Oletteko käyttäneet kalkkimaalia, mielenkiitoista.

Itse en ole, mutta sillä voi kuulemma maalata vaikka kankaisen tuolinpäällisen.
Toinen juttu mitä ajattelin.
Viime kesältä jäi punertavaa laastia ja raparperin lehdet kasvaa isoiksi, ajattelin tehdä raparperinlehtilaattoja muutaman.
Onko kellään muita ideoita.

46

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taikuritässä

Jossain ohjelmassa oliko suomalainen? oli käytetty kalkkimaalia tai sisustuslehdessä. Rapiseekohan helposti kalusteesta tai pitääkö/voiko käsitellä vielä jollain.
      Punertavasta laastista saisi lyhdyille aluslaattoja tai tervasoihduille isoina lehtinä.
      Laastista olis aika jännä tehdä sellainen kestolumipallolyhty. Siis vaikka lumi sulaisi, niin lyhty jäisi. Mutta pitäisi olla varmaan poltetusta ja lasitetusta savesta.
      nuo "lumipallot" ja pitäisikö olla jokin ranka, palloissa reiät, onttoja....ja pujoitettavissa rankaan, jotta saisi ikipallolyhdyn. Savi, jos on koverrettu ontoksi, poltetaan ja lasitetaan kestää talven.

• Tuossa jutussa lukee, että kalkkimaali ei lohkeile, eikä eikä irtoa vaan kuluu normaalisti aikaa myöten ja kestävyyttä voi parantaa vahakerroksella.
        Kankaan jos maalaa, sen päälle voi vetää lakan.
        Sillä voi maalata myös metallia ja laseja.
        Betopalloja tehdessä tarvii olla ulko- ja sisämuotti. Ne pitäisi öljytä, niin irtoavat paremmin.
        Voihan sitä ideoida vaikka patsaita, muistan joskus tehtiin kipsistä jotain ja niihin ihan myytiin muotteja.

• Taikuritässä

Vintro Chalk Paint - Elengiina -> tekstiä maalista ja käytöstä.
        Kannastaisiko hankkia vaikka kirppikseltä jotkut puukehykset tai jokin jakkara, pieni laatikosto ja "tutustua" maaliin. Tuossa tekstissä oli myös tekstiileistä.
        Voisi kuvitella jossain lasiverannalla jonkin istuimen kanssa tyynyjä.
        Saattaisivat pärjätä kylmässä ja kosteassa, kun tekee pitävän pinnan.

• Taikuritässä

Edelleen googlesta -> Kalkkimaalit viedään nyt käsistä - tekstistä löytyy viimeistelyohjeita.
        Måla & More järjestää kursseja Helsingissä eri ajankohtina.

• maissiiii

En ole kalkkimaalia käyttänyt, mutta tiedän sen ja lukenut sen käytöstä.
      Olen kerännyt pieniä pitsiliinoja ja suunnitellut tekeväni niistä joskus tyynyjä terassille.
      Ne on varsin nuhruisia ja kuluneita mutta kuitenkin ehjiä, ompelen ne ensin kankaalle ja sitten maalaan sen. Kalkkimaalista löytyy erilaisia sävyjä, niistä voisi siten saada hyvän sarjan.

Meidän taideseurassa oli tehty muistotauluja, pohjustetulle levylle liimattu erilaisia muisteluaiheita ja lopuksi maalattu koko juttu. Niihin oli liimattu rahoja, pitsejä, avaimia, kirjaimia, kyniä eli melkein mitä vain. Joku oli muistellut äitiään, joku kissaansa ja jne
      Kollaasejahan ne ovat.

Tuo kestolumilyhty on aikas kiva idea, valkosavea en tähän hätään saa, mutta taidankin tehdä oman versioni vanhoista laseista tai kupeista, tai vaikkapa pienistä kukkaruukuista.
      Maalaisi kaikki ensin tuolla kalkkimaalilla. Lasit ja kupit saisi hyvin pyramiidin muotoon ja jos laseja käyttäisi voisi maalata vain osittain , silloin valo pilkistelisi rikkaammin esille.

• Sitä voi myös nurjalta puolen kangasta silittää.
        Voisihan betonistakin tehdä lumilyhtypalloja ja maalata vaikka tavallisella ulkomaalilla.

• maissiiii
        eppu2 kirjoitti:

Sitä voi myös nurjalta puolen kangasta silittää.
        Voisihan betonistakin tehdä lumilyhtypalloja ja maalata vaikka tavallisella ulkomaalilla.

jeps
        betonista on aina mielessä se velli, mitä betoniauton kuupasta tulee.
        Sen pitää olla sitten hieman paksumpaa betonia, että pystyy käsin pyörittemään.
        Kiva olisi kokeilla betonistakin lumilyhty. Lumilyhty näyttää hauskalta elokuun pimeässä illassakin..

• maissiiii kirjoitti:

jeps
        betonista on aina mielessä se velli, mitä betoniauton kuupasta tulee.
        Sen pitää olla sitten hieman paksumpaa betonia, että pystyy käsin pyörittemään.
        Kiva olisi kokeilla betonistakin lumilyhty. Lumilyhty näyttää hauskalta elokuun pimeässä illassakin..

Sen voi ihan paksulla tikulla sekoittaa tai ostaa vispilän ja pyörittää porakoneella.
        Sain mielikuvan, että tekisi palloja rautalankaan pötkönä, sitten voi sillä niitä taivuttaa asentoon.
        En tiedä, kuinka hyvin onnistuisi käytännössä, tuli vaan yht´äkkiä mieleen.

• maissiiii
        eppu2 kirjoitti:

Sen voi ihan paksulla tikulla sekoittaa tai ostaa vispilän ja pyörittää porakoneella.
        Sain mielikuvan, että tekisi palloja rautalankaan pötkönä, sitten voi sillä niitä taivuttaa asentoon.
        En tiedä, kuinka hyvin onnistuisi käytännössä, tuli vaan yht´äkkiä mieleen.

Rautalanka on hyvä idea, sen avulla saa varmasti nuo pallot pysymään paremmin paikoillaan.

Sitä mä ihmettelen, miten se betonipallon saa pysymään pyöreenä, eiks se lätsähdä ennen kuin ehtii kuivaa. Vai onkohan siinä jokin muotti...

Toteutuisikohan noista mun pitsiliinoista kynttilälyhtykin jos käyttäisi betonivelliä ja laittaisi sitten jonkun kipon päälle muotiksi ja kuivamaan. Erikeepperiliuoksella niitä ainakin voi tehdä, betonilla tulisi topakampi.

• Taikuritässä

Voisiko pallot laittaa elmukelmun sisään siksi aikaa, kunnes jymähtävät.
        Pitäisikö reikiä varten tulevat tikut kastaa ruokaöljyssä, jotta irtoavat vai tuleeko väriä laastiin?.
        Remonttilaasti vois käydä, mitä käytetään mosaiikkipohjassa.
        Ei muuta kuin rautakaupan pojilta kysymään.
        Voi tulla raju joulusiivo: siellähän roiskuu, missä rapataan.

• Taikuritässä kirjoitti:

Voisiko pallot laittaa elmukelmun sisään siksi aikaa, kunnes jymähtävät.
        Pitäisikö reikiä varten tulevat tikut kastaa ruokaöljyssä, jotta irtoavat vai tuleeko väriä laastiin?.
        Remonttilaasti vois käydä, mitä käytetään mosaiikkipohjassa.
        Ei muuta kuin rautakaupan pojilta kysymään.
        Voi tulla raju joulusiivo: siellähän roiskuu, missä rapataan.

Miksei sitä kelmuakin voisi ajatella, tuli mieleen, että lähtisikö folio irti paremmin, en ole kokeillut muuta kunhan funtsin.
        Ainahan voi ideoida lisää.

• Taikuritässä

Savitöiden päälle laitetaann löyhästi muovipussi , ettei savi kuivu liian nopeasti, mutta sitä työstetään useampaan otteeseen ja siksikin saa pysyä kosteana. Entä jos kelmuun jää ryppyjä? Mutta väliäkö sillä, jos on vähän rouhean näköistä.
        Sitten tulee mieleen muotit. Sählypalloissa on reiät, mutta jos sen sahaisi veitsellä puoliksi, vuoraisi kelmulla ja tesateippaisi kiinni takaisin palloksi, voisi toimia. Tai jokin muu pallo?
        Foliota voi joutua nyppimään ja on liian haurasta.

• hmpff
        maissiiii kirjoitti:

Rautalanka on hyvä idea, sen avulla saa varmasti nuo pallot pysymään paremmin paikoillaan.

Sitä mä ihmettelen, miten se betonipallon saa pysymään pyöreenä, eiks se lätsähdä ennen kuin ehtii kuivaa. Vai onkohan siinä jokin muotti...

Toteutuisikohan noista mun pitsiliinoista kynttilälyhtykin jos käyttäisi betonivelliä ja laittaisi sitten jonkun kipon päälle muotiksi ja kuivamaan. Erikeepperiliuoksella niitä ainakin voi tehdä, betonilla tulisi topakampi.

Olen netissä ainakin nähnyt että ilmapalloja käytetään jopa sementti-kippojen valamista varten. Tulee aika kivoja rosoreunaisia. Joku oli maalattu kuparivärillä, näytti melkein aidolta.

• skärdgårdsboFinsk

Se tuppaa tekemään kankaasta kovahkon.
      Itse ostin Virosta suihkepullossa myytävää tekstiilimaalia ja maalasin kahdella pullolla kahden istuttavan sohvan. Sohva on tummansininen ja sen käsinojat ja istuinkankaat olivat kuluneet, aurinko oli myös haalistaniut sohvaa. Koska en muuttanut väriä vaan ainoastaan piristin tummansinisellä, en tarvinnut sitä niin paljon kun taustakangasta ei tarvinnut maalata.
      Virossa myytävä tuote on amerikkalaista ja jos googlaan sanoilla "sohvan maalaaminen" niin löydät infoa myös suomeksi.
      Koska kyseessä on spraymaali, sitä ei saa tavallisena postipakettina pistää postiin; sain postilta moitteita kun virolaisliike oli näin tehnyt! Minä en tiennyt asiasta ennen tätä, olen mielestäni viaton: lähettäjän olisi pitänyt tietää.
      No, jos asut paikkakunnalla josta on helppo lähteä Tallinnaan niin voithan hakea sitä sieltä itsekin, ilman postia.
      http://www.fabricspray.eu/?fi_niksit-ja-menetelmat,39

• Taikuritässä

Hyvä tieto! Kiitos.

• En osaa sanoa, onko tuo Sinun ostamasi suihkepullomaali samanlaista, kun tuo, tuossa jutussa mitä luin.
        Siinä se on ihan purkissa olevaa pensselillä tai telalla maalattavaa.

• Kyllä olen käyttänyt kalkkimaalia ja ratkaissut facesivujen joka kuukausi uutta-kuvien idean. Se on kalkkimaali, ja sen värit.
      Niinpä maalailenkin samoja vanhoja kirppislöytöjä sesongin värein ja kun kyllästyn väreihin, maalaan kaikki valkoiseksi - kotonani tietenkin

• hempppavvn

"Kyllä olen käyttänyt kalkkimaalia ja ratkaissut facesivujen joka kuukausi uutta-kuvien idean. Se on kalkkimaali, ja sen värit.
        Niinpä maalailenkin samoja vanhoja kirppislöytöjä sesongin värein ja kun kyllästyn väreihin, maalaan kaikki valkoiseksi - kotonani tietenkin "
        Hiotko uusien maalausten välillä pinnan aina?
        Onko pinta hyvä, ei tahraa eikä irtoa mitään?

• Millaisia värejä siinä on?
        Tuossa lehtikuvassa jota katselin oli vaan valkoinen ja vaaleanpunainen.

• hempppavvn kirjoitti:

"Kyllä olen käyttänyt kalkkimaalia ja ratkaissut facesivujen joka kuukausi uutta-kuvien idean. Se on kalkkimaali, ja sen värit.
        Niinpä maalailenkin samoja vanhoja kirppislöytöjä sesongin värein ja kun kyllästyn väreihin, maalaan kaikki valkoiseksi - kotonani tietenkin "
        Hiotko uusien maalausten välillä pinnan aina?
        Onko pinta hyvä, ei tahraa eikä irtoa mitään?

Lasitettuun pintaan tuli karhea, matta pinta, joka ei ainakaan toistaiseksi ole lohjennut. Olen ollut tyytyväinen lopputuloksiin. En erikoisemmin pohjakäsitellyt ennestään puhtaita pintoja, sillä ajatukseni oli väreiltään yhdenmukaistaa kirjavia käyttöesineitä.

• hmpff

Sitä samaa mitä käytetään takan "slammaamiseen"? En ole tajunnut että on noin kestävää ainesta.

Edellinen talonomistaja oli tehnyt kolme raparperilehteä betonista, ne on hienot.

Mulla oli ihan liian vähän aika pihaprojekteille viime kesänä. Mutta roudasin lavoja pihaan ja värkkäsin urakalla kompostilaatikoita. Euro-lavoista tuli ihan nätti roskissuoja.

Kaksi joustinpatjaa kuljetettiin mun luokse hävitettäviksi, poltin ne kummatkin ja hienot luurangot tuli. Toisen roikotin vajan seinälle tomaateille kiipeilytelineeksi.

Remppaa aloitan kunhan olen saanut haravoitua. Mulla on kasoittain lasten tekemiä piirustuksia, äidin puolinaisia akvarelleja ja runoja. Mietin että jos skannaan ja tulostan ne ja laitan yhdeksi seinäksi. Se on vielä mietinnässä...

• Tuo patjanrungon idea on hyvä, hienoa kun löytyy luovuutta.
        Jossain iltaledessä oli taannoin kuva, kun joku oli tehnyt kuormalavoista pienen liiterin.

• Taikuritässä

Voisi saada jännät verhot, jos printtauttaisi kuvat ja runot johonkin kangaspohjaan.
        Taideteoksista tai kuvasta, mistä vaan, voi teetättää oman tekstiilitaulun. Hyvät raamit vaan, niin näyttää tyylikkäältä. Jotenkin vaan kokonaisuus pitää olla, muuten menee vähän sinnepäin.

Pzzz. Ilmapallot ja laasti käsissäni, voisi olla katastrofin alku.
        Vanhat tennispallot? ja tesa pitämään kuivumisen ajan koossa.

Voisi saada jännät verhot, jos printtauttaisi kuvat ja runot johonkin kangaspohjaan.
        Taideteoksista tai kuvasta, mistä vaan, voi teetättää oman tekstiilitaulun. Hyvät raamit vaan, niin näyttää tyylikkäältä. Jotenkin vaan kokonaisuus pitää olla, muuten menee vähän sinnepäin.

Tein jokus nuorena sellaisia, niitä sanottiin kuultokuviksi.
        Ensi virkattiin joku aihe, joka sitten pingotettiin puukehyksiin. Laitettiin esim. ikkunan eteen tai lasioven eteen roikkumaan.

• Taikuritässä

Niin, tiedän nuo, mutta tarkoitin, että on tekniikka, jolla voi siirtää esim. piirroksesta kankaalle ja kirjoitetusta tekstistä käsiala, nuo runot, voisi siirtää.
        Olisiko kyseessä jokin digiprintti?

• hmpff
        Taikuritässä kirjoitti:

Sinänsä verhot olisi paremmat, että ne voi pistää perintöarkkuun.
        Jos tapetiksi teen, pitäisi saada joku kalvo päälle että on kestävä. Pitää miettiä...

Niin, tiedän nuo, mutta tarkoitin, että on tekniikka, jolla voi siirtää esim. piirroksesta kankaalle ja kirjoitetusta tekstistä käsiala, nuo runot, voisi siirtää.
        Olisiko kyseessä jokin digiprintti?

En tiedä mikä tuollainen tekniikka olisi, jolla kotikonstein voisi siirtää omia juttujaan.
        Joskus muistan jotain merkkejä silittämällä siirtäneeni kankaalle.
        Torilla oli kerran sellainen, että sai valita eläinkuvan kansiosta ja hänellä oli joku prässi, millä siirsi kuvan t-paitaan.
        Tänään oli lehdessä valokuvaliikkeen mainos, että nyt saa omat kuvat mukeihin.

• Taikuritässä

Itse en uskaltaisi printtausta yrittää. Susirumahan siitä voisi tulla mun kätösissä eli vähän sinnepäin.
        Mutta on yrityksiä, mitkä tekee puolestamme tuon.
        Ajattelen, että jos haluaa säilöä piirustukset ja käsialat, niin veisin osaaviin käsiin.
        Voisivatko kansanopiston tms. opettajat neuvoa?

Itse en uskaltaisi printtausta yrittää. Susirumahan siitä voisi tulla mun kätösissä eli vähän sinnepäin.
        Mutta on yrityksiä, mitkä tekee puolestamme tuon.
        Ajattelen, että jos haluaa säilöä piirustukset ja käsialat, niin veisin osaaviin käsiin.
        Voisivatko kansanopiston tms. opettajat neuvoa?

Tämmöisen ohjeen löysin googlella, kankaalle siirrosta.

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/tee-kuvansiirto-kankaalle

• Joutonoomi

On kokemusta noista molemmista.

Olen tehnyt betonista erikokoisin raparperilehtin valkoisia koristelaattoja. nurmikolle.
      Muotit tein hiekkakasan ja jaitoin niihin myös rautalankaverkon jotta ne kestävät jopa autolla yliajoa.

Kalkkimaalilla olen maalannut paneelikatioa. Se maalijauho oli jotain ruotsalaista. 5kg pahvilaatikossa.

• Peukutin.

• Tuo rautalankaverkko on hyvä ajatus.
        Tuli mieleeni, että mulla on vanhaa kanaverkkoa varastossa. Kenties sitä voisi käyttää, kun laitan usiampaan kertaan päällekkäin.

• eppu2 kirjoitti:

Tuo rautalankaverkko on hyvä ajatus.
        Tuli mieleeni, että mulla on vanhaa kanaverkkoa varastossa. Kenties sitä voisi käyttää, kun laitan usiampaan kertaan päällekkäin.

Ajattelin piipahtaa paikallisessa K-raudassa huomenna. Siellä on ns. naisten ilta. Maaleista olen kiinnostunut ja erilaisista uusista ideoista. Valmistelen tonttuovea isohkoon avainkaappiin. Kaappi oli mökin ulkovarastossa. Nostin sen sisään kuivumaan ennen puhdistusta ja maalausta.

• korpikirjailija kirjoitti:

Ajattelin piipahtaa paikallisessa K-raudassa huomenna. Siellä on ns. naisten ilta. Maaleista olen kiinnostunut ja erilaisista uusista ideoista. Valmistelen tonttuovea isohkoon avainkaappiin. Kaappi oli mökin ulkovarastossa. Nostin sen sisään kuivumaan ennen puhdistusta ja maalausta.

Täälläpäin en ole tuollaista naisten iltaa huomannut olevan. Idea on hyvä.
        Tuo tonttuovi tuntuu nyt olevan tämän joulun ´´hitti.´´
        Muistin, että joskus kerroit askarrelleesi nukkekotia.
        Tuossa lehdessä oli nukkekotiasiaa. Tikkuaskeista teko-ohjeet pienelle kirjoituspöydällekin.
        Siitten siinä oli näin: Maria Malmströn on kirjoittanut neljä nukkekoteihin inspiroivaa teosta.

• edellinen

Kävin K-raudassa ideoita metsästämässä. Sain kattavan ohjeistuksen kalkkimaalien käytöstä. Kalkkimaalilla saa vanhahtavan vaikutelma käsiteltävään puuhun kun hioo kevyesti kuivunutta pintaa ennen lakkausta tai vahausta.

Ostin harmaata ja tiilenpunaista kalkkimaalia sekä kalkkimaslilakkaa. Huomenna aloitan tonttuovijutsan teon.

• edellinen kirjoitti:

Kävin K-raudassa ideoita metsästämässä. Sain kattavan ohjeistuksen kalkkimaalien käytöstä. Kalkkimaalilla saa vanhahtavan vaikutelma käsiteltävään puuhun kun hioo kevyesti kuivunutta pintaa ennen lakkausta tai vahausta.

Ostin harmaata ja tiilenpunaista kalkkimaalia sekä kalkkimaslilakkaa. Huomenna aloitan tonttuovijutsan teon.

Mitä ne maksoivat?

• edellinen
        eppu2 kirjoitti:

Mitä ne maksoivat?

Ostin pienet purkit 125 ml a' 7,85 tänään sai alennuksen -20% .

• Raaseporin tutkinta on paljastanut hirvittävän virheen.
      -
      "Meijä kyli ei myy halpa lasi silmälle.
      Meijä pakko ajaa puoli sokera.
      Pois juna heti!
      Kuntalainen setelit Soomi-taksilta.
      Ei tumma ihi sillä.
      Ei kikara karva pääsä.
      Joka Kenraali rootsi-kieli.
      Kaikki auto Saksa.
      Ei Kiina-volvo"

H.

• Huhutaan räppäri Cheekin suunnittelevan uransa jatkoa kalleimmin konsertein.
        Hän lopettaa ensin ja sitten tulee esiin taas räväkkäin paluin.
        Cheek is back!
        Toisaalta, voihan olla että hän on käpälöinyt jotain poikaa tai tyttöä.
        Ja tutkinta on alkanut.

H.

• Keppanan.pöhötys.punotus

Tuskin sinusta kalkkilaivan kapteeniksi.

• Kuinmaalitehtaalla

K u n katuja liikkuu
      vastaan vaappuu
      jos millaisiakin
      kalkkilaivan kapustan heiluttajia
      kuin anemian auskultantteja
      tai puuteroituja pihkapäitä

• 1eero

Joo kalkkia muurauksessa, slammauksessa että kalkkilitkulla vedelly pensselillä päin seiniä, ihan käypää tavaraa.

• ArPi66
    • pirremiinapas

On käytetty, näköjään, sitä oli tippunut tuolin selkänojalla olleelle puserollenikin joku oli maalannut.

• siistioli

kalkkivellilla ennen navetan seinat maalattiin,,kun oli talven jalkeen niin sontaiset...navetta oli tiilinavetta,,ei puurakenteinen.

• jhgjhghgh

niin ja sisapuolelta ei ulkoseinat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      7900
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      58
      5880
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3322
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3013
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1698
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1660
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      336
      1388
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1192
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1179
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1101
    Aihe