Kannattaako pitkä matikka kirjoittaa?

pk8

Eli siis olen nyt lukion 2. luokalla ja olen nyt tähän asti ollut pitkässä matikassa. Sain ensimmäisen vuoden alussa ensimmäisestä pitkän matikan kurssista 7 ja olin siihen ihan tyytyväinen, joten päätin jatkaa. Seuraavasta sain 6 ja sitten sen jälkeen tähän päivään saakka numerot ovat pyörineet 5 ja 6 välillä. Yhdestä kurssista olen saanut nelosen. Tällä hetkellä olemme Ma8 kurssilla. Joten mietin vaan, että onko minulla mitään mahdollisuutta kirjoittaa tuo pitkä matikka ja onko joku muu ollut samassa tilanteessa? Mitä ootte tehnyt?

12

2414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juutaiei

      Voithan sinä tietysti pitkän matikan kirjoittaa. Saatat hyvinkin päästä läpi, mutta huippuarvosanaan et tuolla osaamistasolla yllä.

      En sitten tiedä, onko parempi saada pitkästä matikasta A tai B sen sijaan että saisi lyhyestä L tai E. Mieti sitä!

    • Tietenkinpitkä

      Ilman muuta pitkä matikka kannattaa kirjoittaa vaatimattomillakin arvosanoilla. Pitkässä matematiikassa käsitellään asiat syvällisemmin kuin lyhyessä, mistä on hyötyä monessa eri jatkokoulutuksessa. Pitkän kirjoittamalla osoitat, että et ole lukiossa mennyt siitä mistä aita on matalin. Pitkän matikan arvosanaa arvostetaan aina.

      • Anonyymi

        Pitkä matikka kannattaa kirjoittaa vaikka saisi siitä arvosanan i. Pitkän matikan arvosanaa arvostetaan aina.


    • eimatikkanero

      Itse luin kaikki pitkän matikan pakolliset kurssit mutta niitten keskiarvo pyöriikin siinä 5,5 paikkeilla joten päätin sitten olla kirjottamatta :D ekasta kurssista sain kans 7 ja loput onkin sitten ollu nelosia, vitosia tai kutosia eikä ne tulokset enää lähteny nousuun. Jos jaksat tehä töitä nii kyllä se varmaan kannattaa kirjottaa (yleensä A:n raja on kuitenkin vaan jotain 8 pistettä) mut ite kirjotan keväällä lyhyen matikan ja nyt ku oon ekaa kertaa lyhyen matikan kurssilla nii toivon et oisin tehny tän päätöksen paljon aijemmin :D
      Mut hei tsemppiä!

    • Kannattaa kirjoittaa, vaikka se olisi suoritettu A:lla, niin sitä kuitenkin arvostetaan.

    • Anonyymi

      Pari vuotta kulunut viime viestistä ja lukiokin on nyt viimein ohi...Teidän vinkkejä kuuntelin ja sillä menin. B:hän sieltä tuli pitkästä matikasta. Itse todella tyytyväinen, kun otti huomioon oman opiskeluun käytetyn ajan. Ei ollut helpoin tie, mutta ei se loppujen lopuksi kovin mahdotonkaan ollut. Saas nähdä minkälaisia matikan haasteita tulevaisuus tuo, kun opinnot alkavat :D

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon pitkän matikan B! Onhan se jotain.

        Matikan haasteista tulevissa opinnoissa voi sanoa, ettei kaikilla aloilla matikka merkitse mitään eikä sitä sisälly kaikkiin opintoihin ainakaan paljoa. Sinun matikan osaamisella en kovin matikkapitoisiin opintoihin suuntaisi, kun matikka kerran ei ole vahvuutesi. Valinnanvaraa on silti paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon pitkän matikan B! Onhan se jotain.

        Matikan haasteista tulevissa opinnoissa voi sanoa, ettei kaikilla aloilla matikka merkitse mitään eikä sitä sisälly kaikkiin opintoihin ainakaan paljoa. Sinun matikan osaamisella en kovin matikkapitoisiin opintoihin suuntaisi, kun matikka kerran ei ole vahvuutesi. Valinnanvaraa on silti paljon.

        Jos insinööriksi meinaa niin kyl ne samat matikat opetetaan uudestaan, että lyhyelläkin pärjää :DDD


    • Anonyymi

      Kiva kun tulit kertomaan ja mahtava rutistus! Opintopolusta voi katsoa kuinka paljon lähtöpisteitä saa pitkästä versus lyhyestä eri arvosanoilla. Riippuu mihin hakee. Aika usein pitkän A-M antaa muutaman pisteen enemmän kuin lyhyen vastaava arvosana. Sitten taas E-L on jo yhden arvosanan enemmän (eli pitkän E antaa paremmat pisteet kuin lyhyen L). Itse olen aikoinaan tehnyt lyhyen matikan ja kirjoittanut L. Nyt opiskelen itsekseni pitkää ja tarkoitus on kirjoittaa keväällä. Jos tulee E niin olen aika pettynyt, koska kovan työn jälkeen saan vain alle kaksi pistettä lisää aloituspisteisiin. Jos tulee M tai huonompi, niin sitten ei uurastuksesta ole ollut hyötyä. Tai no...ei ole ollut hyötyä opiskeluhakuihin, mutta kyllä pitkästä matikasta voi silti hyötyä nähdä itselleen, kun siinä käydään asioita läpi syvemmin.

      • Anonyymi

        Ehkä se pitkä matikka, ainakin hyvin opittuna, antaa sinulle itseluottamusta.

        Mutta yleisesti ottaen pitkä matikka alapään arvosanoilla ei ole minkään arvoinen. Vaikka opetus olisi syvällistä, laajaa ja kaikin puolin huippua, huono arvosana osoittaa oppimiskyvyttömyyttä.
        Se ei liene kummoinenkaan ansio missään.

        Pitkästä matikasta heruvista pisteistä opiskelupaikoista kilpailtaessa on sanottava, että äidinkieli antaa samoilla arvosanoilla yhtä hyvät pisteet. Äidinkieli on sitä paitsi välttämätön kaikilla aloilla, äidinkielen täsmällinen osaaminen vaikuttaa menestykseesi joka päivä koko loppuelämäsi ajan. Ehkä kannattaisi panostaa siihen yhtä paljon tai enemmän.

        On hämmästyttävää, että pitkästä matikasta L:n kirjoittaneilla on vain yhdellä kymmenestä L myös äidinkielestä. Eli se siitä pitkän matikan ajattelua kehittävästä luonteesta useimpien kohdalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se pitkä matikka, ainakin hyvin opittuna, antaa sinulle itseluottamusta.

        Mutta yleisesti ottaen pitkä matikka alapään arvosanoilla ei ole minkään arvoinen. Vaikka opetus olisi syvällistä, laajaa ja kaikin puolin huippua, huono arvosana osoittaa oppimiskyvyttömyyttä.
        Se ei liene kummoinenkaan ansio missään.

        Pitkästä matikasta heruvista pisteistä opiskelupaikoista kilpailtaessa on sanottava, että äidinkieli antaa samoilla arvosanoilla yhtä hyvät pisteet. Äidinkieli on sitä paitsi välttämätön kaikilla aloilla, äidinkielen täsmällinen osaaminen vaikuttaa menestykseesi joka päivä koko loppuelämäsi ajan. Ehkä kannattaisi panostaa siihen yhtä paljon tai enemmän.

        On hämmästyttävää, että pitkästä matikasta L:n kirjoittaneilla on vain yhdellä kymmenestä L myös äidinkielestä. Eli se siitä pitkän matikan ajattelua kehittävästä luonteesta useimpien kohdalla!

        Jos oot hyvä matikassa, niin tottakai. Mä en osaa matikassa yhtään mitään, ehkä peruslaskut.


    • Anonyymi

      Me oikeisiin töihin vaan sieltä pulpetin takaa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe