Nopeudensäätimen ja moottorin välinen ongelma

Aloin kunnostamaan muutaman vuoden vanhaa kauko-ohjattavaa lentokonettani. Kaikki lentokoneessa toimii niin kuin pitää, mutta harjaton (brushless) moottori ei lähde käyntiin. Eli se on varmaa, että virta kulkee kyllä nopeudensäätimen (ESC) kautta vastaanottimeen asti ja siitä se pääsee jakautumaan eri servoihin, mutta moottorin suuntaisesti virrankulku on kysymysmerkki. Toisaalta en ole vielä juottanut niitä moottorin johtoja Esc:n johtojen kanssa yhteen, mutta ne ovat kyllä sidottuina toisiinsa, koska pitäähän se moottori saada pyörimään oikein päin ennen kuin lähtee juottamaan johtoja toisiinsa. sen olen huomannut, että kun johdot ovat kaikki kiinni toisissaan ja kun nostaa ohjaimella kaasua, niin alkaa ESC:stä kuulumaan tikitystä ja jos saman tekee moottorin johtojen ollessa kytkemättöminä ESC:n johtoihin, niin tuota ääntä ei kuulu, eli jokin virta kuitenkin menee sinne moottorin ja Esc:n johtojen liittymäkohtaan, koska havaitsee sen muutoksen. Moottori ei silti lähde pyörimään. Testasin myös moottoria tuossa systeemissä, mikä varmasti on toimintakunnossa, koska sillä lentelin tänäänkin, mutta sekään moottori ei ollut toimiakseen.

Koneessa alkuperäisesti oli harjallinen (Brushed) moottori, joka toimi jonakin hetkinä, ei siis aina, kun antoi kaasua. Vaihdoin sen kuitenkin pois, koska tuossa moottorissa olisi pitänyt tehdä jokin akselisysteemi, koska suoraan siihen moottorin metallitikkuun ei saanut kiinni potkuria, toisin kuin harjattomaan moottoriin, missä oli pitkä metallitikku. Samalla siis vaihtui myös ESC, koska vanhaa moottoria pyöritti ESC, missä meni ainoastaan kaksi johtoa moottoriin, nykyiseen moottoriin menee kolme, eli ESC oli pakko vaihtaa.

Vielä noiden osien tarkennetut nimet, jos niitä tulee joku tarvitsemaan:

Nopeudensäädin: Skyartec BMC-25A
Moottori: Skyartec WZ12 1530KV Brushless Outrunner Motor
Ilmianna
Jaa

1 Vastaus


Ja ESC on tietysti ohjelmoitu ohjeensa mukaisesti?
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Nopeudensäätimen ja moottorin välinen ongelma

Aloin kunnostamaan muutaman vuoden vanhaa kauko-ohjattavaa lentokonettani. Kaikki lentokoneessa toimii niin kuin pitää, mutta harjaton (brushless) moottori ei lähde käyntiin. Eli se on varmaa, että virta kulkee kyllä nopeudensäätimen (ESC) kautta vastaanottimeen asti ja siitä se pääsee jakautumaan eri servoihin, mutta moottorin suuntaisesti virrankulku on kysymysmerkki. Toisaalta en ole vielä juottanut niitä moottorin johtoja Esc:n johtojen kanssa yhteen, mutta ne ovat kyllä sidottuina toisiinsa, koska pitäähän se moottori saada pyörimään oikein päin ennen kuin lähtee juottamaan johtoja toisiinsa. sen olen huomannut, että kun johdot ovat kaikki kiinni toisissaan ja kun nostaa ohjaimella kaasua, niin alkaa ESC:stä kuulumaan tikitystä ja jos saman tekee moottorin johtojen ollessa kytkemättöminä ESC:n johtoihin, niin tuota ääntä ei kuulu, eli jokin virta kuitenkin menee sinne moottorin ja Esc:n johtojen liittymäkohtaan, koska havaitsee sen muutoksen. Moottori ei silti lähde pyörimään. Testasin myös moottoria tuossa systeemissä, mikä varmasti on toimintakunnossa, koska sillä lentelin tänäänkin, mutta sekään moottori ei ollut toimiakseen.

Koneessa alkuperäisesti oli harjallinen (Brushed) moottori, joka toimi jonakin hetkinä, ei siis aina, kun antoi kaasua. Vaihdoin sen kuitenkin pois, koska tuossa moottorissa olisi pitänyt tehdä jokin akselisysteemi, koska suoraan siihen moottorin metallitikkuun ei saanut kiinni potkuria, toisin kuin harjattomaan moottoriin, missä oli pitkä metallitikku. Samalla siis vaihtui myös ESC, koska vanhaa moottoria pyöritti ESC, missä meni ainoastaan kaksi johtoa moottoriin, nykyiseen moottoriin menee kolme, eli ESC oli pakko vaihtaa.

Vielä noiden osien tarkennetut nimet, jos niitä tulee joku tarvitsemaan:

Nopeudensäädin: Skyartec BMC-25A
Moottori: Skyartec WZ12 1530KV Brushless Outrunner Motor

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta