Joulu alkaa jo hiipiä mieliin.

mimmimum-..mi

Ahkerimmat jouluihmiset ovat jo valmistelleetkin joulua.... vaikka onhan tässä aikaa vielä ja tuo Suomi 100 juhlakin tulossa...Meillä ja muuallakin maailmassa on nyt villityksenä tehdä ...tonttuovi....se rakennetaan lattian kynnyslistan yläpuolelle....ovi josta tonttu voi kulkea sisälle...ettei tarvi ikkunoista kurkistella ...että onko kilttejä lapsia...Jokos teillä luovilla ihmisillä on oma tonttuovi....vai suunnitteilla.

93

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmimum-..mi

Tuosta tonttuovesta keksin jouluoven....minulla vanhanvihreä avainkaappi ...teen siitä jouluoven ....kun pikkumies käy ...hän voi avata kaapin ja sieltä löytyy yllätys...ikäänkuin joulukalenteri ....harmi vaan ettei käy joka päivä...läheskään.

• Googletin, sillä jouluovi oli minulle tuntematon. Sain avainkaapistasi idean. Mökin vajassa on puinen avainkaappi. Pitääpä hakea ja stailata siitä, valmisteilla oleville keramiikkatontuilleni joulutalo.; )

• mimmimum-..mi

Minullekin heti syttyi ajatus avainkaapistani....jouluovena....pienet koukutkin valmiina kaapissa...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Minullekin heti syttyi ajatus avainkaapistani....jouluovena....pienet koukutkin valmiina kaapissa...

Paistoin juuri torttuja, jouluinen tuoksu on taustalla inpiroimassa ideaa. Laitoin torttuihin täytteeksi puolukka-kirsikkamarmelaadia, että osaa olla hyvää.

• Kuulin jostain, että hyvä joulutortun täyte on puolikas vihreää kuulaa, aion kokeilla kunhan torttuvimma iskee. Tuo puolukka-kirsikkamarmelaadi on varmaan hyvää, ja jouluisen väristä.

• hmpff

Korpikirjailija ja pal, kiitos vinkeistä! Pakko kokeilla noita... Meillä joulutortut on just joulun odotuksen "eväitä", ei niitä oikein jouluna enää jaksa kun suklaatkin pitää mahtua jonnekin :))

• pirremiinapa

Ha..ainakin kaupoissa, ei vain hiivi vaan hyppää silmille, se suklaa konvehtien ja koristekrääsän paljous.

Toisaalta kivakin pian se valojen virittely fiilis jne.

Hoitokodissa paistelivat jo joulutorttuja..

• mimmimum-..mi

Niinpä..lähikaupassakin jo halloweenin jälkeen tuli joulukoristus...aina vain aikaisemmin sitä joulua pukkaa päälle... yksi syy on tietenkin varastojen pienuus....tavarat tuodaan myymälään...kun varastotilat ei riitä... Onhan siinä myös kaupallisuus...

• Kaikkea-jouluun

Tuosta joulusta ylipäätään hiipi kuin tonttu mieleen, että lipeäkala on yksi sen muodoista.
      Ajattelin, olisiko jossain Talvivaaran liepeillä järveä, mistä voisi pilkkiä valmiita lipeäkaloja, ettei niitä tarvitsisi valmistaa?
      En syö lipeäkalaa mutta niillähän voisi tehdä bisnestä. Nyt valmiiksi hohtavat lipeäkalat suoraan järvestä.

Tonttuovenhan saa vaikka koristelemalla kissanluukku (jos kellä sellainen on) joulumielisesti.
      Tai jättää väliovi auki ja avaimet ulko-oveen. Kyllä sieltä alkaa lappaa kaikenmaailman tonttua.

• mimmimum-..mi

Lipeäkala ei oikein innosta....vaikka on joidenkin herkkua....
      Kiva idea tuo kissaluukkukin....en ole nähnyt mutta voin kuvitella....kun se somistetaan tonttuoveksi....tontut sieltä kurkistavat...oletko ollut kiltti.

• maissiiii

Tottahan joulu jo mieleen hiipii.

Aika uusi idea tuo tonttuovi, se onkin ihan kiva juttu joulukalenteriksi.
      Huushollin tontut asettelisi pieneen kaappiin ja sitten kerran päivässä kurkistetaan,
      mitä ne tontut ovat yön aikana kaappiinsa järjestäneet, jotain herkkua varmaan.
      Ei tarvitsisi paketoida tai miettiä jotain pientä krääsää adventtikalenteriin.

Näin yhtenä päivänä kalenteriksi pyykkinarun jossa roikkui pieniä lapasia, oli ne jotenkin numeroitu joulun odotukseen. Tuli mieleen, että voisihan ne olla vähän isompiakin lapasia tai pieniä villasukkia, kirpputorilta hamstraisi käytettyjä , voisivat hyvin olla eriparisia.
      Joulukalenteri on hauska homma, joulun odotus on aina mukavaa.

• sinne.tänne

Joulut tulevat ja menevät.

En lakkaa ihmettelemästä sitä, että jotkut ottavat ne tosissaan.

Onneksi jouluja sun muita kauppiaiden päiviä ei ole nykyisin pakko viettää mitenkään. Tavalliselle ihmisille niistä on sen verran kiusaa, että ruokakaupoissa on hirveät kassajonot (miksei kaikkialla voi olla itsepalvelukassoja?) ja autoa ei saa parkkiin minnekään silloin kun autoa tarvitsee.

Mutta muutoin olen tyytyväinen siihen, ettei joulu aiheuta minkäänlaista pakkotekemistä. Tykkään kyllä ihan tavallisesta arjesta eniten.

• flegmaatti

Eläkeläisvanhusten joulukotimme tunnusmerkkejä ovat vaimon torin laidalta keräämät, maljakkoon laitetut kuusen havut ja ikkunalaudalle nostettu, vanha olkipukki.
      Ei tule kinkkua, ei kalkkunaa, ei laatikoita eikä rosollia. Muutaman joulutortun saatamme syödä ennen joulua.
      Ei glögiä, vahvemmista nyt puhumattakaan.
      Karu tulee olemaan jouluinen kotimme.
      Suurin riemu koituu muutamasta saamastamme joulukortista. Niiden lisäksi saamme luultavasti kukan tai juustolajitelman. Ainoa antamani lahjus on vanhalle kaveilleni antamani viskipullo.
      Vaimo on tottunut lahjattomiin jouluihin. Itse hän vielä pyristelee mukana tuossa perinteessä mutta kohtuuden rajoissa ja hyvissä ajoin ennen joulua.

• mimmimum-..mi

Tänään lapsenlapseni soitto ehkä innoitti minua joulusta...sanoi odottavansa joulun yhdessäoloa...nuori nainen 20vee...harvoin tavataan ..parikertaa ehkä vuodessa...hyvin tuli ilmi että ei lahjoja vaan yhdessäoloa....En minäkään paljon joulua laita ....vähäsen vaan.. silmän iloksi..

• Tylsimyskö

Olisi varastossa tonttuoveksi sopiva, jos tietäisin mitä sieltä lapsen avauksen jälkeen löytyisi. En osaa ostaa lahjoja, laitan jokaisen tilille vähän rahaa. Tulevat vain aaton ruoalle eikä lahjoista puhuta mitään.

• hompsantuusa

Jaahas, eipä taida jouluovea tulla. Ehkäpä teen lego-ukkeleista jouluasetelman glögi- ja kahvipöytään lapsenlasten iloksi. Josko ihan seimikuvaelman :)
        Piipahtavat varmaan luonani, kun joulupukki kaikessa kiireessään jättää osan heille kuuluvista lahjoista vahingossa minun luo ;)

• kuuseton

Joulu, kauppiaiden jalo juhla. Olemme lopettaneet joulun vieton jo ajat sitten. Ahdistus valtaa kun katselee kaupoissa paniikissa hyöriviä asiakkaita.

• Yksinäinen.tonttu.ukko

Vailla tonttu muoria nimimerkillä " yhteinen kuusi "

• Tilasin verkkokaupasta neljä amarylliksen sipulia, valkoinen, punainen ja kaksi vaaleanpunaisen ja valkoisen kirjavaa. Ne pitäisi saada nyt kotiin äkkiä.
      Joulukoristeet pitäisi siivota ja kelpaamattomat heittää menemään.

• mimmimum-..mi

Amaryllis on kyllä kaunis joulukukka....joulutähtiä ilmaantui kauppoihin syksyllä ...syystähti nimellä... pinkkisiä ja valkoisia....oikein monikukkaisia..

• LiianAikaista

Eikö palstalla voisi jouluisten asioitten käsittelyn aloitaa joulukuun alusta, ei me lapsosia olla.

• ei-kiire-mihinkään

Paren minkin itsenäisyyspäivän jälkeen. Ehtii käsitellä useammatkin joulut noin kolmessa viikossa.

• mimmimum-..mi

Joulukaupassa voi käydä vaikka keskellä kesää katselemassa joulutuotteita....tosin siellä on yleensä ulkomaalaisia turisteja eniten....

• MÄENVIELÄ
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Joulukaupassa voi käydä vaikka keskellä kesää katselemassa joulutuotteita....tosin siellä on yleensä ulkomaalaisia turisteja eniten....

Käy kuka haluaa.

• Ei ole vielä jouluntuntoja. Yleensäkin vietä ´´lyhyen´´ joulun.
      Eli ajattelemisenkin aloitan vasta 1 adventista. Valoja pistän joskus joulukuun aikana ikkunaan.
      Näkyi tuolla rivitalon pihassa jo useammassa valoja puskiin laitetun. No mikäs siinäkään, kivahan noita on ohi kulkiessaan katsella.
      Joululahjoja tosin saatan ostella tässä pitkin aikaa jälkeläisille. Työnnän ne vaatehuoneeseen, siellä ovat, kunnes lähenpänä joulua paketoin.
      Veljen kanssa kaksin ollaan. Itse käyn väkeä moikkaamassa. Jonkin verran jouluruokia laitan, en suurellisesti.

• mimmimum-..mi

Minäkään en hössötä joulusta tänäkään vuonna....tuo tonttuovi vaan alkoi kiinnostamaan kun siihen niin monessa paikassa "törmäsi" ....että mikä ihmeen tonttuovi....onhan se pienille jännää leikkiä.. kun muistaa itse lapsena uskoneen vahvasti joulupukkiin ja tonttuihin...aina kun kirjoitti joulupukille toivomuslistaa ja vei sen tiettyyn paikkaan... hups se oli kadonnut tonttujen mukaan...

• hytinäx1

Täytyy tässä nyt ensin putsaamaan terassilta nuo kukat säilöön, vieläkin kukkivat pelargoniat noissa parvekelaatikoissa vaikka terassi ei ole edes lasitettu. On myös kasaantunut puidenlehtiä ja parvekehuonekalutkin täytyy viedä varastoon. Huomiseksi ajattelin säästää ikkunoiden pesun ainakin ulkopuolelta . Olisi jääkaapissa lanttujakin jos nyt innostuisi tekemään lanttulaatikkoa valmiiksi pakasteeseen.
      Nyt hommiin.

• Taikuritässä

Kävin Elma-messuilla. Pari juttua löytyi.
        Muutoin en jaksa hössöttää vielä joulun takia yhtään. Ehkä joulukuun alussa tutkin vähän rekvisiittaa, josko laittaisin.
        Valot laitoin lyhtyyn, mutta kun eivät pala, niin ei.

• Pikkuisen valoa tuomaan äitimuorille lyhtyihin pari led-kynttilää. Itselle ei vielä mitään. Tympii tämä joulun liian aikainen hössötys kaupoissa ja muualla.

• Varsinkin kun ennen joulua on vielä yhdet 60-vuotispäivät ja yhdet 80-vuotispäivät järjestettävänä.

• siilenämää kirjoitti:

Varsinkin kun ennen joulua on vielä yhdet 60-vuotispäivät ja yhdet 80-vuotispäivät järjestettävänä.

Sinulla sitä vipinää sitten riittää.
        Mulla poika täyttää 5 joulukuuta 50, muttei se näin mitään pidä. Jos pitää yleensä niin luultavasti kesällä mökkimaisemissa.

• eppu2 kirjoitti:

Sinulla sitä vipinää sitten riittää.
        Mulla poika täyttää 5 joulukuuta 50, muttei se näin mitään pidä. Jos pitää yleensä niin luultavasti kesällä mökkimaisemissa.

No meilläkin nää pyöreet synttärit on ihan lähipiirissä mutta järjestettävää niissäkin.

• Reetukka

Minä hössötän joka joulu ja nautin siitä suunnattomasti, samoin muu perhe tykkäävät kun on joulusisustettu koti ja maukasta syötävää tarjolla. Aikaa on laitella Joulua ja nyt olen jo kaikki laatikot pakkaseen tehnyt, samoin ostanut muutaman joululahjan. Työhuoneesta tulee "lahjahuone", jossa paketoidaan ja askarellaan. Joulukalenterit täytän myös ja aikuiset lapset ovat leikissä mukana ja availevat luukkujaan mahdollisuuksien mukaan.

Leivon, paistan, kokkaan kaiken laista. Siivouksen jätän ammattilaisille; se on minun jouluekstrani. Jokainen juhlii tavallaan, enkä kritisoi sellaisia, jotka Joulua eivät juhlista. Kummallista, miksi meitä jouluihmisiä aina mollataan...ei kai meidän ilomme ja yhteinen juhlimisemme ole keneltäkään pois?

• Tuolla jo aikaisemmin mainitsin omalta kohdaltani, että laitan joulua, mutta pienimuotoisesti.
        En minäkään ymmärrä moista mollausta. Kukin tekee niinkuin hyvältä tuntuu ja elämäntilanteetkin voi muuttaa juhlimismuotoja.
        Antakaamme kaikkien juhlistaa joulua tai olla juhlistamatta.
        Tuo on hyvä, tuo Sinun oma jouluextrasi.

• minäkin tykkään joulusta ja sen laittamisesta. joulu on minulla mielessä ympäri vuoden sillä tavalla, että kun löydän jollekin joululahjaksi sopivaa vaikkapa tammikuussa, niin ostan sen. lahjat on usein hankittu ja kudottavat kudottu jo ennen joulukuun alkua. sitten on aikaa muille jouluhommille kun ei tarvitse lahjoja murehtia. monille lahjojen hankinta on kamalan vastenmielistä puuhaa, mutta minä tykkään lahjoja antaa ja yhtälailla myös saada. meillä ei lahjat ole koskaan olleet kalliita, mutta ajatuksella hankittuja. joulun mollaajat pitävät usein kovaa ääntä joulun turhuudesta, mutta eihän se heiltä pois ole jos me joulusta tykkäävät sitä laitetaan ja siitä nautitaan.

• Siivoilin tänään lasiverannan joulunaluskuntoon. Sinne ripustan sitten ensimmäiset jouluvalot ja laitan ensimmäiset kipsitontut piiloon pitsiverhojen taa. Rakentelen joulua myös pikkuhiljaa, aste asteelta.

• mimmimum-..mi

Nyt kun taas yritetään isänpäivästäkin tehdä läheisen päivä... niin mietiskelin että varmaankin ehdotetaan myös joulupukki sanalle uusi versio.....pukkihan viittaa mieheen....Jouluhenkilö kai.....höh

• stadistasiis

Höpöti, on joulupukki ja joulupukin muori.
        Niin kuin on isä ja äiti.

• Stadinläheltäsiis

Pukkihan kuullostaa tosi pahalta. Samoin tonttu.
        Jouluhenkilö ja jouluhenkilötär pikkujouluhenkilöt ja pikkujouluhenkilöttäret. Kyllä joku roti sentään...

• mimmimum-..mi
        Stadinläheltäsiis kirjoitti:

Jouluhenkilö ja jouluhenkilötär pikkujouluhenkilöt ja pikkujouluhenkilöttäret. Kyllä joku roti sentään...

Joo....kyllä uusi Ylen johtaja kieltää Joulupukin kuumanlinjan varmaan ...ehkä jo tänä jouluna....

• "mimmimum-..mi"

Joulu-Rokka katseli kämmentään
        viime-Joulusta oli se päässyt pehmenemään.

Vaan kunhan kiertelen maailman ruoskien Poroja
        alkaa tunturilla muorikin totella.

Joulu-Riikka hämmensi kauhalla puuroa
        kohta katoaa ukolta suuria luuloja."
        -
        https://www.youtube.com/watch?v=rebFNhU9VXg

H.

• mimmimum-..mi

• Noin-se-menee

Joulusetä, joulutäti, joulu-ukki, joulu-mummi, lapsityövoima-jouluapulainen.

• Noin-se-menee kirjoitti:

Joulusetä, joulutäti, joulu-ukki, joulu-mummi, lapsityövoima-jouluapulainen.

"Noin-se-menee"

Lukaisepa kuunnellen suloinen riimini mimmi-mummille.
        Ja lopeta pashan-jauhaminen.

H.

• läpätilässytiä
        hunksz kirjoitti:

"Noin-se-menee"

Lukaisepa kuunnellen suloinen riimini mimmi-mummille.
        Ja lopeta pashan-jauhaminen.

H.

Voe lässyti lässyti lässyn

• läpätilässytiä kirjoitti:

"läpätilässytiä"

Niin.
        Kaikki eivät ansaitse oikeaa Jouluakaan.
        Olen surullinen puolestasi.
        Kerron rokallekin lahjattomuudestasi.

H.

• Stadinläheltäsiis
        läpätilässytiä kirjoitti:

Mä olen yrittänyt löytää joihinkin yhteyksiin sopivan Jussi Raittisen: Lässyn lässyn läpäti lää, nuo lattajalat taas tömistää. Eipäs löydy ei, vaikka olen juutuupettanut vaik kuink

• hunkzille.sopiva

Mä olen yrittänyt löytää joihinkin yhteyksiin sopivan Jussi Raittisen: Lässyn lässyn läpäti lää, nuo lattajalat taas tömistää. Eipäs löydy ei, vaikka olen juutuupettanut vaik kuink

Ettei olisi ollut Ismo Kallion ja Four Catsien biisi Jäkäti jäk?

https://www.shazam.com/track/61121626/jäkäti-jäk

Jäkäti jäk blap blap blaplaa, suu yhtä mittaa käy jäkäti jäk plap plap plapplaa...

• Taikuritässä

Olihan tässä jäkätystä. Ei kait me naiset sentään tuollasia...
        Mutta tämä ei ole SE biisi,..

• maissiiii

Nyt mulla on jo kummasti joulua mielessä, kun kuulin, että itsenäisyyspäivän viikolla koko suku tulee luokseni kaikki kotomaasta ja ulkomailta ja vietetään 'joulua' yhdessä jo etuajassa. Sitten varsinaisen joulun jokainen voi viettää missä vain, yhdet lapissa ja yhdet jossain auringossa ja yhdet jossain ihan missä vain , minäkin saan olla aivan rauhassa hössötuksiltä oikean joulun aikaa.

Ihana ajatus, nyt voin hössöttää ihan rauhassa ja laatia suunnitelmiani jokaisen pienen ja ison varalle. Ei jouluviikoilla tarvitse ajatella koko jouluasiaa, edes piipahtaa marketissa silloin.

Jouluhössötykseeni kuuluu paljon joulun tunnelmaa ja kodin kuntoon laittamista ja tieysti muistamista. ei nykyään niinkään leipomista tai paistamista, kaiken saan valmiina jos haluan. Toisaalta tiedöä, että jokainen tuo kuitenkin jotain tullessaan, usein juuri sellaista mikä ei itselleni ole edes tullut mieleen.

• mimmimum-..mi

Sinulla on sitten hieno Suomi100 viikko.. se ettei aina tarvi olla just presiis aikataulu ...voi sopia vähän väljemmin tapaamisia ja juhlia..kun on paljon sukua....eripuolillakin maailmaa...Joulua olen kerran viettänyt heinäkuussa....tuttavien kesken ...no se oli sellainen vähän hupijuttu...mutta tosi kiva.... Löydät varmaan kaikkea mukavaa tunnelmaa luomaan ...

• maissiiii
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Sinulla on sitten hieno Suomi100 viikko.. se ettei aina tarvi olla just presiis aikataulu ...voi sopia vähän väljemmin tapaamisia ja juhlia..kun on paljon sukua....eripuolillakin maailmaa...Joulua olen kerran viettänyt heinäkuussa....tuttavien kesken ...no se oli sellainen vähän hupijuttu...mutta tosi kiva.... Löydät varmaan kaikkea mukavaa tunnelmaa luomaan ...

Tuota kertomaasi tonttuovi - ideaa olen myös pyöritellyt mielessäni.
        sekin löytää oman paikkansa, tosin omanlaisenaan versiona jouluuni.
        Ehkäpä se liittyy jotenkin glögiin ja glögimukeihin.

• eiolekuustakaan

En ole enää jouluihminen koska lapset ovat aikuisia eivätkä enää välitä joulunvietosta. Joskus on vietetty joulu niin ettei ole syöty mitään perinteisiä jouluruokia vaan tortilloja ja pizzaa. Niin tehdään tänäkin jouluna ainakin osittain. Omien lasten kanssa sen vietän.

• Psykoterapeutitar

Olen jouluihminen! Joulu on vaan niin ihanaa aikaa! Tunnelmaltaan! Ruoka ei ole niin tärkeää. Kinkun paistan ja joskus useammankin, mutta muut syömiset ovat vähän fiilispohjalta, kun itsekseen on, niin eihän sitä ruokaa muutenkaan ihmeemmin kulu. Jouluruoka syödään ensimmäisen kerran ekana adventtina toisen lapsen luona ja jouluaattona toisen lapsen luona.

Talvivalot olen laittanut loistamaan lokakuussa ja pikkukuuset ja osa tontuista ovat esillä koko vuoden. Jouluradiokin alkaa kohta soida. Vanhimman lapsenlapsen kanssa askartelemme joulukortit. Lahjoihin en nyt niin panosta, kun sitä rojua on kaikilla nurkat väärällään. Jouluinen tunnelma joulumusiikin soidessa on se juttu.

Kerran ajattelin, ettei koskaan enään, kun iltavuorosta pimeästä ja kylmissäni tulin pimeään pakattuun kämppään ja söin kylmää maksalaatikkoa. Se oli kamala kokemus! Putkiremontti alkoi joulun jälkeen!

Ihanaa joulunaikaa kaikille!

• hmpff

Nythän tuo pitää suunnitella, jotta heti 1.12. pääsee toteuttamaan :)

Toistaiseksi en ole kuin napannut suunnilleen kaikki ilmaiset joululehdet mitkä tulee eteen. En ole vielä löytänyt mitään kiinnostavaa. Harmittaa, koska eihän tässä enää kovin pitkä aika ole. Joulusapuskat menee suht perinteisesti, mutta alkuruoka vaihtoehdot voisi uudistaa.

Kohta saa ruveta tekemään joulukortteja. Päätin että en osta tänä vuonna. Joulukalenteriä mietin, laitanko tyttärelle nostalgiamielessä :) Meillä on ollut taskulliset tontut, joihin jotain pientä voi piilottaa joka päivälle. Joskus oli kovakin stressi, kun huomasin että eihän tontuille ole jäänyt mitään laitettavaa. Mutta nyt kun se aika alkaa hiipua, haluaisin kovastikin laittaa.

Joulutorttuvaihtoehdoksi voin suositella tätä:
      https://www.k-ruoka.fi/reseptit/pipariset-juustokakut
      Oikein hyvät, suht nopeatekoiset

• Taikuritässä

Kyselenpä tällaista: käyttekö Tampereen naistenmessuilla tai Wanhassa Satamassa? Millaisia löydöksiä on tarttunut mukaan tai ideoita?
        Elmamessuilla oli pieni lasitalo, missä voi kasvattaa muutoin vaikka yrttejä. Tähän oli kuitenkin tehty minijoulukylä: tonttuja, valot jne. Oli aika kiva.
        Sammalta tai naavaa ja vaikkapa lintuja tai muita eläimiä. Tekohuurretta tai ledvalot.

• maissiiii
        Taikuritässä kirjoitti:

Kyselenpä tällaista: käyttekö Tampereen naistenmessuilla tai Wanhassa Satamassa? Millaisia löydöksiä on tarttunut mukaan tai ideoita?
        Elmamessuilla oli pieni lasitalo, missä voi kasvattaa muutoin vaikka yrttejä. Tähän oli kuitenkin tehty minijoulukylä: tonttuja, valot jne. Oli aika kiva.
        Sammalta tai naavaa ja vaikkapa lintuja tai muita eläimiä. Tekohuurretta tai ledvalot.

Olen käynyt Tampereella ja Elma messuilla, jotain pientä yleensä tarttuu mukaan, kortteja ja sen semmoista. Elmasta jotain syötävää.

Tuolla vanhassa satamassa olen ehkä kymmenen vuotta sitten käynyt, olin siellä useina vuosina myymässä omia tekemiäni juttuja, ensin porukassa toisten tekijöiden kanssa, kun paikkamaksu tuntui niin korkealta. Mutta monena vuonna yksin, joittenkin kavereitten kanssa varattiin viereiset pöydät, Ne olivat hauskat päivät, yleensähän naistenmessut pidetään jotenkin itsenäisyyspäivän aikoihin.
        Hyvä paikka myydä ja sieltä saa aina hyviä uusia ideoitakin. Paljonhan siellä on juuri jouun liittyvää.
        Harvemmin messuilta tulee mitään isompaa ostettua, mutta joskus joku mieliteko, esim jokin vaate, jää muhimaan, myöhemmin osaa ottaa sitten tekijään yhteyttä.

• Taikuritässä

Ootpa ollut viitseliäs. Sinun on täytynyt tehdä pitkin vuotta töitä myytäväksi ja paljon. Paikka maksu ei saisi olla korkea. Kaupunki voisi subventoida. Onhan se mukava joulutapahtuma, tunnelman luoja. Siellä on tullut kahviteltua. Rakennus saa aikaiseksi mukavat puitteet.
        Tuomaan markkinoilla olen käynyt. Espanpuistossa olen syönyt elämäni parhaat paistetut muikut. Oli taatusti pyöritelty voissa.
        Toivon aina kovasti, että Tuomaan markkinoiden tuotteet menevät kaupaksi. Ihmiset tulevat matkojen päästä ja ovat samoin valmistelleet myytäviään pitkin vuotta.
        Vanhalla olen käynyt joskus. Pohjois-Espalla olen käynyt galleriassa?, missä
        oli design-tuotteita, opiskelijoiden? mutta en löytänyt sieltä vastaavaa täksi jouluksi. Kenties ovat siirtyneet muualle.
        Vähän täytyy kartoittaa ja käydä jossain noista joulukuussa.

• maissiiii
        Taikuritässä kirjoitti:

Ootpa ollut viitseliäs. Sinun on täytynyt tehdä pitkin vuotta töitä myytäväksi ja paljon. Paikka maksu ei saisi olla korkea. Kaupunki voisi subventoida. Onhan se mukava joulutapahtuma, tunnelman luoja. Siellä on tullut kahviteltua. Rakennus saa aikaiseksi mukavat puitteet.
        Tuomaan markkinoilla olen käynyt. Espanpuistossa olen syönyt elämäni parhaat paistetut muikut. Oli taatusti pyöritelty voissa.
        Toivon aina kovasti, että Tuomaan markkinoiden tuotteet menevät kaupaksi. Ihmiset tulevat matkojen päästä ja ovat samoin valmistelleet myytäviään pitkin vuotta.
        Vanhalla olen käynyt joskus. Pohjois-Espalla olen käynyt galleriassa?, missä
        oli design-tuotteita, opiskelijoiden? mutta en löytänyt sieltä vastaavaa täksi jouluksi. Kenties ovat siirtyneet muualle.
        Vähän täytyy kartoittaa ja käydä jossain noista joulukuussa.

Tuomaan markkinoilla olen käynyt , vuosia, vuosia sitten kun ne vielä olivat Esplanadilla.
        Silloinkin siellä oli pieniä mökkejä vieri vieressä.
        Yhdessä mökissä oli tulevien käsityöopettjien myyntipaikka. ostin sieltä itselleni iloiset sormikkaat, niissä on jokainen sormi eri värinen ja ne on tosi hyvin tehty.
        Vieläkin käytössä, aina muistan Tuomaan markkinat kun käytän niitä sormikkaita
        Senaatintorilla Tuomaan markkinat, hyvä paikka käsityömarkkinoille.

Tallinnassakin on omat Martin markkinat, samanhenkiset kuin Helsingin Tuomaan markkinat, ajatuksella jokaiselle jotakin.

• Taikuritässä

Märtin markkinoilla olen käynyt Kaapelilla. Nykyisin on kova tunku.
        Nehän taitavat olla tulevana viikonloppuna.

• MINNEMEEN

Tonttu kurkisti ikkunasta, mitä teen?

• Mene piiloon.

• Saga.Kabinetti

Voi ei, pitää pestä ainakin uuni jouluksi. Laitoin äsken uunijuureksia uuniin ja jotain sinne uuninpohjalle oli huomaamattani edelliskerralla valunut. Aivan hirveä savu. Onneksi ei palomies Samia tarvittu.
        Muutama lumihiutale tänään leijaili ja vähän aattelin, että josko tulisi valkoinen joulu. Mieluummin jo valkoinen pikkujoulu. Kylmää ja kostean koleaa edelleen.
        Ai niin, näin ensimmäinen joulumainoksen telkkarista.

• mimmimum-..mi

Sinun pitää hankkia se tonttuovi....ne tontut voi sitten tulla sisään ...ei tarvitse kurkkia ikkunoista.

• mimmimum-..mi
        Saga.Kabinetti kirjoitti:

Voi ei, pitää pestä ainakin uuni jouluksi. Laitoin äsken uunijuureksia uuniin ja jotain sinne uuninpohjalle oli huomaamattani edelliskerralla valunut. Aivan hirveä savu. Onneksi ei palomies Samia tarvittu.
        Muutama lumihiutale tänään leijaili ja vähän aattelin, että josko tulisi valkoinen joulu. Mieluummin jo valkoinen pikkujoulu. Kylmää ja kostean koleaa edelleen.
        Ai niin, näin ensimmäinen joulumainoksen telkkarista.

Ajatteles jos komea palomies Sami olisi tullut pelastamaan sinut savun keskeltä.. kantanut raput alas ...kysynyt onko kaikki hyvin....
        Aika monta palomies Samia on tullut katsottua...postimies Patea unohtamatta....
        Uunin puhdistus on kuuluu ns. tylsiin hommiin...

• Saga.Kabinetti
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Ajatteles jos komea palomies Sami olisi tullut pelastamaan sinut savun keskeltä.. kantanut raput alas ...kysynyt onko kaikki hyvin....
        Aika monta palomies Samia on tullut katsottua...postimies Patea unohtamatta....
        Uunin puhdistus on kuuluu ns. tylsiin hommiin...

Uunin puhdistaminen on todellakin siitä tylsimmästä päästä. Pitäisi aina heti pyyhkiä käytön jälkeen, mutta eihän sitä malta ja sitten ei muista.
        Minulla on tarkoitus metsästää ryhmä-Hau figuureja helpottaakseni joulupukkia. Se on nyt imaissut kokonaan meidät molemmat.
        Pieniä täpliä lunta oli yön aikana ilmestynyt pihamaalle.

• mimmimum-..mi

Kyllä se ryhmä-Hau on jonkin aikaa ollut suosikkeja...minäkin odotin sitä uutta hahmoa....Tracker...kun poika sanoi että se on niin pieni vauva...se Valpas....
        Joulukalentereissakin Hau on näkynyt.... Hän on nyt kiinnostunut näistä Lego City jutuista ...vaikka ei osaa niitä itse koota vielä.....

• Kävin Kajaanin kirjastossa. Siellä oli influenssarokotuspiste meille vanhuksille ja muille vajaakykyisille. Pistoksen jälkeen pistäydyimme kirjaston lainausosastolla. Löysin ihania jouluhössötyskirjoja.

• mimmimum-..mi

Otitko rokotuksen.....olen ollut taas kahden vaiheilla....otan....en...en taitaa voittaa....Kirjastossa pitäisikin käväistä katsastamassa jouluaiheisia juttuja....

Otitko rokotuksen.....olen ollut taas kahden vaiheilla....otan....en...en taitaa voittaa....Kirjastossa pitäisikin käväistä katsastamassa jouluaiheisia juttuja....

Minäkin olin kahden vaiheilla ja äsken rupesin netistä katsomaan koska se on.
        No joka tapauksessa myöhästyin, se oli lauantaina.

• mimmimum-..mi

En oikein osa edes itselleni selittää miksi olen sitä vastaan....kai se johtuu siitä kun niin monet ovat kuitenkin saaneet taudin....ja vielä rankempana.. ja ennen eivät ehkä sairastaneet ollenkaan. Kaksipiippuinen juttu.

• Taikuritässä

En ota rokoitetta. Tässä ei ole mitään uhoa. Olen kerran ottanut inflenssarokotteen ja tulin niin kipeäksi sinä vuonna. Yksi tällainen kokemus voi olla näin vahva.

En oikein osa edes itselleni selittää miksi olen sitä vastaan....kai se johtuu siitä kun niin monet ovat kuitenkin saaneet taudin....ja vielä rankempana.. ja ennen eivät ehkä sairastaneet ollenkaan. Kaksipiippuinen juttu.

Emme ole ennen ottanut kausirokotuksia, mutta nyt päätimme ottaa
        Rokotukset jatkuvat kuun loppuun asti joka viikko uskoisin kaikkialla Suomessa.

• korpikirjailija kirjoitti:

Tuossa nettisivulla oli vaan tuon yhden päivän aika täällä.
        Täytyy vielä loppuviikolla tarkistaa.

• Taikuritässä kirjoitti:

En ota rokoitetta. Tässä ei ole mitään uhoa. Olen kerran ottanut inflenssarokotteen ja tulin niin kipeäksi sinä vuonna. Yksi tällainen kokemus voi olla näin vahva.

Minä olen ottanut yhden eli sikainfluenssarokotteen.
        Influenssan olen kerran sairastanut, olikohan joskuns 80-luvulla, se oli se Victoriaksi nimetty.

• Taikuritässä

Sama tautuhan se.
        Nytkin rokotetta pitää varjella: viedä suoraan jääkaappiin. Säilyvyys?
        Ei voi siis kierrellä shoppailemassa piikki mukana.
        Muuttuuko lumelääkkeeksi eli teho katoaa?
        Vai muuntuuko rokote joksikin muuksi? Scifiä?
        Tästä ei juuri infota tv:ssa. Apteekkarit/proviisorit kyllä muistuttavat, onneksi.

• pirremiinapa
        korpikirjailija kirjoitti:

Mieki kävin eilen rokolla, en uskalla jättää poiskaan, kun olen kerran hyvin pahan flunsan sairastanut.
        Keukokuume piikin otin kolme vuotta sitten.

• O-Orvokki

Tonttuovi ei ole minun juttuni. Jos olisi ja tekisi;, sen pitäisi olla vähintään 80 - 100 sentin korkuinen, koska tontut ovat mielestäni paljon hiiriä suurempia.

• En ole jouluihminen. Ikkunoissa on jo valoja mökillä kun on niin pimeää.
      Mieluiten lähtisin jonnekin pois koko hömpötyksestä.
      Lapsille joulu on merkityksellinen, aikuiset eivät mielestäni tarvitse lahjoja.

• Profiili-kuvassani on minulle sopiva Jouluinen asetelma.
      Kynttilä ja Musta Joutsen.
      Mielestäni ne kuvaavat elämän vasta-kohtia.
      Ovatko värit väärin-päin?
      Onko Tuonelan Joutsen valkoinen?
      -
      Arvostan joulua siksi mitä se kuvaa.
      Se kuvaa syntymää.
      Kaksi-napainen elämä.
      Syntymä ja Kuolema.
      Jos keli suo, vien tuon asetelmani hetkeksi parvekkeelleni, luonnon armoille.
      Toivottavasti se kutsuu ikkunani taakse Tonttuja.
      Niitä enemmän hyvän-, toivon-, tahdon-, ja ihmisen tuojia.
      -
      Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Tuossapa Jouluni.

H.

• Uudenvuodenihme

"Se kuvaa syntymää"

Kenen syntymää?

Jouluisin ovat syntyneet miljoonat ihmiset kahdentuhannen vuoden aikana.

Jeesus ei syntynyt jouluna. Muuten. Jos tämäkin tieto puuttuu pohjattomista aukoistasi.

• Uudenvuodenihme kirjoitti:

"Se kuvaa syntymää"

Kenen syntymää?

Jouluisin ovat syntyneet miljoonat ihmiset kahdentuhannen vuoden aikana.

Jeesus ei syntynyt jouluna. Muuten. Jos tämäkin tieto puuttuu pohjattomista aukoistasi.

"Uudenvuodenihme"

En maininnut ketään erityisesti.
        Sinuakaan en.
        -
        Minä olen syntynyt 21.12.1949

H.

• mimmimum-..mi

Joulunlapsi....minäkin tunsin nuoruudessa naisen joka oli syntynyt samana päivänä kuin sinä...olimme hyvät ystävät... Tuollainen musta joutsen olisi hienoa nähdä kerran elämässään....Yksinelävänä ajattelin kuinka paljon aletaan kohta puhua yksinäisyydestä...näin joulu alla...no ...luinhan jo tänään ja että melkein puolet asuntokunnista on yksinasujia....ja pitää huomioida jne...Uskon kuitenkin että jokainen joka haluaa olla seurassa jouluna niin voi sen valita...kaikki eivät halua.. voin olla väärässäkin.
        Joulua vietetään Jeesuksen syntymä juhlana....oli hän sitten oikeasti syntynytkin vaikka kesällä..

• Aloittanut olen

• Saga.Kabinetti

En viitsi tökkiä kommenttejani tuonne väleihin, joten vastaan tähän vaan.
      En ota kausirokotetta. Työaikana olin vähän pakotettu ottamaan sillä seurauksella, että yhdellä kerralla turposi käsi pökkelöksi ja toisella kerralla sain ärhäkän flunssan.

mimmimummille: Samin ja haukkujen lisäksi olen isomman kanssa Minecraft-monumentteja rakentanut tietsikalla.
      Nykyiset jalkapalloilijat mun täytyisi opetella, olen niin nolo.
      Pitäisihän mun edes tietää Zlatan, mutta tiesin vain Maradonan suurin piirtein.
      Eli täytynee joulupukin konttiin hommata jalkapalloaiheinen trivialpursuit jos niitä on. Ainakin perhetrivial on.
      Vettä sataa solkenaan.

• mimmimum-..mi

Pikkumiestä ei ole näkynyt ...vähän jo viikonloppuna odottelin....ajattelin näyttää semmoista lelukuvastoa ....voisi katsella niin huomaisin mikä kiinnostaa...viimevuonna onnistuin poliisiaseman kanssa...siinä oli mukana poliisihelikopteri ja -auto...Jonkinlainen oikea peli olisi kiva juttu....No nyt se on vielä helppao löytää.....teineille ei tahdo keksiä.

• hehehehee
      • stadistasiis

Maarina 74v sillai oikeesti 😆😂

• luuluuluulottelijat

"mimmimum-..mi hunkszin Marina".
        Luulotteletko vai onko faktaa? Taidat itse olla mustasukkainen. Luulen.

• Toisetsekoaajoulusta

Joulu on vasta silloin ihanaa kun on vapauttanut itsensä osto hysteriasta ja kaikesta pakko suorittamisesta. Ei ole joulun jälkeen perseaukinen tai jopa velkaantunut. Ei tarvitse lähteä kotoa minnekkään vaan saa olla ihan rauhassa omissa oloissaan nauttien hiljaisuudesta, niin ettei se ole ahdistavaa.

• Eilen illalla murhasarjojen mainostauolla googlasin amaryllisten istutusohjeita ja tänä aamuna kaivoin ne ylös ruukuista ja laiton sipulit vesilaseihin niin että juuret jäivät pinnan alle virkistymään ja heräämään eloon. Nyt ne saa olla niissä vesilaseissa huomiseen, jolloin laitan ne kasteltuun multaan painaviin ruukkuihin joista vesi pääsee pois, paperihatut päähän ja lämpimään siihen saakka kun kukkavarsi alkaa kasvaa. Sitten vasta lopullisille paikalleen eteisen ikkunalle elementin päälle, sopivaan lämpötilaan ja aamuaurinkoon.

• mimmimum-..mi

Viimevuonna oli suuri menestys ...huonekuusi....kai sitä tänäkin vuonna myydään...ja pienet sypressit myös... Amarylliksiä on yksi- ja kaksivanaisena jo näkynyt ....täydessä kukassa....ei ne jouluun asti taitaisi kestää....Amaryllis tarvii kyllä sen raskaamman ruukun ...minulla onkin keikahtanut aivan itsekseen joskus... Hyasintti on joulun kukista sellainen jota en halua....liittyy allergiseen nuhaan....

• Valkoinen.amaryllis

Saain lahjaksi viime jouluna valkoisen kerrottukukkaisen amarylliksen jossa oli 2 vanaa ja kukkia puhkesi kaikkiaan 16 kpl! Todella kaunis oli. En ollut aikaisemmin nähnytkään kerrottukukkaista amaryllistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 615
      10089
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2468
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      213
      1900
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      1683
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1060
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      43
      993
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      75
      875
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      862
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      842
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      84
      797
    Aihe