se miksi käytän rawthreapeeta on lähinnä valotuksen oikeaksi säätäminen muuten riittäisi photari jpeg kuvat. onko jotain ohjetta? lienee sama että muuten kuvaa jpegginä jos ei vaikea valaistus? al unperin kun katson siirrettyjä kuvia suoraan kamerasta jpeg kuvat ovat terävämpiä, saako raweista yhtä teräviä rawtherapeell?
neuvokaapa raw threapeessa järjestys mitä teen
3
270
Vastaukset
- kummallinen_ohje
http://www.rawtherapee.com/shared/obsolete/RT-Internal-Workflow_2.4.pdf
Tuollainen monimutkainen ja ihmetystä herättävä virallisen näköinen workflow ohje löytyy googlella kuten muitakin. Tuossa esim. kokoa muutetaan ennen kuin tehdään muuta tärkeää. Tuntuisi kyllä että koon muutos olisi se vihonviimeiseksi tehtävä. Kamera näyttää esikatselukuvan joka on upotettu raw-kuvaan. Saman tekee monet ohjelmat. Näyttävät sen usein jpg-muodossa olevan esikatselukuvan. Itse RAW on usein pakattu samalla tavalla kuin tiff tai on pakkaamaton ja sisältää suunnilleen kennon sisällön. RAW-kuvasta saa harvoin samanlaista mitä kameran softa on tehnyt (jpg). Jokaisella tapansa työskennellä. Jos paikan päällä on otettu kuva harmaakortista tai vastaavasta sitä voi käyttää apuna. Sekään ei ole varma lähde oikeaan valotukseen ja valkotasapainoon. Säätääkö valotuksen histogrammin vai oman näkemyksen mukaan. Järjestyksellä ei väliä. Kuvan terävöinti kannattaa tehdä yleensä lopullisessa koossa olevaan kuvaan. Toki kuvaa pitää aina hieman terävöittää. Rawthreapeeta vastaava ohjelma on myös DarkTable. Raw-kuva on aina "terävämpi" kuin jpg koska siinä enemmän dataa. Ja kukaan laatua haluava ei käytä jpg formaattia editoinnissa.
Kamera näyttää esikatselukuvan joka on upotettu raw-kuvaan. Saman tekee monet ohjelmat. Näyttävät sen usein jpg-muodossa olevan esikatselukuvan. Itse RAW on usein pakattu samalla tavalla kuin tiff tai on pakkaamaton ja sisältää suunnilleen kennon sisällön. RAW-kuvasta saa harvoin samanlaista mitä kameran softa on tehnyt (jpg). Jokaisella tapansa työskennellä. Jos paikan päällä on otettu kuva harmaakortista tai vastaavasta sitä voi käyttää apuna. Sekään ei ole varma lähde oikeaan valotukseen ja valkotasapainoon. Säätääkö valotuksen histogrammin vai oman näkemyksen mukaan. Järjestyksellä ei väliä. Kuvan terävöinti kannattaa tehdä yleensä lopullisessa koossa olevaan kuvaan. Toki kuvaa pitää aina hieman terävöittää. Rawthreapeeta vastaava ohjelma on myös DarkTable. Raw-kuva on aina "terävämpi" kuin jpg koska siinä enemmän dataa. Ja kukaan laatua haluava ei käytä jpg formaattia editoinnissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273553- 412389
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352218Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71987Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431542- 381429
- 1271282
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2591230Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451205- 131189