Uusi kirjoitus Hulluinhuonelaisessa:

läsare

Joona kirjoittaa vanhoillislestadiolaisuuden ja esikoislestadiolaisuuden yhteneväisyyksistä:

https://hulluinhuonelainen.wordpress.com/2017/11/16/hiukan-esikoislestadiolaisuudesta/

64

1989

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nääjähtäväksi

Olipa jännä kirjoitus. Vanhat sanoisivat, että hengellinen huoruus on saanut vallan. Kirjoitus oli hyvää analyysia vanhasta ja ehkä nykyisestäkin tilanteesta molemmissa herätysliikkeissä. Ikävä vain, että tällainen kirjoittelu johtaa seuraamuksiin, jossa menetetään jotain. Ei auta, vaikka olisi kuinka tunnettua saarnaajasukua. Jää nähtäväksi miten asia etenee.

• ihmettelevä_

Vähän vilkaisin ja aina ihmettelen tätä sotkua lunastuksesta:
      "Sanoma ainoasta oikeasta seurakunnasta uhkaa ohittaa tärkeydessä sanoman Kristuksen tuntemisesta. Se on traagista, koska elämän leipä, joka tyydyttää ihmisen hengellisen nälän, on ainoastaan Kristus, ihmiseksi tullut Jumala (Joh. 6:35)"

Kun Jeesus itsekin sanoi tavantakaa, että hän on Ihmisen Poika, eli hän oli toinen Aadam, joka vastasi täydellisesti Aadamia ennen syntiinlankeamista, eli täydellinen ihminen jollainen Aadam oli ennen häntä ollut. Ja tällainen henkilö saattoi antaa sen, mikä sovittaa synnin ja antaa lunastuksen Aadamin epätäydellisille jälkeläisille, hän antoi VASTAAVAT lunnaat. Kun tälläkin palstalla on toistuvasti lainattu Raamatun jaetta Jumalan rakkaudesta Aadamin lapsia kohtaan, että hän antoi ainokaisen (Jumala loi Jeesuksen suoranaisesti itse, muiden luomisessa Jeesus oli mestarityöntekijänä Jumalan rinnalla) Poikansa, jottei yksikään Häneen uskova tuhoutuisi.

En jaksa käydä asiaa enemmän vatvomaan, kuten kuka herätti Jeesuksen kuolleista jos hän itse oli Jumala tai ketä Jeesus rukoili jne. Mutta kai jokainen ymmärtää, että ei Jumala tarvitse lunastusuhria vaan ihminen.

Onhan siinä muuten varmaan mielenkiintoista taustatietoa lestadiolaisuudesta.

• hohhoijjaa_

Sinun kirjoituksesi on aikamoinen sekasotku lunastusopin suhteen. Kaiken päälle edustat vielä areiolaista harhaa väittäessäsi, että Jeesus oli luotu olento. Ei häntä luotu, vaan hän syntyi Isästä iankaikkisuudessa, kuten Nikean uskontunnustus opettaa.

• ihmet

Nikean uskontunnustus on luopumuksen tulos.

• Joh. 1:
        1 Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
        2 Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.

Oletan, että olet Jehovan todistaja, ainakin areiolainen, ellet jehova. Et varmaankaan myönnä, että ensimmäisessä jakeessa viimeinen "Jumala" pitäisi kirjoittaa isolla j:llä. Se sinun on kuitenkin pakko myöntää, että muualla jopa jehovien raamatunkäännöksessä juuri sama sana samassa muodossa on suostuttu kuitenkin kääntämään Jumalaksi. Vaikka et olisikaan jehova, niin on mielestäni aiheellista puuttua tuollaiseen törkeään harhaoppiin.

No, se sivuun ja mietitään hetki, mitä Johannes kolmannessa jakeessa kuitenkin sanoo.

"Kaikki ovat sen kautta tehdyt"
        Eikö tämä tarkoita, että kaikki tehtiin Sanan kautta?

"ja ilman sitä ei ole mitään tehty"
        Eikö tämä tarkoita, että ilman tätä Sanaa ei mitään ole tehty?

"ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on"
        Eikö tämä tarkoita, että koska ilman tätä Sanaa ei tehty mitään, mikä tehtiin, ei tämä Sana voi olla osa sitä, mikä tehtiin? Koska "ilman sitä (Sanaa) ei ole mitään tehty, JOKA TEHTY ON". Eli jos ei ilman Sanaa tehty mitään, silloinhan Sanan täytyi olla jo ennen luomista. Johannes aivan tarkoituksella painottaa vielä, että JOKA TEHTY ON, koska ymmärsihän hän, että harhaoppiset muuten vääntäisivät omaan korvasyyhyynsä tätä. Mutta nyt on selvää, että Sana ei ollut niiden joukossa jotka TEHTY ON.

14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

Jeesus todellakin oli myös Jumalan poika ja myönsi sen myös itse esimerkiksi Markuksen evankeliumissa ylipapeille ja fariseuksilla (Mark. 14:61, 62).

Hepr. 1:
        1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
        4 tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
        5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
        6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
        7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
        8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
        9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
        10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
        11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
        12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
        13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
        14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

Ehkäpä Heprealaiskirje kirjoitettiin siksi, koska jotkut tulisivat sanomaan Jeesusta enkeliksi?

Joh. 10:
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
        32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
        33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".

Joh. 20:
        27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
        28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
        29 Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
        30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
        31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

• Jatkuu:

Jesajan kirjassa Herra sanoo:
        "Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä." (Jes. 43:11) - Ei ole muuta pelastajaa kuin Herra

Jeesus sanoo:
        "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni" (Joh. 14:6, 7) - Tuntea Kristus on sama kuin tuntea Isä? Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä? Ei ole muuta pelastajaa kuin Jeesus?

Apostoli Pietari sanoo:
        "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." (Apt. 4:12) - Kuulostaa pahasti samalta kuin mitä Herra sanoo tuossa lainaamassani Jesajan kirjan jakeessa

Profeetta Jesaja sanoo:
        "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä." (Jes. 9:6-7) - Tiedän, että Jehovat selittelevät tämän pois tyhjillä järkeilyillä ja puheilla, että "eihän se nyt voi olla..." ja että "no se oli vaan nimi..." mutta kaikkien näiden muiden todisteiden kanssa taitaa mennä aika vaikeaksi. Eikä siinä kaikki, tuossa sanotaan "lasta" ei ainoastaan Jumalaksi, mutta myös Iankaikkiseksi Isäksi.

Mitä tulee siihen, kuka herätti Jeesuksen kuolleista. Raamattu vastaa meille siihen, että Jeesus itse herätti itsensä ja opetuslapset, toisinkuin Jehovantodistajat tai areiolaiset, kyllä uskoivat sen ja uskovat vielä nykyäänkin, eivätkä ala järkeilemään omiaan:

Joh. 2:
        19 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä".
        20 Niin juutalaiset sanoivat: "Neljäkymmentä kuusi vuotta on tätä temppeliä rakennettu, ja sinäkö pystytät sen kolmessa päivässä?"
        21 Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä.
        22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.

Jeesuksella oli myös valta antaa henkensä ja ottaa se jälleen ja niinhän hän sanoi tekevänsä:

Joh. 10
        17 Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18 Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.

Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Jos siis Jeesus itse herätti itsensä kuolleista, täytyy Hänen olla Jumala:

Apt. 10
        30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
        31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
        32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
        33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.

Mitä tulee siihen, ettei Kristus olisi noussut kuolleista ruumiillisesti, sekin tuli jo tuossa kumottua, koska Jeesus sanoo, että Hän rakentaa (ruumiinsa) temppelin jälleen. Ja kyllähän Hän rakensikin ja ilmeistyi ja todisti tämän opetuslapsille. Sen lisäksi Jeesus vielä puhui selvää suomenkieltä tässä suomenkielisessä käännöksessä. Turha selitellä, että Jeesus puhui vain lämpimikseen:

Luukas 24:
        36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
        37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
        38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
        39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
        40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
        41 Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
        42 Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
        43 Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
        44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".

• ihmettelevä_

Michael Servet oli kirjoittanut kirjoja, joissa hän todisti kirkkojen kolminaisuutta koskevan opetuksen epäraamatulliseksi. Hän sanoi: ”Papistinen kolminaisuus, lapsikaste ja muut paavinkirkon sakramentit ovat demonien opetuksia.”
        Calvin antoi hänet ilmi viranomaisille ja yllytti teloittamaan hänet. 27. lokakuuta vuonna 1553 hänet poltettiin elävältä roviolla; yksi hänen kirjoistaan oli sidottuna hänen reiteensä. Hän kuoli rukoillen vihollistensa puolesta ja kieltäytyen peruuttamasta julkisesti sanojaan. Joihinkin tarkkailijoihin tämä teki niin syvän vaikutuksen, että he kääntyivät kolminaisuutta vastaan.
        Servet’n raaka teloitus teki niin syvän vaikutuksen Laelius Socinukseen, italialaiseen, joka oli jo saanut vaikutteita hänen kirjoituksistaan, että hän halusi tutkia kolminaisuusoppia itse. Hänkin tuli siihen tulokseen, ettei sitä voida perustella Raamatulla.
        Erään uskonpuhdistusta käsittelevän historioitsijan mukaan ”Socinus oli sitä mieltä, että – – vaikka [Raamattu] saattaa sisältää järjenkyvyt ylittäviä asioita – –, niin se ei sisällä mitään järjenvastaista”. Kolminaisuusoppi, jossa on ristiriitaisia käsityksiä yhdestä jumalasta samanaikaisesti kolmena persoonana, kuului selvästikin jälkimmäiseen ryhmään. Muuan historioitsija kuvaileekin Servet’n ajatuksia tuosta opista: ”Se sekoitti hänen päänsä, jätti hänen sydämensä kylmäksi eikä innoittanut hänen tahtoaan.”

Sir Isaac Newton, yksi historian suurimmista tiedemiehistä, hylkäsi kolminaisuuden kirjoituksissaan.

• ihmettelevä_ kirjoitti:

Michael Servet oli kirjoittanut kirjoja, joissa hän todisti kirkkojen kolminaisuutta koskevan opetuksen epäraamatulliseksi. Hän sanoi: ”Papistinen kolminaisuus, lapsikaste ja muut paavinkirkon sakramentit ovat demonien opetuksia.”
        Calvin antoi hänet ilmi viranomaisille ja yllytti teloittamaan hänet. 27. lokakuuta vuonna 1553 hänet poltettiin elävältä roviolla; yksi hänen kirjoistaan oli sidottuna hänen reiteensä. Hän kuoli rukoillen vihollistensa puolesta ja kieltäytyen peruuttamasta julkisesti sanojaan. Joihinkin tarkkailijoihin tämä teki niin syvän vaikutuksen, että he kääntyivät kolminaisuutta vastaan.
        Servet’n raaka teloitus teki niin syvän vaikutuksen Laelius Socinukseen, italialaiseen, joka oli jo saanut vaikutteita hänen kirjoituksistaan, että hän halusi tutkia kolminaisuusoppia itse. Hänkin tuli siihen tulokseen, ettei sitä voida perustella Raamatulla.
        Erään uskonpuhdistusta käsittelevän historioitsijan mukaan ”Socinus oli sitä mieltä, että – – vaikka [Raamattu] saattaa sisältää järjenkyvyt ylittäviä asioita – –, niin se ei sisällä mitään järjenvastaista”. Kolminaisuusoppi, jossa on ristiriitaisia käsityksiä yhdestä jumalasta samanaikaisesti kolmena persoonana, kuului selvästikin jälkimmäiseen ryhmään. Muuan historioitsija kuvaileekin Servet’n ajatuksia tuosta opista: ”Se sekoitti hänen päänsä, jätti hänen sydämensä kylmäksi eikä innoittanut hänen tahtoaan.”

Sir Isaac Newton, yksi historian suurimmista tiedemiehistä, hylkäsi kolminaisuuden kirjoituksissaan.

Jos täytyy ottaa kantaa tuohon kommenttiisi, niin näin äkkiseltään voisi sanoa, että tyhjää puhetta. Ei puhettakaan Raamatusta. Sensijaan edelleen vedät jotain areiolaisia tiedemiehiä tähän, joilla yrität vakuutella oman kantasi oikeellisuutta. Että oikeen tiedemiehetkin olleet samaa mieltä. Mitä oikein luulet, että se todistaa? Ja vielä Servetiltä mennyt pääkin ihan sekaisin, mitäköhän sen pitäisi meille kertoa? Entä Isaac Newton, hänkö on auktoriteetti?

Luuletko, että sillä on MITÄÄN painoarvoa opillisissa keskusteluissa, vaikka Britannian Kuningatar on kolminaisuusopin puolustaja sikäli kun hän tunnustautuu kristityksi? Luuletko, että sillä on mitään väliä opillisissa keskusteluissa, vaikka kaikki maailman kärkitiedemiehet olisivat kolminaisuusopin kannalla tai jos heillä tulisi pää kipeäksi kolminaisuusopista? Ei, se ei valitettavasti muuta totuutta miksikään.

Eikä sekään, että Servetti paloi roviolla, kerro vielä mitään. Onko sinulla sensijaan mitään hajua siitä, kuinka paljon kolminaisuutta tunnustavia kristittyjä on tapettu vainoissa viimeisen sadan vuoden aikana? Miljoonia? Ja jos pitäisi joku "reformaattori" ottaa, niin Jan Hus kyllä kärysi myös ja puolusti kolminaisuutta. Nämä ei lopulta kerro muuta kuin sen, että henkilö oli tosissaan sen kanssa, mitä uskoi. Mutta se, että joku on tosissaan, ei todellakaan tarkoita, että hän on oikeassa.

Eikö se ole aika järjenvastaista, että pensas palaa, eikä kulu? Eikö se ole mielestäsi aika järjenvastaista, että profeetta Elia haetaan tulisilla vaunuilla taivaaseen? Eikö se ole aika järjenvastaista, että meri jakautuu kahtia? Eikö se ole aika järjenvastaista, että Joosuan kirjassa aurinko pysähtyy pitkäksi aikaa ja Kuningasten kirjassa menee jopa taaksepäin? Eikö se ole järjen vastaista, että Lasarus herätetään henkiin? Eikö se ole järjenvastaista, että joku heräsi henkiin vain koskettamalla profeetta Elisan luihin?

Jehovan todistajille tyypillistä on sanoa esimerkiksi, että "eihän siinä ole mitään järkeä, että Jeesus olisi ruumiillisesti noussut kuolleista" tai "eihän siinä ole mitään järkeä, että Jeesus olisi itse herättänyt itsensä kuolleista". No valitettavasti Raamattu sanoo niin, uskokaa tai älkää.

Tämä Jumalan sana toteutuu Jehovan todistajien ja areiolaisten kohdalla monellakin tapaa:

Luukas 16
        27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

Jehovat on niinkuin muslimeita, jotka sanoo, että evankeliumit on totta niin kauan ku niille todistaa evankeliumeista, että Jeesus onki Jumala. Sitten ne sanoo, että ne on perverssejä. Sama Jehovilla, vaikka ne ei sano sitä ääneen. Kuitenki ne vääntää Jumalan sanan omaan korvasyyhyyn ja sepittää viekkaita taruja, joilla pettää oppimattomia.

"Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen." (2. Tess. 2:11, 12)

• Raamatusta_

1.Piet.3:18 "Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi."

• Raamatusta_ kirjoitti:

1.Piet.3:18 "Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi."

Niin? Ei tuo todista vääräksi noita edellisiä Raamatunkohtia, jotka ovat aivan päivänselviä. Eivät nuo edelliset ja tuo sinun laittamasi ole mitenkään ristiriidassa keskenään, koska ei hengessä ja henkenä ole sama asia. En minäkään ole Kristus, vaikka olenkin Kristuksessa Raamatun mukaan. Olen myös Hengessä. Kristuksessa minut kuitenkin herätetään kuolleista samalla tavalla kuin Kristuskin heräsi, eli ruumiillisesti. Mutta ei minua kuitenkaan Kristuksena herätetä. Kristuksen kuolleista herättämiseen osallistui koko Pyhä Kolminaisuus, Isä, Poika ja Pyhä Henki Raamatun mukaan. Niin tulee osallistumaan myös minun kuolleistaherättämiseen.

Mielestäni argumentointisi on huonoa. Ensin väität, ettei Raamatussa ole mitään järjenvastaista ja muitakin aivan ohi aiheen menevää roskaa ja nyt yrität tehdä Jeesuksen valehtelijaksi uskottelemalla tuon jakeen tarkoittavan jotain sellaista mitä se ei tarkoita.

"... tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä." (Gal. 4:20)

Olet pahasti eksyksissä, tee parannus näistä harhoistasi ja Jeesuksen sanojen vääristelystä, että pelastuisit.

• ErkkiW

Onko tällä kolmiyhteisellä Jumalalla omaa nimeä, vai onko niillä kaikilla osapuolilla omat nimet?

• ErkkiW kirjoitti:

Onko tällä kolmiyhteisellä Jumalalla omaa nimeä, vai onko niillä kaikilla osapuolilla omat nimet?

En viitsi lähteä tällaisiin saivarteluihin, koska mielestäni kysymyksesi on aivan epärelevantti.

• ErkkiW

Miksei ole niin, että koko kolminaisuusopetus on epärelevantti?
        Häpäisee Jumalaa.

• ErkkiW

Muistin virkistykseksi:
        ”Socinus oli sitä mieltä, että – – vaikka [Raamattu] saattaa sisältää järjenkyvyt ylittäviä asioita – –, niin se ei sisällä mitään järjenvastaista”. Kolminaisuusoppi, jossa on ristiriitaisia käsityksiä yhdestä jumalasta samanaikaisesti kolmena persoonana, kuului selvästikin jälkimmäiseen ryhmään.

Servet sanoi, että se on demonien opetuksia (tästä lähteestä häpäistään Jumalaa)

• ErkkiW kirjoitti:

Muistin virkistykseksi:
        ”Socinus oli sitä mieltä, että – – vaikka [Raamattu] saattaa sisältää järjenkyvyt ylittäviä asioita – –, niin se ei sisällä mitään järjenvastaista”. Kolminaisuusoppi, jossa on ristiriitaisia käsityksiä yhdestä jumalasta samanaikaisesti kolmena persoonana, kuului selvästikin jälkimmäiseen ryhmään.

Servet sanoi, että se on demonien opetuksia (tästä lähteestä häpäistään Jumalaa)

Muistin virkistykseksi vain sinulle, että Raamatussa on paljonkin järjenvastaisia asioita.

Sinä häpäiset Jumalaa, kun kiellät selvän Jumalan sanan.

Se on vain mielenkiintoista, että aina siirrytään Raamatusta joihinkin Servetteihin. Ei paljon tarvitse miettiä, kuka niitä demonien opetuksia täällä ylistää.

• VL-mies
        Aamen1245 kirjoitti:

Niin? Ei tuo todista vääräksi noita edellisiä Raamatunkohtia, jotka ovat aivan päivänselviä. Eivät nuo edelliset ja tuo sinun laittamasi ole mitenkään ristiriidassa keskenään, koska ei hengessä ja henkenä ole sama asia. En minäkään ole Kristus, vaikka olenkin Kristuksessa Raamatun mukaan. Olen myös Hengessä. Kristuksessa minut kuitenkin herätetään kuolleista samalla tavalla kuin Kristuskin heräsi, eli ruumiillisesti. Mutta ei minua kuitenkaan Kristuksena herätetä. Kristuksen kuolleista herättämiseen osallistui koko Pyhä Kolminaisuus, Isä, Poika ja Pyhä Henki Raamatun mukaan. Niin tulee osallistumaan myös minun kuolleistaherättämiseen.

Mielestäni argumentointisi on huonoa. Ensin väität, ettei Raamatussa ole mitään järjenvastaista ja muitakin aivan ohi aiheen menevää roskaa ja nyt yrität tehdä Jeesuksen valehtelijaksi uskottelemalla tuon jakeen tarkoittavan jotain sellaista mitä se ei tarkoita.

"... tahtoisinpa nyt olla teidän tykönänne ja äänenikin muuttaa! Sillä minä olen aivan ymmällä teistä." (Gal. 4:20)

Olet pahasti eksyksissä, tee parannus näistä harhoistasi ja Jeesuksen sanojen vääristelystä, että pelastuisit.

Herra Jeesus Kristus tehtiin hengessä eläväksi heti samalla hetkellä, kun hän kuoli ruumiillisesti. Ja hän meni hengessä tuonelaan ja saarnasi vankeudessa oleville hengille todistukseksi heitä vastaan ja saarnasi evankeliumia Aabrahamin helmassa oleville pyhien hengille.

1. Piet. 4:6
        Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset.

Uskovaisetkin siis saavat ruumiissaan tuomion, eli heidän ruumiinsa kuolee. Herra Jeesus meni tuonelaan ja julisti kuolleille pyhille evankeliumia, jolloin heistä tuli hengessä eläviä.

Matt. 27:
        50 Mutta Jeesus huusi taas kovalla äänellä ja antoi henkensä.
        51 Sillä hetkellä temppelin väliverho repesi kahtia, ylhäältä alas asti. Maa vavahteli, kalliot halkeilivat,
        52 haudat aukenivat, ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös.
        53 He lähtivät haudoistaan, ja Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen he tulivat pyhään kaupunkiin ja näyttäytyivät siellä monille.

Herra Jeesus uskoi henkensä Isän käsiin, eli luotti siihen, että Isä palauttaa hänelle hänen henkensä, eikä siis sulkisi hänelle kuoleman "kaivon suuta". Herralla Jeesuksella on ja oli valta antaa Henkensä ja valta ottaa se takaisin.

Joh. 10:17
        17 "Isä rakastaa minua, koska minä annan henkeni -- saadakseni sen jälleen takaisin.
        18 Kukaan ei sitä minulta riistä, itse minä sen annan pois. Minulla on valta antaa se ja valta ottaa se takaisin. Niin on Isäni käskenyt minun tehdä." [Joh. 14:31]

Joh. 10:39
        Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä

Luuk. 23:46
        Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.

Ps. 69:
        7 Sillä sinun tähtes minä pilkkaa kärsin; minun kasvoni ovat täynnä häpiää.
        8 Minä olen muukalaiseksi veljilleni tullut, ja oudoksi äitini lapsille.
        9 Sillä sinun huonees kiivaus syö minua: ja heidän pilkkansa, jotka sinua pilkkasivat, lankesi minun päälleni.
        10 Minä itkin ja paastosin hartaasti, ja minä pilkattiin päälliseksi.
        11 Ja minä puin säkin ylleni, ja olin heille sananlaskuksi.
        12 Jotka portissa istuvat, ne minusta jaarittelevat, ja juodessansa he minusta lauleskelevat.
        13 Mutta minä rukoilen sinua, Herra, otollisella ajalla, Jumala, sinun suuren laupiutes puolesta: kuule minua sinun autuutes totuuden tähden.
        14 Pelasta minua loasta, etten minä vajoaisi; että minä pelastettaisiin vihollisistani ja syvistä vesistä.
        15 Ettei vuo minua upottaisi ja syvyydet minua lainoaisi, eikä kaivon suu suljettaisi minun päälleni.

Hepr. 5:7
        Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon.

Kolmantena päivänä Herra Jeesus Kristus otti henkensä takaisin ja Taivaan Isä herätti hänet ruumiillisesti eläväksi ylös kuolleista ja hänen henkensä ylös tuonelasta ja pani sen siihen samaan ruumiiseen takaisin, jossa se oli ollut.

1. Piet. 3:18
        Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi.

Paavali:

Kol. 2:5
        Vaikka en olekaan ruumiillisesti läsnä, olen hengessä teidän luonanne, ja iloitsen nähdessäni, että keskuudessanne vallitsee hyvä järjestys ja että teillä on luja usko Kristukseen.

• Tarkkista

"Jumala loi Jeesuksen suoranaisesti itse, muiden luomisessa Jeesus oli mestarityöntekijänä Jumalan rinnalla "
      Jeesus syntyi, ei luotu! Pientä tarkkuutta.

• Jobinpostia

Sanal.8:22 Herra loi minut töittensä esikoiseksi......

• Jobinpostia kirjoitti:

"Harmi" vain, että tämänkin epäselvän kohdan voi kääntää toisella tapaa ja mielestäni Bibliassa se on käännetty parhaiten:

"Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä." (Sananl. 8:22)

Mistä päästäänkin takaisin siihen, että oppia ei pidä koskaan rakentaa epäselvien Raamatunkohtien varaan, vaan sellaisten selkeiden jakeiden varaan, jotka ovat selkeitä ja joille on riittävästi tukea muuallakin Raamatussa.

• Isästä_iankaikkisuudessa
        Jobinpostia kirjoitti:

1776-vuoden kirkkoraamattu sanoo asian jyrjästi eri tavalla:

San. 8:
        22 Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
        23 Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli.

• Ovatkohan

kaikki Hulluinhuonelaiseen kirjoittavat eriseuran rakentelijoita ja Jumalan valtakunnan nakertelijoita? Oma järki ja teologiset opinnot ovat sivuuttaneet lapsenkaltaisen uskon?

• vlvaasa

Joona kirjoitti täyttä asiaa. Siinä ei nakerrettu vanhoillislestadiolaisuutta, eikä rakennettu eriseuraa, vaan pyrittiin tuomaan esiin vanhoillislestadiolaisen uskon peruspiirteet ja painotuskohdat ja jokainen voi itse päättää ovatko ne oikeat tai väärät. Itse vanhoillisena näen monet näistä kohdista esim. eksklusiivisen seurakuntaopin oikeana, kun haluan tallustaa yhdessä uskovien kanssa vanhoillislestadiolaisuudessa ja sen opissa, mutta vääränä jos pitäydyn tiukasti vain Raamattuun eli Jumalan sanaan. ja sen opetukseen. Joku nyt sanoo mielessänsä. Tuossa ei ole mitään järkeä. Vastaan vertauksella: "Olemme laivassa yhdessä kaikki uskovat ja meille on ilmoitettu, että menemme määränpäähän minne halusimmekin, mutta jostain syystä laiva meneekin väärään suuntaan, mutta laivamme "taivaallinen kapteeni" ottaa lopulta asiat hoitoon ja ohjaa laivan juuri sinne oikeaan määräsatamaan, jonne halusimmekin". Näin uskon, että tulee käymään vanhoillislestadiolaisuuden.

• Joonalla_ei

ole mitään sanottavaa tavalliselle köyhälle uskovaiselle. Hän on teologisten opintojensa vanki niin kuin Jaakko Töllikin. Jaakko Tölli piti harhaisen esitelmän uskovaisille teologian opiskelijoille Jämsän opistolla ja on sen jälkeen meuhkannut joissakin muissauskonyhteisoissä. Tuskin Joonaa hyllytetään puhujan paikalta, mutta häntä ei enää Helsingissä kutsuta puhujaksi. Ei se mitään auta, että on kuuluisaa sukua,jos kerran ei ole halua ymmärtää yksinkertaista ja lapsenmielistä uskomisen asiaa. Joona lienee lampaan vaatteisiin puettu susi. jonkinlainen remonttiryhmäläinen, joka haluaa muuttaa Jumalan sanan totuudet mieleisikseen.

• Joonalla_ei kirjoitti:

ole mitään sanottavaa tavalliselle köyhälle uskovaiselle. Hän on teologisten opintojensa vanki niin kuin Jaakko Töllikin. Jaakko Tölli piti harhaisen esitelmän uskovaisille teologian opiskelijoille Jämsän opistolla ja on sen jälkeen meuhkannut joissakin muissauskonyhteisoissä. Tuskin Joonaa hyllytetään puhujan paikalta, mutta häntä ei enää Helsingissä kutsuta puhujaksi. Ei se mitään auta, että on kuuluisaa sukua,jos kerran ei ole halua ymmärtää yksinkertaista ja lapsenmielistä uskomisen asiaa. Joona lienee lampaan vaatteisiin puettu susi. jonkinlainen remonttiryhmäläinen, joka haluaa muuttaa Jumalan sanan totuudet mieleisikseen.

Lapsenmielinen ja yksinkertainen uskomisen asia on tiivistettynä yhdessä sanassa: Kristus. Ja se Joonalla tietääkseni on. Vl- retoriikassa yksinkertainen ja lapsenmielinen uskomisenasia taas on yleensä "Vain me".

• Kyllähän
        Aamen1245 kirjoitti:

Lapsenmielinen ja yksinkertainen uskomisen asia on tiivistettynä yhdessä sanassa: Kristus. Ja se Joonalla tietääkseni on. Vl- retoriikassa yksinkertainen ja lapsenmielinen uskomisenasia taas on yleensä "Vain me".

joka vuosi nousee joku omasta mielestään viisas. Saattaa sinne Hulluinhuonelaiseen joskus kirjoittaa joku uskovainenkin, mutta tehotonta se on, koska väärähenkisten päätä ja mieltä ei mikään käännä.

• oJonboB

Joona ei rakenna eriseuraa, vaan siltaa esikoislestadiolaisten ja vanhoillislestadiolaisten välille, sillä molemmissa on aitoja sydämen kristittyjä!

• Niin.Joona
        oJonboB kirjoitti:

Joona ei rakenna eriseuraa, vaan siltaa esikoislestadiolaisten ja vanhoillislestadiolaisten välille, sillä molemmissa on aitoja sydämen kristittyjä!

on nuoren pojanklopin innolla ottasnut tehtäväkseen tällaisten siltojen rakentelun :-).

• tsemii_joonalle

Hienoa, että löytyy vielä tällaisia rohkeita pojankloppeja!

• Mimosan_salaisuus

2. Piet. 2:10
        Mutta enimmästi ne, jotka lihan jälkeen saastaisessa himossa vaeltavat ja herrauden katsovat ylön, rohkiat, itsestänsä paljon pitäväiset, jotka ei pelkää valtojakaan pilkata.

• Kertaniitti

Srk:n täsmäpommi tuhoaa Joonan sillan alta aikayksikön ja samalla tulee oheistappioita, josta oheistappiosta ei jääne varteenotettavaa epäilyä sen lopputuloksen suhteen. Kaikkinaisen muun homostelun ja huoraamisenkin saa anteeksi, mutta ei hengellistä huoruutta. Se on kertaniitti.

• nasta-muumio

Jos teet mitä tahansa syntiä ja kadut sitten sitä ja kaikkia syntejäsi, niin se ja kaikki synnit voidaan antaa sinulle anteeksi Jumalan valtakunnasta.

Mutta jos teet mitä tahansa syntiä ja et kadu syntejäsi (esim hengellistä huoraamista tai harhaoppeja), niin et voi saada niitä anteeksi, vaikka joku Jumalan lapsi julistaisi sinulle synninpäästön.

Joona tuskin katui ainakaan kirjoitushetkellä hengellisen huoraamisensa kirjoitustaan.

• Kertaniitti

Saapihan sen syntinä anteeksi, mutta vakava jälkiseuraamus on tulossa, ellei ole jo tullut. Joonalle voimia taisteluun tuulimyllyjen kanssa.

• Hyvin_sanot-

tu:

--- Joonalle voimia taisteluun tuulimyllyjen kanssa. ---

• vlvaasa

Kyllä Paavali oli kauhea uskovainen ja harjoitti hengellistä huoruutta, kun kritisoi ja arvosteli seurakuntaa ja sen oppeja ja tahtoi ojentaa sitä ja vielä kirjoittaa, että on oikein tehdä niin ja verrata ja tarkastella sitä Jumalan sanan mukaan ennemmin kuin seurakunnan oman opin ja tradition mukaan.

• tyttelitutteli

Onko Joonalla ja Jaakolla Vaasassa joku salainen ihailija ;–)

• Kertaniitti

Kun julkinen siionin arvosteleminen ja seurakunnan yläpuolelle asettuminen on näkyvissä, on luopuminen ensimmäisestä rakkaudesta tapahtunut. Tämä kehitys on nähty aiemmissakin luopujissa, joille on kehittynyt voimakas oikeassa olemisen käsitys omista mielipiteistään. Surkea, jos näin on päässyt tapahtumaan.

• Kun_lukee

ajatuksen kanssa Joonan kirjoituksen niin täytyy sanoa, että kyllä Joona on nyt pahasti eksynyt omaan järkeilyynsä. Varmaan häntä ei enää Helsingin rauhanyhdistyksellä kutsuta puhujaksi. Puhujaluettelossa hän ehkä pysyy, mutta tehtyään itsensä kuuluisaksi harhaoppisena, muutkaan rauhanyhdistykset eivät enää kutsu häntä puhumaan.

Päivämiehessä tänään kehotettiinkin varomaan vääriä opettajia:

http://www.paivamies.fi/usko-ja-elama/hartauskirjoitukset/sana-sunnuntaiksi/3312/

• Puhujaluettelossa
        Kun_lukee kirjoitti:

ajatuksen kanssa Joonan kirjoituksen niin täytyy sanoa, että kyllä Joona on nyt pahasti eksynyt omaan järkeilyynsä. Varmaan häntä ei enää Helsingin rauhanyhdistyksellä kutsuta puhujaksi. Puhujaluettelossa hän ehkä pysyy, mutta tehtyään itsensä kuuluisaksi harhaoppisena, muutkaan rauhanyhdistykset eivät enää kutsu häntä puhumaan.

Päivämiehessä tänään kehotettiinkin varomaan vääriä opettajia:

http://www.paivamies.fi/usko-ja-elama/hartauskirjoitukset/sana-sunnuntaiksi/3312/

on siis A- ja B-luokan puhujia? B-luokan puhujia, joihin kuuluu mm. Joona, ei koskaan kutsuta puhujiksi rauhanyhdistysten seuroihin?

• HkiRy

Joona on puhunut usein Helsingissä.

• Hänen_saar-
        HkiRy kirjoitti:

Joona on puhunut usein Helsingissä.

nansa ovat monimutkaisia verrattuna muiden helsinkiläisten puhujien saarnoihin. Pihtiputaan mummo (joka Helsingin reissullaan saattaa poiketa ry:llä) taikka kouluttamaton työtön rakennusaputyömies ovat vaikeuksissa yrittäessään seurata itsestään jotakin luulevan pojanklopin esitystä.

• Joona_se
    • Joonahan

ilman muuta muljahtaa Jumalan valtakunnan ulkopuolelle niin kuin kaikki hänen kaltaisensa liian viisaat ja oppineet. Helpompihan hänen sitten on ulkopuolelta kritisoida Jumalan valtakuntaa. Nyt hän joutuu tasapainoilemaan säilyttääkseen "arvostetun" puhujan paikkansa.

• Hänhän_on

kerännyt ympärilleen jo melkoisen (800 - 1.000 henk?) seurakunnan. Venkoilijoita kai useimmat. Eiväthän ne tuollaiset "eriseurakunnat" kauan tahdo pysyä koossa, kun niillä ei ole ihmisille mitään annettavaa. Jumalan valtakunta kuitenkin on ja pysyy. Kun jotkut luopuvat uskostaan, Jumala maailmasta kutsuu toisia henkilöitä heidän tilalleen.

• tuhlaajapoika-

Kyllä Jaakolla ja Joonallakin on tarjota eksyttämilleen tuhlaajalapsille sikojen rapaa. Ne tuhlaajalapset, joille heillä ei ole tarjota edes sikojen rapaa ja sioille tarjottavia palkohedelmiä, koska Joona ja Jaakko pitävät heitä liian huonoina heidän omavanhurskaaseen uskonlahkoonsa, saattavat saada vielä katumuksen ja parannuksen armon ja tulla Jumalan valtakuntaan. Mutta ne jotka saavat oman sielunsa ravituksi sikojen ruoalla ja näin menettävät hengellisen näläntunteen, paatuvat, eivätkä saa enää palaamisen armoa takaisin Jumalan valtakuntaan.

Elleivät he Jumalan armosta ala oksentamaan niitä sikojen ruokia ulos, ja siten saa uudestaan hengellisen nälän tarvetta; mutta silloinkin on vielä vaarana, että he palaavat oksennukselleen, niin kuin koirat. Kuka ikinä lammas syö sikojen rapaa ja sillä sammuttaa hengellisen nälkänsä, se muuttuu rapakossa rypeväksi siaksi,

Sananl. 26:11
        Kuin koira, joka palaa oksennukselleen, on tyhmä, joka toistaa tyhmyyksiään. [2. Piet. 2:22]

2. Piet. 2:22
        Heidän on käynyt juuri niin kuin sananlaskussa sanotaan: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa."

Luuk. 15:
        16 Nälkäänsä hän olisi halunnut syödä palkoja, sikojen ruokaa, mutta niitäkään ei hänelle annettu.
        17 "Silloin poika meni itseensä ja ajatteli: 'Minun isäni palkkalaisilla on kaikilla yllin kyllin
        ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään.

Matt. 7:6
        "Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä.

• Jeesuksen_seuraaja

Eiköhän se usein ry:llä kuultava julistus, jossa puhutaan vain valtakunnasta ja seurakunnasta, mutta ei mitään Vapahtajasta Jeesuksesta, ole juuri sitä "sikojen rapaa", jolla ei hengellinen nälkä lähde...

• sirpatuulikangas

Miksi ei vanhoilliset usko kuin lapset, kun Jumalan sana sanoo: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut!" Tähän ainakin minä uskon!

• Puolet_vanhoil-

lisista uskovat lapsen lailla. Toinen puoli on mätiä kaloja.

• Eikö sinua kukaan vanhoillislestadiolainen ole "päästänyt"?!

• jarkeilija

Onko se Sirpa Purje, koska tuulikangas viittaisi mahdollisesti ehkä purjeeseen?

• Koekaniini33327

Mahtoiko Joona kirjoittaa tuossa itsensä ulos Jumalan valtakunnasta?

• Testaaja666

Korjaan virheen,SRK:n valtakunnasta jota jotkut hengellisesti köyhät omanvanhurskaan perkeleet pitävät Jumalan valtakuntana.

• Testaaja666 kirjoitti:

Korjaan virheen,SRK:n valtakunnasta jota jotkut hengellisesti köyhät omanvanhurskaan perkeleet pitävät Jumalan valtakuntana.

AMEN!

Kyseinen menettely on rankkaa Jumalan pilkkaa.

• sääskilahti

Jeesus kehottaa uskovia pitämään varansa

Varoituspuheessaan Jeesus neuvoo valvomaan uskossa, sillä vääriä profeettoja ilmaantuu eikä hänen paluunsa hetkeä tiedetä.
      Ennen Jerusalemiin menoaan Jeesus oli tehnyt julistustyönsä pääasiassa syrjäisessä Galileassa.

Maine oli kiirinyt hänen edellään. Kun hän saapuu viimeistä kertaa Jerusalemiin, ylipapit kysyvät häneltä ”millä valtuuksilla sinä tällaista teet?” (Mark. 11:28).

Valtuudet eivät näkyneet ulkoisesti arvokkaassa asemassa, vaan ennustusten toteutumisessa. Jeesus ratsasti Jerusalemiin aasin varsalla väkijoukon huutaessa: ”Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!”

Jeesuksen ennustukset

Valvomisen sunnuntain teksteihin liittyy monia ennustuksia, jotka voivat näyttää uhkaavilta. Jeesus sanoo, että ”vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja tekevät tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan” (Mark. 13:22).

Jeesus puhuu omilleen monikkomuodossa. Kaikissa valvomiseen liittyvissä tekstikohdissa Jeesus puhuu seurakunnan ykseyden puolesta. Esimerkiksi seuraavat kohdat löytyvät jakeesta 13: ”kun te näette”, ”silloin on kaikkien”, ”rukoilkaa”, ”jos joku sanoo teille”, ”ottakaa oppia vertauskuvista” ja ”tiedätte, että aika on lähellä”.

Vertauspuheet eivät ole yksin selitettävissä, vaan seurakunnan keskeltä löytyy Jumalalle ja Pyhälle Hengelle kelpaava Jumalan sanan selitys. Seurakunta kokoontuu aina evankeliumin kutsumana ja kokoamana yhteen.

Jeesus on läsnä Henkensä kautta

Jeesus aloittaa varoituspuheensa ”Pitäkää varanne”. Opetuslapset eivät saa tekstikohdassa puheenvuoroa. He ovat kuulijan osassa.

Varallaolo ja varautuminen eivät ole helppoja asioita, koska aika kuluttaa voimia ja vie tarkkaavaisuuden epäolennaisiin asioihin.

Jeesuksen seuraajat olivat saaneet lahjaksi Jumalan armon, jonka säilyttäminen tuli vaatimaan myös kieltäytymistä ja uskovaisiin kohdistuvan vainon kestämistä. Armon määrä oli riittänyt raskaidenkin syntien anteeksiantoon (Joh. 8:10).

Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen tuli opetuslasten selvitä yhdessä, ilman Jeesuksen näkyvää läsnäoloa. Anteeksiantaja oli noussut taivaan kunniaan, mutta jättänyt oman henkensä opetuslasten suojaksi ja turvaksi. Markuksen evankeliumi päättyy näin: ”Herra toimi heidän kanssaan ja vahvisti sanan tunnusmerkeillä” (Mark. 16:20).

Jeesus tulee vielä takasin

Jeesuksen poissaolo kestää vain aikansa. Hän tulee vielä takaisin.

Odotusaikana häneen uskovien tehtävänä on valvoa ovenvartijan tavoin. Matteuksen rinnakkaisen kertomuksen palvelijalle annetaan tehtävä ja sanotaan, ”että kaikki saavat ruokansa ajallaan” (Matt. 24:45).

Ruokaa annettiin vain talon sisäpuolella. Ovenvartija päästi taloon tulijan, jos hänen asiansa oli oikea. Sieltä tarjottiin taivaallista syötävää ja juotavaa, Kristuksen sovintotyö, sielun ruuaksi.

Jokaisen sydämen tila selviää

Jeesus muistuttaa meitä ajan kulumisesta. Aikaa ei ole loputtomasti.

Hän opettaa, että talon herra tulee takaisin ja silloin selviää jokaisen sydämen tila. Onko uni voittanut vai vieläkö valvot?

Uskonasioissa ei tarvitse osoittaa ylemmyyttä, vaan nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Jos olet kuullut ja uskonut Jumalan valtakunnan saarnan parannuksesta ja vapauttavasta evankeliumista, olet turvallisella tiellä.

Uskon tietä kannattaa kulkea yhdessä muiden uskovaisten kanssa. Tiellä kulkijat kulkevat samaan suuntaan.

Yhteinen usko ja henki ovat näyttäneet oikean suunnan. Vaikka päämäärä voi tuntua kaukaiselta, se on jo lähellä. Usko voi tuoda kaukaisetkin asiat lähelle ja epäselvätkin elämän vastoinkäymiset voivat koitua siunaukseksi.

Uhkaavienkin tulevaisuuskuvien keskelle Jeesus antaa toivon, ”sitä ennen on evankeliumia julistettava kaikille kansoille” (Mark. 13:10). Saat jäädä Kristuksen evankeliumin turvaan ja Jumalan armon suojaan, uskomaan.

• RaamatunLukija

Antikristuksen ilmestyminen on maailmanlopun merkki.

• tarkkaili

Otin otteita eräästä Joonan puheenvuorosta tuosta blogin aiheesta ja se oikeastaan on samankaltaista, mitä täällä on esittänyt esimerkiksi melperi ym. eikö vaan:

"Olen itsekin aistinut tuon pinnan alla kytevän laajan väsymyksen toiminnan pyörittämiseen. Monella paikkakunnalla olen kuullut valituksia siitä, että ihmiset eivät osallistu ry:n toimintaan yhtä aktiivisesti kuin aiemmin. Useana vuonna myös suviseuroihin ja maakunnallisiin seuroihin on ollut vaikea saada tarvittava määrä työvoimaa.

Väitän kuitenkin, että kyse on myös syvemmästä. Pitemmän päälle ei jaksa osallistua toimintaan, josta ei saa hengellistä ruokaa. Ja hengellistä ruokaa voi saada vain julistuksesta, jonka keskiössä on Kristus, joka itse on Elämän Leipä.

Hengellistä ruokaa ei saa tällaisesta julistuksesta: ”Tämä joukko, Jumalan lasten joukko, on Jumalan seurakunta ja Jumalan valtakunta. Ainoastaan tämän valtakunnan kautta kulkee tie kunnian valtakuntaan. Tämän joukon ulkopuolella e tule kukaan vahingossakaan autuaaksi, mutta jos tämän joukon mukana jaksaa kulkea, pääsee varmasti taivaaseen.” Tai ainakaan minä en saa.

Surukseni joudun toteamaan, että suuri osa vanhoillislestadiolaisesta julistuksesta on nykyään tuon tyyppistä. Se on traagista, koska aikoinaan vl-liike oli kuuluisa Kristus-keskeisestä julistuksestaan."

Näyttää siltä, että ongelma on todellinen.

• Kyllähän

ne samaan epäuskoisten kastiin kuuluvat Joona ja Kalevi. Ero on vain siinä, että Kalevi on reilusti vihainen ja suden vaatteissa kun taas Joona on lauman keskelle ujuttautunut susi lampaan vaatteissa ja raatelee monta

• tarkkaili

Mieleen tulee raamatunkohta:
      Matteus 5:13
      "Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi."

• seppojalkanen

" Se on traagista, koska aikoinaan vl-liike oli kuuluisa Kristus-keskeisestä julistuksestaan."

Tuo oli se pohjimmainen syy perheelläni erota vanhoillislestadiolaisuudesta. Siellä ei enää ollut Kristusta ja Hänen kauttaan pelastusta, vaan vain seurakunta ja vain sen kautta pelastus. Jeesus Kristus oli ikään kuin vain muistopuheissa ja menneissä tapahtumissa.

• Noin se on.

Vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksillä ei saarnata Kristuksesta eikä siitä, että USKO KRISTUKSEEN pelastaa ihmissielun.

Siellä saarnataan SRK:n jumalan valtakunnasta (joka on täysin eri asia kuin Raamatussa kuvattu Jumalan valtakunta) sekä hehkutetaan VAIN MEILLE (= vanhoillislestadiolaisille) tarjolla olevaa taivasosuutta.

Ei yksikään Raamattuun uskova jaksa kuunnella sitä julistusta, jota on tarjolla vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistyksellä.

Joh. 3:16

"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

• Jokohan_Joo-

na on heitetty saatanalle?

• Turvemäki

Joona Korteniemi yrittää kirjoittaa puolueettomasti vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuudesta. Vanhoillisuuden hän varmaankin tuntee hyvin ja esikoislestadiolaisuuttakin jossain määrin. Hän nostaa esiin myös sen, että esikoislestadiolaiset maallikkosaarnaajat toimittavat nyt Suomessakin sakramentteja. Tässä hänen tietolähteensä ovat ehkä hieman yksipuolisia, kun hän katsoo, että maallikkosaarnaajat ryhtyivät toimittamaan sakramentteja enemmän kuuliaisuudesta Lapin vanhimmille kuin kriittisyydestä kirkkoa kohtaan.

Mutta yhtä kaikki, vierailu esikoislestadiolaisten seuroissa voi olla silmiä avaavaa. Tietoa rukoushuoneista ja seura-ajoista löytyy täältä: www.esikoislestadiolaiset.fi.

• Armostaosallinen

Esikoislestadiolaisuudessa todella tapahtui 20 vuodessa suurinpiirtein sama mitä vl-seurakunnassa 60-luvulla. Kova linja sai voiton ja rakkaudella hallitseminen loppui, alkoi maallinen vallankäyttö. Kuka tätä ei hyväksynyt oli pakotettu lähtemään tai oikeastaan jäämään siihen vanhaan rakkaudella hallittuun kristillisyyteen. Rukoushuoneet meni mutta se on pieni hinta siitä että saamme jatkaa vanhaa rakasta kristillisyyttämme vaikka omia tiloja ei ole.

Joona ei ole järkeilijä vaan avoimella mielellä oleva nuori uskovainen. Ei pitäisi olla kenellekään vaarallista jos komposteja pöyhitään jos usko on rakennettu Kristuskalliolle ja Jumalan sanan pohjalle. Luther sanoo täysin selvästi että oikeaa Kirkkoa ei voi silmillä nähdä. Me saamme toki iloita että kuulumme siihen, mutta mekään emme näe rajoja. Esikoiset.fi sivulta kohdasta Kirjoituksia alaotsikosta Seurakuntaopista voi lukea Lutheriin painottuvaa seurakuntakäsitystä. Se täsmää Lestadiuksen ja Raattamaan käsityksiinkin.

• Turvemäki
        Armostaosallinen kirjoitti:

Esikoislestadiolaisuudessa todella tapahtui 20 vuodessa suurinpiirtein sama mitä vl-seurakunnassa 60-luvulla. Kova linja sai voiton ja rakkaudella hallitseminen loppui, alkoi maallinen vallankäyttö. Kuka tätä ei hyväksynyt oli pakotettu lähtemään tai oikeastaan jäämään siihen vanhaan rakkaudella hallittuun kristillisyyteen. Rukoushuoneet meni mutta se on pieni hinta siitä että saamme jatkaa vanhaa rakasta kristillisyyttämme vaikka omia tiloja ei ole.

Joona ei ole järkeilijä vaan avoimella mielellä oleva nuori uskovainen. Ei pitäisi olla kenellekään vaarallista jos komposteja pöyhitään jos usko on rakennettu Kristuskalliolle ja Jumalan sanan pohjalle. Luther sanoo täysin selvästi että oikeaa Kirkkoa ei voi silmillä nähdä. Me saamme toki iloita että kuulumme siihen, mutta mekään emme näe rajoja. Esikoiset.fi sivulta kohdasta Kirjoituksia alaotsikosta Seurakuntaopista voi lukea Lutheriin painottuvaa seurakuntakäsitystä. Se täsmää Lestadiuksen ja Raattamaan käsityksiinkin.

Myös niille, jotka loukkaantuivat siitä, että maallikkosaarnaajat alkoivat toimittaa sakramentteja, voi olla silmiä avaavaa palata esikoislestadiolaisten rukoushuoneille Lutherin opetuksen hengessä. Heitä odotetaan.

• Armostaosallinen

Myös niitä jotka kaipaavat aikaa ennen GPn hallitusta, odotetaan esikoisten puolelle. Ei kytätä ja sana on ihmisopeista ja paranteluista puhdasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2622
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2516
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1740
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1395
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      975
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      945
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      771
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      724
    Aihe