Onko joku kokenut tämmöistä: kerran loppukesällä muuten ongelmitta toiminut Webasto 3600 kieltäytyi lämmittämästä ja virhekoodi viittasi ylikuumenemiseen. Seuraavana päivänä toimi taas täysin ongelmitta. Ongelmapäivään liittyi se, että melko rapea tuuli (yli 10 m/s) puhalsi suoraan veneen perän takaa ja lämppärin pakoputki on peräpeilissä.
Oma teoriani on, että se tuuli aiheutti niin kovan "vastapaineen", ettei lämppärin pakokaasut päässeet normaalisti ulos ja siksi lämpeni liikaa.
Outo juttu Webaston kanssa
20
2124
Vastaukset
- Tyrnäväntorpedo
On kai se mahdollista, että pakoputkeen kohdistuu niin kova paine ettei pakokaasu pääse ulos. Seuraako siitä sitten ylikuumenemishälytys, on toinen juttu.
Ylikuumeneminen voi viitata siihen, että jonkun suulakke on ollut tukittu eikä lämmin ilma pääse vapaasti puhaltamaan. Tai sitten sensorissa tai muualla on ollut häiriö eikä ylikuumeneminen ole ollut todelista.
Kertaluonteisten itsestään katoavien häiriöiden jäljittäminen on aika pirullista hommaa.Minäkin arvuuttelisin ylikuumenemisen liittyvän lämpöpuhalluksen kuristumisesta. Voisko olla silleen, että tuuli aiheuttaa lämppärin sijaintitilaan alipaineen ja veneen sisätiloihin ylipaineen. Paine-ero olisi sen verran merkittävä, että johtaisi virtauksen merkittävään pienenemiseen ja siitä johtuvaan lämppärin ylikuumenemiseen?
- WebastonWittuilu
spkoo kirjoitti:
Minäkin arvuuttelisin ylikuumenemisen liittyvän lämpöpuhalluksen kuristumisesta. Voisko olla silleen, että tuuli aiheuttaa lämppärin sijaintitilaan alipaineen ja veneen sisätiloihin ylipaineen. Paine-ero olisi sen verran merkittävä, että johtaisi virtauksen merkittävään pienenemiseen ja siitä johtuvaan lämppärin ylikuumenemiseen?
Lämppärillä kolme puhallusaukkoa, joista yhtä ei vei sulkea lainkaan, yksi (keulahytissä oleva) on yleensä aina kiinni (suotta tuhlata sinne lämpöä) ja yksi eli perähytin suulake aina auki. Kun tuo häiriö ei ole toistunut, niin siksi arvailin, että kyseisen päivän tuuli olisi syynä. Enpä muista, oliko kabiinin oviluukut auki vai kiinni silloin. Kyllähän varmaan se tuuli olisi kabiiniin ylipaineen luonut, jos ne olivat auki.
- Dieselpowerheat
Kuullostaa kyllä pirun kaukaa haetulta, edelleen tarkista polttoaineen saanti.
Kova tuuli, vene heilunut paljon? Ilmaa polttoaine järjestelmässä?
Sinun vikakoodit täsmää polttoaine ongelmaan. - WebastonWittuilu
Dieselpowerheat kirjoitti:
Kuullostaa kyllä pirun kaukaa haetulta, edelleen tarkista polttoaineen saanti.
Kova tuuli, vene heilunut paljon? Ilmaa polttoaine järjestelmässä?
Sinun vikakoodit täsmää polttoaine ongelmaan.Mitä tarkoitat, että vikakoodit täsmäisi polttoaineongelmaan? En muista enää, mikä koodi se oli, niitä ylikuumenemiseen viittaaviahan on useampi kuin yksi, mutta Webaston manun mukaan se oli joka tapauksessa kuumenemisen, ei polttoaineongelman koodi.
- Uskouskoonusko
Aivan mut ainakin kilpailevassa tuotteessa ylikuumenemisen vikakoodi(yhden koodin alla saattaa olla useampi vika vaihtoehto) saattaa tulla polttoaineesta, usko nyt vaan.
- WebastonWittuilu
Uskouskoonusko kirjoitti:
Aivan mut ainakin kilpailevassa tuotteessa ylikuumenemisen vikakoodi(yhden koodin alla saattaa olla useampi vika vaihtoehto) saattaa tulla polttoaineesta, usko nyt vaan.
Tarkoitat siis, että pitäisi uskoa Webaston antavan samalla tavoin virheellisiä vikakoodeja kuin jokin toinen tuote (varmaan Eberiin viittaat)? Ei kai se mahdotonta ole, mutta kun Webastolla on ihan oma koodinsa polttoaineongelmille.
Harmittaa, kun en enää millään muista, mitä koodia se tarjosi. Joka tapauksessa muuta kuin polttoaineeseen liitettyjä.
- VPD6
Kyllähän tuo on periaatteessa mahdollinen, mutta en ole kuitenkaan kuullut moisesta. Tuollainen tuuli aiheuttaa aika kovan vastapaineen pakoputkeen, mutta yleensä tuulen nopeus vaihtelee aika paljon puuskienkin välillä.
Minulla taas on Webasto Airtop 3500 joka ei suostu toimimaan mikäli termostaatti/ virtakatkaisijan kääntää käynnistyksessä yli puolitehoinen. Käynnistyy hyvin ja toimii pari minuuttia. Sitten ilmeisesti termostaatin pyytäessä lisää tehoa pumppu alkaa naksauttaa tiheämmin. Hetken kuluttua lämmitin sammuu. Yrittää käynnistyä uudelleen, mutta aivan samalla tavalla nopeamman napsutuksen jälkeen sammuu. Vikakoodina "Lämmitin sammunut". Toimii hyvin, jos termostaattia ei käännä yli puolivälin. Täytynee kysellä myös kevään venemessuilla laitteen maahantuojalta.- Tyrnäväntörpedo
Voisiko olla ongelma polttoaineen saannin kanssa?
- Vastaanpaine
" Tuollainen tuuli aiheuttaa aika kovan vastapaineen pakoputkeen "
Tuollainen tuuli aiheuttaa n. 60 Pa vastapaineen , joka on vain murto-osa siitä mitä puhallin tai palokaasut puhkuu, joten vika on varmuudella jossain muualla. - Tääontottauskonyt
Uskotaan nyt vaan tähän vastapaine höpinään, mikä vikakoodi tulee tästä pakoputken vastapaineesta?
Vai oliko veneessä niin suuri ylipaine ettei puhallin jaksanut enää lykätä?
Vaikka kaikki venttiilit oli auki. - Tyrnäväntorpedo
Tääontottauskonyt kirjoitti:
Uskotaan nyt vaan tähän vastapaine höpinään, mikä vikakoodi tulee tästä pakoputken vastapaineesta?
Vai oliko veneessä niin suuri ylipaine ettei puhallin jaksanut enää lykätä?
Vaikka kaikki venttiilit oli auki.Webastoja käytetään autoissa, jotka ajelevat 100 km/h. En usko, että pakoputket on aina asennettu niin etteikö ajoviima voisi laittaa niihin vastapainetta.
Muutenkin tuntuisi oudolta, jos webastot tai eberit sammuisivat tuulisella säällä. Ei ole koskaan niin käynyt. Jos ovat sammuneet tai lähteneet huonosti käyntiin, niin vika on ollut polttoaineessa. - Ontääjouskottavaa
Miten ulkoilman kosteus? voisiko se vaikuttaa?
Kuun kierto kenties? Venäläiset satelliitit häiritsee sitä?
- Helpponiks
Eeberissä epämääräiset vikakoodit loppui kun siirtopumpun (sen pienen naksuttavan) asennuksen
varmisti niin että on 15-35 asteen kulmassa lähteväpuoli "ylämäkeen"..
Yleensä koodi oli joko polttoaine tai ylikuumenimen.
Ennen muutosta hallissa toimi aina moitteetta ja merellä temppuili, ilmeisesti merellä heilui sen verran että ilma liikkui jota ei saanut pumpattua järjestelmästä pois. - näillämennäänvvv
""""En usko, että pakoputket on aina asennettu niin etteikö ajoviima voisi laittaa niihin vastapainetta. """
Kyllä ne vaan on, asentaja pitää huolen että ajoviima pikemminkin aiheuttaa imun pakoputkeen, ja vastapainetta ei saa muodostua ollenkaan.- Tyrnäväntorpedo
Katselin webaston ja eberin pakoputkia. Niiden päät osoittivat suoraan alas kutakuinkin lyhintä mahdollista tietä. Olen ihan varma ettei asentaja ole tehnyt mitään laskelmia ilmavirtauksista ja paineista koska se ilmeisesti ei ole tarpeen ja toisaalta asentajalla ei ole siihen osaamista eikä työkaluja.
Asennusohjeessakaan ei mainita mitään ilmanpaineesta. Siinä toki mainitaan ettei pakoputkea saa kääntää eteenpäin mutta perusteluna ei ole ilmanpaine vaan likaantuminan ja tukkeutuminen.
Jos tuuli olisi laitteille ongelma, niin se varmasti mainittaisiin asennusohjeissa.
Jos sitten haluaa laskeskella, niin myrskytuuli aiheuttaa pakoputken päähän alle 10g painoa vastaavan voiman. Se on puolet kirjekuoresta. Ei tunnu todennäköiseltä, että se sammuttaisi mitään.
Jos lämmittimen vikakoodi oli ylikuumeneminen, niin silloin lämmitin myös ylikuumeni. Liikaa läppiä kiinni tjsp. Mikö tahansa Lämmitin kyllä voi sammua jos on kova tuuli ja lämmitin käy pienellä teholla. Silloin vikakoodi ei ole ylikuumeneminen vaan liekin sammuminen. Ei nuo mitään supervarmoja ole vaan voi joskus sammua juuri noin vaikka mitään teknistä vikaa ei olisikaan.
- Saalar
No mikäs ongelma tuo nyt on? Taivuttelet pellistä palasen ja niittaat kiinni siihen pakoputken eteen suojaksi niin siihen loppu tuulen sotkeminen.
terv. Saalar- Tääonnitätäon
Mutta se ei ole alkuperäisosa? Ja siitä tulee rumakin vielä.
Ja toimiiko se, sehän muodostaa tuulitunnelin siihen pakoputken päähän.
Melkein neuvon luopumaan koko lämppäristä, tuntuu menevän niin vaikeaksi.
- Vettäputkessa
Terve, olisiko lannetuuli roiskuttanut pakoputkeen vettä, joka jäi notkoon lillumaan? Mutkikas juttu tuo pakoputki, kun pojan auton Binar-lämmitin alkoi ylikuumeta pakoputken juuriputken vuodon tiivistämisen jälkeen. Haku jatkuu, mutta nestekiertolämmityksen ollessa kyseessä ja ongelman poistuessa auton oman vesikierron ollessa päällä, jatkamme jäähdytysjärjestelmän ilmausta. Onnea vikahakuun itse kullekin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603475Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472951Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242819Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541897- 731132
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101111Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2001059Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27889Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104874- 45869