Koulu rakennetaan lautavanerista

Polypoint

Kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen uuden Högstadiumin rakennusmateriaalista. Koulu rakennetaan polyuretaaniliimalla laminoidusta lautavanerista, jota myös
hienosti kutsutaan massiivipuuksi ja CLT:ksi.

22

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chemicalplywood

      Polyuretaaniliimalla!

      • Minäpä.sen.tiesin

        Se liimaamalla kasattu "hirsi" on siitä metkaa, että liima ei päästä kosteutta läpi. Kun kosteus joka tapauksessa jostakin pääsee sinne "hirren" sisään mutta ei pois, niin mikä sen mahtavampi kasvualusta homeelle ja laholle! Tulette aikanaan huomaamaan, mutta ette muista että minä siitä jo varoitin.


      • minäminäminäminä

        minä, minä minä, minä, harmi kun ei kehtaa nimellä kehua itseään vaikka olen niin hyvä, minä, minä! :D


      • Näinsevainon
        minäminäminäminä kirjoitti:

        minä, minä minä, minä, harmi kun ei kehtaa nimellä kehua itseään vaikka olen niin hyvä, minä, minä! :D

        CLT:n hengittävyys on pelkkää myyntipuhetta, mutta siihen kaikki tietävät rkp:laiset uskovat ja siksi koulun rakennusmateriaaliksi on HALUTTIIN lautavaneri.


      • Tipstips
        minäminäminäminä kirjoitti:

        minä, minä minä, minä, harmi kun ei kehtaa nimellä kehua itseään vaikka olen niin hyvä, minä, minä! :D

        Laita vaan nimesi alle.

        Kysy teknisistä yksityiskohdista teknistä johtavalta diploomi inssinööriltä, joka lienee antanut rakennusteknisiä lausuntoja, jotka ovat johtaneet rkp:n puuhurmioon?


      • Skattebetalarebetalar
        Näinsevainon kirjoitti:

        CLT:n hengittävyys on pelkkää myyntipuhetta, mutta siihen kaikki tietävät rkp:laiset uskovat ja siksi koulun rakennusmateriaaliksi on HALUTTIIN lautavaneri.

        CLT:tä maksoi mitä maksoi! Näin saadaan huima 15,7 miljoonan euron hintalappu! Koulu maksaa yli 6 miljoonaa enemmän kuin suomenkielisen koulun rakentaminen!


      • Uusikouluonkoepenkki
        Skattebetalarebetalar kirjoitti:

        CLT:tä maksoi mitä maksoi! Näin saadaan huima 15,7 miljoonan euron hintalappu! Koulu maksaa yli 6 miljoonaa enemmän kuin suomenkielisen koulun rakentaminen!

        CLT:n käyttö rakennusmateriaalina on vielä kokeilua, koska sen käyttäytymistä ei pidemmällä aikavälillä tiedetä. Kuinka esim. polyuretaaniliima käyttäytyy, koska se ei ole stabiilissa tilassa kuten vaikka betoni ysi tiili. Orgaaninen kemia on vaativa tieteen ala ja sitä pitäisi soveltaa polyuretaaniliiman käyttäytymisen arvioinnissa. Liimasta voi jossain olosuhteissa vaikka muodostua toksisia aineita tai sitten se vaikka hajoaa ja levyt ajan vain mittaan menettävät lujuuntensa.

        Uudessa koulussa pitäisi pitäytyä vanhoissa ja koetelluissa rakennusmateriaaleissa kuten betoni tai tiili.


      • puupäät

        Kaiken taustalla häärii Mia HW ja hänen läheiset. Järjestivät ennen vaaleja kaupungin rahoituksella oikein "vaaliseminaarin" Kappelissa. Siellä hunajapurkille pyrkivät "Puun Ystävät", mm. sitä CLT:tä Valkossa sahaava Timpurivood, lupasivat katteettomasti kuinka paljon rahaa ja työpaikkoja "meidän" puurakentamisen hankkeilla Lovisaan tulee? Toriparlamentissa irtosi, että rapparien ja rottareiden joukossa on vanerihengellä ja suunnittelija valinnoilla hillopurkin jakoa edistäviä? Miksi Pudasjärven HIRSIrakentamisesta ei oteta mallia ja selvitetä miten oikealla puurakentamisella voitaisiin ratkaista Hökiksen sisäilmaongelma varmalla ja koetellulla tekniikalla? Kyllä HW:llä ja suurella osaa hallinnon johdolla ja virkamiehistä on tietoa Pudasjärven kunnan hirsirakentamisesta ja kokemuksista, sillä he tekivät Lovisan maksaman tiedonhankinta visitin Pudasjärvelle! Näkemästään tai kokemastaan ei ole irronnut julkisuuteen tietoa! Ilmeinen syy on, että kavereitten joukossa ei ole hirsirakentajia kädet ojossa hillopurkille. Faneerin valintaa rakennusmateriaaliksi perusteltiin sillä, että sitä HALUTTIIN! Voi härre gyyd sentään, miljoonia euroja hukatataan vähäosaisten varoja.
        Kyllä kaväärit kiittää!!

        Lähde tästä liikkeelle ja jatka siitä oikeaan hirsirakentamiseen sekä hyvään ja terveellisen sisäilman varmistamiseen: https://www.pudasjarvi.fi/hirsirakentaminen-pudasjarvella


      • Tacktillsfp
        puupäät kirjoitti:

        Kaiken taustalla häärii Mia HW ja hänen läheiset. Järjestivät ennen vaaleja kaupungin rahoituksella oikein "vaaliseminaarin" Kappelissa. Siellä hunajapurkille pyrkivät "Puun Ystävät", mm. sitä CLT:tä Valkossa sahaava Timpurivood, lupasivat katteettomasti kuinka paljon rahaa ja työpaikkoja "meidän" puurakentamisen hankkeilla Lovisaan tulee? Toriparlamentissa irtosi, että rapparien ja rottareiden joukossa on vanerihengellä ja suunnittelija valinnoilla hillopurkin jakoa edistäviä? Miksi Pudasjärven HIRSIrakentamisesta ei oteta mallia ja selvitetä miten oikealla puurakentamisella voitaisiin ratkaista Hökiksen sisäilmaongelma varmalla ja koetellulla tekniikalla? Kyllä HW:llä ja suurella osaa hallinnon johdolla ja virkamiehistä on tietoa Pudasjärven kunnan hirsirakentamisesta ja kokemuksista, sillä he tekivät Lovisan maksaman tiedonhankinta visitin Pudasjärvelle! Näkemästään tai kokemastaan ei ole irronnut julkisuuteen tietoa! Ilmeinen syy on, että kavereitten joukossa ei ole hirsirakentajia kädet ojossa hillopurkille. Faneerin valintaa rakennusmateriaaliksi perusteltiin sillä, että sitä HALUTTIIN! Voi härre gyyd sentään, miljoonia euroja hukatataan vähäosaisten varoja.
        Kyllä kaväärit kiittää!!

        Lähde tästä liikkeelle ja jatka siitä oikeaan hirsirakentamiseen sekä hyvään ja terveellisen sisäilman varmistamiseen: https://www.pudasjarvi.fi/hirsirakentaminen-pudasjarvella

        Nyt on vallalla kaikkien aikojen huonoin hallinto ja se tulee veronmaksajille kalliiksi!


    • Tacktillsfp

      Högstadium aiotaan rakentaa elinkaarimallilla, joka tulee veronmaksajille kaikkein kalleimmaksi. Mallin taloudelliset arviointiperusteet ja analyysit ovat esittämättä. Tämän mallin "eduksi" luetaan kait se, ettei se kasvata velkataakka, koska koululeasing rahoitetaan käyttötaloudesta. Siten voidaan luoda illuusio vähäisemmästä velkaantuneisuuasteesta, vaikka se tuleekin veronmaksajille kalliimaksi. SFP pikkuapulaisineen vielä järjestää veroäyrin rakettimaiseen nousuun! Perinteinen velkarahoitus tulisi siis halvemmaksi! Sitä ei halua tekninen keskuskaan, koska sen haitaksi on listattu, että rakennusaikainen valvonta on tilaajalla! Ks. kaupunginvaltuusto 8.2.2017 Pykälä 6.

      • seonvaanreilua

        No sittenhän se on ihan hyvä kun ruotsalaiset kuitenkin maksaa niin helvetin paljon enemmän veroja.


      • Hähtäh
        seonvaanreilua kirjoitti:

        No sittenhän se on ihan hyvä kun ruotsalaiset kuitenkin maksaa niin helvetin paljon enemmän veroja.

        Mitä meinaat?


    • Jättefin

      Suomalaisen koulukeskuksen rakennusaikainen valvonta oli teknisellä keskuksella ja rakennustöitä tehtiin cabriolet-tyyliin!

    • Tipstips

      Se on varmaa, että elinkaarimalli ja kiinteistöleasingrahoitus tulevat kaikkein kalleimmaksi, koska niissä pyritään max. liikevoittoon.

      Perinteinen lainalla rahoitettu malli tulisi kaikkein edullisimmaksi.

    • yleisratkaisu

      Parakki olisi halvin ja kätevin. Parakin voi siirtää sinne, missä on oppilaita. Olisi toimivinta myös kaupoissa. Nyt kauppa lakkautetaan, kun riittävän moni on muuttanut hyvien palvelujen lähelle.

    • Jättekul

      Ruotsinkielisen koulukeskuksen suunnitelmat esitellään ensi viikolla. Kustannusarvio on peräti 15,7 miljoonaa! Nyt ei tarvitse säästää ja kun pottiin lisätään vielä Gymnasiumin yli 4 millin remontti, niin veronmaksajille lätkäistävä loppulasku on noin 20 miljoonaa! Uusi suomenkielinen koulu maksoi 9,4 miljoonaa ja väistötilat ovat jo haussa. Koulun vanha osa taitaa olla kypsä men vi har inte pengar.

      Lautavanerista rakennettava uusi koulu kalliksi tulevine pyöreine muotoineen ja katossa olevine reikineen näyttää lennokkaasti suunnitellulta. Onko se raapustettu ihan sfp:n johdon ohjauksessa?
      Esim. kattorakenne näyttää sellaiselta, että tiedossa on kosteusongelmia. Käy kuin Woodcityssä. Home sweet home!

    • Ellerhur

      Sfp:n johdolle on ilmeisesti saatu myytyä saaga lautavanerin tai yleensä puumateriaalin hengittävyydestä? Se on täyttä potaskaa ja pelkkä myyntikikka!

    • nixmanni

      Tein puutarhapöydän ja liimasin polyuretaaniliimalla. 3 vuotta ja liimakohdat läpimädät, ei hengittänyt. Ei hengitä tuleva koulu, sääli.

    • Tacktillsfp

      Koulusta tulee varsinainen lautavanerinen kolossi, joka on väestökehitykseen nähden täysin ylimitoitettu. Eräänlainen kielipoliittinen kulissi, jonka hintalappukin on kolossaalinen.

      • Sfpraket

        Uudessa ylimitoitettussa koulussa tilaa tulee 14 neliötä oppilasta kohden, kun luku on tavallisesti 8-9 neliötä. Koulun rakentamiseen ei haettu valtionapua, koska sen koko ylittää Opetushallituksen suositukset js siten avustuksia ei olisi myönnetty.

        Suuren koulun ylläpitäminen tulee myös kalliimmaksi esimerkiksi suurien lämmityskustannusten vuoksi. Kuluja lisää myös valittu rakennusmateriaali. Koulun pitää yksinkertaisesti vain olla isompi ja hienompi kuin suomenkielisten koulu. Näin RKP haluaa näyttää mahtiaan ja kyykyttää veronmaksajia.

        RKP järjestää veroäyrin rakettimaiseen nousuun!


      • Älytöntämeininkiä
        Sfpraket kirjoitti:

        Uudessa ylimitoitettussa koulussa tilaa tulee 14 neliötä oppilasta kohden, kun luku on tavallisesti 8-9 neliötä. Koulun rakentamiseen ei haettu valtionapua, koska sen koko ylittää Opetushallituksen suositukset js siten avustuksia ei olisi myönnetty.

        Suuren koulun ylläpitäminen tulee myös kalliimmaksi esimerkiksi suurien lämmityskustannusten vuoksi. Kuluja lisää myös valittu rakennusmateriaali. Koulun pitää yksinkertaisesti vain olla isompi ja hienompi kuin suomenkielisten koulu. Näin RKP haluaa näyttää mahtiaan ja kyykyttää veronmaksajia.

        RKP järjestää veroäyrin rakettimaiseen nousuun!

        Ruotsinkieliset lapset tarvitsevat turvallisen ja terveellisen koulun, mutta nyt on kyllä mennyt överiksi. Rakennusmateriaalin valinta ja lennokas design takaavat rakennuksesta tulevan uuden homekoulun!

        RKP ajaa kaupungin konkurssiin tai ainakin veroäyrin pilviin! Ehkäpä tarkoituksena on sementoida kielipoliittiset hankkeet ennen tulevaisuudessa häämöttävää ja vielä
        pakon edessä tehtävää kuntaliitosta lännen suuntaan?


    • Jättebraa

      Tämän päivän ksf:n aviisissa on iso juttu koulun rakentamisesta. Kuviin on luonnollisesti päässyt kaupungin ny dynamiska duo ja melkoisen meriittiilistan omaava tilapäällikkö.

      Dröm team on kasassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe