Jumalaa ei saa enää kutsua Herraksi ruotsissa

Jahveko

61

749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HERRE GUD!!

• Kaunis ja oikeampi on jouluvirsi Ruotsista, jossa käytetään ilmaisua: "Korkeimman poika" on kääreihin puettu,
        niin vähäisesti kuin kansan pojat.

Maria vakar vid barnets bädd
        vakar med lovsong och böner.
        Den Högstes son är i lindor klädd
        så ringa som allmogens söner.

• sini.sirkku kirjoitti:

Kaunis ja oikeampi on jouluvirsi Ruotsista, jossa käytetään ilmaisua: "Korkeimman poika" on kääreihin puettu,
        niin vähäisesti kuin kansan pojat.

Maria vakar vid barnets bädd
        vakar med lovsong och böner.
        Den Högstes son är i lindor klädd
        så ringa som allmogens söner.

Piti olla
        armodets,... äärimmäisen köyhyyden,..

• sontahaisee
        sini.sirkku kirjoitti:

Piti olla
        armodets,... äärimmäisen köyhyyden,..

Älä tuputa tuota alkeellista Sipoon böndelän murretta tänne! Luuletko tekeväsi vaikutuksen ?

• En.tiedä

Jotkut väittävät sen olevan olemassa vaikkei kukaan ole häntä nähdyt, uskovat puhuvat jumalan sanasta jota voi kuulemma lukea raamatusta, en usko että hän olisi kirjoittanut yhtään sanaa saati sanonut mitään, miksi häntä voi kutsua ?

• nktgfhk

Joo, Raamattu on niin alkeellinen sepuste, ettei sellaiseen syyllistyisi edes alkeellisin kyläjumala.

Mutta kun ihmisten kalloihin on kapaloikäisestä saakka taottu tuota sadustoa Suurena Totuutena, niin siihen uskoo jopa ihan älykkäät ja koulutetutkin, jos ei ole taipumusta kriittiseen ajatteluun.

• teretule

Jeesuskin pitäisi laittaa syytteeseen koska oli yhteys huoraan, Maria Makdaleenaan. Eeva sain aikaan paljon pahaa jo Aatamin ajassa.

• RuSSoOnNatsiSika

Russonatsien agendaa pukkaavat ja pravdaksi väittävät.

• henkilö-vertti

Femakot painavat raakasti päälle ruottissa. Kohta ne on kieltämässä mies sanan käytön, tarvii puhua henkilöistä. on tasaarvosempaa tai jotain, kuka niistä ottaa enää selvän.

• teretule

Olet oikeassa, ei kai Suomi seuraa???

• Henkilö.maija

Onhan jo ehdotettu että tyttöjä ei sanota tytöiksi, eikä poikia pojiksi,
        vaan henkilöiksi. Psykologi Sinkkosella oli eriävä mielipide asiasta ja
        siitä tuli kova haloo. Hän kun uskalsi paljastaa että "tytöillä on pimmpi
        ja pojilla munat". Tämä on tieteellinen totuus.

• Oikaisu

Isä meidän joka olet taivaassa. Tässähän menee kaikki rukouksetkin uusiksi nääs kun raamatussakin kirjoitetaan vain isästä taivaassa. Raamattukin menee uusittavaksi, se on laadittu aikanaan rasistiseksi. Tasa-arvon nimissä täytyisi kirjoittaa että Äiti ja Isä meidän jokka olette taivaissa jne.

• Miten_nyt_sitten

Häntä kutsutaan ? Onko Hän Hen?

• lookisesti

Lookisesti ajatellen yhteen kiroitettuna HenHän mutta ei mielellään HänHen.

• Mahtaa Jumalaa huvittaa nämä omaksi kuvakseen luomiensa ihmisten toilaukset. Olen monta kertaa ajatellut, että Hän on varmasti ajatellut, että jokin meni kyllä tässä pieleen. Ei arvannut, että hyvän ja pahan tiedon puun hedelmä aiheuttaa järjen köyhyyttä niin monilla elämän alueilla.

• Jumala kuvan on ihminen itse rakentanut, jumalat eivät ole siihen puuttuneet kun ovat näkymättömiä ja mykkiä.

• Luojan.suuruus.kaikessa

Jumalalla on paljon laajempi ja kaikenkattava itsensä ilmaisumahdollisuus, kuin meillä maan pienillä suupalteilla.

• Niin millä tavalla laajempi kaikenkattavat kun he eivät itse ilmaise ainoastaan raamattu joka sekin ihmisen kirjoittama.

• en.enempää

He ?
        On vain yksi Hän, jonka äänen löytää etsivä ja 'avoin' mieli. Muuta se ei vaadikaan. Jolla on korvat se kuulkoon!
        Silti ne korvat tukkeutuukin paljosta puheista ja olettamuksista, kuulemisen sijaan.
        ...

• Uskotkos
        en.enempää kirjoitti:

He ?
        On vain yksi Hän, jonka äänen löytää etsivä ja 'avoin' mieli. Muuta se ei vaadikaan. Jolla on korvat se kuulkoon!
        Silti ne korvat tukkeutuukin paljosta puheista ja olettamuksista, kuulemisen sijaan.
        ...

Jumalia jos tarkoitat niin niitähän on maailmassa ainakin satoja erilaisia. Eräs jumala mm. käskee tappamaan kaikki vääräuskoiset, et kai ole hänen kannattajansa?

• kdoejcv

No siinä ihan näytteeksi yksi näitä rääväsuita!

• mites.muutenkaan
        Pertikki kirjoitti:

Niin millä tavalla laajempi kaikenkattavat kun he eivät itse ilmaise ainoastaan raamattu joka sekin ihmisen kirjoittama.

Niinpä. Uskonkauppaajien kirjoittamia eri vuosisadoilta ovat kaikki maailman ns. pyhät kirjat.

• Mian-miete

Alle 20 vuotiaana opiskelijana - päästyäni ylioppilaaksi 18-vuotiaana -
      luin mm. Aaro Hellaakosken runon "Hengen manaus".

Siitä muistan vieläkin kohdan:

"Jumala, Henki, jos olen kapinoinut sinua vastaan,
      katso, uhmani haipuu...

Tosin ei vielä liene selvinnyt,
      sinäkö loit mun, vai sinut Ihmisen kaipuu,

mutta sen tiedän ja osannen ottaa lukuun:
      Sinua ilman - kuulumme susien sukuun!"

___

• ali-oppilas

Mikä vika susissa on? Ne pitää huolta laumastaan eikä tapa huvikseen. Luojan luomia nekin. Mitä tuo ylioppilaaksi tulo tähän asiaan kuuluu ? Tekeekö se jotenkin jalommaksi tai mielipiteesi arvokkaammaksi kuin muiden ? Ai eihän tuo ole mielipde vaan kopsaus.

• Murroskohtaa..varmaan

hän tarkoitti, muistan myös herkän kohdan olleen kun elämä muuttui niin totaalisesti koulun loputtua silloin ja kun nuorena maailmankuvaan on lapsesta asti jumala lliitetty kotona ja koulussa, niin ihminen selvittää mielessään sitä.

Mistä kiukkusi johtuu, sinun kannattaisi selvittää sitä.

• entäsitse
        Murroskohtaa..varmaan kirjoitti:

hän tarkoitti, muistan myös herkän kohdan olleen kun elämä muuttui niin totaalisesti koulun loputtua silloin ja kun nuorena maailmankuvaan on lapsesta asti jumala lliitetty kotona ja koulussa, niin ihminen selvittää mielessään sitä.

Mistä kiukkusi johtuu, sinun kannattaisi selvittää sitä.

Miksi sanot isteäsi häneksi ? Sinun kannattaisi selvittää sitä ?

• Raamatun mukaan maailma olisi luojan luoma, mistä alku-uskovat tiesivät jumalan on luonut kaiken, jumalako kertoi sen heille " kuules aatami minä loin sinut ja maailmankaikkeuden elollisineen, nyt sinun on alettava eevasi kanssa lisääntymään ja täyttämään maa "

• JosHänOn

Hitsi että ruotsalaiset ovat viisaita ja fiksuja. Sillä eihän kukaan todellakaan tiedä onko Hän mies vai nainen vai molemmat yhdessä.

• eioikeinnatsaa

Hän joka olet meidän ja taivaissa jne. Noinko se isä meidän rukous alkaisi, ei paha mutta tuntuu aika hentoselta nykyiseen verraten.

• Luonnollisestikin

Tarttisi varmaan keksiä uusi sukupuolineutraali ilmaisu Hänelle. Tai ehkä se on jo keksitty: maan ja taivaan Luoja.

• Kaino-onhyvä
        Luonnollisestikin kirjoitti:

Tarttisi varmaan keksiä uusi sukupuolineutraali ilmaisu Hänelle. Tai ehkä se on jo keksitty: maan ja taivaan Luoja.

Kaino on sopiva nimi kummallekin sukupuolelle, sehän sopisi.

• Aktissa

No en ma nyt tiiiä kun ei Se mitenkään kaino voi olla.

• Tottakai Jumala on mies. Eihän nainen tai muunsukuinen olisi voinut saattaa Mariaa raskaaksi.

• isoäiti_

Minä oon aina luullut, että Marialla oli neitseellinen synnytys. Olipa hyvä, kun tuli tuokin asia korjattua, etten kuole väärine luuloineni.

• isoäiti_ kirjoitti:

Minä oon aina luullut, että Marialla oli neitseellinen synnytys. Olipa hyvä, kun tuli tuokin asia korjattua, etten kuole väärine luuloineni.

Sen teknisen kysymyksen jätän teologien riideltäväksi, mutta jotakin kautta siittiön kai täytyi Marian kohtuun tulla. Jos asialla ei olisi ollut mies, ei Jeesuksestakaan olisi voinut syntyä mieheksi. Vai onko genetiikan tiedoissani aukko?

• jocus kirjoitti:

Sen teknisen kysymyksen jätän teologien riideltäväksi, mutta jotakin kautta siittiön kai täytyi Marian kohtuun tulla. Jos asialla ei olisi ollut mies, ei Jeesuksestakaan olisi voinut syntyä mieheksi. Vai onko genetiikan tiedoissani aukko?

Korjaan: Jeesuskaan...

• kuulutaan.kädellisiin
        isoäiti_ kirjoitti:

Se on satua, että Maria synnytti ilman hedelmöitystä. Se ei vaan maapallon karuissa oloissa ole mahdollista,

• kuulutaan.kädellisiin kirjoitti:

Se on satua, että Maria synnytti ilman hedelmöitystä. Se ei vaan maapallon karuissa oloissa ole mahdollista,

Eivät tuohon legendaan usko edes kaikki nk. kristitytkään. Uskontunnustus on vain kirkolliskokousissa päätetty kompromissi siitä, mihin kristittyjen tulee uskoa. Katolista muotoa 1500-luvun alussa vähän kaunisteltiin. Kun Kristinusko on hyvin seksuaalikielteinen, tarvitaan nk. pyhä henki kuljettamaan siittiö Marian kohtuun, että Jeesuksesta voisi tulla täysin ilman seksiä syntynyt ja siten "puhtaampi".

• mun.mielipide

Luonnonlait: Jumalat, eivät paheksu eri nimien käyttöä.

• OnvainyksiLuoja

Muuten hyvä mutta virheellinen monikko. Jumalia on vain yksi vaikka ihmisillä on Hänelle monta nimeä. Ehkä siksi että kun ihminen on luomakunnan tyhmin eläin niin sotimista ja taistelua saa siitäkin nimityksestä aikaan.

• gknhjhk
        OnvainyksiLuoja kirjoitti:

Muuten hyvä mutta virheellinen monikko. Jumalia on vain yksi vaikka ihmisillä on Hänelle monta nimeä. Ehkä siksi että kun ihminen on luomakunnan tyhmin eläin niin sotimista ja taistelua saa siitäkin nimityksestä aikaan.

Oletpa tietämätön!!!
        Raamatussahan ei sanota, ettei muita jumalia ole:

"3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat"

Eli, muitakin jumalia kyllä on, mutta sinun ei pidä niitä palvoa.
        Ymmärsitkö?

Tuo tulee kyllä lähes jokaiselle itseään kristittynä pitävälle aika puun takaa.
        Ja todistaa, kuinka vähän he Raamatusta tietävät. Papithan, parhaansa mukaan, johdattelevat seurakuntalaisiaan 'turvallisille teksteille', jottei joutuisi hankalien kysymysten kanssa painimaan.

Tuossa myös tuo 'jumala' todistaa, että hänellä, siitä huolimatta että on suunnitellut ja toteuttanut koko univesumin (ja me kaikkihan tiedämme kuinka käsittämättömän suuri se on...), on niin huono itsetunto, ettei kestä sitä, että joku fanittaa myös jotain muuta jumalaa.

Itse asiasssa, tuo kristittyjen jumala todistaa että hänellä on pikkusieluisen kyläjumalan luonne.

• Ainainen-sota-siellä

Allah vihaa muslimi-miehiä, siksi kun ne silpovat ja kivittävät ja kaltoinkohtelevat vauvojaan ja naisia, kaikkia itseään voimiltaan heikompia. Jopa yappavat oman miesten 'kunniansa' takia!!!
        Allah rankaisee niitä loputtomilla sodilla.

Kaikkialla minne nuo muttavat, alkaa ainainen sota.

• Revisiitä

"Tietämätön" minä tietystikin olen ja sangen suuressa määrinkin mutta miksi sinä kirjoitit kilometrin tekstin tajuamatta mitä tarkoitin?

• gknhjhk
        Revisiitä kirjoitti:

"Tietämätön" minä tietystikin olen ja sangen suuressa määrinkin mutta miksi sinä kirjoitit kilometrin tekstin tajuamatta mitä tarkoitin?

Et vaan ymmärrä kuinka vähän raamatusta tiedät ja ymmärrät.

Minä kirjoitin vastauksen sinun tekstiisi, ymmärsit tai et!

...kilometrin tekstin... Siirry Aku Ankkaan, se on yleensä melko selkeä ja lyhyt ja siinä on mielenkiintoisia kuviakin.

• Revisiitä-jososaat

Minä en ymmärrä Raamatusta yhtään mitään. Eikä moni muukaan. Siksi se ei auta ihmisiä heidän jokapäiväisissä haasteissaan, niissä joihin he no. tarvitsisivat jotakin henkistä kapasiteettia ohjaavaa ja ylläpitävää apua ja tukea.

Raamatun vaikeaselkoisesta kapulakielestä sitä ei löydy. Siksi ihmiset erkanevat uskonnosta kun se ei anna mitään ja muuttuvat maallisiksi matelijoiksi, joilla on vaikeaa kun vastauksia ei löydy elämän henkisiin kysymyksiin.

Sinä kuulostat samalta kuin kaikki huru-huru-uskovaiset; paljon sanoja ilman minkään laista asiaa.

• gknhjhk
        Revisiitä-jososaat kirjoitti:

Minä en ymmärrä Raamatusta yhtään mitään. Eikä moni muukaan. Siksi se ei auta ihmisiä heidän jokapäiväisissä haasteissaan, niissä joihin he no. tarvitsisivat jotakin henkistä kapasiteettia ohjaavaa ja ylläpitävää apua ja tukea.

Raamatun vaikeaselkoisesta kapulakielestä sitä ei löydy. Siksi ihmiset erkanevat uskonnosta kun se ei anna mitään ja muuttuvat maallisiksi matelijoiksi, joilla on vaikeaa kun vastauksia ei löydy elämän henkisiin kysymyksiin.

Sinä kuulostat samalta kuin kaikki huru-huru-uskovaiset; paljon sanoja ilman minkään laista asiaa.

"Raamatun vaikeaselkoisesta kapulakielestä sitä ei löydy. Siksi ihmiset erkanevat uskonnosta kun se ei anna mitään ja muuttuvat maallisiksi matelijoiksi, joilla on vaikeaa kun vastauksia ei löydy elämän henkisiin kysymyksiin."

Maallisiksi matelijoiksi???
        Miten niin? Sekularisoiduissa maissa ihmiset eroavat kirkoista ja uskovat yhä harvemmin yhteenkään jumalaan, ja silti voivat paremmin kuin koskaan.

Konkretisoi mihin henkisiin kysymyksiin eivät löydä vastausta?
        Monethan löytävät, mutta eivät enää niele uskonnollispohjaisia vastauksia, vaan perustavat enemmän tietoon ja ymmärrykseen. Tosin tuossa kyllä vapareilla ja humanisteila on vielä työsarkaa.

• Näin_meän_kyläs

Meth kutsumma häntä Ruottisa Pajalas Isäksi Perkelheksi.

• etelänvares

Onko teillä päin säilynyt se Vittulanjänkhän nimi edelleen? Joku mies kirjoitti sieltä hienon ja palkitun romaaninkin.

• Feminististäteologiaa

Jatkossa ei ole Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen, vaan

I Mammas, Hens/Höns och den heliga Andens namn.

• tulokseton

Ehdotan kutsumista narrikksi . Tuo vastaisi hänen toimenkuvaa vuonna 2017 ja duunin tuloksia .

• herravihaakohan

Jeesuksen aikalaisista herrat olivat jonkin sortin ylimyksiä, joilla oli "luontaisetuina orjia". Ehkäpä herraviha on tullut jo äidinmaidossa ruotsin kansalaisiin ja Herra sanan poistaminen perustuu tähän historiaan, ainakin alitajuisesti demokratiaan, eikä fenimismiin niinkään.

• Voivene

Jocus, tiedoksi sinulle: Minkäs laista koulua sinä olet käynyt, kun ei nuppiisi ole jäänyt muistoja siitä litaniasta, jossa Jeesuksen syntymästä kerrottiin, että sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi Neitsyt Mariasta..... jne.

• Supistettua kansakoulua minä kävin, mutta kyllä minä tuon sikisemisen muistan. Pyhästä hengestä taisivat kirkolliskokoukset otatella tosissaan, ja luterilaisuuteen se näkyy otetun mukaan.

Mutta aivan sikiämisestä riippumatta poikaa ei synny ilman isää. Jos Jeesus ei saanyt isältään miehen geenejä, hän ei voinut olla mies eikä Jumalan poika.

• paatinkaataja

Ei kannata ottaa turhia murheita ruotsalaisten uskonasioista.
      En muista millainen kielioppi siellä on, mutta meillähän on kolme mahdollisuutta:
      Jos maskuliini ei kelpaisi naisille eikä feminiini miehelle, on olemassa vielä NEUTRI.

• khjg

Neutri meidän joka

• uskon-rauha-maan-päälle

Joo, anna hyvä taivaallinen äiti/isä meille ymmärrystä miksi et tule tänne maan päälle ja selvitä välejäsi muiden jumalien kanssa. Reilumpaa olisi jos selvittäisitte välinne keskenänne kuka teistä on vahvin. Tietäisimme kenen sanaan pitää luottaa, loppuisi jatkuva sotiminen ja ihmisten tappaminen teidän riitojenne vuoksi.

• korpisuomalainen

Ruåttalaiset ovat humaanivyöhykkeellä elävä kansa. Eivät he oikiasti nosta siintä metakkaa, kuka mitenkin oletettua pilvenveikkoa kutsuu.
      Sympatiseeraan heittiä kun olen ruotsin metsäsuomalaista sukua. Heitin sotaväkensä otti mielellään näistä täydennystä joukkoihinsa.
      Esi-isämme oli onnekas. Kunnostautui taisteluissa ulkomailla niin että sai metsätilan syvältä suomen korvesta.

• Kiviset-pellot

Saiko monta sataa hehtaaria mettää ja oliko maapohja suotuisaa viljan viljelylle, en ole kade että en sillä kysele.

• korpisuomalainen

Tila oli valtava, ainakin 800 ha. Isojaossa siitä tehtiin kylä, jaettiin alueen ihmisille. Maarekisterin asiakirjoissa mainitaan se perustilan numero, josta maa-alat on lohkottu.

• Per-kel

Herren välsigne och bevare Eder ! Amen .-

• gknhjhk

Snarvel!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      256
      2733
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      87
      2125
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1930
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1383
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1335
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1280
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1128
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1100
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      964
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      953
    Aihe