Viekö kofeiini yöunesi?

Eilen illalla join teetä puoli yhdeksän aikoihin. Sillä seurauksella että uni ei suostunut tulemaan. Viimeisen kerran katsoin kelloa kahdelta, huoks. Ei passaa juoda kahvia/teetä klo 18 jälkeen illalla jos haluaa nukkua yönsä.

47

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

      Alku-illasta saatan juuva kahveet jotta pysyn hereillä, jos herään 03.00 eikä nukuta niin saatan juoda kahvit, vähän aikaa valvottua jo nukuttaa en huomannu vaikuttaako mitenkää..ainakaa mulla. Aamulla herätessä on ihan pakko saada kahvia ihan maun takia, vaikka päivä käynistyisi ilman kahvia.

      • MInä keitän kotona harvoin kahvit illalla tai teetkään. Eilen illalla iltasyönti meni vähä myöhään ja kun teetä oli tarjolla join noin klo 20:30. Eipä tullu unis silmään ei ja aamulla herätyskello oli soimassa 5:15. Kun alat ressaamaan et uni ei tuu niin sitten se ei varppina tule.

        Aamukahvit on saatava, muutoin tulee piä kippeeksi.


    • Ei vie eikä haittaa, vaikka joisin kahvia yövuoron jälkeen ennen kuin menen nukkumaan. Joskus tehnyt näin, eikä haittaa yhtään nukahtamista, mutta sen se tekee, että herättää vessahätään puolen päivän aikaan.

      • Mun siskonikin saattaa keittää illalla kahvet kun muu väki jo nukkuu. Joillain kahvi toimii unilääkkeenä. Mulla valvelääkkeenä :).


    • Ei vaikuta mitään.
      Joskus, ei kovin usein, kun on ollut huono yö, aamulla loikoilen tunnin toista ootellen, että jos vielä pienet torkut. Ei, sitten nousen ylös, keitän kahvit, istun katsomaan tekstiuutisia, hetken päästä saattaa tulla väsy ja ne torkut tulee ihan väkisin.

    • Välillä haittaa, kuitenkaan ei aina.
      Join pari viikkoa sitten noin neljältä iltapäivällä energiajuomapullollisen, ihmettelin kun ei nukuttanut vielä puolen yön aikaan, valvoin ainakin kahteen.
      Tein sen saman myöhemmin, nukuin normaalisti.
      Sama on kahvin kanssa, joskus vaikuttaa enemmän, sitten taas vähemmän.

      • Miksi sinä juot noita energiajuomia. Eikä oma energia riitä?


      • siilenämää kirjoitti:

        Miksi sinä juot noita energiajuomia. Eikä oma energia riitä?

        Etkö itse halua edes kerran kokeilla jotain uutta?
        En juo niitä enää lainkaan, vesi on ok.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Etkö itse halua edes kerran kokeilla jotain uutta?
        En juo niitä enää lainkaan, vesi on ok.

        Energiajuomaa en. Minä en tarvitse pullosta lisäenergiaa. Saan sitä normiruoasta ja juomasta, joskus liikaakin :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Energiajuomaa en. Minä en tarvitse pullosta lisäenergiaa. Saan sitä normiruoasta ja juomasta, joskus liikaakin :).

        Jos väsyttää ja haluaa nopeaa piristystä energiajuoma on ihan hyvä. Siinä on aika paljon kaloreita joten en enää ostele.
        Kysyit viekö kofeiini yöunesi, vastasin siihen, että joskus vie, joskus ei.
        Mitä vikaa vastauksessani oli kun aloit tenttimään.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Jos väsyttää ja haluaa nopeaa piristystä energiajuoma on ihan hyvä. Siinä on aika paljon kaloreita joten en enää ostele.
        Kysyit viekö kofeiini yöunesi, vastasin siihen, että joskus vie, joskus ei.
        Mitä vikaa vastauksessani oli kun aloit tenttimään.

        Noh, mielestäni en tenttinyt vaan uteliaisuuttani kyselin. Anteeksi jos oli väärä kysymys.


    • hyvin.nukuttaa

      Kahvin piristävä vaikutus alkaa puolen tunnin kuluttua juomisesta, jos ehtii nukahtaa sinä aikana, ei herää kun piristys alkaa.
      Jostain luin, että hyvin kofeiinille herkät eivät saisi juoda kahvia myöhempään kuin iltapäivällä.

      • Minusta tuntuu että minä olen kofeiinille herkkä :)


    • Saga.Kabinetti

      Taitaa se vaikuttaa epäedullisesti nukahtamiseen.
      Jonkinlainen itsesuggestio lienee tehnyt tehtävänsä alitajunnassani ja eläkkeelle jäätyäni nautin kahvia vain aamuisin. Joskus harvoin saatan juoda kamomilla- tai vihreää teetä.

      • Muistan ajan jolloin meilläkin oli aina pannussa kahvia valmiina. Tuli juotua varman 12 kuppia päivässä. Nykyisillään max 3 kuppia per päivä.


    • dasdasf

      Pitääkö elää 60 vuotta tajutakseen ton? Ei hyvääpäivää

      • Eihyvää iltaa, toisilla vie ja toisilla ei. Ei siinä ole mitään sen kummempaa "tajuamista" vaan toisilla kofeiini vaikuttaa enemmän ja toisilla vähemmän. Ja kyllä vähemmätkin vuodet riittävät, sulla voi mennä se 60 :)


    • kupillisetkuumaakitaan

      Totuushan on, että en saa unta ellen juo kahvia.
      Viimeisen termarillisen (1 litra) teen noin 20.00 aikaan ja juon puolille öin saakka.
      Harvemmin edes nukahdan ennen maagisia numeroita 00.00.

      • Nii-i. Toisilla kahvi toimii unentuojana, mulla unenviejänä :).


    • Vanha.patu

      Tee rommilla on pirtsakkaa tähän aikaan.

      • Rommitoti ilman teetä joskus kylmillä pakkasilla.


      • Taikuritässä

        Välillä iltakahvi häiritsee nukahtamista. Voi vaikuttaa joskus sekin, että on nukkunut edellisenä yönä liikaa. Aamuisin herätykseen 3 vajaata mukillista harvakseltaan aamu-tv:tä seuraten. Ilman aamukahvia ei suju.
        Ja kahvin taäytyy olla vahvaa. Laiha kahvi on kauhistus.
        Teetä juon todella harvoin. Eikös siinäkin ole jotain piristävää myös.
        Tuon puolen tunnin varoajan olen jostain myös lukenut.


    • Just eilen hoksasin vähän ennen yhdeksää että iltapäiväkahvit jäi väliin. Keitin hyvän kupillisen ja söin dallaspullan sen kanssa. Huh oli hyvää! Mietin mitenkähän on nukkumisen kanssa. Ei mitään ongelmaa, nukahdin joskus yhden maissa niinkuin mulle normaalia on, ja unta riitti johonkin seitsemään. Oikein hienosti minulta - kun tahdon valvoskella nykyisin yöllä turhan paljon. Mutta jees: otin pienet lisätirsat vielä ennen hommiin lähtöä...

      Ilmeisesti siis kofeiini ei vaikuta ylenmääräisen piristävästi minuun.

      • Luin hiljattain, en muista mistä, että toisille kahvi ei vaikuta nukkumiseen mitään, niinkuin olen huomannut omalta kohdaltanikin ja toisille vaikuttaa.


    • Teestä en niin tiedä, kun en muista, milloin teetä olen juonut. Kahvi ei kyllä nukahtamiseen vaikuta yhtään, mutta onhan kahvi nesteenpoistaja, ettei sitä kannata iltasella juoda. Joutuu käymään vessassa.
      Tuskin se unentuleminen on teestä johtunut, jokin tekemätön asia alitajunnassa pitää vireystasoa yllä.

      • Kyllä min uskon että se oli teestä koska useimmiten pääsen uneen ongelmitta. Jos valvominen johtuu tekemättömistä asioista (ja niitä on paljon) tai huolista herään aamuyöstä niitä miettimään.


      • siilenämää kirjoitti:

        Kyllä min uskon että se oli teestä koska useimmiten pääsen uneen ongelmitta. Jos valvominen johtuu tekemättömistä asioista (ja niitä on paljon) tai huolista herään aamuyöstä niitä miettimään.

        Onhan teessäkin kofeiinia muistaakseni, kylläkin vähemmän, kuin kahvissa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Onhan teessäkin kofeiinia muistaakseni, kylläkin vähemmän, kuin kahvissa.

        Niinpä justiin.


    • ei vie. juon usein kahvia vielä puolen yön aikaan ja nukkumaan hiukan ennen yhtä. hyvin nukuttaa aamuyhdeksään saakka, jopa.

    • kohtakiehumaan

      Ei vaikuta, iltakahvit keittelen vähän ennen nukkumaan menoa, kahvitellessani kelaan päivän tapahtumat ja rentoudun, uni tulee sitten helposti kun ei tarvitse enää sängyssä mitään miettiä.

    • Hedelmäteefani

      AIkanaan työelämässä ollessani muista kun menin monesti klo 22 sänkyyn ja katsoin samlla lailla monesti vielä klo 2 yöllä kelloa enkä ollut saanut unta ja pissalla jouduin ramppaamaan. Teessä on myös kofeiinia niin kuin kahvissakin. Kofeiini on ainakin itselleni tehokas piristäjä joten ei kannata juoda illalla.
      Juon iltaisin Lidlistä ostettua Lord Nelson hedelmäteetä joka on pussiteetä. Voin juoda ihan ennen nukkumaanmenoakin eikä virkistä yhtään unta haittaavasti. Samoin Lidlistä saa Lord Nelson rooibos-teetä joka on pussiteetä ja jossa ei ole lainkaan kofeiinia. Niitä on perusmakuisena, sekä vaniljalla ja appelsiinilla maustettuna. Myöskään kamomillatee ei vie yöunia.
      https://www.google.fi/search?q=lord nelson rooibos&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjK7v7_pcvXAhWlIJoKHReuAXMQsAQIIw&biw=1716&bih=974

      • Hyi-ja-helskutti

        Esanssi skeidaa kaikki maustetut jutut.
        Aitoa kaiken olla pitää.


      • Hedelmäteefani
        Hyi-ja-helskutti kirjoitti:

        Esanssi skeidaa kaikki maustetut jutut.
        Aitoa kaiken olla pitää.

        Ite oot skeidaa! Pakkauksessa lukee. Ainesosat:39,3& kiinanruusun kukintoja,37% omenanpaloja, 6% ruusunmarjan kuorta,6% seljanmarjaa, 5,3 % karhunvatukan lehtiä, aromi, 0,5% mansikanpaloja,0,5% punaherukkaa. Tuskin se aromi mitään myrkkyä on.


    • Anonyymi

      Tuli kahvitettua 19:30 aikoihin , nyt ei sitten uni maistu :(

    • Anonyymi

      Mnaah.

      YP taas vaihteeksi nostanut ikivanhan aloituksen esiin, myydäkseen mainostilaa, koska lukumääriä esittelemällä saa hämätyksi mainostilan ostajia.

      =DW=

      • Oho. Hokasin vasta kommenttini jälkeen että vanaha aloitus


    • Anonyymi

      Mä juon koffeiinitonta Nescafé Gold, koska tahanssa vuorokaudessa. Nukun aivan hyvin vaikka juon sitä sängyssä ennen nukkumaankäyminen:)

      Ostan tätä kahvia S-marketilta tai Prismasta. En ole nähnyt sitä muissa kaupoissa.

      Koffeiini tuottaa myös stressihormoneeja kehossa mikä voi antaa vähän angstia ja hunon olon joillekki ihmisille jollekki aijaksi. Minä lopetin täysin juomasta koffeiini kahvia ja vaihdoin koffeiinitomalle pari vuotta sitten. Olen ollut kahvin suurkäyttäjä ja pystynyt lopettamaan sitä, niin oli pakko vaihta Nescafé Goldille että sain juoda mun aamukahvin, lounaskahvin, päiväkahvin ja iltakahvin.

      Kokeilkaa Gold kahvia jos tavallinen kahvi häiritsee unet! Sitä voi juoda yölläkin ennen nukkumaanmenoa. Maistuu hyvältäkin:))

      • Minä jo odottelinkin, minkä firman typerä mainos tämä on.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        Minä jo odottelinkin, minkä firman typerä mainos tämä on.

        H.

        Sinullahan on ne tietyn firman sekavihannekset, maito, ja mitäniitänytolikaan, aina listassasi, joten suu suppuun!!

        Paraskin mainonnan kieltäjä. :(


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinullahan on ne tietyn firman sekavihannekset, maito, ja mitäniitänytolikaan, aina listassasi, joten suu suppuun!!

        Paraskin mainonnan kieltäjä. :(

        "Anonyymi"

        Totta.
        Minä mainostan Suomalaisuutta.

        H.


      • Minä juon just parhaillaan Gold kahvia, jossa on kofeiinia.
        Gevalia Gold pikakahvia, kun nyt mainostamaan on alettu.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Totta.
        Minä mainostan Suomalaisuutta.

        H.

        Kai Sinä juot KultaKatriinaa tai Juhlamokkaa? Alahan mainostaa!


    • Sama mulla. Ei kahvia eikä oikeastaan edes teetäkään klo 18 jälkeen. Uni ei tule vaikka väsyttäisikin.

    • Anonyymi

      Kyllä vie. Jos juon kahvia myöhään iltapäivällä uni ei meinaa tulla ollenkaan. En juo muuta kuin rooibos teetä iltaisin.

    • Anonyymi

      Siinä ne vanhukset juttelee elämän suurista ja tärkeistä asioista😂

      • Anonyymi

        Parempi sekin kuin että kinastelisivat ja moittisivat toisiaan.


    • Anonyymi

      Nyt karisee ne vähäiset unihiekat. Meinaan just join kahvia. Täysikuu näyttää olevan. En yleensä juo kahvia kuin aamulla. Kun ei uni tullut, niin päätin siirtyä kirjallisiin hommiin. Huomenna eli tänään ei menoja, niin voin hyvin aamulla nukkua muutaman tunnin.

      Eli siis vaikuttaa kofeiini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe