Mitä tarkoittaa photoshoppaus? Ja onko sellaista termiä kuin gimppaus? Jos ei ole niin miksi ei?
Mitä tarkoittaa photoshoppaus?
18
2474
Vastaukset
- pilaaå
Oliskohan noin?
Jos on niin olkoon! - 9jumn9mn8i
Molemmat tarkoittavat kuvankäsittelyä.
- Näinsemenee-
Juuri näin. Paitsi ettei termiä gimppaus ole. Itse käytän mieluiten photopaintia mutta en fotopainttaa vaan -shoppaan ja samaa teen myös gimpin ja originaalishopin kanssa, silloin harvoin kun niitä käyttelen.
- yleinen_termi
Näinsemenee- kirjoitti:
Juuri näin. Paitsi ettei termiä gimppaus ole. Itse käytän mieluiten photopaintia mutta en fotopainttaa vaan -shoppaan ja samaa teen myös gimpin ja originaalishopin kanssa, silloin harvoin kun niitä käyttelen.
Toki on, käytithän sitä juuri itsekin. Aloittajakin käytti. Termi gimppaus on esiintynyt liki 50% tämän ketjun viesteistä.
- päätösonTehty
Gimppausta terminä ei ole eikä tule, on vain pelkästään photoshoppaus. Gimppaus kuulostaa homolta.
- M..Kar
Gimppaus on mulle tuttua, eritoten viikonloppuisin
M-Kar
- pulisongeista-mieleen
On päässyt oikein engl. kielen sanakirjaan.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/photoshop
On olemassa sellainen kielellinen ilmiö, että jotain erityistä merkitsevä sana laajenee käsittelemään jotain yleisempää aiheeseen liittyvää.
Englanninkielessä tämä siirtymä näyttäisi olevan erityisen yleinen.
Itseä on aina naurattanut englanninkielen vastine sanallemme 'pulisongit', mikä on 'burnsides', ja johtuu amerikkalaisesta kenraali Burnsidesta, jolla oli erityisen liehuvat pulisongit.
https://www.etymonline.com/word/burnsides
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ambrose_Burnside - oikeaohjelma
Johtuu siitä että Photoshop on ammattitason ohjelma ja Gimp taasen harrastelijoitten kyhäys. Photoshop toimii oikeissa käyttöjärjestelmissä kuten Windowsissa.
- valekuva
Valeuutinen on valeuutinen ja photosopattu kuva on valekuva.
Miksiköhän täällä hössöttäjät eivät käytä tuota ammattitason ohjelmaa?
Tietysti siksi etteivät he ole tuon alan ammattilaisia. - Jallulla_taas_tylsää
Moi Jallu.
- Anonyymi
"Photoshop on ammattitason ohjelma ja Gimp taasen harrastelijoitten kyhäys"
Taidatkos sen paremmin ilmaista!
- iojwediodij
photoshoppaus on kuvankäsittelyä Photoshopilla. gimppaus on kuvankäsittelyä Gimpillä. yksinkertaista. jokainen voi luoda myös omia termejä. kätevää ja yksinkertaista.
Minä käsittelen kuvia näin http://aijaa.com/M1yXxB
- NeuvokaaAloittelijaa
Tuohan on hyvä tehdä vaikka verottajan lähettämille mätkyille, vaan sillä erolla, että puristaa kokonaan krtuun ja voisiko sen kurttupaperin vielä photosopata roskikseen?
- suomeksi_kiitos
Jopa joillain ilstasanomien toimittajilla on käsitykset kuvankäsittelystä hukassa, kun kirjoittavat suomeksi jostain läskiperseen hoikennuksetsa photoshopattuna, vaikka oikeia termi olisi kuvankäsittely, ellei toimittajalla ole varmaa tietoa että kuva on käsitelty photoshopilla, eikä esimerkiksi ilmaisella gimpillä, tai vain toimittaja saa rahaa adobelta mainostaessaan erittäin kallista ja virheellistä tuottta. Tyhmää edes laittaa englantia johonkin uutiseen, ellei koske nimeä. Gimpillä tekee samat jutut ja jopa paremmin. Vanhakin kone riittää gimpille, kun on pirun kevyt eikä sisällä turhaa moskaa.
- strydrutru
"ja virheellistä tuottta" Kerro toki lisää.
- suomeksi_kiitos
strydrutru kirjoitti:
"ja virheellistä tuottta" Kerro toki lisää.
Bugista (en-fi). Esimerkiksi ne läskiperseet huomaa helposti käsitellyiksi, joten on virheelinen tuote. Virheetön tuote tekisi virheetöntä jälkeä. Gimppi on tuossa asiassa laadukkaampi.
Jos sen tuotteen nettiin päästät yhteyteen, niin varmaan sielläkin on paljon virheitä, sellaisia tietoturvavirheitä, tahallisia ja tahattomia. Palomuurista voit asian varmistaa, että jos tuote yrittää ulsopäin niin silloin on virhe varmistunut, ellei virhe kulje toisen ohjelman kautta, jopa sen alustansa kautta.
- Anonyymi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433364Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3602435Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162415Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!801688- 861375
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541060SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69956- 73896
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25732Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4684