Suomi 100v - mitä se Sinulle merkitsee?

Iltaa!
Itsenäisyys on minulle tärkeä asia ja sen toivon pysyvän tulevaisuudessakin.
Suht puhdas luontomme , pitkät välimatkat pohjoisen hiljaisuuteen asti . Kaikki luonnonvaraiset eläimemme, lintumme jne.

Olen ulkomailla ihan ylpeä, kun kysyttäessä kerron olevani suomalainen!

38

527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teretule

      Olen aina suomalainen ja tulen olemaan näin ovat myös lapseni he puhuvat hyvää suomenkieltä mutta lapsenlapset eivät puhu suomea ei haittaa, Suomi oli maa joka oli apina minulle ja kenen vika luultavasti vanhempani alussa, sitten suomalainen yhteiskunta
      ja kuin lopussa minä itse, näin kaikki totuuden jätin suomen rakkaani tuli perässä ja sai heti työn sairaalassa en koskaan ole ollut työtön, olen yli 70 vuotias tänään. Lapsillani akateeminen koulutus voivat hyvin.

    • teretule

      Missä maassa asut?

      • Suomessa - voihan sitä muuallakin joskus olla :)


    • suomi-mummo-

      Vastaus alotukseen;

      suomi sata- v merkitsee kotia , työtä ja elämää, kiinnekohtaa elämässä,

      vanhuus ottaa lujille, suomi-mummo-

      • teretule

        Olet oikeassa. Oliko mummolla unelmia elämästä???


      • elämä-oli-ja-meni
        teretule kirjoitti:

        Olet oikeassa. Oliko mummolla unelmia elämästä???

        Oli unelmia elämästä, ja kaikki ne toteutui, vaikka kovaa työtä se oli,
        se aika oli oikeeta elämää,
        ihanaa elämään omine taisteluineen,

        nyt kun puoliso on jo kummun alla, vanuus ei ole mukavaa aikaa,
        vanuus on raskasta aikaa, vanhan ihmisen elämä ei ole mielekästä,
        on ylijäämä ihminen, yhteiskuunalle rasite,
        sen näkee vanhuspalvelujen puutteelisesta hoivasta,
        moni vanhus on jättetty yksin melkein unholaan vaivoineen,

        ihmisen ei pitäisi elää vanhaksi,

        eutanasia laki pitää saada voimaan,


      • on.sulla.mahdollisuus

        yks lesken tulee hoitamaan sinua, hän on oikea virtuoosi hoivavieteissään. vie sinut palvelutaloon, tunkee liian ahtaaseen hissiin ja kuljettaa yläkertaan eli lähemmäksi herraa. syöttää juottaa ja moralisoi. vittuilee että olet elänyt väärin.
        teillä on kuitenkin paljon yhteistä, että molempien puoliso on kuollut, osanottoni siitä. mutta saatte kiistellä, kumpi teistä oli parempi omaishoitaja?


    • eroarahasta.fi

      Toden totta. Edes sotaveteraanien yli ei vieläkään päästä. Ja veroveteraanit ei pysty rakentamaan yhteiskuntaa, jota tavoitellaan.

    • teretule

      Aloittaja ei tiedä mitä kirjoittaa----humalassa---huumeissa jne.

    • teretule

      Onko aloittaja hunski??? luulen niin olevan sillä täällä kirjoittavat ovat käsillä laskettavissa.

      Maailma on pieni suomi apinat.

      • teretule

        Davot haraso.... Tiden är inte den så vi ser, den är annan....


    • Per-kel

      Suomi synnyinmaa, mutta ei enään kotimaa.- Sitä Suomea josta kerran läksin maailmalle ei ole enään olemassa!" Sitä maata, jossa kasvoin, eivät asuta omat On ehkä ihmiset samat, mutta kasvottomat
      On muualta tuotu nuo mausteet niin somat Eivät asukkaat tiedä, keitä he ovat" (Alatalo)

      • teretule

        Niin on---olet oikeassa.


      • pirremiinapa

        Veljeni muutti Ruotsiim 70 -luvun alussa ja tuntee nyt olonsa siellä kotoiseksi, mutta isänmaa on kuulemma Suomi.


    • teretule

      Kuika tämä venäleinen apian ohjelma on rakas suomi24 hyvin sairasta!

    • Joppejappe

      transpositio
      24.11.2017 22:30
      Iltaa!
      Itsenäisyys on minulle tärkeä asia ja sen toivon pysyvän tulevaisuudessakin.
      Suht puhdas luontomme , pitkät välimatkat pohjoisen hiljaisuuteen asti . Kaikki luonnonvaraiset eläimemme, lintumme jne.

      Olen ulkomailla ihan ylpeä, kun kysyttäessä kerron olevani suomalainen!

      VASTAUS YLLÄ OLEVAAN KIRJOITUKSEEN

      Itsenäisyys ja nimenomaan SUOMALAISUUS lienee meille kaikille SUOMALAISILLE todella tärkeä asia. Tämä maa SUOMI on vielä hyvä maa asua, olla ja tehdä työtä JOkseenkin puhdas luonto, kaunis luonto ym. Asiat on vielä kokolailla hyvin.

      Osaksi tätä kaikkea saamme kiittää sotiemme veteraaneja, menneitä sukupolvia heidän uurastustaan ja säästäväisyyttään. He ovat raivanneet pellot nostaneet SUOMEN vaurauteen ja hyvinvointiin.

      Suomi on pieni kansa jos verrataan isompiin maihin. Suomalaisuus, suomen kieli, kulttuurimme, identiteettimme, itsenäisyytemme, vapautemme tämä kaikki on perintöä menneiltä sukupolvilta. SÄILYTTÄKÄÄMME JA VAALIKAAMME TÄTÄ PERINTÖÄ

      Pakolaisuus on suuri maailmanlaajuinen ongelma jota tuskin pieni Suomi pystyy ratkaisemaan
      vaikka miten olisikin tahtoa siihen. Apu pitäisi ehdottomasti ensisijaisesti viedä sinne paikanpäälle missä sitä tarvitaan.

      Vieras kulttuuri, tavat yms. synnyttävät ongelmia . Elintasopakolaisuus ym. Ruotsi on hyvä esimerkki jossa on havahduttu näihin ongelmiin. Toivotaan että suomi ottaa oppia tästä

      • Ollessani ulkomailla. Muuten samaa mieltä.


      • teretule
        transpositio kirjoitti:

        Ollessani ulkomailla. Muuten samaa mieltä.

        >Olet nolla, samoin kaikki suomalaiset. Aatu on Teidän jumala, näin on totuus --apinat.


      • teretule kirjoitti:

        >Olet nolla, samoin kaikki suomalaiset. Aatu on Teidän jumala, näin on totuus --apinat.

        Tuo apina lienee sinulle rakas, kun aina sitä toistat. Oletko mhdollisesti heidän laboratorionsa tuottamus vai onko planeetta tootta!! Huu!!


      • Perintötekiät_huom

        Aivan varmasti Suomi ottaa oppia Ruotsista edelleen, ja kasvattaa Suomen maahantunkeutujilla. aivan niin kauan kun äänesstys käyttäytyminen on sitä mitä se on ennenkin ollut. Jotenka tuspimpa suomalainen niin nopea oppivainen on että muuttaisi sen minkä on jo äidinmaidosta perinyt.


    • pirremiinapa

      Itsenäisyys ja Suomen itsenäisyys merkitsee minulle hyvin paljon, voin sanoa kyllä melkein olevani ääri isänmaallinen, kuitenkaan en astu heidän riveihinsä, jotka heiluttavat väörin perustein Suomen lippua.

      100 vuotta itsenäisenä valtiona on kyllä hyvin lyhyt aika.
      Olen ylpeä suomalaisuudestani,

      • Istuva_Härkä

        Miten ja mistä voi oppia oikean tyylin heiluttamaan Suomen lippua.
        Tuskin missään jääkiekkohallissa tai vormula kisassa sitä oikea oppista heiluttamista oppii?

        Ja mitäs se oikea isänmaallisuus on ? Sehän on jokaisella suomalaisellakin aika paljon siitä kiinni paljonko he kykenevät verottamaan kansaa, siinähän sen isänmaan mittari on oikeasti, eikä miten jotain lippua heiluttaa itsenäisyyspäivänä.

        Elikkäs, kenen joukoissa seisot sen lauluja laulat, eikös se vanha viisaus näin kerro asioiden toimivan edelleen, kuten silloin emnnenkin.


      • pirremiinapa

        En nyt ihan sanatarkasti lipun heilutus tapaa tarkoittanut , ketka sita heiluttaa ja missa ttarkoituksessa, llue. aari jarjestojen edustsjat, esim.natsit, heidan katson kuuluvsn niihin jotka tahraavat Suomen lipun.

        Ja etta mitaka suomalaisuus on, no se on ihan kaikkea, se on koko elama, kulttuuri kaikkine muotoineen, multa jalkojeni alla, puut ja kaikki ymparoiva luonto, maamme rajat, sinivalkea lippumme maamme laulu..jne.

        Eika k enenkaan joukoissa, en ainakaan tuohon lauluun viittaavien joukoissa.

        p.s. en saa taas kannykkani kielta muutettua, ilm. olen taas kirjatunut Lontoossa.


    • Ei-ole-markkaakaan

      Ei merkitse yhtään mitään.

      Me vain asumme suomi nimisten rajojen sisäpuolella.

      Mutta veteraaneja ja niiden saavutuksia kunnioitan elämäni loppuun asti. Vaikka lopulta hävisimme ja menetimme maamme EU sodassa.

    • Isä, jos eläisi, niin olisi myös täyttänyt sata vuotta. Viisi vuotta rintamalla, kahdessa sodassa..
      Kun täytin 12 v, Suomi oli silloin 50 v, tuntui silloin, vanha valtio. Oli silloinkin isot juhlat.
      Nyt, kun itse on 62, ja Suomi 100, tuntuu, että miten nuori valtio Suomi on, 38 vuotta vanhempi kun minä.
      Mitä se merkitsee. Ei kai sitävoi sanoa, kun en niitä juhlallisia julistuksia ole viljellyt puhekielessä..
      Sitten sen tietää, jos joku ottaa tämän Suomen meiltä pois.

    • vfihimsff

      - mun suvussa on kokoeliniän ollu rasitteena kommarien väkivalta kun nuoret heittäytyy anarkisteiksi - hilluvat ympär maailmaa ja kustannukset joutuu aina makselemaan suvun vanhat työläiset pienistä palkoistaan ja eläkkeistään -silleen jääneet apinavetoiseks laumaksi - omat lapset lapsineen kunnioittaa kyllä omia kotejaan ja toistenkin - mutta ne kaikki mutkan kautta suoraan sukulaisiksi, joita ei edes tunne - yleensä vierailee aina kotoa poissa ollessa kuin rosvolauma ja kateissa milloin mitäkin
      - huomautin kerran naapurin rouvalle että sullahan kaunis kaulakoru -tommonen pilgriminketju - tykkäätkö sitä pitää -minullakin oli joskus samanlainen....
      - lähes kaikenmuun maailman kauniin turhuuden lahjoitin arvometallikeräykseen Suomen rantojen siivoustalkoisiin - kaunis karu maa - mun uskontoni soi säveleinä
      - joskus sanon perkele kun keljuttaa -ei oo jumalilta voimia viemässä.

      • opettele-käyttäytymään

        vfihimsff ;

        sinä ja sinun sukusi on siis mustilaisia, ne käyttäyty just kuvaamallasi tavoin,


      • J_lauta-mainen
        opettele-käyttäytymään kirjoitti:

        vfihimsff ;

        sinä ja sinun sukusi on siis mustilaisia, ne käyttäyty just kuvaamallasi tavoin,

        ahhh, olet siis samaa heimoa kun tiedät mistä puhut ja neuvot.

        Tuossa linkissä ehtä löytyy apuja teille ? https://ylilauta.org/satunnainen/74463064


    • SukuHakuri

      "suomalainen" Vai niin että olet tuosta ylpeä ?

      No kerro minulle tietämättömälle mikä se suomalainen sitten on.

      Lain säädäntökin on tässäkin asiassa sama kun Neuvostöliitossa, ja tämäkö on sitä suomalaisuutta ?

      "Tietosuojasyistä 1900 ja 2000 luvulla syntyneiden henkilöiden tietoja ei saa julkaista SukuHakurissa. 1900 ja 2000 luvulla syntyneisiin kohdistuvat sukututkimuskyselyt täytyy osoittaa kyseisen seurakunnan kirkkoherranvirastoon. "

      http://www.sukujutut.fi/sukuhaku/sukuhak1_1.asp

      Arvappa miten Ruotsissa ja Norjassa nämäkin asiat ovat.

      • pirremiinapa

        No miten?


      • SukuHakuri
        pirremiinapa kirjoitti:

        No miten?

        No, esim. minun tietoja ei löydy seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Koska ne on aivan muualla, ja sielläkin olen kieltänyt niitä luovuttamasta ilman omaa lupaani.

        Ruotsalaisilta sivuilta löytyy kaikki jotka asuvat/ovat kirjoila Ruotsissa, jopa osoitteen keralla. Sitä en tiedä voisiko sielläkin kieltää omat henkilökohtaiset tiedot vaikka asuin siellä parisenkymmentä vuotta, Koska minulla ei ollut silloin syytä suojautua pakkomyyjiltä, jotka tunkeutuvat puhelimella ja kotikäynneillä. .;

        Mutta, tiedän että esim. oma veljeni sai silti sieltä minun tiedot ? ilman että minulta on kysytty yhtään mitään.. että näin luotettava tuokin järjestelmä on, kuten kaiki muukin tässä jälkijättöisettä Bresnewiläisessä valtakunnassa!

        Tämähän se suomalaisuus on : Haploryhmä N (Y-DNA)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Ihmisen_haploryhmän_tyyppi


      • pirremiinapa

        Jaha, kiitos, tuo haplo oli hakusessa.
        Sukuhakuri sensijaan hyvinkin tuttu.


      • maissiiii
        SukuHakuri kirjoitti:

        No, esim. minun tietoja ei löydy seurakunnan kirkkoherranvirastosta. Koska ne on aivan muualla, ja sielläkin olen kieltänyt niitä luovuttamasta ilman omaa lupaani.

        Ruotsalaisilta sivuilta löytyy kaikki jotka asuvat/ovat kirjoila Ruotsissa, jopa osoitteen keralla. Sitä en tiedä voisiko sielläkin kieltää omat henkilökohtaiset tiedot vaikka asuin siellä parisenkymmentä vuotta, Koska minulla ei ollut silloin syytä suojautua pakkomyyjiltä, jotka tunkeutuvat puhelimella ja kotikäynneillä. .;

        Mutta, tiedän että esim. oma veljeni sai silti sieltä minun tiedot ? ilman että minulta on kysytty yhtään mitään.. että näin luotettava tuokin järjestelmä on, kuten kaiki muukin tässä jälkijättöisettä Bresnewiläisessä valtakunnassa!

        Tämähän se suomalaisuus on : Haploryhmä N (Y-DNA)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Ihmisen_haploryhmän_tyyppi

        Tuosta en nyt saanut selvää...Siis, kumpiko se nyt mielestäsi on parempi,
        kaikki tieto kaikille avointa vai se, että henkilö tiedon hankintaan joutuu näkemään vaivaa.

        salasithan sinä'kin omat tietos... mitä ihmeen bresneviläisyyttä se on...


      • SukuHakuri

      • SukuHakuri
        maissiiii kirjoitti:

        Tuosta en nyt saanut selvää...Siis, kumpiko se nyt mielestäsi on parempi,
        kaikki tieto kaikille avointa vai se, että henkilö tiedon hankintaan joutuu näkemään vaivaa.

        salasithan sinä'kin omat tietos... mitä ihmeen bresneviläisyyttä se on...

        Onhan minun tiedot olut saatavissa yli 60v .

        Salasin omat tiedot kuten jo kerroin, eli turhanpäiväisiltä kaupustelioilta.
        Ja testaten viranomaisten toiminnan. Mutta sehän ei toiminut kuten kerroin.

        Tiedätkö että yksityishenkilö ei voi toimia ainoastan Suomessa pelkällä sähköpostilla kuten voivat yritykset toinia. Olen kuulemma Suomen ensimmäinen joka on tuota toimintoa yrittänyt saada läpi kuten olen jo vuosia sitten tämän asian kertonut myös tällä palstalla.

        Veneen alla ei saa asua. ihmettelen vaan kun olen kuulut että Hesassakin on jopa 7000 asunnotonta ja minä en saa asua veneen alla kuten kerroin väestörekisterin pitäjälle ?

        Et se siitä bresneviläisyyttä.


    • maissiiii

      !00 vuotta on varmaankin lyhyt ajanjakso itsenäisyyttä,
      Iso merkitys koska isäni on ollut puolustamassa tätä itsenäisyyttä,
      katsonut nuorena miehenä sen puolustamisen arvoiseksi, joten arvokas se on minullekin.

      Paljon hyvää saa osakseen kun on mahdollisuss asua itsenäisessä Suomessa.
      Tosin monia asioita pitää itsestään selvyytenä ja unohtaa miten paljon kaikki on vaatinut edellisiltä sukupolvilta työtä ja mikään ei ole tullut ilmaiseksi.

      Kun on koko elämänsä saanut elää rauhan aikaa, ei osaa sitä edes tarpeeksi arvostaa.
      Nykyään kaikki tuntuu sirpaleiselta ympärillä,
      niin kuitenkin perusturvallisuus on ja pysyy.

      • Taikuritässä

        Syntymävuonnani Suomi täytti 34 v, viime vuonna 99 v ja nyt 100 v.
        Yksi päivä ja vuosi lisää. Meidän maassamme lienee juhlavaa ja harrasta.
        Ei karnevaalia. En oikein ole Nyt-pitää-jotain-erityistä-vääntää.
        On paljon ammatteja, joiden myötä ollaan lähempänä valtakunnan keskiötä
        juhlapäivänä. Miten nyt sanoisi nätisti: en touhottane.
        Näitä sisältöjä voinee miettiä minä päivänä tai vuonna tahansa!
        Ja onko tämä aika monellekin Saiturin joulua kummempaa, sydän ei sula edes juhlavuonna.

        https://youtu.be/FmkviyOmh0I


    • vfhimsff

      Aiempina ajanjaksoina kansainvaellusten aikoina Intian perukoiltakin Eurooppaan ja pohjoisille alueille vaeltaneita ovat ilmestyneet romanikansalaisetkin - ihmisiä ja ihmisten lapsia hekin - vaikka vainottuja ja hyvinkin halveksittuja sukupolvesta toiseen
      -naiset liian kauniita ja miehet herkästi aseisiin tarttuvia - keskiajalla jopa kuninkaan käskystä laki voimassa että vaeltavia tuntemattomia sai vapaasti surmata kriisien ja uskontotaistelujen aikana - omassa suvussakin kerrottu tarinaa että historiikissa joku suvun esiäideissä keskiajalla oli nuori raiskattu romanityttö .
      Maailmanmeno lie jokseenkin samanmoista edelleenkin - ahdistavuus ja vainonalaisuus ovat edelleenkin osa suomalaistenkin eloa - sillekään ei mitään voi edes harmaahapsisenakaan - ja vajaakuntoisenakaan - miksi ja keitä "ala-arvoisuuteni" loukkasi, jäi arvoitukseksi - olen niin monesti hakattu vammaisnainen että tajunnantasonkin kanssa välillä ongelmia - siis silkkaa saastaa oikeitten ihmisten silmissä
      - heidän mittapuittensa mukaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      170
      29882
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      219
      19193
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      396
      10075
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6445
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      20
      4359
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3883
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      60
      3100
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1527
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1309
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      62
      1306
    Aihe