaan näin kahdeksalle ihmiselle elämän, ja heidän läheisilleen onnen, minulla on kuitenkin hyvässä kunnossa olevat terveet elimet. Olen tätä kauan miettinyt, ja tullut siihen tulokseen, että se on oikea ratkaisu, oma elämäni ei ole elämisen arvoinen ja tieni on liian kivinen ja raskas kenellekään kuljettavaksi. Toivon, että nämä ihmiset, ketkä elimeni saavat eivät joudu kärsimään, vaan saavat elää hyvän elämän, ja minä pääsen pilven päältä hymyilemään, että oli minullakin jokin tarkoitus. Silloin minun on hyvä olla.

• Kaikonmänt

Kovasti olet heikossa hapessa. Saas nähdä kauanko tuota valitusta jatkuu. Kantsis tehdä joku ratkaisu

• Anonyymi

Sama täällä. Ei ihmiset välitä. Sit ne varmaan itkis ku kuolen. Tai en tiedä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama täällä. Ei ihmiset välitä. Sit ne varmaan itkis ku kuolen. Tai en tiedä

Aina on ihmisiä, jotka välittävät.
        Mitä mieltä olet itse itsestäsi, tykkäätkö itsestäsi ?
        Jos inhoaa/vihaa itseään, silloin usein luulee, että kaikki muutkin inhoavat/vihaavat, vaikka se ei todellisuudessa ole niin. Oma mieli tekee temppujaan siinä vaiheessa, jos luulee, ettei yhtään kukaan välitä.

• tsemppiä

Olet tehnyt elämässisi joitakin virheitä, mutta olet kuitenkin vahva ihminen ja selviytyjä luonteeltasi joka jaksaa yhä välittää ihmisistä. Eli et ole laikaan huono ihminen. Harva jaksaisi puskea tuon jälkeen yhä eteenpäin. Siinä mielessä on positiivista, että tuosta ei juuri voi päästä muualle kuin ylöspäin eli itse ottaisin päivän kerrallaan ja pyrkisin nauttimaan jokaisesta pienestäkin onnen tunteesta. Onni koostuu pienistä paketeista ja ne tahtovat tavallisena arkipäivänä jäädä usein huomaamatta.
      Älä lopeta mitään lääkitystä ominpäin ja keskustele rohkeasti ajatuksistasi lääkärin ja sosiaalivirkailijan kanssa ja ole tarvittaessa yhteydessä lastensuojeluun, jotta saisit tyttärellesi vähän enemmän.

• ghjkllö

Mitään tehtyä ei saa tekemättömäksi.... miksi siis niitä suremaan... päivä kerrallaan ja vaikka elämäsi on ollut hyvin rankkaa älä alenna itseäsi enää lisää maksullista seksiä.... mm..... katse toisiin ihmisiin ja seurakunnan piiriin josta saat apua... tai vastaavaan ryhmään...ota selvää

• toivonsullevainhyvää

Väsynytkulkija on todella surullista mitä kaikkea olet joutunut kokemaan. Minulla myös vaikea elämä ja olen paljon menettänyt, mutta olen noussut siitä ja tullut vahvemmaksi. Oman kokemusteni kautta ymmärrän paljon enemmän sitä, mitä muut kokevat. Vain kokeneena ymmärtää ja se on mun vahvuus. Sinulla on myös se lahja, että pystyt ymmärtämään muita pahaa kohdanneita: kiusattuja, vanhempansa nuorena menettäneitä, oman firmansa menettäneitä ym.
      Sä olet itse se hyvä ihminen, kaikesta pahasta kokemastasi huolimatta ja arvostan sitä sussa, että silti jaksat olla hyvä. Tuo on todella iso kolhu, että menetät firmasi, mutta uskon sinun selviävän siitä, se vaan vaatii aikaa ja suosittelen psykologin/psykoterapeutin kanssa keskustelua, että saisit työstettyä surusi ja pettymyksesi firman menettämistä kohtaan. Firman menettäminen nostaa kaiken muun kokemasi menetyksen ja pettymyksen samalla mukanaan, mikä tekee olostasi raskaamman. Olet monin tavoin pettynyt elämässäsi, tarvitset paljon paljon ymmärrystä ja tilaa sekä aikaa käsitellä asioita. On hyvä muistaa, se ettei se firma ole kaikki tässä maailmassa, vaikka se aluksi ymmärrettävästi siltä tuntuu, kun se on ollut sulle niin tärkeä asia ja mihin sä olet panostanut paljon. Sinä olet tärkein! Sinuun on tärkeintä panostaa! Elämässä on vielä paljon kokemisen arvoista ja muutakin merkitystä. Tarvitset jonkun luotettavan ihmisen, joka sanoittaisi sinun tunteesi ja kokemasi ja joka jakaisin kokemuksesi, kasvokkain.

• Cnkkhfkdklp

Mkten nyt menee?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe