Raamatussa ei herroitella herra herra isoherraa:
M.Peltonen: 'Jahve' ei kuitenkaan ole suomeksi ' Herra' , minkä seikan raamatunkäännöksen tekijätkin varsin hyvin tietävät."
https://www.netikka.net/mpeltonen/nimi.htm
Alkuteksti ei tunne sanaa "Herra"
10
186
Vastaukset
"Sentähden, katso, minä saatan heidät tuntemaan-tuntemaan tällä haavaa-minun käteni ja minun voimani, ja he tulevat tietämään, että minun nimeni on Herra." (Jer. 16:21)
He tulevat tietämään, että nimeni on "Herra"? Mikä ihmeen nimi on "Herra"?!?- bgfdbfgdbdf
Saksalaisperäinen lainasanahan se, ei erisnimi alkuunkaan ..
- Moi78i
Koinee-kreikassa Jumala kyllä assosioidaan "Herraksi", siis Kyrios, κυριος, joka tarkoittaa miespuolista herraa.
Sotaväessä , on yleensä herroiteltu ja eikös herra Sebaot ole jonkin sortin sotilas (komentaja) siellä avaruudessa? Alkutekstistä ei liene kellään relvanttia tietoa.
Tähän sopii hyvin helluntaiherätyksen "Grand Old Manin" K.O.Syvännön kommentti kohdasta:
1 Moos. 17:1: "Minä olen Jumala, kaikkivaltias."
"Jumalasta käytetään Vanhassa testamentissa pariakymmentä heprealaista nimeä. Niitä on hyvin harvoin käännetty suomeksi. On vain pantu "Herra" tai "Jumala", joskus harvoin "Herra Sebaot" eli sotajoukkojen Jumala.
Mainitussa kohdassa on alkutekstissä "EL SHADDAI". Se on ihmeellisimpiä Jumalan nimistä. Juutalaiset antavat tälle nimelle erikoisen kunnian. Jokaisen juutalaisen kodin oven pielessä oikeassa yläkulmassa on pieni kotelo, jonka nimi on MEZUZA. Kotelon pää11ä on SHIN-kirjain muistuttamassa juuri nimestä EL SHADDAI. Kotelon sisällä on juutalaisten uskontunnustus sellaisena kuin se on 5 Moos. 6:4, 9:ssa.
Tuota heprean nimeä tutkittaessa käy ilmi merkillisiä asioita. Meillä on yleensä sellainen luulo, että Jumala on mies eli "Isä-Jumala". Äiti-hahmo tuntuu puuttuvan meidän protestanttien Jumala-kuvasta. EL SHADDAI on tarkasti käännettynä suomeksi Jumala, jolla on äidin rinnat. HÄN on isä-äiti Jumala, elämän luoja ja ylläpitäjä. Suomalainen käännös "Kaikkivaltias" ei ole oikea eikä onnistunut. Oikeampi olisi "KAIKKIRIITTÄVÄ". Niin kuin äidin rinta on vastasyntyneelle lapselle kaikkiriittävä, samoin pitäisi Jumalan olla meille kaikkiriittävä. "Halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset Sanan väärentämätöntä maitoa (äidin rinnoista), että siitä kasvaisitte pelastukseen. On siunattua tietää, että meidän Jumalamme on kaikkiriittävä isä-äiti Jumala, joka pitää hyvän huolen lapsistaan."Jeesus taisi unohtaa Isä meidän rukouksessa kertoa että meidän tulisi rukoilla äiti Jumalaa.
- Huudahduksia
Kristitty.net kirjoitti:
El Shaddai: http://biblehub.com/hebrew/7706.htm Ei sanaakaan äidin rinnoista.
Kun me rukoilemme, me huudamme "Isä, Abba!" Ja kun me päätämme yhteisen aterian, me sanomme "Maranatha!" Ja se tatkoittaa - Herramme on tullut. Sekä täynnä pyhää henkeä, me jatkuvasti tunnustamme "Jeesus on Herra!"
2. Moos. 3
13. Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".
15. Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
Surkuhupaisaa, että käännöksessä on taas Jumalan nimi raiskattu muotoon Herra. Kyllä Jumalan nimi on Jehova, Jehovan todistajat ovat tässä kohtaa poikkeuksellisesti oikeassa.Kreikkalaisessa UT:n alkutekstissä sana "Herra" käännetään sanasta Kyrios, jonka varsinainen merkitys tarkoittaa sitä jolla on voima, valta. Siis herruutta suhteessa muihin.
Sana Kyrios, siinä tarkoituksessa kuin se useimmiten esim. UT;ssa lausutaan, on korvaus Vanhan testamentin sanalle JHWH (=Jahve). Tetragrammaton, eli Jumalan itsestään ilmoittama nimi joka VT:n tekstistä suomennetaan sanoilla "Minä Olen".
Juutalaiset eivät kunnioituksesta ja pelosta Jumalaa kohtaan lausuneet Tetragrammatonia ja sijoittivat sen tilalle muita Jumalaa tarkoittavia sanoja kuten mm. ylemäpänä mainittuja "Adonai, Elohim, El, El-Shaddai jne." Ne kaikki kuitenkin viittaavat Jumalan nimeen jonka Hän Moosekselle ilmaisi, siis tuo Tetragrammaton. Samanlainen "korvike" on VT:ssä myös Kyrios jolle Hebrean kielessäkin lienee joku selkeä vastine, mutta esim. Septuaginta (ensimmäinen helleenijuutalaisten kääntämä VT:n kreikannos) käyttää "Herra" -sanan kohdalla VT:ssä sanaa Kyrios.
Tämä on toisaalta voimakas todistus Jeesuksen unio personaliksesta, eli Kristuksesta jumalihmisenä, jossa ihminen Kristuksessa asuu "jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti", kuten apostoli Paavali todistaa, sillä tosiasiassa Jeesusta UT:ssa kutsutaan kaiken aikaa Jumalan nimellä. Psalmeissa hyvin avoimestikin. Mm. "Jumala sanoi minun Jumalalleni: istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen vihollises sinun jalkojesi astinlaudaksi!"
---------------------------------------------------------------------
Se, että Ruotsin kirkko lakkaa feministis-idelogisista syistä käyttämästä tai rajoittaa Herra -sanan käyttöä, osoittaa Rupotsin kirkon johdolta surkeaa teologian tuntemusta. Sanan ensisijainen merkitys ei nimittäin ole viitata sukupuoleen vaan herruuteen.
Toiseksi se on suurta Jumalan pilkkaamista että hylätään Jumalan sanan opetus Jumalasta Isänä ja Kristuksesta Poikana ajatellen että ne ovat ihmisten keskintöä ja johtuvat muka"aikansa patriarkaalisesta ajatusmaailmasta". Tässäkin heiltä jää hengellisen sokeutensa takia huomaamatta ja ennenkaikkea USKOMATTA se etä miehen ja naisen sukupuolet ja niiden keskinäinen järjestys on kuva siitä että Jumala on Taivaan ja maan Luoja, kaiken näkyväisen ja näkymättömän todellinen Isä ja Kristus on Hänen Poikansa, siis Jumala ja mies.
Mutta tämä on tunnetusti suuri salaisuus, ei mailma sitä käsitä. He näkevät hengellisessä sokeudessaan vain ulkonaisen, käsittämättä sitä mikä on tutkittava hengellisesti, uskon kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653