Pipelle vai hysteroskopia kivuliaampi

Karrella

Ikää 49v. Pipelle jo tehty. Kammottava kokemus! Kivulias. Seuraavaksi edessä on hysteroskopia.
Miten kamalalta se tuntuu...
Eli, molemmat tutkimukset kokeneille : kumpii karseempi: pipelle vai skooppi?

14

2275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karrella

      Tätä sivustoa ei siis lue ketään, kolle tehty hysteroskopia? Tai, peräti molemmat, pipellen ja hysteroskopian kokeneitako ei tällä sivustolla ?

      • tuntemattomia

        Minä en edes ymmärrä mitä toimenpiteitä noi on.


    • Hysteroskopia

      Pipellestä ei ole tietoa, mutta hysteroskopiassa olen ollut, eikä se ollut kummoinenkaan toimenpide. Tehtiin nukutuksessa ja olo oli sen jälkeen ihan hyvä. Ei mitään kipua missään vaiheessa.

    • Karrella

      Hysteroskopia edessä. Ei nukutusta. Kotona kipulääkitys ennen toimenpidettä. Ei puudutusta, jollei sitä halua. Että tälläistä kidutusta...
      Missä sulle tehtiin nukutuksessa ja minä vuonna?
      Nykyään nukutuksia ei suosita, kun kalliita...

      • Hysteroskopia

        Tänä vuonna, Salon sairaalassa, eli ihan julkisella puolella. Lähetteen sain yksityiseltä.


    • Karrella

      Pipelle on kohdun limakalvonäyte. Ei puudutusta. Karmeaa..

      • kaikki.koettu

        Ei se nyt niin karmeaa ollut! Sattui, mutta ei sietämättömästi. Ja se ei kestä kauan. Toimenpiteen jälkeen on heti kivuton ja täydessä kunnossa.

        Hysteroskopia yleisanestesiassa, joten ei tunnu mitenkään. Jälkeen päin vain vähäistä kipua, joka ohi muutamassa päivässä. Panadol auttaa hyvin.


    • älämurehdi

      Hysteroskopia eli kohdun tähystys oli minulla hyvin helppo toimenpide. Kohdunkaula puudutettiin piikillä, kuulemma siksi että helpottaa kohtuun pääsyä instrumenttien kanssa. Puudutuspiikki ei pahemmin sattunut, mutta siitä tuli hetkeksi kummallinen höpperö olo. Muuten en tuntenut mitään erityistä. Ei ollut nukutusta eikä muuta puudutusta. Sanoivat, että heillä nykyään nukutetaan vain erityisestä syystä, ja en sellaista tahtonut itsekään. Tähystyksessä kohtua kuvataan kameralla. Minulla myös poistettiin tähystämällä katsomalla kohdusta polyyppi, se leikattiin irti jollain. Polyypin poistoakaan en tuntenut, näin sen vain tv-ruudulta.

      Olen hyvin kipupelkoinen ja haluan aina esim. hammaslääkärissä puudutuksen.

    • Karrella

      "älämurehdi" - kiitos vastauksesta. Tuo puudutus mua vähän arveluttaa.. auttaako tosiaan.
      Ja kohtu kuulemma helposti alkaa supistella, siksi kotona otettava ibuprofeeni esilääkitys.. ettei supistelisi. Supisteliko sulla?
      Mulla myös pieni polyyppi, joka otetaan pois.
      Kauanko toimenpide kesti?
      Oliko sulla jälkivuotoa ja miten paljon?

      • älämurehdi

        Kohdunsuu on aika tunnoton kai muutenkin, ja instrumentti joka siitä laitetaan laitetaan on pieni. Mutta puudutusta perusteltiin sillä että kai jotenkin rennompi se kohdunsuu sitten? Minulle on kyllä aiemmin laitettu juttuja kohdunsuusta sisään ilman puudutustakin enkä tuntenut niistäkään mitään. Polyyppi ei ollut puudutetulla alueella luullakseni, vaan syvällä kohdussa, mutta en tuntenut senkään poistoa. Tosiaan taisin ottaa särkylääkkeen kotona ennen lähtöä. Ei supistellut.

        Toimenpiteessä kesti kohdunsuusta sisään pääseminen, se oli tiukka, mutta muu touhu ei vienyt niin kauan. Vuotoa ei minulla tullut paljon eikä mitään muutakaan jälkivaivaa. Että aika helpolla pääsi. Tsemppiä! :)


    • Karrella

      "älämurehdi" - Jep, mulle lekuri sanoi, että kohdunsuu on mun tapauksessa ihan helppo tulla läpi. Laittoi keittosuolaliuoksen ultraa varten, niin tiesi sanoa sen perusteella.
      Koska pipelle (kohdunlimakalvonäyte) oli mulla tosi kivulias ja pelotti mennä siihen uudestaan, niin lekuri laittoi jatkotutkimuksen sen takia hysteroskopialla, kun se on helpommin kestettävissä.
      Kait se on lekuria uskottava ja sullakin ihan neutraali kokemus asiasta :)
      Kiitos vertaistuesta!

    • Karrella

      Nyt se on hysteroskopia tehty ja polyyppi poistettu. Toimenpide kesti puheineen vain 15min. Puudutuspiikit, kolme, oli kuin hyttysen pistoja. Sen jälkeen ei tuntunu miltään. Eli, turhaan pelkäsin.
      Se pelko johtui pipelle (limakalvonäyte) näytteenoton kivuliaisuudesta. Kohdun supistelu tuntui ylävatsassa asti. Karmeeta.

    • Anonyymi

      Pipelle tänään tehty. Ei kyllä missään nimessä sattunut, ei niin yhtään.

    • Anonyymi

      Pipelle näytteenotto oli myös minulle karmea kokemus. Olen synnyttänyt kolmesti ja tämä oli melkein yhtä kauhea toimenpide. Hyperventiloin kivusta ja kädet ja jalat puutuivat. Pyörtyminen oli tosi lähellä, jouduttiin odottelemaan jonkin aikaa kesken kaiken, kun pää piti saada alaspäin. Hengittelin pussiin aikani ja vihdoin saatiin toimenpide tehtyä loppuun. Operaation jälkeen olin aivan pihalla, enkä osannut kysyä mitään. Kotiin päästyäni tilanne laukesi ja vain itkin! Kokemus oli tosi traumatisoiva ja on mielessä koko ajan, koska joudun seuraavaksi kohdun tähystykseen. En tiedä kykenenkö edes menemään. Minulle sanottiin, että tähystys olisi kivuttomampi toimenpide. Mutta uskoako tuota? En ymmärrä, miksi suomessa ei osata lievittää kipua paremmin. Kipukokemus kerääntyy ja pahentuu kerta kerralta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe