Auttakaa! Esitelmä helluntailaisuudesta

MonteRosaa

Esitelmä tulee lukion valinnaiselle uskonnon kurssille. Haluaisin tietää henkilökohtaisia kokemuksia uskonnosta? Miten paljon helluntailaisuus eroaa luterilaisesta kirkosta tai katolilaisuudesta? Onko helluntailaisuus lahko? Minkälaiselta helluntailaisen arki ja maailma näyttää? Miten paljon uskonto määrittelee maailmankuvaa ja ajattelua?

42

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyesti

      Joukkokielillä puhuminen henkikasteen merkkinä.
      Upotuskaste seurakuntaan liittymisrituaalina.
      Amerikkalaisperäinen uuskarismaattinen ja uusapostolinen herätysliike ("kolmannen polven helluntalaisuus").
      Ilmiöiden, "voitelun" ja ihmeiden tavoittelu.
      Pitävät katolisuutta ja luterilaisuutta epäkristillisenä mutta eivät adventismia?

      • On aika ikävää, että jonkun kysyessä helluntailaisuudesta vastaat aivan toiseen kysymykseen, siihen, millaista on uuskarismaattisuus. Perinteinen helluntailaisuus ei nimittäin edusta sitä. Voi myös mennä melkoisen kauan ennen kuin löydät helluntailaisen. joka ei pitäisi luterilaisuutta kristillisenä.


    • exxhell

      Opettaa kolminaisuutta, kerää kymmenykset nettotuloista, on jakautunut opillisten riitojen takia,

    • töihin_siis

      Rajaa käsittelemäsi aihe täsmällisemmin. Tee tehtäväsi kunnollisen lähdemateriaalin pohjalta. Pelkkä mutu-tieto ei riitä. Aiheeseen liittyviä kirjoja ja lehtiä löytyy kirjastosta (kirjaston tiedonhakupiste auttaa hakusanoissa, ellet itse osaa niitä määritellä). Käy haastattelemassa seurakunnan työntekijöitä ja jäseniä. ("Haluaisin tietää henkilökohtaisia kokemuksia uskonnosta.")

      • Tärkeysjärjestys

        Kun haastattelet työntekijöitä pyydä heilta todistuspuhe että ovat Jumalan kutsumia tehtäväänsä.
        Onko heillä henkien erottamisen armolahjaa?
        Kysy myös että mikä on seurakunnan johtajan tärkein tehtävä, siis se n:o 1.


    • helluntailainenyes

      Katso Helluntaikirkon sivuilta. Sieltä saat totuuden mukaisen kuvan helluntailaisuudesta.

      Helluntailainen on uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Kukaan ei voi itse itseänsä synnyttää Jumalan lapseksi, se on Jumalan ihme.

    • helluntailainenyes

      Helluntailaiselle alkuräjähdys on Jumalan mahtavan luomistyön alkupamaus.

      Helluntailaiselle DNA elämän tietokoodi on Jumalan mestarillinen luomistyö.

      Helluntailaiselle Raamattu ja tiede eivät ole ristiriidassa, vaan tiede tuo esiin Jumalan käsittämättömän viisauden luomistekoja ja maailmankaikkeuden ja elämän suuremmoista järjestystä.

    • näilläeväillä

      Suosittelen aloittajalle lämpimästi tutustumista UUTn sivuihin (uskontojen uhrit). Olen itse entinen helluntailainen, löydät sieltä toisenlaisen näkökulman,mitä seurakunnan jäsenet tai työntekijät sinulle tarjoavat. Ole objektiivinen ja puolueeton tutkiessasi aihetta, mieti myös omaa henkilökohtaista suhdettasi uskontoihin ja saat kiitettävän.

      • letsgrowup

        Näilläeväillä on ilmeisesti käynyt kiertokoulua, kun ei ymmärrä kouluesitelmän tarkoitusta. Siinä on tarkoitus kertoa mihin helluntailaiset uskovat.

        Jos ei tunne seurakuntaa kodikseen, niin aikuiset ihmiset osaavat vaihtaa maisemaa ilman, että täytyy liittyä uskonnon uhreihin. He myös tajuavat mikä ero on liikkeen virallisella opilla ja yksittäisten ihmisten puheilla ja teoilla. Uhriutuminen tarkoittaa minulle sitä, että ihminen haluaa velloa itsesäälissä, eikä halua ottaa vastuuta elämästään.

        Olenko tavannut hellareissa idiootteja? Ihan varmasti. Mutta enimmäkseen olen tavannut enimmäkseen fiksuja ja mukavia ihmisiä. Kukaan ei ole koskaan pakottanut minua mihinkään. Olen saanut vapaasti miettiä omaa tapaani uskoa. Olen myös saanut mennä ja tulla ihan vapaasti. Ja vertaillut paljonkin erilaisia seurakuntia.


    • Henkilökohtainentodistus

      Olen opettaja ammatiltani ja siksi vastaan mielelläni kysymykseesi.
      Ennen uskoontuloani en tiennyt mitään helluntalaisuudesta ja helluntaiseurakunnasta.
      Olen kuulunut helluntaiseurakuntaan yli 20 vuotta.
      Oma tieni helluntaiseurakuntaan alkoi siitä, kun ystäväni tuli uskoon Jeesukseen Kristukseen, kävi uskovien upotuskasteella ja liittyi helluntaiseurakuntaan. Hän kertoi, että Jeesus on vastaus sydämen kaipuuseen ja etsintään. Olin yhdessä ystäväni kanssa lukenut paljon kirjallisuutta, olleet mukana mm. Mietiskelyssä ja new age-jutuissa. Olimme etsimässä jotain syvempää merkitystä elämälle. Ystäväni oli tavannut erään helluntaiseurakuntaan kuuluvan uskovan, joka oli kertonut Jeesuksesta, Jumalasta ja Pyhästä Hengestä. Ystäväni otti Jeesuksen vastaan elämäänsä ja siteerasi minulle mm. Raamatun jaetta, että Sana rististä on hullutusta niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme on se Jumalan voima. Koska se oli ystäväni, joka kertoi uskostaan ja että Jeesus on vastaus sisimmän kaipuuseen, uskoin häntä. Hän myös kertoi, että kaste kuuluu Raamatun mukaan niille, jotka ovat henkilökohtaisesti uskossa ja että on myös Pyhän Hengen kaste, jonka voi ottaa vastaan ja myös puhua kielillä, joka tarkoittaa sitä, että rukoilee hengessä.
      Nämä asiat ovat tapahtuneet minulle: usko Jeesukseen Kristukseen juuri minunkin syntien sovittajana ja olen saanut lahjana henkilökohtaisen suhteen Jumalaan, joka on taivaallinen Isäni. Olen täyttynyt Pyhällä Hengellä ja käynyt upotuskasteella, jolloin minut kastettiin Jeesukseen Kristukseen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.
      Olen kuulunut helluntaiseurakuntaan, joka on hengellinen koti. Uskonystäviä minulla on sekä helluntaiseurakunnassa, vapaakirkoissa, ev.luterilaisissa kirkoissa, siis kaikkialla, missä yksityiset ihmiset ovat kokeneet uudestisyntymän uskoessaan henkilökohtaisesti Jeesukseen.

      • Täydennystäkaivataan

        Koetko "henkikastettuna" että helluntaiseurakunnassa kaikki jäsenet ovat pyhiä/pelastettuja ja siellä ei ole ollenkaan rikkaviljaa/eksytystä mukana?
        Miksi Raamatussa ei ole helluntalaiskarismaattis käsitettä 'pelastusvarmuus'?

        Upotuskaste ei ole Raamatun mukaan mikään seurakuntaan liittymisrituaali. Tapahtuiko kaste Raamatun mukaisesti heti uudestisyntymän jälkeen Jeesuksen nimessä?
        Missä vaiheessa sait henkikasteen ja mihin sinä käytät sitä?


      • vastaavainkysymykseen

        Aloittajahan kysyi helluntailaisuudesta, ei kysynyt uskonratkaisun tekemisestä mitään. Opettajana olisit voinut vastata myös kysyttyyn kysymykseen, sen sijasta täällä on lisäksesi myös muilta annettua uskonnon tuputtamista (mikä ei tietenkään helluntailaisuus-palstalla ole yllätys, sitähän helluntailaisuus pohjimmiltaan onkin-aivopesua ja oman maailmankuvan tyrkyttämistä herkkäuskoisille ja epäitsenäisesti ajatteleville.) Toivottavasti aloittaja on kyllin vahva psyykkisesti, ettei lähde mukaan kaikkeen, mikä kiiltää. Opettajainkoulutukseen pitäisi olla todella perusteelliset psykologiset testit, kirjaviisaus ja ulkoa opeteltujen fraasien toistelu kuulijoille ei takaa hyvää opetusta.


      • vaivieläopettaja

        nm. henkilökohtainen todistus ei ole opettaja, joten hän valehtelee jo siinäkin. Teksti on kuin alakoululaiselta.
        Mutta helluntailainen hän varmasti on. Hehän mielellään esiintyvät hienoimmilla titteleillä kuin oikeasti ovatkaan. Juuri heille oppiarvot ja varallisuus ovat merkittäviä tekijöitä, joita arvostetaan ja mainitaan mielellään eri yhteyksissä.
        Köyhä ei heille ole mitään.


      • Henkilökohtainentodistus

        Aloittaja kysyi henkilökohtaisia kokemuksia ja siksi kerroin sen, minkä kerroin. Minulle usko ja helluntalaisuus on henkilökohtainen asia, ennen kaikkea olen kristitty ja jo alun perin tultuani uskoon kokemukseni mukaan Jumala ohjasi tielleni uskovia eri seurakunnista. Siis tahdon aloittajalle kertoa, että tällainen voi olla helluntalainen.
        Olen alakoulun opettaja ja ehkäpä siksi tekstini sen mukaista.
        Tittelit eivät ole minulle tärkeitä, mutta kylläkin se, että jokainen käyttää niitä lahjoja, joita Jumala on antanut ja opiskelee sen ammatin, jonka kokee elämän tehtäväkseen.
        Jumala ei katso varallisuuteen, vaan ihmisen sydämeen, jonka Hän tietää ja tuntee läpikotaisin.
        Maailmankatsomukseni on se, että Jumala on paljon suurempi kuin yhdenkään ihmisen älykkyys riittää käsittämään. Hän on Älykäs Suunnittelija, Luoja. Mitään elämää ei synny ilman, että on alullepanija ja suunnittelija. Jumala on rakastava Jumala ja haluaa olla yhteydessä luomiensa ihmisten kanssa. Ihmisen erottaa Jumalasta synti. Jumala lähetti Poikansa maailmaan. Jeesus Kristus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Hän eli pyhän, puhtaan elämän ja kuoli ristillä
        Sovittaen koko ihmiskunnan synnit ja Jumala herätti Hänet kuolleista. Jokainen, joka hyväksyy tämän omalle kohdalleen ja ottaa vastaan henkilökohtaisesti Jeesuksen kokee uudestisyntymän ja yhteys Jumalaan syntyy. Eikö juuri tällaista henkilökohtaista kokemusta aloittaja perään kuuluttanut?


      • viitsitkinvalehdella

        Vai alakoulun opettaja!! Viitsitkin valehdella. Et ole koskaan oepttajaksi valmistunut mistään! HÄPEÄ . Luuletko että ammattisi valehtelu antaa enemmän painoarvoa sekaville valheillesi?!


      • Henkilökohtainentodistus

        Mietin, vastaisinko kommenttiin vai en. Mietin, mikä panee kirjoittamaan tuollaisen kommentin. Millaiset kokemukset ja asenteet kyseisellä henkilöllä on? Jokaiseen asiaahan on jokin selvitys. Kommentti heijastaa jostain syystä halveksuntaa helluntailaista uskovaa kohtaan.

        Henkilökohtainen todistukseni on subjektiivinen ja ammattini maininta johtuu yksinkertaisesti siitä, että vastauksia aloittaja haluaa koulutehtäväänsä. Tiedän sellaisen kysyjän olevan kiitollinen asiallisista vastauksista, jotka voivat auttaa tehtävän kirjoittamisessa.

        Sen voin kertoa, että tunnen eri ammateissa toimivia helluntalaisia, joista osa on hyvin pitkälle koulutettuja.


      • vastaavainkysymykseen
        Henkilökohtainentodistus kirjoitti:

        Aloittaja kysyi henkilökohtaisia kokemuksia ja siksi kerroin sen, minkä kerroin. Minulle usko ja helluntalaisuus on henkilökohtainen asia, ennen kaikkea olen kristitty ja jo alun perin tultuani uskoon kokemukseni mukaan Jumala ohjasi tielleni uskovia eri seurakunnista. Siis tahdon aloittajalle kertoa, että tällainen voi olla helluntalainen.
        Olen alakoulun opettaja ja ehkäpä siksi tekstini sen mukaista.
        Tittelit eivät ole minulle tärkeitä, mutta kylläkin se, että jokainen käyttää niitä lahjoja, joita Jumala on antanut ja opiskelee sen ammatin, jonka kokee elämän tehtäväkseen.
        Jumala ei katso varallisuuteen, vaan ihmisen sydämeen, jonka Hän tietää ja tuntee läpikotaisin.
        Maailmankatsomukseni on se, että Jumala on paljon suurempi kuin yhdenkään ihmisen älykkyys riittää käsittämään. Hän on Älykäs Suunnittelija, Luoja. Mitään elämää ei synny ilman, että on alullepanija ja suunnittelija. Jumala on rakastava Jumala ja haluaa olla yhteydessä luomiensa ihmisten kanssa. Ihmisen erottaa Jumalasta synti. Jumala lähetti Poikansa maailmaan. Jeesus Kristus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Hän eli pyhän, puhtaan elämän ja kuoli ristillä
        Sovittaen koko ihmiskunnan synnit ja Jumala herätti Hänet kuolleista. Jokainen, joka hyväksyy tämän omalle kohdalleen ja ottaa vastaan henkilökohtaisesti Jeesuksen kokee uudestisyntymän ja yhteys Jumalaan syntyy. Eikö juuri tällaista henkilökohtaista kokemusta aloittaja perään kuuluttanut?

        Mitä on siis helluntailaisuus Sinulle-pelkkää henkilökohtaista todistusta henkilökohtaisesta jumalkäsityksestäsi? Auttaako sellainen todella kysyjää tuottamaan hyvän ja laadukkaan koulutehtävän sittenkään, vai palveleeko se ennemminkin omaa tarvettasi "julistaa evankeliumia" ja näin "toteuttaa Jumalan tahtoa"? Lahkolaisen aivopesun aikanani läpikäyneenä (olin erittäin "palavasti uskossa" ja loppuun palaminenhan siitä sitten tuli..)ymmärrän helluntailaisen ajatusmaailman paremmin kuin hyvin ja tuomitsen sen tavan,jolla he julistavat uskoaan, kuten hekin ovat äärimmäisen kärkkäitä tuomitsemaan muita ihmisiä ja nostamaan itseään muiden yläpuolelle (ja aina parempi,jos saa omaa hurskastelun kilpeään vielä uskovan sisaren tai veljen avulla/kustannuksella hiukan kiiltämään lisää,mikäs sen parempaa kuin nousu sosiaalisessa hierarkiassa heikoimpia tallomalla...) Mielipiteitähän on niin monia, kuin on ihmisiäkin,mutta jos on jokin perimmäinen totuus tästä maailmasta/kaikkeudesta, sellaisia voinee olla vain yksi. Ehkä. Jos olet ollut osa helluntailaisuus-liikettä jo kahden vuosikymmenen ajan (olin itse tuon samaisen liikkeen jäsenenä/vaikutuspiirissä minäkin toistakymmentä vuotta), olet erittäin tietoinen varmasti siitä, miten moninaisiin ja sekaviin lahkoihin ja lohkoihin sekä oppirakennelmiin on nyky"helluntailaisuus" hajonnut. TOSIhelluntailainenhan puhuu siis harhaoppisista uus- tai äärikarismaatikoista, kuten ilmeisimmin tiedätkin. Oletko koskaan pohtinut, mitä oikeastaan oli tuo jenkeistä lähtenyt herätys? Mikä oli tuo "voima" ja "tuli"? Itse edustan näkemystä,jossa pysyn erittäin visusti etäällä kaikesta,mikä vähänkään haiskahtaa menestysteologialta tai karismaattisuudelta- ns. "maltillista karismaattisuutta" ei ole olemassakaan, mikäli siihen liitetään yliluonnollinen höyryäminen ihmisten (mielen)terveyden kustannuksella. Peräänkuulutin lähinnä sitä, miksi niin suppeasti vastataan täällä, kun helluntailaisuus on ilmiöineen niin paljon laajempi kokonaisuus,kuin mitä pinnallinen ja suppea uskoontulotodistus antaa ymmärtää. Ehkäpä aloittajan olisi parasta kysyä jostakin muualta, vaikkapa ateistien palstalta, siellä annetaan ymmärtää ja ymmärretään myös antaa :D Ja kyllä, kirjoituksesi kertoo,että olet ala-asteen opettaja, siinä ei sinänsä mitään vikaa, että jaksaa uskoa lasten kaltaisten olevan taivasten valtakunnan. Ehkäpä joku juuri tälläkin sekunnilla sotaan,raiskaukseen,pahoinpitelyyn,sairauteen,janoon tai nälkään kuoleva lapsi osaa arvostaa tuollaista kaunista helluntailaisten henkistä hempeyttä, joka tuomitsee väärinuskovat helvetin ikuiseen tuleen, ehkäpä ei. Minä en ainakaan niin enää tee. Helluntailaisuus tuhosi elämäni monin tavoin, eikä minulla kyllä ole siitä oppihäkkyrästä/niistä teennäisistä/omahyväisistä/rahaa jumalanaan rakastavista ihmisistä mitään kaunista sanottavaa jäljellä. Ja ps. minä en ole näiden "viitsitkin valehdella" ja " vai vielä opettaja" kommenttien kirjoittaja,väärinkäsitysten välttämiseksi :).


      • Henkilökohtainentodistus

        Ensinnäkin olen ollut minäkin loppuunpalannut, mutta en siksi, että olen helluntailainen, vaan muista syistä.
        Helluntailaisuus on kansainvälinen kristillinen liikehdintä, joka voi näyttää erilaiselta eri maissa ja jopa saman maan sisälläkin.
        Helluntailaisuudessa uskotaan Pyhään Henkeen Persoonana, kolmiyhteisen Jumalan yhtenä persoonana. Pyhä Henki on Jeesuksen opetuslapsilleen lupaama Puolustaja, totuuden Henki, joka tulisi olemaan Jeesukseen uskovassa iäti.
        Helluntalaisen auktoriteetti on Jumalan Sana Raamattu. Yksityisiä uskovia kehotetaan lukemaan Raamattua, joka ei ole kuollutta kirjainta, vaan elävää Sanaa, missä on elämän ohjeita hyvään elämään.
        Jeesus sanoi, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Ei helluntalaisella ole valtuutta tuomita ketään.
        Kun kirjoitan, kirjoitan yksityisen kristityn, aivan tavallisen, mutta voimaa ja rauhaa uskosta ammentavan kristityn näkökulmasta.


    • Henkilökohtainentodistus

      Jatkoa edelliseen ja aloittajan kysymykseen, kuinka helluntalaisuus vaikuttaa henkilökohtaiseen elämään.
      Arkielämään vaikuttaa usko niin, että ennen kaikkea pidän itseäni Jeesukseen uskovana, toissijaisena on helluntalaisuus. Seurustelen rukouksessa Jumalan, taivaallisen Isäni kanssa ja luen jonkin verran Raamattua. Yleensä saan siitä voimaa hengellisen elämääni. Kuuntelen hyvää musiikkia ja ennen kaikkea koen, että minulla on rauha ja ilo sisimmässä. Uskon ystäviä tapaan noin kerran parissa viikossa ja rakennumme yhteisestä uskosta kuunnellen puheita, jakaen kokemuksia ja myös yhdessä laulaen, usein hengellisiä tai Jumalan ylistys ja Kiitoslauluja.
      Haluni ja elämän ohjeeni on rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä ja elää elämääni mahdollisimman hyvin kaikilla elämän alueilla.

      • vastaavainkysymykseen

        Aivan, kysyisin nyt vielä sinulta tähän kommenttiin liittyen: mikä mahtaakaan olla sinun elämäsi rankimpia kokemuksia? Oliko kohdallasi kyseessä kenties ehkä avioero tai pettäminen,läheisen/oman lapsen kuolema,kuoleman todistaminen,lapsen menetys,omaisen menetys, väkivaltaisten tapahtumien/onnettomuuden todistaminen tai kokeminen,seksuaalinen hyväksikäyttö,vapaudenriisto,kenties olet ollut pakkohoidossa mielisairaalasa tai vakavasti kuolemansairas(mutta uskovaisellehan se ei ole ongelma,tietenkään)? tai ehkä sinä Opettajana tiedät mitä on olla asunnoton viimeisillään raskaana tai mitä on tulla uskovaisen HELLUNTAILAISEN aviomiehen pahoinpitelemäksi kerta toisensa jälkeen kun odotat hänelle lasta tai ymmärrät syvästi alkoholismista kärsineitä lapsia ihan omakohtaisen elämänkokemuksen kautta..? Löytyykö ala-asteen opettajalta minkäänlaista kosketuspintaa inhimilliseen kärsimykseen tai käsitystä Suomen "alemman sosiaalisen aineksen" hädästä?.. Sillä minulle, eikä monille muillekkaan, esimerkkinä uskomuksien toimivuudesta kelpaa sellainen elämä,jossa ei uskoa vaadita lainkaan. Mitä sinä olet uskosi vuoksi joutunut antamaan pois, mistä luopumaan, menetitkö sinä todella mitään valitessasi uskomuksesi?! Minä olen joutunut luopumaan kaikesta paitsi heikosta uskosta johonkin sellaiseen voimaan,joka on kaikkea tuskaa ylempi,enkä siitäkään ole aina varma, jollei sitä minulle toistuvasti tavalla tai toisella todisteta,mutta helluntailaisten jumala se ei todellakaan ole,SIITÄ olen varma. (Kuten sanoit, se on toki henkilökohtaista todistusta, ei ihmisten antamaa, mutta ilman tuota voimaa/kokemusta sitä todella tarvitessani, tässä maailmassa saattaisi elää muutama epämiellyttävä väkivaltaa ja vääryyttä harjoittava ihminen vähemmän.) Minulle usko Jumalaan vaatii jokapäiväistä ihmettä-ihmettä siitä,että jaksan herätä, nousta ylös vuoteestani,jos olen edes hiukan saanut nukuttua. Se tarkoittaa jokapäiväistä ihmettä,että olen elossa kaiken kokemani jälkeen, kuten niin monille muillekkin. Ei, tämä ei ole tarina taas siitä,kuinka ennen Jeesusta kaikki oli niiin kamalan paskaa mutta SITTEN tulin uskoon, halleluujaaa!!!! Ei, vaan tämä on kertomus siitä, kuinka vaikeaa elämästäni tuli vasta uskoon tultuani ja kuinka juuri sinunlaisesi henkilö, mukavahko elämä edessä ja kultalusikka takalistossa syntyneenä saa vain "elää elämäänsä mahdollisimman hyvin kaikilla elämän alueilla" kenenkään häiritsemättä ja kokee siksi olevansa sisimmässään muita ihmisiä parempi, kenties jopa jonkinlainen "auttaja" tai "hyväntekijä",joka ei omaa hyväosaisuuttaan todellakaan käsitä,vaikka niin kuvittelee. Fariseus,kirjanoppinut, mikäs se nyt olikaan se Jeesuksen kuvaus heistä raamatussa..? Helluntailainen...Se siellä kyllä olisi pitänyt lukea ehdottomasti myös.


      • Henkilökohtainentodistus
        vastaavainkysymykseen kirjoitti:

        Aivan, kysyisin nyt vielä sinulta tähän kommenttiin liittyen: mikä mahtaakaan olla sinun elämäsi rankimpia kokemuksia? Oliko kohdallasi kyseessä kenties ehkä avioero tai pettäminen,läheisen/oman lapsen kuolema,kuoleman todistaminen,lapsen menetys,omaisen menetys, väkivaltaisten tapahtumien/onnettomuuden todistaminen tai kokeminen,seksuaalinen hyväksikäyttö,vapaudenriisto,kenties olet ollut pakkohoidossa mielisairaalasa tai vakavasti kuolemansairas(mutta uskovaisellehan se ei ole ongelma,tietenkään)? tai ehkä sinä Opettajana tiedät mitä on olla asunnoton viimeisillään raskaana tai mitä on tulla uskovaisen HELLUNTAILAISEN aviomiehen pahoinpitelemäksi kerta toisensa jälkeen kun odotat hänelle lasta tai ymmärrät syvästi alkoholismista kärsineitä lapsia ihan omakohtaisen elämänkokemuksen kautta..? Löytyykö ala-asteen opettajalta minkäänlaista kosketuspintaa inhimilliseen kärsimykseen tai käsitystä Suomen "alemman sosiaalisen aineksen" hädästä?.. Sillä minulle, eikä monille muillekkaan, esimerkkinä uskomuksien toimivuudesta kelpaa sellainen elämä,jossa ei uskoa vaadita lainkaan. Mitä sinä olet uskosi vuoksi joutunut antamaan pois, mistä luopumaan, menetitkö sinä todella mitään valitessasi uskomuksesi?! Minä olen joutunut luopumaan kaikesta paitsi heikosta uskosta johonkin sellaiseen voimaan,joka on kaikkea tuskaa ylempi,enkä siitäkään ole aina varma, jollei sitä minulle toistuvasti tavalla tai toisella todisteta,mutta helluntailaisten jumala se ei todellakaan ole,SIITÄ olen varma. (Kuten sanoit, se on toki henkilökohtaista todistusta, ei ihmisten antamaa, mutta ilman tuota voimaa/kokemusta sitä todella tarvitessani, tässä maailmassa saattaisi elää muutama epämiellyttävä väkivaltaa ja vääryyttä harjoittava ihminen vähemmän.) Minulle usko Jumalaan vaatii jokapäiväistä ihmettä-ihmettä siitä,että jaksan herätä, nousta ylös vuoteestani,jos olen edes hiukan saanut nukuttua. Se tarkoittaa jokapäiväistä ihmettä,että olen elossa kaiken kokemani jälkeen, kuten niin monille muillekkin. Ei, tämä ei ole tarina taas siitä,kuinka ennen Jeesusta kaikki oli niiin kamalan paskaa mutta SITTEN tulin uskoon, halleluujaaa!!!! Ei, vaan tämä on kertomus siitä, kuinka vaikeaa elämästäni tuli vasta uskoon tultuani ja kuinka juuri sinunlaisesi henkilö, mukavahko elämä edessä ja kultalusikka takalistossa syntyneenä saa vain "elää elämäänsä mahdollisimman hyvin kaikilla elämän alueilla" kenenkään häiritsemättä ja kokee siksi olevansa sisimmässään muita ihmisiä parempi, kenties jopa jonkinlainen "auttaja" tai "hyväntekijä",joka ei omaa hyväosaisuuttaan todellakaan käsitä,vaikka niin kuvittelee. Fariseus,kirjanoppinut, mikäs se nyt olikaan se Jeesuksen kuvaus heistä raamatussa..? Helluntailainen...Se siellä kyllä olisi pitänyt lukea ehdottomasti myös.

        Elämässäni on ollut rankkoja vaiheita. Jopa niin, että olen luullut, etten ikinä selviä niistä. Olen kuitenkin työstänyt asioita ja käynyt myös terapiassa ja pohjaturvanani on ollut juuri tuo omakohtainen usko ja luottamus rakastavaan Jumalaan, joka tietää kaiken ja Hänen avullaan lopulta kaikesta selviydytään.
        En katso ketään alaspäin vaan arvostan ja kunnioitan jokaista Jumalan luomaa ihmistä. Yritän ottaa Jeesuksen sanat todesta, että rakastaa jopa vihollisiakin, jos niitä on. Ei tietääkseni kuitenkaan ole.
        Tapanani on sanoa, että mielestäni on kahdenlaisia ihmisiä. Ihmisiä, jotka käyvät läpi elämän eri traumoja. Toiset tulevat ulos niistä vahvistuneita (ovat käyneet ne läpi ja työstäneet asiat, jotka ovat sattuneet, olivat ne sitten miten vaikeita tahansa) ja toiset ovat jääneet katkeruuden ja anteeksiantamattomuuden kahleisiin, jotka tuhoavat ihmisen itsensä.


      • tavallinenuskova

        Helluntailaisuus on kristinuskoa. Ja kristitty pyrkii seuraamaan Jeesuksen opetuksia.

        Helluntailaiset ovat tavallisia ihmisiä. Heistä löytyy korkeasti koulutettuja ja vähemmän koulutettuja, kaikkien ammattiryhmien edustajia. Jotkut ovat tulleet uskoon dramaattisesti, toiset vähemmän dramaattisesti.

        Minun uskoon tuloani edelsi pitkä pohdiskelu. Se ei tosiaankaan ollut hetken hurahdus. En myöskään etsinyt uskosta pikaratkaisua johonkin isoon elämän traumaan. En siis tullut uskoon siksi, että minulla oli paha olla.

        En ole joutunut luopumaan mistään merkittävästä. Olen sisäistänyt alusta lähtien sen, että Jumalan käskyt ovat itse asiassa omaksi parhaakseni. Olen tehnyt kansainvälistä työtä, tavannut mielenkiintoisia ihmisiä ja elänyt kaikin puolin rikasta elämään. Uskovan ei tarvitse eristäytyä.

        Usko on minulle luonnollista kuin hengittäminen. En tyrkytä uskoani, mutta puhun siitä silloin kun se tulee luontevasti puheeksi.


      • vastaavainkysymykseen
        Henkilökohtainentodistus kirjoitti:

        Elämässäni on ollut rankkoja vaiheita. Jopa niin, että olen luullut, etten ikinä selviä niistä. Olen kuitenkin työstänyt asioita ja käynyt myös terapiassa ja pohjaturvanani on ollut juuri tuo omakohtainen usko ja luottamus rakastavaan Jumalaan, joka tietää kaiken ja Hänen avullaan lopulta kaikesta selviydytään.
        En katso ketään alaspäin vaan arvostan ja kunnioitan jokaista Jumalan luomaa ihmistä. Yritän ottaa Jeesuksen sanat todesta, että rakastaa jopa vihollisiakin, jos niitä on. Ei tietääkseni kuitenkaan ole.
        Tapanani on sanoa, että mielestäni on kahdenlaisia ihmisiä. Ihmisiä, jotka käyvät läpi elämän eri traumoja. Toiset tulevat ulos niistä vahvistuneita (ovat käyneet ne läpi ja työstäneet asiat, jotka ovat sattuneet, olivat ne sitten miten vaikeita tahansa) ja toiset ovat jääneet katkeruuden ja anteeksiantamattomuuden kahleisiin, jotka tuhoavat ihmisen itsensä.

        Kuinka kätevää onkaan kääntää ihmisen kohdalle sattunut pahuus (erittäin helluntailaisittain)hänen omaksi syykseen lopulta vain sanomalla: "katkeruus on oma valintasi." No,näinhän se ei IRL todellakaan mene. Ei tullut mieleen,että uskovaisilla "sisarilla ja veljillä" on myös osuutensa tapahtumiin ja siihen,kuinka hyvin satutettu ihminen voi päästä takaisin jaloilleen? Kristityt eivät toteuta uskoaan todellakaan raamatun opetusten mukaan ja sen ymmärtää vasta silloin,kun on kaiken keskellä yksin. Missä Jumala oli,kun huusin häntä kerta toisensa jälkeen? Missä hän on nyt? On asioita,joihin ei vain vastaukseksi riitä "anna anteeksi". Miksi on uskovaisen niin vaikeaa nähdä omaa vastuunpakoiluaan ja tunnustaa se, sen sijaan että käydään raamatulla lätkimässä lähimmäisiä? Tuputetaan valheellisia kiiltokuvia uskovaisuuden kaiken autuudentuovasta onnesta. Minusta sellainen on kieroutunutta ja valheellista. Jos on jumala, minä oletan hänen tekevän aloitteen yhteydenotossa ja maksavan sen,mitä on minulle velkaa. Selityksen ainakin. Sitä ei teiltä uskovilta saa, enkä sitä odotakkaan. Olisi silti rehellistä myöntää julkisesti, että on pohjimmiltaan vain omaa etuaan ajatteleva ja tavoitteleva paskiainen typerän ympäripyöreän hurskastelun sijaan,eikös joo?


      • Henkilökohtainentodistus
        vastaavainkysymykseen kirjoitti:

        Kuinka kätevää onkaan kääntää ihmisen kohdalle sattunut pahuus (erittäin helluntailaisittain)hänen omaksi syykseen lopulta vain sanomalla: "katkeruus on oma valintasi." No,näinhän se ei IRL todellakaan mene. Ei tullut mieleen,että uskovaisilla "sisarilla ja veljillä" on myös osuutensa tapahtumiin ja siihen,kuinka hyvin satutettu ihminen voi päästä takaisin jaloilleen? Kristityt eivät toteuta uskoaan todellakaan raamatun opetusten mukaan ja sen ymmärtää vasta silloin,kun on kaiken keskellä yksin. Missä Jumala oli,kun huusin häntä kerta toisensa jälkeen? Missä hän on nyt? On asioita,joihin ei vain vastaukseksi riitä "anna anteeksi". Miksi on uskovaisen niin vaikeaa nähdä omaa vastuunpakoiluaan ja tunnustaa se, sen sijaan että käydään raamatulla lätkimässä lähimmäisiä? Tuputetaan valheellisia kiiltokuvia uskovaisuuden kaiken autuudentuovasta onnesta. Minusta sellainen on kieroutunutta ja valheellista. Jos on jumala, minä oletan hänen tekevän aloitteen yhteydenotossa ja maksavan sen,mitä on minulle velkaa. Selityksen ainakin. Sitä ei teiltä uskovilta saa, enkä sitä odotakkaan. Olisi silti rehellistä myöntää julkisesti, että on pohjimmiltaan vain omaa etuaan ajatteleva ja tavoitteleva paskiainen typerän ympäripyöreän hurskastelun sijaan,eikös joo?

        Nyt en voi sanoa muuta kuin, että olet kokenut jotain hyvin negatiivista jonkun/joidenkin ihmisten taholta, jotka ovat helluntailaisia.
        Täytyy sanoa, että minullakin on raskas kokemus jonkun yksilön vastuun pakoilusta. Olen tehnyt oman osuuteni vaikean asian käsittelemiseksi ja en voi muuta kuin pahoitella ihmisten vastuunpakoilua.

        Itselläni oli muutamia vuosia ennen uskoontuloani vaihe, jolloin sen aikaisessa elämäni tilanteessa, huusin sisimmässäni Jumalan puoleen ja en mielestäni saanut vastausta. Vastaus tuli useita vuosia myöhemmin, kun koin "hengellisen heräämisen" ja löysin yhteyden Jumalaan tai Hän minuun.

        Elämässä on kysymyksiä, joihin kaikkiin ei saa vastausta.
        Mutta en leimaa kokonaista ihmisryhmää joidenkin yksilöihmisen perusteella.


    • Havaintoja

      Mielestäni helluntalaisuus kiteytyy

      1. Uuusapostolisuuteen
      2. Hengellisiä kokemuksia ja hengellistä apua etsiviksi omiin ongelmiin uuskarismaattisuuden hengessä
      3. Heikko raamatuntuntemus kuvastuu siinä että että helluntaiseurakunnissa ei ole raamattupiirejä
      4. Puhujat ovat tarinoiden kertojia parilla raamatunjakeella höystettynä
      4. "Kokoukset" aikataulutettu minuutin tarkkuudella (kokous sanaa ei ole Raamatussa)

      Vaikka virallinen helluntalaisuus väittää uskovansa Apostoliseen Uskontunnustukseen mutta sitä ei koskaan käytetä "kokouksissa" ===> Uusapostolisuus

      • ikävystyttävää

        Hirveätä skeidaa. Sotket asioita, etkä edes tiedä mitä uusapostolisuus on. Helluntailaisuus on eri asia kuin uuskarismaattisuus.


    • EiSinisilmäinen

      Vedätys! Älkää vastatko. Kaikki osaa hakea tiedot netistä.

    • his-toria

      Niin ja historista pitää tietää että helluntailaisuus on alunperin amerikkalainen lahko joka on hajaantunut moneen osaan.

      • capiche

        Amerikassa on vain kirkkoja. Lahko tarkoittaa kirkosta irtautunutta ryhmää, mikä helluntaiherätys ei ole. Se on tosiaankin alunperin tuontitavaraa. Suomeen se tosin kulkeutui skandinaavisten pastorien kautta.

        Suomessa termiä lahko heitellään edelleenkin kevyesti, sillä luterilaiset haukkuivat ennen vanhaan kaikkia muita kristillisiä yhteisöjä lahkoiksi. Nykyään puhutaan asiallisemmin kristillisistä yhteisöistä.


    • tässä.lahkoista

      Suomessa suurin lahko on nimen omaan luterilaisuus.Koska suurin osa kuuluu luterilaisuuteen.Sehän on eronnu pois katolisesta kirkosta. Amerikassa ev.luth. pidetään lahkona. Suomessa ei .Helluntalaisuus ei ole lahko koska ei ole lahkoutunut mistään toisesta uskonnosta.Suomessa helluntai.srk pidetään lahkona kastekäsityksen takia.
      On kahdenlaista lahkoa kirkkolahkoja ja henkisesti lahkoutuvia. Nämä jälkimmäiset ovat niitä jotka väittävät että ovat ainoita oikeita eivätkä hyväksy muita uskovaisia.

      • capiche

        Joo, alunperin kaikki uskonpuhdistuksen tuloksena syntyneet seurakunnat olivat kirjaimellisesti lahkoja. Koska ne olivat oppiriidan perusteella irrottautuneet katolisesta kirkosta. Toki ne sitten ajan mittaan vakiintuivat omiksi kirkkokunnikseen.


    • Meingott

      Teos on jo vähän vanhempi, mutta perustiedot eivät ole vanhentuneet.

      Etsipä kirjastosta käsiisi kirja nimeltään 'Kirkkotiedon kirja. Ekumeeninen johdatus kirkkojen oppiin ja elämään'. Siinä on oma lukunsa myös helluntailaisuudelle, jossa kerrotaan liikkeen historia ja perusopetukset. Ehkä siitä voi löytyä tietoja, joihin ei tässä keskustelussa ole tullut esille.

      Kirjan ovat toimittaneet Pekka Metso ja Esko Ryökäs, molemmat tunnettuja tutkijoita Itä-Suomen yliopistossa.

      • capiche

        Mitenkään väheksymättä ko. tutkijoita, minä selvittäisin myös suoraan lähteestä mihin helluntailaiset uskovat. Sillä oppi on helluntaiteologien myötä tarkentunut koko ajan.


      • puutteellinenn
        capiche kirjoitti:

        Mitenkään väheksymättä ko. tutkijoita, minä selvittäisin myös suoraan lähteestä mihin helluntailaiset uskovat. Sillä oppi on helluntaiteologien myötä tarkentunut koko ajan.

        Helluntailaisten Raamatun tuntemus on sellainen, joka ei läheskään kaikille sovi.


      • Meingott
        capiche kirjoitti:

        Mitenkään väheksymättä ko. tutkijoita, minä selvittäisin myös suoraan lähteestä mihin helluntailaiset uskovat. Sillä oppi on helluntaiteologien myötä tarkentunut koko ajan.

        Kirjan toimittajat eivät välttämättä itse kirjoittaneet mitään teokseen, vaan kirja on artikkelikokoelma eri kirjoittajilta. Ryökäs itse on luterilainen ja kirjoitti sitä artikkelin, Metso puolestaan ortodoksi. Helluntailaisia, baptisteja ja vapaakirkkoa käsittelevä artikkeli on Veli-Matti Kärkkäisen käsialaa.


      • Kysynvain
        puutteellinenn kirjoitti:

        Helluntailaisten Raamatun tuntemus on sellainen, joka ei läheskään kaikille sovi.

        Siis mikä ei sovi kaikille?


    • laukkuryssä

      Palstalta et saa kysymyksiisi kunnollisia vastauksia, koska mielipiteitään kirjoittavat ovat suurimmalta osaltaan jumalattomia suunsoittajia, jotka kertovat panettelevat mielipiteensä poikkeuksetta helluntailaisuutta vahingoittaakseen. Harvemmin helluntailaisuudesta tällä keskustelupalstalla kirjoitetaan myönteiseen tyyliin.

      Ja jos siis tosiaankin haluat kunnolliset vastaukset kysymyksiisi, niin kysy asiat helluntailaisilta sekä luterilaisilta pastoreilta henkilökohtaisesti heitä haastatellen. He vastaavat asiallisesti kysymyksiisi ja keskustelut pastoreitten kanssa pysyvät kaikkia miellyttävällä asialinjalla.

    • Opintokäynti

      Soita jollekin helluntaikirkkon pastorille ja pyydä vastaamaan kysymyksiisi. Käy opintokäynnillä hellentaikirkossa. Osa tänne kirjoittajista on suunsoittajia.

    • Kkokemuksella

      Helluntaikirkolla on oma näkemys ja sitten helluntailaisilla oma. Osa ei hyväksy helluntaikirkkoa vieläkään. Helluntailaisuus on jakaantunut eikä aina tiettyjä yhteisiä säveliä ole. Helluntailaisuudessa henki on kova juttu. Se tuo myös paineita jolloin esitetään paljon enemmän henkistä puolta mitä todellisuudessa onkaan. Tällähetkellä helluntailaisuus kiertää ympyrää, jossa käytetään vanhoja kliseitä ja saarnat ovat enemmän kevyttä tunteisiin vetoavaa asiaa. Monia helluntalaisia ärsyttää teennäinen esittäminen seurakunnissa. Kuitenkin moni on saanut ilon ja rauhan näistäkin piireistä, mutta tosiasiaa myös kielletään, että moni voi pahoin josta monet ristiriidat. Helluntailaisuus on mielestään yksi "tosiuskovien" ryhmä, joka sanoo hyväksyvänsä virheet mutta kuitenkaan ei täysin hyväksy vaan helluntailaisille on helpompi kieltää kaikki ristiriitaiset asiat ja vedota "Jumala tietää" hakemilla. Moni ei uskalla kyseenalaistaa oppimaansa, jolloin liikkeen sisällä riidellään paljon. Helluntailaisuudessa orjattövoiman käyttö on Yleistä. Muutamalle vakio tekijälle maksetaan mutta muille se on ns taivaspalkka. Helluntai piirejä johtaa vahvasti juurtuneet suvut joissa käydään valtataistelua kulissien takana. Hyväveli järjestelmä on myös helluntaipiireissä vahvasti läsnä vaikka yksittäiset henkilöt nousevat ajoittain näkyviin myös. Takana vuosikymmeniä helluntailaisuudessa ja johtotehtävissä olevien rinnalla kulkenu,joten kokemusta löytyy helluntailiikkeen monelta osa alueelta. Paljon burnoutteja ym vaikka moni nauttiikin tehtävistään. Kuitenkaan työtoverille ei haluta palkkaa maksaa joten vakio henkilökunta on kovilla kun johto määräilee.

    • Vastauskysymyksiin

      Ota yhteys johonkin helluntaiseurakuntaan. Soita vaikka Helsingin Saalemiin ja pyydä saada puhua seurakunnan johtajan kanssa. Esitä kysymykset ja käy paikan päällä, jos mahdollista. Saat ensi käden tietoa.

    • harriveijonen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      34
      3366
    2. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      130
      2831
    3. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      233
      2335
    4. Mopomiitissä vakava loukkaantuminen

      IMATRAN mopomiitistä lauantai-iltana sairaalaan joutuneet kuljettajat ovat loukkaantuneet vakavasti, Kaakkois-Suomen pol
      Imatra
      147
      1707
    5. Mitä nainen ajattelet?

      Miten viettäisimme iltaa juuri nyt jos olisimme yhdessä?
      Ikävä
      135
      1034
    6. Viikonlopun päätteeksi löytäisin

      paikkani sinun kainalossasi. Telkkarissa joku leffa, sarja, ehkä ihan mielenkiintoinenkin tai sitten ei enää jaksaisi ke
      Ikävä
      7
      898
    7. J-miehelle

      Miksi kaikki päättyi näin? Vain sinut olisin halunnut, on ikävä sua. Älä ajaudu väärille teille, olet mulle Rakas.
      Ikävä
      45
      803
    8. Rupesin oikeasti odottamaan

      Että toteutuuko se meidän pusu ensiviikolla. Olisin niin onnellinen se merkitsisi paljon.
      Ikävä
      52
      794
    9. Palauta kaivinkone varastamasi Kari Mannelin.

      Milloin aiot palauttaa sen lainaan ottamasi kaivinkoneen ,josta et ole maksanut mitään , myöskään , siten kuinka kävit s
      Kajaani
      23
      778
    10. Minulla on poikaystävä!!!

      Uskokaa nyt jo! En halua vanhaa kääkkää!!!
      Ikävä
      130
      751
    Aihe