Pyhtää valmistuu

Ensi viikolla laskeutuu ensimmäinen kone. Ensikesänä mahtuu Malmin korpikentän kaikki siellä vielä olevat lähes 30 konetta!
1
Ilmianna
Jaa

17 Vastausta


Niin. Miksi sinne pitää laskeutua? Mitä hyvää siellä on?
Ilmianna
Jaa
Tulee eteläsuomen vilkkain pienkonekenttä ,kaikkine "herkkuineen"! Taitaa jäädä Räyskälä "nuolemaan näppejään"
YLE-Uutiset:Lopen Räyskälä haluaa kisata Hyvinkään ja Nummelan kanssa lopettavan Malmin lentokentän toiminnoista

Lopen Räyskälän lentokenttä Etelä-Hämeessä on innokas ottamaan ainakin osan Helsingin Malmin lopetettavan kentän toiminnoista. Lopella on kentän perustoiminnot kunnossa, mutta paikka vaatisi myös rahaa kunnostukseen.
Lopen kunta, Räyskälä-säätiö ja Suomen Urheiluilmailuopisto ovat olleet jo asiassa aktiivisia. Myös Hämeen liitto on valmistellut Malmin toimintojen saamista Räyskälään.

Päättämättä on vielä siirtyykö Malmin lentokentän toiminnot kokonaisuutena johonkin vai hajautetaanko ne.

– Oletan, että Malmin toimintoja osin hajautetaan. Räyskälän lentokeskuksesta on jo keskusteltu, että voisiko se tulla kyseeseen siinä tilanteessa jos Malmin kentän toimintoja siirretään muualle, kertoo suunnittelujohtaja Heikki Pusa Hämeen liitosta.
– Lähtökohdiltaan olosuhteet Räyskälässä ovat erinomaiset, sillä perusinfra on siellä jo valmiina. Tärkeää olisi saada Räyskälään uutta toimintaa ja taloudellisia resursseja jotta kenttää voisi kehittää.
Räyskälään suunnitellaan kansainvälisestikin mittavaa harrasteilmailukeskusta

Lopen Räyskälän uinuvaan ilmailukeskukseen suunnitellaan suuria. Räyskälän Air Park -esiselvityshankkeen loppuraportissa alueesta havitellaan Pohjois-Euroopan johtavaa kansainvälisen ilmailun tapahtuma- ja vapaa-ajan kohdetta.
1
Ilmianna
Jaa
Hendell Aviationin Pilatus PC-12 -potkuriturbiinikone laskeutui torstaina 16. marraskuuta ensimmäisenä ilma-aluksena Pyhtään uudelle lentokentälle, kertoo Kauppalehti. Lentopaikka sijaitsee aivan moottoritien vieressä lähellä tuulitunnelistaan tunnettua Sirius Sport -keskusta. Kenttähankkeen takana on Esa Korjula ja Redstone AERO Oy.
Pyhtään kenttä (EFPR eli Pyhtää Redstone) pyrkii korvaamaan Helsinki-Malmin jättämää tyhjiötä Etelä-Suomen ilmailussa. Hanke käynnistyi 2016 ja nyt paikalla on pohjois-etelä -suuntainen 1200 metriä pitkä kiitotie 15-33. Sitä on tarkoitus myöhemmin jatkaa 1800-metriseksi.
Ensilennon tehtnyt OH-WAU laskeutui hiekalle mutta kiitotie päällystetään ensi kesänä. Sille tulee GPS-pohjainen lähestymismenetelmä. Alueelle rakennetaan myös tuhannen neliön lentokonehalli.
"Tavoitteena on tehdä tästä ammatillista lentoliikennettä sekä yleisilmailua palveleva lentokenttä", Korjula kertoo Kauppalehdessä. Hän toivoo paikalle myös lentäviä museokoneita, jotta kentästä muodostuisi kansainvälinen matkailun elämyskohde.
"Kentän ensimmäinen lento tehtiin hieman ex tempore. Hendellin yleensä Euroopassa lentävä Pilatus sattui olemaan Suomessa ja aikatauluun sopi käynti Pyhtäällä", kertoi Esa Korjula Lentoposti.fi:lle. T.T.
Kauppalehden uutinen
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No malmin Korpikentällähän niitä museokoneita riittää. Osa jo 40 vuotta vanhoja ja silti vielä kiinnitettyjä! Sitten höpistään sähkölelukoneista! Sekin varmaan pyhtäälle siirtyy kuten koneista valtaosa vielä korpikentän varsin hankalista olosuhteista.Pyhtäällähän on vapaa ilmatila ja turvallista pörrätä toisin kuin malmilla jossa ilmatilarikkomuksia hki-Vantaalle ja -vaaratilanteita runsaasti.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kun täällä joka käänteessä on kerrottu tulevasta PBN-lähestymisestä Pyhtäälle, niin kertokaapa mikä se on ja mitkä ovat operatiiviset minimit. Ja millainen lähestymisvalojärjestelmä; sillä kun on huomattava vaikutus minimeihin.

Ja kenen suunnittelema itse menetelmä on. Ja milloin se saa operatiivisen hyväksynnän.

Oletan että se olisi LPV ?

Peter
Ilmianna
Jaa
Kysy kaveriltasi Esalta , hän tietää.
1
Ilmianna
Jaa
KS:
Pyhtää lennettiin tänään maailmankartalle – Kentän koelento onnistui loistavasti

Lentäjän mielestä kaupalliset lennot voitaisiin käynnistää kentällä vaikka heti.

Kimmo Seppälä
Pyhtään lentokentän ensimmäinen kone lensi torstaina Helsinki-Vantaan kentältä Pyhtäälle.

(Eikös se Malminkorpikentältä tullutkaan?)
Pyhtään ilmailuhistorian ensimmäinen sivu kirjoitettiin torstaina sveitsiläisen liikelentokoneen laskeuduttua vielä keskeneräiselle kentälle.

– Nyt lennettiin Pyhtää maailman kartalle, totesi lentokenttähankkeen vetäjä, lentokapteeni Esa Korjula Pilatus PC-12 -koneen laskeuduttua kentälle.

Korjulan mukaan konetyyppi on tyypillinen Pyhtään lentokentän kokoluokkaa käyttävistä koneista.

Suomessa esimerkiksi ilmavoimilla on kuusi samanlaista konetta käytössään. Normaalisti konetyyppi on kuitenkin siviilikäytössä ja sitä käytetään myös ambulanssikoneena.

– Tarkoituksena olisi, että yritys lentäisi tänne Euroopasta ja jatkaisi täältä esimerkiksi Seinäjoelle, sanoi Korjula.

Pyhtään kentän rakennustyöt ovat vielä kesken. Kiitotien pohjoispäässä tehdään vielä tasoitustöitä.

Keväällä on tarkoituksena käynnistää kentän asfaltointityöt ja toimitilahallin rakennustyöt. Hallin rakennuslupaprosessi on käsittelyssä joulukuun puolivälissä.

Myös laskeutumisvalot ja säätilasta varoittava laitteisto asennetaan päällystystöiden yhteydessä.

Toimintaa joka säällä! Toisin kuin Malmilla.
1
Ilmianna
Jaa
LOVIISAN SANOMAT.

Lentokentän avaus Pyhtäällä – ensimmäinen lentokone laskeutui
Toimittaja
Loviisan Sanomat -
16.11.2017, 13:18
Pyhtään lentopaikka avattiin ensimmäisen koneen laskeutuessa kentälle torstaina. Pilatus PC-12 -tyyppinen liikelentokone teki tyylikkään laskun Pyhtäälle ensilumen hennosti peittämälle kentälle.

PYHTÄÄ. Hendell Aviation Oy:n kone oli tulossa Helsingistä ja kävi tekemässä laskun Pyhtäälle matkallaan Seinäjoelle.

Koneen lentäjä Matti Auterinen kehui Pyhtään kenttää erinomaiseksi.

-Lensimme tänään matalalla Helsingistä, lentoaika oli 15 minuuttia. Jos haetaan hieman korkeutta, matka-aika voi pudota 12 minuuttiin, Auterinen kertoi.

Hän näki Pyhtään lentokentässä erinomaiset mahdollisuudet kehittyä merkittäväksi liikelentokentäksi. Helsinki-Vantaan liikelentokenttä on erittäin kallis ja muut kentät ovat liian kaukana pääkaupungista.

Auterisen mukaan tällä konetyypillä on Suomessa valtava kehityspotentiaali ambulanssikoneena. Siirtokuljetuksissa pitkillä matkoilla kahden potilaan kuljetus tulee edullisemmaksi kuin maantiekuljetuksena.

Pyhtään lentokentästä on nyt sorapäällysteisenä valmiina 1200 metriä. Asfaltointi on tarkoitus tehdä noin vuoden kuluttua, kun nähdään miten maa painuu.

Sveitsiläinen Pilatus PC-12 on yksimoottorinen potkuriturbiinikäyttöinen matkustajalentokone, mihin otetaan kahdeksan matkustajaa. Yhdellä lentäjällä lennettäessä voi matkustajia olla yhdeksän. Suomalaisyhtiöllä koneita on yksi Suomessa ja lisäksi kuusi Sveitsissä. Yritys on aloittanut lentotoiminnan vuonna 2013. Yrityksen pääasiallinen markkina-alue on Euroopassa. Suomen armeijalla on kuusi Pilatus PC-12 NG -konetta.

Australiassa ja Kanadassa tätä konetyyppiä käytetään myös sairaankuljetukseen. Sen leveän takaoven kautta on helppo ottaa kyytiin paarit.
Hannu Lehtinen

Rahtia koneella voidaan kuljettaa maksimissaan 1 500 kiloa.
Eli "hieman " enemmän kuin Malmilla suosituimmalla koneella Cessna 152:lla. Ikää näillä "museokapistuksilla"30- 40 vuotta!
1
Ilmianna
Jaa
Niin.
Missä ne faktat ovat?
Kuka hyvänsä pystyy kopioimaan lehtiartikkeleita.

Jos omen tulossa Helsinkiin, sama mistä suunnasta;

Miksi tulisin Pyhtäälle?
Ilmianna
Jaa
Kun Malmin korpikenttä suljetaan on sulle vaihtoetona Hki/Vantaa ,Pyhtään lisäksi. Tai muutto Pääkaupunkiin ,työn perässä.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Perustuslakivaliokunta yllätti positiivisesti toteamalla useassa eri kohdassa, että perrustuslaillista estettä EI OLE Lex Malmin läpimenolle, kunhan lakiesitystä vielä hiukan stilisoidaan.

Varmastikin seuraavan puolen vuoden aikana näemme sen, miten Malmin käy. On hyvin mahdollista, että Malmi saa takaisin LENTOKENTTÄ-statuksen ja investoinnit alkavat.

Jos Malmi ei käy, sitten on vuoro rakentaa korvaava kenttä. Paikkaan joka on huomattavasti lähempänä helsinkiä lkuin Pyhtää. Mutta katsotaan nyt ensin miten lakiesityksen käy.

Helsinki-Vantaa on tuttu paikka, siellähän minä opettelin lentämään 1980-luvulla. Kyllä se minua satunnaista Helsingissä kävijää palvelee nyt ja jatkossa - mutta ei suurta yleisilmailukoneiden enemmistöä, koska kapasiteetti ei riitä. Eipä tuosta kovin pitkää aikaa ole kun viimeksi businekselta lähdin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Peter__T kirjoitti:
Perustuslakivaliokunta yllätti positiivisesti toteamalla useassa eri kohdassa, että perrustuslaillista estettä EI OLE Lex Malmin läpimenolle, kunhan lakiesitystä vielä hiukan stilisoidaan.

Varmastikin seuraavan puolen vuoden aikana näemme sen, miten Malmin käy. On hyvin mahdollista, että Malmi saa takaisin LENTOKENTTÄ-statuksen ja investoinnit alkavat.

Jos Malmi ei käy, sitten on vuoro rakentaa korvaava kenttä. Paikkaan joka on huomattavasti lähempänä helsinkiä lkuin Pyhtää. Mutta katsotaan nyt ensin miten lakiesityksen käy.

Helsinki-Vantaa on tuttu paikka, siellähän minä opettelin lentämään 1980-luvulla. Kyllä se minua satunnaista Helsingissä kävijää palvelee nyt ja jatkossa - mutta ei suurta yleisilmailukoneiden enemmistöä, koska kapasiteetti ei riitä. Eipä tuosta kovin pitkää aikaa ole kun viimeksi businekselta lähdin.
" koska kapasiteetti ei riitä" tarkoittanee lompakon "kapasiteettia".. Pyhtään korpikentällä riittää vähäisempikin kapasiteetti. Tosin lisäksi tulee dösämaksu jos ihan "piäkaapuntiin" pittää piästä!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No jotain "pieniä esteitä " läpimenolle oli. Sisälsi "pieniä" virheitä . No aika harva väittämähän siinä Korpikentän"kaappausyrityksessä" piti paikkansa!
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ja Höpön Höpön.

Et näköjään tiedä asian käsittelystä mitään.

Mainitse vaikkapa 3 ”väittämää jotka eivät pidä paikkaansa”
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onhan siellä Pyhtäällä pehmeä maissi- tai hamppupelto kiitoratojen jatkeena?
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Sitä toivon todella.

Minulla on noissa lentoonlähdöissä epävarmuutta, joten tuollainen turvallisuustekijä kuin pehmeä pelto olisi suotava. (Uskokaa tai älkää, mutta minulla on tapana tehdä enenevässä määrin MAHALASKUJA peltoon. )

Olisiko minun syytä jo huolestua tästä trendistä? En ehtinyt lentää kuin 7.000 tuntia ja hiukan alle 10.000 lentoonlähtöä, kun jo sattui mahalasku?

Arvostan kaikkia hyviä neuvoja. Ettei TAAS sattuisi MAHALASKUA.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen kuluneen vuoden aikana tiedustellut useita eri kertoja Pyhtään puolesta hehkuttaneilta siitä ”huippunykyaikaisesta satelliittilähestymisjjärjestelmästä”. Eli onko se/siinä SBAS, LNAV, LNAV/VNAV, LPV ja mitkä ovat operatiiviset minimit.

On ollut merkillepantavaa, että kukaan ei ole vastannut. Ettekö te oikeasti tiedäkään?
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pyhtää valmistuu

Ensi viikolla laskeutuu ensimmäinen kone. Ensikesänä mahtuu Malmin korpikentän kaikki siellä vielä olevat lähes 30 konetta!

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta