Soveltuvuus hoitoalalle

Omaisenasema

Hoitoalalle on ohjautunut todella paljon alalle soveltumattomia henkilöitä. Henkilöstöstä ainakin 75 % kuuluisi johonkin muualle. Porukassa on laiskoja, narkkareita, rikollisia ja taitamattomia.....siis ainakin 75 % henkilöstöstä ei sovellu alalle. Miksi näin?

48

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enemmän_valvontaa

      Abloodit tälle kommentille. Koska hyvä asia, että muutkin huomanneet tämän ongelman.
      Miettikääpä, kuka tälläisestä on sijaiskärsijänä? No ne lukemattomat tälläisen avun tarvitsijat, eli potilaat ja asiakkaat.
      Hoitoalalle valmistuneiden ja ko.ammateissa työskentelevien pitäisi ensinnäkin osata nämä hommat. Mutta kun ei. Ei tiedä itkisikö, vai nauraisiko kun näkee näitä tunareita hommissaan. Yksi kamalin esimerkki, siitä millaisia ihmisiä näihin hommiin hakeutuu.
      On tämä uutinen kokkolasta. Hoitaja oli käyttänyt 3 vuotiaan, saattohoidossa olleen syöpäpotilaan morfiinit itse ja laittanut potilaan lääkeruiskuihin vettä.

      Tuntuu, ettei jotkut hoitoalalla työskentelevät ajattele nykyään enää mitään muuta,
      kuin saavansa palkan, sekä muita hyötyjä ja etuja. Palkanvastineeksi ei osata, eikä viitsittäisi tehdä yhtään mitään. Sairaslomille hakeudutaan, milloin mistäkin syystä, esimerkiksi, jos alkaa hommat liikaa rasittamaan, tai hoidettavat tympäisemään.
      Työmoraali on täysin rappeutunut. Tälläinenkin huomio on tullut tehtyä, mitä nuorempia hoitajat on, sitä passiivisisempia ja työhaluttomampia ovat.

    • Omaisenamukana

      Kommentti 1: Yksi reilusti ylipainoinen hoitaja (kotipalvelussa) valitteli väsymystä ja työmäärää. Hän istui mummon keittiössä pöydän ääressä ja päivitteli omaa tilanettaan. Mummo sen sijaan makasi kammarissa omassa sängyssään ja pyysi, josko saisi vettä, kun suuta kuviaa. Minä (omainen) annoin.

      Kommentti 2: Yksityisen hoitoyrityksen lh käänsi mummolta n. 50 000 €. Hoitsu oli peliriippuvainen. Hoitsu ei myöntänyt kavallusta ennen kuin rikosilmoituksen jälkeen. Aluksi hoitsu syytti meitä omaisia tilinostoista. Törkeää.

      • Kotihoitsu2

        No jopas on yhdelle mummolle sattunut paljon ikäviä hoitajia...

        Kommetti 3: Kertoo kyllä kommentoijastakin aika paljon, jos pitää mennä arvostelemaan hoitajan ulkomuodollisia seikkoja, jotka eivät kerro mitään työmoraalista tai työn vaativuudesta. Montakos päivää itse olet ollut kotihoidossa töissä? Onko sulla paljon vara torpata mielipiteitä kotihoidon arjesta tai sen vaativuudesta... Sellasten on aina helppo huudella, kun ei tiedä ko työstä mitään - on työ sitten mikä tahansa.

        Rikollisia kollegoita minäkin halveksin, mutta en sentään arvostele ihmisiä ulkomuodollisten seikkojen perusteella.


      • maisterritasoltahoitsuks
        Kotihoitsu2 kirjoitti:

        No jopas on yhdelle mummolle sattunut paljon ikäviä hoitajia...

        Kommetti 3: Kertoo kyllä kommentoijastakin aika paljon, jos pitää mennä arvostelemaan hoitajan ulkomuodollisia seikkoja, jotka eivät kerro mitään työmoraalista tai työn vaativuudesta. Montakos päivää itse olet ollut kotihoidossa töissä? Onko sulla paljon vara torpata mielipiteitä kotihoidon arjesta tai sen vaativuudesta... Sellasten on aina helppo huudella, kun ei tiedä ko työstä mitään - on työ sitten mikä tahansa.

        Rikollisia kollegoita minäkin halveksin, mutta en sentään arvostele ihmisiä ulkomuodollisten seikkojen perusteella.

        mistä tiedät, olivatko nuo sattumat sattuneet samalle mummolle, ei tuossa niin sanota. Opettelee lukemaan - myös ajatuksia :)) Tollo.


    • Sijoittaja_x

      Jos et ole huomannut niin terveydenhuolto on muuttunut viime vuosikymmenellä ja juurikin kyseiset henkilöt ovat nykyään soveltuvia alalle. Hoitavat hommat halvalla ja tunteilematta. Pääasia on että täytetään terveydenhuollon minimivaatimukset.

      Varsinkin nyt kun yksityiset terveydenhoitoyhtiöt valtaavat alaa. Niiden tehtävä ei suinkaan ole hoitaa ihmisiä vaan tuottaa rahaa osakkeenomistajille.

    • eppist

      Testit pitäisi hoitoalalle koventaa niin hoitajille kuin lääkäreille. Se kertoo nämä narkkarit ja alkoholin väärn käyttäjät ovat sala kavalasti vilahtaneet alalle. Työpaikan johto pitäs testata usein henkilökuntaa , onko veressä ainetta sinne kuulumatonta. Suhteilla mennään työpaikkoihin , vaikka ei olisikaan soveltuva työhön. KLaiskat kyllästyneet alaansa ei hyväksy tomeria hyviä hoitajia joukkoon , ne syödään pois tieltä. Jos valitat sinusta ei tykätä. Vaikka valituksesi olisi asiallinen ja oikeasta asiasta.

      • Kotihoitsu

        Joo, jos sattuu olemaan narkki jo ennen kouluun menoa. Mutta näin ei aina ole, vaan osa kuitenkin saattaa hairahtua tai sairastua tai napsahtaa päästään muuten vasta työurallaan, jolloin niillä soveltuvuustesteillä ei enää ole mitään merkitystä. Ja kyllä moni osaa varmaan feikatakin niin hyvin, että pääsee testeistä läpi, vaikka olis jo kouluun hakiessaan täys psykopaatti tai joku lääkeiden väärinkäyttäjä. Eli ei ne testit ole mitään absoluuttisia "jarruja", etteikö niitä huonoja hoitajia pääsisi alalle tai kaikkea kamalaa voisi sattua. Ainoa jarru taitaa olla parempi valvonta ja esim. erilaiset työpaikalla tehtävät testit, kuten huumetestit tai joku muu systeemi, jolla nämä koluun hakiessa soveltuvuustesteistä läpi pääseet mätämunat saadaan karsittua mahdollisimman hyvin ja aikaisessa vaiheessa alalta pois.


    • Huolestuttava.ilmiö

      Kaikenlaiset alalle sopimattomat ja soveltumattomat, etenkin nuoret hoitajat kakkaavat tavallaan ymmärtämättömyyttään omaan pesäänsä. Eivät ymmärrä, että ongelmasta voi olla heille itselleenkin aikanaan haittaa. Ei ilmeisesti tässä vaiheessa vielä ajatella, millaiseksi terveydenhoito, vanhustenhoito ym hoivatyö muuttuu tulevaisuudessa.

      Jos hoitajien osaaminen ja työmoraali on nyt jo tälläistä, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä? Jos alalla on nyt narkkeja, varkaita ym. passiivisia, laiskiaisia, lintsareita.
      Osa heistä vanhenee itsekin aikanaan, tai sairastuu vakavasti. Ei tarvitse edes itse olla kokemusta tältä alalta. Me kaikki voimme pohtia sitä.
      Olemmeko silloin valmiita itse jäämään tälläisten hoitajien armoille. Tai voimmeko luottaa omaisiamme, sairaita lapsiamme, tai vanhuksiamme tälläisten ihmisten hoidon varaan?
      Kotihoidossa sekä laitoshoidossa voit koska vaan törmätä tälläisiin työhönsä soveltumattomiin, epäluotettaviin hoitajiin ja hoivaajiin.

    • pelottavatulevaisuus

      Olen samaa mieltä siitä, että hoitsun päässä voi napsahtaa, ja se esim. varastaa potilaan lääkkeet. Ihmeen paljon tällaisia tapauksia on viime aikoina tullut esiin. Se kai kertoo siitä, että alalle jostakin syystä valikoituu alalle soveltumattomia. Seulan pitäisi olla tiheämpi.

      Jos se tieto pitää paikkaansa, että amisreformin myötä lähihoitusalan soveltuvuuskokeet jäävät pois, niin entistä enemmän alalle tulee monenlaista "yrittäjää" :))

    • Hoitajanasema

      Mistä repäisit luvun 75 eli 75 % on alalle sopimattomia? Kyseessä on kuitenkin yksi Suomen yleisimmistä ammattiryhmistä. Voisinko saada jonkinlaisia todisteita asiasta vai ovatko ne vain sinun mielessäsi?

      Joka ainoa hoitoalalla työskentelevä tuntee kauhuomaisen, joka kuormittaa joka osastoa soittelemalla kolme kertaa päivässä, kiukuttelemalla, epäilemällä kaikkea, vaatimalla erityiskohtelua, valittamalla kiisselitahrasta, haluamalla lääkärin puhelimeen sillä sekunnilla tai tulee oikeusjuttu - vaikka lääkäri on juuri kierrolla jonkun toisen ihmisen omaisen luona. Kaatuneesta vesimukista hälytetään hoitaja paikalle, vaikka itse istutaan vieressä. Yleensä näistä näkee heti että heillä on paha olla oman itsensä kanssa. Tervetuloa jokainen laiskureista puhuva yhdeksi päiväksi töihin hoitoalalle! Onneksi suurin osa ihmisistä on aivan ihania ja ymmärtäväisiä.

      Toki yhdessä vaiheessa hoitoalan koulutuksiin haalittiin työvoimakoulutuksin melkein ketä vain. Hauskana yksityiskohtana voin kertoa kokemukseni yksityisestä hoitokodista: henkilökuntamäärä ajettin niin minimiin, että lääkehuolto kärsi vakavasti. Huumekortteja ei ehditty tarkistaa, potilaiden pitäminen jotenkuten hengissä meni edelle. Tuonne olisi narkomaanisijaisen helppo ujuttautua. Mutta narkomaani voi olla myös pappi, opettaja tai sähkömies.

    • omaisenapaikallehäly

      Onko narkomaani sama kuin narkolepsia? Epäilen, että yhdellä hoitajalla on se narkolepsia. Se istui papan köökissä pöydän ääressä ja valitteli väsymystä. Oikohan se ajettu loppuun vai oliko muuten vain huono päivä? I wonder.

    • missses

      Mistä tuo 75 %? Luultavasti aloittajan omasta päästä, jossa on 75 % mielikuvitusta.

      Valtavan suuresta ammattiryhmästä varmasti löytyy sopimattomiakin, ja jokaisesta tapauksesta tehdään iso juttu, peräti muutama viiden vuoden jaksossa. Omasta päästäni veikkaan, että sopimattomien osuus olisi alle 1 %. Itse olen tavannut vain hyviä hoitajia.

      • alanopiskelija

        perustuu SoteMin ja SuPerin selvitykseen. Etkö tiennyt?


    • Enolepitänyt

      Jos noin paljon on "alalle sopimattomia", niin kuka tekisi kyseistä "hoitotyötä", jos kaikki "alalle sopimattomat" potkitaan pois?

      • Liianhyvähoitaja

        Ehkä jotain vikaa pääsykokeissa. Ehkä niissä karsiutuu alalle sopivimmat pois. Ehkä niillä etsitään sopivasti tyhmiä hoitajia, jotka tekevät työnsä halvalla ja huolimattomasti?
        Ylempänä oli osuva kirjoitus juuri siitä että ehkä juuri sellaisia vähemmän sopivia etsitäänkin, koska niiden avulla ”hoivayritykset” tienaavat...


      • Enolepitänyt

        Sitä ihmettelen SuPerin "selvityksissäkin", että eivätkö tiedä nykyistä "hoitotyötä" ja mitä työntekijöiltä kyseisessä ammatissa nykyisin vaaditaan. On kaukana menneiden vuosien ihmisten hoitamisesta. Miten kyseinen "ammattiliitto" voi muka työntekijöitä edustaa tietämättömänä nykyisistä käytännöistä ja työntekijöiden asemasta?


      • pääsykokeetlapsellisia
        Liianhyvähoitaja kirjoitti:

        Ehkä jotain vikaa pääsykokeissa. Ehkä niissä karsiutuu alalle sopivimmat pois. Ehkä niillä etsitään sopivasti tyhmiä hoitajia, jotka tekevät työnsä halvalla ja huolimattomasti?
        Ylempänä oli osuva kirjoitus juuri siitä että ehkä juuri sellaisia vähemmän sopivia etsitäänkin, koska niiden avulla ”hoivayritykset” tienaavat...

        Pääsykokeissa nyt voi vedättää mennen tullen niin opettajia kuin psykologeja. Kaikki testit on melko yksinkertaisia, että täytyy olla harvinaisen tyhmä, jos niistä ei selviydy.


    • fhfgjghk

      Voi olla noita aloittajan mainitsemiakin hoitotaidottomia, mutta pahin ryhmä minusta ovat narsistit ja psykopaatit. Täysin itsekeskeiset, empatiakyvyttömät ilkimykset. Varjeltakoon meitä kaikkia joutumasta sellaisten käsiin.

    • apostolinOppilas

      Pahinta on se 3-vuorotyö. Se on tappavaa. Kun on kerran hoitajaksi itsensä "lukenut", niin siitä kuopasta on vaikea päästä jollekin toiselle alalle. Kokemusta on.

      Olen tässä miettinyt junan alle menemistä tai itseni yövuorossa hirttämistä. Sellaista tämä hoitoala nykyään on. Kyllä sitä insuliinillakin sopivalla määrällä hengestään pääsisi. Klo 00.00 kun pistää vaan joka puolelle kehoonsa kaikki osaston insuliinit, niin eiköhän henki lähde.

      Vanha Testamentti ei muuten tunne kadotusta!

      • Lhpfugj

        Vuorotyö muillakin aloilla ajaa ihmisiä tuohon jamaan. On väärin että vuorotyötä teetetään samat tuntimäärät kuin säännöllistä päivätyötä. IHminen tarvitsee toipumis- ja lepoaikaa ihan eri tavalla vuorotyössä!!


    • LaumaLaurat

      LAUMALLE SELKEÄ PALKANALENNUSPAIKALLAAN. EI MITÄÄN ETUJA PALKANLISÄT POIS. NURIISIJAT IRTISANOTTAVA JA MAAHANMUUTAJAT TÖIHIN.

      • Enolepitänyt

        Hyvä idea! Eivät vaan taida maahanmuuttajat nykyistä "hoitoalan" orjatyötä tehdä.


      • Einekykene

        Naapurimaassa edelleen pula hoitohenkilökunnasta, koska maahanmuuttajien äly ei riitä opiskeluihin eikä niitä muutenkaan kiinnosta muu kuin sosiaalituet ja kotimaissaan lomailu ja länsimaalaisten lahtaaminen.
        Ihan turha niitä rahdata ainakaan hoitotyöhön eivät sovellu. Kuin ne muka vääräuskoista hyvin hoitais?


      • Enolepitänyt

        Mitä ihmeen älyä tarvitaan hoitotyöhön tai edes sen opiskeluun? Eivät ne hoitajattaret nyt niin älykkäiltä nykyisin muutenkaan näytä!


    • hoitajanavuoskymm

      Mitä pahaa vuorotyössä on? Minulle sellainen sopii oikein hyvin. Jos pää ei kestä vuorotyötä, niin hakeudu hoitoon!

    • Itse olen huomannut, että ainakin vanhusten parissa työskentelee paljon sellaisia hoitajia, jotka eivät todellakaan alalle kuuluisi. Vanhusten kanssa pitäisi olla rauhallinen, kiireettömän oloinen, taustat tietävä.

      • Juuri näin. Jos vuorotyö ei sovi, voi vaihtaa alaa. Todennäköisesti vuorotyötä vieroksuva ei sovellu hoitotyöhön muutenkaan. Minä ainakin tykkään vuorotyöstä. En voisi kuvitellakaan tekeväni töitä 8-16. Yövuorot on parhaimpia, mutta myös muut. Vuorotyössä on elämä säännöllisen epäsäännöllistä. Ihanaa.


    • kenfnrfnjrjb

      olen ite ollut teidän asiakkaana enkä arvosta teitä millään tasolla.olette ihan sekopäistä porukkaa.
      se on totuus...ette myönnä mitään elämän tosiasioita ja valitatte työuupumusta...mun vaimo tekee töitä se ei vaan käy työpaikalla...eikä käytä omaa aikaansa tupakoitiin eikä facebookissa pelaamiseen.mä en antasin tollasille potkut persauksille.

      • facebookkihoitsukatpois

        Samoin, niskaperse -otteella kaikki patalaiskat sekoboltsit pikaisesti pois hoitotyöstä.


      • Enolepitänyt

        Kuka sinne sitten jää ja kuka sitten "hoitaa"? "Hoidot" jäävät muutenkin yhä enenevässä määrin omaisten tehtäväksi. Turha kirjoitella kyseisiä huutoja, jos ei ole antaa ratkaisua tilanteeseen.


      • aktivoikaahoitsukat

        Ehdotan terveydenhuollon henkilökunnalle ns. aktiivimallia, jos ei työt maistu, niin palkkaa leikataan.


      • Enolepitänyt

        Jaa-a ja miten sen sitten tiedät, ettei "maistu"? Miten työn pitää "maistua", ettei palkkaa leikata ja kuka sitten kyseisistä työtä tekee?


      • jakansamaksaa

        Jonkun ne terveydenhuollon työt täytyisi tehdä. Miksei se tekijä sitten voisi olla se, joka siitä palkankin nostaa??? Nyt monin paikoin työt jää tekemättä, kun henkilökunta istuu facebookissa tai kirjoittaa hölynpölyä virallisiin potilasasiakirjoihin tai rikollisesti urkkii potilastietoja. Tai istuu lähes koko työaikansa juoruamassa kahvihuoneessa. prkl.


      • Enolepitänyt

        Hoitoaloilla käytetään nykyisin työnteonmittarina nimenomaan mainitsemaasi "facebookia". Koneella tehtävät mittarit ja päivitykset lisääntyvät kokoajan. Niillä mitataan hoitoa ja vaikkuttavuuksia. Esimiesten tehtävä on valvoa, että kaikki koneella mitattavat työt on tehty ja päivitykset päivitetty.

        Ne entiset työt todellakin jäävät tekemättä, mutta ne eivät enää kuulu tähän nykyiseen koneilla tehtäviin töihin tai henkilökunnan työajanseurantaan. Ne on muut mittarit, millä työtä mitataan.

        Nykyisin työntekijä, joka ei hallitse koneenkäyttöä, on työhönkelpaamaton, vaikka on ennen koneaikaa ollut parivuosikymmentäkin töissä ja tehnyt työnsä. Nyt on työtön!


    • herkkishoitsu

      On kyllä täysin totta, miten alalla on liikaa sinne soveltumattomia. Tappaa niiden kunnollisten työntekijöidenkin motivaation ja jaksamisen.75% kyllä kuulostaa silti mielestäni liioitellulta. Itse teen mielummin töitä, kuin istun kahviringissä haukkumassa muita. Annas olla, sitäkin pitää tulla negatiiviseen sävyyn kommentoimaan. Paras oli kun eräs alkoi vihjailemaan minulle aspergerista. Ei sitten tullut mieleen, ettei kaikkia vaan kiinnosta jauhaa p***** milloin omaisista ja milloin sijaisista. Ei siihen aspergeria tarvita.

      • Enolepitänyt

        Et vain ole ryhmäytynyt porukkaasi, etkä ole sisäistänyt työkohteesi työkulttuuria!


      • herkkishoitsu
        Enolepitänyt kirjoitti:

        Et vain ole ryhmäytynyt porukkaasi, etkä ole sisäistänyt työkohteesi työkulttuuria!

        Kuulostat ihan työpaikkani vakiokalustolta ellei tuo ollut sarkastinen heitto. Juuri noinhan ne kiusaajat toimii. Jos ei naama miellytä tai pelkäävät paljastumista, niin jättävät ulkopuolelle ja syyllistävät sitten uhrin kummalliseksi ja sopeutumattomaksi. Ilkeimmät nauravat selän takana partaansa kun uhri alkaa oirehtimaan ja saavat sitten taas uuden syyn leimata uhri.


      • Enolepitänyt
        herkkishoitsu kirjoitti:

        Kuulostat ihan työpaikkani vakiokalustolta ellei tuo ollut sarkastinen heitto. Juuri noinhan ne kiusaajat toimii. Jos ei naama miellytä tai pelkäävät paljastumista, niin jättävät ulkopuolelle ja syyllistävät sitten uhrin kummalliseksi ja sopeutumattomaksi. Ilkeimmät nauravat selän takana partaansa kun uhri alkaa oirehtimaan ja saavat sitten taas uuden syyn leimata uhri.

        Sarkastinen, tottakai ja osittain oma kokemus opiskelijana, kun en olisi välittänyt kaikenlaista höpinää tauoilla kuunnella. Piti vain ohjaajan perässä mennä, niinkuin porsaat jonossa koko henkilökunta. Jäykän ja hierarkkisen työkulttuurin takia en koskaan voinut kuvitellakaan ainakaan millään osastolla työskenteleväni. Vanhanaikaisella terveyspuolella (organisaatiomuutosten takia) teki muutenkin tuskaa työskennellä. Ei meinannut huumori millään riittää!


    • sisarhennot

      Sivusta seuranneena olen todennut, että hoitopaikoissa on muutama hoitsu joka tekee työnsä kunnolla ja asiallisesti ja suurin osa lusmuilee milloin missäkin, ramppaa vessassa, istuu kahvihuoneessa jne. Työmoraali on kadoksissa aika monella hoito alan ihmisellä. Alkoholiongelmaisia on myös joka osastolla.

      • olehiljaa

        Sinulla on oikeinkirjoitustaito kadoksissa. Vessassa käyminen työaikana on ihmisen perusoikeus. Samoin kaksi taukoa päivässä peräti kahvihuoneessa. Käytävälläkö ne eväät pitäisi syödä?


      • hyshysitelles

        Näin tietenkin sillä normaalilla työmoraalilla, mutta ei ne velttovetelällä työmoraalilla varustautuneet niin toimi.


    • ebfjubb

      hoitajat on nyt IN!!!!!kuka terve menee töhin 1500e kk palkalla?????????
      kun hakeudut hullun papereilla eläkkeelle ja saat 1000e tekemättä mitään

    • kuvottavaaaaa

      Juu, kyllä on joka junaan alalla ihmisiä. Itsellä on alempi terveydenhuollon tutkinto ja ylempi sosiaalipuolen tutkinto. Enkä juuri nyt työskentele alalla, vaan väliaikaisesti ihan muissa hommissa. En tiedä tulenko työskentelemäänkään. Ainakin lähihoitajapuolella alalle koulutetaan kaikenkarvaista väkeä ja toisaalta sosiaalipuolella pärjää, jos on lähestulkoon kylmäsydäminen liukuhihnatyöntekijä. Viimeinen tikki oli, kun monisairaalle dementoituneelle omaiselleni ei kirjoiteta maksusitoumusta hoivakotiin, vaikka ei ole aikoihin ollut enää kotikuntoinen asuja! Voisinko siis itse enää työskennellä sos.&terv.huoltoalalla, jos noin kuvottavaksi on toiminta mennyt... Hiljattain kävin itse (vieläpä yksityisellä) labrassa ja kohtelu oli aivan järkyttävää. Ensimmäisenä labraihminen avautui vihaisena, miten olisi pitänyt varata 2 aikaa (jotta ehtii käsittelemään näytteen), sitten mukamas olin antanut liian niukan näytteen (tarkistin myöhemmin netistä ja aivan riittävä oli). Lopulta pitikin samana päivänä tulla uudestaan (juotuaan ensin riittävästi)vain huomatakseen ettei labraan jonojen keskellä enää pääsekään annetulla uudella ajalla. Lopulta pyysin näytepurnukan, jotta voin vaikka käytävän vessassa käydä. Sitä ei annettu, vaikka sanoin etten kykene enää yhtään odottelemaan. Uusi aika oli mennyt jo aikoja sitten ja asenne labraihmisellä oli taaskin vihainen, "te taas.."-sarjassamme. Itkua nieleskellen ilmoitin ottavani laskun tyhjästä ja sanoin meneväni toisaalle tutkimuksiin. Kaikenlisäksi odotustilaan kuului, miten labrahoitaja sätti (minua) vastaanottoihmiselle."Ai että mulla meinas palaa hermot ton ihmisen kanssa!" Järkyttyneenä poistuin firmasta ja päästyäni läheisen kirjaston vessaan, purskahdin itkemään. Kyse oli sentään virtsateiden syöpätutkimuksesta, mutta se ei näköjään labrahoitajan ala-arvoista käytöstä estänyt!

    • Mätähoitaja

      Hoitoalan suurin ongelma on osaamattomat esimiehet, ja aivan väärä ymmärtämisen kultturi.
      Mätämunat yleensä tunnistetaan työyhteisöissä, mutta ongelmiin ei haluta, tai osata puuttua.
      Esimerkkinä muistisairas, alkoholisoitunut hoitaja, joka vaarantaa joka työvuorossa potilaiden turvallisuuden. Omaiset valittavat, potilaat valittavat, muutenkin kuormittuneet kolleegat valittavat.
      Mitä tekee johto, ei mitään, ei ikinä mistään varoitusta, enintään keskustelu, mistä ei seuraa mitään.
      Kauhulla kaikki odottavat, mitä pitää tapahtua, ennenkuin asiaan puututaan.
      Mitä tulee ikäkysymykseen, niin en ole törmännyt vielä asenneogelmaiseen nuoreen hoitajaan, päinvastoin, he tuovat uusimman tiedon ja reippaan asenteen työpaikalle.
      Sen sijaan muutamalla vanhemmalla kolleegalla tuntuu olevan ainoa tavoite kiusata nuoria hoitajia, ja päteä omalla olemattomalla osaamisellaan heitä tyyliin, jos ei vatsa ole toiminut, niin pyöritellään sormea pyllyssä, niin on aina tehty:(
      Vanhana jääränä itsekin, tavallaan toivon alan yksityistämistä, että päästäisiin eroon mätämunista, koska en usko, että tulosta saa aikaiseksi ko henkilöiden kanssa.

      • sallantauti

        Eivät nämä ole alaan liittyviä ongelmia vaan ongelmat ovat paljon syvemmällä koko vuorovaikutuskulttuurissa Suomessa. Tästä ei tietenkään seuraa että muualla maailmassa olisi aina jotenkin parempi kulttuuri. Mutta kyllä tää Suomi on oikeasti aikamoinen sirpalaamasten, joukotarkkien, mattinykästen ja kimiräikkösten maa. Keskivertoihmiset ovat henkisesti paljon kypsymättömämpiä kuin muualla euroopassa tai edes skandinaviassa. Ei tarvitse kuin mennä vähäksi aikaa länsinaapuriin niin huomaa suuren eron. Ihmiset ovat ihan toisella tavalla aikuisia kuin täällä. Vuorovaikutus ei kertakaikkiaan suju, koko ajan pitää törttöillä, loukata, harrastaa henkistä väkivaltaa ja ilma on jännitteitä täynnä. Se on ihan sama mikä on ala ja työpaikka, suomalainen ei osaa johtaa, eikä toimia luontevasti muiden kanssa. Vuorovaikutus ei suju ja perusasenne kanssaihmisiä kohtaan - olivat ne sitten työkavereita, asiakkaita, esimiehiä tai alaisia tai ketä vain - on aina peruskriittinen ja tuomitseva. Suomalaiselle kunnioittava asenne edes lähtökohtaisesti toista ihmistä kohtaan on aivan vierasta. Lähtökohtaisesti kaikki muut ovat aina syyllisiä johonkin kunnes toisin todistavat. Ja vaikka toisin todistaisivat ovat sittenkin syyllisiä. Koko olemassaolon tapa syyllistää ympärillä olevia. Meillä ollaan mestareita saamaan muista ihmisistä huonoimmat puolet esiin koska niitä oikein etsimällä etsitään.

        Ongelma on myöskin passiivisaggressiivinen tapa kommunikoida. Kun kommunikaatio on pääasiassa kaikkea muuta kuin suoraan puhumista ja itsensä selvästi ilmaisemista sanoin, ongelmatilanteita on käytännössä mahdoton edes ratkaista. Ilmapiiristä tulee epäluuloinen ja paranoidi kun kukaan ei oikeasti tiedä mitä muut ajattelevat koska kukaan ei puhu muuta kuin diibadaaabaa tai sitten paskaa muista selän takana.

        Olen kiertänyt lukuisilla eri aloilla erilaisia työpaikkoja elämäni aikana. Aina samat ongelmat vain ehkä vähän eri variaatioilla. Kun miettii työhistoriaa taaksepäin on aika järkkyä tajuta miten moni työpaikka on ollut kuin mielisairaiden kanssa olisi töitä yrittänyt tehdä. Aivan liian monille jo pelkästään puhuminen itsessään tuottaa vaikeuksia. Saati itsensä ilmaiseminen asiallisesti. Suomalaiset työpaikat ovat SA*TANAN AHDISTAVIA. On huvittavaa miten ihmiset syyttävät aina "tätä alaa" oli se hoitoala, myyntiala, rakennusala, siivousala, naisvaltainen ala.... u name it. Vika on aina "alassa" ei ihmisissä ja heidän toimintamalleissaan.

        Sitä en tiedä miten kimiräikkösistä ja sirpalaamasista saisi normaalisti käyttäytyviä aikuisia ihmisiä. Se onkin sitten miljoonan euron kysymys. Sosiaalivammaisia on aivan liikaa.


    • Niinseo

      Pakko varmaan ollut laskea rimaa siinä, että kuka koulutetaan hoitajaksi. "Hyvät" työntekijät ovat kouluttautuneet toiselle alalle, kun eivät jaksa jatkuvaa moraalista ja eettisyydestä joustamista.

      • Enolepitänyt

        Ja kuka suostuu nykyisillä työehdoilla kyseistä työtä tekemään. Niin moni valmistunut sanoo, ettei koulutus kerro mitään nykyisen työn luonteesta, eikä todellisuus sitten vastaakaan kuvitelmia "hoitotyöstä".


      • Niinseo

        Niimpä, ei kukaan kellä on varaa valita


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe