Onko käytössänne heijastin, kaikissa ulkoiluvaattessa ym. Itselläni tuppaaunohtumaan, tummia vaatteita käytän. Pimeässä ei kyllä erotu jos on tummat vaattet eikä haijastinta ole.
Heijastimen merkitys pimeänä aikana
121
1490
Vastaukset
Tässä kommenttini edellisessä heijastin-jankutuksessa:
"Jos/kun ostatte/saatte heijastimen, käyttäkää heijastinta ainoastaan jos siinä/pakkauksessa on merkintä: CE EN13356:2001
Jos tuota merkintää ei ole, on kyseessä tappava lelu."
H.- ö-Öö
Käytettävissä kyllä
Jokasyksyinen juttu, ei ole muistanut niitä rätteihin kiinnitellä. Iteasiassa, ostin muutaman lisää ehkä viikko sitten, tuolla jossain nekin on, pussissa.
Kyllä kaikki tietää heijastimien tarpee, luulen, just laiskuus yks syy, miks niitä ei käytetä. Toinen ehkä se, se vaatii pikkasen vaivaa ja vielä erikseen, jokin ihme fiilari, net ei oikein ole kai muotia. Tämän viimmesen kun saisi käännettyä, oletan, jo alkais heijastinta heilumaan.
Sen verran kauan ajanut autolla, että tiedän kyllä niitten tarpeen. Mulla autossa heijastinliivejä. Sen takia, jos auto menee rikki tms, uskaltaa nousta autosta pois. Ja ostanut mökillekin liivejä, siellä vaaralliset maantiet.
Pöndellä ihmiset käyttääkin paljon heijastimia, liivejäkin. Isompi ongelma kaupungeissa. Noin periaatteessa paljon katuvaloja jne. Tosiasiassa ne enenpi haittaa havainnointia, luulee näkyvänsä, mutta todellisuudessa ei näy oikein mitenkään.
Pakko erikseen mainita pyöräilijät. Ne muutenkin vaarallisia, pimeinä vuodenaikoina näkymättömiäkin. Pieni tuikku edessä ja heijastin takana ei paljoa auta. Mihin muuten unohtunut turvaviiri?
Joo, pitääkin ens kerralla, kun lähtee ulos, laitella heijastimia....
=DW=Tässä kommenttini aikaisenpaan liivi-jankkuun:
"Poliisimme pakotettiin hyväksymään kaikille eläville huomio-liivit.
Tämä johti siihen että Poliisiamme ei enää noteeraa kukaan.
Ajatellaan vain että mikähän rakki tuo oli, vai oliko se mummo kuppineen kumarassa."
H.- hekotan.ja.krakotan
hunksz kirjoitti:
Tässä kommenttini aikaisenpaan liivi-jankkuun:
"Poliisimme pakotettiin hyväksymään kaikille eläville huomio-liivit.
Tämä johti siihen että Poliisiamme ei enää noteeraa kukaan.
Ajatellaan vain että mikähän rakki tuo oli, vai oliko se mummo kuppineen kumarassa."
H.ai mummollasi on kuppa ? No, ei ihme, kun sun tekstejä täällä lukee! Tai siis oli. Otaksun, että olet itsekin jo kumarassa..
hekotan.ja.krakotan kirjoitti:
ai mummollasi on kuppa ? No, ei ihme, kun sun tekstejä täällä lukee! Tai siis oli. Otaksun, että olet itsekin jo kumarassa..
Kuppia löytyy asusteistakin.
H.No sepä se onkin kun "kaikki tietää heijastimet" mutta kun ne syksyllä tahtoo sitten unohtua laittaa rätteihin.
hunksz kirjoitti:
Kuppia löytyy asusteistakin.
H.Oikiat mummot ei enää pidä kuppiliivejä. Niillä on mukavat flanellialuspaidat.
- Ajatelkaa
Miksi vaatteet aina tummia, melkein mustia ?? Ei heiastimia. Kamalaa katsoa ikkunasta. Itsellä kermanvalkoinen takki plus heijastimet. Eikö elämä enään kiinnosta ? Ei autoilijoita voi vaatia enempää, varsinkin räntäsateessä tai asfaltin kiiltäessä.
Ostakaa jotain värikkäämpiä varusteita ja HEIJASTIMIA !
Heijastinllivejä meilläkin pari kappaletta; löytyi kuneilen suursiivosin eteisen kaapit ja hyllyt. Kantsiikin laittaa yksi autoon, hyvä idea.
Muuten kun menemme iltakävelylle pimeän aikaan niin minä kävelenpenkan puolella ja Legolassilla on heijastin oikeassa hihassa.- ö-Öö
Muistelen
Etelänaapurissa kai ihan lakisääteisesti pitää olla muutamia vausteita. Sammutin, pyöräkiilat, sekä heujastinliivit kaikille matkustajille. Sitä en tiedä, valvotaanko asiaa mitenkään. Mulla ei ole kiiloja, mutta liivit ja sammutin kyllä. Sitä tosin miettinyt, ei taida kiloisella jauhesammuttimella paljoa tulipaloja sammutella.
=DW= - Taikuritässä
Taitaapi voida saada sakot Eestimaal: onko se rike vai rikos?
Siis pimee mummo tai vaari? Suomessa ei viellä. Voidi olla pohdittava asia.
Jos kävelen jalkakäytävällä, niin miksi ihmeessä autoilijoitten pitäisi nähdä minut.
Kai he kuitenkin erottavat ajaessaan, missä se jalkakäytävän reuna menee.- ö-Öö
Et sitten kokaan ylitä katua, käytä suojatietä?
Lisäks parkkipaikat, pihat, ostarit jne. Ja liikkuu autoja joskus jalkakäytävilläkin, roskisautot, poliisit, huoltoautot, kadun siivousvehkeet.
Toisaalta, vois olla kaikkien etu, jos jäisit auton alle, ois yks joutava trolli vähemmän, linnut laulais ja maailma pelastuis. ö-Öö kirjoitti:
Et sitten kokaan ylitä katua, käytä suojatietä?
Lisäks parkkipaikat, pihat, ostarit jne. Ja liikkuu autoja joskus jalkakäytävilläkin, roskisautot, poliisit, huoltoautot, kadun siivousvehkeet.
Toisaalta, vois olla kaikkien etu, jos jäisit auton alle, ois yks joutava trolli vähemmän, linnut laulais ja maailma pelastuis.Kyllä minä hyvästi osaan pitää varani, etten jää auton alle muuten kuin jos terroristi päättää tehdä massasurmauksen. He tuskin välittävät onko minulla silloin heijastinta vai ei.
Suojatien vieressä tai pimeällä bussipysäkillä seisoessa käytän kännykkää.
Parkkipaikoilla minulla ei ole mitään tekemistä pimeällä. En puuhaile sellaisia hämärähommia.
On minulla heijastinkin, nätti Haisuliheijastin. Se roikkuu tuossa hengarin kahvassa eteisen naulakossa.Tellukka kirjoitti:
Kyllä minä hyvästi osaan pitää varani, etten jää auton alle muuten kuin jos terroristi päättää tehdä massasurmauksen. He tuskin välittävät onko minulla silloin heijastinta vai ei.
Parkkipaikoilla minulla ei ole mitään tekemistä pimeällä. En puuhaile sellaisia hämärähommia.
On minulla heijastinkin, nätti Haisuliheijastin. Se roikkuu tuossa hengarin kahvassa eteisen naulakossa.Otappa haisuli heti käyttöön :). Mulla on sellainen heijastinkankasta ommeti poeni norsu. Kummityttöni lahjoittama. Repussa roikkuu.
- Taikuritässä
Minulla on kaikenlaisia killuttimia; sydäntä, kidettä laukussa, repussa, takeissa, mutta pitäisi hommeta ne hihan päälle tempaistavat pötkylät.
Jostain syystä ne ovat kadonneet. Nyt on leijastavaa lankaa, joten myssyyn ja käsineisiin voisi koukuta mukaan.
Jännää, miten pimeys yllättää joka syksy. Tunnen huonoa omaatuntoa, koska kyllä minunkin vastuulla on jotain.
Heijastusliivejä en omista.
Muutoin olen väistävä jalankulkija ja jään riittävän kauas reunasta, jotta autoletkassa osataan "lukea" , että odotan. Ja jumatsuikero jos siinä odotellessa tulee joku fillaristi pimeästä ja tunkee sellaisen viimehetken polkaisun autojen edestä, niin limpputaikina nousee.
Mä en ymmärrä jalakulkijoita, joilla on asenne, että jälkeeni tulee vain vedenpaisumus.
Aina on vähän aikaa ventata. siilenämää kirjoitti:
Otappa haisuli heti käyttöön :). Mulla on sellainen heijastinkankasta ommeti poeni norsu. Kummityttöni lahjoittama. Repussa roikkuu.
Höh, siis heijastinkankaasta ommeltu pieni norsu.
Taikuritässä kirjoitti:
Minulla on kaikenlaisia killuttimia; sydäntä, kidettä laukussa, repussa, takeissa, mutta pitäisi hommeta ne hihan päälle tempaistavat pötkylät.
Jostain syystä ne ovat kadonneet. Nyt on leijastavaa lankaa, joten myssyyn ja käsineisiin voisi koukuta mukaan.
Jännää, miten pimeys yllättää joka syksy. Tunnen huonoa omaatuntoa, koska kyllä minunkin vastuulla on jotain.
Muutoin olen väistävä jalankulkija ja jään riittävän kauas reunasta, jotta autoletkassa osataan "lukea" , että odotan. Ja jumatsuikero jos siinä odotellessa tulee joku fillaristi pimeästä ja tunkee sellaisen viimehetken polkaisun autojen edestä, niin limpputaikina nousee.
Mä en ymmärrä jalakulkijoita, joilla on asenne, että jälkeeni tulee vain vedenpaisumus.
Aina on vähän aikaa ventata.Mullakin on monenlaista mutta ei vielä vaatteissa. Niitä tempaistaviakin löytyy. Pitää viedä niistä joku äidille rollaattoriin kiinnitettäväksi nyt kun vihdoin suostui rollan vastaanottamaan.
Tellukka kirjoitti:
Kyllä minä hyvästi osaan pitää varani, etten jää auton alle muuten kuin jos terroristi päättää tehdä massasurmauksen. He tuskin välittävät onko minulla silloin heijastinta vai ei.
On minulla heijastinkin, nätti Haisuliheijastin. Se roikkuu tuossa hengarin kahvassa eteisen naulakossa.Moni muukin auton alle jäänyt on luullut että osaa pitää varansa.
Taikuritässä kirjoitti:
Aina on vähän aikaa ventata.Joillekin ne heijastimet luovat liikaa turvallisuudentunneta.
Luotetaan siihen, että kyllä autoilijat meitä väistelee, kun ollaanhan me täynnä heijastimia. Sitten poukkoillaan miten sattuu ja kävellään kolme rinnakkain lastenvaunujen kanssa keskellä ajotietä.siilenämää kirjoitti:
Moni muukin auton alle jäänyt on luullut että osaa pitää varansa.
Moni luulee, mutta minä tiedän.
Lapsesta saakka opetettu varomaan autoja, kun käveli pimeää tienreunaa neljän km koulumatkoja. Ei silloin heijastimia oltu keksittykään vielä.
Saman opetin omille lapsillenikin, että se on heidän velvollisuutensa väistellä autoja, eikä autojen heitä. Vähäiset hiukseni meinaavat nousta pystyyn (vaikka on tiukasti kumilenkillä kiinni niskasta), kun näen varoituskylttejä, että varokaa tiellä leikkiviä lapsia. Miksi lapset leikivät tiellä?Tellukka kirjoitti:
Lapsesta saakka opetettu varomaan autoja, kun käveli pimeää tienreunaa neljän km koulumatkoja. Ei silloin heijastimia oltu keksittykään vielä.
Saman opetin omille lapsillenikin, että se on heidän velvollisuutensa väistellä autoja, eikä autojen heitä. Vähäiset hiukseni meinaavat nousta pystyyn (vaikka on tiukasti kumilenkillä kiinni niskasta), kun näen varoituskylttejä, että varokaa tiellä leikkiviä lapsia. Miksi lapset leikivät tiellä?Pihakadut on leikkimistä varten, siksi varoitus ja koulujen teidenylityskohdalla myös on paljon koululaisia liikkeellä. Muistelen joksus lukeneeni että vasta 12-vuotias hahmottta liikenteen samalla tavoin kuin aikuiset. Ja tänä päivänä autoilijat eivät liiku välttämättä ennalta-arvattavasti.
Tellukka kirjoitti:
Joillekin ne heijastimet luovat liikaa turvallisuudentunneta.
Luotetaan siihen, että kyllä autoilijat meitä väistelee, kun ollaanhan me täynnä heijastimia. Sitten poukkoillaan miten sattuu ja kävellään kolme rinnakkain lastenvaunujen kanssa keskellä ajotietä.No eipäs ole aiemmin vastaan tuollainen tullut et heijastimiin noin luotettaisiin. Muutoin kyllä saatetaan kulkea tien leveydeltä.
- RealistiN
Tellukka kirjoitti:
Saman opetin omille lapsillenikin, että se on heidän velvollisuutensa väistellä autoja, eikä autojen heitä. Vähäiset hiukseni meinaavat nousta pystyyn (vaikka on tiukasti kumilenkillä kiinni niskasta), kun näen varoituskylttejä, että varokaa tiellä leikkiviä lapsia. Miksi lapset leikivät tiellä?Olet sitten jo hirmu vanha, sillä kyllä mun lapsuudessa oli jo heijastimia, niitähän on ollut jo -50 luvun alkupuolelta lähtien. Entisvanhaan autoja oli vain murto-osa nykyisestä, joten silloin oli paremmat mahdollisuudet selviytyä hengissä. Järjen köyhyttä on pimeällä lähteä liikenteen sekaan ilman heijastinta. Vanhemia jotka eivät huolehdi lapsilleen heijastimia ja pyöriin valoja voisi syyttää heitteillejätöstä.
RealistiN kirjoitti:
Olet sitten jo hirmu vanha, sillä kyllä mun lapsuudessa oli jo heijastimia, niitähän on ollut jo -50 luvun alkupuolelta lähtien. Entisvanhaan autoja oli vain murto-osa nykyisestä, joten silloin oli paremmat mahdollisuudet selviytyä hengissä. Järjen köyhyttä on pimeällä lähteä liikenteen sekaan ilman heijastinta. Vanhemia jotka eivät huolehdi lapsilleen heijastimia ja pyöriin valoja voisi syyttää heitteillejätöstä.
Meitä heitteillejätettyjä on siinä tapauksessa ollut 50-luvulle asti.
Missäs ajassa sellainen vakava rikos vanhenee?
Sinun silmissäsi olen varmasti vanha kuin taivas. Mutta minkäs minä sille voin, että synnyin jo 40-luvulla. Olisiko minun pitänyt painua takaisin äitini kohtuun, kun huomasin, että eihän täällä maailmassa ole edes heijastimia?
Katsoin Wikiltä, niin ensimmäisen heijastimen keksi suomalainen "pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti 1940- ja 1950-lukujen taitteessa".
Pitkäkö matka on Perttelistä Keski_Suomen korpikylälle? Ei se ensimmäinen heijastin minun nuttuni hihaan tullut.
No nyt olen istunut tässä nojatuolissani heijastin ihan käden ulottuvilla siltä varalta, jos tulee liikennettä. Heiluttelen sitä aina kädessäni kun kuuluu auton hyrinää tieltä. Nii, että voit rauhoittua, en ole heitteillä.
Ei, kun nyt se tipahti tuonne pöydän alle ja kuuluu auton äänii. Helppinkiä!!! Ehdinkö kaivamaan sen ylös ennenkuin ...- RealistiN
Tellukka kirjoitti:
Meitä heitteillejätettyjä on siinä tapauksessa ollut 50-luvulle asti.
Missäs ajassa sellainen vakava rikos vanhenee?
Sinun silmissäsi olen varmasti vanha kuin taivas. Mutta minkäs minä sille voin, että synnyin jo 40-luvulla. Olisiko minun pitänyt painua takaisin äitini kohtuun, kun huomasin, että eihän täällä maailmassa ole edes heijastimia?
Katsoin Wikiltä, niin ensimmäisen heijastimen keksi suomalainen "pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti 1940- ja 1950-lukujen taitteessa".
Pitkäkö matka on Perttelistä Keski_Suomen korpikylälle? Ei se ensimmäinen heijastin minun nuttuni hihaan tullut.
No nyt olen istunut tässä nojatuolissani heijastin ihan käden ulottuvilla siltä varalta, jos tulee liikennettä. Heiluttelen sitä aina kädessäni kun kuuluu auton hyrinää tieltä. Nii, että voit rauhoittua, en ole heitteillä.
Ei, kun nyt se tipahti tuonne pöydän alle ja kuuluu auton äänii. Helppinkiä!!! Ehdinkö kaivamaan sen ylös ennenkuin ...Oletin tämän palstan kirjoittajien koulutien alkaneen vasta -50 luvun puolivälin jälkeen, jolloin heijastimia oli ainakin meidän kylillä.
Harva pimeenä kulkija tulee edes ajatelleeksi minkälaista stressiä aiheuttaa autoilijoille jotka työkseen joutuvat pimeässä ajamaan ja pelkäämään milloin sattuu pahasti, sillä tuskin heistä kukaan haluaa tunnolleen invalidia tai vainajaa. Ex-miesystäväni oli taksiautoilija ja todella usein kertoi läheltä piti-tilanteista ja näki myös näin syyspimeillä painajaisia niistä.
Kaikille ei todellakaan heijastimen käyttämättömyys ole vitsi. - Taikuritässä
Tellukka kirjoitti:
Saman opetin omille lapsillenikin, että se on heidän velvollisuutensa väistellä autoja, eikä autojen heitä. Vähäiset hiukseni meinaavat nousta pystyyn (vaikka on tiukasti kumilenkillä kiinni niskasta), kun näen varoituskylttejä, että varokaa tiellä leikkiviä lapsia. Miksi lapset leikivät tiellä?Äsken tulin kadun yli tummissa vaatteissa 2 heijastinta. Kiva tunne, kun joku teki uukkarin selkäni takana ( paikassa, missä sitä ei saa tehdä).
Täytyy ne pötkylät hommata. Kun ei ole lunta, näkyvyys on todella heikko. - Taikuritässä
RealistiN kirjoitti:
Olet sitten jo hirmu vanha, sillä kyllä mun lapsuudessa oli jo heijastimia, niitähän on ollut jo -50 luvun alkupuolelta lähtien. Entisvanhaan autoja oli vain murto-osa nykyisestä, joten silloin oli paremmat mahdollisuudet selviytyä hengissä. Järjen köyhyttä on pimeällä lähteä liikenteen sekaan ilman heijastinta. Vanhemia jotka eivät huolehdi lapsilleen heijastimia ja pyöriin valoja voisi syyttää heitteillejätöstä.
Meidän nuoruudessa ei ollut tätä automäärää. Ei mulla nuorena ollut heijastimia.
Lisään vielä. Kivaa, kun nuori tytsy ajeli illalla kevyenliikenteen väylää. Näin vain selkäni takana valot. Aikas röyhiää, mielestäni. - pirremiinapa
RealistiN kirjoitti:
Oletin tämän palstan kirjoittajien koulutien alkaneen vasta -50 luvun puolivälin jälkeen, jolloin heijastimia oli ainakin meidän kylillä.
Harva pimeenä kulkija tulee edes ajatelleeksi minkälaista stressiä aiheuttaa autoilijoille jotka työkseen joutuvat pimeässä ajamaan ja pelkäämään milloin sattuu pahasti, sillä tuskin heistä kukaan haluaa tunnolleen invalidia tai vainajaa. Ex-miesystäväni oli taksiautoilija ja todella usein kertoi läheltä piti-tilanteista ja näki myös näin syyspimeillä painajaisia niistä.
Kaikille ei todellakaan heijastimen käyttämättömyys ole vitsi.Ei meillä mitään heijastimis ollu, ei lyllä ollu vielä montaa autoakaan, minkä nyt asbestitehtaan kuomurit kävi louhokselta raaka ainetta.
49 olen msslimaan pökästy (saunassa), ja normisti 7 vuotiaana koulutielle läksin. - pirremiinapa
Öisään, että nykyään käytän tietenkin heijastimia, niitä killuvia ja sitten minulla on rullautuviakin, toisen laitan housunlahkeen päälle ja toisen käsivarteen, jos nyt enää mikään pakko on pimeällä mihinkään käppäilemään mennäkään.
- pirremiinapa
Siis lisäsin...
pirremiinapa kirjoitti:
Ei meillä mitään heijastimis ollu, ei lyllä ollu vielä montaa autoakaan, minkä nyt asbestitehtaan kuomurit kävi louhokselta raaka ainetta.
49 olen msslimaan pökästy (saunassa), ja normisti 7 vuotiaana koulutielle läksin.Vuonna -55 minut raastettiin sängystäni kesken makeimpien unieni ja lähetettiin yön selkään leipälaukku olallani. Suunnaksi määrättiin koulu.
Ei ne kaikki maailman uutuudet saavuttaneet heti paikalla jotain maalaiskylän syrjäseutua.
Jos minulta olisi kysytty miksi minulla ei ole heijastinta, niin olisin ollut yhtä ällikällä lyöty kuin kouta Sevettijärven puodissa, kun veljeni vaimoke meni 80-luvulla kysymään olisiko heillä katalyyttikihartimia.
- mimmimum-..mi
Juuri eilen kun kävelin hämärässä....tuli heijastin mieleen ...ei ole tullut taas laitetuksi ....ja mustilla vaatteilla kun on liikenteessä ....ei paljon näy.....
Se on tosi hyvä kun pienillä ipanoillakin on päivähoito ryhmissä ulkona heijastus liivit ... En kuleksi pimeässä enää edes autolla, kun ei tarvitse.
Jos kulkisin, niin laittaisin heijastimen. Autossa on vanhastaan yhdet huomioliivit.
Lehdessä oli kuva, kun oli tehty epoletit tuosta heijastavasta langasta, jonka taikurikin mainitsi.- Taikuritässä
Pitäisikin ostaa lankaa ja kutoa resorilla renkula. Eipä lennä pois, kuten se jäykkä pötkylä. Vetäisee sen hihan päälle. -> joululahjavinkiksi?
If ja Laura Juslin ovat luoneet heijastavan vaatemalliston.
- mimmimum-..mi
Käväisin tuossa lähikaupassa ja kiepsasin vahvan tarraheijastimen käsivarteeni....katsoin kun siinä metsikön reunassa nuori nainen oli koiransa kanssa pysähdyksissä....haukkulilla oli vilkkuva valo päässä.. aivan silmien yläpuolella...eikö se häiritse koiraa.. ajattelin.. sitten kiinnitin nuoreen huomioni kun hän viittoili pieniä liikkeitä tehden.. katsoin että onko jokin hätä...sitten tajusin että on ehkä kuuromykkä kun käytti viittomakieltä... mutta kenelle....kunnes tajusin et puhui varmaan videopuhelua.. en ole tullut sellaistakaan asiaa ennen ajatelleeksi kuinka paljon se antaa mahdollisuuksia ....tuo videopuhelu...heille.
- viittomakielen.ope
mimmimum-..mi kirjoitti:
Käväisin tuossa lähikaupassa ja kiepsasin vahvan tarraheijastimen käsivarteeni....katsoin kun siinä metsikön reunassa nuori nainen oli koiransa kanssa pysähdyksissä....haukkulilla oli vilkkuva valo päässä.. aivan silmien yläpuolella...eikö se häiritse koiraa.. ajattelin.. sitten kiinnitin nuoreen huomioni kun hän viittoili pieniä liikkeitä tehden.. katsoin että onko jokin hätä...sitten tajusin että on ehkä kuuromykkä kun käytti viittomakieltä... mutta kenelle....kunnes tajusin et puhui varmaan videopuhelua.. en ole tullut sellaistakaan asiaa ennen ajatelleeksi kuinka paljon se antaa mahdollisuuksia ....tuo videopuhelu...heille.
Kuuro ei välttämättä ole mykkä eikä mykkä ole kuuro.
Hyvin harva on kuuromykkä. - mimmimum-..mi
viittomakielen.ope kirjoitti:
Hyvin harva on kuuromykkä.Kiitos valistuksestasi....vaikka kyllä tiedänkin että näin on....
- mimmimum-..mi
Hyvin harva on kuuromykkä.Mielenkiintoista olisi kuulla itse asiasta opettajan kommentti..miten uudet laitteet helpottavat viittomakielen opettajan työtä.
- viittomakielen.ope
mimmimum-..mi kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi kuulla itse asiasta opettajan kommentti..miten uudet laitteet helpottavat viittomakielen opettajan työtä.
Olen ammatiltani viittomakielen opettaja, mutta ollut eläkkeellä jo kymmenen vuotta. Kehitystä on sinä aikana tapahtunut paljon ja opetuskäytännöt muuttuneet.
- mimmimum-..mi
Olen ammatiltani viittomakielen opettaja, mutta ollut eläkkeellä jo kymmenen vuotta. Kehitystä on sinä aikana tapahtunut paljon ja opetuskäytännöt muuttuneet.
Mitä sanot tästä videopuhelusta ... onko edistystä kommunikoinnissa...Onko kuuromykkä niin paha sana ... että piti suhtautua noin kielteisesti.....ohi alkuperäisen ajatuksen.
- Saga.Kabinetti
Heitän tähän nyt kommentin, että kyllä kuurojen ja sokeiden olisi hyvä näkyä pimeällä.
Mitä tulee tuohon kuuromykkä-sanaan, niin se oli aivan jokapäiväinen puhekielessä aikoinaan.
Muistaakseni käytiin aikamoista vääntöä siitä kun kuurot haluttiin niputtaa kuulovammaisiksi. Hehän pitävät viittomakieltä omana äidinkielenään eivätkä koe olevansa vammaisia.
Pitäisi lähteä kauppaan ja taidan vyöttää itseni led-valosarjalla. On niin pimeää ja sataa. Teryleeneistä prässit oikonee ihan vaikka heijastenauhakumppareihin ne tunkisin. - viittomakielen.ope
mimmimum-..mi kirjoitti:
Mitä sanot tästä videopuhelusta ... onko edistystä kommunikoinnissa...Onko kuuromykkä niin paha sana ... että piti suhtautua noin kielteisesti.....ohi alkuperäisen ajatuksen.
Oletkohan hieman vähästä nokkaantuva, kun hiukan korjaan käsityksiä sanasta kuuromykkä. Nykyisin käytetään kuulo- ja puhevammainen tai kuulo- ja puheongelmainen.
Eihän sana ole paha, se on vanhanaikainen, vanhat ihmiset sitä käyttävätkin.
Kaikki mikä helpottaa kuulemisen ja puhumisen ongelmia, on hyväksi, myös kyseinen videopuhelu. - luuluuluulottelijat
Oletkohan hieman vähästä nokkaantuva, kun hiukan korjaan käsityksiä sanasta kuuromykkä. Nykyisin käytetään kuulo- ja puhevammainen tai kuulo- ja puheongelmainen.
Eihän sana ole paha, se on vanhanaikainen, vanhat ihmiset sitä käyttävätkin.
Kaikki mikä helpottaa kuulemisen ja puhumisen ongelmia, on hyväksi, myös kyseinen videopuhelu."Oletkohan hieman vähästä nokkaantuva". Oletkohan itse turhan kärkäs ojentamaan toisten sanomisia? Luulen.
- Saga.Kabinetti
Itse ajan fillarin heijastinliivit päällä. Ylimääräinen "kissansilmä" tarakalla ja edessa ylimääräinen lisälamppu.
Joskus iltasella kotiin ajaessa jokunen jalankulkija on tummissa vaatteissaan meinannut jäädä alle.
Koululaiset ja lapset onnekseni puetaan nykyisin aika näkyvästi. Lastenvaatteissa on jo tehtaalla ommeltu heijastinnauhoja.
Tuo heijastinlanka on kyllä kätevä. Sitä voi koukkia jo olemassa oleviin tumppuihin, kaulaliinoihin ja pipoihin. Vähän niinku kirjaillen. Ja pukinkonttiin ihan uutukaisiin voi kutoa oikein raitaraitaa.Nuo lastenvaatteitten valmiiksiommellut heijastinnauhat taitavat olla vähän höpöheijastimia.
Ihan uutena ne kai toimivat, mutta kun ajattelee kuinka paljon lasten vaatteita joutuu pesemään, niin kyllä ne heijastinnauhat väkisin menettävät tehoaan.
Kävin äsken kokeilemassa, kun näkyy olevan kahden takkini helmassa takana pätkä valmiiksiommeltua heijastinnauhaa. Eipä kovin kirkkaasti heijastanut enää.- Taikuritässä
Niinpä. Kyllä ne pitäisi testata välillä.
Sinäpä sen sanoit. Taikuritässä kirjoitti:
Niinpä. Kyllä ne pitäisi testata välillä.
Sinäpä sen sanoit.Irtoheijastimiakin olen kuullut, että pitäisi joka talveksi hankkia uudet.
Ne edellisestä talvesta laatikoissa lojuneet eivät kuulemma enää ole paljon enempää kuin koruja.- Saga.Kabinetti
Tuo on kyllä totta, että ne heijastinnauhat kuluvat. Ei ole tullut pieneen mieleenkään, että minun vanha lumihiutaleheijastin ei enää heijastakkaan.
Näinköhän siitä heijastinlangastakin se heijaste kuluu. Mitälie fosforia.
Tänään oli sen verran viileä sää, että laitoin talvitakin päälleni. Vasta taajamassa kävellessäni huomasin ettei ole heijastin taskunsuussa roikkumassa. Olin keväällä ottanut pesua varten pois.
Täytyy heti laittaa, etten unohda.- Mikä_milloinkin
Ihmiset, jotka eivät käytä heijastinta, eivät ole ilmeisesti koskaan istuneet auton ratissa. he eivät osaa kuvitella, miltä näyttää marraskuun pimeydessä ja sateessa mustiin vaatteisiin puettu ihminen.
Sellainen ihminen ei kuulkaas näytä yhtään miltään.
Jos ette välitä itsestänne, niin välittäkää edes autoilijoista. En haluaisi ajaa kumoon saati hengiltä yhtään tuommoista näkymätöntä henkilöä. En halua sellaista tunnolleni. Laiha lohtu, jos toiselta lähtee henki, että nyt on maailmassa yksi torvelooni vähemmän.- Tottapaturajoit
Tulin satamasta noin tunti sitten. Istuin apusilminnäkijän paikalla. Siis edessä. Tuossa loppupäätä matkaa kääntyessämme uudelle cityni tielle oli bussipysäkki ja heti jälkeen sen suojatie. Katuvalot toki.
Kuinka ollakaan pysäkiltä oli lähtenyt tummaihoinen nainen tumma takki päällä jonka alapuolella näkyi vain pätkä värikästä hametta. Tummat sukkahousut. Työnsi lastenvaunuja. Nuo kaikki havaitsin vasta auton valokiilassa kun nainen oli astumassa suojatielle, kuski huomasi hieman myöhemmin. Älysi hiljentää.
Noin hyvin imaisee jalkakäytävän asvaltti tummavaatteisen kulkijan.
Toki nainen säilyi hengissä vaikka olikin tumma. Valkolaisesta olisi näkynyt edes perisuomalainen kalpea naama. Kun se näkymättömyys nyt pääasiassa autoilijoita häiritsee, niin miksi ei hankkia autoonsa lastin heijastimia, joita jakaa sellaisille, joilla niitä ei näytä olevan.
Joittenkin firmojen mainosheijastimia vaikka, niinkuin jotkut firmat jakavat sateensuojia ja pipojakin.
Minä olen vähän kyttäillyt, että joku autoilija heittäisi minulle sellaisen, missä lukee "Jag syns i Värmdö". Kuuluu olevan sellaista kampanjaa liikkeellä.- evoluutioprosessi
Tellukka kirjoitti:
Kun se näkymättömyys nyt pääasiassa autoilijoita häiritsee, niin miksi ei hankkia autoonsa lastin heijastimia, joita jakaa sellaisille, joilla niitä ei näytä olevan.
Joittenkin firmojen mainosheijastimia vaikka, niinkuin jotkut firmat jakavat sateensuojia ja pipojakin.
Minä olen vähän kyttäillyt, että joku autoilija heittäisi minulle sellaisen, missä lukee "Jag syns i Värmdö". Kuuluu olevan sellaista kampanjaa liikkeellä.Mitä turhaa, tässäkin hommassa toimii luonnon valinta.
Koskaan en ole ymmärtänyt ihmisiä jotka eivät välitä omasta turvallisuudestaan eikä muista ihmisistä. - Mikä_milloinkin
Turpiin siitä tule, jos rupeaa jalankulkijoille heijastimia jakamaan. En kyllä itsekään pitäisi kyseisessä tilanteessa minkäänlaisesta holhouksesta, olipa siihen aihetta tai ei.
Jokainen hoitaa omia asioitaan. Tämä ei tietenkään estä auttamista ja myötätuntoa. Mutta kaikkinainen kansalaisten kesken tapahtuva toisten ihmisten ohjaus ikään kuin ylhäältäpäin ja ajatuksena, että toinen on mukamas toista parempi, on minun mielestäni persuksista. evoluutioprosessi kirjoitti:
Mitä turhaa, tässäkin hommassa toimii luonnon valinta.
Koskaan en ole ymmärtänyt ihmisiä jotka eivät välitä omasta turvallisuudestaan eikä muista ihmisistä.Välitätkö sinä?
Jaatko sinä heijastimia sellaisille, joilla niitä ei ole? Vai välitätkö vain puskasta puhisemalla.- evoluutioprosessi
Tellukka kirjoitti:
Välitätkö sinä?
Jaatko sinä heijastimia sellaisille, joilla niitä ei ole? Vai välitätkö vain puskasta puhisemalla.Heh, ehkä ei kuitenkaan ole autoilijoiden tehtävä ostella heijastimia ja jakaa niitä idiooteille jotka eivät itse ymmärrä/halua huolehtia omasta turvallisuudestaan, eli en välitä miten liikut ja jäätkö auton alle.
evoluutioprosessi kirjoitti:
Heh, ehkä ei kuitenkaan ole autoilijoiden tehtävä ostella heijastimia ja jakaa niitä idiooteille jotka eivät itse ymmärrä/halua huolehtia omasta turvallisuudestaan, eli en välitä miten liikut ja jäätkö auton alle.
Eli et ymmärrä itseäsi, koska et välitä muista ihmisistä, sillä kirjoitithan äskettäin, että """Koskaan en ole ymmärtänyt ihmisiä jotka eivät välitä omasta turvallisuudestaan eikä muista ihmisistä."""
- Kulkijan-vastuu-ei-auton
Tellukka kirjoitti:
Eli et ymmärrä itseäsi, koska et välitä muista ihmisistä, sillä kirjoitithan äskettäin, että """Koskaan en ole ymmärtänyt ihmisiä jotka eivät välitä omasta turvallisuudestaan eikä muista ihmisistä."""
Pää-kaupunki-seudulla tarvittaisiin pakettiautollinen heijastimia, eivätkä nekään riittäisi niille kulkijoille joilla ei heijastimia ole. Haloo, kenellä olisi aikaa alkaa jakaa heijastimia esim koko päiväksi? Tai pimeänä aamuna ja iltana. Aika on rahaa, kuka sen maksaa?
Työttömät (ja toki eläkeläisetkin) voisi valjastaa jakamaan heijastimia valtion piikkiin. - evoluutioprosessi
Kulkijan-vastuu-ei-auton kirjoitti:
Pää-kaupunki-seudulla tarvittaisiin pakettiautollinen heijastimia, eivätkä nekään riittäisi niille kulkijoille joilla ei heijastimia ole. Haloo, kenellä olisi aikaa alkaa jakaa heijastimia esim koko päiväksi? Tai pimeänä aamuna ja iltana. Aika on rahaa, kuka sen maksaa?
Työttömät (ja toki eläkeläisetkin) voisi valjastaa jakamaan heijastimia valtion piikkiin.Hyvä idea! Työllistetään työttömiä tai pikemminkin työhaluttomia, sillä tuskin ehtii lehdenjakaja, ambulanssikuski, taksari, kotipalvelu tms. jaella työlenkillään heijastimia, tellulla taas aivan absurdi ajatus.
- evoluutioprosessi
Tellukka kirjoitti:
En pidä sinua niin tyhmänä ettet olisi ymmärtänyt mitä tarkoitin. Eli itse et välitä autoilijoista, et siitä aiheutatko heille stressiä pimeenä kulkiessasi. Minä kyllä välitän niistä pimeenä kulkijoista jotka eivät tee sitä kiusallaan, siksi pyrinkin valistusmielessä kirjoittamaan asiasta ja jos mahdollisuus niin huikkaan auton ikkunasta kehoituksen heijastimen käyttöön ja joskus ollaan työnantajan puolesta niitä jaettukin. Tämä on taas avaus missä keksimällä keksit miten muka musta pimeä kulkija olisi jotenkin hyvä juttu ja heijastimilla varustettu huono. Taidat olla kaikkien vänkääjien ja vastarannankiiskien äiti.
- heiheijastinheilumaan
evoluutioprosessi kirjoitti:
En pidä sinua niin tyhmänä ettet olisi ymmärtänyt mitä tarkoitin. Eli itse et välitä autoilijoista, et siitä aiheutatko heille stressiä pimeenä kulkiessasi. Minä kyllä välitän niistä pimeenä kulkijoista jotka eivät tee sitä kiusallaan, siksi pyrinkin valistusmielessä kirjoittamaan asiasta ja jos mahdollisuus niin huikkaan auton ikkunasta kehoituksen heijastimen käyttöön ja joskus ollaan työnantajan puolesta niitä jaettukin. Tämä on taas avaus missä keksimällä keksit miten muka musta pimeä kulkija olisi jotenkin hyvä juttu ja heijastimilla varustettu huono. Taidat olla kaikkien vänkääjien ja vastarannankiiskien äiti.
Tellukka on yksi syyllisistä siihen miksi Ruotsi on pudonnut toiseksi alhaisimman riskin tasolle turvallisuudessa https://www.is.fi/matkat/art-2000005452621.html
"Yleisen turvallisuuden lisäksi on arvioitu myös liikenneturvallisuutta" evoluutioprosessi kirjoitti:
Hyvä idea! Työllistetään työttömiä tai pikemminkin työhaluttomia, sillä tuskin ehtii lehdenjakaja, ambulanssikuski, taksari, kotipalvelu tms. jaella työlenkillään heijastimia, tellulla taas aivan absurdi ajatus.
Ei ole minun "absurdi" ajatukseni.
Näkyy olevan yksi bussikuski, joka sen kampanjan laittoi meilläpäin alulleen. Laittoi keräyksen pystyyn, mihin muut autoilijat osallistuivat mielellään. Hän sai rahoilla ostetua 4000 heijastinta, enemmän kuin olisi olettanutkaan. Siitä se alkoi ...
https://m.nvp.se/Varmdo/Ingaro/ludovic-fick-en-helt-lysande-ide/?ent=mevoluutioprosessi kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että mitä sinä teet asialle, sen auttamiseksi.
Täällä paapattamisesi asiasta, mikä on tämän ikäisille kaikille jo tarkoin tuttua, sinä et pääse asiassa mihinkään muuten kuin kipeytät sormiasi.
Huomautatko livessä asiasta kenellekään, jotka näet ilman heijastinta? Esimerkiksi autoilijoille?
Niille, jotka tuskailevat kuinka jalankulkijat eivät näy. Sitten loikkaavat itse autosta ilman heijastinta parkkipaikalla kuvitellen, että eiväthän autoilijat heijastimia tarvitse, vaan jalankulkijat maanteillä.
- ö-Öö
Hirvi
No hirvivertauksia käytetään heijastittomista jalankulkijoista. Vaan, muistui mieleen. Jossain vaiheessa oli uutisointia, että mettämiehet alkais spreijaileen hirviä heijastinväreillä. Jalo idea. Kiinnostaisi nähdä se metsästäjä, joka juoksee pitkin metsiä etsien hirviä ja yrittäen päästä spreijausetäisyydelle....
Noo, helpointa kai ois käsitell jäkälä jne jollain radioaktiivisella aineella, että hirvet niinkuin loistais itsessään. Tosin siinäkin, sitten loistais kaikki metät ja suot, siinä kärsis ydinvoimateollisuus, kun valaistusta vois metsissä vähentää. Siis metsien valaistus, se on pahasti laiminlyöty asia suomessa. Siitä ois iloa metästäjille, marjastajille, eksyneille loispummieläkelisille ja niiitä etsiville vapaaehtoisten pelastuspalvelusmiesten armeijoille. Juu ja just armeijoille.
Nojoo. Tsekkasin takkiin parit heijastimet. Tuli mieleen. Vaatteissa, verkkareissa jne on integroituja heijastimia. Ennen oli kummisaapaissa varressa heijastinnauha. Ja jokasyksy asiasta polemiikkia. Jostain syystä mullakin asia vaan niinkuin unohtunut. Vaikka siis muistankin asian. Omituinen yhtälö.
=DW=- Taikuritässä
No mutta ö-ööö
Kauheeta - toi - radioaktiivisuus, joka on oikeastaan vähän hassu sana suomenkielessä.
Taikasana on fosfori. Mehän syömme sitä. Mutta emme ilmeisesti riittävästi...
eivätkä hirvetkään.
- miten-haluat-näkyä
Tässä aika todenmukainen video https://www.youtube.com/watch?v=toW6dLs5Y9c
On heijastin, vaan pimeällä tai edes hämärän aikaan en ulkona liiku
- Mikä_milloinkin
Et liiku koskaan pimeän tai hämärän aikana ulkona? Mielenkiintoista. Miten se on ylipäätään mahdollista Suomessa, paitsi juhannuksen aikoihin?
Maailma on kyllä huisin vaarallinen paikka. Ja pimeässä vaanivat kaikki vaarat. Möröt ja menninkäiset. Tulee iso paha susi ja syö.
Isoja pahoja susia liikkuu maailmassa kyllä myös valoisaan aikaan. Eivätkä ne kaikki ole yhtä tunnistettavia kuin Punahilkka-sadussa. Poistata tämäkin kommentti, kiitos.
60-kymppinen mielellään on jo hämärän aikaan ja pimeällä kotonaan ilman senkummempia selittelyjä, ainakin omat vanhempani olivat ikäisinäni.
Taidan olla väärällä palstalla, kun tämäkin piti selittääNocomment kirjoitti:
Poistata tämäkin kommentti, kiitos.
60-kymppinen mielellään on jo hämärän aikaan ja pimeällä kotonaan ilman senkummempia selittelyjä, ainakin omat vanhempani olivat ikäisinäni.
Taidan olla väärällä palstalla, kun tämäkin piti selittää"Taidan olla väärällä palstalla, kun tämäkin piti selittää"
Niin olen minäkin nyt, koska minulla ei ole mitään asiaa ulos pimeän aikaan, joten ei ole heijastimia vaatteissani. Toki kerran vuosia sitten sain tämän "turva liivin" poliiseilta, jotka tekivät syksyllä rengas ratsiaa, jonka voi pukea ylleen, jos liikkuu ulkona pimeällä, mutta miksi lähtisin silloin ulos?
Tosi harvoin on käynyt niin, että lähden lapseni luokse pimeällä, mutta autoni on lähellä ja heidän pihaansa ajaessa on todella mahdottomuus jäädä auton alle, ....paitsi, että sielläkin on mahdollista ajaa kolari minun tuurillani!
Kyllä minä näin, että siinä oli joku peräkärry ja yritin ajaa autoni lähelle vesipistettä pesua varten, mutta, mutta, jotain kolahti? Siinä peräkärryssä oli tietenkin se jatke, jolla se autoon kiinitetään.
Tämä minun juttu ei nyt liity siihen, ettenkö olisi ajanut pimeässäkin ja todella inhoan näitä "yönkulkijoita" mustine vaatteineen ilman heijastimia. Mutta milläs muutat toisen mielipidettä?- Mikä_milloinkin
Nocomment kirjoitti:
Poistata tämäkin kommentti, kiitos.
Taidan olla väärällä palstalla, kun tämäkin piti selittääHuh, mikä asennemaailma! Ihan kuin 60 täyttäneet olisivat valmista arkkukamaa.
Monet kuusikymppiset ovat työelämässä, itsekin olisin voinut olla 68-vuotiaaksi saakka, mutta erinäisistä syistä johtuen en sitten ollutkaan. Ei työmatkoja voi kulkea valoisaan aikaan ja onhan ihmisillä myös harrasteita työn jälkeen.
Asunto on vain mörskä, jossa nukutaan ja vaihdetaan vaatteita. Kaikki mielenkiintoinen tapahtuu asunnon ulkopuolella. Ei elämää voi ajoittaa niin, että elää vain valoisaan aikaan. Eikä ole tarviskaan. Nocomment kirjoitti:
Provo tuo aloitus, joten no comment enempää
Mielenkiintoista, mihin se provoaa?
Kiitos huolenpidosta. Kadulla varmaan olisin minäkin ilman teitä
Vaan miksi minun kimpussa, kun asiani on kunnossa heijastimen osalta? Heijastimesta tai sen puuttumisesta noin niinkuin kuskin näkökulmadtahan oli kyse, eikö? Olen vastannut asiallisesti,joten, onko syytä hyökätä enempää kimppuuni?- nokikanakaan.ei.näy
Mikä_milloinkin kirjoitti:
Huh, mikä asennemaailma! Ihan kuin 60 täyttäneet olisivat valmista arkkukamaa.
Monet kuusikymppiset ovat työelämässä, itsekin olisin voinut olla 68-vuotiaaksi saakka, mutta erinäisistä syistä johtuen en sitten ollutkaan. Ei työmatkoja voi kulkea valoisaan aikaan ja onhan ihmisillä myös harrasteita työn jälkeen.
Asunto on vain mörskä, jossa nukutaan ja vaihdetaan vaatteita. Kaikki mielenkiintoinen tapahtuu asunnon ulkopuolella. Ei elämää voi ajoittaa niin, että elää vain valoisaan aikaan. Eikä ole tarviskaan.Entäpä jos joku 60 on vaikka pyörätuolia tarvitseva tai rollaattoria? Silloin ei kyllä iltahämärissä tai pimeällä liiku noilla muhkuraisilla ja luiskattomilla jalkakäytävillä. Tai jos asuu maaseudulla jossain pikkukylässä niin ei siellä edes taida olla kävelyteitä erikseen.
Lyhytnäköistä sanoisin minä ja se lyhytnäköinenhän sopinee aloituksen teemaan.
- Itsellänituppaa
Meilläpäin jaettiin kuuskytluvulla kansakoulussa heijastimet. Ne kiinnitettiin heti toppatakkien oikeapuoleiseen hihaan heilumaan. Tausta-ajatuksena oli että kävellessä kuljettiin tien vasenta laitaa jolloin vastaantuleva auto oli helpompi havaita. Ne heijastimet oli huonolaatuisia.
Netistä kannattaa lukea heijastintestejä. Ilmaiset mainosläpyskät ovat yleensä huonolaatuisia.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=9voNWtzYAaLB6ASW7aaIBg&q=heijastintesti&oq=heijastintesti&gs_l=psy-ab.3...946834.953543.0.957216.14.14.0.0.0.0.295.1505.2j9j1.12.0....0...1.1.64.psy-ab..2.9.1133...0j0i131k1.0.8-t43BVrOqs - ziliakus
Käytä heijastinta! Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa käyttämään heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessa.
- Löytyy
"haijastinta"
Lippiksessä on heijastin, ja polkupyörässä on kaikissa pinnoissa noin 10cm pituiset heijastimet, joten kyllä autoilijan pitäisi huomata kun olen pimeällä liikenteessä. Niin ja tietenkin tuossä polkupyörässä on ajovalo takavalo. - Heijaahih
Jalankulkijan heijastin ei ole pakollinen eikä sen puuttuminen vaikuta mitenkään syyllisyyteen osumassa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P42
Samoinkuin polkupyöräilijän kypärä ei ole pakollinen.- Taikuritässä
Minusta vakuutusyhtiöt voisivat pimeän kauden alussa jakaa heijastimet asiakkailleen. Voip olla, että maksamillani maksuilla = aneilla, voisi heijastaa jo pienen maakunnan.
Aloitus on ihan hyvä muistutus tsekata, että huolehtii näkymisestään ja minimoi turmat.
Autoilijallakin on kaksi roolia.
En siis edelleenkään syyllistä autoilijaa. - tätäehdotankiniffille
Taikuritässä kirjoitti:
Minusta vakuutusyhtiöt voisivat pimeän kauden alussa jakaa heijastimet asiakkailleen. Voip olla, että maksamillani maksuilla = aneilla, voisi heijastaa jo pienen maakunnan.
Aloitus on ihan hyvä muistutus tsekata, että huolehtii näkymisestään ja minimoi turmat.
En siis edelleenkään syyllistä autoilijaa.minun mielestäni vakuutusyhtiö voisi jättää maksamatta korvaukset uhrille jos hän on liikkunut pimeässä pimeänä ilman tuikkua tai heijastimia, sehän on kuin tahallinen teko
- Heijaahih
Taikuritässä kirjoitti:
En siis edelleenkään syyllistä autoilijaa.Muistelen joku vuosi sitten lukeneeni, että vakuutusyhtiöt ovat jakaneet 25 miljoonaa heijastinta ilmeisesti jostain tuolta 50-luvulta lähtien. Aika hyvin.
Tosin heijastimeen varaan ei jalankulkijan pitäisi laskea liiaksi. Siihen on monia syitä. - Heijaahih
tätäehdotankiniffille kirjoitti:
minun mielestäni vakuutusyhtiö voisi jättää maksamatta korvaukset uhrille jos hän on liikkunut pimeässä pimeänä ilman tuikkua tai heijastimia, sehän on kuin tahallinen teko
...juu ja jätettävä lihavat hoitamatta terveydenhuollossa. Tupakoitsijoitahan jo nyt osin jätetään hoitamatta, kuulemma.
Heijaahih kirjoitti:
Muistelen joku vuosi sitten lukeneeni, että vakuutusyhtiöt ovat jakaneet 25 miljoonaa heijastinta ilmeisesti jostain tuolta 50-luvulta lähtien. Aika hyvin.
Tosin heijastimeen varaan ei jalankulkijan pitäisi laskea liiaksi. Siihen on monia syitä."Heijaahih"
Eivätköhän vakuutus-yhtiöt ovat enemmän tappaneet ihmisiä heijastimillaan.
Osittain myös pelotelleet ihmisiä ottamaan vakuutuksen.
Jakamiensa heijastimien aiheuttamien Oho! Läheltä piti!- tapahtumineen.
-
"Jos/kun ostatte/saatte heijastimen, käyttäkää heijastinta ainoastaan jos siinä/pakkauksessa on merkintä: CE EN13356:2001
Jos tuota merkintää ei ole, on kyseessä tappava lelu."
H.
Heijastimia on useimpien takkien taskuissa, kasseissa ja laukuissa. Muutamat heijastinliivin on myös autossa ja pari otsalamppua. Eteisen ulko-oven vieressä on hyllyllä muutamia spiraalille rullautuvia heijastinnauhoja, joita voi laittaa housunlahkeen tai hihan ympärille sekä muutamia hakaneulalla kiinnitettäviä heijastimia narun päässä ja muutama SPRn avaamattomia läpinäkyviä heijastinpakkauksia, joita voin antaa lahjaksi.
Olen huomannut, että moni pyöräilijä on alkanut käyttää otsalamppua ja monen satulan alla vilkkuu punainen perävalo. Usein sellaisen näkeminen voi nostaa hymyn jalankulkijan huulille.- Heijaahih
"""moni pyöräilijä on alkanut käyttää otsalamppua"""
Minusta se on huono asia mikäli otsalamppu on ainoa valaisin eteenpäin. Se pitäisi olla vain lisänä. Oli mukava kuulla, että heilastinlangan kysyntä on ollut niin suurta, että lanka on loppunut kaupoista ja uusia toimituksia odotetaan.
Millaisia neulekuvioita te olette nähneet tai valmistaneet itse?
Myssyissä, käsineissä ja kaulahuiveissa heijastinlangalla neulotut somistukset voivat tarjota sekä iloa että lisätä turvallisuutta.
Neulepuseroiden ja villatakkien alareunassa voisi myös olla hauskoja heijastinneulekuvioita, jotka jäävät näkyville pikkutakkien ja pusakoiden alareunan alapuolelle. Vilkkuvia tähtiä ja ..."optimisti-orvokki"
Väristä riippumatta ovat vilkkuvat valot sallittu vain määrättyihin kulku-neuvoihin.
Polku-pyörään ne eivät kuulu.
Etenkin otsa-lamppu joka kääntyilee holtittomasti sinne sun tänne, on vaarallinen.
-
Kuten yletön heijastin-liiveily ovat fillareitten vilkku-valotkin tapoja joilla todellisten varoituksien merkitys vaarannetaan.
Vilkkuvista valoista/liiveistä ei kohta kukaan välitä yhtään mitään.
Etenkään värillisistä.
Niistä hyytyy pian Poliisinkin hymy.
H.- heijastimiapukinkonttiin
Heijaahih kirjoitti:
"""moni pyöräilijä on alkanut käyttää otsalamppua"""
Minusta se on huono asia mikäli otsalamppu on ainoa valaisin eteenpäin. Se pitäisi olla vain lisänä.Todella mahtavia led otsalamppuja on olemassa, polkupyöräilijä näkee juuri siihen suuntaan mihin katse on suunnattu ja autoilija erottaa jo kaukaa vastaantulijan. Otsalamppu kulkee mukana vielä sen loppumatkan kun pyörä jätetään telineeseen, eikä sitä pöllitä niin herkästi. Täällä missä lähimmät tievalot ovat yli 15 km päässä on pimeällä oikeasti pimeää ja pimeänä liikkuminen tosi vaarallista, autoilijat eivät näe pimeetä kulkijaa ja kulkija itse ei näe mihin astuu. Eteenpäin osoitettu valotuikku ei kuitenkaan välttämättä näy autoilijalle, siksi taakse kannattaa laittaa selkeesti näkyvät heijastimet ja/tai punainen valo.
Työmatkallani vain kaksi helposti näkyvää polkupyöräilijää, molemmilla valot eteen ja taakse, sekä lisäksi hyvät heijastimet punteissa, rinnuksissa ja repussa.
Itse en pimeällä edes koiraani päästä ulos ilman heijastinliiviä ja valokaulapantaa, aika outoa kun osa vanhemmista laittaa lapsensa koulumatkalle mustissa vaatteista ilman yhtäkään heijastinta tai tuikkua - heijastimiapukinkonttiin
hunksz kirjoitti:
"optimisti-orvokki"
Väristä riippumatta ovat vilkkuvat valot sallittu vain määrättyihin kulku-neuvoihin.
Etenkin otsa-lamppu joka kääntyilee holtittomasti sinne sun tänne, on vaarallinen.
-
Kuten yletön heijastin-liiveily ovat fillareitten vilkku-valotkin tapoja joilla todellisten varoituksien merkitys vaarannetaan.
Etenkään värillisistä.
H.Totta tuokin, vanhuksilla havaintokyky iän myötä heikkenee ja tosiaankin saattaa tulla hahmotusvaikeuksia eri valojen ja heijasteiden suhteen, silti näkyminen on parempi kuin näkymättömyys. Täällä maaseudulla vanhukset ajelevat aika vähän pimeän aikaan, vaan pyrkivät hoitamaan liikkumisensa valoisalla, sillä valaisemattomilla pimeillä märillä teillä se ajaminen on muutenkin jo hakusessa näön ja reagointikyvyn heikkenemisen myötä.
- Heijaahih
heijastimiapukinkonttiin kirjoitti:
Todella mahtavia led otsalamppuja on olemassa, polkupyöräilijä näkee juuri siihen suuntaan mihin katse on suunnattu ja autoilija erottaa jo kaukaa vastaantulijan. Otsalamppu kulkee mukana vielä sen loppumatkan kun pyörä jätetään telineeseen, eikä sitä pöllitä niin herkästi. Täällä missä lähimmät tievalot ovat yli 15 km päässä on pimeällä oikeasti pimeää ja pimeänä liikkuminen tosi vaarallista, autoilijat eivät näe pimeetä kulkijaa ja kulkija itse ei näe mihin astuu. Eteenpäin osoitettu valotuikku ei kuitenkaan välttämättä näy autoilijalle, siksi taakse kannattaa laittaa selkeesti näkyvät heijastimet ja/tai punainen valo.
Työmatkallani vain kaksi helposti näkyvää polkupyöräilijää, molemmilla valot eteen ja taakse, sekä lisäksi hyvät heijastimet punteissa, rinnuksissa ja repussa.
Itse en pimeällä edes koiraani päästä ulos ilman heijastinliiviä ja valokaulapantaa, aika outoa kun osa vanhemmista laittaa lapsensa koulumatkalle mustissa vaatteista ilman yhtäkään heijastinta tai tuikkuaNäet asian vain pp:n kannalta.
Kaupungissa pp katselee oikealla puolen jalkakäytävällä jotain Irmaa ja syrjäsilmällä samalla katua.
Vasemmalta tuleva auto ei näe otsalamppua ollenkaan. Ei hyvä. Siksi tarvitaan kiinteä etuvalo.
Mutta, kun nykyään täytyy lapsille ja lapsenmielisille olla niin kiltti, niin tehdään niinkuin pp:t haluaa. heijastimiapukinkonttiin kirjoitti:
Totta tuokin, vanhuksilla havaintokyky iän myötä heikkenee ja tosiaankin saattaa tulla hahmotusvaikeuksia eri valojen ja heijasteiden suhteen, silti näkyminen on parempi kuin näkymättömyys. Täällä maaseudulla vanhukset ajelevat aika vähän pimeän aikaan, vaan pyrkivät hoitamaan liikkumisensa valoisalla, sillä valaisemattomilla pimeillä märillä teillä se ajaminen on muutenkin jo hakusessa näön ja reagointikyvyn heikkenemisen myötä.
"heijastimiapukinkonttiin"
Missähän kohtaa minä viittasin vanhuksiin?
H.- KukaPirkka-PekkaPkö
Heijaahih kirjoitti:
Näet asian vain pp:n kannalta.
Kaupungissa pp katselee oikealla puolen jalkakäytävällä jotain Irmaa ja syrjäsilmällä samalla katua.
Vasemmalta tuleva auto ei näe otsalamppua ollenkaan. Ei hyvä. Siksi tarvitaan kiinteä etuvalo.
Mutta, kun nykyään täytyy lapsille ja lapsenmielisille olla niin kiltti, niin tehdään niinkuin pp:t haluaa.Kuka pp, mikä pp? Mikä se on? Tai kuka?
- O-Orvokki
hunksz kirjoitti:
"optimisti-orvokki"
-
Etenkään värillisistä.
H.Oma hymyni ei hyydy, kun näen kaupungilla pyöräilijän runsasmuotoisen pepun alla vilkkuvan punavalon. Hyvä etten purskahtanut ääneen nauramaan, kun huomasin torin laidalla. Eipä tuosta varmasti mitään haittaa kenellekään ollut.
En ole myöskään nähnyt kenenkään pyöräilijän pyörittelevän holtittomasta päätään samaan aikaan kun ajelee vauhdikkaasti polkupyörällä. Onko joku nähnyt? Joku muu kuin hunkszi unissaan? - Heijaahih
KukaPirkka-PekkaPkö kirjoitti:
Kuka pp, mikä pp? Mikä se on? Tai kuka?
PolkuPyörä
PolkuPyöräilijä - heijastimiapukinkonttiin
Heijaahih kirjoitti:
Näet asian vain pp:n kannalta.
Mutta, kun nykyään täytyy lapsille ja lapsenmielisille olla niin kiltti, niin tehdään niinkuin pp:t haluaa.Enpähän mitenkään sulkenut pois sitä kiinteää valoa, se tuikku on tosi hyvä olla perusvalona, vaikka ei sillä kääntyessä näekkään sisäkurvia, otsalamppu on sitä tukeva ja ehkä tallessa silloin kun kiinteä pöllitään tai paristo pakkasessa loppuu, ei tarvii ihan pimeenä sitten mennä ilman mitään lamppua.
O-Orvokki kirjoitti:
Oma hymyni ei hyydy, kun näen kaupungilla pyöräilijän runsasmuotoisen pepun alla vilkkuvan punavalon. Hyvä etten purskahtanut ääneen nauramaan, kun huomasin torin laidalla. Eipä tuosta varmasti mitään haittaa kenellekään ollut.
En ole myöskään nähnyt kenenkään pyöräilijän pyörittelevän holtittomasta päätään samaan aikaan kun ajelee vauhdikkaasti polkupyörällä. Onko joku nähnyt? Joku muu kuin hunkszi unissaan?Hymy pyllyyn :).
O-Orvokki kirjoitti:
Oma hymyni ei hyydy, kun näen kaupungilla pyöräilijän runsasmuotoisen pepun alla vilkkuvan punavalon. Hyvä etten purskahtanut ääneen nauramaan, kun huomasin torin laidalla. Eipä tuosta varmasti mitään haittaa kenellekään ollut.
En ole myöskään nähnyt kenenkään pyöräilijän pyörittelevän holtittomasta päätään samaan aikaan kun ajelee vauhdikkaasti polkupyörällä. Onko joku nähnyt? Joku muu kuin hunkszi unissaan?Kivalle minustakin näyttää ne peppuvalot.
Ihan niinkuin siinä mentäisiin "tuli persiissä".
Nyt talitoimikunnat aktiivisiksi; eikun heijastimet ja pyöräkypärät asukkaille! Nehän on lainvaatimia, jeeeeeee
"Nocomment"
Jospa sinä tinttinä teet aloitteen?
Varo kirjoitus-virheitä.
Tahi hommaa oiko-luku.
H.Aloite on luettavissa tällä palstalla, jota kauemmas en asiaa vie. Se kun ei etenisi syystä, että se on nimimerkin. Piste.
- OpetteleItseKirjoita
hunksz kirjoitti:
"Nocomment"
Varo kirjoitus-virheitä.
Tahi hommaa oiko-luku.
H.Katso peiliin ja ota opiksesi, kun puhut! !!!
- YnnäMuutaOikeaa
hunksz kirjoitti:
"Nocomment"
Varo kirjoitus-virheitä.
Tahi hommaa oiko-luku.
H.Kirjoitusvirhe!
Oikoluku tai oikolukeminen!
Parempi
Huonompi
Virheellisempi
Hölmömpi
Viisaampi
mistähän se johtuu, että suomalaiset pitää pimeällä mustia vaatteita, ankea yhdistelmä? minulla on nyt valkoinen takki, näkyy ilman heijastintakin ja talvisemmat takit ovat värikkäitä ja niissä on heijastimet.
Sinäkö et sitten olekaan suomalainen?
Suomen talvi on yleensä valkoinen. Silloin mustat vaatteet erottuvat paremmin kuin valkoiset.- VainTyhmäEiHaluaNäkyä
Tellukka kirjoitti:
Suomen talvi on yleensä valkoinen. Silloin mustat vaatteet erottuvat paremmin kuin valkoiset.Ei sitä valkoista ole täällä etelä- ja länsirannikolla välillä kuin hyvin lyhyitä jaksoja, no ehkä helmikuu saattaa olla aika valkoinen kaupunkien ulkopuolella. Näin sysipimeällä todellakin valkoinen takki näkyy hieman paremmin kuin musta, mutta vasta aika läheltä, hyvät heijastimet kuusinkertaistavat näkyväisyyden auton lähestyessä. Tänä aamuna meinasi yhdelle punatakkiselle (ilman heijastimia) lenkkeilijälle käydä kehnosti, vastaantulevan auton valojen häikäisyn vuoksi havaitsin juoksijan aivan viime tipassa.
Tellukka kirjoitti:
Suomen talvi on yleensä valkoinen. Silloin mustat vaatteet erottuvat paremmin kuin valkoiset.Tellukka; et ilmeisesti ole lukutaitoinen, kerroin että nyt kun on pimeä aika on minulla valkoinen takki ja talvisemmat ovat värikkäitä ja niissä on heijastin.
tammikuu-51 kirjoitti:
Tellukka; et ilmeisesti ole lukutaitoinen, kerroin että nyt kun on pimeä aika on minulla valkoinen takki ja talvisemmat ovat värikkäitä ja niissä on heijastin.
No niinhän kerroitkin, mutta samassa kommentissasi kerroit myös, että "suomalaiset pitää pimeällä mustia vaatteita". Mitäs siitä voi muuta päätellä kuin että itse et ole suomalainen.
- tahallista-vai-tahatonta
Tellukka kirjoitti:
No niinhän kerroitkin, mutta samassa kommentissasi kerroit myös, että "suomalaiset pitää pimeällä mustia vaatteita". Mitäs siitä voi muuta päätellä kuin että itse et ole suomalainen.
Jos luetun ymmätämisesi taso on tätä luokkaa niin sitten ymmärrän miksi kohdistetut kommenttisi ovat usein tosi outoja.
Jos minä kerron että hämäläiset ovat verkkaisia, niin ei se tarkoita etten itse olisi hämäläinen, vai?
Pitänee ryhtyä lukemaan viestejäsi eri silmällä ;) tahallista-vai-tahatonta kirjoitti:
Jos luetun ymmätämisesi taso on tätä luokkaa niin sitten ymmärrän miksi kohdistetut kommenttisi ovat usein tosi outoja.
Jos minä kerron että hämäläiset ovat verkkaisia, niin ei se tarkoita etten itse olisi hämäläinen, vai?
Pitänee ryhtyä lukemaan viestejäsi eri silmällä ;)Mutta silloinhan olisit itsekin hämäläisenä verkkainen.
Kun kirjoitat suomalaisten kulkevan pimeällä mustissa, niin silloinhan sinunkin pitäisi kulkea mustissa vaatteissa ollaksesi suomalainen.
Yhtä lailla silmääni pistää, kun haukutaan minkälaista pohjasakkaa tämän palstan keskustelijat ovat. Sitten toisella suupielellä kehutaan itseään aivankuin ei itse olisi olevinaan tämän palstan keskustelija.Tellukka kirjoitti:
käsittämätön ajatuksenjuoksu, mutta siitä onneksi kärsit sinä eniten, ei kanssakulkijasi.
tammikuu-51 kirjoitti:
käsittämätön ajatuksenjuoksu, mutta siitä onneksi kärsit sinä eniten, ei kanssakulkijasi.
En minä ole selväjärkisyydestäni kärsinyt vielä tähän päivään mennessä ainakaan.
- tahallista-vai-tahatonta
Tellukka kirjoitti:
Mutta silloinhan olisit itsekin hämäläisenä verkkainen.
Kun kirjoitat suomalaisten kulkevan pimeällä mustissa, niin silloinhan sinunkin pitäisi kulkea mustissa vaatteissa ollaksesi suomalainen.
Yhtä lailla silmääni pistää, kun haukutaan minkälaista pohjasakkaa tämän palstan keskustelijat ovat. Sitten toisella suupielellä kehutaan itseään aivankuin ei itse olisi olevinaan tämän palstan keskustelija.Noo niinhän minä olenkin, verkkainen ja harkitseva, pyrin kommentoimaan vasta kun olen ymmärtänyt viestin jota kommentoin.
Vaan tottahan se on, että suomalaiset pukeutuvat aika tummiin vaatteisiin muulloin kuin kesäheteellä, ei se siti sulje pois olla suomalaisuutta jos värillisiä vaatteita käyttää.
Ei ole vain mustaa ja valkoista, tai kahta ääripäätä.
Keskustelua helpottaa myös jos vastaa kommentoijalle suoraan, eikä niputa yhteen vastausta useammalle kommentoijalle. Minähän en aiemmin nimittäin kirjoittanut mitään mustista vaatteista, vaan niistä taisi kirjoittaa tammikuu-51.
- HyväTellu
Tellukka on taaskin oikeassa.
Ilmeisestikään ei olisi pitänyt sanoa "suomalaiset pukeutuvat" vaan "monet muut suomalaiset". Jos tuo sanoja on suomalainen.
Tellukka se ei petä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006171105124h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133668Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2492528Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja262505Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin31810- 2011308
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.491244- 721180
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo591079Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?771019