Vene löytämässä otettaan

PenttiVanaja

Selailin uusimman Vene-lehden ja huomasin, että se on pääsemässä asian ytimeen eli lifestyle-julkaisuksi.

Yli kymmenen miljoonan jahti ja muuta kallista roinaa lehti täynnänsä. Tämä on lehden tulevaisuus. Kallista kuolattavaa köyhille. Köyhillä on vara ostaa lehti ja elää todellisuutta sen kautta.

19

1119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kak3

      Nooh, kysytäämpä näin päin, ketä siellä lehdessä oli mainostajina? Samoja miljoonajahti valmistajia?;)

    • surkea.esitys

      Lopetin oman tilauksen tänä syksynä. Tuin lehteä jo pidempään eli oli huono mielestäni, mutta maksoin silti.

      Mutta raja tuli vastaan. Lehti on surkea eikä yritä seurata aikaansa. Vanhan liiton jorinoita ja luokattoman huonoja koepurjehduksia.

    • Jeanneau-veneilijä

      Aloittajan kommentti on oikean suuntainen.
      Tällaista oli kaikki muutama vuosi sitten.
      Parina viimeisenä vuonna on tullut paljon paremmaksi.
      Itse olen irtisanonut kestotilauksen, mutta roikkunut määräaikaisuuden juuri tuon muutoksen takia.

    • noumani

      Miten olisi Venemestari joskus vuosia sitten tuli tälläinen, ja ainakin silloin oli aivan asiallinen luettava , sisälsi kaikenlaisia korjaus ja asennus ohjeita.

    • Puutiaiskuume

      Uudessa venelehdessä luettavaa kymmeneksi minuutiksi ja siitäkin jäi paha maku suuhun. Venemestaria lueskelin kaksi tuntia. Veneretkiä ja kevään kunnostuksia tuli jo ikävä. Paljon on lehdissä eroa.

    • Meille tulee sattuneesta syystä kaikki lehdet taloon. Venemestarin linja on enemmän tuollaisen itse veneensä maksavan ja omistavan sekä huoltavan veneilijän lehti. Paljon asennus ja vinkkiartikkeleita. Osa tuontitavaraa naapurimaista ja osa ihan paikallista tuotantoa. Kannattaa ehdottomasti tutustua jos vene lehti alkaa nyppimään.

    • eiVaraaOstaaPaskaa
    • Pelagi

      Ihan turha lehti, samaa mieltä. Itse tilasin sen siksi, että halusin lukea muutamia vanhoja arkistojuttuja, ja paperilehden kera tilaus oli melkein saman hintainen kuin pelkkä digilehti. No, vanhat jutut olen nyt lukenut ja tämän jälkeen ei tarvitse lehteä enää tilatakaan.

    • Venettaetsimassa

      Meidänkin talouteen tulee venelehti. Ollaan noita vanhan liiton kaikkitietäviä laituriparlamentin punaniskoja. Lehteä on luettu melkein sen syntyajoista lähtien. Viime vuosina on siirrytty kestotilaajista määräaikaistilaajiksi koska kestotilaaja maksaa tuplasti määräaikaistilaajaan nähden, mikä on todella outoa. Muutaman vuoden olen ollut kahden vaiheilla lopetanko tilaamisen kun lehden anti ei oikein erotu edukseen siihen mitä esimerkiksi netistä on kaivettavissa.

      Ennen vanhaan lehdestä tuli lisäarvoa ihan arkistoinnin kautta kun keräsi talteen messuliitteet ja venetestit ja kun oli sitten joskus ostamassa käytettyä venettä oli helppo tsekata myytävän paatin uudishinta vuosimallin mukaan ja lukaista testiarvioinnit niin sai yhden näkökulman lisää hankintapäätöksen puntarointiin. Nykyisissä venelehden testeissä painotetaan omasta mielestäni toisarvoisia parametrejä jolloin testeistä ei ole juurikaan hyötyä, vaan tarvittavan tiedon joutuu kaivamaan muista kanavista.

      Kuten edellä kommentoijat toteavat on lehti kallistumassa jossain määrin lifestyle suuntaan. Pidän sitä toisaalta hyvänä ja virkistävänä lisänä mutta alue on vaikea kun joka ainoa meistä saa ilmatteeks turhautumiseen asti netin kautta kohdennettua osin erittäin laadukasta mainontaa millä mielipiteitämme nimenomaan lifestyle dimension kautta yritetään muokata. Itselläni ei ole tällä hetkellä selvää käsitystä perimmäisistä syistä miksi lehteä enää tilaisin. Parhaat jutut ovat viime vuosina olleet mediavaikuttaminen vapaa-ajan veneilyn edun suuntaan, järjestäytyneen veneilyn palveluiden tarjonta katsauksineen ja freelance kirjoittajien matkakertomukset lähivesiltä. Olen odotellut aikaa milloin ryhdytään testaamaan kaupallisten veneilyn tukipalvelutuottajien palvelutarjontaa hinta- laatusuhteineen...

    • rharjhh

      Vene-lehden arkisto oli digitilauksen arvoinen. Olihan hauskaa lukea arvioita veneistämme, kun ne olivat vielä uusia. Aiemmin tehtiin myös oikeita koepurjehduksia ja testejä, joissa saattoi olla kymmenkunta purjevenettä mukana. Ei tyydytty piipahtamaan ulkomailla veistämön esittelytilaisuudessa purjehtimassa parin tunnin lenkkiä tyynessä säässä jotain 50-jalkaista kuumaa uututta. Pidin myös vanhoista kotimaan ja Itämeren alueen satama- ja reissujutuista. Nykyään lehden selaa parissa minuutissa, jonka jälkeen sen voi viedä kierrätykseen.

    • DunkkuTakaisin

      Dunkun jälkeen lehdessä ei ole juurikaan ollut käytännön purjehtijan juttuja.

    • Vene-lehdessä on nostettu viime vuosina enemmän esiin kohtuuhintaistakin veneitä. Esimerkiksi käytetyn veneen koeajo on aika mielenkiintoinen. Matkakertomuksia on myös säännöllisest, jotka nekin luen tarkkaan.

      Jos lehdessä on yksi juttu jostain öky-luksusveneestä niin ei se nyt lehteä pilaa. Hauskaa viihdettähän sellaisten juttujenkin lukeminen on.

      Tyynen sään koepurjehdukset ärsyttää, mutta viime lehdessä oli virolaisen jälleenmyyjän kanssa saatu jopa järjestettyä uusi koepurjehdus paremmilla keleillä, mikä olo aika hienoa.

    • IhanHyväLehti

      Purjehdin Suomen lisäksi Ruotsissa tai Virossa. Luen säännöllisesti seuraavia lehtiä kirjastossa: Yachting World, Båtnytt, Venemestari, Practical boat owner, Kippari ja På Kryss. Venemestarin ja Practical boat ownerin puuhastelusivuista en ole koskaan löytänyt mitään tarpeellista, koska olen sekä huoltanut että varustellut veneitäni jo kymmeniä vuosia. Yachting Worldin veneet ja jutut eivät kiinnosta selailua enempää. Båtnytt vastaa Venelehteä ruotsalaisesta näkökulmasta. Venelehti tulee minulle kotiin ja puolustaa erinomaisesti paikkaansa.

    • AriInkinen

      Miksi Vene-lehdessä ei ole koepurjehduksia kuten takavuosina?
      Koska Suomessa ei myydä uusia purjeveneitä ja vanhat on jo purjehdittu. Koepurjehdus punnituksineen, märkäpinnan mittauksineen ja kallistuskokeineen on erittäin työläs. Käytännössä niitä on mahdollista tehdä vain Suomessa, jossain olosuhteissa Ruotsissa (tehtykin) ja Virossa (ei myöskään uusia pursia). Siksi teemme esittelyjä.
      Jos emme tekisi esittelyjä, emme kertoisi uusista veneistä. Ne on käytännössä aina tehtävä ulkomailla, siellä missä veneet ovat. Mutta! Maksamme itse matkamme ja muut kulut. Veistämö hoitaa veneet. Tänä päivänä mikään pursiveistämö ei enää lennetä toimittajia ympäri Eurooppaa katsomaan uusia veneitä.
      Suomi on kaukana markkinoista. Keskieurooppalaiset toimittajat ajavat tunnun kaksi, niin ovat venerannassa. Me lähdemme melkoiselta takamatkalta.
      Miksi esittelemme suuria veneitä?
      Koska niitä valmistetaan. Pieniä uutuuksia tulee harvakseltaan, ja kaikki yritetään purjehtia. Mutta taas: jos emme kirjoita niistä, emme kirjoittaisi uusista veneistä. Eikä kirjoittaisi kukaan muukaan Suomessa.
      Tässä perusteluja. Ja seuraavan kerran kun joku alkaa viisastella juttujen ja ilmoitusten yhteydellä, suosittelen että ennen sitä katsoo vaikka muutaman lehden. Vaikea löytää yhteyttä etsimälläkään, kun purjeveneitä tai muutenkaan juuri veneitä ei ilmoituksissa näy. Edelleen tämän lystin maksavat lukijat.

      • Pulu

        Kuinka tarpeellisia punnitukset, märkäpinnan mittaukset ja kallistuskokeet ovat lukijan kannalta? En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moisia koepurjehdusten yhteydessä tehdään.


      • kaiken.perusta
        Pulu kirjoitti:

        Kuinka tarpeellisia punnitukset, märkäpinnan mittaukset ja kallistuskokeet ovat lukijan kannalta? En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moisia koepurjehdusten yhteydessä tehdään.

        Koska punnitukset ja märkäpinnan mittaukset ovat suoritusarvojen kovaa faktaa. Lokilukemat testipurjehduksella ovat pelkkää fiilistä, eivätkä kerro mitään menosta toisissa olosuhteissa.


      • Pulu

        Ja punnitus kertoo?


      • asgdsdhg

        Englanniksi julkaistut venelehdet ovat sisällöltään melko joutavia. Kaikkia on tullut melkein kokeiltua. Samaa mainostajien ja toimittajien tiivistä "yhteistyötä" kuin netin jälkeisenä aikana mediassa yleisesti. Omalla kohdallani nykyisen Vene-lehden sisältö on minulle ihan 0. Meidän 2,5 v poika tykkää kyllä kovasti lueskella, että siitä kiitos! Muutama esimerkki Inkiselle minua kiinnostavista julkaisuista, joista voisi löytyä vinkkejä myös Vene-lehden tekemiseen:

        Norjalainen Seilas: Sisältöä lukijoiden omista veneistä (syvällisemmin ja mielenkiintoisemmista veneistä kuin Vene-lehdessä), vinkkejä veneen varusteluun (ei messukierroksia, vaan käytännön tasolla), juttuja veneiden teknikaasta (mm. purjeveneiden rakenteet syvällisesti).

        Ranskalainen Voile magazine: Mielenkiintoisia uutuusveneitä, kuten Pogot, RM:t, uudet Xp:t ym. purjehditaan oikeasti kunnon lenkki kelissä kuin kelissä 100 nm ja kirjoitetaan juttu siitä. Käytännön vinkkejä veneen varusteluun ja juttuja veneilijöistä. Lyhyet vene-esittelyt vain sivuosassa.


    • Hölmistynyt

      Ihan näyttää että olisi Inkisen kirjoittama vuodatus.
      Mutta ei hänkään sentään niin harkitsematon ole että tilittäisi tälläisessa mediassa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      5006
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2279
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2169
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      222
      2153
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1363
    6. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      18
      1218
    7. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      966
    8. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      943
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      887
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      869
    Aihe