Miten sinä haluat munasi..?

Kananmunien keittäminen on taidetta ja tiedettä. Pienemmästäkin on riidelty kuin väärin keitetystä kananmunasta.

Miten sinä kypsennät kananmunasi, mielellään tarkka ohje. Millaisena mieluiten syöt sen, mitä lusukkeeksi?

Joskus oli mainoslause: "Munalla töihin." Sitten kolesteroli -kammon vuoksi mainos katosi.
Montako munaa uskallat syödä viikossa?

67

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hih... siis lisukkeeksi. Pahuksen nakit!

      • pirremiinapa

        Neljä olen syönyt jo tällä viikolla, kuolen jos kuolen munniin paljoutteen.

        Yleensä laitan munat kylmään veteen , jossa on reilusti suolaa, suola siksi jos munat rikkoutuvat keittäessä sisältö ei valu ulos.

        Keitän niitä n..5 minuuttia, pitää olla kypsiä, ja päälle suolaa ja voita :), ettei vaan kolestroli pääse laskemaan.


      • pirremiinapa
        pirremiinapa kirjoitti:

        Neljä olen syönyt jo tällä viikolla, kuolen jos kuolen munniin paljoutteen.

        Yleensä laitan munat kylmään veteen , jossa on reilusti suolaa, suola siksi jos munat rikkoutuvat keittäessä sisältö ei valu ulos.

        Keitän niitä n..5 minuuttia, pitää olla kypsiä, ja päälle suolaa ja voita :), ettei vaan kolestroli pääse laskemaan.

        P.s. meillä ei ole munista riijjelty.


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Neljä olen syönyt jo tällä viikolla, kuolen jos kuolen munniin paljoutteen.

        Yleensä laitan munat kylmään veteen , jossa on reilusti suolaa, suola siksi jos munat rikkoutuvat keittäessä sisältö ei valu ulos.

        Keitän niitä n..5 minuuttia, pitää olla kypsiä, ja päälle suolaa ja voita :), ettei vaan kolestroli pääse laskemaan.

        Minäkin tykkään laittaa munan nokkaan voinokareen, syntien synti, sanoo terveystohtori, mutta on niin hyvää.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Minäkin tykkään laittaa munan nokkaan voinokareen, syntien synti, sanoo terveystohtori, mutta on niin hyvää.

        .psstssst..tuota asutko sie siel ulkomailla, ei tarvia vastata jos jne. :)


      • pirremiina kirjoitti:

        .psstssst..tuota asutko sie siel ulkomailla, ei tarvia vastata jos jne. :)

        Osan vuotta kyllä...


    • Ihannemunaani on keitetty 6-7 minuuttia eli sellainen vähän pehmeä kananmuna on minun makuuni.

      Syön paljon munia myös paistettuna ja kokkelina, varmaan kaikken kaikkiaan kymmenkunta munaa viikossa. Itseäni eivät nuo kolesterolit pelota pätkääkään.

      Niin, ja sen munan kanssa paahtoleipää ja, jos on ihan juhlapäivä niin full english breakfast, kuten viimeksi isänpäivänä tuli nautittua.

      • Kananmunat ovat minunkin herkkuani, monin tavoin valmistettuna. Tyttäremme perheessä Ruotsissa, he laittavat kananmunan nokkaan Kallen kaviaaria. Meillä on yhdessä keksitty keittotapa, munat kattilaan kylmään veteen, kattila hellalla kylmälle levylle, levy täysille, ajaksi 12 min. Kun vesi alkaa kiehua, lämpöä piennetään 9 -> 6, ja liesi piippaa, kun aika on kulunut. Kattila heti pois ja kylmää vettä päälle. Mielestämme munat ovat silloin meille parhaita, keltuainen vielä pehmeähkö.


      • ö-Öö

        Oslon aamiainen

        Toi brittiaamiainen toki hyvää. Pirun raskasta. Joskus skolessa oli oslonaamiaista. Itekkin himassa joskus vääntänyt. Helppo, nopea, kevyt, halpa. Keitetty muna, sämpylä, voita, juustoa, ehkä kurkkua, voimakasta kaakaota, omena tms. Simppeliä jääkaappikamaa, mun mielestä juttu on just kaakao.

        Kaakao jotenkin aliarvostettu juoma, mielletään kai kakaroitten juomaksi. Mutta se oikeesti on hyvää, terveellistäkin. Pitääkin nyt kaupassa käydessä ostaa paketti kaakaojauhetta, Alkoi tekemään mieli kaakaokahvia. Hmmaa, siitä vois saada hyvää plöröä jaloviinalla....

        =DW=


      • pirremiinapa

        Minäkin tykkään laittaa kahvin sekaan kaakaota, ja joskus juon makean nälkään ihan maitokaakaota, makaojauholla.


    • ö-Öö

      Jaa kananmunista

      Aika harvoin tulee keitettyä, enenpi paistettuna, munakkaana. Niitä voi syödä kylmänä ja lämmittää mikrossa. Keitetty muna eri juttu. Pitääpi olla lämmin ja lähes hyytelöitynyt keltuainen. Ei valuva, ei mureneva.

      Ei ole reseptiä, melkolailla sattumasta kiinni. Kaapista munia melkein kiehuvaan veteen, pien hetki kiehumassa, nopee pintajäähdytys kylmässä vedessä, halki, suolaa ja naamariin.

      Tossa monia muuttujia. Ihan ekana munat. Kun nykyisin munissa ohuet kuoret, ne vaan halkee helpommin. Pöndellä munissa oli paksut kuoret, niille syötettiin reilusti kalkkia. Ja toi "melkein kiehuva" voi olla mitä tahansa. Lisäksi jääkaapissa voi olla mikä tahansa lämpötila. Keittoaikakin voi siis olla mikä tahansa.

      Joskus onnaa, joskus ei. Yks muuten, kananmunien maku voi olla mitä tahansa, riippuu rehusta. Aikanaan oli himassa pieni kanala. Noh, kanat syö melkein mitä tahansa. Hokattiin, kala huilaa hyvin, joten ongittiin särkiä ja syötettiin niitä. Muuten hyvä, mutta K-kauppias kielsi ruokkimasta niin, kun asiakkaat oli valittaneet, munat maistuu kalalle. Hö, mun mielestä kyseessä huipputuote. Onhan muna-anjovisleivät ja muna-mäti suurta herkkua....

      Siis kai teen munia muuten, kuin keittämällä mieluummin siksikin, kananmunat ei ole itsessään nykyisin niin hyvänmakuisia kuin ennen. Munakas, paistettu maistuu aina jollekin muulle että varsinainen munanmaku jää niinkuin toissijaiseksi.

      Öf, päätän kananmuna-aiheisen jaaritteluni tähän.

      =DW=

      • Tuossa kylmään veteen laittamisessa on se juju, että meilläkin munia säilytetään jääkaapissa. Kun ne kylminä laittaa kylmään veteen, eivät halkeile kuoret niin helposti.

        Jos haluan tehdä vaikka munavoita, laitan keittoajaksi 15 min.


    • Normaalikolesterolisena syön kilon kananmunia per kuukausi keitettyinä, paistettuina, kokkelina ja lettutaikinassa, joskus harvoin kakkutaikinassa. Ja se tekee noin muna per päivä tuosta kilosta

      • sulatpuuttuu

        "Ja se tekee noin muna per päivä tuosta kilosta"
        Pieniä ovat, n.33 g/egu. Keskikokoinen painaa n.55g


      • Tuota noin. En etsi munilleni maksajaa, joten yks hailee, miten kpl painaa. Joten se sullekin yks hailee, eikö?


      • myötähäpeää
        Nocomment kirjoitti:

        Tuota noin. En etsi munilleni maksajaa, joten yks hailee, miten kpl painaa. Joten se sullekin yks hailee, eikö?

        Sinun jutut on yleensäkin yks' hailee:))))))


      • Ja-hui-Lai-Lee
        myötähäpeää kirjoitti:

        Sinun jutut on yleensäkin yks' hailee:))))))

        Hai. Nimeni on. Lee


    • EiMontaakaanMinuuttia

      Munat munankeittimeen mittamukilla sopiva määrä vettä ja keitin piippaa kun munat valmiita, siitä sitten siirrän ne sen telineen kanssa hetkeksi kylmään veteen. Kuoret irtoaa hyvin ja keltuainen on juuri sellainen kun olen tilannut. eli pehmeä, mutta ei valuva.

    • Nordica kypsyttää.
      Sen läpi-näkyvässä kannessa on pallon-muotoinen kahva.
      Laitan sen pallon-puolikkaan kukkuroilleen vettä ja kaadan sen kuumennus-levylle.
      Lisään vielä vettä kahvi-lusikallisen.
      Kun kypsennin alkaa murisemaan, ovat tuotokset sopivia suuhuni.
      Ei leikkurille.
      - Lusikallinen pois = Löysä versio
      - Lusikallinen lisää = Kovaa kamaa(laikkurille sopiva)
      -
      Mukava peli.
      Ei tarvitse kytätä.
      -
      https://www.obhnordica.fi/tuotteet/keittio/munankeittimet/egg-cooker-easy-eggs

      H.

    • tarkanmarkanmartta

      Minä kun olen säästäväinen, keitän kananmunat siten että munat kattilaan, vettä niin että peittyvät ja liesi kutoselle. Kun vesi alkaa kiehumaan, suljen lieden ja puolen tunnin päästä munat ovat kovia.

      • "tarkanmarkanmartta"

        Keittimeni maksaa 30€
        Sen teho on 350W
        Se keittää 8 minuutissa.
        Laske tuosta edullisuutemme ero.

        H.


      • Liedetkin ovat erilaisia, samoin munat. Mainitsemasi ohje toimii myös niin, että antaa seistä vain 15 minuuttia, ovat silloin pehmeämpiä, Minulla on keittokirja, on nyt jossain tuolla ullakolla, jossa tuo resepti on (muistaakseni) nimellä Ruotsalaiset munat.


      • hunksz kirjoitti:

        "tarkanmarkanmartta"

        Keittimeni maksaa 30€
        Sen teho on 350W
        Se keittää 8 minuutissa.
        Laske tuosta edullisuutemme ero.

        H.

        Minäkin joskus hankin tuollaisen keittimen, ja sitten totesin, etten mokomaa härpäkettä tarvitse, ja lähetin kierrätykseen.


      • pirremiinapa

        Voi vitsi, siehän olet ku miun sisareni, vettä jääkaappiin ettei tartte valuttaa esim. ynm, ybms. kivaa :)//


      • pirremiinapa
        pirremiinapa kirjoitti:

        Voi vitsi, siehän olet ku miun sisareni, vettä jääkaappiin ettei tartte valuttaa esim. ynm, ybms. kivaa :)//

        Kommentoin nim.tarkkamarttaa .


      • plmio
        pirremiinapa kirjoitti:

        Kommentoin nim.tarkkamarttaa .

        Joku kerta vielä osut ;) Tosin, ei kannata pidättää hengitystä sitä odottaessa...


      • pirremiinapa
        plmio kirjoitti:

        Joku kerta vielä osut ;) Tosin, ei kannata pidättää hengitystä sitä odottaessa...

        Tuota, mitähän tarkoitat?


    • EnPelkääMunia

      Käytän munankeitintä ja nautin munan kovana. Korkeintaan keskusta saa olla hiemen pehmeä. Munia menee 1-10 viikossa.

    • Arvaten

      Täytyy kysyä vaimolta miten haluat munasi.

      • Lemmenkäinen

        Jalkojenvälliin ! :D


    • ilmanmunaaviihteelle
    • Kyllä puuhellalla sopivan pitkään vedessä keitetyt kananmunat ovat herkullisia.
      Kilo riittää pariksi kuukaudeksi ja munia käytetään nuuhunkin ruoanlaittoon.

      • Taikuritässä

        Nyt on telepatiaa ilmassa, aloittaja. Keitin juuri kattilassa neljä munaa iltapalaksi ja huomiseksi aamupalaksi.
        Tykkään 4-5 min munista. Saa olla vähän lödöjä.
        No, kävi näin, että syvennyin lehteen ja huomasin yht'äkkiä, että munat kattilassa vaahtosivat. Unohdin. Noo. Siirsin ja alensin lämpöä.
        Kaksi oli haljennut.
        Sitten seurasi mielenkiintoinen käänne.
        Laitoin kattilaan kylmää vettä jäähtymistä varten.
        Munat eheytyivät. Ei näkynyt säröjä.
        Elikkäs ne laajenivat ja supistuvat ja kiinteytyivät.
        Ihmeellistä.
        Onko kukaan perehtynyt munien filosofiaan.
        60 vuotta pitää elää ja käydä lävitse tällainen häkellyttävä empiirinen näytelmä.
        Wow.


      • Munakasta-joskus-toki
        Taikuritässä kirjoitti:

        Nyt on telepatiaa ilmassa, aloittaja. Keitin juuri kattilassa neljä munaa iltapalaksi ja huomiseksi aamupalaksi.
        Tykkään 4-5 min munista. Saa olla vähän lödöjä.
        No, kävi näin, että syvennyin lehteen ja huomasin yht'äkkiä, että munat kattilassa vaahtosivat. Unohdin. Noo. Siirsin ja alensin lämpöä.
        Kaksi oli haljennut.
        Sitten seurasi mielenkiintoinen käänne.
        Laitoin kattilaan kylmää vettä jäähtymistä varten.
        Munat eheytyivät. Ei näkynyt säröjä.
        Elikkäs ne laajenivat ja supistuvat ja kiinteytyivät.
        Ihmeellistä.
        Onko kukaan perehtynyt munien filosofiaan.
        60 vuotta pitää elää ja käydä lävitse tällainen häkellyttävä empiirinen näytelmä.
        Wow.

        Koska olen mies, yllätys yllätys, hetero vieläpä, ei ole tullut perehdyttyä munien sielunelämään. Sen toiminnan ja filosofian tiedän suurin piirtein 1 minuutin lötköstä 10 minuutin kovuuteen. Kaikki 10 min ylimenevä aika lie liikaa.


      • pirremiinapa

        Mieki tykkäisin puuhellasta, ja tiijjä jos vielä hommaankin semmoisen. Antaisi lämpöä nopeasti ja muutenkin nostaginen juttu :).


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Mieki tykkäisin puuhellasta, ja tiijjä jos vielä hommaankin semmoisen. Antaisi lämpöä nopeasti ja muutenkin nostaginen juttu :).

        Hommaa ihmeessä, mie en ilman enää toimeen tulisi, kaikki leipomiset paistuvat hyvin, uunissa voi kypsentää monet ruuat ja mukavasti antaa lämpöä, sellaista kotoista johon olen tottunut.


      • Munakasta-joskus-toki kirjoitti:

        Koska olen mies, yllätys yllätys, hetero vieläpä, ei ole tullut perehdyttyä munien sielunelämään. Sen toiminnan ja filosofian tiedän suurin piirtein 1 minuutin lötköstä 10 minuutin kovuuteen. Kaikki 10 min ylimenevä aika lie liikaa.

        Riippuu vähän siitä, aloittaako kuumasta vai kylmästä. Siis kiehuva vai kylmä neste, johon munansa upottaa.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Nyt on telepatiaa ilmassa, aloittaja. Keitin juuri kattilassa neljä munaa iltapalaksi ja huomiseksi aamupalaksi.
        Tykkään 4-5 min munista. Saa olla vähän lödöjä.
        No, kävi näin, että syvennyin lehteen ja huomasin yht'äkkiä, että munat kattilassa vaahtosivat. Unohdin. Noo. Siirsin ja alensin lämpöä.
        Kaksi oli haljennut.
        Sitten seurasi mielenkiintoinen käänne.
        Laitoin kattilaan kylmää vettä jäähtymistä varten.
        Munat eheytyivät. Ei näkynyt säröjä.
        Elikkäs ne laajenivat ja supistuvat ja kiinteytyivät.
        Ihmeellistä.
        Onko kukaan perehtynyt munien filosofiaan.
        60 vuotta pitää elää ja käydä lävitse tällainen häkellyttävä empiirinen näytelmä.
        Wow.

        Joku tekniikan tohtori varmaan toteaisi, että munan keitossa yhdistyvät sekä fysiikka, että kemia. Molempia tarvitaan. Siis ihan vain perheenemännän kokemuksella, tosin Tipalassa oli kotitalous 10.


    • Munan täytyy olla kova, muuten se ei uppoa millään. Kyllähän löysästäkin munasta voi nauttia, mutta sitä joutuu vatkaamaan melko tavalla.

      • Just joo.. ;-))


    • Kohtuullinen.munailija

      Aika harvoin keitän munia. Kolesteroli 6,7. Hyvä kun joku tuolla ylempänä kertoi, miksi suolaa käytetään. Olen sitä hutkaissut veteen, kun olen joskus jostain lukenut että on hyvä. No nyt sen tiedän. Keitän 10 min.
      Joku tuolla kertoi, että kiehumisen jälkeen laittaa levyn pois päältä. Se onnistuu vain vanhalla hyvällä sähköliedellä. Itsellä uudempi sortti, heti lakkaa lämmittämästä, kun panee pois päältä. Ei voi, vaikka nuukuus yhdistää.
      Elämänkumppani tykkää paistetuista häränsilmistä, niitä joskus hänelle laitan. Itse sekoitan haarukalla keltuaisen mäsäksi, 4n paikan lettupannussa.
      Arkikakkua valmista, ihan vain munia pari-kolme, öljyä/voita ja kokojyvävehnäjauhoja tai hiivaleipäjauhoja. Keskimäärin kaksi munaa/viikko.

    • Luomumunia käytän. Tykkään karvan verran pehmeäkeltuaisesta, mutta kun kesällä keittelen koko porukalle, nuo ukot tahtoo tiiviiksi keitettyä.
      Eikös tuo kolestrolivouhotus jo ole todistettu ylimitoitetuksi, mitä kananmuniin tulee.

      • On ylimitoitettua


      • Joo, olen huomannut, että kaikki mistä eniten tykkään, on joko epäterveellistä tai moraalitonta, joskus molempia samaan aikaan :-))


    • Kgukjhj

      Vieläkö joku keittää munia??
      Itse olen tehnyt munat microssa jo vuosikausia. Ei rasvaa, ei soittaamista...
      Esim. Yksi muna teevadille, riko keltuainen, mausta. Vain yksi minuutti ja valmista.
      Ja se on paska puhetta että poksahtaa mikrossa, jos vaan ensin keltuainen rikotaan ja vähän sekotetaan.
      Päälle voi laittaa vaikka kinkkusuikaleen ja juustosiivun.

      • ö-Öö

        Vielä

        Siis keitetään kananmunia, vaikka tekniikkaakin toki on. Munankeittimistä en ole innostunut, liikaa kaikenlaista härpäkettä keittiökaapeissa. Jos söis tosi paljon kananmunia, just keitettynä, sitten eri juttu.

        Munat onnaa juu mikrossa. Jotenkin uppominanoloisia, mutta toimii. Se hyvä, voi sekoittaa suolan koko munaan, vaikka maustetta. Sardiinia, hyvä pikasuolukka jne. Lopputulos jossain munakkaan ja uppomunan välillä, kovaa en ole ikinä kokeillut, toimii olettaakseni kehnosti.

        Mulla sellaset mikromunakupit. Rikkoo munan kuppiin, suolaa, sotkee, kansi päälle mikroon. Just ton kannen takia saa hyvän, pehmeän koostumuksen, lautasella vois saada kovan, etenkin ilman kantta. Mä en siis pidä kovista munista, medium, tai pehmeämpi ok. Kovat munat salaatteihin, leivän päälle.

        Kyllä' kananmunalla saa mikron sotkuun, kuppiin vaan ilman kantta, sotkematta ja täystehot päälle, ja etenkin, kuorineen :D

        Munat munina!

        =DW=


    • maissiiii

      Avaruusaluksen näköisellä aparaatilla keittelen. Munat koneeseen, kuusi siihen mahtuu. Tosi hyvä vehje. Joku on aikaisemmin vedellyt viivan siihen mittaan ja sen olen hyväksi havainnut ja käytän samaa. Minuutteja en mittaile, kone kutsuu töpsyliä pois vetämään, kun munat ovat sopivan kypsiä.
      Sitten annan hieman aikaa seisoa siinä koneessa, sitten vasta kylmään veteen, silloin kuori lähtee helposti pois.
      Sitten sillai syön tai viipaloin toisella aparaatilla sopiviksi leivän päälle laitettaviksi siivuiksi tai lohkoiksi jos haluan lohkoja salaattiin tai muuhun koristeeksi. Vihanneskeittojen päälle aina niitä asettelen.
      Paistettuina harvoin syön vaikka ne pahuksen hyviltä maistuvatkin, Neljän letun lettupannulla ne paistelen, mukavan muhkeita ovat ja ei reunat ainakaan pala ja kun ne palaneet reunatkin on niin mahdottoman hyviä.

      jonkun munan syön viikossa.
      Muna on kyllä halpaa ja hyvää ruokaa.

      Munavelliä joskus keittelen, kun nopeesti pitää saada syötävää ja syöviä suita on enemmän kuin vain oma suu.

      Aina on jääkaapissa kananmunia, usein luomumunia, niissä on ihanan oranssi keltuainen, mutta muuten on aivan sama millaisella lattialla ne kanat on käyskennelleetennen kun ovat munansa munineet. Maistuukohan kanan stressi kananmunissa jonain sivumakuna, en ole huomannut.
      Joskus muinoin kun kalarehulla ruokittiin niin saattoi kananmuna maistua kalalta.

    • munat kylmään veteen ja keitän 6 minuuttia, tulee minulle sopivan "kovia". lötköstä keltuaisesta en tykkää, eikä sitä oikein voi siivuttaa leivän päälle. syön munia siis pääasiassa leivän kanssa, ellen sitten wok-vihannesten seurana, kumpikin toimii minulle hyvin. kesällä laitan munan puolikkaille Kallen-kaviaaria ja tuoretta tilliä, hyvää uusien perunoiden kanssa. harvemmin tulee munia paistettua tai laitettua munakasta, pääasiassa syön niitä keitettynä ja tottakai käytän ruoanlaittoon ja leivontaan.

      • TV:n suljin, joten yksi kommentti vielä, ennenkuin uni voittaa.

        Mukavia kommentteja teiltä kaikilta. Huomaa, ettei se munamakukaan ole kaikilla ihan sama.

        Meidän perheen kesäherkku:
        Itse savustettuja Päijänteen pikkusiikoja
        Uusia perunoita
        Munanpuolikkaita, joiden päällä lohimajoneesia ja tillitupsuja
        Hölskytyskurkkuja
        Isoäidin salladi
        Kermaviilikastiketta tillin ja ruohosipulin kera
        Rapeakuorista hiivaleipää ja voita

        Jälkiruoaksi:
        Mansikoita ja vaniljajäätelöä
        Raparperipiirakkaa

        Nautitaan hyvässä seurassa, lasten perheiden kanssa puutarhassa

        Tuli nälkä. Hyvää yötä kaikille.


    • kikkelis.kokkelisklumps

      Jaa, no kovana tietenkin ja mahdollisimman pitkään................... sekä edestä että takaa.

    • munat-kovina-

      Munista asiaa.

      Joskus kanat säikkytellään niin pahasti, että munat ovat epämuodostuneita. Eihän se kanaraukka osaa munia laatua, jos joutuu munimaan pikaisesti tai häirittynä. Sitten keitettäessä on keltuaiset missä sattuu, ja kuoret ei irtoa vaikka kuinka säikyttelisi keiton jälkeen. Myös munien koot vaihtelevat pakkauksessa joskus suurestikin. Munapakkaaja laittaa ikäänkuin vahinkossa joka pakkauseen myös muutaman pienemmän, vaikka koot merkitäänkin pakkaukseen. No, tuleepahan syöjälle vähemmän kalorioita pienistä munista.

      Itse keitän aina kymmenen munaa kerralla kattilassa. Munat täytyy olla huoneen lämpöisiä, etteivät halkeile liiallisesta lämmön vaihtelusta. Tosin ne virheelliset halkeavat vaikka tekisi mitä temppuja halkeamisen estämiseksi. Laitan lämmintä vettä kattilaan, niin että munat peittyvät kokonaan veteen. Sitten kun vesi juuri ja juuri alkaa poreilemaan, niin kansi päälle ja levy ykköselle. Näin munat saavat poreilla n. 15 min. Jos keittää reippaasti kiehuen, niin halkeilu lisääntyy oleellisesti. Jäähdytys pitää tehdä perusteellisesti, muuten kuoret eivät irtoa nätisti.

      Joka aamu syön yhden kovaksi keitetyn munan aamiaisleivän päällä sellaisenaan. Ei mittään lisukkeita, muuta kuin levite leivälle.

      • Taikuritässä

        Tuolla oli hyvä yhdistelmä kesämenuuseen. Ihan namnam.
        Mutta mitä muuta munille kaveriksi?
        Pinaattikeitto. Työpaikan lounasravintola osasi tehdä sen hyvin ja opin syömään sitä. Kirkasliemeenkin.


    • Muistaako kukaan maalla lapsuutensa asunut, jos oli kanoja, että joskus joku teki nahkamunan. Elikkä kova kuori puuttui.
      Muistelisin, että olisi ollut kysymys siitä, kun kanoilla oli ainakin usein, joku syrjitty porukassa, että se ei saanut kaikkia tarvittavia ravintoaineita kuoren tekoon, kun toiset ajoivat pois ruokapaikalta.

      • suvenkorento12

        Olen kuullut sille selityksen, vaan enpä muista syytä. Sen sijaan tuli mieleen toinen juttu. Kun ajoimme kesällä mökillemme maalle, mentiin ensi töiksi lähellä sijaitsevaan maalaistaloon mukanamme kannellinen, emlinen maitokannu ja ämpäri. Maitokannuun saimme kannun täyteen vastalypsettyä maitoa, ja ämpäriin talon isäntä keräsi munia, ämpärin täyteen. Ne munat olivat todellisia vapaan kanan munia, kanat juoksentelivat pitkin sen maalaistalon pihapiiriä. Välillä isäntä paineli navetan ylisille, koska ne kanat kävivät munimassa sinnekin heinien joukkoon.

        Kun pääsimme mökille tein siitä täysmaidosta lettutaikinan munia säästämättä. Mökin kuistilla paistelin, ettei käry täyttänyt koko mökkiä. Seurasi hillittömät lettukestit, joita vieläkin vesi kielellä muistelemme. Siitä alkoi kesäloma.



      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Löytyipä selitys tällekin ongelmalle:

        https://www.farmit.net/kotielain/kana/kananmuna/munavirheet

        Kiitos kaunis, olin siis osittain oikeilla jäljillä muistoineni.
        Meillä kotona, kun olin lapsi, kesäisin kanat kulkivat vapaasti ulkona. Talvisin niillä oli iso kanakoppi navetan päässä missä ne oleskelivat. Lähellä kattoa oli orsi, missä ne rivissä nukkuivat.
        Kesälläkin ne tuli sinne aina yöksi.


    • 2-3 munaa viikossa. Joko keitettynä tai paistettuna. Jos keitän, niin 8min on sopiva, Ja kiehuvan veteen, jääkaapista. Usein säilyvät ehjinä.

    • henrjii

      munat kattilaan veteen, ja levy päälle, odota
      että vesi kiehuu, sammuta liesi, ja odota
      kymmennen minuutia, munat pois
      vedestä, ja se on siinä, lähes kovan.
      Mustalaisella ei tosin pehmennyt vaikka kuinka kauvan keitti

    • soiew

      kerros munia haudutuspadan pohjalle, haaleaa vettä sen verran että nippanappa peittyvät, vähän suolaa tai etikkaa, puolisentoista tuntia tai reilu kaksikin suuremmalla teholla, pienemmällä tunti lisää, lopuksi kylmään veteen

      • Taikuritässä

        Mitä?
        Mitä tästä syntyy, tipuja vai peräti sulkaisia kanoja.
        1 1/2 - 2 tuntia.


      • soiew
        Taikuritässä kirjoitti:

        Mitä?
        Mitä tästä syntyy, tipuja vai peräti sulkaisia kanoja.
        1 1/2 - 2 tuntia.

        nautittavaksi sopivan kovia

        Joskus tuli muuten kokeiltua alhaisemman lämpötilan sous videä ja kun laitteet maksoi siihen maailmanaikaan maltaita, värkkäsin simppelistä rasvakeittimestä termostaattia säätämällä, eikä siinä sen puoleen, toimi kuten pitääkin, mutta oli se sellaista veden kanssa läträämistä ja ne tyhjiöpakkaukset keittoastioina jotensakin outoja, että alkuinnostuksen jälkeen jäi sikseen.

        Mutta crockpot on toistaiseksi vielä pysynyt keittiössä.


      • Taikuritässä
        Taikuritässä kirjoitti:

        Mitä?
        Mitä tästä syntyy, tipuja vai peräti sulkaisia kanoja.
        1 1/2 - 2 tuntia.

        Laskin väärin: 3 tuntia. Kyllä munat tulevat omin jaloin kattilasta tai tuosta hautomosta. Paljonko menee energiaa ja euroja. Vai keitätkö tolkuttomasti kerralla ts. haufot.
        Eiväthän keitetytkään munat säily paria päivää pidempään.
        Olisi jännä nähdä linkistä millainen vehje tuo hautojasi on.
        En ole kuullut moisesta.
        Tieto lisää tuskaa, mutta ei tiedottomuuskaan auta.


      • Taikuritässä

        Katsoin netistä tuota pataa. Hmmmm.
        Miten kauan mene karjalanpaistin valmistukseen ja tuleeko silloin samanlaiset tuoksut kuin pannulla uunissa valmistettuna?


    • Maistuvaistamunaa

      Tänään oli lounaseväissäni munia.
      Keitin aamusella munat munankeittimellä melkein kypsiksi. Laitoin 2 munaa leikkurilla ristiinrastiin pilkottuna kulhoon johon lisäsin raejuustoa, sitruunamajoneesia ja pieneksi pilkottua kylmäsavulohta. Sekoitin ainekset keskenään ja pinosin paksusti vasta paistetun ciabattan päälle. Leivät ehtivät tekeytyä viileässä muutaman tunnin ennen nauttimista, kyllä oli muna jalossa muodossa, ja maistuvassa.

      • Oi, olipa herkullinen leipä. Vesi kielellä täällä.


    • Saga.Kabinetti

      Salaatin kaveriksi tein neljän munan munakkaan. Täytteeksi mitä löytyi eli kesäkurpitsaa, sipulia ja aurajuustoa.

      Munan paistan niin, että keltuainen jää löysäksi häränsilmäksi. Siinä ei saa olla löysää valkuaista. Tarkkaa hommaa.
      Myös keitetty muna mielellään niin, että keltuainen on löysä.
      Kiehuvaan veteen ja huoneenlämpöiset munat 3-5 min. riippuen munien koosta.
      Uppomunia harvoin teen, on liian tarkkaa puuhaa eikä minulla ole kärsivällisyyttä siihen.

    • vanhanaakka

      Kova sen olla pitää, vähintään 7 min keitetty tai sit paistettu molemmin puolin.........aikoinaan oli mainoskyltti jossa luki: Munaa joka aamuna

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe