Kellarivarastossa autonrenkaita

nokialaiset

Onko luvallista säilyttää kerrostalon varastokomerossa autonrenkaita. Jos ei, kuka hoitaa renkaat pois, ellei omista sitä tee?

33

5131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikpouyfgw

      Autonrenkaat

      Autonrenkaita saa omassa häkkikomerossa säilyttää yhden rengaskerran. Taloyhtiöillä voi kuitenkin olla omat säännöt siitä, saako kerrostalon häkkivarastossa säilyttää auton renkaita.

      • Nyt menee sitten kellarikomero ja autotalli sekaisin. Kellarikomerossa ei missään tapauksessa saa säilyttää mitään palavia nesteitä tai etenkään autonrenkaita (tai vastaavia palaessaan runsaasti myrkyllistä savua tuottavia ja vaikeasti sammutettavia tavaroita tai aineita).

        Autotallissa saa säilyttää sen yhden rengaskerran autossa kiinniolevien renkaiden lisäksi ja muistaakseni 10 litraa palavia nesteitä auton polttoainetankissa ja moottorissa olevien lisäksi.


      • jkleyiulft

      • Oss1an
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nyt menee sitten kellarikomero ja autotalli sekaisin. Kellarikomerossa ei missään tapauksessa saa säilyttää mitään palavia nesteitä tai etenkään autonrenkaita (tai vastaavia palaessaan runsaasti myrkyllistä savua tuottavia ja vaikeasti sammutettavia tavaroita tai aineita).

        Autotallissa saa säilyttää sen yhden rengaskerran autossa kiinniolevien renkaiden lisäksi ja muistaakseni 10 litraa palavia nesteitä auton polttoainetankissa ja moottorissa olevien lisäksi.

        Välittäjä_LKV puhui taas vaihteeksi paskaa...


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nyt menee sitten kellarikomero ja autotalli sekaisin. Kellarikomerossa ei missään tapauksessa saa säilyttää mitään palavia nesteitä tai etenkään autonrenkaita (tai vastaavia palaessaan runsaasti myrkyllistä savua tuottavia ja vaikeasti sammutettavia tavaroita tai aineita).

        Autotallissa saa säilyttää sen yhden rengaskerran autossa kiinniolevien renkaiden lisäksi ja muistaakseni 10 litraa palavia nesteitä auton polttoainetankissa ja moottorissa olevien lisäksi.

        Siis renkaitahan saa säilyttää häkkivarastossa ellei taloyhtiön säännöt sitä kiellä.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Nyt menee sitten kellarikomero ja autotalli sekaisin. Kellarikomerossa ei missään tapauksessa saa säilyttää mitään palavia nesteitä tai etenkään autonrenkaita (tai vastaavia palaessaan runsaasti myrkyllistä savua tuottavia ja vaikeasti sammutettavia tavaroita tai aineita).

        Autotallissa saa säilyttää sen yhden rengaskerran autossa kiinniolevien renkaiden lisäksi ja muistaakseni 10 litraa palavia nesteitä auton polttoainetankissa ja moottorissa olevien lisäksi.

        Välitätkö varastotiloja vai auton renkaiden kausisäilytystä, tai onko sulla itselläsi sellainen paikka mihin otat renkaita, tämä sun tarina on täyttä paskaa


    • renkaatveks

      Ei saa säilyttää renkaita, ellei ole ovea komerosta suoraan ulos. Näin sanoi palomestari vuonna 2015.

      • prihpuq

    • järkeävoikäyttää

      Meillä päätetty, ettei rankaita säilytetä kellari varastoissa piste. Sitä päätöstä eivät lehtiotsikot muuta. Rengasliikkeet säilyttävät nykyään renkaat, miksi rehata renkaat taloyhtiön kellariin???

      • yksautoilija

        On melko kallista käyttää rengashotellia vaikka helppoa ja vaivatonta onkin.
        Saattaa olla satasia vuodessa. Onko oikein, että taloyhtiö voi määrätä sellaista käyttämään.
        Ei ole!


    • intomiel

      50 eur sis alv

      • Anonyymi

        100€ vuodesaa 10:ssä tonni, 37 asukasta, 37000.. sillä hinnalla maalaa rakennukset uusiksi 10v välein


    • urpoola

      Meillä taloyhtiö kerää jäteöljyt , vanhat akut ja ilmaiseksi saa 10l pissapojan nestettä. Niin ja hallituksen puheenjohtaja on luovuttanut autotallinsa ilmaiseksi asukkaiden renkaiden säilytykseen. Oma mersu seisoo räntäsateessa.

      • Anonyymi

        Hallituksen pj ei tunne määräyksiä vaikka lienee taloyhtiön turvallisuusjohtaja.

        https://www.phpela.fi/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/2019/12/Varastointi-ja-säilytysohjeet-taloyhtiön-asukkaille.pdf

        Autosuoja (kooltaan alle 60 m2) on tarkoitettu vain moottoriajoneuvojen säilyttämistä varten, eikä se ole varastotila. Moottoriajoneuvon lisäksi pienissä autosuojissa saa säilyttää: Yhden vaihtorengaskerran autopaikkaa kohden.


    • Anonyymi

      Häkkikomeroissa ei saa säilytää mitään muuta kuin säilykkeitä, paristoja, huopia ja lähdevettä kriisien varalle.

      • Anonyymi

        Älä puhu paskaa, meillä on maalit tinnerit ja ohenteet häkkivarastossa, myös auton vanhat akut dynamiitti pommit raketit bensaa 100 litraa,


    • Anonyymi

      Paikallisella pelastuslaitoksella on yleensä ohjeistus paloturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä.

      • Anonyymi

        Aika monta linkkiä on jo asiasta.

        Itse puran aina koko auton osiin ja säilön kellarikomeroon kaikki osat.


    • Anonyymi

      Asun häkkikomerossa, kodikasta on.

    • Anonyymi

      Taloyhtiöillä on kirjavat säännöt siitä, saako kerrostalon häkkivarastossa säilyttää auton renkaita. Vaikka renkaat kasvattavat huomattavasti palokuormaa, pelastusviranomaisten sääntöjen mukaan kerrostalon irtaimistovarastossa saa säilyttää yhden rengaskerran varastoa kohti. Kerrostalon omat säännöt saattavat kuitenkin kieltää renkaiden varastoimisen.

      • Anonyymi

        Nämä omat säännöt ovatkin mielenkiintoinen juttu... Mikään kielto tai määräys kun ei ole validi, jos sellaiselle ei löydy perusteita suomen laista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä omat säännöt ovatkin mielenkiintoinen juttu... Mikään kielto tai määräys kun ei ole validi, jos sellaiselle ei löydy perusteita suomen laista.

        Tuskin löydät semmosta kohtaa laista joka menisi noin tarkaksi. Taloyhtiöllä on aika paljonkin toimivaltaa päättää turvallisuutta lisääviä toimia viranomaisvaatimuksien päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin löydät semmosta kohtaa laista joka menisi noin tarkaksi. Taloyhtiöllä on aika paljonkin toimivaltaa päättää turvallisuutta lisääviä toimia viranomaisvaatimuksien päälle.

        Ja mitä tapahtuu jos ei noudata? Taloyhtiö ei voi antaa mitään sakkoja ja ainoa rankaisukeino on huoneiston hallintaanotto. Sen käytöstä taas määrätään laissa tarkasti. Hallintaanottohan ei tule kyseeseen vain siksi ettei ole noudattanut jotain taloyhtiön keksimää lakiin perustumatonta sääntöä. Eli: taloyhtiö voi määräillä mitä vaan, muttei mahda mitään, jos joku ei noudata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä tapahtuu jos ei noudata? Taloyhtiö ei voi antaa mitään sakkoja ja ainoa rankaisukeino on huoneiston hallintaanotto. Sen käytöstä taas määrätään laissa tarkasti. Hallintaanottohan ei tule kyseeseen vain siksi ettei ole noudattanut jotain taloyhtiön keksimää lakiin perustumatonta sääntöä. Eli: taloyhtiö voi määräillä mitä vaan, muttei mahda mitään, jos joku ei noudata.

        Kellarikomeron käytön estäminen niskoittelevalta asukkaalta on helppo juttu.


    • Anonyymi

      Saako periä maksun erikseen kerrostalon häkkivarastosta meille tuli uusi maksu ?

      • Anonyymi

        Saa, sillä häkkivarastot ovat yhtiön hallinnassa, ellei yhtiöjärjestyksessä ole toisin määrätty. Sama pätee myös autopaikkoihin ja kylmäkellariin.


      • Anonyymi

        Taloyhtiö voi päättää ottaa koko tilan vaikka muuhun käyttöön, jos yhtiöjärjestyksessä ei ole määrätty, että häkivarastot kuuluu osakkaan hallintaan. Muuten ne on taloyhtiön hallinnassa ja taloyhtiö voi alkaa perimään niistä vuokraa tai ottaa vaikka kokonaan pois.


    • Anonyymi

      Niin pitkään kun olen 1980 luvulta alkaen Kerrostalossa asunut on autonrenkaat
      Aina olleet omassa Verkkohäkissä!

      Näin oli myös kaikilla muilla

      Nyt olen huomannut että yhä useampi on jättänyt renkaansa Rengashotelliin ja osa kesä asunnolleen!

      Kesäasuntoa minulla ei ole ja Rengashotellit ovat kalliita.
      Ei ole tullut käskyä renkaiden siirtämiseen!

    • Anonyymi

      Taloyhtiön yhteisessä yli 60m2 autosuojassa ei saa säilyttää edes tilapäisesti atuoja jos niiden polttoainetankkeja ei ole tyhjennetty, renkaat ja akut poistettuna. Sähköautoista pitää irroittaa akusto ja ne tulee säilyttää veteen upotettuna.

      • Anonyymi

        Meilläkään ei saa tuoda mitään atuojia pihoille roikkumaan.


    • Anonyymi

      Minä muutin asumaan ullakolle ja panin renkaat asuntoon. Mitä siihen sanotaan, niuhottajat.

      • Anonyymi

        Tilataan valkotakkiset noutamaan. 😆


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1489
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      583
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe