Miksi helkkari asiat pitää olla sukupuolen mukaan?

Triggeröidyin

Katsoin tässä jokin aika sitten Ylen esittämän Perjantai depatin transsukupuolisuudesta, ja on aivan pakko sanoa miten ärsytti se kun nämä transihmiset siinä keskusteluohjelmassa alkoivat mustavalkoisesti lokeroimaan että nämä adiat on miesten adioita ja nämä asiat on naisten asioita. Minusta se on ahdasmielistä, sillä ei ole olemassa erikseen miesten ja naisten adioita. Kyllä mieskin saa pitää ruuanlaitosta ja ratsastuksesta tai nainen autoista ja tietotekniikasta. Että anteeksi vain olen len kovin pahoillani, mutta kyllä siinä on oltava kyseessä joku identiteetin vinouma. Ei mielenkiinnon kohteet, harrastukset, ammatit tai mitkään muutkaan asiat ole sukupuolesta kiinni. Mitään muuta minulla ei ole transihmisiä vastaan.

19

717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jytfytdtyjdyhtd

      Eipä tuolla ollut monta transsukupuolista. Heidän mielipiteittensä vuoksi ei voi yleistää asioita. Kyllä transsukupuoliset henkilöt toimii ja kiinnostuu asioista kuten muutkin ihmiset.

      Voi olla että pitkään miesroolissa elänyt transnainen osaa hieman paremmin miehisiä hommia kuin cis-naiset, kun niitä on joutunut tekemään ja vastaavasti päinvastoin.

    • WorkingGirl-

      Jos kesken kaiken tekemisen ja kiireen, varsinkin jos on yksin, kysyttäisiin yhtäkkiä kysymys "kumpaa sukupuolta olet?", luulenpa että useampi ihminen vain katselisi silmät ymmyrkäisinä ja ainoa ajatus olisi MITÄ?
      Siis väitän, että sukupuoli ei sinänsä tunnu missään. Kyse on suhteista, ihmissuhteista, aina (minun mielestäni). Silloinkin kun pieni lapsi tuntee olevansa toista sukupuolta kuin miten hänet on syntymässä määritelty niin ainakin tv-dokkarin mukaan nämä näyttäisivät olevan toissijaisia kysymyksiä leluista ym. krääsästä, jonka perusteella ainakaan minä en ikinä tekisi sukupuolesta mitään johtopäätöstä. (Itse leikkinyt lapsena vaikka mitä ja onneksi siihen ei puututtu.)
      Ikävä kyllä jonkinlaiseksi kuviteltuun miesrooliin kuuluu enemmän vastuunkantoa esimerkiksi kuin jonkinlaiseksi kuviteltuun naisrooliin. Tuosta nyt teen äkkinäisen johtopäätöksen että miehet näyttävätkin keskimäärin rasittuneemmilta kuin naiset ja se rasituksen vaatimus ehkä voisi tuntua epämiellyttävältä (minun mielestäni). Mielestäni kuitenkin naiset kiitettävästi ovat siirtäneet vastuuta omille harteilleen, joten se siitä.
      Aina löytyy miehiä jotka yrittävät ajaa kaikkia miehiä samaan laumaan ja naisia omaansa. Ja aina löytyy naisia jotka yrittävät ajaa kaikkia naisia samaan laumaan ja miehiä omaansa. Kieltämättä kysytäänkin ainakin hitunen rohkeutta uskaltaa olla erilainen. Vaikka minusta nykyään noita samanlaisuusvaatimuksia ei ole niin paljoa kuin aiemmin.

      Valitettavasti minä ja ilmeisesti moni muukin olen tietyllä tapaa sokea tälle transasialle, vaikka jotenkin yritänkin sitä ymmärtää. Vaikein asia on ehkä juuri se, että ainakaan minun sukupuoleni ei mitenkään erityisesti tunnu fyysisesti minkäälaisena olona ainakaan niin, että sen erottaisin jotenkin. Ihmettelen miten jonkun muun sukupuoli voi tuntua kantajalleen. Voisin kuvitella että minulle tulisi ongelma jos olisin homoseksuaali ja haluaisin niissä puitteissa olla mies. Mutta tuokaan ei ole se kuvio kuulemma ollenkaan aina.

      Varmaan sukupuolenvaihdosleikkauksia haluavat seulotaan useamman lääkärin voimin. Tuntee itsensä vähän typeräksi kun kelaa tällaista. En vain pääse tähän aiheeseen syvemmälle, kun tämä ongelma ei minua sillä tavoin kosketa. Mutta ei kannata ihmetellä transihmisten jos tämä usein joitakin kummeksuttaa. Enhän minäkään oikeastai reaalimaailmassa ketään mene ihmettelemään, vaikka hämmennyksen tunne on joskus yllättänytkin.
      Tänne palstalle uskaltaa näitä itselle syvimpiä ajatuksa laittaa.

      • Niin, sen sukupuolen kokee ainakin silloin, kun ympäristö odottaa jotain muuta kuin miten itse omasi hahmotat. Valtaosa ihmisistä elää täysin asiaa miettimättä - silloinkin, kun oikeasti toimivat jommankumman binäärin sukupuolen rooliodotusten mukaan.


      • kklk

        Kun oma koettu sukupuoli on sama kuin fyysinen olomuoto ja miksi muut ihmiset olettaa, sukupuoleen ei kiinnitä erityisempää huomiota. Mutta kun oma koettu sukupuoli ja fyysinen ulkomuoto onkin ristiriidassa, siitä syntyy ongelma. Kun tuo ongelma eli sukupuoliristiriita poistetaan transhoidoilla, entisen transsukupuolisenkin itse koettu ongelma häviää eikä sukupuoli tunnu enää virheelliseltä.
        Ihminen jolla ei ole sukupuoliristiriitaa ei pysty asettumaan transsukupuolisen ihmisen asemaan. Joillekin tuollaisen asian ajatteleminenkin aiheuttaa psyykkisiä ongelmia ja asia yritetään poistaa mielestä kieltämällä transsukupuolisuus ja pitämällä sitä epänormaalina.


      • FreedomOfSolitude

        Ainakin itsellä sukupuoli tuntuu menettävän merkitystään mitä pidemmälle etenen prosessissa. En tosiaan ajattele enää arjessa, mitä sukupuolta olen ja todennäköisesti tuohon kysymykseen vastaukseni olisi nykyään juuri tuo "mitä?!" tai jotain vastaavaa. Minun ei tarvitse enää todistella mitään, kun kaikki tuntuu tulevan vain automaattisesti. Luulen, että sukupuolen huomaa vain, jos siinä on jonkinlainen diskrepanssi. Tätä kokemusta itsessään on kuitenkin hankala selittää. En itsekään ymmärrä sitä täysin.


    • hölpätihöpötys

      Minä olen koko helvetin prosessin aivan kokonaan käynyt Nainen.. Ja harrastuksena ryömin sotkuisilla betonilattioilla autojen alla hitsaten jotain romua läjään. Ei oo varaa parempiin tiloihin ja nosturiin.. Toki on tukevat ajorampit joten ei tartte huolehtia siitä että joku pääsee riemuittemaan ku yks TS sai auton niskaan (kantaa hienosti Fordson Supermajor traktorinkin)

      Toisaalta taas sitten rakastan taimitarhatöitä, siivoilua ... mutta myös ilmakiväärillä siluettiammuntaa ja kaikenmaailman purkkien reijittämistä.

      Mikä määrittää naisten ja miesten hommat? Ei sitten mikään ja ärsyttää koko TS maailmassa se kun pitää olla sitätätä ja tota ja pitää täyttää kriteerit ja jos on pienikin poikkeama niin lytätään välittömästi "epänormaaliksi" .... vaikka olen jo "epänormaali" .. :D

      Mutta oma elämäni on aivan loistavaa, itsekseni, ilman kenenkään ainaista papattamista tekemisistä koska saan tehdä mitä huvittaa.

      jaa joo.. ja sit stereotypioista senvertta että ulkonäkö voi hämätä jos yhtäkkiä menenkin konepellin alle ihmettelemään vaakatulpien säätöjä... :D

      • iuyuytrfufyutf

        Joskus kauan sitten jopa transtutkimusyksiköt vahtivat näitä sterotypioita. Syynättiin mm. pukeutumista, maneereita ja käyttäytymistä tutkimuskäynneillä.


      • hölpätihöpötys
        iuyuytrfufyutf kirjoitti:

        Joskus kauan sitten jopa transtutkimusyksiköt vahtivat näitä sterotypioita. Syynättiin mm. pukeutumista, maneereita ja käyttäytymistä tutkimuskäynneillä.

        JOO! :D minun kohdalla luki muutamassa potilaskertomuksessa "vaatetuksessa toivomisen varaa" ,"ei kovin femiininen" , "ronski itseilmaisu" ... eivät tykänneet kun harrastan autoja yms...

        Mutta puskin läpi ja viimeisellä käynnillä ku hain ihan henkilökohtaisesti SRS lähetettä kun ei suostunu postitse lähettämään niin ääni muuttui viimeinkin kellossa "huoliteltu, hyvin femiininen ja naisellinen" :D :D
        Edelleen samantyyliset kuteet päällä ku ekallaki käynnillä... farkut, t-paita ja joku jakkutakki...


      • MitäIhmettäOn

        Vaakatulpat?


      • hölpätihöpötys
        MitäIhmettäOn kirjoitti:

        Vaakatulpat?

        oho.. kirotusvihre.. Vaakatuplat piti sanomani :D vaaka-asennossa sijaitsevat kaasuttimet auton moottorissa. :D


    • hmmhmm

      Mun mielestä on ihan typerää, että asiat sukupuolitetaan noin ja sitten tulee niitä tyttöpoikia, jotka luulevat olevansa transpoikia sen takia että leikkivät pienenä vain poikien leluilla. Mun parhaat kaverit eskarissa oli "poikamainen" tyttö ja "tyttömäinen" poika. Ne on edelleen kumpikin niin, eikä ne oo koskaan kokeneet olevansa fyysisesti väärää sukupuolta, toisin kuin mä. Enkä mä tuntenut olevani poika sen takia, että leikin leegoilla ja autoilla ja tykkäsin peleistä, enkä todellakaan tuntenut olevani tyttö vaikka leikinkin nukeilla - se oli vain se tunne että nyt on jotain vinksallaan tälleen ruumiillisesti, jotain mikä ei ihan natsaa, eikä sillä ole mitään tekemistä sillä millä leikin tai mitä haluan tehdä isona.

    • hauhau

      Transsukupuoliset itse ylläpitävät stereotypioita miehistä ja naisista, ja lesboparit, Menneen ajan viimeiset jäänteet?

      • Hopshoijaa

        Jos jollekin oma sukupuoli on tärkeä ja että hänen mielestään kaikille muillekin sen pitäisi olla, asenne on sieltä, minne kuu ei paista.

        Jos jollekin oma sukupuoli on tärkeä, mutta hän ymmärtää, että jollekin toiselle se ei sitä ole, ei ole mitään ongelmaa.

        Jos jollekin sukupuoli ei ole tärkeä, mutta hän ei ymmärrä, että se toiselle sitä voi olla, ongelma on jälleen olemassa.

        Kannattaisi välillä nostaa katseensa sieltä omasta navasta....


    • Eikös me kaikki olla jossain absoluuttisen miehen ja naisen välillä?
      Aika harvinaista on ihminen joka on täysin jompi kumpi.

      Itse miehenä en ole koskaan kokenut ongelmaa tyttömäisestä puolestani.

      • Hopshoijaa

        Toki kukaan ei ole absoluuttinen mies tai nainen. Monille se, mitä sukupuolta kokee voittopuolisesti olevansa, on tärkeää eikä se mitenkään ole pois niiltä, joille asia taas henkilökohtaisesti ei ole olennainen. Joku voi nauttia sen sosiaalisen tai biologis-rakenteellisen sukupuolen suomista asioista, jotka hänelle on suotu ja toinen taas kärsiä siitä, että ei niistä voi nauttia. Vasta se, että ruvetaan vaatimaan toisen kokemuksesta ja olemisesta sitä tai tätä, on ongelmallista.

        Ongelmia kyllä on syntynyt myös silloin, kun transsukupuolinen ihminen on asettanut kokemusta vastaavalle sukupuolelle niin ehdottoman täydellisiä vaatimuksia, että ei itse niitä lähellekään voi täyttää.


    • karmeaamuttatotta

      Ajatus, että kirurgialla ja hormonihoidolla voitaisiin tuottaa tyydyttävä fyysinen sukupuoli, on harhainen. Se on medikalisoituneen aikamme tuote.

      • hihiugikj

        Mutta kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole.


    • ftmpoika

      minuakin ahdistaa kun trans ihmisien pitää jotenkin olla hyvin feminisiä tai maskuliinisia että muut "uskovat" meidän olevan mitä kerromme. Pelottaa juuri transpolille meno koska esim tykkäsin leikkiä barbeilla ja "tyttömäisempiä" leikkejä kun olin nuori mutta ei se minua tytöksi tee. Ja en edes pidä mistään autoista ,urheilusta etc. en ymmärrä miksi meidän pitäisi todistaa olevamme heidän tiukka ideansa sukupuoli rooleista.

      • Hhhhhhhrrrrreeeee

        On ihan sama leikitkö barbeilla eikä sitä ole edes pakko transpolilla kertoa. Todella moni transmies on feminiininen, se on muotia ftm-piireissä jopa niin paljon, etteivät perinteisen maskuliiniset viitsi tuoda itseään esiin, kun leimautuvat junteiksi.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe